Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 15 jul 2014, 23:52

Dat is uw mening.
Dat klopt.
Hilarisch dat linkje ;P!
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 jul 2014, 04:16

krankzinnig001 schreef: Ik heb hier ook een kaart getrokken, ik kreeg er meteen spijt van. Ik kreeg een plaatje en een hoop zweverige onzin, waar ik meteen onpasselijk van werd. Dit is een hoop zweverigheid, bijgelovigheid.
Ik reageer zo omdat dit kaartje trekken voor mij veel te zweverig is. Als ik veel zweef wordt ik duizelig.
Voor de goede orde, ik laat mij niet leiden door een getrokken kaart.
Al de kaarten die ik trok lieten mij zien in welke fase ik mij op dat moment begaf.
Frappant was het, dat het steeds klopte en de laatste kaart, heb ik steeds blind getrokken.
Soms zelfs drie keer achter elkaar.

Het is jouw volste recht om het een hoop zweverige onzin te vinden en ik kan me mensen voorstellen, die er onpasselijk van worden.
Het is inderdaad een 'bij'-geloof, zoals er ook heel veel geloven zijn.

Dat zweverige en duizelige had ik vooral gisterenavond, toen ik met jou digitaal communiceerde.
Dat had niets met jou te maken hoor, maar wel met de toestand waarin ik verkeerde tijdens het typen.
Er gebeurd altijd wel iets, maar het is alsof ik voel (??) alsof er iets bijzonders gaat gebeuren.

Misschien was ik daarom vannacht ook wel wakker.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 jul 2014, 06:37

Kom, ik trek maar weer eens een keertje een kaartje ...
Afbeelding

VIII - Moed

Op deze kaart staat een kleine bloem die de rotsen en stenen op haar weg heeft getrotseerd en naar het daglicht is gegroeid.
Omgeven door een aura van stralend, goudkleurig licht, toont ze de luister van haar piepkleine zelf.
Ze schaamt zich niet, ze is de gelijke van de stralendste zon.

Als we geconfronteerd worden met een heel moeilijke situatie hebben we de keus:
óf we proberen verontwaardigd iets of iemand de schuld te geven van onze tegenspoed, óf we kunnen de uitdaging aannemen en groeien.
De bloem toont ons de weg, want haar passie voor het leven voert haar uit de duisternis naar het licht.
Het heeft geen zin tegen de beproevingen van het leven te vechten of te proberen ze te omzeilen of te ontkennen.
Ze bestaan nu eenmaal en als het zaad een bloem wil worden moeten we ze doormaken.

Wees moedig genoeg om te groeien naar de bloem die je bestemming is.
Het zaad kan niet weten wat er gaat gebeuren, het zaad heeft de bloem nooit gezien.
En het zaad kan niet eens geloven dat het de mogelijkheid heeft een prachtige bloem te worden.
De reis is lang en het is altijd veiliger niet aan die reis te beginnen, want het pad is onbekend, er zijn geen garanties.
Er kunnen geen garanties zijn. De reis kent duizend-en-één gevaren, vele valkuilen - en het zaad is veilig, het zit verscholen in een harde kern.
Maar het zaad doet zijn best, het spant zich in; het laat de harde schil los die voor zijn veiligheid zorgt, het komt in beweging.
Meteen begint de strijd: het gevecht met de grond, met de stenen, met de rotsen.
En het zaad was heel hard en het jonge plantje is heel zacht, er dreigen vele gevaren.

Het zaad liep geen gevaar, het zaad had duizenden jaren kunnen overleven, maar het jonge plantje staat bloot aan allerlei gevaren.
Toch gaat het plantje op weg naar het onbekende, naar de zon, naar de bron van het licht; het weet niet waarheen of waarom.
Het te dragen kruis is zwaar, maar het zaad is bezeten van een droom en komt in beweging.

Het pad voor de mens is hetzelfde. Het is moeilijk begaanbaar. Er is veel moed voor nodig.
...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 jul 2014, 06:44

univers schreef:Heb jij die al niet eerder getrokken ?
Oeps, Uni ...

Ik heb dit bericht over het hoofd gezien geloof ik.
De kaart met mijn avatar er in heb ik geloof ik in totaal 6 keer getrokken.
Blind.
Eén keer zelfs 3x achter elkaar met een interval van een paar dagen.
Altijd blind.

Sorry broeder.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 24 jul 2014, 07:03

Geeft niet Gast1.
Ouderdom komt met gebreken :mrgreen: .
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

aquarius

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door aquarius » 24 jul 2014, 09:11

Gast1 schreef:Sorry broeder.
En ik altijd maar denken dat Univers een zuster was :chicken:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 24 jul 2014, 09:30

En ik altijd maar denken dat Univers een zuster was
Met een steeltje. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


aquarius

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door aquarius » 24 jul 2014, 12:22

Verdorie Univers je bent 12 jaar ouder dan ik :shock: ,nou dat heb je in je teksten goed kunnen verbloemen zeg :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 24 jul 2014, 13:35

Leeftijd zegt niets.
Ik blijf eeuwig jong.

Afbeelding
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 24 jul 2014, 17:17

Afbeelding
Heer van water - Genezing

Dit is een periode dat de diep verscholen wonden van het verleden aan de oppervlakte komen, bereid en klaar om zich te laten helen. De figuur op deze kaart is naakt, kwetsbaar, en staat open voor de liefdevolle aanraking van het bestaan. De aura rondom zijn lichaam is vol licht en de sfeer van ontspanning, verzorging en liefde die hem omgeeft doet zijn strijd en lijden verdwijnen. Lotussen van licht verschijnen op zijn fysieke lichaam en her en der in de subtiele energielichamen die volgens genezers iedereen omgeven. In elk van deze subtiele lagen verschijnt een genezend kristal of patroon.

Als we onder de genezende invloed van de Waterheer staan verbergen we ons niet meer voor onszelf of voor anderen. Met deze instelling van openheid en acceptatie kunnen we genezen en ook anderen helpen gezond en heel te worden. Nee, je draagt je wond met je mee. Met een ego is je hele wezen een wond. En die draag je met je mee. Niemand is erop uit je te kwetsen, niemand ligt daadwerkelijk op de loer om je te kwetsen; iedereen is bezig zijn eigen wond te beschermen. Wie heeft er de energie voor? Maar toch gebeurt het, want je bent zo bereid verwond te worden, je bent er zo klaar voor, je bent elk moment op alles voorbereid. Je kunt iemand die in de tao leeft niet raken. Waarom niet? Omdat er niemand is om te raken. Er is geen wond. Hij is gezond, genezen, heel. Dit woord 'heel' is een prachtig woord. 'Heel' komt van het geheel en het woord 'heilig' komt ook van het geheel. Hij is heel, geheeld, heilig.Wees je bewust van je wond. Laat haar niet groter worden, laat haar genezen. En ze kan pas genezen als je tot op de wortels gaat. Hoe minder je je hoofd gebruikt, des te sneller geneest de wond; zonder hoofd is er geen wond. Ga zonder hoofd door het leven. Leef als een totaal wezen en accepteer de dingen. Probeer het eens vierentwintig uur lang - totale acceptatie, wat er ook gebeurt. Als iemand je beledigt, accepteer het, reageer er niet op, en kijk wat er gebeurt. Plotseling voel je een energie in je stromen die je niet eerder hebt gevoeld.
Heel mooi .......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 jul 2014, 19:36

taigitu schreef: Hoe minder je je hoofd gebruikt, des te sneller geneest de wond; zonder hoofd is er geen wond. Ga zonder hoofd door het leven. Leef als een totaal wezen en accepteer de dingen. Probeer het eens vierentwintig uur lang - totale acceptatie, wat er ook gebeurt. Als iemand je beledigt, accepteer het, reageer er niet op, en kijk wat er gebeurt. Plotseling voel je een energie in je stromen die je niet eerder hebt gevoeld.
Hartstikke waar! Ik hoef het niet meer te proberen, het gaat als vanzelf ...
Soms lijkt het wel alsof 'lijden' helemaal geen lijden is, maar een soort 'feest' ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 27 jul 2014, 08:07

Afbeelding

De rebel

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot. Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid. Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken. Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen. Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven. De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven. Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen. Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet... Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten. De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe. En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen. Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 jul 2014, 09:19

Buiten schijnt de zon, mooie achtergrondmuziek (vioolconcerten) ... :shock:

Mijn God ...
Gisteren was ik met mijn dochter in de Eifel.
Ik kwam op zo'n weide waarin Julia Andrews in "The Sound of Music", The Sound of Music zong en gisteren heb ik dat in die weide voor mijn dochter gezongen ...
En dat nummer speelt nu precies in dat vioolconcert ... Vandaar 'Mijn God' ....



Ze vond het prachtig en ze lag uiteraard ook dubbel van het lachen.
Ik kende de tekst niet helemaal en heb een andere stem en een baardje.
Maar ik was wel intens gelukkig op dat moment.

Die muziek is precies nu mijn achtergrondmuziek terwijl ik deze kaart blind trok, terwijl ik zojuist dit stukje heb geplaatst op het forum: viewtopic.php?f=49&t=8290&p=260445&sid= ... ef#p260445
Gast1 schreef:Liefde geeft iemand het gevoel dat hij onoverwinnelijk is, en alles voor de ander over heeft, de emotie is bijna niet te beschrijven, de één zegt dat hij het gevoel heeft dat hij kan vliegen en de ander voelt zich geweldig en gelukkig.
... en dus trok ik deze kaart:
Afbeelding

Ridder van water - Vertrouwen


Nu is het moment om een bungee-springer zonder koord te worden!
En het is deze gemoedstoestand van absoluut vertrouwen, zonder voorbehoud of geheime vangnetten, die de Ridder van Water van ons vraagt.
We ervaren een gevoel van uitbundige vreugde als we de sprong in het onbekende kunnen wagen, ook al worden we doodsbang van het idee.
En als we genoeg vertrouwen opbouwen voor de quantumsprong, maken we geen uitgebreide plannen of voorbereidingen.
We zeggen niet: 'Oké, ik vertrouw erop dat ik nu weet wat me te doen staat. Ik rond mijn zaken af en pak mijn koffer en neem die mee.'
Nee, we springen gewoon en staan er nauwelijks bij stil wat er dan gebeurt.

Het gaat om de sprong en de opwinding van de vrije val door de lege ruimte.
Maar de kaart geeft een indruk van wat ons aan de andere kant te wachten staat - een zacht, uitnodigend, prachtig roze, rozeblaadjes, een bruisend 'kom maar'!
Verspil je leven niet aan dingen die je toch kwijtraakt. Vertrouw op het leven.
Alleen als je vertrouwt kun je je kennis laten varen, alleen dan kun je je denken opzijzetten.
En als het vertrouwen er is, opent zich iets onmetelijks. Dan is dit leven geen gewoon leven meer, dan wordt het vol van God, het stroomt over.
Als je hart onschuldig is en de muren verdwenen zijn, sta je in verbinding met de oneindigheid.
En je komt niet bedrogen uit; er is niets dat je kan worden afgenomen.
Wat je kan worden afgenomen is het houden niet waard en wat je niet kan worden afgenomen... waarom zou je bang zijn dat dat je wordt afgenomen? - het kan niet worden afgenomen, met geen mogelijkheid.
Je ware schat kun je niet verliezen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 02 aug 2014, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 02 aug 2014, 08:28

Afbeelding

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.

De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden. Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.Luisteren is de kunst van het passief worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 aug 2014, 08:38

Wauw Suus ...

Ik zag dat je een kaartje getrokken had en ik dacht, laat ik dat nou ook maar weer eens doen.
Ik voel me erg goed en misschien komt dat omdat ik met een paar blije mensen heb gesproken.

Kijk nou toch eens wat ik zojuist voor een kaart trok:
Afbeelding

Vrouw van water - Ontvankelijkheid

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties.
Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water.
Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer.
Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.

De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen.
Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning.
Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren.
Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden.
Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit.
Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit.
Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt.
Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk.
En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid.
Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.

Luisteren is de kunst van het passief worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 02 aug 2014, 08:43

Gast1 schreef:
Mijn God ...
Gisteren was ik met mijn dochter in de Eifel.
Ik kwam op zo'n weide waarin Julia Andrews in "The Sound of Music", The Sound of Music zong en gisteren heb ik dat in die weide voor mijn dochter gezongen ...

Ooh geweldig dat je dat hebt gedaan.
Ik zie het helemaal voor me, enig! :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 aug 2014, 08:55

Hahaha ... het was inderdaad een heel mooi moment. Mijn 22-jarige dochter kwam niet meer bij van het lachen en moest zelfs huilen van het lachen.
Waarschijnlijk omdat ik er iets anders uitzie dan Julia Andrews en mijn stem zal ook ongetwijfeld anders zijn. [joker]

Wij hadden samen daarboven ons prachtig moment ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 03 aug 2014, 06:40

Ik vind het werkelijk geweldig Gast1 dat je dat hebt gedaan. :grin:
Ik ken geen 1 man die dat doet, heerlijk dat er nog mensen zijn zoals jij op de wereld.
En geweldig voor je dochter dat zij zo`n vader heeft.
Have fun jullie tweetjes. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 03 aug 2014, 07:15

Ja, dat is heel bijzonder en 'anders' als je zo met je dochter (of zoon )alleen
zulke momenten beleeft, :grin: prachtig! ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie