windows 10 na herstelling

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

windows 10 na herstelling

Bericht door Kristof Piessens » 10 feb 2018, 11:15

Ik heb 2 jaar terug een nieuwe laptop gekocht waar windows 10 op staat.
Twee weken terug heb ik mijn laptop moeten binnenbrengen om het toetsenbord te kunnen laten herstellen of vervangen, betaalde een voorschot indien er onkosten zouden zijn, twee weken later mag ik mijn laptop ophalen wat ik gisteravond iets na 16:30 deed, wat bleek ik kreeg de voorschot terug en het toetsenbord is inderdaad vervangen.

Bij het nalezen van de papieren die er bijzaten en meekreeg had ik nog het geluk laptop binnen de garantieperiode binnen te brengen vandaar het teruggekregen voorschot, hebben ze de laptop ook getest en terug op fabrieksinstellingen ingesteld, waar ik niet op had gerekend of toch niet wou omdat ik geen backup had kunnen kunnen maken van alle bestanden die ik had opgeslagen op de schijf.

Thuisgekomen laptop opgestart, instructies gevolgd, en de laptop begint updates te downloaden en dergelijke meer tot nu er toch problemen opduiken, als de laptop op fabrieksinstellingen is teruggekeerd veronderstel ik dat alles wat er nog opstond voor ik deze wegdeed nog aanwezig moet zijn, inclusief software buiten de all in one printer al dan niet opnieuw dien te installeren (cd van beschikbaar) ?

Gisteravond terwijl de update download op de achtergrond bezig was heb ik eens gekeken naar schijbeheer hoe de partities zijn of waren wat bleek ?
Aleen de c schijf bestond uit drie stukken die allen in orde was maar de schijfstation als D: is er niet meer ?
Via uitvoeren constateer ik recent dat er vier stukken partities zijn waarvan ik nog niet kan achterhalen welke de d was en welke de echte c schijf ?

Heel de procedure is bij het schrijven van dit bericht intussen afgerond en krijg een toepassingsfout bij het opnieuw opstarten;

De uitondering onbekende software-uitzondering (code) is opgetreden in de toepassing op de locatie (reeks cijfers en letters)

het is wel de bedoeling dat ik at least wel mijn oude bestanden op 1 van die partities zou kunnen terugvinden maar heb geen toegang omdat ze geen schijfletter hebben behalve de c is mijn primaire schijf.

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven om eventueel al het werk en eventuele reeds aanwezige geinstaleerde software terug te halen, ik ga er vanuit dat ik nog niets kwijt ben, zelfs hebben ze de laptop enkel teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Volgende keer zorg ik voor een beter beheer zodat dit niet meer hoeft in geval van herinstallatie !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gouwepeer

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door gouwepeer » 10 feb 2018, 11:32

Heb je toevallig de map windows.old op jouw laptop staan?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door Kristof Piessens » 10 feb 2018, 11:49

gouwepeer schreef:
10 feb 2018, 11:32
Heb je toevallig de map windows.old op jouw laptop staan?
Waar vindt je die ?
In eerste instantie had ik gedacht eerst de herstelpartities een station letter toe te wijzen om deze map terug te kunnen vinden ?

De toepassingsfout gaat denk ik toch over de originele inhoud van mijn laatst gekende bureaublad en alle software die ik had geïnstalleerd ?

Met zoeken levert het geen map windows old op.

Mijn excuses, inderdaad heb wel de map windows old gevonden, wat moet ik nu doen ?
IK ga even kijken hierin wat ik daar in kan vinden...
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 10 feb 2018, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gouwepeer

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door gouwepeer » 10 feb 2018, 12:17

Dan vrees ik dat je alles kwijt ben. Met de fabrieksinstellingen is volgens mij alles gereset, maar ik ben zelf niet zo heel erg thuis in Windows.
Misschien is het een optie om bij de zaak waar je de laptop heen hebt gebracht te informeren voor een oplossing?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door Kristof Piessens » 10 feb 2018, 12:27

gouwepeer schreef:
10 feb 2018, 12:17
Dan vrees ik dat je alles kwijt ben. Met de fabrieksinstellingen is volgens mij alles gereset, maar ik ben zelf niet zo heel erg thuis in Windows.
Misschien is het een optie om bij de zaak waar je de laptop heen hebt gebracht te informeren voor een oplossing?
Mijn excuses, heb wel windows old gevonden, dus ze moeten nog aanwezig zijn...alleen hoe doe je dat best...zit nog vast betreft schijfbeheer krijg de stationspaden niet toegewezen...alles staat op helpfunctie...

Hmm, fysiek zouden ze na reset nog terug gevonden kunnen worden zie bovenstaande zin.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door Einstein01 » 10 feb 2018, 13:10

Ik zou alle windows computers de ruimte insturen, richting Mars.
Labeltjes eraan hangen met “made by idiots”.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

gusteman

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door gusteman » 11 feb 2018, 09:38

Nou, beste Kristof, ziet er niet zo bijzonder goed uit.
Ik kan je deze tip geven: probeer via een andere computer een DVD of CD te branden met een Linux Live besturingssysteem. Bij voorkeur een Ubuntu of Mint besturingssysteem.
Dat zal jou in staat stellen om je laptop weer aan de praat te krijgen en je opgeslagen bestanden te recupereren.
Wat je daarna doet staat jou natuurlijk volledig vrij maar persoonlijk deel ik de mening van Einstein 01 waar het Microsoft producten betreft ... maar dit terzijde natuurlijk.
De a:\ en b:\ partities op jouw laptop zullen waarschijnlijk bedoeld zijn om enerzijds de back-up van je systeem te huisvesten en anderzijds alle drivers zoals bijvoorbeeld voor je grafische kaart en dergelijke.
De d:\ partitie zou dan moeten toegekend zijn aan jouw CD/DVD lezer/schrijver ... logischerwijze toch.
Maar dat kan je allemaal achterhalen door een Live Linux besturingssysteem te draaien; waarbij je dus niets installeert op je laptop maar gewoon die laptop doet werken via een besturingssysteem dat op een CD/DVD gebrand is; je installeert dus hoegenaamd niets op je laptop.

Op deze pagina vind je hierover al behoorlijk wat uitleg.
Succes toegewenst ;P!

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door Kristof Piessens » 11 feb 2018, 16:39

Dank u wel gusteman, ik ga zeker overwegen om misschien over te stappen naar open source platforms zoals jij ze voorstelt, maar nu nog niet !

Ik ben ondertussen toch teen en ander te weten gekomen, desondanks was er tegenspraak van twee verschillende personen van de winkel waar ik de laptop van had gekocht, de een zegt dat de schijf is vervangen en de andere zegt dat ze dat niet gaan doen vanwege een bepaalde regel dat uit privacyoverwegingen altijd de laptop automatisch teruggezet wordt naar de bedrijfsinstellingen zoals ze destijds werd afgeleverd bij verkoop van het toestel.

Nu ja, uit fouten kun je leren en heb intussen toch maar een recoveryprogramma opgestart en is nu bezig met een diepe scan, intussen heb ik al een idee hoe de schijfpartitie verhoudingen zijn...en heb ik al eens gebladerd in de structuur zoals dat gescand wordt...weet nu al welke mappen ik ga moeten selecteren om al mijn werk terug te kunnen recupereren...in voorbereiding hierop heb ik toch maar een backupschijf van 4 terra aangesloten op een usb zodat ik na installatie van de software later de partities op de c schijf kan aanpassen, voornaamste is de bestanden terughalen en die voorlopig op de terraschijf plaatsen onder 1 map, hoef dus alleen de desbetreffende mappen van de zogenaamde verdwenen bestanden te selecteren en de rest is grotendeels niets meer in te vinden is negeren....

Op die terraschijf ga ik enkel backups maken van mijn systeem met de nieuw opgebouwde structuur en vooral leren om alle data van de besturingssysteem te scheiden en ze nooit fysiek op dezelfde partitie op te slaan, dat is een les geweest !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: windows 10 na herstelling

Bericht door Determinist » 12 feb 2018, 12:30

Kristof Piessens schreef:
11 feb 2018, 16:39
Op die terraschijf ga ik enkel backups maken van mijn systeem met de nieuw opgebouwde structuur en vooral leren om alle data van de besturingssysteem te scheiden en ze nooit fysiek op dezelfde partitie op te slaan, dat is een les geweest !
Nooit belangrijke data op het systeem bewaren die je gebruikt. Zelfs in aparte partities.
Ik verbaas mij altijd over het gemakzucht van mensen als het om belangrijke data gaat.

Een vriend van mij bewaarde al zijn fotos en video's op zijn laptop. Je hele leven in foto en film van jaren en jaren...
Nooit de moeite genomen deze fotos op een aparte externe schijf te zetten, zelfs na herhaaldelijk advies van mijn kant om daar eens actie op te ondernemen.
En ja hoor, laptop crash.

En wie kan de rotzooi weer komen oplossen? Ja ikke als ICT'er.
Gelukkig kon ik de harddisk uit de laptop slopen en in een externe behuizing zetten en met recovery de meeste data kunnen redden.

En ik zie het overal. Niemand denkt aan backups en uiteraard janken als het te laat is.

Extra externe harddisk(s) kost geen drol meer tegenwoordig en veel werk is het zeker niet. Kwestie van opvoeden denk ik, maar meestal zijn mensen hardleers.

Mijn data-backups doe ik als volgt:
- NAS aangesloten op netwerk. Automatische synchronisatie van locale bestanden naar de NAS
- Dagelijks backup (automatisch) van NAS schrijven naar interne backup schijf
- Maandelijkse manuele backup van NAS op externe harddisk. Deze ligt in de kluis
- Halfjaarlijkse manuele backup van NAS op 2e externe harddisk. Deze ligt niet thuis, maar in een externe kluis.

Daarbij bewaar ik minder privacy gevoelig materiaal ook in de cloud.

Plaats reactie