Opslaan van mails ...

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gast1

Opslaan van mails ...

Bericht door Gast1 » 04 jun 2017, 10:23

Allereerst weet ik niet of ik of dit subforum goed zit met mijn vraag.
Maak er geen probleem van s.v.p.

Ik mail nogal wat.
Vaak zijn het erg belangrijke mails, vooral de laatste 5 jaren i.v.m. mijn werkgever.
De belangrijkste mails zet ik over in een word-document die ik dan ook opsla in de 'dropbox'.
Maar zou mijn computer gaan 'crashen', dan ben ik al mijn mails kwijt.
Mijn mailaccount is kennelijk verbonden met mijn pc (Linux).

Wie kan mij helpen om mijn reeds bestane mails allemaal te saven en van daaruit ook verder te mailen zodat mijn mails automatisch opgelagen word, zodat ik ze op iedere andere pc kan openen?

Bij voorbaat dank.

Liefs, Pierre

gouwepeer

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gouwepeer » 04 jun 2017, 10:41

Welk mailprogramma gebruik je?
Zelf werk ik met Evolution (op Ubuntu 16.04 LTS) waarbij het heel eenvoudig is om een back-up te maken. Deze back-up word dan opgeslagen als een tar.gz bestand (kan op een usb-stick) en kan later weer ge-importeerd worden (eventueel op een andere computer met Evolution).
Volgens mij heeft elk mail programma een vergelijkbare optie.
Type in Google maar eens backup {naam mailprogramma} om een uitleg hierover te vinden.

gouwepeer

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gouwepeer » 04 jun 2017, 11:15

Nog een extra toevoeging:
Mocht je met een harddisk werken dan is deze meestal na het crashen nog te benaderen via een live cd/dvd (opstarten vanaf een Linux instalatie cd/dvd) of usb.
Mocht je met een SSD werken dan word dit behoorlijk lastig.
Mijn eigen mail heb ik daarom zo ingesteld dat na het ophalen van de mail een copie op de server blijft staan. Zodoende kan ik dezelfde mail met zowel mijn laptop als desktop ophalen. Mocht 1 van die 2 crashen dan heb ik op het ander apparaat een backup.

Mocht je de beschikking hebben over een externe harde schijf dan kan je een copie maken van de gehele /home map.
In de map /home staan namelijk alle opgeslagen gegevens.
Na een nieuwe Linux instalatie kan je dan deze map weer terug plaatsen. Het mailprogramma moet wel geinstaleerd zijn om de gegevens in te kunnen lezen.

Gast1

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door Gast1 » 04 jun 2017, 12:11

gouwepeer schreef:Welk mailprogramma gebruik je?
Deze ... maar ik ben een digibeet hoor ...
gouwepeer schreef:Type in Google maar eens backup {naam mailprogramma} om een uitleg hierover te vinden.
... en heb al zeker leesproblemen op dat gebied ... :oops:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door Tammy » 04 jun 2017, 12:54

En nu kom ik even om de bocht...........waarschijnlijk op een prehistorische manier maar wie weet help ik Gast1. :mrgreen:

Ik heb hotmail amigo.
En daar heb ik mapjes gemaakt en daar staan belangrijke mails in die ik wil bewaren.

Waar ik ook ben in de wereld, ik kan op elke computer naar hotmail gaan en inloggen.
En mails bekijken maar natuurlijk ook die in de mapjes.
Ik zal ze alleen kwijt kunnen raken als hotmail ermee ophoud of crasht wat nog nooit is gebeurd.
Bij Yahoo wel jaren geleden , mijn vriendin had daar een account, die was alles kwijt helaas.

Hotmail lijk me stabieler en echt alles veilig stellen bestaat niet op internet.
1 Grote natuurramp waar de satellieten bij worden verwoest en we zijn weer offline net als vroeger.

Misschien is mijn tip wel iets Gast1 ?
Klinkt zeer simpel maar wie weet wel de oplossing ? :rolleys:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gusteman » 04 jun 2017, 13:30

Voor wat betreft e-mail werk ik met Mozilla Thunderbird (met een e-mail adres wat ik heb verkregen van de internet provider bij mijn aansluiting), voornamelijk omdat dit gelinkt is aan de Firefox webbrowser ... en die is dan weer gelinkt aan VLC Media Player en GThumb foto viewer.
Zodoende heb ik voor downloads of uploads van teksten, mails, PDF, foto's en/of video's altijd wel een ad-onn of plug-in die dit makkelijker maakt.

Maar nu specifiek e-mail gericht: zoals ook Gouwepeer heeft aangestipt heb ik er voor gekozen om een kopie van de e-mails te bewaren op de server van de provider.
Verder maak ik regelmatig een back-up van die mails naar een externe harde schijf. Als mijn PC zou crashen heb ik in de eerste plaats mijn persoonlijke back-up en ook nog de back-up op de server van de provider.
E-mails onder Thunderbird (of Evolution) worden opgeslagen onder een specifiek formaat; om die leesbaar te krijgen in een ander e-mail programma of tekstverwerker dien je ze eerst te converteren naar een bestandsvorm die kan worden gelezen door dat programma.

Wat ik wel interessant vind: je werkt op een Linux PC maar slaat je bestanden op in als Windows bestand (Word)? Heb je daar één of andere specifieke reden voor?

gouwepeer

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gouwepeer » 04 jun 2017, 22:07

Thunderbird bewaard zijn bestanden in de map /home (persoonlijke map).
De uitleg die ik nu ga geven is gebaseerd op het gebruik van Ubuntu Linux. Bij Mint (net als Ubuntu gebaseerd op Debian) zal deze uitleg waarschijnlijk ook werken.

Stap 1:
Ga naar de Persoonlijke map

Stap 2:
Klik bovenin de balk op "Beeld" en daarna op "Verborgen bestanden tonen".

De map ".thunderbird" zal nu zichtbaar worden.

Stap 3:
Kopieer de gehele map naar een usb-stick of een externe harde schjf.

Ter informatie:
De map zal op de externe schijf waarschijnlijk ook als verborgen bestand worden opgeslagen. Zichtbaar maken gaat ook hierbij via "Beeld" en daarna op "Verborgen bestanden tonen".

De map .thunderbird bevat alleen de gegevens, niet het programma zelf. Wil je een backup terug zetten dan moet Thunderbird wel op de computer staan.

gusteman

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gusteman » 05 jun 2017, 01:00

gouwepeer schreef:De map .thunderbird bevat alleen de gegevens, niet het programma zelf. Wil je een backup terug zetten dan moet Thunderbird wel op de computer staan.
Niet alleen dat, het moet ook hetzelfde Thunderbird programma zijn als datgene waarvan je de map hebt gekopieerd.
Wanneer bijvoorbeeld je PC is gecrasht (stel dat je harde schijf is vastgelopen) en je een volledige herinstallatie moet uitvoeren dan zal het niet lukken om de .thunderbird map in je /home map te plaatsen.
Nu ja, je kan die daar wel in plaatsen maar de nieuwe Thunderbird zal ze niet kunnen gebruiken.

Dat komt omdat elke Thunderbird een specifiek eigen nummer heeft en dat nummer wordt toegekend aan de persoonlijke map.
Wanneer we de .thunderbird map openen zien we dat die twee sub-mappen bevat plus een bestand "profiles.ini".
De eerste submap heet Crash Reports, de tweede bestaat uit een reeks van acht tekens (cijfers en letters door elkaar) gevolgd door .default (dit kan er bijvoorbeeld uitzien als
m3gncgr7.default).
Deze reeks van acht tekens is eigen aan elk Thunderbird programma; het programma zal dus enkel werken indien de map .default met deze specifieke reeks aanwezig is.
Om te kunnen werken met de e-mails uit een ander Thunderbird programma (van de gecrashte PC) moet je dus de inhoud van die .default map uit de gecrashte PC (---> back-up!) kopiëren naar de .default map van het programma in de nieuwe installatie. Meteen zullen ook alle vertrouwde mappen en instellingen mee opgenomen zijn in de nieuwe Thunderbird.
Let er op dat ik schreef "kopiëren", dus niet "knip en plak". Want als er iets fout loopt behoud je in het eerste geval je gegevens; in het tweede geval zou je alles kwijt zijn ... en het is nu precies de bedoeling om net dat te vermijden. :wink:

Gast1

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door Gast1 » 05 jun 2017, 09:16

Jullie zijn schatten van mensen.
Dank voor de tips en adviezen.
Ik ga ze met mijn kids bespreken.

:loveU:

gouwepeer

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door gouwepeer » 05 jun 2017, 10:56

gusteman schreef: Om te kunnen werken met de e-mails uit een ander Thunderbird programma (van de gecrashte PC) moet je dus de inhoud van die .default map uit de gecrashte PC (---> back-up!) kopiëren naar de .default map van het programma in de nieuwe installatie.
In plaats van de gegevens uit de map te kopieren is het ook mogelijk om de naam van de map te wijzigen in, om jouw voorbeeld aan te houden, m3gncgr7.default.

Persoonlijk vind ik dit makkelijker, maar dit zal voor iedereen anders zijn.

Gast1

Re: Opslaan van mails ...

Bericht door Gast1 » 05 jun 2017, 13:21

gusteman schreef:Wat ik wel interessant vind: je werkt op een Linux PC maar slaat je bestanden op in als Windows bestand (Word)? Heb je daar één of andere specifieke reden voor?
Ik heb geen enkel vermoeden Gusteman.
Mijn zoon heeft allerlei onderdelen besteld en deze pc zelf samengesteld.
Hij heeft helaas weinig tijd en ik ga hem jullie opmerkingen, tips en vragen voorleggen.
Ik ben een digibeet ... :oops:

Sorry dat ik nu pas reageer.

Plaats reactie