Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door taigitu » 24 jan 2013, 11:42

Ik kreeg van de week via mijn mailadres twee berichten met als onderwerp "MMS bericht".
Het bericht (met een kleine afbeelding van het Vodafonesymbool) luidde als volgt:
You have received a picture message from mobile phone number +31652177385

Via deze pagina bekijk je de door jou ontvangen MMS berichten online.
MMS berichten kunnen bestaan uit foto’s, video of geluid. Indien je toestel dit niet ondersteunt, kun je het MMS bericht online bekijken.
Aangezien ik nooit mobiel bereikbaar ben en dus niemand mij mobiel een MMS-bericht stuurt vond ik dat een vreemd iets om op mijn computer te ontvangen. Zodoende heb ik dit bericht naar mijn zoon (IT-er) doorgestuurd met de vraag wat is dit. Hij heeft het bericht bekeken en het blijkt, ook voor hem, een nieuwe manier om je computer te infecteren. Dus ontvang je MMS-berichten op je computer, let dan even goed.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door Gast1 » 24 jan 2013, 17:03

Oei. Oppassen dus! Dank Tagitu.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 24 jan 2013, 18:40

Dit is totaal geen nieuwe manier, je krijgt vaak genoeg mailtjes met je hebt 100.000 miljard euro gewonnen, klik op de bijlage en open het zodat je je prijs krijgt.

MMS berichten komen aan op je telefoon, en niet op je email of via je provider op je email...

Zou trouwens wel interessant zijn om een plaatje te versturen met spyware erachter via mms naar een telefoon...
-

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 24 jan 2013, 19:00

Update:
http://www.nu.nl/gadgets/3011441/vodafo ... mails.html

Het gaat dus totaal niet om mms berichten als virus, maar gewoon spam!
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door taigitu » 24 jan 2013, 19:13

The Grey schreef:Update:
http://www.nu.nl/gadgets/3011441/vodafo ... mails.html

Het gaat dus totaal niet om mms berichten als virus, maar gewoon spam!
Dat lees ik dan even anders. Op de door jouw geplaatste link wordt dus wèl gerefereerd aan een schadelijk virus.......
AMSTERDAM – Vodafone waarschuwt voor valse emailberichten die door de telefoonaanbieder lijken te zijn verstuurd

Deze nepmails bevatten een schadelijk virus, meldt Vodafone woensdag op haar website.

"Deze emailberichten zijn niet afkomstig van Vodafone", aldus de telecomaanbieder.

Er wordt verzocht niet te reageren op de emails die afkomstig zijn van het adres 'mms@mms.vodafone.nl'.

Bij de nepmail zit een zip-bestand, waarvan Vodafone met klem verzoekt deze niet te openen.
Door: NU.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 24 jan 2013, 19:38

Het is inderdaad een schadelijk virus. Maar het is precies hetzelfde als het door mij eerder genoemde voorbeeld over dat je een geld prijs hebt gewonnen. Alleen nu hebben ze voor de wat minder van techniek kennis hebbende mensen een techniekterm gebruikt om vertrouwen te wekken.
Er is nooit een MMS verstuurd. En ookal zou dat zo zijn, krijg je die niet op je email.

Het MMS bericht is geen virus, maar de (bijlage van de) mail wel.


Ik vraag me wel af of er een bepaalde beveiliging tegen MMS virussen is. Aangezien je telefoon hem bijna automatisch opent. Praktisch hetzelfde als je een virus kan versturen per SMS.
Maar eens vragen aan een ICT vriend. Ben er wel benieuwd naar.
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door taigitu » 24 jan 2013, 21:26

The Grey schreef:Het is inderdaad een schadelijk virus. Maar het is precies hetzelfde als het door mij eerder genoemde voorbeeld over dat je een geld prijs hebt gewonnen. Alleen nu hebben ze voor de wat minder van techniek kennis hebbende mensen een techniekterm gebruikt om vertrouwen te wekken.
Er is nooit een MMS verstuurd. En ookal zou dat zo zijn, krijg je die niet op je email.

Het MMS bericht is geen virus, maar de (bijlage van de) mail wel.


Ik vraag me wel af of er een bepaalde beveiliging tegen MMS virussen is. Aangezien je telefoon hem bijna automatisch opent. Praktisch hetzelfde als je een virus kan versturen per SMS.
Maar eens vragen aan een ICT vriend. Ben er wel benieuwd naar.
Ja, ik heb spam ontvangen van bijvoorbeeld 'banken' dat ze geen geld op mijn rekening konden storten omdat...... Dat soort spamberichten ken ik en nog andere.
Ik heb dit topic juist geopend voor mensen die misschien nog MMS-en naar elkaar en dit bericht met bijlage wellicht wel openen. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk met mobiele telefoons en de apps dat iemand die niet alle 'in en out's kennen (zoals ik) zouden kunnen denken dat dit een serieus bericht is en de bijlage openen. Op die onwetendheid is dit MMS-mailtje ontworpen.
Ik heb het telefoonnummer gegoogeld en kwam uit in Colombia?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 25 jan 2013, 12:14

Juist daarom hebben ze het woord MMS gebruikt! :)

Telefoon nummers googlen heeft niet veel zin. Dan kom je op van die aftanse websites
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door taigitu » 25 jan 2013, 14:21

The Grey schreef:Juist daarom hebben ze het woord MMS gebruikt! :)

Telefoon nummers googlen heeft niet veel zin. Dan kom je op van die aftanse websites
Mijn argwaan ontstond als eerste omdat ik nooit een mobiele telefoon gebruik.
Ik het het telefoonnummer bekeken om te kijken of ik bijvoorbeeld een site of iets dergelijks kon ontdekken.
Of misschien een naam omdat ik ook meerdere mensen (mediums) in mijn kennissenkring heb die een eigen site hebben.
Maar in Colombia......? Nee, daar ken ik niemand. Dus deleten.......
Daarnaast hadden beiden identieke mailtjes wel een ander nummer als afzender die van dezelfde site kwam.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

carbon

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door carbon » 29 jan 2013, 22:09

Geen last, van ik draai met Linux (antix) geweldig gewoon.

Gast1

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door Gast1 » 30 jan 2013, 06:55

Yep, ik ook.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 30 jan 2013, 15:15

God, heb je het weer.
Je weet niet of je er last van hebt, want dat virus kan net zo goed voor linux en windows zijn geschreven.

Daarbij komt, linux en mac gebruikers denken dat ze immuum zijn. Omdat hun OS veiliger is.
Niets is minder waar. Mac OS is het OS met de meeste beveiligingsgaten. Nog erger, windows loopt 10 jaar voor op mac met beveiliging!

Mensen wanen zich veilig, omdat er weinig media berichten zijn over virusinfecties op een ander OS dan windows. Waarom?
Simpel, stel dat een virus schrijven 10.000 euro kost. En 5 op de 100 mac. De rest windows. De risico van infectie ligt meerdere male hoger bij windows dan mac. Voor de potentiele 1 miljoen slachtoffers tegen over de 100 miljoen bij een windows virus. Dan is de keuze snel gemaakt.
Echter, er zijn nu al genoeg virussen die mac systemen infecteren. Simpel omdat de beveiliging poep is, en het aantal gebruikers groeit.

Linux is een iets ingewikkelder verhaal. Allereerst gaat het mac verhaal op. Maar ook omdat linux open source is.
Doordat linux open source is, is het gemiddelde gebruiker meer thuis in de geavanceerde computer rotzooi.
Ook is linux een stuk minder gebruiksvriendelijk, wat ook meehelpt aan het feit dat het moeilijker is om een virus te schrijven.
Plus dat linux heel regelmatig systeem updates heeft die gaten patchen.

However, deze vorm van infecteren wordt social engineering genoemd.
En daar bij zijn alle besturingsystemen even kwetsbaar. Omdat het gaat om de persoon die het systeem bedient.
-

carbon

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door carbon » 30 jan 2013, 21:14

The Grey schreef: want dat virus kan net zo goed voor linux
Voor Linux word niets geschreven, zijn 1500 verschillende besturingen van Linux, de markt is dan wel heeeeeel erg klein als je voor 1 distrootje een virus schrijft, onmogelijk dus! De grote markt daar gaan ze voor Windows dus. Linux hoef ik geen scanner te hebben, hoeft niet gedefragmenteerd te worden, wat overblijft is internetten zelfs op onbetrouwbare sites geen last, dank u Linux.En ik kan alles wat Windows ook kan, uitgetest. Ik heb de laptop van mijn vader, die heeft hem weggedaan omdat hij elke keer vast liep met xp, nu AntiX erop en draait als een tierelier. Geef mij maar een site die een virus heeft, ik klik er graag op, en weet dat ik geen last ondervind.

Gast1

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door Gast1 » 31 jan 2013, 04:47

En dat is dus precies hetzelfde wat mijn zoon er over zegt. Promovendus artificiële Intelligentie 2e jaar Enschede.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 31 jan 2013, 15:58

Oh, kent een van jullie Bliss dan?
Of Staog, een van de eerste (zo niet de eerste?)

Carbon, wat betreft de distributies heb je gelijk. De markt wordt nog kleiner, dat terwijl de linux markt al klein is.
Maar, linux systemen hebben dezelfde basis (meeste) als je dus een virus schrijft voor die basis dan heb je meerdere distributies. Nogsteeds is het dan niet economisch om het te doen.

Echter, je kan wel andere mensen infecteren die windows schrijven. Dat is onverantwoord.

Dat je geen anti virus hebt vind ik niet slim. De reden dat er weinig tot geen virussen voor linux worden gemaakt is dat er zo weinig gebruikers zijn. Maar, zoals recent bij mac OS is gebeurt. Als iedereen zich veilig waant omdat er bijna geen virussen voor worden geschreven. Dan kan het aantrekkelijk worden om er een virus voor te schrijven.
Wat heb je liever? Een kleine doelgroep die een tijdje zich van geen kwaad bewust zal zijn en waar je een succesrate van bijna 100% hebt? Of 1 waar het snel herkend wordt enz.
Linux, de markt is dan wel heeeeeel erg klein als je voor 1 distrootje een virus schrijft, onmogelijk dus!
Niet onmogelijk, maar onaantrekkelijk!

Note, defragmenteren heeft niks met virussen te maken. Maar met aaneenvolgende datasegmenten dichter bij elkaar zetten zodat je harde schijf er fysiek sneller bij kan
-

carbon

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door carbon » 31 jan 2013, 16:56

Dat laatste heeft Linux niet, die zet alles achteraan, Windows word overal wat tussen gezet. Deframenteerprogramma's zijn er niet voor Linux of enkel een klein programmatje om de ex Window's gebruikers gerust te stellen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nieuw virus op je computer via nep-MMS-bericht?

Bericht door The Grey » 01 feb 2013, 11:20

Dat is niet waar, bij linux treed fragmentatie ook op. Als je schijf bijna vol is bijvoorbeeld.
Fragmentatie kan je niet volkomen.
Het is waar dat unix systemen veel slimmer om gaan met het bestands systeem. Maar fragmentatie kan je niet volkomen. Wel reduceren!

Wat linux doet is slim. Maar kost ook tijd. Dus of je er veel tijd mee bespaart? Idk.
-

Plaats reactie