Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 aug 2014, 07:48

Hihihi ... dank jullie wel.
Ik ben gewoon nog steeds een kind in de wei of in de boom.

Maar nu wordt het spannend, ik kreeg gisteren weer eens een brief van mijn aardige werkgever waarvan mijn nieuwe chef een groot gedeelte heeft geschreven.
Hij is sinds gisteren een maand op vakantie en wat krijg ik precies één dag later?
Juist, de brief :grin:

Hahahaha ... sinds 02:30 uur heb ik geen oog dichtgedaan.
Een bijzonder fenomeen, die conditionering en hoe het lijf daar op werkt.

In het holst van de nacht heb ik weer eens lekker gepuzzeld op een 'tegenbrief' ...

En eens kijken wat Osho zegt, ik ga 'm weer blind trekken:
Afbeelding

VI - De Geliefden

Wat wij liefde noemen behelst eigenlijk alle toonaarden van communicatie, vanaf de aarde tot aan de hemel.
Op het meest aardse niveau is liefde seksuele aantrekkingskracht. Velen van ons blijven daar steken, want onze conditionering heeft onze seksualiteit beladen met alle mogelijke verwachtingen en onderdrukte kwesties.
Het grootste 'probleem' met seksuele liefde is eigenlijk dat ze nooit standhoudt. Pas als we dat feit accepteren kunnen we er werkelijk een feest van maken, want ze ís een feest.
Verwelkom haar als ze komt en zeg haar dankbaar vaarwel als ze voorbij is.
Naarmate we dan rijper worden, kunnen we de liefde beginnen te ervaren die boven de seksualiteit uitgaat en recht doet aan de ander als uniek individu.
We gaan begrijpen dat onze partner vaak als een spiegel fungeert die onzichtbare aspecten van ons diepere zelf weerspiegelt; dit helpt ons heel te worden.
Dit soort liefde is gebaseerd op vrijheid, niet op een verwachting of behoefte. Haar vleugels tillen ons steeds hoger op naar de universele liefde die alles als één ervaart.
Deze drie punten moet je goed in je opnemen: de laagste vorm van liefde is seks, die is lichamelijk, en de meest verfijnde vorm van liefde is compassie.
Seks staat lager dan liefde, compassie staat hoger dan liefde; liefde zit er precies tussenin. Maar heel weinig mensen weten wat liefde is.
Helaas denkt negenennegentig procent van de mensen dat seksualiteit liefde is, dat is niet zo.
Seksualiteit is iets heel dierlijks; ze heeft beslist wel de mogelijkheid om uit te groeien tot liefde, maar ze is nog maar een potentieel, geen werkelijke liefde...
Als je bewust en alert wordt, als je meditatief wordt, dan kan seks worden omgezet in liefde. En als je volkomen meditatief wordt, totaal meditatief, dan kan liefde worden omgezet in compassie.
Seks is het zaad, liefde de bloem en compassie is het aroma. Boeddha heeft compassie omschreven als 'liefde plus meditatie'.
Als je liefde niet alleen begeerte voor de ander is, als je liefde niet alleen een behoefte is, als je liefde een delen is, als je liefde niet de liefde van een bedelaar maar die van een keizer is, als je liefde niet vraagt om een wederdienst maar bereid is alleen te geven, geven om de pure vreugde van het geven, voeg er dan meditatie aan toe; dan zal ze haar zuivere aroma afgeven.

Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde.
Wow ... Ik zie het nog heel even niet en dat komt omdat ik slaaptekort heb.
Gáááááp ...

Maar, het komt goed.
Tuurlijk doet het dat.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 03 aug 2014, 08:21

Gast1 schreef:Hihihi ... dank jullie wel.
Ik ben gewoon nog steeds een kind in de wei of in de boom.

Maar nu wordt het spannend, ik kreeg gisteren weer eens een brief van mijn aardige werkgever waarvan mijn nieuwe chef een groot gedeelte heeft geschreven.
Hij is sinds gisteren een maand op vakantie en wat krijg ik precies één dag later?
Juist, de brief :grin:

Hahahaha ... sinds 02:30 uur heb ik geen oog dichtgedaan.
Een bijzonder fenomeen, die conditionering en hoe het lijf daar op werkt.

In het holst van de nacht heb ik weer eens lekker gepuzzeld op een 'tegenbrief' ...

En eens kijken wat Osho zegt, ik ga 'm weer blind trekken:
Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde
Wow ... Ik zie het nog heel even niet en dat komt omdat ik slaaptekort heb.
Gáááááp ...

Maar, het komt goed.
Tuurlijk doet het dat.
Kan je de hand geven wat dat vroege wakker zijn betreft, echter alleen gelezen en muziek
zitten luisteren, maakt rustig.
Het gaat mij nu hier alleen even om de kaart, dat lijkt mij duidelijk, want onvoorwaardelijke liefde is de 'boodschap' dat geldt altijd, dus ook nu vandaag wat er verder ook op jou af komt en wat berichten aangaat.
Wat door sommigen in benarde situaties wel eens vergeten wordt dan.

Zónder een vingerwijzende betweter te willen zijn Gast1,
deze onderstaande woorden van jouw zelf passen én bij jouw vorige kaart én ook bij deze die je nu had... :grin: (geloof het of niet, deze twee kaarten heb ik ook in combinaties sind verleden week 4 x gehad..dat komt vaker voor in bepaalde tijd steeds dezelfde te krijgen)
-----
Geven en ontvangen ... Geef, maar verwacht nooit dat je er iets voor terug krijgt.
Geef zonder verwachting en je zult ontvangen, geef je met verwachting verwacht dan het onverwachte.
Geef met liefde, met heel je hart, geheel onbaatzuchtig en proef de zoete smaak van jouw gave ...
Als je ontvangt, ontvang dan met je hart en geef dat wat je ontvangt nooit weg ...
Zaai en kweek de gift, oogst het en verspreid het ...
Geef ...
Vraag niets ...
En dank dat je kunt geven ...

© Pierre
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 aug 2014, 09:22

Jaja ... dat heb ik inderdaad geschreven en daar denk ik nog steeds onveranderd over ... :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 05 sep 2014, 09:22

Afbeelding

De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.

Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden. Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.

Je moet geen volgeling zijn, geen naäper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.

Klopt verdraaid weer als een bus.. :shock: :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 10 sep 2014, 00:24

Afbeelding

7 - Geduld (Regenboog)

Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van.

Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig.
De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien. Tevreden, zonder een spoor van angst, zit ze eenvoudig te wachten.
Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is.
Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten. Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks.
Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang.
Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten. We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt.
En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben. Het hele bestaan wacht op het juiste moment.
Zelfs de bomen weten het - wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen.
In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien.
Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen. Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...
Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste - je ware wezen. En op een dag springt het op en vat het vlam.
Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuw mens. En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 19 okt 2014, 14:51

Afbeelding

Ridder van water - Vertrouwen

Nu is het moment om een bungee-springer zonder koord te worden! En het is deze gemoedstoestand van absoluut vertrouwen, zonder voorbehoud of geheime vangnetten, die de Ridder van Water van ons vraagt. We ervaren een gevoel van uitbundige vreugde als we de sprong in het onbekende kunnen wagen, ook al worden we doodsbang van het idee. En als we genoeg vertrouwen opbouwen voor de quantumsprong, maken we geen uitgebreide plannen of voorbereidingen. We zeggen niet: 'Oké, ik vertrouw erop dat ik nu weet wat me te doen staat. Ik rond mijn zaken af en pak mijn koffer en neem die mee.' Nee, we springen gewoon en staan er nauwelijks bij stil wat er dan gebeurt.

Het gaat om de sprong en de opwinding van de vrije val door de lege ruimte. Maar de kaart geeft een indruk van wat ons aan de andere kant te wachten staat - een zacht, uitnodigend, prachtig roze, rozeblaadjes, een bruisend 'kom maar'!Verspil je leven niet aan dingen die je toch kwijtraakt. Vertrouw op het leven. Alleen als je vertrouwt kun je je kennis laten varen, alleen dan kun je je denken opzijzetten. En als het vertrouwen er is, opent zich iets onmetelijks. Dan is dit leven geen gewoon leven meer, dan wordt het vol van God, het stroomt over. Als je hart onschuldig is en de muren verdwenen zijn, sta je in verbinding met de oneindigheid. En je komt niet bedrogen uit; er is niets dat je kan worden afgenomen. Wat je kan worden afgenomen is het houden niet waard en wat je niet kan worden afgenomen... waarom zou je bang zijn dat dat je wordt afgenomen? - het kan niet worden afgenomen, met geen mogelijkheid. Je ware schat kun je niet verliezen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 20 okt 2014, 05:10

Afbeelding

Schildknaap van water - Inzicht

De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten.
Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen.
De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels.
Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.

Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven.
Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om mét je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren.
Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik.
Sla Je vleugels uit en wees vrij. Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou.
Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou.
Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon.
In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase.
Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 okt 2014, 08:58

Afbeelding

Aas - Bewustzijn (Wolken)

De meeste kaarten in deze reeks van het denken lijken hetzij op stripfiguren hetzij op figuren in benarde omstandigheden, want de invloed van het denken op ons leven is over het algemeen óf belachelijk óf deprimerend. Maar deze kaart, Bewustzijn, toont een enorme bhoeddhafiguur. Hij is zo uitgedijd dat hij zelfs de sterren voorbijstreeft en boven zijn hoofd is een pure leegte. Hij vertegenwoordigt het bewustzijn dat ter beschikking staat aan eenieder die meester wordt over zijn denken en het kan gebruiken in de dienende functie die ervoor is weggelegd.

Als je deze kaart kiest, betekent dit dat er op dit moment een kristalhelder inzicht beschikbaar is - objectief geworteld in de diepe stilte die in de kern van je wezen heerst. Je voelt geen behoefte om inzicht te krijgen vanuit je denken - het inzicht dat je nu hebt is existentieel, compleet, in harmonie met de hartslag van het leven zelf. Aanvaard dit grote geschenk en deel het met anderen. We komen uit het onbekende en we gaan steeds terug naar het onbekende. We komen terug; we zijn hier duizenden keren geweest en we zullen hier nog duizenden keren zijn. Onze essentie is onsterfelijk, maar ons lichaam, onze incarnatie, is sterfelijk, Het kader waarin we bestaan, ons huis, ons lichaam, ons denken, bestaat helemaal uit materie. Die wordt moe, die wordt oud, die sterft. Maar je bewustzijn, waarvoor Bodhidharma het woord 'niet-denken' gebruikt - Gautama de Boeddha gebruikte ook het woord 'niet-denken' - is iets dat lichaam en denken overstijgt, iets dat alles overstijgt. Dat niet-denken is eeuwig. Het manifesteert zich en gaat weer het onbekende in.Deze beweging van het onbekende naar het bekende en van het bekende naar het onbekende zet zich eeuwig voort, behalve als iemand verlicht wordt. Dan is dat zijn laatste leven, dan komt deze bloem niet meer terug. Deze bloem die zich bewust is geworden van zichzelf hoeft niet opnieuw tot leven te komen, want het leven is slechts een leerschool. Hij heeft zijn les geleerd, hij is de waandenkbeelden ontstegen. Vanuit het bekende gaat hij nu voor het eerst niet naar het onbekende, maar naar het onkenbare

:shock:
schreef het daar straks nog ergens op, na veel wakker
geweest te zijn deze keer, zonder'piekeren overigens,
'ik weet' ...en dat is voelen, Weten zonder er
over te hoeven denken of uitpluizen, het IS
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 29 okt 2014, 16:41

Nóg ....
Afbeelding

Ridder van regenbogen - Langzamer aan doen
:shock: :shock: :shock:
De Ridder van Regenbogen herinnert ons eraan dat we net als deze schildpad ons huis overal waar we heengaan met ons meedragen.
Het is niet nodig ons te haasten, we hoeven nergens onderdak te zoeken.
Zelfs als we onderduiken in het diepe water van de emoties kunnen we onafhankelijk en objectief blijven.

Dit is een periode waarin je bereid bent eventuele verwachtingen die je van jezelf of anderen hebt gehad, los te laten en verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele illusies die je hebt gekoesterd.
Je hoeft niets anders te doen dan uitrusten in de volheid van degene die je op dit moment bent.
Als je hoop, verlangens en dromen vervagen, des te beter.
Door hun verdwijning ontstaat er ruimte voor een nieuw soort stilte en acceptatie van wat is.
Je bent beter in staat deze ontwikkeling te verwelkomen dan ooit tevoren.
Geniet van dit langzamer aan doen, van het tot rust komen en van het inzicht dat je al thuis bent.
Meditatie is een soort medicijn - ze is slechts voor tijdelijk gebruik.
Als je de sfeer eenmaal hebt leren kennen hoef je geen bepaalde meditatie meer te doen; dan moet de meditatie zich over je hele leven gaan uitstrekken.
Lopen is zen, zitten is zen. Wat is die sfeer dan?
Je loopt oplettend, alert, verheugd, ongemotiveerd, gecenterd, liefdevol, vloeiend. En het lopen is wandelen.
Je zit liefdevol, alert, oplettend, ongemotiveerd - je zit niet met een bepaald doel voor ogen, je geniet gewoon van hoe heerlijk het is zomaar te zitten en niets te doen, hoe ontspannend, hoe rustgevend het is...
Na een lange wandeling ga je onder een boom zitten en er steekt een briesje op om je af te koelen.
leder moment moet je je bij jezelf op je gemak voelen - zonder te proberen er iets aan te verbeteren, zonder te proberen iets aan te kweken, zonder iets te beoefenen.
Lopen is zen, zitten is zen, pratend of zwijgend, in beweging, niet in beweging, je essentie is ontspannen.

Je essentie is ontspannen: dat is het sleutelwoord.

Je essentie is ontspannen: om die uitspraak gaat het.
Doe wat je doet, maar blijf in je diepste kern ontspannen, koel, kalm, gecenterd.
Geloof ik dit nou zelf of niet?
Niemand kan weten wat ik nu beleef, precies op dit moment, op mogelijk één mens na ... :shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 30 okt 2014, 10:59

Gast1 schreef:Nóg ....
Afbeelding

Ridder van regenbogen - Langzamer aan doen
:shock: :shock: :shock:

Geloof ik dit nou zelf of niet?
Niemand kan weten wat ik nu beleef, precies op dit moment, op mogelijk één mens na ... :shock: :shock: :shock:
Nou....Pierre, dat is duidelijk, kaarten liegen niet :grin: dit kan niet missen he, wat hier als boodschap in de bijbehorende tekst staat.
Prachtig moet dat zijn nu op hetzelfde moment waar vanalles gaande is,
en loopt dan vaak héél synchroon met deze gebeurtenissen, voorvallen en uitspraken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 30 okt 2014, 11:09

Afbeelding

X - Verandering

Het symbool op deze kaart is een enorm wiel, dat de tijd, het noodlot en het karma vertegenwoordigt. Rondom deze voortdurend bewegende cirkel draaien sterrenstelsels; de twaalf tekens van de dierenriem staan aan de omtrek. Net binnen de omtrek bevinden zich de acht trigrammen van de I Tjing en nog dichter bij het middelpunt staan de vier windstreken, elk verlicht door de energie van de bliksem. De ronddraaiende driehoek weist op dit moment naar boven, naar het goddelijke, en het Chinese symbool voor yin en yang, mannelijk en vrouwelijk, creatief en ontvankelijk, staat in het midden.

Er is een bekend gezegde dat het enige onveranderlijke ter wereld de verandering zelf is. Het leven verandert voortdurend, het is in ontwikkeling, het sterft af en wordt opnieuw geboren. Alle tegengestelden spelen in deze onmetelijke kringloop een rol. Als je je aan de rand van het wiel vastklampt kun je duizelig worden! Begeef je naar het middelpunt van de cycloon en ontspan je in de wetenschap dat ook dit weer voorbijgaat. Het leven is een gedachteloze herhaling - het blijft als een wiel op dezelfde manier doordraaien tot op het moment dat je opmerkzaam wordt. Daarom wordt het door de boeddhisten het rad van leven en dood genoemd - het rad van de tijd. Het beweegt zich als een wiel: op de geboorte volgt de dood, op de dood volgt de geboorte; op liefde volgt haat, op haat volgt liefde; op succes volgt falen en op falen volgt succes. Let maar eens op!

Als je het een paar dagen kunt gadeslaan zul je zien dat er zich een patroon aftekent, een patroon

in de vorm van een wiel. De ene dag, op een mooie ochtend, voel je je zo lekker en zo gelukkig; de volgende dag ben je zo mat en duf dat je aan zelfmoord gaat denken. En gisteren was je nog zo vol leven, zo intens gelukkig dat je God ervoor dankte, dat je je innig dankbaar voelde, en vandaag kun je niets dan klagen en vind je je leven geen zin hebben... En zo gaat het door, maar je ziet het patroon niet.

Als je het patroon eenmaal ziet, kun je eruit stappen.
de volgende dag ben je zo mat en duf dat je aan zelfmoord gaat denken.
Dat is nog nooit bij mij opgekomen.
Dat duffe en dat matte heeft bij mij met de zon te maken, en dat kan ik zelf verhelpen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 04 nov 2014, 05:08

Afbeelding

Heer van vuur - De Schepper

De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken.
Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden.
Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is.
Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken.
Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten.
Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf.
Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen.
En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg.
Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld.
Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is.
Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.
Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk.
Je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen.
God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 05 nov 2014, 17:11

een dag later ...
Afbeelding

8 - Loslaten (Water)

Op deze afbeelding van lotusbladeren in de vroege morgen kunnen we aan de rimpels op het water zien dat er zojuist een druppel is gevallen.
Het is een kostbaar ogenblik, een ogenblik vol ontroering.
Door zich over te geven aan de zwaartekracht en van het blad af te glijden verliest de druppel zijn vroegere identiteit en gaat daar beneden op in de immense watervlakte.
We kunnen ons voorstellen dat hij gesidderd moet hebben van angst voordat hij viel, op de rand tussen het bekende en het onbekende.

Als je deze kaart gekozen hebt, betekent dat een inzicht dat er iets afgelopen is, dat er iets wordt afgerond.
Wat het ook is - een baan, een relatie, een thuis waar je van gehouden hebt of iets dat je geholpen heeft te bepalen wie je bent - het is tijd om het los te laten.
Als het je verdriet doet, laat dat dan toe, maar probeer het niet vast te houden.
Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken.
Je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk.

Geef mee - het betekent een bevrijding. Er is niemand in het bestaan die meer is en niemand die minder is.
De grashalm en de enorme ster zijn volkomen gelijkwaardig...
Maar de mens wil boven anderen uitsteken, hij wil de natuur veroveren en daarom moet hij onafgebroken vechten.
Door deze strijd wordt alles zo ingewikkeld.
Een onschuldig mens is iemand die de strijd heeft opgegeven; hij is er niet meer in geïnteresseerd boven anderen uit te steken,
hij is er niet meer in geïnteresseerd een rol te spelen of te bewijzen dat hij bijzonder is; hij is als een roos geworden of als een dauwdruppel op een lotusblad;
hij is deel gaan uitmaken van deze oneindigheid; hij is versmolten en één geworden met de oceaan en is nog maar een golfje; hij kent geen 'ik'.

Onschuld is het verdwijnen van het 'ik'.
Hij zwijgt de schrijver ... :shock:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 06 nov 2014, 14:48

Gast1 schreef: Hij zwijgt de schrijver ... :shock:
Verdikke Gast1 ik nu ook... :shock: :grin:
Het volgende gebeurde:

Dit schreef jij bij Grenzeloos inzicht Pierre:

"Bijzonder Susan dat ik 'toch even niet kon slapen en blijkbaar in mijn slaap toch niet even op dat moment losliet'."

Het is heel goed mogelijk dat je juist wél ook in jouw slaap los gelaten hebt hoor, er (onbewust) mee bezig zijn kan dan evengoed.
Ondertussen kan je een beetje in het 'luchtledige' vertoeven qua gevoel, omdat niets nog zeker is zie je? Dat betekent echter lang niet altijd dat je dan nog ergens iets vast blijft houden, evengoed kan je dan met de stroom mee gaan, omdat je weet dat wát er ook op je af gaat komen, het komt zoals bedoeld is, en goed is.
(en dat is volgens mij wat je ook echt doet!)
Dacht hier aan door de 'Los laten' kaart van jou,en in verband hier mee
koos ik (uiteraard blind) daarom vanochtend al een kaart voor jou met de vraag:
"vertel me of m'n denkrichting strookt met waar het nu om gaat"..

Ik heb deze kaarten zelf, het was dus wel eventjes geduld hebben vóór ik hem
hier ook te pakken kreeg en kon plaatsen... :mrgreen:

asjeblieft, dit was hem:

Afbeelding

Als je 'in een gat' zit, kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn. Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan. Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is ontspannen in deze niet-ietsheid... je laten vallen in deze stilte tussen de woorden... deze pauze tussen de uitademing en de inademing gadeslaan. En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring. De geboorte van iets heiligs is nabij.Boeddha heeft een woord gekozen met een enorm potentieel:shunyata. De vertaling, het equivalent,'nietsheid', is lang niet zo'n prachtig woord. Daarom wil ik er 'niet-ietsheid van maken, want het niets is niet zomaar niets, het is alles. Het pulseert van de mogelijkheden. Het is een potentieel, een zuiver potentieel. Het heeft zich nog niet geopenbaard, maar alles ligt erin besloten.

Aan het begin staat de natuur, aan het einde staat de natuur - waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop? De hele reis gaat van nietsheid tot nietsheid.

(het laatste is in mijn perceptie niet van toepassing op jou!)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 06 nov 2014, 16:19

Afbeelding

XII - Een nieuwe visie

De figuur opdeze kaart beleeft een wedergeboorte; hij laat zijn wortels in de aarde los en krijgt vleugels om de onbegrensde ruimte in te vliegen. De geometrische vormen rondom het lichaam van de figuur tonen de vele dimensies van het leven die hem tegelijkertijd ter beschikking staan. Het vierkant vertegenwoordigt het fysieke, het zichtbare, het bekende. De cirkel vertegenwoordigt het onzichtbare, de geest, pure ruimte. En de driehoek symboliseert de drievoudige aard van het universum: het zichtbare, het onzichtbare en de mens, die beide bevat.

Nu krijg je de gelegenheid het leven in al zijn dimensies te zien, zowel de dieptepunten als de hoogtepunten. Ze bestaan naast elkaar en als we uit ervaring leren dat de donkere en moeilijke kanten even hard nodig zijn als de lichte en makkelijke kanten, krijgen we een heel andere kijk op de wereld. Door alle kleuren van het leven diep in ons te laten doordringen raken we beter geïntegreerd. AIs je je openstelt voor het allerhoogste, stort het zich ogenblikkelijk in je uit. Dan ben je geen gewoon mens meer - je bent erboven uitgestegen. Je inzicht is het inzicht van het hele bestaan geworden. Nu ben je niet langer gescheiden - je hebt je wortels gevonden. Normaal gesproken leeft iedereen zonder wortels, zonder te weten waar de energie die hun hart blijft vullen vandaan komt, zonder te weten wie er constant in hen ademt, zonder het levenssap te kennen dat in hen stroomt.

Het is niet het lichaam, het is niet de geest - het is iets dat alle dualiteit overstijgt. Dat iets heetbhagavat -de bhagavat in de tien richtingen.

Als je innerlijke wezen zich opent, ervaart het eerst twee richtingen: hoogte en diepte. En naarmate je aan deze situatie gewend raakt, ga je langzaam aan beter om je heen kijken en je in de andere acht richtingen bewegen.

Als je eenmaal het punt hebt bereikt waar je hoogte en je diepte samenkomen, kun je tot aan de rand van het universum kijken. Van daaruit gaat je bewustzijn zich in alle tien richtingen ontplooien, maar slechts één weg voert erheen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 06 nov 2014, 16:45

@ Susan ...

Je bent ... een engel ...

Zojuist hebben we hier bezoek gehad.

Dat was bijzonder en ik zal eerst mijn kaart voor vandaag eens trekken:
Afbeelding

5 - Totaliteit (Vuur)

Deze drie vrouwen hangen hoog in de lucht, speels en vrij maar tegelijkertijd alert en afhankelijk van elkaar.
Bij een trapezenummer kan niemand het zich veroorloven ook maar een fractie van een seconde een tikje 'afwezig' te zijn.
Het is de kwaliteit van deze totale aandacht voor het huidige moment die hier wordt uitgebeeld.

Misschien vinden we dat we te veel dingen tegelijk te doen hebben, maar lopen we vast doordat we proberen van alles wat te doen in plaats van één ding tegelijk aan te pakken en af te werken.
Of misschien vinden we ons werk 'saai' omdat we vergeten zijn dat het er niet om gaat wat je doet maar hoe je het doet.
Een van de mooiste geschenken die je jezelf kunt geven is dat je het vermogen ontwikkelt totaal te reageren op alles wat zich voordoet.
Als je stap voor stap door het leven gaat en elke stap je volledige aandacht en energie geeft, kan dit alles wat je doet een wonderbaarlijke nieuwe vitaliteit en creativiteit geven.
leder ogenblik krijg je de kans totaal te zijn. Wat je ook doet, ga er zo volledig in op dat je hoofd niet meer denkt, er alleen maar is, alleen maar aanwezig is.

En dan word je steeds totaler. En als je de smaak van totaliteit te pakken krijgt, ben je steeds beter in staat totaal te zijn.
En probeer te zien wanneer je niet totaal bent.
Dat zijn de momenten die je stukje bij beetje moet loslaten.
Als je niet totaal bent, elke keer dat je in je hoofd zit - bezig met denken, tobben, berekenen, met uitgekookt en slim zijn ben je niet totaal.
Laat je heel langzaam uit die momenten glijden. Het is niets dan een oude gewoonte.
Gewoontes verdwijnen maar langzaam. Maar ze verdwijnen zeker - als je volhoudt, sterven ze af.
We kregen vandaag bezoek van twee mensen waarmee vooral ik ruim één uur mee gesproken hebben.
Deze mensen hebben ons een filmpje laten zien.

Dit filmpje heb ik ook op het net gevonden en het is nog maar 400x aangeklikt.
Hieronder staat het.

Waarschijnlijk zullen een aantal 'geconditioneerden' deze clip meteen wegwuiven zodra ze lezen waar het over gaat.
Waarschijnlijk zullen een aantal mensen die toch luisteren, later afhaken, als ze horen wie ...

Het gaat erom of de metafoor ontdekt wordt en of het begrepen wordt ...
Niet om je aan te sluiten ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 07 nov 2014, 10:08

Gast1 schreef:Zojuist hebben we hier bezoek gehad.
Dat was bijzonder en ik zal eerst mijn kaart voor vandaag eens trekken:

5 - Totaliteit (Vuur)

Deze mensen hebben ons een filmpje laten zien.
Dit filmpje heb ik ook op het net gevonden en het is nog maar 400x aangeklikt.
Hieronder staat het.
Het gaat erom of de metafoor ontdekt wordt en of het begrepen wordt ...
Prachtig aansluitend bij de andere kaarten weer!

Duidelijk dat filmpje, al denk ik dat velen het niet (willen) zien, anders komen ze bij zichzelf uit
dat ze zelf dienen te veranderen en met alle mensen samen er voor moeten gaan een betere
leefwereld te creëren wat bij hen zelf dient te beginnen. En dan kan men 'de God' niet meer de schuld geven of op schelden dat hij het zo toestaat...ís gods wil.. wat er aan ellende op hun levensbordje komt en in de wereld in het algemeen. Zijn ze mooi overal van af...Plus ze kunnen niet meer volhouden dat er een duivel bestaat, ze/we doen het zelf.
Indien tengoede 'God' in ieder mens zit, zeggen ze over slechte mensen immers wel dat de
duivel in hen aanwezig is...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 nov 2014, 18:31

Alweer 11 dagen geleden?
Mijn 'stemming' is apart ...
Tijd voor een kaartje te trekken ...
Afbeelding

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart.
Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren, wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden. Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd.
De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.
Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.

Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen.
Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken.
Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken.
De waarheid functioneert via jou.
Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent.
Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie.
Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan.
Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt.
Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken.
Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg.
Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden.
Je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is, een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.
Zucht ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 23 nov 2014, 18:50

Afbeelding

XII - Een nieuwe visie
De figuur op deze kaart beleeft een wedergeboorte; hij laat zijn
wortels in de aarde los en krijgt vleugels om de onbegrensde ruimte in te vliegen. De
geometrische vormen rondom het lichaam van de figuur tonen de vele dimensies van
het leven die hem tegelijkertijd ter beschikking staan. Het vierkant vertegenwoordigt
het fysieke, het zichtbare, het bekende. De cirkel vertegenwoordigt het onzichtbare, de
geest, pure ruimte. En de driehoek symboliseert de drievoudige aard van het universum:
het zichtbare, het onzichtbare en de mens, die beide bevat.

Nu krijg je de gelegenheid het leven in al zijn dimensies te zien, zowel de dieptepunten
als de hoogtepunten. Ze bestaan naast elkaar en als we uit ervaring leren dat de
donkere en moeilijke kanten even hard nodig zijn als de lichte en makkelijke kanten,
krijgen we een heel andere kijk op de wereld. Door alle kleuren van het leven diep in ons
te laten doordringen raken we beter geïntegreerd. Als je je openstelt voor het
allerhoogste, stort het zich ogenblikkelijk in je uit. Dan ben je geen gewoon mens meer
- je bent erboven uitgestegen. Je inzicht is het inzicht van het hele bestaan geworden.
Nu ben je niet langer gescheiden - je hebt je wortels gevonden. Normaal gesproken
leeft iedereen zonder wortels, zonder te weten waar de energie die hun hart blijft vullen
vandaan komt, zonder te weten wie er constant in hen ademt, zonder het levenssap
te kennen dat in hen stroomt.

Het is niet het lichaam, het is niet de geest - het is iets dat alle dualiteit overstijgt.
Dat iets heetbhagavat -de bhagavat in de tien richtingen.

Als je innerlijke wezen zich opent, ervaart het eerst twee richtingen: hoogte en diepte.
En naarmate je aan deze situatie gewend raakt, ga je langzaam aan beter om je heen
kijken en je in de andere acht richtingen bewegen.

Als je eenmaal het punt hebt bereikt waar je hoogte en je diepte samenkomen, kun je
tot aan de rand van het universum kijken. Van daaruit gaat je bewustzijn zich in alle
tien richtingen ontplooien, maar slechts één weg voert erheen.



.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 23 nov 2014, 19:15

Afbeelding

Ridder van water - Vertrouwen

Nu is het moment om een bungee-springer zonder koord te worden!
En het is deze gemoedstoestand van absoluut vertrouwen, zonder voorbehoud of geheime vangnetten, die de Ridder van Water van ons vraagt.
We ervaren een gevoel van uitbundige vreugde als we de sprong in het onbekende kunnen wagen, ook al worden we doodsbang van het idee.
En als we genoeg vertrouwen opbouwen voor de quantumsprong, maken we geen uitgebreide plannen of voorbereidingen.
We zeggen niet: 'Oké, ik vertrouw erop dat ik nu weet wat me te doen staat. Ik rond mijn zaken af en pak mijn koffer en neem die mee.'
Nee, we springen gewoon en staan er nauwelijks bij stil wat er dan gebeurt.

Het gaat om de sprong en de opwinding van de vrije val door de lege ruimte.
Maar de kaart geeft een indruk van wat ons aan de andere kant te wachten staat - een zacht, uitnodigend, prachtig roze, rozeblaadjes, een bruisend 'kom maar'!
Verspil je leven niet aan dingen die je toch kwijtraakt. Vertrouw op het leven.
Alleen als je vertrouwt kun je je kennis laten varen, alleen dan kun je je denken opzijzetten.
En als het vertrouwen er is, opent zich iets onmetelijks. Dan is dit leven geen gewoon leven meer, dan wordt het vol van God, het stroomt over.
Als je hart onschuldig is en de muren verdwenen zijn, sta je in verbinding met de oneindigheid.

En je komt niet bedrogen uit; er is niets dat je kan worden afgenomen.
Wat je kan worden afgenomen is het houden niet waard en wat je niet kan worden afgenomen... waarom zou je bang zijn dat dat je wordt afgenomen? - het kan niet worden afgenomen, met geen mogelijkheid.
Je ware schat kun je niet verliezen.

Plaats reactie