een app verwijderen > Privacy

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

een app verwijderen > Privacy

Bericht door Maxi » 19 mei 2018, 16:16

Op PC en Iphones kan je apps installeren,. Zoals bv. Youtube, Netflix, Spotify, Nieuws/krant, Facebook, Twitter, en honderden andere apps.
Al dan niet betalend deze apps vragen dikwijls toegang tot bestanden op je Iphone of PC zoals foto's, video's, credit-kaart gegevens, camara, mic, emails... en ga maar door.

Nu vraag ik me af: Als ik een abonnement opzeg en/of een app verwijder van mijn PC/iphone. Wil dat dan ook meteen zeggen dat ik afstand doe van alle data-mining. Gebeurd dit automatisch en is hier controle op?
Laatst gewijzigd door Maxi op 19 mei 2018, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: een app verwijderen > Privacy

Bericht door Determinist » 19 mei 2018, 19:27

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Een app zoals Facebook of Youtube kan je op meerdere apparaten installeren en daarop aanloggen met je specifieke account.
Je account is waar het om draait en niet de app.

Zo kan je besluiten op je tablet de Facebook app de verwijderen. Maar dat is alleen de app en niet je account wat je verwijderd. Je kan nog steeds op de telefoon je Facebook app gebruiken.
Je kan ook alle apps deinstalleren en alleen de web versie gebruiken. Dus het verwijderen van een app staat niet gelijk aan het verwijderen van je account.

Om je account te verwijderen dien je in te loggen op je account en daar de optie voor verwijderen van het account te kiezen. Dat is weer anders voor elke dienst.
Bij YouTube zal het anders gaan dan bijvoorbeeld bij Facebook. Maar elke online dienst biedt je de mogelijkheid het account op te zeggen.
(dat zijn ze verplicht aan te bieden).

Zodra je account verwijderd is zullen alle apparaten waar je de app hebt draaien niet meer in je account kunnen en daarmee zijn de apps niet meer bruikbaar.
(Youtube biedt ook accountloos gebruik, daar kan je zondermeer op (via web of app)).

Arminius

Re: een app verwijderen > Privacy

Bericht door Arminius » 19 mei 2018, 19:39

Ik denk dat hij het volgende bedoelt Stel je hebt 5 jaar een Facebook account gehad. Daarbij heeft Facebook heel veel data over jou verzameld Dan stop je met Facebook. je heft dus je account op. Wat gebeurt er dan met de data die Facebook de afgelopen 5 jaar over jou heeft verzameld?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: een app verwijderen > Privacy

Bericht door Determinist » 19 mei 2018, 19:56

Ah, thx Arminius, dat is inderdaad een andere vraag.

Volgens mij hangt dat af van de dienst. IK weet dat bij Facebook je de optie hebt om alle data die opgeslagen is te verwijderen zonder je account te verwijderen.
Dus alle data die sinds je aanmelding verzameld zijn. Uiteraard kan je je data ook samen met je gehele account laten verwijderen.

Of dat ook zo geldt voor andere diensten, dan zou je daar hun policy voor moeten doorlezen.

Plaats reactie