Game Reviews en Game Releases
Geplaatst: 20 sep 2011, 12:50
Review: Dead Island (X360/PS3/pc)
Hoe ze het doen, het is een raadsel, maar zombies blijven gamemakers inspireren tot het maken van spellen. Nu ligt Dead Island in de winkels, een open wereld rollenspel waarin je het dus tegen zombies in plaats van orks en kobolds mag opnemen.
Het spel opent met de speler die wakker wordt in zijn hotelkamer op het paradijselijke eiland Banoi. Het hele eiland is echter overrompeld door zombies, dus het is aan jou om uit te vogelen wat er precies aan de hand is en om zo snel mogelijk van dit eiland te raken.
Fallout met zombies .
Zoals gezegd is de spelwereld in Dead Island volledig open. Je kunt dus gaan en staan waar je wilt, maar je moet natuurlijk wel uitkijken voor al die zombies die je naar het leven staan. Je begint in een klein bungalowresort aan de kust, waar je enkele andere overlevenden vindt, maar al snel ga je de stad in en reis je door de jungle om missies te vervolledigen die je van deze mensen krijgt.
De game laat zich het beste omschrijven als een soort van Fallout met zombies. Spelers zien de wereld vanuit de eerste persoon en vechten gebeurt voornamelijk met slag- en steekwapens. Er zijn her en der wel vuurwapens te vinden, maar deze zijn zeldzaam en ook de munitie is schaars. Jammer genoeg gaan de wapens die je vindt ook nog eens snel stuk, dus je moet altijd oppassen en op zoek zijn naar voorwerpen waarmee je de hersens van een zombie kunt inslaan.
Knutselen .
Het is mogelijk om her en der wapens te repareren, aan te passen of zelfs te maken. Hiervoor verzamel je onderdelen en voor je het weet ben je in de weer met een hakmes dat zombies elektrocuteert of een honkbalknuppel dat tactisch met uitstekende spijkers is uitgerust.
Ondertussen ga je ook in level omhoog naarmate je zombies omlegt of missies uitvoert. De verdiende ervaringspunten kun je weer steken in nieuwe persoonlijke kenmerken, zoals de mogelijkheid om sneller te helen van verwondingen of meer schade te doen met bepaalde soorten wapens.
Dit alles werkt erg goed. De ontwikkelaars hebben flink afgekeken bij andere RPG's, maar daardoor voelt het geheel gestroomlijnd aan waardoor je constant het idee hebt vooruitgang te maken.
Foutje .
Toch plagen een paar minpuntjes de game wel. Ten eerste is het spel niet geweldig mooi te noemen. Nu heb je een volledig open spelwereld, dus dat is wel te begrijpen, maar het dient wel gezegd te worden.
Daarnaast wil de game nog wel eens kuren hebben waardoor je ineens vast komt te zitten, of waardoor bepaalde voor een missie cruciale personen ineens verdwijnen. Het zijn ergerlijke foutjes die er gewoon niet in hadden mogen zitten.
Wel leuk is het multiplayer-aspect. Tijdens het spelen zie je constant de namen van andere spelers in beeld die in hetzelfde hoofdstuk en zich in hetzelfde deel van de spelwereld bevinden. Het is mogelijk om meteen in hun spellen te springen om zo samen de hordes zombies te lijf te gaan. Een leuk extraatje voor als je het even gehad hebt in je eentje.
Gevaar .
Dead Island is een zeer boeiende game geworden die - ondanks de niet bepaald originele invalshoek - vooral voor fans van rollenspellen erg aan te raden is. De makers hebben goed afgekeken bij concurrenten, wat bijdraagt aan de speelbaarheid. Ook hebben zij goed het gevoel van constant gevaar door alle zombies om je heen weten te simuleren. Er zijn wat minpuntjes, maar als de opzet van het spel je aanspreekt, is Dead Island het absoluut waard om in elk geval eens te proberen.
Bron: De Telegraaf.
Hoe ze het doen, het is een raadsel, maar zombies blijven gamemakers inspireren tot het maken van spellen. Nu ligt Dead Island in de winkels, een open wereld rollenspel waarin je het dus tegen zombies in plaats van orks en kobolds mag opnemen.
Het spel opent met de speler die wakker wordt in zijn hotelkamer op het paradijselijke eiland Banoi. Het hele eiland is echter overrompeld door zombies, dus het is aan jou om uit te vogelen wat er precies aan de hand is en om zo snel mogelijk van dit eiland te raken.
Fallout met zombies .
Zoals gezegd is de spelwereld in Dead Island volledig open. Je kunt dus gaan en staan waar je wilt, maar je moet natuurlijk wel uitkijken voor al die zombies die je naar het leven staan. Je begint in een klein bungalowresort aan de kust, waar je enkele andere overlevenden vindt, maar al snel ga je de stad in en reis je door de jungle om missies te vervolledigen die je van deze mensen krijgt.
De game laat zich het beste omschrijven als een soort van Fallout met zombies. Spelers zien de wereld vanuit de eerste persoon en vechten gebeurt voornamelijk met slag- en steekwapens. Er zijn her en der wel vuurwapens te vinden, maar deze zijn zeldzaam en ook de munitie is schaars. Jammer genoeg gaan de wapens die je vindt ook nog eens snel stuk, dus je moet altijd oppassen en op zoek zijn naar voorwerpen waarmee je de hersens van een zombie kunt inslaan.
Knutselen .
Het is mogelijk om her en der wapens te repareren, aan te passen of zelfs te maken. Hiervoor verzamel je onderdelen en voor je het weet ben je in de weer met een hakmes dat zombies elektrocuteert of een honkbalknuppel dat tactisch met uitstekende spijkers is uitgerust.
Ondertussen ga je ook in level omhoog naarmate je zombies omlegt of missies uitvoert. De verdiende ervaringspunten kun je weer steken in nieuwe persoonlijke kenmerken, zoals de mogelijkheid om sneller te helen van verwondingen of meer schade te doen met bepaalde soorten wapens.
Dit alles werkt erg goed. De ontwikkelaars hebben flink afgekeken bij andere RPG's, maar daardoor voelt het geheel gestroomlijnd aan waardoor je constant het idee hebt vooruitgang te maken.
Foutje .
Toch plagen een paar minpuntjes de game wel. Ten eerste is het spel niet geweldig mooi te noemen. Nu heb je een volledig open spelwereld, dus dat is wel te begrijpen, maar het dient wel gezegd te worden.
Daarnaast wil de game nog wel eens kuren hebben waardoor je ineens vast komt te zitten, of waardoor bepaalde voor een missie cruciale personen ineens verdwijnen. Het zijn ergerlijke foutjes die er gewoon niet in hadden mogen zitten.
Wel leuk is het multiplayer-aspect. Tijdens het spelen zie je constant de namen van andere spelers in beeld die in hetzelfde hoofdstuk en zich in hetzelfde deel van de spelwereld bevinden. Het is mogelijk om meteen in hun spellen te springen om zo samen de hordes zombies te lijf te gaan. Een leuk extraatje voor als je het even gehad hebt in je eentje.
Gevaar .
Dead Island is een zeer boeiende game geworden die - ondanks de niet bepaald originele invalshoek - vooral voor fans van rollenspellen erg aan te raden is. De makers hebben goed afgekeken bij concurrenten, wat bijdraagt aan de speelbaarheid. Ook hebben zij goed het gevoel van constant gevaar door alle zombies om je heen weten te simuleren. Er zijn wat minpuntjes, maar als de opzet van het spel je aanspreekt, is Dead Island het absoluut waard om in elk geval eens te proberen.
Bron: De Telegraaf.