Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
gusteman

Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 25 aug 2015, 23:22

Microsoft heeft in de gebruikersvoorwaarden voor Windows 10 een opmerkelijk paragraafje steken.
Microsoft eigent zich namelijk het recht toe om jouw PC te scannen op illegale software, ja zelfs na te gaan of je illegale hardware hebt aangesloten op je PC.
Wat precies wordt bedoeld met "illegale hardware" is mij een raadsel, maar daar wil ik het nu niet meteen over hebben.
Ik wil ook geen polemiek opstarten rond het standpunt "ik heb niks te verbergen dus bij mij mogen ze gerust komen rondneuzen".

Mij gaat het om het principe:
heeft een bedrijf het recht om binnen te dringen in je eigen leefomgeving en daar jouw gedrag aan banden te leggen?

Microsoft schijnt te denken dat zij inderdaad dit recht hebben. En ze gaan zelfs zo ver dat ze de gebruikers van hun besturingssysteem verplichten (middels de End User License Agreement) om hen dit recht toe te kennen.

Want dit staat daarin geschreven:
"[Microsoft] may automatically check your version of the software and download software update or configuration changes, including those that prevent you from accessing the Services, playing counterfeit games, or using unauthorised hardware peripheral devices,"
BRON

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door goudroes » 26 aug 2015, 23:20

Ik denk dat heel veel mensen er niet eens erg in hebben waar of ze toestemming voor hebben gegeven. Als ze maar het nieuwste van het nieuwste hebben.
Daar ga je toch geen toestemming voor geven.

Ongevraagd dringt steeds het bericht op mijn scherm. Nu tijdelijk gratis windows 10 downloaden.
Doet me zomaar denken aan pishings mails. Dusshe *1*
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 27 aug 2015, 00:35

goudroes schreef:Ongevraagd dringt steeds het bericht op mijn scherm. Nu tijdelijk gratis windows 10 downloaden.
Jammer voor jou maar wat je zegt is niet de hele waarheid.
Om Windows te kunnen gebruiken MOET je akkoord gaan met de EULA (End User License Agreement). Het staat er trouwens letterlijk: agreement = "afspraak" maar ook "akkoordverklaring".
In die EULA heeft Microsoft (naast een hele resem andere privileges) zichzelf het recht toegekend om jou met die berichten te bestoken ..... en jij hebt je daarmee akkoord verklaard ..... wat jou dan ook het recht ontneemt om die berichten als "ongevraagd" te bestempelen.

Ja, leuk of niet, maar je zit er aan vast en daar kan je niet meer onderuit.

En met Win10 proberen ze nu nog een stapje verder te gaan: Microsoft eigent zich het recht toe om unilateraal te beslissen welke software en/of hardware "schadelijk" zou kunnen zijn voor jou als eigenaar van een PC of laptop. :shock:

Dat kunnen ze zich, gezien hun positie als marktleider, veroorloven. Want zeg nu zelf: welke gebruiker zal afscheid nemen van Windows omwille van die monopoliepositie van Microsoft? Zelfs al schendt Microsoft daarmee alle basisregels van de privacy en het recht op eigendom?

Wat jij, beste goudroes: ben jij bereid om Windows vaarwel te zeggen en de overstap te wagen naar een ander besturingssysteem?
Of blijf je die inmenging van Microsoft tolereren?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Osiris » 27 aug 2015, 06:19

Tja, krijg dezelfde melding ook constant.
Gewoon sluiten is de enige optie.
Als ze zo slim waren geweest hadden ze ook kunnen 'zien' dat mijn oude systeembak niet eens de vereiste capaciteiten heeft om Windows 10 te draaien.
Crash is dan onvermijdelijk,maar goed dat boeit ze dan weer niet waarschijnlijk.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Vitharr » 05 sep 2015, 11:39

Hoewel Windows 10 tal van privacy issues heeft komt de quote in het OT bij mijn weten niet uit de EULA maar uit de Microsoft Services Agreement. En dat betreft een heel andere context.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 05 sep 2015, 13:38

Vitharr schreef:En dat betreft een heel andere context.
Niet echt, neen.
Microsoft Services Agreement is een juridisch kneepje.
MSA bevat alle programmatuur die niet specifiek behoort tot het besturingssysteem Windows.
Met andere woorden: EULA gaat over het besturingssysteem, zijnde dat gedeelte software wat een band legt tussen de hardware (moederbord, processor, harde schijven, RAM geheugen enz...) en de gebruiker. En daar stopt het dan ook. Met zo'n computer kan je dus een leeg scherm bekijken, of eventueel een kijkje nemen in het BIOS.

Alle andere programmatuur (zoals het Office pakket, Skype, Outlook, maar ook alle programma's die je computer werkbaar en bruikbaar houden, vallen onder Microsoft Services. Dus alles wat voor de hedendaagse gebruiker van een computer een werkbaar, handig, interessant tot zelfs leuk toestel kan maken (zie lijstje) valt onder MSA.

Theoretisch klopt het dus dat MSA niks te maken heeft met EULA; maar in de praktijk is dit niet zo.
Het is wel juridisch zo knap in elkaar gestoken dat je er als gebruiker met de ogen dicht in trapt.
En daar wou ik op wijzen.

Account.microsoft.com
Advertising.microsoft.com
Arrow Launcher
Bing
Bing Apps
Bing Desktop
Bing Dictionary
Bing in the Classroom
Bing Input
Bing Maps
Bing Navigation
Bing Reader
Bing Rewards
Bing Search app
Bing Toolbar
Bing Torque
Bing Translator
Bing Webmaster
Bing Wikipedia Browser
Bing.com
Bingplaces.com
Choice.microsoft.com
Citizen Next
Cortana
Default Homepage and New Tab Page on Microsoft Edge
Device Health App
HealthVault
Groove
Maps App
Microsoft account
Microsoft Family
Microsoft Health
Microsoft Translator
Microsoft Wallpaper
Microsoft XiaoIce
MSN Dial Up
MSN Explorer
MSN Food & Drink
MSN Health & Fitness
MSN Money
MSN News
MSN Premium
MSN Sports
MSN Travel
MSN Weather
MSN.com
Next Lock Screen
Office 365 Consumer
Office 365 Home
Office 365 Personal
Office 365 University
Office Online
Office Store
Office Sway
Office.com
OneDrive
OneDrive.com
OneNote
Onenote.com
Outlook.com
Picturesque Lock Screen
Pix Lock
Skype
Skype in the Classroom
Skype Manager
Skype Qik
Skype WiFi
Skype.com
Smart Search
Snipp3t
Spreadsheet Keyboard
Sway.com
Translator
UrWeather
Windows Live Mail
Windows Live Writer
Windows Movie Maker
Windows Photo Gallery
Xbox and Windows Games published by Microsoft
Xbox Live
Xbox Music
Xbox Music Pass
Xbox Video

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Vitharr » 05 sep 2015, 13:55

Volgens mij sla je een stap over in je post want je lijkt te stellen ("alle andere programmatuur") dat er buiten de Windows 10 EULA en de MSA niets relevants bestaat. Als je echter goed kijkt naar de opsomming die je plaatst zie je dat het nieuwe generatie webbased software betreft waar cloud computing een rol speelt. Dat betreft de context waar ik naar verwees. De overige software versies die je PC kan gebruiken, waaronder outlook en andere office producten, hebben weer hun eigen overeenkomsten.

Voor the cloud gelden godzijdank vooralsnog strengere regels want als mensen daar ook zo naïef allerlei gratis troep gaan gebruiken dan infecteert men niet enkel zijn eigen systeem, maar een collectief exemplaar. Maar hoe dan ook, ik blijf zo ver mogelijk van dit soort 'innovaties' vandaan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door univers » 05 sep 2015, 14:13

Bij mij gaat het gelijk de prullenbak in.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gouwepeer » 06 sep 2015, 11:41

Mijn eigen ervaring met Windows 10:
Windows is er in geslaagd om eindelijk een stabiele besturingssysteem te ontwikkelen. Het is een hele verbetering ten opzichte van Vista/7/8/8.1.
De privicy-instellingen zijn eenvoudig te wijzigen.
Het grote voordeel van 10 is dat zowel de desktop als Windows mobile hetzelfde is.
Microsoft is een bedrijf waar winst gemaakt moet worden. Het personeel moet immers ook betaald worden.
Door een gratis besturingssysteem aan te bieden moeten de ontwikkelingskosten op een andere manier worden terug verdient.
Iedereen die werkt wilt daar zelf ook voor betaald krijgen.
Het lijkt mij dat Microsoft via advertenties en apps inkomsten wilt genereren.
Windows 10 heb ik op de pc van mijn ouders geinstalleerd, zelf werk ik al jaren met Linux.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Determinist » 06 sep 2015, 14:22

Ik ook een tevreden gebruiker van Windows 10.

De opmerkingen over de voorwaarden vind ik een beetje overdreven.
Het is al jaren zo dat bij gebruik van software en hardware voorwaarden gesteld worden die illegaal gebruik tegengaan.
Bij game consoles is dat bijvoorbeeld gewoon algemeen bekend dat je niet mag rommelen met software en hardware, en als je dat doet dat de leverancier het recht heeft je toegang tot services te ontzeggen.
De angst dat MS opeens software/hardware gaat verwijderen of uitschakelen is ongegrond.
En we weten allemaal wat "illegaal" hier betekent in de context die MS stelt: hacks en cracks en omzeiling voor het gebruik van op niet officieel goedgekeurde software en hardware.

Dat je zelf je het recht toekent om software te installeren die je gratis een spel te spelen of software te gebruiken waar je normaliter een licentie voor moet kopen houdt niet in dat MS opeens zich het recht niet mag toekennen om dit te detecteren en eventueel daar stappen op te nemen.

IN die context moet je deze voorwaarden lezen.

Zodra MS je services gaat weigeren als je een Apple apparaat op je PC aansluit, dan zijn de rapen gaar en valt de gehele wereld over MS heen.
Dat zal MS dus nooit doen. Is nog nooit gebeurd en zal zeker nooit gebeuren.

Installeer je een illegaal\spel of wil je MS Word lekker gratis gebruiken, dan kan je gevolgen verwachten.

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 07 sep 2015, 01:17

Leuk dat je dit aanhaalt
Determinist schreef:niet officieel goedgekeurde software en hardware.
Kan je er eventueel bij vermelden wat dat is "officieel goedgekeurde software en hardware"?
Welke instantie is bevoegd om een "officiële goedkeuring" te verlenen aan software en hardware?

Ik zal je de moeite besparen: zulk een instantie bestaat niet, net zomin als er "officieel goedgekeurde software en hardware" bestaat.
Er bestaat wel software en hardware waarvan Microsoft niet wil dat ze worden gebruikt omdat dit hun marktpositie zou kunnen schaden.
Maar dat geeft Microsoft geen enkel recht om eigenaars van een computer te verbieden of beletten om deze hardware en software te gebruiken op een computer waarvan niet Microsoft de eigenaar is maar wel diegene die het toestel heeft aangekocht.
En dat is nu net wat Microsoft doet: zij sluiten overeenkomsten met fabrikanten van hardware waarbij die fabrikanten stukjes software inbouwen die de consument beletten om op hun aangekochte PC iets anders te gebruiken dan door Microsoft geleverde programma's en diensten.
Een mooi voorbeeld daarvan is Secure Boot: zogezegd omwille van "veiligheidsredenen" belet deze software de eigenaar van een PC om naast Windows een ander stuurprogramma op de PC te installeren.
Daardoor wordt die eigenaar verhinderd om naast het krakkemikkige Windows bijvoorbeeld ook een Linux systeem te draaien.
En van Linux kan je bezwaarlijk stellen dat het risico's zou inhouden: NASA heeft Windows vervangen door Linux Ubuntu en in een persconferentie gezegd dat zij dit gedaan hebben omdat Windows niet veilig, niet stabiel en niet betrouwbaar is. Dat zelfde Windows (i.e. Microsoft) beweert dan weer dat zij om veiligheidsredenen een stuk software installeren waardoor je geen Linux kan draaien. De omgekeerde wereld dus. Linux wordt trouwens ook gebruikt door NSA(*) en Google, twee instanties waarvan je toch mag verwachten dat zij zullen de voorkeur geven aan een stabiel en betrouwbaar systeem.

Dat Microsoft zijn belangen wil verdedigen kan ik begrijpen maar de manier waarop zij dit doen heeft veel weg van racketeer praktijken.

(*) Linux besturingssystemen bevatten tevens een gedeelte software dat werd ontwikkeld door NSA namelijk SELinux (Security Enhanced Linux). Initieel (out of the box) is dit niet actief maar je kan het als gebruiker eenvoudig inschakelen waardoor je een besturingssysteem hebt dat even goed beveiligd is als de computers van de NSA. Daar kan Microsoft nog een punt aan zuigen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Determinist » 07 sep 2015, 08:35

Nou gusteman, je bent wel een beetje paniek aan het zaaien.
Normaliter ben ik het met vrijwel al je posts eens, maar in dit geval moet je goed kijken wat je eigen bedoelingen zijn om dit hypothetische geval aan de man te brengen: je voor liefde voor Linux vs je walging van WIndows.

Met een geldig certificaat kan je zelf als gebruiker je secure boot instellen. Een UEFI systeem tbv het beveiligen tegen rootkits en andere hacks.

Je weet donders goed wat ongeoorloofd is en de angst dat MS opeens Linux of een ander systeem zal blokkeren zal nooit gebeuren.
Je zegt wat geeft Microsoft het recht? Ze voegen UEFI secure boot in voor beveiliging tegen hacking en niet om andere OSen te blokkeren.
Dat jij dat als Linux fan zo de wereld in roept is angstzaaierij.

En wat RT Windows betreft, dat is net even een ander punt. Ze verkopen daarmee een systeem (hardware) samen met het OS als 1 product, als een Windows device.
En ik hoor je niet zeuren over Android phones of Apple IPhones dat de fabrikanten niet toestaan daar zelf aan gaat te lopen hacken.
Kan nog steeds, wordt volop gedaan. Maar als je een product verkoopt die als X gebruikt dient te worden, dan mag je verwachten dat als je er product Y van maakt de fabrikant je de garantie ontzegt en services van X blokkeert.

Je kan gerust Windows op je PC zetten en als je het niet bevalt prima naar Linux overstappen.
Angst is niet nodig.


En voor iedereen die denk "waar gaat dit in godsnaam over, UEFI? Boot?"

Hier wat duidelijke uitleg icm het beleid van MS:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011 ... -uefi.aspx

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 07 sep 2015, 13:05

Determinist schreef:Nou gusteman, je bent wel een beetje paniek aan het zaaien.
Normaliter ben ik het met vrijwel al je posts eens, maar in dit geval moet je goed kijken wat je eigen bedoelingen zijn om dit hypothetische geval aan de man te brengen: je voor liefde voor Linux vs je walging van WIndows.
Paniek zaaien is helemaal niet de bedoeling hoor.
Ik wil gewoon even de aandacht trekken op hoe Microsoft evolueert en welke impact dit kan hebben op de consument. En het minste wat je er kan van zeggen is dat dit behoorlijk verontrustend is: onder het mom van veiligheid worden heel wat vrijheden opgeofferd. Om nog maar te zwijgen van hoe dit perfect past in de denkwijze die aan de basis ligt van internationale verdragen zoals het TTIP, verdragen waardoor binnen economische transacties niet meer door de wetgevende macht zou bepaald worden wat toegelaten is en wat niet, maar waar dit door bedrijven zou worden bepaald.

Verder kan ik alleen vaststellen dat Microsoft zich beroept op bestaande wetgeving om diezelfde wetgeving te omzeilen of zelfs gewoon te overtreden.
Zo is het principe van een PC met vooraf geïnstalleerd besturingssysteem wat gebruikersverplichtingen mee brengt een vorm van koppelverkoop; iets wat bij wet verboden is.
Microsoft is daarvoor al meermaals op de vingers getikt door de Europese Commissie; zij betalen gewoon de miljoenen opgelegde boetes en doen dapper verder. Neen, erger nog, zij beperken de eigendomsrechten van de koper nog meer dan voorheen.
Dit zijn gewoon regelrecht misdadige praktijken en die mogen gerust aan de kaak gesteld worden.

Dat er in computers met Windows OS extra beveiliging dient te worden ingebouwd heft niks te zien met de veiligheid van de gebruiker maar is gewoon het gevolg van het feit dat Windows het meest krakkemikkige, onveilige en onbetrouwbare besturingssysteem is wat op de markt te vinden is. En opnieuw verwijs ik hier naar de persconferentie van NASA: dat zijn niet zomaar de eerste de beste huiscomputer gebruikers. Deze mensen weten waarover zij het hebben wanneer ze dergelijke uitspraken doen. Dat alleen al zou een belletje moeten doen rinkelen bij de gebruikers.

Mijn voorkeur voor Linux komt voort uit het gegeven dat een door Linux gestuurde PC zo goed als onaantastbaar is ... op voorwaarde dat de gebruiker zich de moeite wil getroosten om bij het eerste gebruik het apparaat te configureren zoals het hoort.
MacOS kan bogen op een zelfde betrouwbaarheid en veiligheid maar daar betaal je een hoop geld voor het merk en het embleem met daar bovenop de heel slim opgebouwde App databanken.
Maar er is niks wat je kan met een Mac wat niet zou kunnen met Linux.
Determinist schreef:En voor iedereen die denk "waar gaat dit in godsnaam over, UEFI? Boot?"
En hiermee heb je de vinger op de wonde gelegd: de doorsnee PC gebruiker begrijpt geen snars van wat het inhoudt met een PC te werken en is te lam om zich de moeite te getroosten er een paar uurtjes leeswerk aan op te offeren. Blindelings meelopen met de door Microsoft voorgespiegelde droom- en ideaalbeelden vraagt inderdaad heel wat minder inspanning. De uiteindelijke resultaten zijn echter bedroevend.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Determinist » 07 sep 2015, 22:15

gusteman schreef:En het minste wat je er kan van zeggen is dat dit behoorlijk verontrustend is: onder het mom van veiligheid worden heel wat vrijheden opgeofferd.
Welke vrijheid wordt opgeofferd? Jij als consument hebt nog alle vrijheid te rommelen met je systeem door deze beveiligingen uit te schakelen.
Op eigen risico.

En compatibel zijn met UEFI is een goede zaak, aangezien rootkits die niets met Windows te maken hebben en kunnen ingrijpen op elk geïnstalleerd OS zonder UEFI veel te makkelijk geinstalleerd kunnen worden.
Wil je dat risico nemen, dan schakel je het toch uit?

Dit is als zeuren dat je bij je nieuwe auto die ellendige airbags en gordels geïnstalleerd meegeleverd krijgt. Handig voor diegene die de veiligheid wel kunnen gebruiken.
Of je laat de gordels af, maar daarmee accepteer je de risico's.
Zo is het principe van een PC met vooraf geïnstalleerd besturingssysteem wat gebruikersverplichtingen mee brengt een vorm van koppelverkoop; iets wat bij wet verboden is.
Ach wat een onzin. Je hebt de vrijheid om een PC met of zonder OS te kopen.
Ik hoor je niet over de Sony TV's en Samsung's die alleen maar werken op hun voorgeinstalleerd OS.
Of je Android telefoon of tablet.
En opnieuw verwijs ik hier naar de persconferentie van NASA: dat zijn niet zomaar de eerste de beste huiscomputer gebruikers. Deze mensen weten waarover zij het hebben wanneer ze dergelijke uitspraken doen. Dat alleen al zou een belletje moeten doen rinkelen bij de gebruikers.
Dus je gaat mijn buurvrouw en overbuurman die op hun PC wel eens een Word documentje tikken en hier en daar wat facebooken en een spelletje spelen vergelijken met robots met OS die door NASA de ruimte in gestuurd worden?

Een professionele fotograaf zal lachten om die alles in 1 casio's van 50 euro met point en shoot modes. Nee, dat moeten DLSR camera's zijn met afneembare lenzen.
Mijn buurvrouw wil point en shoot voor zowel de foto's als voor haar PC. Je kan zeggen wat je wilt, ook al is een OS beter of niet, het gaat om de uitwisselbaarheid en gebruik van in dit geval de massa die niets WIL (lees goed) WIL weten van de PC. Dat heet: kopen bij Mediamarkt, de stekker erin, wizard draaien en het briefje typen en hun berichtje plaatsen op facebook.

Linux is voor deze mensen een apart merk tegelvoegkit voor op de badkamer.

Il guercio

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Il guercio » 08 sep 2015, 00:27

Na de berichten over dit onderwerp te hebben gelezen, heb ik een bericht voor gusteman, gebaseerd op zijn kennis van zaken en taalgebruik:

:post: :post: :post: :post:

Ik grijp de mogelijkheid meteen aan om een berichtje te plaatsen dat weinig met het onderwerp te maken heeft. Het betreft het correct gebruik van het Nederlands. Ik weet dat ik zelf ook fouten maak, maar de twee zinnen die ik zo laat zien vielen mij op en ik kan het niet nalaten om schoolmeestertje te spelen:
Je weet donders goed wat ongeoorloofd is en de angst dat MS opeens Linux of een ander systeem zal blokkeren zal nooit gebeuren.
En ik hoor je niet zeuren over Android phones of Apple IPhones dat de fabrikanten niet toestaan daar zelf aan gaat te lopen hacken.
De zinnen spreken voor zichzelf. :wink:

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 08 sep 2015, 10:02

Determinist schreef:Welke vrijheid wordt opgeofferd? Jij als consument hebt nog alle vrijheid te rommelen met je systeem door deze beveiligingen uit te schakelen.
Op eigen risico.
Niet helemaal correct: vanaf Win10 wordt dit onmogelijk gemaakt en Microsoft stuurt zelfs backport updates naar Win7, Vista, Win8, Win8.1 en Win9 om die ook te blokkeren.
Determinist schreef:En compatibel zijn met UEFI is een goede zaak, aangezien rootkits die niets met Windows te maken hebben en kunnen ingrijpen op elk geïnstalleerd OS zonder UEFI veel te makkelijk geinstalleerd kunnen worden.
Wil je dat risico nemen, dan schakel je het toch uit?
Het gaat niet over UEFI want dat vormt geen beletsel voor het installeren van een ander OS.
Determinist schreef:Dit is als zeuren dat je bij je nieuwe auto die ellendige airbags en gordels geïnstalleerd meegeleverd krijgt. Handig voor diegene die de veiligheid wel kunnen gebruiken.
Of je laat de gordels af, maar daarmee accepteer je de risico's.
Niet echt, neen, het gaat wel om "zeuren" over het feit dat je in een nieuwe auto niet zomaar een accu van degelijke kwaliteit kan plaatsen wanneer de originele accu het heeft begeven. Je moet bij veel automerken al een accu halen bij een erkend merkverdeler, een accu die wordt gemaakt voor en verkocht door de fabrikant van de auto en die voorzien is van een code. Zonder die code zal het elektrische circuit van de auto geblokkeerd blijven.
Daar ben ik ook tegen gekant (opnieuw: koppelverkoop) en daar "zeur" ik ook over; het past echter niet binnen het forum "Computers en Televisie" dus zal ik er zelf hier geen discussie over opstarten. Als vergelijkend voorbeeld kan ik het dan weer wel aanhalen.
Determinist schreef:Ach wat een onzin. Je hebt de vrijheid om een PC met of zonder OS te kopen.
Ongeldig argument: ik had het over PC's die worden verkocht met een vooraf (door de fabrikant van het toestel) geïnstalleerd OS. Hier is sprake van koppelverkoop als resultaat van een overeenkomst tussen Microsoft en de fabrikant: Microsoft geeft de fabrikant de mogelijkheid om Windows vooraf te installeren waardoor de PC aantrekkelijker wordt voor de consument; als tegemoetkoming naar Microsoft toe moet de fabrikant dan wel software inbouwen waardoor het niet mogelijk wordt om op hetzelfde toestel een tweede OS te installeren. Dat is koppelverkoop en dus verboden.
Determinist schreef:Ik hoor je niet over de Sony TV's en Samsung's die alleen maar werken op hun voorgeinstalleerd OS.
Of je Android telefoon of tablet.
Jij verwijst naar toestellen waarvoor een specifiek OS werd geschreven door de ICT diensten van de fabrikant. Dit betreft dus geen koppelverkoop en is derhalve ook niet van toepassing hier.
Op een Android tablet of telefoon kan je net zo goed Ubuntu installeren. Ook dit argument komt hier te vervallen.
Determinist schreef:Dus je gaat mijn buurvrouw en overbuurman die op hun PC wel eens een Word documentje tikken en hier en daar wat facebooken en een spelletje spelen vergelijken met robots met OS die door NASA de ruimte in gestuurd worden?
Neen, dat doe ik helemaal niet. NASA heeft Windows vervangen door Ubuntu op de laptops die worden gebruikt door de wetenschappers in het ISS. Zij gebruiken die om lokaal bewerkingen uit te voeren en voor hun draadloos contact met de Aarde. Het gaat gewoon om performantie, veiligheid, stabiliteit en betrouwbaarheid van een OS op een laptop waarmee draadloze verbinding wordt gemaakt tussen ISS en de Aarde. Net zoals je buurvrouw en overbuurman draadloos gebruik maken van internet.
Ik had trouwens niet alleen verwezen naar NASA, ook Google werkt niet met Windows op de PC en hier kan je het niet hebben over robots of "space technology", Google doet niets meer dan wat de gewone gebruiker doet, maar dan in miljoenvoud: verwerken van data.
Ook dit argument van de buren houdt geen steek.
Determinist schreef:Mijn buurvrouw wil point en shoot voor zowel de foto's als voor haar PC. Je kan zeggen wat je wilt, ook al is een OS beter of niet, het gaat om de uitwisselbaarheid en gebruik van in dit geval de massa die niets WIL (lees goed) WIL weten van de PC.
Dit is inderdaad zo, en dat is het gevolg van meer dan 20 jaar conditionering door de (misleidende) publiciteitscampagnes van Microsoft waardoor de consument in de waan werd gebracht dat Windows zaligmakend zou zijn en het enige bruikbare besturingssysteem voor een thuis computer of laptop.
Daarom probeer ik op zoveel mogelijk manieren die consument aan te tonen dat hij/zij reeds twintig jaar bij de neus genomen wordt.
Determinist schreef:Linux is voor deze mensen een apart merk tegelvoegkit voor op de badkamer.
Maar dan wel een tegelvoeg kit waarvan de vakman weet dat die stukken beter is dan wat je in een doorsnee Doe Het Zelf zaak weet te vinden.
En ik wijs er gewoon op dat ook de consument die kwaliteit van materiaal kan gebruiken in plaats van rommel ..... en dan nog gratis ook.
Wat kan daar nou mis mee zijn?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Vitharr » 08 sep 2015, 10:33

Il guercio schreef:Na de berichten over dit onderwerp te hebben gelezen, heb ik een bericht voor gusteman, gebaseerd op zijn kennis van zaken en taalgebruik:

:post: :post: :post: :post:

Ik grijp de mogelijkheid meteen aan om een berichtje te plaatsen dat weinig met het onderwerp te maken heeft. Het betreft het correct gebruik van het Nederlands. Ik weet dat ik zelf ook fouten maak, maar de twee zinnen die ik zo laat zien vielen mij op en ik kan het niet nalaten om schoolmeestertje te spelen:
Je weet donders goed wat ongeoorloofd is en de angst dat MS opeens Linux of een ander systeem zal blokkeren zal nooit gebeuren.
En ik hoor je niet zeuren over Android phones of Apple IPhones dat de fabrikanten niet toestaan daar zelf aan gaat te lopen hacken.
De zinnen spreken voor zichzelf. :wink:
Waarom post je deze onzin? Je verkiest een eenzijdige belichting die gebaseerd is op onwaarheden. En ik zou graag weten waarom je het noodzakelijk vind om die in deze discussie te lanceren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door gusteman » 08 sep 2015, 11:01

[fox]
Il guercio schreef:Het betreft het correct gebruik van het Nederlands.
Het valt mij ook op hoe stiefmoederlijk de Nederlandse taal vaak wordt behandeld.
En ik kan niet beweren dat het mij ergert maar ik ervaar het als storend: het belet mij namelijk om vlot te kunnen lezen en lijkt wel wat op een oriëntatieloop ….. maar dan met de verkeerde kaart.
Verder is het in veel gevallen tevens de oorzaak van verwarring en misverstanden.
Jammerlijke evolutie maar volgens taalkundigen schijnt dit normaal te zijn. :?
[fox]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Vitharr » 08 sep 2015, 11:02

gouwepeer schreef:De privicy-instellingen zijn eenvoudig te wijzigen.
Dat klopt, maar de hele toestand draait eigenlijk om het fenomeen dat het wijzigen van de instellingen geen einde maakt aan het verzamelen en verzenden van gegevens. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Windows 10 EULA: gratis je eigen spion meegeleverd?

Bericht door Determinist » 08 sep 2015, 13:12

gusteman schreef:Neen, dat doe ik helemaal niet. NASA heeft Windows vervangen door Ubuntu op de laptops die worden gebruikt door de wetenschappers in het ISS. Zij gebruiken die om lokaal bewerkingen uit te voeren en voor hun draadloos contact met de Aarde. Het gaat gewoon om performantie, veiligheid, stabiliteit en betrouwbaarheid van een OS op een laptop waarmee draadloze verbinding wordt gemaakt tussen ISS en de Aarde. Net zoals je buurvrouw en overbuurman draadloos gebruik maken van internet.
Ik had trouwens niet alleen verwezen naar NASA, ook Google werkt niet met Windows op de PC en hier kan je het niet hebben over robots of "space technology", Google doet niets meer dan wat de gewone gebruiker doet, maar dan in miljoenvoud: verwerken van data.
Je blijft in herhaling vallen. de buurvrouw heeft dit soort verbindingen niet nodig, deze heeft genoeg aan wat het nu biedt en is geen reden om daarvoor over te stappen op een totaal onbekend OS.
Daarom probeer ik op zoveel mogelijk manieren die consument aan te tonen dat hij/zij reeds twintig jaar bij de neus genomen wordt.
En ik wijs er gewoon op dat ook de consument die kwaliteit van materiaal kan gebruiken in plaats van rommel ..... en dan nog gratis ook.
Dat vindt jij en mag je vinden. Dat is nu eenmaal hoe marketing werkt en waar verschillende fabrikanten hun producten voorzien van specifieke kwaliteit en prijsstelling. Dat geldt voor zowel afwasmiddel, cola als software.

Voor het gros van de mensen voldoet Windows prima. Ze kunnen alles doen wat ze willen. Dat het beter kan, ja alles kan beter. Maar om over troep te spreken gaat mij te ver.

Let wel, ik ben zeker geen MS fan en heb zeker mijn bedenkingen bij Windows als OS.
Maar je kan niet stellen dat iedereen beter af is met Linux als alternatief. Voor de meeste digibeten zal het alleen maar frustratie opleveren. Alleen al de verschillende naamgeving binnen het OS voor instellingen en bestandslocaties en beschikbare software.

Als het aan mij had gelegen hadden we nu met een super geevolueerd Amiga OS gewerkt, op dedicated hardware.

Plaats reactie