Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 27 mar 2013, 05:49

Afbeelding
Anti-Google Glass-poster en T-shirt. © Stop The Cyborgs.

De nieuwe augmented reality-bril Google Glass, die eind dit jaar al te verkrijgen zal zijn, wordt door sommigen onthaald als een geweldige nieuwe gadget die de wereld zal verbeteren, en door anderen als het meest controversiële apparaat in de geschiedenis van de mensheid. De nieuwe actiegroep Stop de Cyborgs keert zich tegen ongebreideld Google Glass-gebruik in een manifest op de website.


Afbeelding
Sergey Brin met een Google Glass.


'Als de overheid overal camera's en microfoons installeert en deze informatie doorspeelt aan een centrale controlekamer, zouden veel mensen dit karakteriseren als een privacyschending. Maar is het veel beter als deze controle wordt gerund door een groot bedrijf en de apparaten zijn aangesloten op de hoofden van mensen?', zegt Stop the Cyborgs.

'We creëren een wereld waarin privacy niet meer mogelijk is', waarschuwt de Britse actiegroep, die is opgericht om nieuwe normen en waarden te creëren voor het gebruik van Google Glass en zijn gelijken. De initiatiefnemers willen de discussie op gang brengen over het gebruik van augmented reality-headsets en wil grenzen stellen aan wanneer headsets kunnen worden gebruikt. Hiervoor hebben ze posters gemaakt die in openbare ruimtes kunnen worden opgehangen: Verboden voor Google Glass.

Google Glass is een bril waarmee extra informatie als een laag over de werkelijkheid kan worden waargenomen en waarmee we onder andere direct opnames kunnen maken van de wereld om ons heen. Deze beelden kunnen direct worden gepubliceerd. Via allerlei apps kunnen bijvoorbeeld sociale netwerken als Facebook worden toegevoegd aan Google Glass. Google Glass is het paradepaardje van Sergej Brin, medeoprichter van Google. Met de bril wil hij het internet nog meer in het dagelijkse leven integreren dan nu al het geval is met smartphones. Het gebruik van een Google Glass zou als minder storend moeten worden ervaren dan een smartphone waar mensen constant naar kijken.

Totaalverbod.

Maar vooral het onopvallend kunnen opnemen en publiceren van beelden, boezemt veel mensen angst in. 'Het is belangrijk voor de samenleving en de democratie dat mensen kunnen praten en leven zonder angst dat ze misschien uiteindelijk worden gepubliceerd of vervolgd', zegt Stop the Cyborgs. 'We pleiten niet voor een totaalverbod, maar er zou een duidelijke manier moeten komen om mensen te laten weten wanneer ze worden opgenomen.'

De actiegroep roept burgers op hun politieke leiders brieven te sturen. 'Gewone burgers moeten politiek actief worden om de technologie en de sociale normen om hen heen vorm te geven. Laat het ontwerpen van de toekomst niet over aan de geeks en de bedrijven', schrijft Stop the Cyborgs.

In de Verenigde Staten wordt er reeds in een aantal staten gewerkt aan wetten om augmented reality-apparaten aan banden te leggen. Volgens de BBC bereidt West Virginia een wet voor die het illegaal zou maken om dergelijke apparaten te gebruiken tijdens het rijden.

Bron: AD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 27 mar 2013, 05:54

Ok, wat kun je nu allemaal doen met deze bril ?
Ik weet dat dus niet.
Ik loop weer achter. :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door tofu_kronos » 27 mar 2013, 18:14

Vet cool.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 01 jun 2013, 05:01

'Google Glass' in primeur uitgetest.


Afbeelding

Journalist Sven Spoormakers van Het Laatste Nieuws kon als één van de allereerste Vlamingen 'Google Glass' uitproberen. Zijn conclusie: "Het is waanzinnig. Magisch. Fenomenaal. Betoverend. Maar ook: bedreigend en potentieel gevaarlijk. Want de Google-bril is behalve het meest opwindende technologische wondergadget van de laatste tien jaar ook een ijsberg: schitterend en stralend boven de golven, maar zwart en onzichtbaar eronder."

Er is geen ander woord om de wereld te beschrijven die voor je open gaat als je de Google-bril draagt. Vooral door de belofte van nog veel meer moois dat er zal komen wanneer de technologie op de markt zal komen voor het grote publiek -ergens in 2014, zeggen ze bij Google. Nu zijn er nog maar 1.000 mensen, los van een groot aantal gelukkigen in het Amerikaanse hoofdkwartier van 's werelds grootste zoekmachine op het internet, die zo'n Google Glass hebben.

Ik draag de Google-bril van één van die 1.000 mensen: Tim Stevens, de hoofdredacteur van de invloedrijke Amerikaanse internetblog 'Engadget.com'. We staan in een wijnbar op het platteland van Nederlands-Limburg, waar Stevens naartoe is gehaald door de yups van het Nederlandse marketingbureau dutchwork.tv voor de 'Google Glass Live Experience'.

"Pas na maand helemaal aan gewend"

Stevens heeft zijn Google-bril sinds 25 april en beheerst intussen de do's en don'ts. Terwijl ik in die eerste paar minuten vooral als een domme koe naar het schermpje kijk, heeft hij al de coole oogopslag te pakken. "Het duurt een dag voor je gewend bent aan dat ding op je hoofd, dan een week om niet meer voortdurend naar het schermpje te staren en na een maand ben je er helemaal aan gewend", zegt hij.

Minpuntje: ik draag al een bril en moet de Google-bril over mijn montuur dragen. Zónder bril met versterkende glazen zie ik het scherm in een bibberende waas. Het lijkt slechts een kleine moeite om binnenkort Google-brillen voor échte brildragers op de markt te brengen.

"Ok, glass, send a message"

Omdat ik zijn persoonlijke Google-bril draag, moet ik een beetje discreet blijven: ik kan zomaar in Stevens' e-mail en een boze brief naar zijn vrouw sturen, bij wijze van voorbeeld. Trouwens, om die e-mail te typen en te sturen heb je met de bril geen computer of smartphone met toetsenbord meer nodig. Je zegt gewoon: 'Ok, glass, send a message to (en dan de naam van de bestemmeling)' en begint vervolgens je bericht te dicteren. Op het scherm zie je hoe de letters je woorden volgen, met lettertekens en al. Als je klaar bent, zwijg je een seconde en hop, je mail is vertrokken.

Stevens: "Het werkt natuurlijk alleen nog maar in het Engels, maar ik veronderstel dat wanneer Google de bril op de markt zal brengen alle talen beschikbaar zullen zijn."

Floep: een foto.

Ik scroll intussen verder door de vensters. 'Take a picture', zeg ik en floep, ik heb een foto gemaakt. 'Get directions to Brussels', en daar verschijnt een kaart waarop exact staat aangegeven waar ik nu ben, en hoe ik van Roermond -aan de oever van de Maas- naar Brussel moet. Of deze: 'Find me the closest pizza' en er floept een venster open met een lijst van restaurants en pizzaboeren in de buurt. Ik kan met een simpel commando -'Call Pizza Roma'- een pizza bestellen of met 'Get directions to Pizza Roma' er naartoe gaan.



Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 01 jun 2013, 05:03

Wow dit is wel mooi zeg. :mrgreen:
Wat zou het prijskaartje zijn?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door tofu_kronos » 01 jun 2013, 05:19

Tammy schreef:Wow dit is wel mooi zeg. :mrgreen:
Wat zou het prijskaartje zijn?

Waarschijnlijk 600.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 01 jun 2013, 05:20

Zou jij het kopen Tofu ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door tofu_kronos » 01 jun 2013, 07:48

nope. ik wacht op de lenzen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 02 jun 2013, 06:54

Haha dat zal de volgende stap zijn he Tofu ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door tofu_kronos » 02 jun 2013, 08:21

Daar lijkt het wel op, en je staat niet voor lul.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Google Glass, het controversiëelste apparaat ooit ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2013, 07:26

Nou die bril is toch wel mooi hoor. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie