Facebook feestje ?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 21 sep 2012, 15:10

Afbeelding

Feestgangers nu al in Haren.

HAREN - Vrijdagochtend zijn er al mensen op weg naar het Project X-feest in Haren, waar vrijdagavond duizenden mensen worden verwacht. In totaal hebben ruim 25.000 mensen zich via Facebook aangemeld voor het feest.

Afbeelding
Studenten gaan op de foto op de Stationsweg in Haren, waar later op de dag het Project X-feest had moeten plaatsvinden.

Het meisje, Merthe, had via Facebook familie en vrienden uitgenodigd, maar was vergeten aan te geven dat het om een privéfeestje gaat. Donderdagavond hadden op het sociale netwerk al ruim 25.500 mensen aangegeven vrijdag naar Haren te komen.

Noordverordening .

De tiener en haar ouders wachten de storm niet af. Een woordvoerder van de gemeente heeft gemeld dat ze vandaag hun heil elders zullen zoeken. De burgemeester heeft het feest verboden. Er geldt een noodverordening om feestgangers uit het dorp te kunnen houden.

Straatbordjes .

De gemeente heeft verschillende straatbordjes in de buurt van het huis weggehaald, in de hoop dat jongeren niet weten waar ze heen moeten. Daarbij wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat alle jongeren hun smartphone kunnen gebruiken om de route te vinden.

Afbeelding

Een oproep van de vader van Merthe om niet naar Haren af te reizen, heeft blijkbaar weinig uitgehaald. Mensen zijn nu al onderweg om zich op de foto te laten zetten voor het feesthuis. Of diezelfde mensen ook van plan zijn om er te blijven voor het feest, is nog even afwachten. Kroegen in Groningen hebben inmiddels al afterparty's op touw gezet.

De hype groeit op internet naar een hoogtepunt. Speciaal voor het feest zijn t-shirts gemaakt. Op Facebook en Twitter gonst het van de berichten over het feest de Groningse plaats. Haren is door het feest op de kaart gezet. Ook buitenlandse media zijn in de ban van het feest.

Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 21 sep 2012, 15:11

Ooh my god wat heeft dat kind gedaan?! :hahaha:

Leuk he internet? :rolfl:
Het is een verjaardag die ze nooit meer zal vergeten. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 21 sep 2012, 15:17

De shirtjes. :rolfl:


Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 22 sep 2012, 05:04

Helaas is het in rellen ontstaan.
Heel jammer dat mensen dat doen.
In plaats van een gezellig feestje te vieren.
Weer een illusie minder. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

aquarius

Re: Facebook feestje ?

Bericht door aquarius » 22 sep 2012, 10:37

Heb de beelden gezien op TV ,en dat allemaal om een uitnodiging van een verjaardagsfeestje van een tiener ? ,hier is iets anders gaande volgens mij ,een ware collectieve hype wat escaleerde in geweld en massa hysterie.

Zet zelf eens een uitnodiging op facebook en denk je nu werkelijk dat er dan ook vele duizenden er op zouden reageren....... ik denk alleen je kennissen en vrienden en een paar die lid zijn op je pagina en verder geen hond.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 22 sep 2012, 10:46

Daar zeg je me iets Aquarius. [think]

In Gouda willen ze 27 September ook iets doen,, maar de organisatoren van dat Facebook bericht zeggen om te laten zien dat het ook anders kan.
Begin daar ook aan te twijfelen aan die "goede " bedoeling.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

aquarius

Re: Facebook feestje ?

Bericht door aquarius » 22 sep 2012, 11:41

Hyves en Facebook zijn krachtige media's om de massa aan te sturen .
Maar ook forums die een beetje bekent zijn op internet kunnen er wat van.
Mensen die geen mening hebben worden massaal platgewalst door de meerderheid.
Blij dat ik geen kudde dier ben en immuun ben voor dat soort massa hysterie .

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tardis » 22 sep 2012, 12:07

Vanmorgen zag ik op TV hoe de troep die de feestgangers en relschoppers in de villawijk hadden achtergelaten door enkele bewoners bijeen werd geveegd. Dat illustreerde heel mooi het mentaliteits- en cultuurverschil tussen mensen die rijk zijn geworden en mensen die het niet zijn en nooit zullen worden.

De burgemeester en de politiecommissaris is trouwens ook veel te verwijten want ze hebben niet voldoende geanticipeerd op de te verwachten problemen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Facebook feestje ?

Bericht door taigitu » 22 sep 2012, 13:21

Gisteren tijdens de beelden over die rellen spraken ze met de burgemeester en er
zijn mensen uit de harde kern van een voetbalvereniging (naam is genoemd maar
ben ik vergeten) gesignaleerd. Het kan dus heel goed zijn dat die een mooie
gelegenheid zagen om de boel in het honderd te laten lopen. Dus lijkt mij dat de
politie weinig te verwijten is. En er waren om 21.00 uur nog mensen op de fiets
vanuit Groningen naar het 'feest'. Dus dan blijft het rommelen als die aankomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 23 sep 2012, 06:58

Haren ruimt op.

Afbeelding

Afbeelding

Dit nieuws gaat heel de wereld over.

Verschrikkelijk toch, wat een tuig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Witte wel » 24 sep 2012, 00:45

Ik durf haast met zekerheid te stellen dat als media en journalistiek dit geheel niet tevoren zo hadden opgeblazen, er veel minder toestroom en vernielingen hadden plaatsgevonden.
Op de dag van vandaag is de media vaak de stoker van het vuur. En als er geen vuur is maar enkel een vonkje dan zal de media en journalistiek het zeker niet laten het vonkje tot vuur te blazen.
Vuur is immers "kassa".

Buiten dat toont dit gebeuren aan dat er een schrikbarende toename is van een dergelijke achterlijkheid, zoals hier toegepast, onder de nederlandse bevolking. Een onnozele gedragsvorm die verstopt zit onder het volk. Maar pacifistisch nederland vindt een "k'stond er bij en ik keek er naar" een beter rijmende opstelling dan het traangaskanon erop loslaten.

Een tip van een nederlandse uit griekenland is;
Tip voor Haren: hier in Griekenland legen ze gewoon de kanonnen met traangas op dit soort tuig.

Volgende week gebeurd het misschien in uw omgeving en kunt u toekijken hoe uw bezit voor uw ogen bruut vernielt wordt.
Het moet niet gekker worden.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Beatrix Kiddo » 24 sep 2012, 09:38

Witte wel schreef:Buiten dat toont dit gebeuren aan dat er een schrikbarende toename is van een dergelijke achterlijkheid, zoals hier toegepast, onder de nederlandse bevolking.
Nee hoor, dit soort dingen gebeurde 40 jaar geleden ook al. Begin jaren '70 waren de rellen en de schade in de TT-nacht in Assen veel groter dan wat er afgelopen vrijdag in Haren is aangericht.

Achterlijkheid is van alle tijden.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Gast1 » 24 sep 2012, 10:20

Achterlijkheid is van alle tijden.
Waarom deze opmerking?
aquarius schreef:Hyves en Facebook zijn krachtige media's om de massa aan te sturen .
Maar ook forums die een beetje bekent zijn op internet kunnen er wat van.
Mensen die geen mening hebben worden massaal platgewalst door de meerderheid.
Blij dat ik geen kudde dier ben en immuun ben voor dat soort massa hysterie .
Je schrijft het. Van hyves heb ik afscheid genomen (je weet nog wel waarom) en mijn vrouw kijkt nog af-en-toe op facebook. Ze verteld mij nog wel eens wat en ik gruwel van de dingen die ik dan hoor of een heel enkele keer zelf lees. Ook met wat je over fora schrijft ben ik het eens en soms is het moeilijk je eigen identiteit te vinden. Gelukkig heb ik daar ook geen last van en dat gaat nog gemakkelijker wanneer ik bewust de ellende van het nieuws niet volg. Ik lees dit dus nu pas van dit feestje. Vroeger zou ik me daar aan kapot geërgerd hebben en ik werd er agressief van. Dit soort rellen zijn inderdaad van alle tijden maar daarmee is het natuurlijk niet goed te praten. Vandaar dat ik van mening ben de daders vooral goed bij het nekvel te grijpen en ze adequate straffen op te leggen, vooral geen theedrinken dus. Er een leerproces voor anderen van maken en dit volop in de media knallen. Bijvoorbeeld:

"De daders zijn gefilmd en herkent en al vrij snel opgepakt. Een aantal van hen zijn nog niet opgepakt en dat is heel vervelend voor degenen die wel opgepakt zijn, daar zij aansprakelijk worden gesteld voor de kosten én voor de preventieve kosten die er gemaakt gaan worden, waarbij daders nog sneller herkent gaan worden. Dit is echter niet de enige straf, de daders krijgen een gevangenisstraf waarbij ze verplicht worden om 10 uur per dag, 5 jaar lang te gaan schonen langs en op de wegen. Ze worden ingezet om ook hun ogen open te houden voor andere criminelen die zich niet aan de regels houden en bij elke melding waarbij een dader opgepakt zal worden, zal er een strafvermindering komen van 2 weken. De straf van 5 jaar kan dan uiteindelijk terug worden gebracht naar minimaal 1 jaar. Daarna zal bij vrijlating de dader 5 jaar toezichthouder worden bij allerlei feesten met als doel rellen preventief tegen te gaan, in nauwe samenwerking met de politie. Bij een goede afsluiting zal de overheid er zorg voor dragen dat de dader van minimaal 6 jaar en maximaal 10 jaar gelden een passende baan krijgt."

Ik doe maar eens een voorstel ... :grin:

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Beatrix Kiddo » 24 sep 2012, 11:17

Gast1 schreef:
Achterlijkheid is van alle tijden.
Waarom deze opmerking?
Dat is een reactie op Witte Wel's opmerking dat de achterlijkheid schrikbarend toegenomen is.

Maar dat zou duidelijk moeten zijn aangezien ik quootte waar ik op reageerde, dus ik vermoed dat je iets anders bedoelt. Dus: waarom die vraag?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Gast1 » 24 sep 2012, 11:42

Ik wist niet waar de opmerking op sloeg, op Witte wel of op dat wat er gebeurde tijdens dat feestje. Het is me nu wel duidelijk denk ik en had ik wat beter gelezen, dan had ik dat ook geweten. Excuus.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tammy » 24 sep 2012, 13:40

'Nieuwe hooligan' boezemt angst in.

Afbeelding

Politiekorpsen in het hele land zijn in opperste staat van paraatheid na de rellen in Haren, omdat in diverse gemeenten soortgelijke 'feesten' zijn aangekondigd. Teams van de mobiele eenheid staan klaar om in te grijpen en inlichtingendiensten van de politie draaien overuren.

Via internet, en vooral op Facebook, zijn al in zeker veertien gemeenten door heel Nederland wilde feesten uitgeroepen voor de komende weken: van Amersfoort tot Gouda en van Eindhoven tot Amstelveen.

Gevreesd wordt dat ook deze evenementen op rellen kunnen uitdraaien, zoals in Haren. Volgens ingewijden bij de politie staan vooral de inlichtingeneenheden bij alle korpsen 'op scherp'. 'Het is alle hens aan dek,' schrijft het AD vandaag.

De afdelingen struinen voortdurend het internet af naar informatie over 'feesten' als in Haren. Ook vragen ze, voor zover mogelijk, informatie op bij de speciale teams die jongerengroepen volgen.

Ultieme test.

Voor de politiediensten zijn de komende weken een ultieme test. De inlichtingeneenheden moeten door de komst van de nationale politie intensiever samenwerken en hun werkwijze afstemmen.

'Ze wisselen nu al intensief informatie uit als iets buiten hun gebied valt en proberen elkaar te voeden met tips over hoe ze jongeren kunnen opsporen en arresteren voor opruiing.'

Ongekend.

Bij de politie wordt gesproken over 'een nieuw fenomeen'. De veldslag in Haren was niet alleen het werk van een groepje notoire relschoppers, wellicht leden van de harde kern van voetbalclub FC Groningen. Opmerkelijker was dat honderden omstanders in het 'ongekende' geweld deelden.

Criminoloog Tom van Ham sluit niet uit dat bij de rellen 'de nieuwe hooligan' heeft toegeslagen. Onderzoeksinstituut COT en ook het Auditteam Voetbal en Veiligheid, waarvoor Van Ham onderzoek deed, waarschuwden dit jaar nog voor dit fenomeen van 'gelegenheidsordeverstoorders'.

Kruitvat.

'Groepjes jongeren duiken op bij onder meer dance-evenementen en willen rellen om het rellen. Dat escaleert zodra omstanders zich bij deze groep aansluiten als de rel is begonnen,' zegt onderzoeker Van Ham van Bureau Beke.

Waar bijvoorbeeld voetbalhooligans goed georganiseerd en hiërarchisch zijn, kent 'de nieuwe hooligan' die structuur niet. Sterker nog, de relschoppers communiceren niet via besloten forums op internet en kennen elkaar helemaal niet. 'Dat maakt het zo moeilijk. De ervaren relschopper is de lont in het kruitvat. Mensen uit de menigte gaan vervolgens impulsief meedoen. Onder meer door alcoholgebruik en de anonimiteit van de groep. We hebben het in Hoek van Holland gezien en nu wellicht weer. Het gedrag van deze mensen is bijna niet te voorspellen,' zegt Van Ham.

Opmerkelijk genoeg hebben zulke relschoppers zelden imponerende strafbladen. Ze zijn overwegend jong (21 jaar of jonger), gaan naar school of hebben werk en komen hooguit in aanraking met de politie omdat ze deel uitmaken van lastige jeugdgroepen op straat. ,,Het zijn bijna modelburgers, ongrijpbaar en moeilijk in beeld te krijgen.''

Waar 'voetbaleenheden' contact onderhielden met kopstukken, heeft dat bij de nieuwe hooligans geen zin. Er is geen leider. ,,Dat bemoeilijkt de aanpak van dit fenomeen. En die zal er toch moeten komen.''

Volgens Van Ham zou 'Haren' kunnen gelden als leergeval voor de overheid. Bijvoorbeeld ook over de rol en 'mobiliserende kracht' van sociale media. ,,Wat drijft deze jongeren mee te doen? Wat is hun achtergrond? Dat moeten we onderzoeken. Want dan kunnen we ook aan oplossingen denken.''

Politievakbond ACP zegt dat het voor de politie bijna ondoenlijk is alle berichten via sociale media als Facebook en Twitter in de gaten te houden. ,,We zouden de discussie moeten voeren of het mogelijk is opruiende berichten te verwijderen, hoewel dat raakt aan fundamentele rechten. We moeten tegelijk wel eerlijk zijn: het is ontzettend moeilijk voor de politie dit soorten 'feesten' in de kiem te smoren.''

De Duitse minister Ilse Aigner (Consumentenbescherming) gaat zelfs nog verder. Zij noemt Facebook 'medeschuldig' aan de rellen in Haren. Ze vindt dat het sociale netwerk maatregelen moet nemen zodat jongeren niet langer per ongeluk een privéfeestje aan miljoenen gebruikers bekend kunnen maken.

Ook Duitsland maakte rellen als in Haren mee nadat een Facebook-gebruiker per ongeluk een verjaardagsuitnodiging openbaar had gemaakt.

Bron: AD.nl


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Krijgen we dit weer. :-|
Wat Witte wel zegt klopt helemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Tardis » 24 sep 2012, 14:42

Dat meisje, Facebook, de nieuwmedia, de burgemeester, de politie en de Mobile Eenheid zijn niet schuldig aan de rellen maar ze zullen er van moeten leren om het in de toekomst te voorkomen.
De relschoppers zijn wel schuldig, de harde kern is inderdaad te achterlijk om er van te leren. Vroeger, toen er nog wel eens oorlog werd gevoerd, werden deze types naar het front gestuurd. Dan was je binnen een dag van ze af. Tegenwoordig moet je wat creatiever met dit slag jongemannen omgaan. Stuur er een grote groep jonge vrouwen op af, dat wil de agressievelingen nog wel eens mild stemmen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Witte wel » 24 sep 2012, 17:00

Achterlijkheid is inderdaad van aller tijden.
Een "dergelijke" achterlijkheid kent zijn schrikbarende toename zo blijkt. Zoals ook in het artikel van het AD staat geschreven ontpopt zeer onverwacht uit onverwachte hoek een extreeme vorm van dwaasheid.
Dat een vergelijkbare dwaasheid 42 jaar geleden ook voorkwam is niets nieuws. Dat in "deze tijd" een vorm van "tijdbom" principe geconstateerd kan worden is opvallend en zorgwekkend te noemen en niet te vergelijken met wat 42 jaar geleden is gebeurd. Ook onze samenleving kent zijn ontwikkelingen en veiligheid op straat is al lang een hot item onder de bevolking. Dergelijke uitspattingen zullen naar verwachting enkel toenemen omdat de samenleving hiervoor ruimte biedt.

Het spanningsveld in de samenleving kan vreemde uitspattingen als resultaat verkrijgen, zo blijkt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Agaat

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Agaat » 25 sep 2012, 19:49

Gadverdamme!
Dat illustreerde heel mooi het mentaliteits- en cultuurverschil tussen mensen die rijk zijn geworden en mensen die het niet zijn en nooit zullen worden.
Mag ik even een teiltje!? Mocht er ooit een Award in het leven worden geroepen voor meest misselijkmakende reactie, doordrenkt van de arrogantie dan nomineer ik meteen Tardis vanwege zijn inbreng zoals boven aangehaald..

Doet me meteen denken, aan het volgende..en de rest mogen jullie invullen..


Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Facebook feestje ?

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 sep 2012, 08:58

Agaat schreef:Mag ik even een teiltje!?
Wauw, een heel teiltje azijn pissen? Respect.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Plaats reactie