Games bekampen niet langer enkel elkaar

Plaats hier alles over je favoriete games , de nieuwste games , reviews en de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Games bekampen niet langer enkel elkaar

Bericht door Tammy » 20 aug 2011, 06:57

Games bekampen niet langer enkel elkaar, maar vooral Hollywood en televisie .


Afbeelding

De videogamesindustrie staat voor een van de grootste eindejaarsperiodes in jaren. Experts menen dat het gevecht niet langer enkel plaatsvindt tussen gamebedrijven onderling, maar ook met Hollywood en tv-zenders.


'Call of Duty: Black Ops' bracht tijdens de eerste dag al meer op dan om het even welke Hollywoodblockbuster, zelfs 'Avatar'. Dat is goed nieuws voor gamers, die de komende maanden een hoop pareltjes voorgeschoteld krijgen. Hun keuzes kunnen de doorbraak of de teloorgang betekenen van gamebedrijven die fortuinen hebben geïnvesteerd in het maken van hun blockbuster. Er zijn meer dan tien absolute toppers op komst, waaronder nieuwe titels in de succesvolle franchises van 'Modern Warfare', 'Battlefield', 'Gears of War', 'Batman,' 'Elder Scrolls' en 'Assassin's Creed'.

Miljardenindustrie.

Wie de gameindustrie nog als marginaal zou beschouwen, zit grondig mis. Volgens onderzoeksbureau Gartner zullen de wereldwijde uitgaven aan videogames en spelconsoles dit jaar ongeveer 75 miljard dollar (52 miljard euro) bedragen, tegenover 67 miljard (47 miljard euro) vorig jaar. Games zijn nu al verantwoordelijk voor de helft van de wereldwijde consumentenuitgaven aan computersoftware, zegt analist Shanili Verma aan news.com.au.

Vechten voor tijd.

Nu gamen meer mainstream wordt, spelen de gamesbedrijven mee met de grote jongens van de entertainmentwereld: Hollywood, tv en boekuitgevers, zegt Scott Knight van de Australische Bond University. "De voorbije jaren hebben de mensen van de industrie gezegd: 'We strijden niet alleen voor de tijd van gamers, we vechten voor de tijd van ongeveer iedereen", luidt het. "De consument moet de keuze maken: bekijken ze dit tv-programma, lezen ze dit boek, bekijken ze deze film of spelen ze dit spel?"

Afbeelding
Warfare 2' was een gigantische hit .

Gevolg.

Het gevolg van deze toegenomen concurrentie is dat gamebedrijven gelijkaardige marketingtechnieken en releaseschema's gebruiken als die van grote filmstudio's. "Het houdt gelijke tred met de grote filmfranchises, waar de grote studio's die 'Harry Potter' of 'James Bond' maken het juiste weekend moeten kiezen opdat mensen de film gaan bekijken," zegt Knight. "Je kan ook aan tegenprogrammatie doen, en ik denk dat de gamesindustrie dat nu moet overwegen. Het is nog niet zo drukbezet als de grote filmblockbusters, maar het gaat wel die kant op."


Afbeelding
De oorlogsshooters zijn erg populair bij militairen.

Oorlogsshooters.

Vooral met oorlogsshooters valt veel geld te verdienen. Dit jaar vindt in dat genre een grote clash plaats, met de releases van de 'Modern Warfare 3' en 'Battlefield 3'. Activision brengt de 'Call of Duty'-game uit op 8 november, terwijl Electronic Arts de oorlog anderhalve week vroeger start. EA zal op die anderhalve week goed moeten boeren, want 'Modern Warfare 2' verkocht in 2009 meer stuks in de eerste 24 uren dan 'Battlefield: Bad Company' in een hele maand in 2010. 'Call of Duty: Modern Warfare 2' ging in die eerste 24 uren maar liefst 7 miljoen keer over de toonbank, en draaide daarbij een omzet van 310 miljoen dollar (215,5 miljoen euro) - na vijf dagen al 550 miljoen dollar (382 miljoen euro). Er zijn meer dan 20 miljoen games van verkocht.

Succesvoller dan films.

'Call of Duty: Black Ops' draaide vorig jaar tijdens zijn eerste verkoopdag in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een omzet van 360 miljoen dollar (250 miljoen euro), een recordbedrag. Tijdens de eerste dag bracht de game al meer op dan om het even welke Hollywoodblockbuster, zelfs 'Avatar'. Het duurde vijftien jaar om 'Avatar' te maken en kostte meer dan 500 miljoen dollar (348 miljoen euro). Op de eerste dag in de zalen bracht de film 27 miljoen dollar (19 miljoen euro) op, in het hele openingsweekend 77 miljoen (55,5 miljoen euro). Een peulschil dus, vergeleken met 'Black Ops'.

Bron: HLN .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie