Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 13 okt 2016, 13:24

'iemand' denkt de Boedha in zichzelf 'kwijt' te zijn :wink:

Vandaar even opgezocht:

De Dharma is de leer van de Boeddha. Deze leer staat in twee onderdelen: ‘het achtvoudige pad’ en ‘de vier waarheden’. Deze twee onderdelen zijn een leidraad voor boeddhisten om vredig en gelukkig te kunnen leven.


De vier waarheden
- Het leven is vol lijden.
- Lijden wordt veroorzaakt door hebzucht.
- Er is een manier om het lijden te stoppen.
- Door het achtvoudige pad te volgen stopt het lijden.


Het achtvoudige pad
Dit zijn de levensadviezen die de Boeddha aan de mensen gaf. Het is bedoeld om mensen te leren omgaan met uitersten in het leven, om zo een middenweg te vinden.


Juist begrip
Het eerste pad van het heilige achtvoudige pad gaat over het juiste begrip. Hiermee wordt bedoeld dat je de leer van de Boeddha moet begrijpen.

Juist denken
Het tweede pad leert ons hoe we moeten denken. Dit pad vertelt ons dat we vooral vriendelijke gedachten over het leven en de dingen om ons heen moeten hebben.

Juiste woorden
Het derde pad vertelt je dat je geen leugens of boze woorden mag gebruiken. Enkel waarheden en positieve opmerkingen moet je vertellen aan de mensen om je heen.

Juiste daden
Het vierde pad vertelt ons dat we geen mensen of dieren kwaad mogen doen. We moeten onze daden op een positieve manier invullen. Slecht doen hoort hier niet bij.

Juist werk
Het vijfde pad leert ons dat we werk moeten kiezen waarmee geen mensen lijden of bedrogen worden. Enkel werk dat eerlijk en oprecht is, is juist.

Juiste inspanning
Het zesde pad leert dat je niet zomaar in het wilde weg acties moet ondernemen. Denk eerst na over hoe en wat je wilt gaan doen en denk na over de gevolgen.

Juiste opmerkzaamheid
Dit zevende pad leert je dat je opmerkzaam moet zijn. De Boeddha bedoelt hiermee dat je je geest moet trainen en waakzaam moet zijn voor het hier en nu.

Juiste concentratie
Het laatste pad leert je dat je geest zorgt voor kalmte en concentratie. Je moet dus leren om je geest onder controle te krijgen en je te concentreren op dat wat belangrijk is voor jou.

-----
Mooi eigenlijk dit rijtje inzichten :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door univers » 13 okt 2016, 14:49

Ik hang geen enkele leer aan.
Het boeddhisme komt heel veel overeen met mijn eigen overtuiging. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 13 okt 2016, 16:18

Dat geldt voor mij ook zo Uni ... maar wel superlief van Sanneke.

Knuffel lieverd: :knuffie:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 13 okt 2016, 16:21

Hee...je bent er ook Gast1 :grin:

Had net mijn reactie naar Univers klaar:
Ik hang ook niet een of andere leer aan, maar mijn ideëen over hoe in het leven te staan,
kunnen wel overeenstemmen met de leerstellingen van anderen. Dat is alleen maar plezierig om dat te bemerken, zoveel mensen met eenzelfde gedachte en kijk op veel levenszaken.
We moeten het immers ook allemaal zelf doen (die eigen-wijsheid zit ook in een ieder van ons) indien we hier aan toe zijn én begrijpen kunnen we ze toepassen in de praktijk, eerder niet,anders verworden we tot volgers die aan het na-apen zijn omdat 'men' zegt wat juist is, dat werkt ook niet.

En deze inzichten lezen die ik geplaatst heb, kunnen wel even hepen om ons weer op het goede been te zetten op momenten dat het teveel wordt als we bijvoorbeeld overspoeld worden door allerlei oorzaken van buitenaf.
Waardoor we niet goed en helder meer denken door vermoeidheid en hier dan als steuntje in de rug nog eens lezen kunnen wát ook al weer echt belangrijk is waar het om gaat in het leven van elke dag.

Volgens mijn gevoel/denken, zit de Boedha in ieder van ons Univers...ook al zijn we broodmager.. :mrgreen:

Alleen leven sommigen er ook niet naar omdat ze dan op eigen verantwoordelijkheid gewezen worden
en dan niet meer andere mensen of oorzaken de schuld kunnen geven van onprettige dingen/ervaringen waar ze zelf wel wat aan kunnen doen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 13 okt 2016, 17:39

:post:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 17 okt 2016, 16:02

Een reden om voor te leven
Op Quincy Market in de Amerikaanse stad Boston staat een monument ter nagedachtenis aan de holocaust. Tussen zes plexiglazen torens staan herinneringen te lezen van nabestaanden. Een daarvan is het verhaal van Ilse en Guerda, twee meisjes die in concentratiekamp Auschwitz zaten. Guerda herinnert zich dat de zesjarige Ilse op een ochtend in het kamp één enkele braam vond. Het meisje draagt de vrucht de hele dag bij zich. Die avond presenteert ze de braam met een stralende glimlach aan haar vriendin Guerda. Guerda Weissman Kline schrijft hier later over: ‘Stel je een wereld voor waarin het enige bezit dat je hebt één enkele braam is, en die geef je aan een vriend.’

Wat een ontroerend verhaal! Ik stel me dat kleine meisje voor, daar in die hel: bang, uitgeput, uitgehongerd. Wat dacht ze toen ze die braam vond? Dacht ze meteen aan Guerda, of dacht ze eerst aan zichzelf? Of vroeg ze zich af hoe je een braam door midden deelt?

Haar keuze om de braam aan Guerda te geven, dreunt nog lang na. Hoeveel mensen hebben haar verhaal al gelezen, daar in Boston? Hoeveel mensen lezen het nu, in deze column? Hoeveel mensen werden erdoor geraakt en waren – al was het maar voor even – een beter mens? Hoeveel mensen hebben hoop en troost gevonden in het liefdevolle gebaar van het jonge meisje?

Jaren geleden hoorde ik over een aantal vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog samen in een Indonesisch Jappenkamp hadden gezeten. Ze waren er – naar omstandigheden – redelijk ongebroken uitgekomen. Hun geheim was een afspraak: wat er ook aan eten voorhanden zou zijn, ze zouden het samen delen en samen opeten. De keuze voor ‘samen’ boven ‘ik’ had de vrouwen niet alleen gered van fysieke ondervoedingverschijnselen, maar ook van geestelijke instorting. De vrouwen lieten zien dat het onder alle omstandigheden mogelijk is om te kiezen voor de ander. Ze lieten ook zien dat iedereen – inclusief zijzelf – daar beter van wordt. Kiezen voor een ander, is namelijk kiezen voor leven.

Viktor Frankl, de Joodse psychiater die eveneens in concentratiekampen verbleef, schreef in zijn prachtige boek De zin van het bestaan het volgende: ‘Een mens die zich bewust wordt van de verantwoordelijkheid die hij draagt voor een ander die met liefde op hem wacht [...], zal zijn leven nooit kunnen vergooien. Hij kent het “waarom” van zijn bestaan, en zal daardoor vrijwel elke “hoe” kunnen dragen.’

Wie wacht er met liefde op jou? Op wie wacht jij met liefde? Wat is het ‘waarom’ van jouw bestaan, waardoor je elk ‘hoe’ kan dragen? Levensvragen die Ilse en Guerda op hun eigen manier hebben beantwoord. Guerda wachtte met liefde op Ilse en gaf haar daarmee een reden om te leven, een reden om te geven.

Tijn Touber
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 22 okt 2016, 10:58

Mens zijn, dat doe je samen
De wereld volgens ubuntu, de Afrikaanse tegenhanger van Descartes' 'Ik denk, dus ik ben'.

De Afrikaanse tegenhanger van de westerse, op Descartes gebaseerde filosofie ‘ik denk, dus ik ben’, heet ubuntu en luidt ongeveer zo: ‘Ik ben omdat jij bent.’ Of: ‘Ik besta in de mate waarin anderen mij erkennen en respecteren.’ Deze humanistische filosofie is over het hele Afrikaanse continent te vinden. De traditionele Afrikaanse levensstijl – met zijn overgangsriten, de verschillende generaties die met elkaar samenleven en het respect voor de voorouders – is gebaseerd op het principe dat je niet in je eentje mens kan zijn. Daarvoor heb je anderen nodig. Een mens zijn, dat doe je samen.

Alle Afrikaanse talen kennen een woord dat de individuele persoon definieert (umuntu) en een woord dat de mens in zijn sociale context plaatst (ubuntu). Geformuleerd als een definitie uit de sociologie berust ubuntu op het idee dat mensen bestaan bij de gratie van de gemeenschap waartoe zij behoren en dat hun waardigheid wordt ontleend aan de mate waarin zij verantwoordelijkheid nemen voor de andere leden van de gemeenschap. Je identiteit wordt niet zozeer gevormd door een innerlijke zoektocht, maar door een betekenisvolle relatie met je gemeenschap aan te gaan. Sterker nog: je persoonlijke identiteit wordt bepaald door de bijdrage die je aan de gemeenschap levert.

Het idee dat ‘het doel de middelen heiligt’ gaat in ubuntu nooit op. Lenin zei ooit dat ‘het niet verkeerd is om te bedriegen, liegen, beloften te verbreken of zelfs menselijk leven te vernietigen als het “voor de goede zaak” is’. Ubuntu stelt resoluut: ‘Wie een mens doodt, doodt de hele mensheid. Wie een mens redt, redt de hele mensheid.’ De filosofie van ubuntu gaat ervan uit, dat ieder mens in staat is te evolueren naar een hoger plan. Het toppunt van menselijkheid is het talent om in vrede met je medemens te leven.

Compassie staat centraal. Afrikanen staan dan ook bekend om hun ukwenana, wat betekent dat je iets geeft of deelt, zonder daarvoor iets terug te verwachten. In het verlengde hiervan ligt ukusisa, een vorm van investering waarbij de rijken iets afstaan aan de minder bedeelden van de gemeenschap. Zo kan een gezin een koe of geit afstaan, waardoor een arm gemeenschapslid de kans krijgt eveneens een zelfstandig bestaan op te bouwen. Ukusisa brengt de ontvanger niet in verlegenheid, maar maakt hem meer deel van de gemeenschap. In plaats van ngiyabonga, dankjewel, te zeggen, kan de ontvanger ume njalo zeggen, hetgeen betekent: ‘moge u voor altijd staan’.

Ubuntu is niet alleen een filosofie, maar vooral ook erg praktisch en alledaags. Het begint er mee dat je weet hoe je iemand groet. In de Shonataal van Zimbabwe klinkt een ochtendgroet zo:
‘Mangwani. Marara sei?’ (‘Goedemorgen. Heb je goed geslapen?’)
‘Ndarara, kana mararawo.’ (‘Ik heb goed geslapen als jij goed hebt geslapen.’)

Ten aanzien van geld geloven Afrikanen dat de enige relevante vorm van rijkdom díe rijkdom is, die zichtbaar is en ten goede komt aan de gemeenschap. Een goed gevulde bankrekening zegt dus niets en is niets waard. Ook ‘werk’ wordt anders benaderd dan in veel westerse samenlevingen. Het Zuid-Afrikaanse woord voor ‘werk’ is umsebenzi, wat letterlijk ‘dienstbaarheid’ betekent.

Ubuntu onderwijst de kunst van het menszijn. Om die kunst te begrijpen of in de praktijk te brengen, hoef je geen Afrikaan te zijn.

Tijn Touber
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 okt 2016, 09:53

Ik ben geen emotioneel mens. Spijt, verdriet, verlangen, angst: emoties gaan allemaal over dingen die er niet meer zijn, of er nog niet zijn. Kortom, over de afwezigheid van zaken.

Maar ik ben wel een gevoelig mens. Mijn gevoel heeft mij altijd geduldig gediend. Ik heb er soms niet naar geluisterd - ik verzette me er soms tegen - maar achteraf bleek dat altijd een vergissing te zijn.

Mijn gevoel had steeds gelijk, zonder dat ook maar ééns op te eisen. Mijn gevoel wees mij altijd op de waarheid over de dingen die wel aanwezig waren, zonder me daartoe te dwingen.

Vanavond huilde ik. Ik schrok, ik ben dat niet gewend. De tranen bleven komen en stroomden over de deplorabele staat waarin de mensheid zich bevindt.

Deze geweldige schepselen, die tot zoveel grootsheid is staat zijn, die de vrijheid en de mogelijkheid hebben om als goden op aarde een paradijs te scheppen, die het cadeau van vrijwel oneindig potentieel zomaar ontvingen.

Deze fascinerende, fabelachtige creaturen elkaar te zien vernietigen, vermoorden, naar het leven te staan, doet soms pijn aan mijn hart. Maar het ergste van alles: hun eigen grootsheid te zien ontkennen en zichzelf daarom te verkwanselen aan de minsten onder hen. De minsten die daarom de machtigsten geworden zijn. Letterlijk ten hemel schreiend.

Daarop wees mij mijn gevoel. Dat gevoel dat me nooit in de steek liet. Deze gids die ieder van ons gewoon heeft mogen ontvangen en gebruiken. Onderdeel van het fantastische cadeau dat het leven is. Maar waarvan zo vaak en zo veel wordt geloofd dat het zonder waarde en zonder glans is, en daarom in zoveel gevallen niet eens wordt uitgepakt.

Het is de werkelijke definitie van het woord "zonde".

Maar tegelijkertijd zei datzelfde gevoel ook dat het cadeau er nog steeds is, dat het nog steeds kan worden uitgepakt en gebruikt. Het is niet te laat. Zolang we leven is het nooit te laat. Dit onnoemelijke menselijke potentieel is geduldig. Net zo geduldig als mijn gevoel.

Het is er altijd en het zal altijd tot onze beschikking staan, zonder het ons kwalijk te nemen dat we het zo lang genegeerd hebben.

Altijd dienstbaar, zonder voorwaarden. Altijd aanwezig, zonder op te dringen. Altijd liefdevol, zonder verwachtingen. Altijd indrukwekkend, zonder trots. Altijd krachtig, zonder geweld. Altijd en voor eeuwig onkwetsbaar, zonder verweer.

Dit besef kent geen verwachting, geen doel en geen plan. Het is niets meer dan een mogelijkheid. Want wij mensen hebben zelfs de vrijheid om onze grootste schatten niet te gebruiken. De mogelijkheid ze in een hoek te gooien en er niet naar om te kijken.

Het is werkelijk, letterlijk en altijd aan ons.

Pieter Stuurman
7 december 2015
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 25 okt 2016, 15:29

Afbeelding

Westerse mensen eten hoocha, zware gedachten, slechte gevoelens, enz.
We herkauwen de hoocha, eten dit keer op keer op. Westerlingen zijn verzamelaars van Hoocha.
Hoocha betekent “zware” energie. Wij zouden het “negatieve” energie noemen. De energie die aan de basis ligt van ziektes, angsten en conflicten. Het is de energie waar wij dagelijks aan bloot worden gesteld in ons drukke leven vol stress en verplichtingen.
De q’eros, de nazaten van de Inca-beschaving, beschikken over methoden om je te kunnen schonen van deze “hoocha”.

(knip)

Natuurlijk kun je niet alle ‘’negativiteit’’ om je heen uitbannen. Wat je wel kunt doen is hier bewust mee omgaan. Het langs je heen laten glijden en je er niet door laten meeslepen. En als dit dan toch eens gebeurt kun je jezelf schonen. En jezelf vullen met sami, met schone “lichte” energie. Bijvoorbeeld door in de natuur te wandelen of naar mooie muziek te luisteren. Het is eigenlijk zo eenvoudig.
http://www.soulvability.nl/2013/05/21/h ... 32-hoocha/


QUANTUM PHYSICS proves our WORLD is a MATRIX Understanding Energy from the teachings of the Q'ero A Q'ero Paq'o (shaman) working on cleansing a women of her hucha (heavy
energies) and introducing sami (light energies) into her aura. This is
a traditional Q'ero karpay moves hucha down the base of the spine

Q'ero shaman working with Light
We are all connected (Native american music)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 29 okt 2016, 15:16

De kennis van het hart, een 21e eeuwse update

Wij vierden honderd jaar Quispel, 30 mei 1916 - 30 mei 2016.

Gilles Quispel verkondigde met vuur: gnosis is de kennis van het hart. Het zou gaan om intuïtief bewustzijn van verborgen mysteriën en niet om rationeel-analytische kennis. Dat had hij uit het oude Egypte. Want hier ‘denkt’ men met het hart. Men gaat uit van de intelligentie van het hart. Het hart is een fysiek, psychisch en zelfs multidimensioneel centrum. Het hart wordt gezien als een centrale minizon, een contactpunt met centrale zonnen in de makrokosmos.

Lange tijd dachten wij in westerse culturen met ons hoofd en vergaten de kennis van het hart. Maar nieuwe inzichten omtrent de samenwerking tussen hart en hoofd maken duidelijk dat een eenzijdig topzwaar hoofddenken beperkend werkt op het bewustzijn. Gilles’ stokpaardje ‘de kennis van het hart’ blijkt verrassend actueel. Het hart is meer dan een pomp, kennis omtrent het hart komt in een stroomversnelling. De toekomst is aan het denken met hart én hoofd.

Annine van der Meer

Quispel als inspirator. Quispel was geestig en hield van markante en gevatte uitlatingen. Om er enkele te noemen: gnosis is de kennis van het hart, Wisdom is a lady but her shape is shady en tot
slot de toekomst is gnooskleurig.

Mijn toespraak op 14 mei 2016 tijdens het Quispel centennial hield
ik over deze drie geestige ‘Quispeliaanse’ uitspraken. In dit artikel is de volgorde anders. Ik begin met een bijzonder aspect van Gilles Quispel te belichten: zijn respect en verbinding met wat hij noemde het ‘Eeuwig Vrouwelijke’. Daarna volgen in andere volgorde zijn bovengenoemde ‘gevleugelde’ uitspraken.
Terugkijkend zie ik op welke hoofdlijnen Quispel mij geïnspireerd heeft. Zijn liefde voor het ‘Eeuwig Vrouwelijke’ inspireert tot de dag van vandaag (1). Daarnaast laat hij mij kennis maken met het begrip matriarchaat (2) door in mij de liefde wakker te schudden voor het Wijsheid of Sophia (3), en
door te stellen dat gnosis is ‘de kennisse des harten’ (4). Deze vier elementen vormen de ruggengraat van de onderstaande bijdrage.

Hier is (een mooi stuk vind ik) alles te lezen:
http://www.annine-pansophia.nl/annine_v ... ressed.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 31 okt 2016, 19:32

De man waarover ik lang geleden al las en het bovenstaande ging,
mooi als afsluiter:
Na de vondst in 1945 van een 'gnostische bibliotheek', verstopt in kruiken in het Nijlzand bij het Egyptische Nag Hammadi, heeft prof. Quispel een vooraanstaande rol gespeeld in het onderzoek van de daar gevonden teksten. Onder die teksten bevond zich ook een koptische versie van het Evangelie van Thomas. Van dat evangelie waren tot dan toe slechts drie Griekse fragmenten bekend, die in 1897 en 1903 waren gevonden in Oxyrrhynchus, ook in Egypte. Toen hij in 1956 uit Egypte vluchtte met een fotokopie van het Evangelie van Thomas in zijn koffer, was het voor Quispel duidelijk dat hij “een van de belangrijkste ontdekkingen van deze eeuw” bij zich droeg.

Dit is een klein stukje al uit 1996
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ezus.dhtml
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 01 nov 2016, 05:12

Helemaal gelezen Susan! :post:

De clip ga ik later bekijken.
Dank hiervoor.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 01 nov 2016, 05:47

Deze van Vitharr (die reageerde in het topic 'Religieuze mensen begrijpen de wereld minder goed') vind ik erg mooi en getuigt van 'Grenzeloos inzicht' en dus plaats ik 'm hier:
gusteman schreef:
Vitharr schreef:
gusteman schreef:Zo zie je nog maar eens dat selectief denken een beperkende werking heeft en verhindert om echt diep op een fenomeen in te gaan.
Voor de selectieve denker zelf wel, maar dat hoeft jou niet te beperken.
Gelukkig genoeg is dat inderdaad zo, dus neem ik de vrijheid even in te gaan op jouw reactie.
Vitharr schreef:Ik kan alleen voor mezelf spreken.
En dat doe je dan ook weer uitmuntend.
Vitharr schreef:Enkel materie is tastbaar en de ziel is niet materieel.
Materie is energie / energie is materie. Er bestaan energievormen die (nog) niet tastbaar/meetbaar zijn.
Vitharr schreef:Het is een vorm van energie in de zin dat het potentie tot verandering bezit.
De ziel kan dus net zo goed een vorm van energie zijn die niet in het lichaam verblijft of er één mee vormt. Een energieveld wat zich uitstrekt doorheen het volledige universum. Waarmee de hersenen contact maken en zodoende in staat zijn tot rationeel denken, constructief denken, oplossingsgericht denken, kortom, de mens haalt de intelligentie uit dat energieveld. De mate waarin iemands hersenen er in slagen om dit te doen (wat bij elke klomp hersenen verschillend is) zal dan ook bepalen hoe intelligent iemand wel niet is.
Wanneer je dan "een maatje" ontmoet, iemand bij wie "het klikt" dan heb je iemand ontmoet wiens hersenen zowat identiek dezelfde verbinding hebben met dat energieveld als jouw eigen hersenen die hebben.
Vitharr schreef:Als 'ik' niet in mijn materiële lichaam huis dan is mijn ziel gelijk aan 'ik'. Als 'ik' in mijn lichaam huis dan bestaat de ziel naast mijn biologische bewustzijn en is dat 'ik'. De ziel was mijn manifestatie voor ik me verbond met deze biologische entiteit en zal dat dan waarschijnlijk ook zijn als ik hier afscheid van neem.
Ook het fenomeen "ik" wordt bepaald door de mate waarin de hersenen er in slagen om te putten uit dat energieveld.
"Ik" is in feite dat gehele energieveld, de "ik" van jou is dezelfde "ik" van mij, dezelfde "ik" van mijn kinderen, vrienden, buren enzovoort.
"Ik" zit niet IN jezelf, je bent ermee verbonden.
Zoals alles en iedereen met elkaar verbonden is via "ik".
[clap] Mooi geschreven gusteman. Petje af. ;P!

Ik probeerde kernachtig samen te vatten hoe ik het concept 'ziel' ervaar en beleef. De benaming heb ik duidelijk niet zelf bedacht maar ik heb de beschrijving wel zelf ingevuld. Daarom kan ik ook goed begrijpen dat anderen er anders over zouden schrijven. Ik heb enorm veel tijd gestoken in zelfonderzoek. Ik ben me dan ook heel bewust van bepaalde, duidelijk biologisch van oorsprong zijnde, processen zoals denken. Ik vertel er moeiteloos over maar ik zou me niet aan een poging wagen om schriftelijk te pogen je ook maar iets daarvan te laten begrijpen. Dat kan niet, want je mist de qualia. Zo eenvoudig is dat helaas. Wonderlijk genoeg weet ik ook dat bij direct contact het wel mogelijk is om door empathie je de qualia bij benadering te laten ervaren. Je rationele denken kan dan die matchende ervaring 'for the sake of argument' koppelen aan de benaming als iemand dat werkelijk wil. En dat kunnen beide partijen doen waardoor werkelijk begrip ontstaat voor de beleving van de ander. Mensen doen dat veel te weinig. :wink:

Het leidt tot begrijpen, wat soms verward wordt met begrip hebben voor. Dit zijn echter 2 totaal verschillende zaken. Ik hou van gesprekken, dialogen, discussies zelfs, mits die leiden tot begrijpen. Als je iets doet of zegt wat ik niet begrijp dan wordt ik nieuwsgierig, spits mijn figuurlijke oren en steek mijn figuurlijke neus in de lucht. Helaas verwarren sommige mensen dat met het ter discussie stellen van het standpunt van de ander. Dat heeft echter niets met begrijpen van doen, maar met begrip hebben voor.

Kijkend naar de topictitel zie ik direct dat er sprake is van iemand die zowel niet begrijpt als daardoor geen begrip heeft voor religieuze mensen. Ik aanschouw naar mijn mening een nutteloze, provocerende opmerking. Religie is zingeving aan het leven. En er is daarom niemand in dit topic die niet religieus is. Wat die zingeving is, daar verschillen we in.

En wie bepaald wie de wereld begrijpt als je elkaar niet eens begrijpt? Toen ik op dit forum terechtkwam voelde dat als thuiskomen. Ik voel me nergens in het hele universum beter begrepen dan hier. En dat wil wat zeggen in mijn geval. Deze mensen zijn allen op hun eigen manier spiritueel, en daardoor religieus, al zullen sommigen het daarmee niet eens zijn. Ik denk dat de grote kracht van dit forum de kruising tussen mysterie en wetenschap is. Samen hebben we werkelijk meesterwerken geschapen hier, en Megabytes vol zinloos gewauwel ook natuurlijk. :mrgreen:

Maar de dwaas die denkt als in de topictitel over ons is niet wijs m'n beste gusteman. Ik leerde hier hoe makkelijk een mens oordeelt en hoe nutteloos dat is. De topictitel is bedoeld als waardeoordeel en niet als valide onderzoeksconclusie. Wat wel geconcludeerd kan worden is dat deze specifieke wetenschappers religie niet begrijpen. En in wezen komt dat doordat ze blind zijn van geloof in hun eigen religie die ze verwarren met wetenschap. Goede wetenschap leidt namelijk niet tot zulke resultaten. En dat is dan weer wel wetenschappelijk te onderbouwen.

'Vroegah' had ik wel gehapt in het OT en het verscheurd. Nu deed ik dat niet, reageerde op totaal iets anders en mocht daardoor genieten van je reactie. Bedankt daarvoor, het bevatte voor mij een positieve 'vibe'. ;P!

Ik moet je echter wel verbeteren waar je schrijft dat energie materie is en andersom. Dat is niet correct in enige 'vakgebied' wat ik ken. Zowel wetenschappelijk als spiritueel niet. Energie kun je beschouwen als de potentie om iets te veranderen. Einstein zegt het mooi met E=mc2. m is de massa en c2 de lichtsnelheid in vacuüm in het kwadraat. Massa is een eigenschap van materie en daar wordt nog een vermenigvuldigingsfactor aan toegevoegd. Eigenlijk staat daar dus; energie is gelijk aan materie met een beetje meer. (ik zeg ruimtetijd maar dat is een heel ander verhaal) Materie is dan ook het gevolg van de potentie van energie. Je kunt ze in elkaar veranderen, en dat maakt ze per definitie niet hetzelfde. Hetzelfde is namelijk contradictioneel aan verandering. :wink:

Zelf hou ik als vuistregel aan dat materie energie transformeert. Warmte in licht, etc.

Was geschreven: Vitharr

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 13 nov 2016, 10:47

Emotioneel Misbruik

Emotioneel misbruik is het beïnvloeden en manipuleren van de geest/gedachtewereld van een persoon en daarin zo ver doorgaan dat de wil van die persoon beïnvloed wordt, waardoor de misbruiker macht verwerft.

Emotioneel misbruik komt voor in alle vormen van menselijke relaties. In liefdesrelaties, werkrelaties, ouder-kind relaties en in spirituele of therapeutische hulprelaties.
Emotioneel misbruik is een wisselwerking tussen 2 of meer mensen en hun reacties op elkaar. We spreken in deze tekst van misbruiker en slachtoffer. In principe zijn beiden onbewust verantwoordelijk voor een deel van de wisselwerking.

Emotioneel misbruik is een wisselwerking tussen 2 of meer mensen en hun reacties op elkaar.
In therapeutische hulprelaties of spirituele relaties zoals medium-cliënt of goeroe-leerling heeft de hulpverlener echter een bepaalde verantwoordelijkheid. Hij/zij zou zich bewust moeten zijn van deze wisselwerking en daardoor de situatie van afhankelijkheid en misbruik moeten kunnen voorkomen.
Er is weinig aandacht voor deze vorm van misbruik, waarschijnlijk omdat het onzichtbaar en ontastbaar is. Lichamelijk geweld laat sporen op het lichaam na, emotioneel geweld niet. Daarbij komt dat de loyaliteit van het slachtoffer aan de misbruiker meestal erg groot is. Het slachtoffer ontkent het misbruik aan zichzelf omdat de misbruiker op een voetstuk is geplaatst. Bovendien schamen de meeste slachtoffers zich wanneer ze ervan bewust worden emotioneel te zijn misbruikt.

Wat zijn de kenmerken van emotioneel misbruik?
De ‘misbruiker’ manipuleert door:
zichzelf boven de ander te stellen zodat er een machtsverhouding ontstaat, het slachtoffer afhankelijk te maken onvoorspelbaar gedrag te vertonen; het ene moment het slachtoffer te vleien en op te hemelen, het andere moment het slachtoffer ‘niet zien’, vernederen, belachelijk maken of voor ‘dom’ houden
mooie praatjes, veel beloven en daar niets van waarmaken, betekenisvol te zwijgen, angst te zaaien, te bedreigen,te liegen, de ‘schuld’ altijd bij het slachtoffer te leggen, ideeën op te dringen en het slachtoffer dingen te laten doen in het belang van de misbruiker

Het ‘slachtoffer’ van emotioneel misbruik:
plaatst de misbruiker op een voetstuk waardoor er een ongelijkwaardige verhouding ontstaat, heeft de misbruiker meer lief dan zichzelf en is daardoor altijd loyaal aan de misbruiker, laat steeds (onbewust) over de eigen grenzen heen gaan, durft meestal niet goed zichzelf te zijn bij de misbruiker/past gedrag aan aan de reacties van de misbruiker.

Waardoor ontstaat emotioneel misbruik?
De misbruiker heeft macht en controle over het slachtoffer.
Waarschijnlijk komen deze behoeften aan macht en controle voort vanuit gevoelens van leegte, angst en onzekerheid. De misbruiker heeft het gevoel weinig controle te hebben over dingen, maar op het slachtoffer kan hij/zij controle uitoefenen.
Het slachtoffer heeft meestal weinig eigenwaarde en de eigen grenzen niet goed worden aangegeven. Dat maakt het slachtoffer kwetsbaar.
Het misbruik wordt door het slachtoffer gerationaliseerd en ontkent en kan daardoor jarenlang doorgaan.

Wat doe je eraan?
Wanneer je erachter komt dat je in een emotioneel ‘scheve’ relatie terecht bent gekomen, zorg dan dat je (tijdelijk) afstand neemt van de ander om te zoeken naar wie jij was voordat je in deze situatie terecht kwam. Herinner jezelf aan je eigen kracht. Als je je eigen kracht niet kent, ga er dan naar op zoek.

‘Slachtoffer’: Wanneer jij stopt met het ingaan op de controlerende macht van de misbruiker, zal hij/zij geen grip meer op je hebben en vanzelf worden ontkracht. Maar daarvoor moet je eerst een stevige basis hebben en sterk in je schoenen staan. Ga je grenzen aangeven.Kom voor jezelf op en geef aan dat je dit gedrag niet meer accepteert. Vraag de misbruiker hoe het komt dat hij/zij zo doet.

‘Misbruiker’: Ga na wanneer je je kwetsbaar voelt en de neiging hebt om controle over de ander te willen hebben. Kijk of je in het vervolg anders kunt reageren, bijvoorbeeld door te uiten dat je je kwetsbaar/angstig voelt en dat je zoekt naar een manier om hiermee om te gaan. Open communicatie is belangrijk.
Een goede relatie -wat voor relatie dan ook- is gelijkwaardig en gebaseerd op vrijheid, steun en respect.

http://spiritueelsterk.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 10:55

Herkenbaar Susan ... :-|

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 13 nov 2016, 16:55

Afbeelding

Wij mensen zijn van dezelfde elementen van ether, aarde, lucht, vuur en water geconstrueerd als onze planetaire moeder.
Als wij onszelf met onze eigen innerlijke krachten kunnen genezen, kunnen wij ook onze planeet genezen.
De natuur volgt onze geest

Teachings:
De mens heeft het web van het leven niet geweven, hij is er alleen in gevangen. Wat hij met het web uithaalt, doet hij zichzelf aan. Zelfs de witte man, wiens God met hem wandelt en praat als vrienden onder elkaar, kan zich niet onttrekken van ons gemeenschappelijk lot.
Uiteindelijk kunnen we broeders zijn, we zullen het zien.
Chief Sealth (Seattle)
Leg je oor op de grond
Noord-Amerikaanse indianen legden hun oor op de grond om waar te nemen wat in aantocht is. Luister naar de Aarde, zij resoneert, zij klinkt, ze is sterk en stabiel en je mag haar geloven. Ze zal je nooit voorliegen en als ze schudt en beeft, zit daar een doel achter. Zo kan ook onze houding zijn naar de natuurlijke bronnen, zowel fysiek als spiritueel. Deze tijd vraagt om verbinding met wat ons kan steunen, dat kan familie zijn of bijzondere vrienden maar gaat ook over verbinden met ons bewustzijn, het innerlijke weten dat alles in zich draagt. Veel daarvan gebeurt gewoonweg intuïtief maar is wel de juiste raadgever op het juiste moment.
Luister, luister naar binnen, luister naar wat met jou meeklinkt, naar wat voelt als de juiste weg. Je zult zien dat er dan altijd genoeg energie is om vanuit te zijn en te handelen. Hoe meer je hiermee in overeenstemming bent hoe minder je je zult voelen als een eenzame zeiler op een grote oceaan die geen idee heeft van richting of bestemming. Kijk en luister naar binnen, verbind je met die innerlijke kracht!
http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P2497&l=NL
De overgang naar de Nieuwe Aarde is een proces dat qua aard en duur niet vastligt.
Dát deze overgang zich zal gaan voltrekken, is zeker.
Er worden veel voorspellingen gedaan over de gebeurtenissen die met deze overgang gepaard zouden gaan. Het doen van dergelijke voorspellingen is eigenlijk altijd dubieus. Waarom? Gebeurtenissen in de materiële, zichtbare werkelijkheid zijn altijd een afspiegeling van innerlijke, in dit geval collectieve bewustzijnsprocessen. Bewustzijn, zo zeiden we helemaal aan het begin van dit verhaal, is vrij en scheppend. Je kunt op elk moment beslissen je toekomst te veranderen door anders te gaan denken en voelen. Je kunt op elk moment kiezen voor vrijheid en autonomie. Je kunt op elk moment ‘nee’ zeggen tegen beperkende, vernietigende gedachten of gevoelens. Dit geldt voor jou als individu. Maar het geldt ook op grotere schaal.
Dus als een substantiële hoeveelheid individuele zielen op aarde kiest voor vrijheid en liefde, in plaats van zelfhaat en destructie, dan zal dit op materieel niveau zijn afspiegeling krijgen. De aarde zal hierop reageren.
Zij is gevoelig voor wat er zich in het innerlijk van mensen afspeelt. Haar innerlijk reageert hierop.
http://pamela.jeshua.net/b1a.htm

Spirit of the Feminine
The earth is going to go through a period of gestation and enter into a new period
Het weer tot leven wekken van de menselijke geest [think] Afbeelding

'De Aarde roept!'
Carolle Beaudry
Muziek 'Lee a' van Youenn Le Berre The 8th Fire Prophecy - Earl Lambert Motivational Speaker Vuurtje aanwakkeren :wink:
TOWARDS THE GOLDEN AGE “There is a road in the hearts of all of us, hidden and seldom traveled, which leads to an unkown, secret place.
The old people came literally to love the soil, and they sat or reclined on the ground with a feeling of being close to a mothering power.
Their teepees were built upon the earth and their altars were made of earth.
The soul was soothing, strengthening, cleansing, and healing. That is why the old Indian still sits upon the earth instead of propping himself up and away from its life giving forces. For him, to sit or lie upon the ground is to be able to think more deeply and to feel more keenly.
He can see more clearly into the mysteries of life and come closer in kinship to other lives about him.”
― Luther Standing Bear

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 18 nov 2016, 10:13

Gevoelens-en-gedachten

Door sommige mensen die bezig zijn met spiritualiteit worden gedachten beschouwd als iets hinderlijks. “Je moet leren voelen.”
Maar mensen die niet met spiritualiteit bezig zijn vinden dat soms behoorlijk zweverig. “Gebruik toch je hersens!”

Volg op een verstandige manier je gevoel.
Je hart is het compas, je hoofd beslist of de richting die wordt aangegeven de juiste lijkt voor dat moment.Probeer bij belangrijke beslissingen altijd rekening te houden met je eigen belang en het belang van/ effect op anderen.

Gevoel en spiritualiteit
Iets wat we hier moeten noemen, we heten niet voor niets Spiritueel Sterk: Wanneer je met spiritualiteit bezig bent, of in een kwetsbare positie bent en vooral wanneer je in contact staat met een dominant persoon of iemand waar je erg tegenop kijkt (goeroe/ spiritueel leraar) kan je gevoel je soms bedriegen. Het voelt goed, maar toch kan het zijn dat het niet goed voor je is als je niet stevig in je schoenen staat. Wees je hiervan bewust.

Wat zou er gebeuren als je alleen nog maar je gevoel zou volgen?
Gevoelens kunnen enorm intens zijn en als je je gevoel volledig zou volgen zouden er gekke dingen kunnen gebeuren.

Boosheid richting je werkgever zou kunnen leiden tot een flinke knokpartij op de werkvloer, als niet eerst je verstand je vertelt om even af te koelen. Verliefdheid op de geliefde van je beste vriend of vriendin zou kunnen leiden tot een hartstochtelijk om de hals vliegen terwijl zij ernaast staat, als niet eerst je verstand je vertelt dat het je vriend(in) ernstig zou kwetsen en dat je dat dus beter niet kunt doen.

Het is beter je gevoel vanuit neutraliteit te observeren. Je gevoel is ok en mag bestaan. Je kunt altijd nog beslissen of je er iets mee doet.
Een aantal voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

Waar komt dit gevoel in mij vandaan en wat zit erachter?
Ben ik soms verliefd geworden omdat ik eenzaam ben? Omdat ik gezien wil worden? Wat gebeurt er als ik niet gezien word?
Ben ik soms boos op mijn werkgever omdat ik me machteloos voel? Hoe voelt het eigenlijk om machteloos te zijn? Kan ik ook gewoon zijn met dit gevoel of wil ik er iets aan doen?

Wat zou er gebeuren als je alleen maar je verstand aan het woord zou laten?
Dan zou je al je emoties onderdrukken. En niet geuite emoties zullen zich opslaan in je lichaam. Je zal je dan laten leiden door je verstand, wat vaak erg gevormd wordt door het rekening houden met anderen. Je voelt dan niet meer of dingen goed zijn voor jezelf.

Ook zou het kunnen zijn dat je erg berekenend wordt en er zal weinig spontaniteit overblijven. Een soort robot-effect.
Beter zou het zijn om acties te checken met je je gevoel. Stel je zelf ook eens de vraag: voelt dit eigenlijk wel goed voor mij?

Gevoelens en gedachten kunnen elkaar dus heel mooi aanvullen wanneer ze allebei worden ingezet en in balans zijn.

http://spiritueelsterk.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 nov 2016, 14:45

H.P. Blavatsky over onderwijs

Aangezien dit boek dateert uit 1889 is veel ervan nu niet meer op onze situatie van toepassing, door de maatschappelijke verandringen en de ontwikkeling van andere schoolsysytemen.
Maar veel van wat zij hier zegt is nog steeds actueel, en veel hervormingen die zij aanbeveelt zijn inmiddels ook al in gang gezet, hetgeen haar ongetwijfeld deugd zou doen.

Hierbij een vrije vertaling van enige passages.

“Zou het werklijke doel van het onderwijs niet moeten zijn van de mensen hun wil te sterken, hun liefde voor de naaste en het gevoel van afhankelijkheid en broederschap bij te brengen, om zo het karakter te oefenen en te vormen voor het leven? Terwijl het er in de praktijk meer op lijkt dat het doel van het onderwijs is het slagen voor examens, en een training voor een leven van zelfzucht en de strijd om eer en salaris in plaats van een leven van welwillendheid.

Het moderne onderwijs met al die examens lijkt meer op een automaat voor het vervaardigen van intellect per ton. Op zijn slechts is het niet meer dan oefenen van het fysieke geheugen. Een echte gezonde ontwikkeling van het denk- en onderscheidingsvermogen is eenvoudig onmogelijk, omdat alles moet worden beoordeeld aan de hand van de resultaten van de vergelijkende examens. Terwijl de schoolopleiding van het allergrootste belang is voor de karaktervorming, vooral in morele zin, lijkt het meer op een voorbereiding op ‘de strijd om het bestaan’ waar ‘het overleven van de meest geschikten’ prevaleert.

Zo wordt het kind al gewend aan de idee dat het ‘ik’, het persoonlijke zelf, het enige doel in het leven is. Hier ligt de bron van alle latere ellende, en harteloze zelfzucht.
Daar komt nog bij dat het vakkenpakket wordt afgestemd op wat de economische werkelijkheid vraagt van de afgestudeerde jonge mensen.
Een goed en gezond onderwijsstelsel zou een krachtige en vrije geest moeten kweken, getraind in logisch en accuraat denken.

Aan kinderen moet vooral zelfvertrouwen worden geleerd, liefde voor alle mensen, altruisme, onderlinge verdraagzaamheid en in de eerste plaats logisch en zelfstandig denken. Wij zouden het voornoemde zuiver mechanistische geheugenwerk tot een minimum moeten terugbrengen en de leertijd beter kunnen besteden aan de ontwikkeling van de innerlijke zintuigen, vermogens en latente capaciteiten. We zouden ernaar streven ieder kind als een eenheid te behandelen en het zo opvoeden dat zijn vermogens zich op de meest harmonische en gelijkmatige wijze ontplooien, zodat zijn of haar bijzondere aanleg zich volledig en natuurlijk ontwikkelt. We zouden ons moeten richten op het vormen van vrije mannen en vrouwen, intellectueel vrij, moreel vrij, in alle opzichten onbevooroordeld en bovenal onzelfzuchtig”.

http://www.theosofie.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 25 nov 2016, 20:26

Afbeelding

The owl is the symbol of
the feminine, the moon and the night.
The owl is the bird of magic and darkness, of prophecy and wisdom.
http://www.crystalwind.ca/native-americ ... -totem-owl

Slow-Mo Barn Owl in Flight - Unexpected Wilderness – BBC
Symbool van het ontwakingsproces?
Is het toeval dat nu mensen wereldwijd aan het ontwaken zijn, juist dit dier de laatste tijd zo aan populariteit heeft gewonnen? Sla een willekeurig interieurtijdschrift of vrouwenblad open, en dan zie je de uil terug in accessoires, kleding, sieraden, kinderspeelgoed, etc. Aangezien de uil het symbool is van waakzaamheid, helderziendheid en het vermogen om door maskers heen te kijken, is het opvallend dat de uil de laatste jaren een populaire afbeelding is op allerlei hippe producten. Is dit een zoveelste voorbeeld van een illuminati-symbool dat door de massa wordt omarmd, of juist een symbool van ontwaking?
http://www.ellaster.nl/2016/08/25/symbo ... lluminati/

Voelen….. :wink:
Langzaam aan ontvangt de mensheid steeds meer de energie van Aquarius, een energie die ook wel bekend staat als de ‘Christus-energie’. Of te wel de energie van de intuïtie en van spiritualiteit in algemene zin. Deze kracht neemt wereldwijd revolutionair toe en met de vele mogelijkheden die dit voor de mensheid met zich mee brengt. De kracht van de toekomst is de kracht van intuïtie, de mensheid wordt steeds intuïtiever en steeds meer ontvankelijk voor alles wat buiten het zintuigelijk
bereik ligt.
Alles heeft te maken met de kracht van
Het gevoel :wink:
en de kracht
van intentie. :wink:
Daardoor zullen langzaam maar zeker de contrasten in de mensheid steeds sterker worden.
De grote groepen, die in de samenleving vast willen houden aan oude denkwijzen en alles van het gevoel ‘wegredeneren’. Die zichzelf overtuigd hebben dat alles zo moet blijven zoals het nu is en vast willen houden aan wat men heeft en wat altijd al bestaan heeft. Deze groepen komen steeds meer in contrast te staan met al degenen, die wel doorstroomd worden met de ‘Christus-energie’ van de Komende Tijd. Die wel beseffen dat de tijd aan het veranderen is en dat ook de mens ‘geestelijk’ aan het veranderen is. En dat er meer is dan alleen de dimensie waarin we leven en zich daardoor wel een voorstelling kunnen maken van dimensies van werkelijkheden, die buiten onze eigen zintuigen liggen.
http://hugoweetbeter.blogspot.nl/2014/1 ... dperk.html

De vrouwelijke energie in al haar kracht en veelzijdigheid terug op aarde.
Dankzij de terugkeer van de vrouwelijke energie zullen we uit onze aardse slaap ontwaken……….
de kracht van de ‘8’ :roll: Aquariustijdperk is “ the age of the mouse “ :wink:
Afbeelding

Vrouwelijke Kracht en Energie
Women's wisdom supporting the earth and its people
Women are leading the way at Standing Rock to protect the waters of North Dakota, and bringing forth a global indigenous spiritual and ecological movement, which honors the integral health and respect of the Earth and people.
http://upliftconnect.com/women-of-standing-rock/

‘Standing Rock’-boodschap van Judith Moore..
In de Hopi-profetieën gaat de 8e van de 9 Hopi-profetieën over de voorspelling van de Zwarte Slang. De 7e ging over de olieramp in de Golf van Mexico. De 9e is de laatste profetie van de Hopi-profetieën. Het nummer 8 is het getal van oneindigheid, de kracht van de ‘8’ beweegt de krachten van het menselijke bewustzijn, naar de oneindige kracht van Creatie.
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ga ... ith-moore/

Back at Standing Rock, women performed a ceremonial dance and allowed it to be recorded in a rare instance of
a sacred ritual being shared with outsiders. :wink:
"The dancers invited the media to record it because they want the healing power [burn] to be shared with the world," activist Erin Tapahe said.
http://edition.cnn.com/2016/10/31/us/da ... -pipeline/

A healing dance
Indian Jingle Dance at Standing Rock Dakota Access Pipeline #NoDAPL Protest Maori stand with Standing Rock
Haka supports Standing Rock
the Jingle Dress dance is considered a healing dance. A sacred obligation is carried by women who wear this dress as Jingle dress dancers are often called upon to dance for a sick or injured community member or to help families who are grieving. The metal cones that adorn the dress were originally made from snuff tin lids and create a beautiful sound when the dancer is moving.

The spiritual power of the dress is said to originate as an energy which emanates from the sound of the cones that sing out to the spirits as the dancer moves in time with the drum.
http://circletrail.com/culture/powwow-d ... ess-dance/

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 02 dec 2016, 13:41

Ben je doorgedraaid?

Zie je teveel dingen die je moet doen en heb je er te weinig tijd voor?

Blijf je piekeren over de negatieve kanten van het leven?

Commandeer je en forceer je jezelf voortdurend vooruit?

Kun je niet meer genieten van de dingen die je eerst leuk vond?

Een pauze, ook al is het maar één of twee minuten, voorkomt dat je doordendert. Aard jezelf in het moment. Haal diep adem. Leg je handen op je buik en voel het centrum van je lichaam. Kijk om je heen en ontspan je ogen.

Ik noem dat zelf mijn intuïtiepauze. Ook al is het kort, het kan je net die omschakeling geven die je nodig hebt om in een beter ritme te komen.

Leg de lat minder hoog

De toegang tot je innerlijke wijsheid kan op vele manieren blokkeren, maar door te aarden open je de deur naar je intuïtie.

Aarden herstelt je contact met je lichaam en verzoent je met de beperkingen die er zijn. Laat de grote nadruk op het streven naar expansie even los. Accepteer en waardeer je grenzen en beperkingen.

Zie je prioriteiten

Het betekent echt begrijpen dat je een mens bent met beperkte tijd en energie en dat je elke dag duidelijke keuzes moet maken, om te kijken waar en hoe je het beste je tijd en energie kan gebruiken. Het is helemaal prima als je het jammer vindt dat je niet alles kan doen. Maar het klopt niet als je steeds doet alsof je geen keus hebt.

Stop even met vooruitdenken

Stop even met vooruitdenken. Richt je helemaal op de taak waar je mee bezig bent. Of dat nu de aandacht is voor je kind, je cliënt, de afwas of de stappen die je zet onderweg naar de winkel. Richt al je aandacht en energie op wat je op dit moment aan het doen bent.

Vertraag

Stap af van je hogesnelheidsgedrag. Doe de dingen net iets rustiger en merk op wat dat met je doet. Vind je eigen ritme door de dag heen.

Kijk welke activiteiten vlot moeten gebeuren en welke je rustig kunt doen. Wissel datgene wat het meeste energie van je vraagt af met iets wat je minder inspanning kost. Let op welke momenten van de dag je meestal moe bent en op welke momenten je juist lekker fit voelt. Pas je dagindeling zoveel als mogelijk is aan volgens dit ritme. Door evenwicht te scheppen tussen periodes van energieverbruik en – opbouw kun je je energieverlies tot een minimum beperken en over het geheel genomen een hoger energiepeil bewaren.

“Ik heb genoeg tijd en energie voor alles wat ik belangrijk vind om te doen. Ik ben ontspannen en rustig.”

door Carolina Bont 2015

http://www.carolinabont.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie