LINUX vs WINDOWS

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

LINUX vs WINDOWS

Bericht door oktagon » 02 aug 2016, 14:46

Met een van de leden van dit forum kwam ik in conclaaf over het Linux besturingsprogramma,
vervolgens tuurde ik bij Wiki en las een gunstige uitleg van dit programma.

Aangezien het een concurrerend systeem is van Windows dook ik er verder in en las oa.dat
de gratis aanbieding van Windows om toch vooral over te schakelen naar Windows 10 toch
een geraffineerd achterdeurtje zou hebben.

Dit zou zijn een blokkade om veel meer moeite te hebben om naast of ipv Windows een ander
besturingsprogramma op je computer te zetten.Het gros van de EU-computers worden voor
geprogrammeerd met Windows en als je bijv.Linux of een ander besturingsprogramma wilt
gebruiken,dan zou Windows verwijderd moeten worden.

Hoewel dat zal intussen makkelijker zijn geworden volgens mijn info,daar er bij je C-sectie
waar Windows op draait een partitie van minimaal 4 Gb kan worden apart gebruikt en aangezien
ik meen,dat het Wiki/verhaal niet uptodate is,zal dat met de huidige aanwezige 50 tot 100 Gb en
geen probleem zijn.

Graag lees ik van leden van dit forum een commentaar en toon daarbij het Wiki/verslag,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Linux

nb. Google zou draaien op Linux,alsmede diverse grote bedrijven en overheden,oa NSA eva!
zie ook :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motie-Vendrik , ivm "opensource" accoord in de tweede kamer in ca. 2006 (of 2002!)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 02 aug 2016, 20:18

Windows en Linux zijn 2 totaal verschillende systemen. Linux is op het Unix-systeem gebaseerd (net zoals Mac/OSX en BSD). Chroom OS (het systeem van Google) is ook een Linux variant, en Android heeft ook een Linux-kernel als basis.

Windows heeft het voordeel dat het makkelijk is om programma's te installeren. Elke .exe-bestand kan moeiteloos geïnstalleerd worden. De keerzijde van de medaille is dat ook virussen, malware en overige rotzooi heel eenvoudig het Windows-systeem kunnen besmetten.
Een Windows-systeem heeft ook de vervelende eigenschap om steeds trager te worden.
Windows kan ook als webserver worden ingesteld. Grappig detail is dat Microsoft zijn belangrijkste servers met Linux heeft uitgerust.

Linux werkt op een net iets andere manier. Om een programma te installeren moet deze eerst gedownload worden (vaak een ingepakt bestand) en via een commando worden uitgepakt. Hierna moet dit bestand via een opdrachtregel worden geïnstalleerd. Voor deze handelingen moet dan ook (ter beveiliging) met het zogeheten "root" wachtwoord worden aangemeld.

Gelukkig is Linux alleen maar een kaal programma wat door zogeheten distributies verder word aangekleed, zoals Dos van Microsoft een jas van Windows aan heeft.
Deze distributies hebben vaak een uitgebreide software manager. Via deze optie is het mogelijk om via 1 klik met de muis (daarna bevestigen met het administrator wachtwoord) officiele programma's te installeren, veelal gratis. Tijdens een update van het Linux-systeem worden de updates van geïnstalleerde programma's ook gelijk gecontroleerd.
Een voordeel van Linux is de stabiliteit van het systeem (het systeem vertraagt niet, nauwelijks virussen) en de ruime keuze uit gratis onbesmette applicaties.

Is Linux beter dan Windows?
Dit ligt geheel aan de eisen en wensen van de gebruiker. Linux is op en top veilig, maar dat kan Windows ook zijn. Bij verkeerd gebruik kan ook Linux kwetsbaar zijn.

Mijn eigen persoonlijke voorkeur ligt al jaren bij Linux. Ik ben ooit begonnen met RedHat, daarna een paar versies van Fedora Core, een handmatig geïnstalleerd en geconfigureerd Gentoo en nu al weer een paar jaar Ubuntu.

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 03 aug 2016, 10:51

gouwepeer schreef:Grappig detail is dat Microsoft zijn belangrijkste servers met Linux heeft uitgerust.
Ze zouden goed gek zijn indien ze het niet deden.

Een ander leuk detail is dat Windows XP volledig ontworpen en geschreven is op iMac computers (Microsoft is trouwens aandeelhouder bij MAC nadat zij het bedrijf van het faillissement hebben gered door een financiële injectie): met de Windows machines van toen kregen ze het gewoon niet voor elkaar.

Microsoft heeft ook al geprobeerd om de Linux kernel te integreren in een aparte Windows versie. Zij botsten echter op een NJET van de Linux Foundation. De Linux kernel is Open Source en Microsoft diende dus ook zijn broncode vrij te geven indien zij wilden met die kernel aan de slag gaan. En dat ging voor hen net iets te ver, dus is het idee afgevoerd en hebben zij dan maar de smartphone afdeling van Nokia opgekocht; zo kunnen ze ook meedingen op die markt, zij het dan wel met producten die ze niet zelf hebben ontwikkeld.
Maar ja, Bill gates zag er van bij de aanvang al niet tegenop om software ontwikkelingen van anderen te stelen en er een eigen naam op te plakken. Microsoft zet gewoon dit beleid verder, zij het dan wel op een meer legale manier.

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 03 aug 2016, 11:41

gouwepeer schreef:Linux werkt op een net iets andere manier. Om een programma te installeren moet deze eerst gedownload worden (vaak een ingepakt bestand) en via een commando worden uitgepakt. Hierna moet dit bestand via een opdrachtregel worden geïnstalleerd. Voor deze handelingen moet dan ook (ter beveiliging) met het zogeheten "root" wachtwoord worden aangemeld.
Het installeren via de opdrachtregel behoort ook zo goed als tot het verleden.

Onder Ubuntu of Mint geldt dat enkel nog voor programma's die niet in het Software Beheer zijn opgenomen.
Dat Software Beheer bevat duizenden programma's waarvoor je volstaat met enkele muisklikken om ze te installeren. Je behoeft enkel één keer een wachtwoord in te voeren, namelijk om het Software Beheer op te starten.

Nog een voordeel van Linux: zoals Gouwepeer reeds aanstipte is Linux een OS dat niet "vervuilt". De harde schijf komt dus niet na verloop van tijd vol te staan met restjes van gewiste bestanden of programma's, met overbodige downloads en een resem software pakketjes die ooit wel eens nut hadden maar die je al lang niet meer nodig hebt.
En de weinige stukjes software die tijdelijk worden opgeslagen worden automatisch gewist wanneer je de computer uitschakelt of een herstart doet.
Daardoor zal een Linux systeem nooit aan snelheid inboeten.

Ook vraagt Linux veel minder "vermogen" van je moederbord, CPU en RAM geheugen.
En eigenlijk zou dit al moeten volstaan voor de ontwikkelaars van spelletjes om resoluut voor Linux te kiezen.
Het kleine marktaandeel kan niet de oorzaak zijn: Linux installeer je volstrekt gratis op je bestaande computer, dit kan dus voor de echte gamer geen beletsel vormen. Een Linux computer zal verhoudingsgewijs twintig tot dertig procent beter presteren dan een Windows computer.

En dat leidt tot een vreemde vaststelling: stel, je neemt een computer die net krachtig genoeg is om Windows op een degelijke, comfortabele manier te kunnen gebruiken.
Echt gaan "gamen" moet je dan niet proberen op dat toestel want het zal niet performant genoeg zijn. Dus, indien je echt wil "gamen" zal je een zwaardere computer moeten aanschaffen.
Je zou ook kunnen op je computer, naast Windows, een Linux OS installeren; dat zou je wel de mogelijkheid bieden om te "gamen" aangezien Linux veel minder vermogen vraagt van je PC.
Indien die spelletjes dus zouden compatibel zijn met Linux dan konden de fabrikanten hun omzet drastisch zien stijgen. Dat zou dan wel ten koste gaan van de omzet bij de computerfabrikanten.
Dat gebeurt echter niet, de spelletjesfabrikanten weigeren de extra software in te bouwen die gebruik van Linux mogelijk maakt (alhoewel hier heel langzaam toch verbetering lijkt in te komen).

Het concrete resultaat van deze strategie is een voortdurende noodzaak tot de aanschaf van zwaardere, meer performante computers. De vraag hiernaar wordt kunstmatig aangewakkerd door deze strategie waardoor de indruk wordt gewekt dat dit een bewuste aanpak zou kunnen zijn.

Want het telkens weer aangevoerde argument dat Linux computers slechts twee procent van het marktaandeel vormen houdt geen steek: op elke computer kan je volledig gratis Linux installeren, een "ingreep" die door elke gamer met gemak kan en zou uitgevoerd worden.

Zoals mijn beide zonen altijd zeggen: ik zou direct overstappen op Linux maar je kan er niet op "gamen".

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 03 aug 2016, 21:48

gusteman schreef: Indien die spelletjes dus zouden compatibel zijn met Linux dan konden de fabrikanten hun omzet drastisch zien stijgen.
---------------------------------------------------
Dat gebeurt echter niet, de spelletjesfabrikanten weigeren de extra software in te bouwen die gebruik van Linux mogelijk maakt (alhoewel hier heel langzaam toch verbetering lijkt in te komen).
--------------------------------------------------
Zoals mijn beide zonen altijd zeggen: ik zou direct overstappen op Linux maar je kan er niet op "gamen".
Steam is aardig aan de weg aan het timmeren. De steam-machines draaien op een Debian-gebaseerde Linux kernel.
gusteman schreef:Het installeren via de opdrachtregel behoort ook zo goed als tot het verleden.
Die optie is ook niet noodzakelijk, maar gaat in mijn geval vaak sneller.
Het systeem updaten doe ik ook via de commandline:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Verder heb ik de bestanden /home/perry/.bashrc en /root/.bashrc aangepast om de terminal kleurrijker te maken. Het bestand /root/.bashrc word trouwens pas aangemaakt wanneer je voor de eerste keer als root inlogt (via su, niet te verwarren met sudo).

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 03 aug 2016, 22:24

gouwepeer schreef:De steam-machines draaien op een Debian-gebaseerde Linux kernel.
Die had ik in gedachten toen ik schreef dat er langzaam verbetering in komt.

Het probleem is echter dat er binnen de Linux gebruikers grof geschetst twee standpunten te vinden zijn:
- de "harde kern" die bestaat uit mensen die zweren bij het gebruik van de opdrachtregel
- de nieuwere generatie die de kracht van de opdrachtregel (her-)kent maar verkiest om zo veel mogelijk opdrachten beschikbaar te stellen binnen een grafische omgeving.

Ik vind het leuk om opdrachten te gebruiken, en eens je ze onder de knie hebt werkt dit ook sneller en is het handiger, maar die zelfde opdrachtregel is de reden dat jarenlange Windows gebruikers er voor terug schrikken om de stap te zetten naar Linux.

Zo ben ik bijvoorbeeld al jaren op zoek naar een helder en overzichtelijk handboek voor het gebruik van de opdrachtregel ..... en zoiets bestaat niet eens.

Ik kom telkens op tutorials of handleidingen waarin je kan terug vinden wat een bepaalde opdrachtregel doet, maar daar heeft een nieuwkomer totaal niets aan.
Want die handleidingen kunnen enkel begrepen worden door mensen die de commando's al kennen, niet door nieuwelingen.

Er zou eens iemand moeten een handleiding opmaken in de volgende stijl (ik geef een eenvoudig voorbeeld):

Stel: je wil alle foto's die op je harde schijf in verschillende mappen steken in één map onderbrengen.
Dan kan je beginnen met een opdracht die alle bestanden die eindigen met bijvoorbeeld .jpg (of .png, of .jpg èn .png èn .gif enz) verplaatsen naar één map die je speciaal daarvoor hebt aangemaakt.
Daarvoor gebruik je volgende opdracht: [c o m m a n d o]

De handleidingen die nu te vinden zijn werken allemaal volgens het principe zoal jij het hier hebt afgebeeld:
gouwepeer schreef:Het systeem updaten doe ik ook via de commandline:
Code:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Met als gevolg dat de meeste nieuwkomers in Linux na het lezen van zo'n regel gewoon afhaken, een U-bocht maken en weer naar Windows terugkeren.

Wat heel erg jammer is.

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 03 aug 2016, 22:41

gusteman schreef: Stel: je wil alle foto's die op je harde schijf in verschillende mappen steken in één map onderbrengen.
Dan kan je beginnen met een opdracht die alle bestanden die eindigen met bijvoorbeeld .jpg (of .png, of .jpg èn .png èn .gif enz) verplaatsen naar één map die je speciaal daarvoor hebt aangemaakt.
Daarvoor gebruik je volgende opdracht: [c o m m a n d o]

Code: Selecteer alles

find . -type f \( -iname "*.jpg" -o -iname "*.jpeg" -o -iname ".png" -o -iname "*.gif" \) -exec cp '{}' /doelmap \;
Mogelijk is dit een mooie (Engelstalig) handboek: --> Klik <--

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 05 aug 2016, 13:50

gouwepeer schreef:Mogelijk is dit een mooie (Engelstalig) handboek: --> Klik <--
Voor iemand die al een basis kennis heeft en enige ervaring met de terminal kan dit handboek inderdaad een extra kennisbank vormen.

Voor de leek, die komt overgewaaid van Windows, blijft dit onbegrijpelijke taal waardoor er een vorm van afkeer ontstaat (onbekend = onbemind, nietwaar?)

En het is nochtans heel eenvoudig hoor, het vereist gewoon een andere benadering, dus niet vanuit het standpunt van de kenner, maar vanuit het standpunt van de onwetende.

Wat doet iemand die voor het eerst als beginnend radio-amateur met een zender/ontvanger wordt geconfronteerd en ermee zou willen aan de slag gaan?
Die gaat niet meteen routinematig de correcte formules en afkortingen natrekken in een handleiding, om daar terug te vinden wat ze betekenen; dat kan hij niet omdat hij gewoonweg die formules en afkortingen nog niet kent.
Zo iemand zal zich de vraag stellen (bijvoorbeeld): als ik wil contact leggen met een radio-amateur uit Frankrijk, hoe kan ik dat doen? Welke frequenties zijn daarvoor beschikbaar? Op welke sterkte mag ik uitzenden op die frequenties? Wat zijn de roepnamen en codes? De antwoorden op die vragen zal hij kunnen vinden in en speciaal daarvoor opgestelde handleiding.

Om dus even terug te gaan naar de Linux terminal handleiding die je hebt aangereikt:
het zou een echt "handige" handleiding kunnen zijn indien ze net omgekeerd was opgemaakt.
Dus datgene wat nu als antwoord wordt aangereikt zou moeten het onderwerp van de vraag zijn ..... waarop dan het antwoord wordt gegeven in de vorm van een opdracht.

Dus zoals jij het commando hebt mee gegeven voor het verzamelen van alle bestanden met een bepaalde extensie.

Pas wanneer je dat onder de knie hebt kan je gaan zoeken naar de betekenissen van de specifieke onderdelen van die commando's, wat ze exact doen en waarom ze dat doen ..... en dat vind je dan wel weer in zowat alle Linux handleidingen.

Kort samengevat: de meeste bestaande handleidingen slaan één belangrijke stap over. Zij houden er geen rekening mee dat er weleens mensen kunnen zijn die met Linux zouden willen werken maar er niks van kennen; echte digibete newbies dus.

En dat verhindert Linux om weer om uit te groeien tot een besturingssysteem dat ook voor fabrikanten van andere software en randapparatuur aantrekkelijk kan zijn.

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 05 aug 2016, 22:46

De vanuit Windows overgewaaide leek zal inderdaad geen gebruik maken van de opdrachtregel in Linux, net zo min als dat dat in Windows (Dos/ command prompt) zal gebeuren.

Gelukkig zijn o.a. Mint en Ubuntu zeer geschikt om zonder deze commando's te werken, al is de overgang van Windows naar Linux uiteraard wel even wennen. Voor iemand die alleen maar gebruik maakt van internet en email zal dit geen enkel probleem zijn. Het enige wat ongemakkelijk kan zijn is de blokkade van Flash zodra daar weer een veiligheidslek word ontdekt. Gelukkig word er steeds meer gebruik gemaakt van html5 i.p.v. Flash :grin:

o.a. ubuntushop.be verkoopt notebooks en desktops met een Mint of Ubuntu Linux als os. Ook de chroombooks worden nog steeds verkocht. Daarnaast zijn er ook smartphones en tablets met Ubuntu als besturingssysteem. Een echte doorbraak lijkt daar niet in te zitten, maar wel leuk voor de liefhebber uiteraard :wink:

Voor de laptops en desktops zal Windows de markt blijven domineren. Linux is vooral dominant in de serverwereld en tal van apparaten. De navigatiesystemen van Tomtom draaien op een Linux-kernel, net zoals heel veel routers. De boordcomputers van een aantal auto's draaien op Automotive Grade Linux (AGL). Nasa heeft de oude Windows machines in ruimtestation ISS vervangen door Debian en RHEL.

Om terug te komen op de command-line: dit is inderdaad voor de gebruikers met iets meer dan alleen de basiskennis.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door TheStef » 23 aug 2016, 10:59

gusteman schreef:
gouwepeer schreef:
Ik vind het leuk om opdrachten te gebruiken, en eens je ze onder de knie hebt werkt dit ook sneller en is het handiger, maar die zelfde opdrachtregel is de reden dat jarenlange Windows gebruikers er voor terug schrikken om de stap te zetten naar Linux.

Zo ben ik bijvoorbeeld al jaren op zoek naar een helder en overzichtelijk handboek voor het gebruik van de opdrachtregel ..... en zoiets bestaat niet eens.

Met als gevolg dat de meeste nieuwkomers in Linux na het lezen van zo'n regel gewoon afhaken, een U-bocht maken en weer naar Windows terugkeren.

Wat heel erg jammer is.
De opdrachtregel is handig (ook windows kent dit inmiddels via de powershell) maar het is helemaal niet nodig, nagenoeg elke distro heeft een appstore (ja linux was eerder dan Apple), en zo een beetje alles is in te stellen via de grafische omgeving. Wat dat betreft is Linux minstens zo volwassen als Windows. Daarbij gebruikt overigens bijna 80% van alle smartphone gebruikers gewoon een linux distro (android is namelijk ook een linux variant) Daarnaast is linux het belangrijkste besturingssysteem in routers, smart-TV's, file en webservers en heel veel andere elektronische apparatuur.

Echter het allegrootste nadeel van Linux is de beschikbaarheid van mainstream software met name zakelijke software zoals boekhoudpakketten, fiscale applicaties enz. en dát is de enige reden waarom Linux nooit is doorgebroken of zal doorbreken op de desktop.

Poëtische gerechtigheid is echter dat het probleem dat Linux op de desktop heeft, heeft Microsoft op de mobiele markt, daar krijgt MS geen poot aan de grond omdat er nagenoeg niet voor Windows wordt ontwikkeld in die tak van sport.

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 23 aug 2016, 13:12

En ook hier weer: :post:

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door TheStef » 23 aug 2016, 16:06

oktagon schreef:Met een van de leden van dit forum kwam ik in conclaaf over het Linux besturingsprogramma,
vervolgens tuurde ik bij Wiki en las een gunstige uitleg van dit programma.

Aangezien het een concurrerend systeem is van Windows dook ik er verder in en las oa.dat
de gratis aanbieding van Windows om toch vooral over te schakelen naar Windows 10 toch
een geraffineerd achterdeurtje zou hebben.

Dit zou zijn een blokkade om veel meer moeite te hebben om naast of ipv Windows een ander
besturingsprogramma op je computer te zetten.Het gros van de EU-computers worden voor
geprogrammeerd met Windows en als je bijv.Linux of een ander besturingsprogramma wilt
gebruiken,dan zou Windows verwijderd moeten worden.

Hoewel dat zal intussen makkelijker zijn geworden volgens mijn info,daar er bij je C-sectie
waar Windows op draait een partitie van minimaal 4 Gb kan worden apart gebruikt en aangezien
ik meen,dat het Wiki/verhaal niet uptodate is,zal dat met de huidige aanwezige 50 tot 100 Gb en
geen probleem zijn.

Graag lees ik van leden van dit forum een commentaar en toon daarbij het Wiki/verslag,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Linux

nb. Google zou draaien op Linux,alsmede diverse grote bedrijven en overheden,oa NSA eva!
zie ook :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motie-Vendrik , ivm "opensource" accoord in de tweede kamer in ca. 2006 (of 2002!)
Het is voor mij al enige tijd geleden dat ik een Linux Distro naast mijn Windows omgeving heb geïnstalleerd, maar bij mijn weten ging Ubuntu hier heel handig mee om, je kon gewoon je Ubuntu installatie laten draaien en tijdens de installatie zorgde Ubuntu (meer distro's doen dat) er partities werden aangemaakt, dit gebeurt geheel in een grafische omgeving, zonder moeilijke command-line toestanden. Als je dan je computer opstartte kreeg je gewoon de keuze of Windows of je Linux Distro.

Inmiddels weet ik dat EUFI een probleem kan veroorzaken maar bij mijn weten is het nog steeds mogelijk om een dual boot te creëren.

Wel leuk voor diegenen die een keer met linux willen fröbelen.

gusteman

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gusteman » 23 aug 2016, 18:44

TheStef schreef:Inmiddels weet ik dat EUFI een probleem kan veroorzaken maar bij mijn weten is het nog steeds mogelijk om een dual boot te creëren.
UEFI is inderdaad een rot stukje informatica dat door Microsoft wordt opgelegd aan bedrijven die computers op de markt willen brengen die draaien onder Windows.
En UEFI kan inderdaad omzeild worden, maar tot nu toe kan dit niet via een grafische interface en moet dit gebeuren via commando's in de Terminal (de terminal is zowat de DOS-prompt van Linux).

Bij die bewerking bestaat een reële kans om je Linux besturingssysteem om zeep te helpen waardoor onervaren gebruikers deze stap niet durven te zetten.
En dus heeft Microsoft hier wel zijn slag thuis gehaald: het bestendigen van zijn monopolie met als gevolg dat (nu nog) Linux hoofdzakelijk beperkt blijft tot gebruik door de echte techneuten ... of diegenen die Windows gewoon naar de prullenmand hebben verwezen.

Tot die laatste categorie reken ik mijzelf, en ik kan op mijn Linux PC alles wat op een Windows PC kan ... behalve stevig 'gamen' maar daar heb ik toch geen interesse in.
Ik doe mijn bankverrichtingen, verstuur e-mail, werk met mijn elektronische kaartlezer, beluister en bewerk muziek, bekijk en bewerk foto's en video's, heb een volledig kantoor pakket, kortom ik doe gewoon wat ik wil.
Ik doe dat dan ook nog eens super beveiligd en vooral gratis, en als er al eens een probleempje opduikt dan kan ik rekenen op de belangeloze inzet van honderdduizenden programmeurs en ICT'ers om mij uit de nood te helpen.
En daar kan zelfs Microsoft een punt aan zuigen.

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 23 aug 2016, 21:05

Bij de meeste UEFI ondersteunende computers kan je UEFI/BIOS-bootmode aanpassen. Op deze manier kan je ook dual-booten. Ubuntu heeft sinds 16.04 ook minder moeite met UEFI.

Bron: askubuntu.com

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door TheStef » 24 aug 2016, 09:08

[quote="gusteman"
Tot die laatste categorie reken ik mijzelf, en ik kan op mijn Linux PC alles wat op een Windows PC kan ... behalve stevig 'gamen' maar daar heb ik toch geen interesse in.
Ik doe mijn bankverrichtingen, verstuur e-mail, werk met mijn elektronische kaartlezer, beluister en bewerk muziek, bekijk en bewerk foto's en video's, heb een volledig kantoor pakket, kortom ik doe gewoon wat ik wil.
Ik doe dat dan ook nog eens super beveiligd en vooral gratis, en als er al eens een probleempje opduikt dan kan ik rekenen op de belangeloze inzet van honderdduizenden programmeurs en ICT'ers om mij uit de nood te helpen.
En daar kan zelfs Microsoft een punt aan zuigen.[/quote]

Ik heb een hybride oplossing Windows als OS, maar daarnaast nogal wat Open Source applicaties.
Windows simpelweg omdat je dan nooit tegen het probleem aanloopt van "loopt mijn applicatie wel" aangezien er nagenoeg altijd voor wordt ontwikkeld.
Server systeem = linux (daar draait ook mijn plex mediaserver op o.a.) en is tevens mijn firewall
Email = Thunderbird, (in combinatie met een eigen linux mailserver)
Office = Libre office
Browser = Firefox.

Maar ik heb de mainstream software nodig voor mijn werk en met windows software heb ik meer keuze/mogelijkheden,
Kluwer aangifte software = Windows only
Minox boekhoudsoftware = Windows Only
Rapportage software = Windows only
Digitale archivering = Windows Only

Door oplossingen zoals Wine krijg je meer problemen dan dat het oplost.

Daarbij, is het een enorm probleem om linux zakelijk in te zetten, daar loop ik nu ook tegenaan, ik zoek al enige tijd naar een ICT boer met veel linux kennis om mijn zakelijke systemen te onderhouden, die zijn er niet, en als je dan iemand uitnodigt die zegt dit wel te kunnen probeert hij/zij mij altijd te pushen naar een volledige Windows omgeving met Office 365, zo afhankelijk wil ik gewoonweg niet zijn, bovendien ga die ICTérs volledig voorbij aan de praktische situatie.

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 24 aug 2016, 19:10

Ik ben blij dat ik met een online-boekhoudprogramma (Twinfield) niet afhankelijk ben van Windows :mrgreen:
Een andere mogelijkhijd is om Windows veilig in de zandbak te laten draaien via Virtualbox of VMware.
Daarbij, is het een enorm probleem om linux zakelijk in te zetten, daar loop ik nu ook tegenaan, ik zoek al enige tijd naar een ICT boer met veel linux kennis om mijn zakelijke systemen te onderhouden, die zijn er niet, en als je dan iemand uitnodigt die zegt dit wel te kunnen probeert hij/zij mij altijd te pushen naar een volledige Windows omgeving met Office 365, zo afhankelijk wil ik gewoonweg niet zijn, bovendien ga die ICTérs volledig voorbij aan de praktische situatie.
Een (dure) oplossing is dan RHEL of SLED. Hierbij betaal je ook alleen maar voor de support, RedHat en Suse zelf zijn verder gratis*.

Linux boekhoudprogramma's:
- eekboek
- Gravita
En Google heeft er nog een paar gevonden. Ik heb geen idee hoe uitgebreid deze programma's zijn.

*RedHatEnterpriseLinux en SUSE Linux Enterprise Desktop zijn alleen in combinatie met de betaalde support verkrijgbaar, CentOS en Open Suse zijn de supportloze versies.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door TheStef » 25 aug 2016, 08:39

gouwepeer schreef:Ik ben blij dat ik met een online-boekhoudprogramma (Twinfield) niet afhankelijk ben van Windows :mrgreen:
Een andere mogelijkhijd is om Windows veilig in de zandbak te laten draaien via Virtualbox of VMware.
Daarbij, is het een enorm probleem om linux zakelijk in te zetten, daar loop ik nu ook tegenaan, ik zoek al enige tijd naar een ICT boer met veel linux kennis om mijn zakelijke systemen te onderhouden, die zijn er niet, en als je dan iemand uitnodigt die zegt dit wel te kunnen probeert hij/zij mij altijd te pushen naar een volledige Windows omgeving met Office 365, zo afhankelijk wil ik gewoonweg niet zijn, bovendien ga die ICTérs volledig voorbij aan de praktische situatie.
Een (dure) oplossing is dan RHEL of SLED. Hierbij betaal je ook alleen maar voor de support, RedHat en Suse zelf zijn verder gratis*.

Linux boekhoudprogramma's:
- eekboek
- Gravita
En Google heeft er nog een paar gevonden. Ik heb geen idee hoe uitgebreid deze programma's zijn.

*RedHatEnterpriseLinux en SUSE Linux Enterprise Desktop zijn alleen in combinatie met de betaalde support verkrijgbaar, CentOS en Open Suse zijn de supportloze versies.
Met Twinfield kun je geen productie maken, het is namelijk niet zo dat ik maar één administratitietje moet voeren, dat zijn er toch een paar meer.

Eekboek is geen professioneel alternatief.
Gravita ken ik zo niet.

Maar ik vind het bedrijfsmatig niet zo handig dat je je keuze van het gereedschap laat afhangen van het OS, ik vind dat je de keuze van het OS afhankelijk moet maken van het gereedschap. Ik heb relatief lang doorgedraaid met exact voor dos. (tot 2009 nog) simpelweg omdat dat een uitstekend stuk administratieve software was, daarnaast heeft het wel 2 jaar geduurd voordat ik een keuze heb gemaakt, zo een transitie heeft namelijk nogal wat voeten in aarde.

Bij de enterprise versie is het uitsluitend telefonische support, ik heb iemand in de buurt nodig die, als het nodig is, ook gewoon de boel direct kan oplossen, en niet alleen het OS ook mijn telefoonserver draait op Linux. Er zijn weinig goede betaalbare linux specialisten die je niet ten koste van alles naar Office 365 willen laten migreren. RHEL en SUSE Linux enterprise gaan niet je server installeren en inrichten. (Ik draai zelf CENTOS, en een beetje basis onderhoud kan ik zelf ook wel), een goed geconfigureerde samba server met domain controller, is niet iets dat de gemiddelde hobbyist, voor elkaar kan krijgen. Ik in ieder geval niet.

Ik ben dan ook een beetje bang dat we in de toekomst ook langzamerhand gaan zien dat ook de linux serversystemen bij het kleinere MKB zullen worden uitgefaseerd, wat jammer is, er is namelijk weinig zo stabiel als een linux server.

gouwepeer

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door gouwepeer » 25 aug 2016, 17:19

Hopelijk heb je iets aan deze handleiding.
Dat Linux servers super stabiel zijn is een feit. Ik heb 14 jaar geleden een LAMPP-server als hobbyproject gehad, met RedHat 9 als OS. Na een uptime van 30+ dagen draaide deze nog net zo snel als na een reboot. De computer werd verder ook gewoon als desktop gebruikt, en ik kon alle bestanden (vooral gedownloade filmpjes) op mijn laptop bekijken.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door TheStef » 25 aug 2016, 20:14

gouwepeer schreef:Hopelijk heb je iets aan deze handleiding.
Dat Linux servers super stabiel zijn is een feit. Ik heb 14 jaar geleden een LAMPP-server als hobbyproject gehad, met RedHat 9 als OS. Na een uptime van 30+ dagen draaide deze nog net zo snel als na een reboot. De computer werd verder ook gewoon als desktop gebruikt, en ik kon alle bestanden (vooral gedownloade filmpjes) op mijn laptop bekijken.
Zelfs met de handleiding is een goede samba configuratie een verdomt ingewikkelde aangelegenheid, en daarvoor is mijn kennis te beperkt, of het kost mij achterlijk veel tijd om het allemaal uit te zoeken.

Kleine dingen kan ik wel aan het draaien krijgen op mijn thuis-server (die op de zaak blijf ik vanaf, dat draait afblijven) Minecraft servertjes, Plex mediaserver, webserver enz.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: LINUX vs WINDOWS

Bericht door oktagon » 25 aug 2016, 20:25

Hallo deelnemers op deze topic.

Bedankt voor al jullie vakkundige (nmm) reacties mbt. het gebruiken van het Linux-systeem(programma,ed); het bestuderen ervan is momenteel wegens het hete weer (op achtergevel;) in de zon 43,4 en verder 30+ ( in C.) op een laag pitje gezet.

Ik beschouw het nog altijd als een gok (mijn onbekendheid met de diepere ICT) om naast de aanwezige Gb van mijn Windows 7 er de Linux op te gaan zetten;kan er zonder avonturen met het
Linux-systeem contact met alle door mij met Windows gelanceerde en bewerkte programmas gelegd worden?

Groeten uit een tropisch aandoend Tholen;er gaat kalte Platte gegeten worden, :lekkapuh:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie