Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Bericht door Tammy » 29 nov 2017, 12:27

Afbeelding
Apple-topman Tim Cook.

Een Turkse expert liet op Twitter weten dat het mogelijk was om in het besturingssysteem te geraken door met een zogenoemde root-account zonder wachtwoord in te loggen. Hierdoor kan een gebruiker belangrijke instellingen en wachtwoorden veranderen en zelfs de controle over de computer overnemen.

Apple raadt gebruikers voorlopig aan een apart wachtwoord voor de root-account in te stellen, tot de update er is. Het computerbedrijf staat er juist om bekend de beveiliging van producten altijd goed op orde te hebben.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Apple begint wat slordig te worden.
Dit zou niet mogen bij dat bedrijf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Bericht door Tammy » 29 nov 2017, 12:34

Groot lek in Apple's besturingssysteem is van 'alarmerende simpelheid'

Het simpelweg intikken van 'root' in het inlogveld en het leeglaten van het wachtwoordveld is voldoende. Na twee keer op 'unlock' klikken geeft Apple MacOS High Sierra zogenoemde root-toegang. Hiermee krijgt de eigenaar volledige toegang tot een Apple-systeem, inclusief mogelijkheden als het veranderen van alle wachtwoorden.

Hiervoor is het vooralsnog wel nodig dat deze figuur fysieke toegang heeft tot de computer, maar volgens experts staat hiermee de poort open voor de volgende stap: malware die gebruikmaakt van het lek. 'We zien altijd dat malware probeert om root-toegang te krijgen', zegt een beveiligingsonderzoeker van Synack tegenover Wired. 'Dit is de beste en eenvoudigste manier ooit om die toegang te krijgen, en Apple heeft het op een presenteerblaadje overhandigd.'

Dave Maasland van beveiligingsbedrijf ESET betitelt het als een 'zeer serieus lek': 'Een paar keer op een knop drukken en de voordeur gaat vanzelf open. Ik heb het bij mijn eigen Mac geprobeerd en dat is best heftig om te zien.' Ook Maasland waarschuwt voor de reële risico's van malware die zich van afstand root-toegang kan geven.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Bericht door gusteman » 30 nov 2017, 08:37

Tammy schreef:Apple begint wat slordig te worden.
Dit zou niet mogen bij dat bedrijf.
Ach zo, bij andere bedrijven is dat misschien minder erg of wat?

Neen, lieve Tammy, ik begrijp wel wat je bedoelt: Apple heeft een standaard op te houden en is het aan zijn klanten verplicht om veilige en betrouwbare software op de markt te brengen ..... per slot van rekening betaalt die klant daar dan ook genoeg voor.

Maar mag de consument dit dan niet verwachten van elk bedrijf dat software verkoopt? Of verhuurt, zoals Microsoft dat doet?
Mag de consument waar voor zijn geld verlangen?

Bij dit verhaal over een beveiligingslek bij Apple krijg ik vooral de indruk dat het laagje vernis gebarsten is: na enkele decennia blijkt dat Apple misschien toch niet echt die top-of-the-bill kwaliteit levert waar ze zich zo op beroemen ..... dat het enkel schone schijn was.

Schone schijn die dan wel voorbehouden was aan diegenen die het net dat ietsje (tot enorm veel) beter hebben dan Jan Modaal. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Bericht door Tammy » 30 nov 2017, 12:45

Gusteman ik weet niet of het aan mijn manier van schrijven ligt maar denk je dat ik het minder erg vind van andere bedrijven met dit soort blunders ?
Je moest eens weten hoe ik over Apple denk. :mrgreen:
Mijn man en dochter weten het , zijn Apple fan.
Ik niet.
Het is een zeer arrogant bedrijf met minachting naar zijn klanten door express updates uit te schakelen als de IPhone wat jaartjes oud is.
Zodat je een nieuwe koopt.
Geweldige tactiek trouwens want ze zijn niet voor niks nummero Uno op dat gebied zo.
Maar ik vind het walgelijk en doe daar niet aan mee.

Deze blunder met computer software is slordig van ze.
Ze pretenderen zo goed te zijn , leuk dat ze door de mand vallen , ik kon niet wachten om het met een grote grijns aan mijn man te vertellen. :-P
Alleen voor de klanten is het niet leuk.

Dus Gusteman , mocht je misschien denken dat ik Apple hoog acht, het tegendeel is waar. :wink:

Misschien denk je dat omdat ik Amerika liefhebber ben ook liefhebber van Apple ben, maar het antwoord is nee. :mrgreen:
Op mobielgebied ben ik BlackBerry fan, Canada dus. ;P!
En mijn computer is Acer met Microsoft.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Beveiligingslek in besturingssysteem Apple

Bericht door Tammy » 02 dec 2017, 12:21

Datumbug leidt over de hele wereld tot haperende iPhones .

iPhonegebruikers in de hele wereld hebben last van een bug in het besturingssysteem. Om de haverklap wordt het beginscherm opnieuw geladen en is de smartphone even onbruikbaar. Als het scherm weer geladen is, moet de gebruiker telkens zijn toegangscode opnieuw invoeren.

Onduidelijk is hoeveel mensen wereldwijd kampen met het probleem. Apple heeft om het te verhelpen een software-update de deur uit gedaan.

Het probleem wordt veroorzaakt door een datumbug. Gebleken is namelijk dat het is ontstaan na 00.15 uur op 2 december, afgelopen nacht dus. Helpdesks van Apple worden overspoeld met klachten.

Dat er iets aan de hand was werd voor het eerst duidelijk in Australië en Nieuw Zeeland, waar het al een tijd dag is. iPhone-gebruikers melden zich daar in groten getale bij Apple-winkels.

Tweede keer.

Het is de tweede keer deze week dat er problemen zijn bij Apple. Woensdag bleek dat de beveiliging in de macOS High Sierra niet deugde. Dat is de laatste versie van het besturingssysteem voor Apple-computers.

Door de slechte beveiliging was het mogelijk om zonder wachtwoord in te loggen en volledig toegang tot de computer van iemand anders te krijgen. Ook om dat probleem te verhelpen bracht Apple snel een update uit.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Straks even tegen mijn man zeggen zonder grijns................ "nee :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie