Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 24 mei 2017, 08:20

Susan schreef:Vannacht heb ik hier een tijd over door zitten denken en dit heeft mij doen besluiten om (misschien voorlopig..dat zal de tijd mij leren)
te stoppen en hier niet meer te reageren. Let wel, ik houd het helemaal bij mij zelf, ben tot de conclusie gekomen dat ik blijkbaar 'verkeerde' dingen heb geschreven en/of stukken geplaatst die geen toegevoegde waarde hebben, vaak dingen niet heb begrepen, onduidelijk in mijn schrijven ben door niet goed in woorden op 'papier' uit te drukken wat en hoe ik het bedoel, regelmatig schrijffouten maak enz enz.

Het forum laat ik daarom graag over aan degenen die wél zinnige dingen zeggen en/of plaatsen, intelligent genoeg zijn en daarom ook heel begrijpelijk hier door veel en graag op elkaar reageren, die bijna alles ook begrijpen over diverse uiteenlopende onderwerpen.
Dit zeg ik in alle ernst en meen ik dus oprecht zonder 'stilletjes' eigenlijk iets anders te denken, schijnheilig doen ligt me totaal niet.
Ik heb bijv. ook nooit de behoefte gehad er iets anders neer te gaan zetten om maar 'aardig' over te komen of iemand naar de mond te praten,
dit zeg ik dus zonder enig sarcasme of negatieve gedachte er achter richting wie dan ook. Niets daar van!
Susan ????????????

Wat is er aan de hand ?????????
Ik lees dit nu pas en ben vandaag helaas de gehele dag afwezig.
Ik verneem echter graag van jou ... :shock: :shock: :shock:

Sorry dat ik dit schrijf, maar hierin lees ik geen 'grenzeloos inzicht' ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 mei 2017, 12:30

Gast1 schreef: Ik lees dit nu pas en ben vandaag helaas de gehele dag afwezig.
Ik verneem echter graag van jou ... :shock: :shock: :shock:

Sorry dat ik dit schrijf, maar hierin lees ik geen 'grenzeloos inzicht' ...
Nee Gast1, ik begrijp dat je er naar vraagt, maar daar zou ik het hier niet meer over hebben,
en ik laat het hier dus liever bij. :wink:

Wat jouw laatste opmerking betreft, weet ik dat je dit heel goed bedoeld hoor, geen misverstand
daar over, ik kan er nu op dit moment echter even niets mee.
Maar zal het onthouden als 'lesje' moem ik het maar eventjes. :mrgreen:

:loveU:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 25 jun 2017, 11:44

1e van een paar citaten van Kees Voorhoeve

Mystiek Dagboek

Omkering

De wereld trekt. Mijn ogen grijpen. Willen hebben, willen weten, willen doen.
Ik kan het niet oplossen. Ik val stil en dan opeens is er een sprong. Omgedraaid, omgekeerd, een ander perspectief. Niet meer die kleine 'ikjes' die zich overal mee bemoeien, maar er toont zich een enorme doorschijnende openheid.

Dat is totaal anders dan mijn natuurlijke ego-instelling die heeft altijd commentaar en is reactief. Het is nu rustig in het midden op mijn plaats, met een zachte aandacht ervaren wat er is zonder er iets mee te doen.

Een warm gevoel, een levende verbinding van licht. Alles verschijnt als bezieling. Levende symbolen. Ik word opgetild. Voorbij het dagelijkse gebabbel. Niet meer wandelend op de bekende veilige wegen. Totaal nieuw. Dwars door alles heen, een wonder. De wijsheid trilt.

Maar, het is zo moeilijk om te wachten in een houding van niet-doen.
Ik voel toch weer onrust en ontevredenheid.
Ik heb moeite om compassie te ervaren voor de ander, ik ben juist snel geïrriteerd.
Ik ben regelmatig hoogmoedig. Weet het al, of weet het beter.
Voel veel lust en begeerte. Wil van alles hebben.

En dan als vergrotende trap word ik somber over de toestand in de wereld. Ik zie veel vervreemding en vernietiging. Het milieu gaat naar de klote. Politici zijn dwazen. Geweld van fysieke en psychische mishandeling slaat diepe wonden. Wat een ellende.

Ik buig diep. Moge het Oerwezen ons omarmen.
Moge de Liefdevolle Moeder ons beschermen en verlichten zodat we een bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van de kosmos, de planeten, de aarde, de natuur, de wereld en alle levende wezens.

Opnieuw rustig in het midden, met een zachte aandacht ervaren zonder er iets mee te doen. Er is licht in de duisternis. *Luminescentie. Zonder blokkades. Grenzen stellend aan de chaos.

Kom en zie, in de basis is alles goed, een onvernietigbare diamant van liefde en wijsheid toont zich in het hartcentrum.

~K
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 25 jun 2017, 11:44

1e van een paar citaten van Kees Voorhoeve

Mystiek Dagboek

Omkering

De wereld trekt. Mijn ogen grijpen. Willen hebben, willen weten, willen doen.
Ik kan het niet oplossen. Ik val stil en dan opeens is er een sprong. Omgedraaid, omgekeerd, een ander perspectief. Niet meer die kleine 'ikjes' die zich overal mee bemoeien, maar er toont zich een enorme doorschijnende openheid.

Dat is totaal anders dan mijn natuurlijke ego-instelling die heeft altijd commentaar en is reactief. Het is nu rustig in het midden op mijn plaats, met een zachte aandacht ervaren wat er is zonder er iets mee te doen.

Een warm gevoel, een levende verbinding van licht. Alles verschijnt als bezieling. Levende symbolen. Ik word opgetild. Voorbij het dagelijkse gebabbel. Niet meer wandelend op de bekende veilige wegen. Totaal nieuw. Dwars door alles heen, een wonder. De wijsheid trilt.

Maar, het is zo moeilijk om te wachten in een houding van niet-doen.
Ik voel toch weer onrust en ontevredenheid.
Ik heb moeite om compassie te ervaren voor de ander, ik ben juist snel geïrriteerd.
Ik ben regelmatig hoogmoedig. Weet het al, of weet het beter.
Voel veel lust en begeerte. Wil van alles hebben.

En dan als vergrotende trap word ik somber over de toestand in de wereld. Ik zie veel vervreemding en vernietiging. Het milieu gaat naar de klote. Politici zijn dwazen. Geweld van fysieke en psychische mishandeling slaat diepe wonden. Wat een ellende.

Ik buig diep. Moge het Oerwezen ons omarmen.
Moge de Liefdevolle Moeder ons beschermen en verlichten zodat we een bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van de kosmos, de planeten, de aarde, de natuur, de wereld en alle levende wezens.

Opnieuw rustig in het midden, met een zachte aandacht ervaren zonder er iets mee te doen. Er is licht in de duisternis. *Luminescentie. Zonder blokkades. Grenzen stellend aan de chaos.

Kom en zie, in de basis is alles goed, een onvernietigbare diamant van liefde en wijsheid toont zich in het hartcentrum.

~K

* Interessant Lumminescentie: http://www.fluomin.org/documents/luminescentie.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 26 jun 2017, 13:13

Identificatie

Ik besef dat als ik geïdentificeerd raak door een gebeurtenis (opwinding vanwege een krantenartikel of irritatie vanwege het gedrag van een persoon), de ander en de situatie niet de schuld zijn van mijn negatieve gevoel maar ze vormen de aanleiding. Ik heb de neiging automatisch de schuld buiten mij te projecteren, maar feitelijk kies ik hoe ik reageer. Dit inzicht geeft ruimte, er is een pauze, er ontstaat rust en het projecteren lost op.

Maar de zuigkracht is groot. Irritatie, ongeduld, gekwetstheid blijven aanwezig en willen zich uitdrukken. Ik voel het, maar geef er geen voeding aan. Er is zachte aandacht, een soort betrokken afstand en ik doe niets.

De spirituele levenskunst is om met deze zachte aandacht in het dagelijkse leven rond te wandelen. Als ik overvallen word door negatieve ikken, is er zien, voelen en toelaten, zonder te uiten. Niet uiten is niet hetzelfde als onderdrukken. Niet uiten is juist toelaten, in het licht staan, meebewegen en weer laten.

Ik zie een patroon van rechtvaardigen. Ik word boos vanwege onrecht en ik voel diep van binnen dat deze boosheid rechtvaardig is. Maar met behulp van een soort 'lang denken' komen er andere perspectieven naar voren. In een diepe reflectie met betrekking tot het proces van rechtvaardigen, ontdek ik dat de rechtvaardiging van boosheid eigenlijk negatief is. Ik word er door leeg gegeten, het patroon krijgt voeding en er ontstaat een negatieve sfeer in mijzelf en naar de ander toe. Hoezo rechtvaardiging van negativiteit? Ik heb het recht om juist niet negatief te zijn.

Ik kijk met zachte aandacht en voel acceptatie. Het is gebeurd, ik ben geïdentificeerd geraakt. Geen probleem. Op deze wijze is acceptatie geen rechtvaardiging, ik voel geen veroordeling, ik kijk met compassie. Ik voel wel dat het negatief is, en ervaar de drang om het toch te uiten, maar in de tegenwoordigheid van de geest verschijnt het belang om de negatieve emotie los te laten. Ik adem diep, er is ruimte en de negativiteit lost op.

~K

(Kees Voorhoeve)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 29 jun 2017, 11:16

Afbeelding

Ook al kunnen in het concrete leven (bijna) alle rollen door zowel mannen als vrouwen worden ingenomen, toch mogen we niet alles veralgemenen. Een man is geen vrouw en een vrouw is geen man. Hoe sterk we ook gaan voor gelijkwaardigheid en ook al dragen zowel mannen als vrouwen 'mannelijke' en 'vrouwelijke' eigenschappen in zich, alleen al de biologie en onze culturele erfenis maken ons als sekse op een aantal vlakken verschillend. Zo zullen mannen ook hun yin-yang-evenwicht op een andere manier willen uiten dan vrouwen.

Kijk naar het taoïstische yin-yang-symbool: het zwarte vlak staat voor yin (de traditioneel 'vrouwelijke' aspecten) en het witte vlak voor yang (de traditioneel 'mannelijke' aspecten). De kern van yin is yang, en de kern van yang is yin. Vanuit de biologie is de vrouw inwendig yang (krachtig) en compenseert ze dat door uitwendig yin (zacht) gedrag. De man is inwendig yin (fysiek gevoelig) en compenseert dat door uitwendig krachtig of yang gedrag.

Vraag je van een vrouw dat ze ten strijde trekt of uiterlijk stoer gedrag opzet, dan wordt zij in feite twee keer yang. De zogezegde macha. En een man die bijvoorbeeld door ziekte aan uiterlijke kracht verliest, vertoont op dat moment twee keer yin. Het zogezegde mietje. Op zich is daar niets mis mee. Er zijn nu eenmaal omstandigheden in het leven die yang-gedrag vragen van een vrouw (dit wordt tegenwoordig zelfs zoveel mogelijk aangemoedigd) en yin-gedrag van een man (dit wordt juist zoveel mogelijk gemeden)

(bron....stond ergens bij meerdere afbeeldingen)

*

Yin en Yang

Als Yin en Yang
tegengestelde elementen
maar toch ...
onderling afhankelijk

Zo zijn wij
duisternis en schaduw,
werden helderheid en licht
harten weer toegankelijk

Zwart en wit
gaan in elkaar over
...dag wordt nacht
en nacht wordt weer dag

Stralend ontwaken
genietende zielen
geheel in balans
bij iedere hartslag.

Schrijver: 2gether
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 jul 2017, 17:59

Een mooi stukje over het veel gehoorde positieve denken en een positieve instelling hebben, al heeft het onmiskenbaar een goede invloed bij het ondergaan en verwerken van allerlei tegenvallers en nare ervaringen, betekent het lang niet altijd dat 'zo'n boodschap' goed over komt bij alle mensen die het zwaar te verduren hebben.

Laat iedereen aub oppassen om ongevraagd op deze wijze anderen tegemoet te treden, dat werkt gegarandeerd averechts, vooral indien mensen hier helemaal niet aan toe zijn, óf het gegeven over wat een positieve instelling zou kunnen doen zelfs totaal niet begrijpen.


In dit citaat gaat het over iemand die na een hele nare tijd ivm ziekte, haar ervaringen vertelde over wat sommige mensen
anderen aan kunnen doen (door hun meestal goed bedoelde opmerkingen, maar imo toch ondoordacht overal te berde brengen) die men beter achterwege kan
laten op de momenten dat iemand zich diep ellendig voelt, en/of helemaal niet te kennen heeft gegeven het hier over te willen hebben.

---------------------------

Citaat:

Oordelen over ziek zijn

Ze heeft een moeilijke periode achter de rug, maar nu is ze weer gezond. Ze heeft altijd actief in het leven gestaan en is blij dat ze nu de energie weer heeft om haar werk te doen en haar interesses te volgen. ‘In het jaar dat ik zo ziek was ervoer ik sommige mensen uit mijn omgeving als veroordelend. Naar hun mening zou ik met een positievere instelling sneller genezen zijn,’ zegt ze. Ze mijdt die mensen nu want door hun eigen voorstelling op haar te projecteren hadden ze geen oog voor wat er echt aan de hand was met haar.

Ziek zijn kan verschillende reacties opwekken. Eeuwenlang zag men ziek zijn als een straf van God. Daarna verschoof het beeld naar het andere uiterste: de zieke werd gezien als slachtoffer, en genezing kon alleen van buitenaf komen. Een nieuwe, hedendaagse visie is dat lichaam en geest één zijn en dat er dus een wederzijde beïnvloeding is. Een fysiek symptoom kan bijvoorbeeld een uitdrukking zijn van stress, verdriet of machteloosheid. En dan helpt het om jezelf ook op het emotionele vlak te helen.

Het probleem is alleen dat dit vaak vanuit een dogmatische instelling wordt benaderd en vanuit achterhaalde, benauwende opvattingen. Het is een misvatting te denken dat ons wel of niet lichamelijk gezond zijn onze geestelijke gezondheid weerspiegelt. Je zelfbeeld wordt door dit idee verslechterd en je schuldgevoel geactiveerd, wat juist een ondermijning is voor je gehele welzijn.

Wat mij altijd verbaast bij dit soort theorieën, is dat men het feit negeert dat er genoeg mensen zijn die een chronisch negatieve instelling hebben en die toch zelden ziek zijn.

Er zijn bovendien veel wijze mensen geweest, die ziek werden en die zo wijs waren zich hier niet over te verbazen en zichzelf niet te beschuldigen of verwijten te maken. Verder is bekend dat veel ernstig zieke kinderen een opvallend positieve en wijze instelling hebben; Elisabeth Kübler Ross(*) heeft daar uitgebreid over geschreven. En bedenk ook dat dieren ziek worden zonder dat een negatieve of positieve instelling ter sprake komt.

De levensstroom waarin ziekte en gezondheid, geest en lichaam, kracht en zwakte, hun plaats kunnen hebben, is een natuurlijke gang van zaken. En daar kunnen wij beter mee omgaan als wij onszelf in moeilijke tijden niet veroordelen. Natuurlijk is het zo dat gezonde fysieke gewoontes en je psychische toestand van invloed zijn op je gehele welzijn. Maar als ziekte gezien wordt als falen, en gezondheid als bewijs van innerlijke harmonie, is dat een zelfvervreemdende benadering. Ziek zijn en ziek worden zijn complexe processen waarin je genen en je omgeving ook een rol kunnen spelen. Er is nog veel onzekerheid over hoe dit alles precies in elkaar steekt.

Wees alert op wat positief kan bijdragen aan de verbetering van je gezondheid. Luister naar je lichaam en zorg op een liefdevolle manier voor jezelf. Vraag jezelf: ‘Wat doe ik als ik niet van mezelf houd? En wat als ik wel van mezelf houd?’ Jezelf als één geheel benaderen kan je meer mogelijkheden geven om je gezondheid positief te beïnvloeden. Je kunt in je leven niet alles beheersen, maar je kunt er wel voor kiezen om constructief om te gaan met wat je overkomt.

(*) Elisabeth Kübler-Ross (1926-2004) was een Zwitsers-Amerikaans psychiater. Ze werd beroemd om haar pionierswerk rond stervensbegeleiding en de verschillende fasen van rouwverwerking.

Carolina Bont
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door MetalPig » 05 jul 2017, 08:52

Wat mij altijd verbaast bij dit soort theorieën, is dat men het feit negeert dat er genoeg mensen zijn die een chronisch negatieve instelling hebben en die toch zelden ziek zijn.
Dat verbaast mij helemaal niet. Sommige mensen voelen nu eenmaal goed bij negativiteit.
Ik heb het zelf ook wel een beetje. Op het werk zit ik het lekkerst in een 'flow' als er een paar dingen zijn die me flink irriteren.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 05 jul 2017, 09:02

MetalPig schreef:
Wat mij altijd verbaast bij dit soort theorieën, is dat men het feit negeert dat er genoeg mensen zijn die een chronisch negatieve instelling hebben en die toch zelden ziek zijn.
Dat verbaast mij helemaal niet. Sommige mensen voelen nu eenmaal goed bij negativiteit.
Ik heb het zelf ook wel een beetje. Op het werk zit ik het lekkerst in een 'flow' als er een paar dingen zijn die me flink irriteren.
Ik heb ook zoiets, maar dat maakt mijn instelling natuurlijk niet negatief. Ik krijg gewoon veel energie van 'problemen', ik hou er van om ze op te lossen. Schotel me een probleem voor en meestal reageer ik daarop als een kind wat een cadeautje krijgt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door MetalPig » 05 jul 2017, 09:06

Vitharr schreef:Ik heb ook zoiets, maar dat maakt mijn instelling natuurlijk niet negatief. Ik krijg gewoon veel energie van 'problemen', ik hou er van om ze op te lossen. Schotel me een probleem voor en meestal reageer ik daarop als een kind wat een cadeautje krijgt.
Ook heel herkenbaar :mrgreen: , maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel gebrekkige communicatie, onterechte verwijten, mensen die hardware willen kopen om een softwareprobleem op te lossen, dat soort dingen.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jul 2017, 11:07

Vitharr schreef:
MetalPig schreef:
Wat mij altijd verbaast bij dit soort theorieën, is dat men het feit negeert dat er genoeg mensen zijn die een chronisch negatieve instelling hebben en die toch zelden ziek zijn.
Dat verbaast mij helemaal niet. Sommige mensen voelen nu eenmaal goed bij negativiteit.
Ik heb het zelf ook wel een beetje. Op het werk zit ik het lekkerst in een 'flow' als er een paar dingen zijn die me flink irriteren.
Ik heb ook zoiets, maar dat maakt mijn instelling natuurlijk niet negatief. Ik krijg gewoon veel energie van 'problemen', ik hou er van om ze op te lossen. Schotel me een probleem voor en meestal reageer ik daarop als een kind wat een cadeautje krijgt.
Ik voel me 'minder' bij negativiteit, maar vaak sla ik het om in het positieve, zoals jij het schrijft.
'Problemen'? ... het maakt me creatief en inventief ... en volgens mij is elk 'probleem' op te lossen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 05 jul 2017, 16:28

MetalPig schreef:
Wat mij altijd verbaast bij dit soort theorieën, is dat men het feit negeert dat er genoeg mensen zijn die een chronisch negatieve instelling hebben en die toch zelden ziek zijn.
Dat verbaast mij helemaal niet. Sommige mensen voelen nu eenmaal goed bij negativiteit.
Ik heb het zelf ook wel een beetje. Op het werk zit ik het lekkerst in een 'flow' als er een paar dingen zijn die me flink irriteren.
Carolina Bont verbaasde zich hier ook niet over.
Ze verbaasde zich alleen over het feit dat er bij dit soort theorieën voorbij gegaan werd aan al die mensen met een
chronisch negatieve instelling die zelden ziek zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 05 jul 2017, 18:56

MetalPig schreef:
Vitharr schreef:Ik heb ook zoiets, maar dat maakt mijn instelling natuurlijk niet negatief. Ik krijg gewoon veel energie van 'problemen', ik hou er van om ze op te lossen. Schotel me een probleem voor en meestal reageer ik daarop als een kind wat een cadeautje krijgt.
Ook heel herkenbaar :mrgreen: , maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel gebrekkige communicatie, onterechte verwijten, mensen die hardware willen kopen om een softwareprobleem op te lossen, dat soort dingen.
En dat is voor mij dan ook weer heel herkenbaar. :mrgreen:

Ik ben gemotiveerder door dat soort negativiteit omdat ik in een positieve omgeving meestal niet uitgedaagd word. Dan word ik passief en geniet daar dan van. Gedurende mijn leven ben ik steeds grotere uitdagingen gaan zoeken maar mijn geest kan helaas veel meer aan dan mijn lichaam. :mrgreen:

Maar zoals ik het zie motiveert negativiteit mij dus. Ik ga daar op een positieve manier mee om. Dat maakt me een transformator. Ik voel me daar happy bij en het is tot op heden ook een prima instelling gebleken.

When the going gets tough... :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jul 2017, 19:00

Leuk nummer, leuke film ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door MetalPig » 06 jul 2017, 08:28

Susan schreef:Carolina Bont verbaasde zich hier ook niet over.
Ze verbaasde zich alleen over het feit dat er bij dit soort theorieën voorbij gegaan werd aan al die mensen met een
chronisch negatieve instelling die zelden ziek zijn.
:shock:

Dat is de tweede ernstige leesfout in korte tijd. Ik moet toch wat meer tijd nemen voor het forum denk ik. [think]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 11 jul 2017, 10:53

Dit kan ook eerst zonder geluid gelezen worden als een citaat :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 17:20

Leuk en heel herkenbaar is dit mooi geschreven stuk over ouders van Riet van Rooy:

Citaat:

Pennenstreken zijn het, een handvol beelden van de twee mensen bij wie ik opgroeide, mijn ouders. Ik doe ze geen recht door deze impressies. Complete mensen waren ze, zoveel gelaagder dan wat ik beschrijven kan. Ik ben me ervan bewust dat mijn ouders mijn hele leven lang met me meelopen en in de meest verrassende toonaarden hun invloed doen gelden. Tot op de dag van vandaag. De thema’s die zij aandroegen, keren in eindeloos geraffineerde variaties terug als inspiratiebronnen, hobbels en valkuilen. Ik zal – of ik dat nu wil of niet – voor een deel herhalen wat zij me voor leefden, me tegen hen afzetten, boos, verdrietig, blij en dankbaar zijn, van koers veranderen, vernieuwen, terugvallen, berusten, doorbreken, loslaten.
Ik begon deze zomerserie omdat ik er plezier in had. Terugblikkend, redigerend en publicerend wat ik in een persoonlijke queeste opschreef, realiseerde ik me de afgelopen weken dat wat ik eigenlijk wil zeggen, vervat is in het gedicht dat geboren werd tijdens het blootleggen van mijn wortels. Dankbaar en vol respect draag ik mijn woorden op aan Jeanne Goedmakers en Frans van Rooij, en aan alle mensen die bereid zijn om de ouderrol op elkaars zielenpad te vervullen:


Ouders

Identificeren we ons met hen,
dan zijn ze vanzelfsprekend;
onderscheiden we ons van hen,
dan zijn ze raar.

Maken we ons van hen los,
dan voelen ze als vreemden;
gaan we onze eigen weg,
dan verdwijnen ze uit beeld.

Voelen we ons misdeeld,
dan zijn zij de schuld;
ervaren we onszelf als slachtoffer,
dan waren zij de daders.

Erkennen we de pijn in onszelf,
dan krijgen we oog voor wie zij zijn – of waren;
hebben we ons onvolkomen verleden geheeld,
dan zijn we in staat tot vergeving.

Beschouwen we onszelf als zielen in doorgaande ontwikkeling,
dan hebben we hen gekozen als leraren op ons aardse pad.
En vallen we samen met ons bestaan,
dan zijn we dankbaar voor Dat Wat Is.

http://rietvanrooij.nl/schoonheid-en-troost/page/2
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 22 jul 2017, 11:41

Afbeelding

Afbeelding

Intuitie
Inheemse volkeren zullen de menselijke familie verenigen :wink:

De adelaar vertegenwoordigt het noordelijk halfrond, een mannelijke energie
De Condor vertegenwoordigt het zuidelijke halfrond, een vrouwelijke energie
Het Noorden biedt de gave van het denken
Het Zuiden de gave van het voelen

Lynne Twist: The Prophecy of the Eagle and The Condor Afbeelding
‘’We are witnessing an awakening that is being influenced by the Spirit and by Nature itself.’’
Anishinaabe Elder Dave Courchene
“Wanneer de Condor en de Adelaar weer samen vliegen in dezelfde lucht zal de Aarde ontwaken, de wereld in balans komen en vrede heersen”.
Zo luidt een oude profetie bij de Inca’s en andere Zuid-Amerikaanse volken.
http://www.bakenvanlicht.nl/praktijk/pr ... de-condor/

2017 [think]
The Prophecy of the Eagle and Condor at Turtle Lodge THE PROPHECY OF THE EAGLE AND THE CONDOR
Among the Achuar indigenous people there is a long-told legend and prophecy that says that in the beginning all the people were united at one, but that many years ago they divided into two groups, each group following a different path.
One group, known as the Eagle, were highly scientific and intellectual. Other other group, the Condors, were highly attuned to nature and the intuitive realm. These two groups continued along their own paths becoming further evolved in their own ways. It was prophesized that both groups would eventual come to a point where their very existence was threatened.
Thus, the Eagle people — those of the intellect and the mind — will have reached a point in their development of their scientific knowledge and technology, and their ability to build and construct so well that it would bring tremendous material wealth but at the same time they would to
so spiritually impoverished
that their very existence would be at risk.
http://www.lifeonpurpose.com/the-prophe ... he-condor/

Afbeelding
“Everything begins with spirit , you overstep that and you going to fall short.... “
Anishinaabe Elder Dave Courchene

Afbeelding

SIXTH SUN POEM

I feel and see the footprints of my ancient walk in life

And I speak of them to the
shadows of my mind :wink:
We have walked where earth meets sky
And have walked within all five suns that I
And my spiritual soul will walk once again as one

I am here by destiny once again, not only to witness
But to awaken myself :wink:
to the long awaited Sixth Sun.
(Ramsey R. Muniz Tezcatlipoca)

Wandelen als spreekbuis van de ziel Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 jul 2017, 19:47

Je kinderen zijn je kinderen niet.

Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf.

Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.

Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.

Je mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen,
want hun zielen toeven in het huis van morgen,
dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.

Je mag proberen gelijk hun te worden, maar tracht niet hen aan jou gelijk te maken.
Want het leven gaat niet terug, noch blijft het dralen bij gisteren.

Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten.
De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige,
en hij buigt je met zijn kracht opdat zijn pijlen snel en ver zullen gaan.

Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter
een vreugde voor je zijn:

want zoals hij de vliegende pijl liefheeft,
zo mint hij ook de boog die standvastig is."

Kahlil Gibran


Dit Maori lied past hier ook mooi bij: Engels vertaling

Little Girl, Little Girl

You are crying
Little girl, little girl
You are tired
Little girl, little girl
Do not fear
For there is love
In the father's heart for you
Little girl, little girl.

You are crying
Little girl, little girl
You are tired
Little girl, little girl
Do not fear
For there is love
In the father's heart for you
Little girl, little girl.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 aug 2017, 12:45

Gedurende ons leven ontmoeten we mensen die belangrijk voor ons worden. Naarmate we opgroeien vertellen onze ouders ons dat het zowel goed als belangrijk is om nieuwe vrienden te maken. Na verloop van tijd, groeien deze relaties uit tot een belangrijk onderdeel van ons leven. Ze blijven jaren en zelfs decennia bij ons.
Vrienden worden zo belangrijk dat we het gevoel hebben alsof ze deel van onze familie zijn. Hun aanwezigheid is constant en wanneer we ze nodig hebben zijn ze er voor ons, net zoals wij er voor hen zijn.


Hier zijn de vijf typen vrienden die je een leven lang zou kunnen waarderen:

De leuke vriend

Degene die er altijd een feestje van maakt. Dat betekent niet dat je deze vriend alleen in bars zult vinden. Zijn gevoel voor humor werkt altijd ontspannend en helpt je om goed gemutst en in goed gezelschap om te gaan met moeilijke tijden.
Met deze vriend kun je ontspannen en van het leven genieten zonder complicaties. Zijn kijk op het leven is positief en zijn positiviteit is besmettelijk.

De wijze vriend

Je relatie met deze vriend is ontzettend diep. Hij is degene met wie je jouw problemen, onzekerheden en fouten deelt.
Je waardeert deze vriendschap omdat je weet dat hij je nooit zal beoordelen of bekritiseren. Hij luistert gewoon en geeft je advies, wat meestal precies is wat je nodig hebt. Wederkerigheid is belangrijk om deze vriendschap te onderhouden. Vertel hem niet alleen jouw problemen. Het is belangrijk dat je ook luistert naar wat hij te zeggen heeft.

De zorgzame vriend

Tot wie keer je je wanneer je het gevoel hebt alsof de wereld op je schouders rust? Als je erover nadenkt, zul je je realiseren dat je altijd naar dezelfde persoon gaat. Deze vriend is bereid om je bij het eerste teken van verdriet op te beuren als dat nodig is. Maar dit is het niet alleen. Deze persoon is ook degene op wie je altijd kunt rekenen om welk probleem dan ook op te lossen.
Hij is bereid om vele uren met je door te brengen als je in het ziekenhuis ligt of je aan te moedigen om mee te doen aan die marathon die onmogelijk lijkt.

De vastberaden vriend

Degenen die deze vriend niet kennen, worden misschien afgeschrikt door zijn sterke en vastberaden persoonlijkheid. Het is precies deze persoonlijkheid die je zo geholpen heeft. In deze vriend schuilt vaak de redder in nood. Net wanneer je er klaar voor bent om de handdoek in de ring te gooien, zal hij je aanmoedigen om door te gaan.
Hij is niet een vriend die je zal overtuigen met zijn intelligentie, maar eerder degene die je op je reis zal vergezellen tot je je doel bereikt.

De verantwoordelijke vriend

De relatie met deze vriend is altijd hetzelfde, het maakt niet uit hoe lang je hem niet hebt gezien. In het geval van nood is hij de eerste die tegen je komt praten. In tegenstelling tot de zorgzame vriend, groeit deze vriend met elke stap die je zet met je mee.
Als hij er niet voor je kan zijn wanneer je hem nodig hebt, dan zal hij naar een manier zoeken om je de hulp te sturen die je nodig hebt. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, want als je het nodig hebt dan zal deze vriend je ook op je plek zetten.


Soms zul je het geluk hebben om een combinatie van de verschillende typen in één enkele vriend te vinden. Het zal zijn alsof je de loterij gewonnen hebt. Als je niet het geluk hebt om deze verscheidenheid aan vrienden te hebben, wees dan niet ontmoedigd. Onthoud dat mensen die in je leven komen, komen met een reden.

verkenjegeest.com
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie