Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 16 apr 2013, 11:17

DEN HAAG - Iedere maand vervalt er voor 68 miljoen euro aan ongebruikt beltegoed. Dat heeft de Consumentenbond, die ervoor pleit dat het tegoed van mobiele abonnementen minimaal een jaar lang houdbaar wordt, berekend.

De bond overhandigt dinsdag een petitie hierover aan de Tweede Kamer. „Omdat providers dit weigeren te veranderen, is de politiek nu aan zet. Het gaat hier om schrikbarende aantallen: elke maand vervallen 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms'jes en 537 miljoen MB's omdat beltegoed maar heel beperkt houdbaar is”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Hij noemt het een absurd bedrag, wat het gevolg is van „de belachelijke regel dat je je tegoed vaak binnen een maand moet opmaken en anders ben je het kwijt.”

Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 16 apr 2013, 11:18

Ik heb al ruim 10 jaar een mobieltje, maar heb mijn rekeningen nooit gesnapt.
Staat ook vaak dat ik een tegoed heb maar snap de berekeningen niet. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Beatrix Kiddo » 16 apr 2013, 13:11

De bond overhandigt dinsdag een petitie hierover aan de Tweede Kamer. „Omdat providers dit weigeren te veranderen, is de politiek nu aan zet. Het gaat hier om schrikbarende aantallen: elke maand vervallen 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms'jes en 537 miljoen MB's omdat beltegoed maar heel beperkt houdbaar is”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Waarom zou het het probleem van de providers moeten zijn dat mensen veel meer kopen dan ze nodig hebben? Druk de consument eerst maar eens met de neus op de feiten.

Ter vergelijking: we gooien ook veel te veel voedsel weg. Is dat de fout van de slager en de kruidenier? Of toch van ons consumenten zelf? Nou dan.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door univers » 16 apr 2013, 14:39

Juist Bea, laat men de hand in eigen boezem steken.
Hier gaat het voedsel allemaal de container in, en de helft van de wereld bevolking crepeert van de honger.
Het duurt niet lang meer, dan gaat men misschien wat leren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door The Grey » 16 apr 2013, 15:04

Even voor de duidelijkheid, er staat in het artikel:
'pleit dat het tegoed van mobiele abonnementen minimaal een jaar lang houdbaar wordt'

Het gaat dus om abonnementen en niet om prepaid....
Iedere maand krijg je dus dezelfde hoeveelheid, en als je er overheen gaat betaal je de hoofdprijs.
Dus je moet met bijvoorbeeld belminuten heel zorgvuldig omgaan als je alles wil opmaken. Iets wat heel moeilijk is omdat je ook iets in reserve wil hebben voor het geval dat.

Ik vind het dus wel een goede zaak dat het iig langer dan een maand houdbaar wordt.
-

carbon

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door carbon » 16 apr 2013, 15:41

Gewoon de rekening aanpassen de volgende maand, niets gebruikt?.. volgende maand is de rekening 0,- euro! En dat is eerlijk.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Vitharr » 16 apr 2013, 17:09

Beatrix Kiddo schreef:Waarom zou het het probleem van de providers moeten zijn dat mensen veel meer kopen dan ze nodig hebben? Druk de consument eerst maar eens met de neus op de feiten.
Het stuk mist wat nuances maar gezien je volgende reactie begrijp je het volgens mij niet goed?
Beatrix Kiddo schreef:Ter vergelijking: we gooien ook veel te veel voedsel weg. Is dat de fout van de slager en de kruidenier? Of toch van ons consumenten zelf? Nou dan.
Maar het juiste vergelijk moet zijn dat je iedere keer als je boodschappen gaat doen eerst alles wat je nog hebt weg gooit Kiddo! Dat doet niemand.

Wat mist in het stuk zijn de vergelijkingen. Ik heb 2 telefoons en 1 daarvan gebruik ik als gewone thuistelefoon. Ik bel er nooit mee, het is enkel een "openbaar" nummer eigenlijk.

Qua afwegingen kwam ik het goedkoopste uit met een prepaid. Die moet ik iedere 6 maanden opwaarderen met minimaal 10 euro anders vervalt het nummer en da's nie handig. Kost me dus 20 euro per jaar en vervalt gegarandeerd. Maakt mij niet zoveel uit want het is niet duur. En daarbij maak ik toch gebruik van hun diensten omdat ik wel gebeld wordt. Dus een vergoeding geven vind ik dan niet erg.

Voor de rest is het inderdaad zoals hierboven al geschreven wordt. Er zitten behoorlijk gemene trucs tussen. Eerst je nieuwe beltegoed opmaken voor je aan je oude begint bijvoorbeeld. Bij PrePaid lopen ze het risico dat ze geen inkomsten meer hebben maar bij een abonnement zijn ze daarvan gegarandeerd. Vervallen van wat je hebt gekocht is dus onzin.

Dus, stel je voor dat alle kruideniers en slagers tegen je zeggen wanneer je je boodschappen moet doen, dat je alles wat je nog over had van de voorlaatste keren eerst weg moet gooien voor je nieuw eten koopt en dat je eerst je verse eten op moet eten voordat je aan het oude begint. Dan heb je een goed vergelijk. En als zij dat zouden doen dan kun je kiezen, of je gooit regelmatig wat weg of je lijdt honger omdat je iets tekort hebt. Even snel wat bijkopen mag ook niet, dan moet je verplicht naar een 5 sterrenrestaurant. Klinkt heel fair hoor. :evil:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Beatrix Kiddo » 17 apr 2013, 12:51

Vitharr schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Waarom zou het het probleem van de providers moeten zijn dat mensen veel meer kopen dan ze nodig hebben? Druk de consument eerst maar eens met de neus op de feiten.
Het stuk mist wat nuances maar gezien je volgende reactie begrijp je het volgens mij niet goed?
Beatrix Kiddo schreef:Ter vergelijking: we gooien ook veel te veel voedsel weg. Is dat de fout van de slager en de kruidenier? Of toch van ons consumenten zelf? Nou dan.
Maar het juiste vergelijk moet zijn dat je iedere keer als je boodschappen gaat doen eerst alles wat je nog hebt weg gooit Kiddo!
Dan voer je de analogie verder door dan ik hem bedoel. Ik bedoel alleen maar dat het aan de consument ligt als hij meer koopt dan hij gebruikt.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Vitharr » 17 apr 2013, 17:34

Beatrix Kiddo schreef: Dan voer je de analogie verder door dan ik hem bedoel. Ik bedoel alleen maar dat het aan de consument ligt als hij meer koopt dan hij gebruikt.
En daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik wilde ook enkel laten zien dat de Provider hier wel een aandeel in heeft. Als je zuinig aan doet met je boodschapjes en je koopt wat bij als je iets tekort zou hebben dan is je brood niet ineens 5 keer zo duur. :mrgreen:

Wat ik overigens verzuimde te vermelden bij mijn vorige post is dat ik eerst een abonnement had waar het beltegoed wel onbeperkt houdbaar was. Ik was echter de laatste die er gebruik van maakte en moest daarom overstappen. Dat ligt duidelijk aan het consumentengedrag en die zijn dan ook zeker medeverantwoordelijk.

Als men nu de houdbaarheid verlengt zullen de tarieven ook weer stijgen om het gemis aan inkomsten te compenseren. Maar als het goed is worden de lasten dan weer eerlijker verdeelt. Ik kan in ieder geval mijn bundel weer verlagen dus mij maakt het niet uit. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 18 apr 2013, 02:57

Carbon schreef:
Gewoon de rekening aanpassen de volgende maand, niets gebruikt?.. volgende maand is de rekening 0,- euro! En dat is eerlijk.
Precies Carbon.! ;P!
Waarom kan dat eigenlijk niet ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door The Grey » 18 apr 2013, 11:09

Tammy schreef:Carbon schreef:
Gewoon de rekening aanpassen de volgende maand, niets gebruikt?.. volgende maand is de rekening 0,- euro! En dat is eerlijk.
Precies Carbon.! ;P!
Waarom kan dat eigenlijk niet ? [think]
Omdat er weinig providers zijn die dit doen. Plus dat de meeste mensen een abbo hebben icm een toestel. Dus dan kan het zowieso niet.
Daarbij komt, wat doe je als je opeens wel moet bellen? Dan ga je over je bundel heen en betaal je de hoofdprijs!
Dus, stel je voor dat alle kruideniers en slagers tegen je zeggen wanneer je je boodschappen moet doen, dat je alles wat je nog over had van de voorlaatste keren eerst weg moet gooien voor je nieuw eten koopt en dat je eerst je verse eten op moet eten voordat je aan het oude begint. Dan heb je een goed vergelijk. En als zij dat zouden doen dan kun je kiezen, of je gooit regelmatig wat weg of je lijdt honger omdat je iets tekort hebt. Even snel wat bijkopen mag ook niet, dan moet je verplicht naar een 5 sterrenrestaurant. Klinkt heel fair hoor.
Geweldige vergelijking! +1
-

carbon

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door carbon » 18 apr 2013, 18:44

Ik heb dan gelukkig nog een goede telefoon die perfect werkt en en erg mooi uitziet, ding is 8 jaar oud, dus een abbo van 6,95 per maand en 240 bel minuten doet het hier goed! Maar als ik mijn belbundel niet opmaak betaal ik wel 6,95, en dat is in mijn ogen niet eerlijk, waarom in hemels naam ik bel toch niet en heb geen telefoon van hun, dus niet lullen 0 euroo betalen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door The Grey » 18 apr 2013, 19:33

carbon schreef:Ik heb dan gelukkig nog een goede telefoon die perfect werkt en en erg mooi uitziet, ding is 8 jaar oud, dus een abbo van 6,95 per maand en 240 bel minuten doet het hier goed! Maar als ik mijn belbundel niet opmaak betaal ik wel 6,95, en dat is in mijn ogen niet eerlijk, waarom in hemels naam ik bel toch niet en heb geen telefoon van hun, dus niet lullen 0 euroo betalen.
Er zijn providers die laten je je belminuten en smsjes gewoon meenemen naar de volgende maand, dat had ik vroeger. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Er zijn nog weinig providers die dit doen.

Maar vergelijk de/jouw huidige situatie met de leesmap. Die krijg je iedere maand, en na een maand moet je hem weer inleveren. Als jij toevallig net dat leuke stuk in de nature wou lezen maar niet hebt gedaan dan is het jou fout.
Wil je het daarna nog lezen dan moet je het blad toch aanschaffen.

Desalniettemin is het onzin dat die belminuten aan het einde van de maand vervallen. Je wordt in wezen gedwongen om meer te kopen dan je nodig hebt, want als je tekort hebt dan betaal je de hoofdprijs!

Maar aan de andere kant, er bestaat ook zo iets als pre-paid. Wat inhoudt dat je alleen betaalt voor wat je gebruikt. Helaas is de tradeoff een hogere prijs. Wat ook weer te verklaren is omdat bij pre-paid over het algemeen alles wordt opgemaakt...
-

carbon

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door carbon » 18 apr 2013, 19:50

Maar als ik die maand de map niet wil vnd ik dat ik er niet voor hoef te betalen, ik ben deze maand op vakantie en ik moet doorbetalen, inwezen net zoiets. Maargoed zonder map valt te leven maar zonder telefoon tegenwoordig niet!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 19 apr 2013, 03:04

The Grey , ik zit bij Vodafone en heb een abonnement.
Vroeger prepaid.
Ik zie vaak op de rekening dat ik beltegoed overheb, maar snap niks van de berekening.
Volgens mij ben ik elke maand dat tegoed kwijt.
Maar wat Carbon zegt, zo zou het moeten zijn eigenlijk.
Ik betaal bijna 50 Euro per maand, jij zit goedkoop Carbon.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

carbon

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door carbon » 19 apr 2013, 07:22

Ja maar ik hoef niet iedere 2 jaar een nieuwe telefoon, en als ik een telefoon nodig heb koop ik die voor 70,- op marktplaats en dan heb ik de mijn eigen model weer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 19 apr 2013, 07:33

Die hoef ik ook niet Carbon, maar je kan er eentje uitkiezen.
Ik heb altijd hetzelfde abonnement.
Dan doe ik toch iets fouts volgens mij. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 apr 2013, 08:01

Die Motorola's waren wel serieus cool [jaja]
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 28 mei 2013, 06:06

Kamer: beltegoed minstens halfjaar houdbaar.


Afbeelding


Beltegoed moet minimaal een halfjaar tot een jaar houdbaar blijven. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Henk Kamp (Economische Zaken) dit zo spoedig mogelijk wettelijk regelt, schrijft het AD dinsdag.

Doordat maatschappijen hoge tarieven rekenen als abonnees buiten hun bundel bellen, kiezen veel mensen een duurder abonnement. Daardoor houden ze minuten over, die ze na een maand meteen kwijt zijn. Wie weleens een maand veel moet bellen, is de klos.


D66, PvdA, PVV, CDA en SP geven zo gehoor aan de actie van de Consumentenbond, die vindt dat beltegoed niet al na een maand mag vervallen. Volgens de organisatie steken T-Mobile, Vodafone en KPN maandelijks 68 miljoen euro aan vervallen beltegoeden in hun zak.

Hoge tarieven.

'Het wordt hoog tijd dat beltegoed langer houdbaar blijft', zegt Kees Verhoeven van D66. 'Doordat maatschappijen hoge tarieven rekenen als abonnees buiten hun bundel bellen, kiezen veel mensen een duurder abonnement. Daardoor houden ze minuten over, die ze na een maand meteen kwijt zijn. Wie weleens een maand veel moet bellen, is de klos.'

D66 vindt dat de tegoeden een halfjaar of een jaar houdbaar moeten blijven. Regeringsfractie PvdA zal het plan dinsdag in het telecomdebat met Kamp steunen. 'De huidige maand vind ik echt te kort', stelt PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug. Ook CDA, PVV en SP willen dat beltegoed meegenomen kan worden.

Duidelijker.

De VVD is tegen en vindt het niet aan de overheid om dit te regelen. VVD-Kamerlid Bart de Liefde stelt wel dat operators veel duidelijker moeten communiceren over gehanteerde tarieven en voorwaarden.


Bron: AD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80665
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iedere maand 68 miljoen beltegoed in rook op

Bericht door Tammy » 28 mei 2013, 06:07

Dat werd tijd dat ze dit gaan veranderen.
Het is nog erger dan ik dacht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie