Win10 update: doen of net niet doen?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
gusteman

Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door gusteman » 10 sep 2017, 10:50

Jaren geleden al heb ik afstand genomen van Windows ten voordele van Linux.
Ik was voornamelijk niet te spreken over de manier waarop Microsoft (als leverancier van een computer besturingssysteem) zich het recht voorbehoudt om enerzijds de eigenaar van de computer aan zich te binden door het inbouwen van een resem aan beperkingen bij het gebruik van het besturingssysteem en anderzijds zelfs beperkingen oplegt aan het gebruik tout court van die computer.

Persoonlijk ga ik er nog altijd van uit dat wanneer iemand geld op tafel legt en daarmee een apparaat aanschaft die koper dan met dat apparaat kan doen wat haar/hem belieft.

Met het gros van de apparaten is dat ook zo, echter niet wanneer je een computer aanschaft waar een Microsoft besturingssysteem zit ingebouwd. Voor alle duidelijkheid: ook met een computer waar een MacOS in zit ben je beperkt op bepaalde gebieden maar daar staat dan wel iets tegenover, namelijk:
- de kwaliteit van het OS (=besturingssysteem) ligt beduidend hoger;
- de duurzaamheid van het OS zal altijd stukken beter scoren dan bij om het even welk Windows OS, met één uitzondering, namelijk WinXP dat qua duurzaamheid even goed scoort;
- het aanbod aan complementaire software is bij MacOS altijd degelijk en betrouwbaar, wat bij Microsoft nogal eens te wensen overlaat;
- updates (en dit is de kwintessens van dit topic) zullen bij MacOS altijd zorgen voor een meerwaarde; bij Microsoft echter vindt je geen uniformiteit in kwaliteit en dat zou moeten zorgen baren.

In elk geval: indien je als MacOS gebruiker bepaalde beperkingen hebt dan worden die ruimschoots gecompenseerd door de hoge kwaliteit van wat je wèl ter beschikking hebt.

Als Windows gebruiker echter ..... nu ja, lees zelf maar (ik plaats hieronder een paar stukjes uit het artikel, de rest vind je hier)

De auteur wil via de Windows 10 Store een game downloaden en komt tot de vaststelling dat
As luck would have it, Forza Motorsport 6: Apex is free. There are actually two Forza games coming out right now: Apex, and Forza Horizon 3. I don’t understand why we have the same branding used on two different series with different numbers. I don’t know enough about the racing genre to understand the complex lineages at work here, but who cares? Apex is free, which is an ideal price-point for me. If it works out, maybe I’ll buy Forza Horizon 3.

As an aside: If you get Forza Horizions 3 Ultimate edition for ONE HUNDRED AMERICAN MONEY-DOLLARS, you get to experience the rare privilege of pre-loading the game and playing four days before all those filthy scrubs with more brains than money. Except, people’s downloads keep getting reset, preventing them from downloading the game. It’s 49GB in size, so I imagine having it get 80% of the way done and then mysteriously reset is pretty horrible. I think a download that size would run me $10USD. That’s probably more a complaint about my internet provider than the Windows store, but it’s not like I’m the only person in the world with a horrible internet provider.
De auteur wil dus die download uitvoeren vanaf de Windows10 Store maar vindt daar het volgende

Afbeelding

Als reactie op een computer die volledig in de prak is na een update voor Win10 maakt de auteur deze sarcastische vergelijking maar laat die wel volgen door een terechte opmerking: wanneer je PC omwille van een Windows updat verknoeid is dan stelt Microsoft daar als compensatie niks komma noppes tegenover.
  • INT. APPLEBEE'S RESTAURANT. DAY.
    (A distraught woman enters, dressed in funeral black. She approaches the manager.)
    WOMAN: I wish to complain about the food.
    MANAGER: Is there a problem?
    WOMAN: Yes. Two days ago my family ate here. My husband ordered the bone-in pork chop with honey apple chutney, and it implanted him with a chestbuster alien.
    MANAGER: (Shocked.) What?
    WOMAN: Yes, it burst out of his chest while we were getting ready for bed. Then the xenomorph ran off. Over the next 24 hours, it hunted down and devoured the rest of our family.
    MANAGER: Ah yes. A small number of diners have reported this problem. We're working on finding...
    (Screams come from the kitchen. We can hear CRASHING KITCHENWARE and cooks yelling "Grab it! It's over there!" in confusion.)
    MANAGER: (Once the noise has died down.) We're working on a solution to the problem. At any rate, please remember this only impacts a small number of people.
    WOMAN: Well, I guess it's okay if it's only a few people. My husband probably just ate it wrong or something.
    MANAGER: Here, take this coupon for a free appetizer with the purchase of any entree.
    WOMAN: Thank you.
Yes, I totally admit this story is preposterous and the comparison is unfair. For one thing, Microsoft isn’t going to give me any coupons when this is over.
Maar ja, Microsoft is dan ook een mega groot bedrijf waar blijkbaar niks tegen te beginnen valt, zo groot dat zij de volledige controle hebben over de markt van desktop computers.
Eigenlijk best wel schrikbarend dat een klein, select groepje bestuursleden op hun eentje bepalen wat honderden miljoenen mensen kunnen of net niet kunnen.
Is dat niet net datgene waar zo veel complotdenkers ons voor waarschuwen? Een New World Order waar alles wordt bepaald en geregeld door slechts een handvol duistere individuen?
En de ironie van het geheel is dan nog dat het overgrote merendeel van die complotdenkers zich zelf hebben verbonden aan dat Microsoft imperium en mee die Microsoft New World Order hebben mogelijk gemaakt.
Best wel grappig

Maar nu terug on topic: heeft er nog iemand problemen vastgesteld na een Windows update?
Ik heb ze alvast zelf zien voorkomen in de ganse familie- en vriendenkring, vooral vanaf Win8.
Uitzondering daarop zijn de enkele quasi fanatieke "gamers" die ik ken: die draaien illegale software die ook illegaal wordt ge-update ... maar ondanks dat illegale ondervinden zij nooit dezelfde problemen die blijken voorbehouden te zijn voor de gehoorzame Windows updaters.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door MetalPig » 11 sep 2017, 08:20

gusteman schreef:Maar nu terug on topic: heeft er nog iemand problemen vastgesteld na een Windows update?
Nee, nog nooit. Ik gebruik Windows sinds Windows 95 en de enige problemen die ik heb ondervonden waren te wijten aan falende hardware.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door MetalPig » 11 sep 2017, 08:27

gusteman schreef:Persoonlijk ga ik er nog altijd van uit dat wanneer iemand geld op tafel legt en daarmee een apparaat aanschaft die koper dan met dat apparaat kan doen wat haar/hem belieft.

Met het gros van de apparaten is dat ook zo, echter niet wanneer je een computer aanschaft waar een Microsoft besturingssysteem zit ingebouwd.
Het lijkt alsof je zegt dat de koper geen keuze heeft. Windows gebruiken is een keuze; het is wat de koper belieft.

Overigens had ik nog nooit gehoord van computers waar een Microsoft besturingssysteem zit ingebouwd [think]

gusteman

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door gusteman » 11 sep 2017, 09:43

MetalPig schreef:Het lijkt alsof je zegt dat de koper geen keuze heeft. Windows gebruiken is een keuze; het is wat de koper belieft.
Zo zou het behoren te zijn, inderdaad.
De werkelijkheid ligt echter een ietsje anders: de keuze voor Windows wordt niet zozeer bepaald door de gebruiker maar veeleer opgedrongen aan de gebruiker, een gevolg van het beperkte aanbod aan besturingssystemen gecombineerd met agressieve verkoop technieken.
Ik ben me er van bewust dat wij het op dit gebied nooit zullen eens worden maar toch bedankt voor je reactie.
MetalPig schreef:Overigens had ik nog nooit gehoord van computers waar een Microsoft besturingssysteem zit ingebouwd [think]
Ja, hoe kan je dat het best benoemen dan?
Is een besturingssysteem al dan niet ingebouwd in een computer?

In eerste instantie bevindt het zich in de meeste gevallen op een gegevensdrager die in de computer zit ingebouwd.
In tweede instantie heb je aan een computer niks zonder dat er een besturingssysteem aanwezig is dat in staat is om de hardware haar taken te laten vervullen.

Het lijkt me dat je dan toch wel kan stellen dat een besturingssysteem in de computer ingebouwd zit.
Net zoals bijvoorbeeld diagnosesoftware in een wagen zit ingebouwd; of de software voor aan automatische piloot in een vliegtuig zit ingebouwd.

In elk geval is onze planeet bezaaid met computers waarop een sticker hangt met de vermelding "Designed for Microsoft Windows (versie)".

Als het toestel (het geheel van behuizing, voeding, moederbord en andere noodzakelijke hardware die hoort aanwezig te zijn om er een bruikbare computer van te maken) werd ontworpen om te functioneren met een Windows besturingssysteem en dat besturingssysteem zit geïnstalleerd op de daarvoor bestemde gegevensdrager in dat toestel dan denk ik wel dat het toestel wordt geleverd met ingebouwd besturingssysteem wat in dat geval zal blijken een Windows besturingssysteem te zijn.

Het blijft natuurlijk een kwestie van benoeming en misschien is "ingebouwd" wel niet de meest toepasselijke bewoording en heb ik daar een foute woordkeuze gemaakt.

Alhoewel het ook een kwestie van interpretatie kan zijn ..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door MetalPig » 11 sep 2017, 10:00

gusteman schreef:Het blijft natuurlijk een kwestie van benoeming en misschien is "ingebouwd" wel niet de meest toepasselijke bewoording en heb ik daar een foute woordkeuze gemaakt.
Geinstalleerd?

Ook op die computers kun je naar believen ;) een ander OS installeren.
Het lijkt dat er gezocht wordt naar redenen om MS in een kwaad daglicht te stellen.

Zoals dat screenshot van over Forza. De klant stelt niet te weten wat er in de update zit. Ik zou zeggen: klik de link en lees. Maar nee, pissen op MS is makkelijker :roll:

gusteman

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door gusteman » 11 sep 2017, 11:25

MetalPig schreef:Het lijkt dat er gezocht wordt naar redenen om MS in een kwaad daglicht te stellen.
De reden dat ik dit plaatste is het gevolg van een samenloop van omstandigheden.
Net doordat ik in vrienden- en familiekring zo vaak hoor sakkeren op updates in Win10 was ik op zoek naar ervaringen van gebruikers en kwam onder meer op die website terecht.
De reden waarom ik nu verkoos om de ervaringen van die man weer te geven ligt voornamelijk in het feit dat hij al sinds eind jaren zeventig als jonge knaap gefascineerd was door programmeren en er ook zijn vak van heeft gemaakt: voornamelijk grafische omgevingen voor computerspelletjes ontwerpen en/of verfijnen.
Ik denk dus wel dat die man weet waarover hij praat.
Net zoals de jongste zoon van mijn broer die ook al achttien jaar als programmeur werkt, voornamelijk software ontwerpen voor bedrijven dan wel.

Van jou weet ik dat jij werkzaam bent in de IT, wat precies is mij niet duidelijk maar ook jij spreekt uit ervaring.
Net daarom zou jij toch ook moeten weet hebben van problemen bij updates in Windows, of komen die niet voor in Nederland?

En ik kan me best voor stellen dat een update genoeg kan zijn om een systeem dat draait op het randje van zijn capaciteiten te laten vast lopen.
Maar dat zou moeten gedetecteerd worden door Microsoft; ze weten anders wel donders goed welke processor, RAM en grafische kaart je steken hebt, ze brengen het zelf op je scherm.
Als dit niet zou volstaan om na de update vlot te kunnen verder werken zouden ze moeten weten dat ze je PC lam leggen door de update uit te voeren. Maar neen, ze starten hem eigenhandig op zodat je achteraf vast komt te zitten.
Bij een nicht van mijn echtgenote werd zelfs tijdens de nacht een upgrade van Win8 naar Win10 uitgevoerd zonder dat zij ergens van wist. Toen ze 's ochtends haar e-mails wou bekijken zat ze plots met een Win10 OS, de Win8 versie was verwijderd en ze stond voor voldongen feiten.

En als je daarover de klantendienst bij MS aanspreekt krijg je als antwoord dat dit allemaal netjes beschreven staat in de EULA en dat je geen poot hebt om op te staan.

Dat klopt inderdaad, ik heb die EULA eens volledig gelezen, het heeft me meer dan een dag gekost, en ben tot de vaststelling gekomen dat het een schurken overeenkomst is.
De wet verbiedt nadrukkelijk dat een overeenkomst eenzijdig wordt opgesteld; er kan enkel sprake zijn van een overeenkomst wanneer elk van de partijen gelijkwaardige rechten kan inbrengen.
Microsoft is trouwens al meermaals veroordeeld voor het toepassen van deze EULA maar ze leggen dit netjes naast zich neer, betalen de boete en boeren rustig verder, geen vuiltje aan de lucht.

Niemand hoeft echt pogingen te ondernemen om Microsoft in een kwaad daglicht te stellen, geen mens doet dit beter dan zij zelf. ;P!

By the way, gewoon uit nieuwsgierigheid: wat waren de specificaties van je PC waar je Windows93 op draaide en welke zijn dat nu? Ik bedoel maar: als je echt wil de evolutie van Windows op de voet volgen en meegaan met de nieuwste versies ben je toch telkens zo goed als verplicht om je PC te upgraden? Anders loopt ie toch gewoon vast?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Win10 update: doen of net niet doen?

Bericht door MetalPig » 11 sep 2017, 13:12

Windows draaien is bij mij geen doel maar een middel.
De spellen die ik speel hebben systeem-eisen die hoger liggen dan die van Windows, dus als ik een nieuwe PC koop dan komt het doordat er een nieuw spel uitkomt. Windows is nog nooit de reden geweest om te upgraden.

Het lijkt er op dat ik een uitzondering ben. Ik was blij met de upgrade van Win95 naar Win98, van 98 naar XP en zelfs van XP naar Vista. Win7 kwam met een nieuwe PC mee (in 2011 denk ik) en de (gratis!) upgrade naar 10 verliep ook vlekkeloos.

Ik houd mijn PC dan ook netjes; er staat geen overbodige rotzooi op.
Bij de klagers stel ik me iemand voor die in de auto eet, de etensresten op de vloer gooit, en klaagt over de fabrikant als het begint te stinken.
Je moet weten wat je doet, anders kan het vast wel misgaan.
Die nicht van je echtgenote... Ik schat de kans 98% dat ze ergens op OK geklikt heeft; wellicht zonder te lezen of zonder te begrijpen waar ze "Ja" tegen zei.

Maar dan hebben we het niet meer over de mensen die hun PC willen gebruiken op een manier die Windows niet toelaat; dit zijn de mensen die willen internetten en Candy Crush spelen. De mensen die mij bellen omdat de computer een foutmelding geeft, en als ik vraag wat de melding was antwoorden met "Dat weet ik niet, ik heb hem weggeklikt".
Of van die mensen die denken dat ze meer dan gemiddeld weten en met enige regelmaat een schone installatie doen omdat ze denken dat dat helpt. Je koopt toch ook geen nieuw huis als het rommelig is? Nee, je ruimt op en neemt je voor om het in de toekomst wat netter te houden. Maar als het om de PC gaat is het ineens de schuld van Microsoft. Lekker makkelijk.

En je kunt natuurlijk instellen dat updates niet automatisch geinstalleerd worden. Maar ja, dan neem je zelf de verantwoordlijkheid...

Plaats reactie