Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 16 mei 2018, 20:16

Dit zegt de wetenschap over dat gekke 'Laurel of Yanny'-fragmentje.

Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny? Die vraag houdt het internet bezig sinds dit korte audiofragmentje werd geplaatst op het forum Reddit.

Luister het fragment hieronder om te weten in welk kamp je zit - en check daarna bij iemand in de buurt of die hetzelfde hoort.

Het punt is dat er geen goed of fout is in dit geval, het is puur perceptie. Beide namen zijn te horen, het verschilt alleen per persoon wat je brein ervan maakt. Dat werkt ongeveer zoals bij psychologische plaatjes waar twee verschillende vormen in te zien zijn.

Veel mensen hebben het over een illusie, maar dat is het niet, zegt Lars Riecke van de universiteit van Maastricht. De docent auditieve neurowetenschappen nam het audio-fragmentje onder de loep en vermoedt dat beide namen door elkaar gemixt zijn.

"Bij een illusie neem je iets waar wat er eigenlijk niet is, maar hier hoor je beide woorden. De één op een hoge frequentie en de ander op een lagere frequentie. Doordat de verhouding tussen de frequentie precies op een grens ligt, waarop veel mensen gehoorverlies krijgen, hoort ongeveer de helft Laurel en de andere helft Yanny."

En daarin speelt leeftijd een rol. Jonge mensen zouden eerder Yanny horen, omdat de klank van het woord een hogere frequentie heeft. Naarmate je ouder wordt, gaat het bereik van je gehoor achteruit en zou de kans groter zijn dat je Laurel hoort.

Hoor je soms Laurel, soms Yanny? Dan komt dat waarschijnlijk door het apparaat waarmee je het beluistert, zegt Riecke. "Een computer, smartphone of koptelefoon kan het geluid net veranderen, waardoor je de ene keer de hoge frequenties (dus Yanny) beter hoort, en de andere keer de lagere (dus Laurel)."

De tweet waarin het geluidsfragment te horen is, is tienduizenden keren gedeeld.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>



In de link kan je het beluisteren.

En met het Youtube filmpje met meer uitleg in het Engels.
Ik hoor duidelijk LAUREL en luister via laptop , is dat erg ? :mrgreen:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 21:01

LOL

Ik Yanny en mijn vrouw zweert bij Laurel

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Determinist » 16 mei 2018, 21:37

Hardy

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Osiris » 17 mei 2018, 05:45

In eerste instantie Yaury.
Na aantal keren luisteren beide tegelijk. :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Gast1 » 17 mei 2018, 06:52

Arminius schreef:
16 mei 2018, 21:01
Ik Yanny en mijn vrouw zweert bij Laurel
Dat lijkt mij een inkoppertje toch?
Ik hoor niets anders dan Laurel, we worden genept omdat we eerst Yanny lezen met een Y.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 17 mei 2018, 12:56

Hoezo Gast1 ? :grin:
Ik begrijp dat niet.

Osiris jij hoort dus allebei en Determinist een ander woord.
Apart, de rest hoort 1 van de twee woorden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Gast1 » 17 mei 2018, 18:35

Tammy schreef:
17 mei 2018, 12:56
Hoezo Gast1 ? :grin:
Ik begrijp dat niet.
We worden 'gefopt' door onze ogen die een 'Y' van Yanni lezen en gelijktijdig het woord Laurel horen.
Dan krijg je van Osiris overkomen is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 17 mei 2018, 18:40

Ik begrijp het nog niet. :oops:
Ik hoor maar 1 naam.
Geld niet voor iedereen dus ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Gast1 » 17 mei 2018, 18:54

Maakt niet uit Tammy, ik hoor ook maar één naam en zelfs heel duidelijk: "Laurel!"

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Fenna » 17 mei 2018, 19:30

Laurel
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 18 mei 2018, 12:00

Het heeft zelfs het Witte Huis bereikt. :mrgreen:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Trump hoort geen Laurel of Yanny, maar covfefe.

"Hoe kan iemand hier nou iets anders in horen?" Het ongeloof op het internet was groot toen deze week de discussie ontstond over een opvallend geluidsfragment. De een hoorde duidelijk Yanny, terwijl de ander zwoer bij Laurel. Ook in het Witte Huis was er volop onenigheid over.
"Zó duidelijk Laurel", zegt Ivanka Trump in een vannacht gepubliceerde video. Ze heeft volop medestanders, zoals vice-president Mike Pence: "Wie is er nou voor Yanny?" Perschef Sarah Huckabee Sanders wordt gevraagd of het klopt dat ze ook in het Laurel-kamp zit. "Dat is fake news, ik hoor alleen Yanny."
President Trump hoort geen van beiden. "Het is covfefe", refereert hij met een grap aan zijn raadselachtige tweet van een jaar geleden.

Het geluidsfragment is de afgelopen dagen, alleen al op Twitter, tientallen miljoenen keren beluisterd. Neurowetenschapper Lars Riecke legde aan NOS op 3 uit dat het een kwestie van perceptie is. Zowel Laurel als Yanny is te horen, maar allebei op een andere frequentie.
The New York Times heeft een schuifbalkje gemaakt waardoor dat effect goed hoorbaar is.
Laurel is op een relatief lage frequentie te horen, Yanny juist op een hoge. Hoe jonger je dus bent, en hoe 'beter' je gehoor is, hoe groter de kans is dat je Yanny waarneemt. Ook heeft het apparaat waarop je luistert invloed op de uitkomst.

BRON.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 18 mei 2018, 12:25

Er is er nog eentje.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Vergeet Yanny en Laurel: dit audiofragment is pas echt krankzinnig.

Wederom is het internet verdeeld bij een nieuwe discussie. Wat hoor jij bij dit audiofragment: ‘green needle’ of ‘brainstorm’?

BRON.




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik hoor Green Needle. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Gast1 » 18 mei 2018, 13:47

Ik hoor een voor mij niet nader te definiëren geluid.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door univers » 18 mei 2018, 14:12

Ik hoor tsiekie, maar ja ik ben doof. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Witte wel » 18 mei 2018, 15:11

Het is eigenlijk niets bijzonders en heeft gewoon met het frequentiebereik van het gehoor te maken. Haal je de hogere frequenties eruit dan hoor je het ene en andersom het andere. En geen enkel gehoor is hetzelfde. In dit geval zit je op een kantelfrequentie, de overgang van het ene en het andere bereik.
Al decennia lang worden er al boodschappen meegezonden in geluidsfragmenten en muziek die door ons gehoor niet te bereiken zijn. In principe hetzelfde als een subliminale boodschap alleen bij optische waarneming zien wij het niet maar nemen het wel waar. Hier bij geluid is het individueel gehoor bepalend voor het wel of niet horen en het wat te horen. Vaak kunnen jongere mensen muizen horen, een hoge pieptoonspeling. Ouderen vaak niet meer.
Zo kan je bepaalde frequenties in geluid weg filteren voor gehoor maar ze wel aanwezig laten in het fragment en ze later terugbrengen.
Dus dit Laurel/ Yanni fragmentje stelt eigenlijk niets voor en is ook niets nieuws in de wetenschap. Met deze frequentiespelletjes is men na de tweede wereldoorlog begonnen deze wetenschappelijk te verklaren en te onderzoeken wat hiermee te kunnen. Ook bijvoorbeeld in beeldmateriaal zit soms iets verborgen door de speling met kleuren of vormgevingen waardoor je een ander beeld krijgt dan het werkelijk is. Er bestaan ook software pakketten die in een digitale afbeelding tekstbestanden kunnen toevoegen in de data. Je ziet dan een plaatje maar in het plaatje zelf zit een tekstboodschap.
Maar goed, dat is even een zijspoortje op dit geluidsfragmentje waarover de topic gaat.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 18 mei 2018, 16:05

Dank je voor de toelichting Witte wel. :grin:
Ik vind het leuk om te zien dat mensen verschillende woorden horen.
Er bestaan ook software pakketten die in een digitale afbeelding tekstbestanden kunnen toevoegen in de data. Je ziet dan een plaatje maar in het plaatje zelf zit een tekstboodschap.
Voor wie zijn die software pakketten bedoeld ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 16:30

Tammy schreef:
18 mei 2018, 16:05
Er bestaan ook software pakketten die in een digitale afbeelding tekstbestanden kunnen toevoegen in de data. Je ziet dan een plaatje maar in het plaatje zelf zit een tekstboodschap.
Voor wie zijn die software pakketten bedoeld ?
Voor mensen die graag puzzeltjes maken voor mensen die graag verborgen boodschappen zoeken :)
Ik kom ze tenminste met enige regelmaat tegen bij mijn hobby.

Gast1

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Gast1 » 18 mei 2018, 16:42

MetalPig schreef:
18 mei 2018, 16:30
.... mijn hobby.
Welke is dat dan?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Tammy » 18 mei 2018, 20:41

Ja welke hobby is dat dan ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoor jij Laurel of hoor jij Yanny?

Bericht door Determinist » 18 mei 2018, 21:52

    Dan kennen jullie deze vast ook wel.

    McGurk effect.


    Plaats reactie