Onderbrekingen in Internet verbinding

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
gusteman

Onderbrekingen in Internet verbinding

Bericht door gusteman » 24 nov 2015, 10:06

Naar aanleiding van een probleem waar Vitharr mee wordt geconfronteerd heb ik dit topic opgestart.
Niet dat ik knip en klaar oplossingen weet te bieden, wel met de bedoeling kennis te delen wat kan leiden tot het verhelpen van een probleem.
Vitharr - Ma Nov 23, 2015 3:35 pm schreef:Ik heb altijd meerdere browservensters open staan en verlies ineens regelmatig heel kort de verbinding met internet. Als de verbinding weer hersteld is worden alle pagina's herladen en dat verlamd mijn verbinding weer.
Ik zie hier "meerdere browservensters" staan en dat op zich kan al leiden tot een overbelasting van de netwerkverbinding.
Wanneer je in een browser een nieuw venster opent maak je gelijk een nieuwe verbinding tussen je PC (laptop, tablet, iPad, enz...) en de server. Dit neemt telkens weer extra bandbreedte weg wat, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte, tot "verzadiging" kan leiden.
Om dit te beperken kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van de optie "pagina openen in nieuw tabblad". Meestal gebeurt dit door een rechtsklik waarna je de optie kan kiezen. Je kan ook je browser zo instellen dat je altijd gebruik maakt van tabbladen in plaats van vensters.
Een tabblad heeft minder bandbreedte en vooral minder geheugen nodig dan een nieuw venster.
Het is namelijk zo dat elke webpagina die je opent wordt opgeslagen in het geheugen van je PC. In eerste instantie gebeurt dit in het RAM geheugen (Random Access Memory). Indien die webpagina's te veel ruimte in beslag nemen zal je PC die pagina's verplaatsen naar het SWAP geheugen; hiervoor wordt gebruik gemaakt van een stukje van je harde schijf wat speciaal daarvoor bestemd is.
Je "werkt" dus nooit rechtstreeks op de webpagina van het forum maar verricht al je handelingen (lezen en schrijven) op het geheugen van je PC. Pas wanneer je een bericht verstuurt zal dit toegevoegd worden aan de database van het forum.

Een andere oplossing (wel even het koppie erbij houden) bestaat erin je reacties in te tikken tijdens een off-line sessie.
Je opent een berichtvenster (klik op "citeer" in het bericht ofwel op "nieuw antwoord" bovenaan de pagina) en kiest dan in de menubalk van je browser voor "offline werken".
Van dan af gebruik je enkel de forumpagina's die tijdelijk in je RAM geheugen opgeslagen liggen.
Eens je antwoord afgewerkt is kies je in je browserinstellingen opnieuw voor "online werken" en van zodra je internetverbinding hersteld is verstuur je het bericht.
Om zeker niets kwijt te raken kan je eventueel een kladblokje open zetten en je bericht er naartoe kopiëren vooraleer het te versturen. Valt je verbinding dan toch nog weg dan volstaat het opnieuw een berichtvenster te openen (altijd in een nieuw tabblad!), je tekst middels kopiëren/plakken erin te plaatsen en te versturen.

Tammy vroeg zich af
Tammy schreef:Jeetje Vitharr, wat is dit nu ?
Lig het aan je computer of het forum ?
Voor een deel ligt het inderdaad aan het forum. Hoe uitgebreider een forum (en hoe meer pagina's, filmpjes en foto's het bevat) hoe zwaarder de database, dus ook hoe meer bandbreedte dit vraagt en hoe groter de belasting voor het netwerk en de PC.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Onderbrekingen in Internet verbinding

Bericht door Vitharr » 24 nov 2015, 12:46

Bedankt voor de assistentie gusteman. ;P!
gusteman schreef:Ik zie hier "meerdere browservensters" staan en dat op zich kan al leiden tot een overbelasting van de netwerkverbinding.
Wanneer je in een browser een nieuw venster opent maak je gelijk een nieuwe verbinding tussen je PC (laptop, tablet, iPad, enz...) en de server. Dit neemt telkens weer extra bandbreedte weg wat, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte, tot "verzadiging" kan leiden.
Om dit te beperken kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van de optie "pagina openen in nieuw tabblad". Meestal gebeurt dit door een rechtsklik waarna je de optie kan kiezen. Je kan ook je browser zo instellen dat je altijd gebruik maakt van tabbladen in plaats van vensters.
Een tabblad heeft minder bandbreedte en vooral minder geheugen nodig dan een nieuw venster.
Sorry, ik drukte me verkeerd uit want ik bedoelde inderdaad dat ik meerdere tabbladen open heb staan.
gusteman schreef:Het is namelijk zo dat elke webpagina die je opent wordt opgeslagen in het geheugen van je PC. In eerste instantie gebeurt dit in het RAM geheugen (Random Access Memory). Indien die webpagina's te veel ruimte in beslag nemen zal je PC die pagina's verplaatsen naar het SWAP geheugen; hiervoor wordt gebruik gemaakt van een stukje van je harde schijf wat speciaal daarvoor bestemd is.
Ik draai op deze machine Windows 8.1. Bevalt heel goed, maar gedraagt zich heel anders dan ik gewend ben. Mijn windows 7 machine ging nooit uit zichzelf tabbladen herladen, deze machine doet dat wel. Maar aan de andere kant heb ik dit probleem ook nooit gehad bij de windows 7 machine dus weet ik niet of het aan het OS ligt of aan de huidige toestand.

In ieder geval is het zeer irritant. Tijdens het herladen raakt mijn bandbreedte inderdaad op (die is ook niet heel groot hoor, maar voorheen geen problemen behalve langzaam laden). Het systeem 'helpt' je dan door bepaalde pagina's als onbereikbaar te markeren en ook niet meer te willen proberen om ze te bereiken.
gusteman schreef:Je "werkt" dus nooit rechtstreeks op de webpagina van het forum maar verricht al je handelingen (lezen en schrijven) op het geheugen van je PC. Pas wanneer je een bericht verstuurt zal dit toegevoegd worden aan de database van het forum.
En precies daarom gaat het bij mij mis. :grin:
gusteman schreef:Een andere oplossing (wel even het koppie erbij houden) bestaat erin je reacties in te tikken tijdens een off-line sessie.
Je opent een berichtvenster (klik op "citeer" in het bericht ofwel op "nieuw antwoord" bovenaan de pagina) en kiest dan in de menubalk van je browser voor "offline werken".
Van dan af gebruik je enkel de forumpagina's die tijdelijk in je RAM geheugen opgeslagen liggen.
Eens je antwoord afgewerkt is kies je in je browserinstellingen opnieuw voor "online werken" en van zodra je internetverbinding hersteld is verstuur je het bericht.
Om zeker niets kwijt te raken kan je eventueel een kladblokje open zetten en je bericht er naartoe kopiëren vooraleer het te versturen. Valt je verbinding dan toch nog weg dan volstaat het opnieuw een berichtvenster te openen (altijd in een nieuw tabblad!), je tekst middels kopiëren/plakken erin te plaatsen en te versturen.
Dat is technisch zeer zeker een goede tip. Maar dan pas ik me aan, aan iets wat niet goed zit en dat wil ik in dit geval niet.

Voor zover ik het tot nu toe uit heb kunnen puzzelen gaat het of bij mijn modem/router mis, of bij de verbinding modem/provider. En dat is nu net het stukje waar ik geen kaas van heb gegeten.

Alles draaide fantastisch tot ik een melding kreeg dat er 'verbeteringen' aan het netwerk doorgevoerd zouden worden. Ik verdenk dus toch de verbinding.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie