Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 10 aug 2014, 09:33

Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Wie een keuze maakt zet alle beschikbare alternatieven en gevolgen op een rijtje, weegt de belangen en doordenkt de gevolgen.
Wie vervolgens niet kan kiezen tussen twee of meer schijnbaar gelijkwegende alternatieven omdat hij geen fouten wil maken of een perfectionist is, die heeft baat om zijn situatie eens te vergelijken met de start van een schaakspel.
Aan het begin daarvan heeft het geen enkel nut om alle beschikbare alternatieven te doordenken. Ook de eerste zet maakt meestal niets uit voor de kans op winnen of verliezen. Pas gaandeweg het spel wordt het van belang om de gevolgen te gaan doordenken. Wat is de moraal van deze vergelijking: sommige moeilijkheden doemen pas op nadat je jouw keuze hebt gemaakt en op weg bent gegaan om de gevolgen te ervaren. Wanneer er vervolgens beren op de weg verschijnen is het pas zaak om daarvoor een oplossing te zoeken. Geheel in de parallel met het op weg gaan in het verkeer, kennen wegen afslagen en zijn er meerdere wegen die naar een bepaald doel leiden.

In de spiritualiteit kent men de uitdrukking “Go with the flow”. Daarmee wordt niet bedoeld dat je aan het begin van een moeilijke reis, zonder nadenken maar in het diepe moet springen en maar kijkt waar je uitkomt. Nee, de uitdrukking heeft als betekenis om de zaken te nemen zoals ze komen. De vergelijking met een stromende rivier heeft als doel om duidelijk te maken dat stromend water betekent dat er stroomafwaarts een uitweg is. Iemand die in een stromende rivier terecht komt en via de kortste weg naar de kant wil en kiest om tegen de stroom in te gaan, loopt het gevaar zichzelf dood te werken. Iemand die al meegaand op de stroom stuurt, komt gemakkelijker aan de kant, al is dat niet altijd een plaats waar hij zelf voor heeft gekozen.
"Go with the flow" bedoelt niet te zeggen dat wat de meeste mensen doen ook de beste oplossingsrichting is, zeker niet in panieksituaties, maar het moet je wel de indruk geven dat het een goede reden kan hebben wanneer zo veel mensen voor een bepaalde oplossing kiezen. Het gelukkigst leven die mensen die zowel vertrouwen in elkaar en in zichzelf hebben. Wijsheid is te weten wanneer je tussen beiden kan en moet kiezen.


De uitdrukking “flow” slaat ook op een mentale toestand waarop alles stroomt: creativiteit en je werkt met plezier. In een flow voel je je sterk, alert en verricht je moeiteloos je werk. Je bent geconcentreerd en presteert op de top van je kunnen.
Je bent je bewust van je vaardigheden en hebt deze getraind en je geeft je intuïtie een rol in het creatieve proces.
Over het maximaliseren van dit proces “over 'flow', schepping en ontdekking” heeft Csikszentmihalyi een boek geschreven.

In onderstaande presentatie spreekt hij over "flow" op Ted.com:
http://psychologie-nu.blogspot.nl/2006/ ... -flow.html
Mihaly Czikszentmihalyi vraagt, "Wat maakt een leven waard om geleefd te worden?" Hij merkt op dat geld ons niet gelukkig kan maken en kijkt naar diegene die plezier en blijvende bevrediging vinden in activiteiten die een staat van "flow" teweegbrengen.
@ Susan
De originele topic verplaatst. Een nieuwe er voor in de plaats gezet.
Dus als jij jouw reactie aanpast en eventueel op de nieuwe topic een reactie geeft
dan is het probleem geheel opgelost. Ik kan dan later deze opmerkingen weghalen.

@ Univers
Ik hoop dat ik je geen probleem bezorg door deze verandering en dat je reactie nog steeds klopt?
Laatst gewijzigd door taigitu op 10 aug 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onzichtbare lichaam

Bericht door univers » 10 aug 2014, 09:40

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het onzichtbare lichaam

Bericht door Susan » 10 aug 2014, 09:56

taigitu schreef:Afbeelding
Het onzichtbare lichaam

Je onzichtbare ruimte beschermt je.
We zijn ons niet bewust van de ruimte om ons heen, maar inmiddels weten we dat het
lichaam niet ophoudt bij onze huid. De één noemt het aura, de ander astraal lichaam,
maar we kunnen het ook een energieveld noemen. Want dat we energie uitstralen valt
niet te ontkennen. Een verliefd iemand straalt meer uit dan een ernstig ziek persoon.
Dat voelen we, dat ervaren we. Hoe zit dat met die onzichtbare ruimte om ons heen?
Waarom niet hier even bij dit uitgbreidere topic, waar het over het zelfde gaat,
bij elkaar gezet:

viewtopic.php?f=81&t=11478
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 11:57

Don't go with the flow ................... 'Be' the flow ..............

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door univers » 10 aug 2014, 12:56

Ik hoop dat ik je geen probleem bezorg door deze verandering en dat je reactie nog steeds klopt?
Problemen zijn er om opgelost te worden, en ik wijk niet af van mijn reactie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 10 aug 2014, 15:45

Gast1 schreef:'Be' the flow ..............
Naar mijn idee moet dat 'IN the flow' zijn. Tenzij je me wilt uitleggen hoe je het bedoelt.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 19:37

taigitu schreef:
Gast1 schreef:'Be' the flow ..............
Naar mijn idee moet dat 'IN the flow' zijn. Tenzij je me wilt uitleggen hoe je het bedoelt.

Afbeelding
Tuurlijk wil ik dat. Graag zelfs, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Vandaag is me dat al eerder overkomen.
'Go with the flow', betekent zoiets als met de massa mee gaan, zich conformerend aan hetgeen anderen doen.
'Go with the flow' wordt in het topic aangehaald als je niet kunt kiezen.
'In the fow' zijn is iets anders: Je gaat dan helemaal op in dat wat 'jouw flow' is.
'The flow' is eigenlijk de optimale toestand van ervaring.
Die ervaring kun je ook 'zijn'. 'Het Zijn'.
To be or not to be ...

'Be the flow'

Maar dat bedoel ik natuurlijk nooit dwangmatig ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 10 aug 2014, 20:35

Gast1 schreef: 'Go with the flow', betekent zoiets als met de massa mee gaan, zich conformerend aan hetgeen anderen doen.
'Go with the flow' wordt in het topic aangehaald als je niet kunt kiezen.
Zo staat het niet helemaal beschreven:
In de spiritualiteit kent men de uitdrukking “Go with the flow”. Daarmee wordt niet bedoeld dat je aan het begin van een moeilijke reis, zonder nadenken maar in het diepe moet springen en maar kijkt waar je uitkomt. Nee, de uitdrukking heeft als betekenis om de zaken te nemen zoals ze komen. De vergelijking met een stromende rivier heeft als doel om duidelijk te maken dat stromend water betekent dat er stroomafwaarts een uitweg is. Iemand die in een stromende rivier terecht komt en via de kortste weg naar de kant wil en kiest om tegen de stroom in te gaan, loopt het gevaar zichzelf dood te werken. Iemand die al meegaand op de stroom stuurt, komt gemakkelijker aan de kant, al is dat niet altijd een plaats waar hij zelf voor heeft gekozen.
Het betekent niet dat je met de massa mee moet gaan en zeker niet conformeren als dat
voor jou niet de juiste oplossing is. Het is kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor jou,
maar op zo'n manier dat je kijkt naar wat de massa als oplossing heeft en daar de voor jou
geschikte punten eruit halen waarvan je denkt dat ze jou kunnen dienen. Het moet altijd jouw
keuze zijn gebaseerd op wat je allemaal aan mogelijkheden ziet in je omgeving.
En dat kan betekenen dat je op sommige momenten moet inleveren om op andere punten
winst te behalen om je doel te bereiken. Een 'flow' is niet één strakke rechte lijn, er kunnen
ook bochten in de rivier zitten waar de stroom iets minder is.
Of er komen kleine zijriviertjes uit op de rivier, in de vorm van hulp of een steuntje in de
rug. Het leven (flow) is de rivier.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 22:19

Ik heb het niet opgezocht Taigitu en het zal allemaal best kloppen. Jouw laatste zin is dat wat ik schrijf:
taigitu schreef: Het leven (flow) is de rivier.
Don't go with the flow, be the flow ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 10 aug 2014, 22:33

Gast1 schreef:Ik heb het niet opgezocht Taigitu en het zal allemaal best kloppen. Jouw laatste zin is dat wat ik schrijf:
taigitu schreef: Het leven (flow) is de rivier.
Don't go with the flow, be the flow ...
Je begrijpt me verkeerd. Het leven, de flow, is wat AAN je gebeurt. Jij bent een deelnemer
aan het leven, alles wat er in en om je gebeurt is het leven, niet je leven.
Je bent één druppel die in de rivier mee stroomt naar de oceaan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Tet » 10 aug 2014, 23:33

taigitu schreef:alles wat er in en om je gebeurt is het leven, niet je leven.
Ik ben je dankbaar voor dit inzicht Taigitu.
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 11 aug 2014, 08:53

taigitu schreef: Je begrijpt me verkeerd. Het leven, de flow, is wat AAN je gebeurt. Jij bent een deelnemer
aan het leven, alles wat er in en om je gebeurt is het leven, niet je leven.
Je bent één druppel die in de rivier mee stroomt naar de oceaan.
Jawel hoor, ik begrijp je wel en schreef al een paar jaar geleden over de druppel in de oceaan en de zandkorrel op het strand.
Maar ik ben ook ‘iets’…

Ik ben de opstanding van het leven
Ik ben het licht, de deur en het brood
Het alfa en omega en de dag en de nacht
Ik ben álle druppels in de oceaan en álle zandkorrels op het strand
Ik ben de complete opsomming van alles wat er was, is en zal blijven
Ik ben de weg en de waarheid en het leven zelf
Ik ben de stroom van elke rivier
Ik ben de flow …

En dat geldt voor alles en iedereen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 11 aug 2014, 11:06

Tet schreef:Ik ben je dankbaar voor dit inzicht Taigitu.
Een moment van inzicht is een mooie ervaring.
Dus ben ik jou dankbaar als ik iets heb mogen bijdragen aan dat inzicht.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door univers » 11 aug 2014, 11:35

;P! [clap]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 23 aug 2014, 11:54

Flow: vergeet jezelf!

Geld maakt ons niet gelukkiger, maar wat dan wel? Je kunt vast tal van kleine geluksmomenten herinneren die je ook nu weer in een positieve stemming brengen. Er is echter ook een andere vorm van geluk die ervoor zorgt dat je optimaal bezig bent met je leven: flow.

En dan heb ik het niet over ‘go with the flow’ en je conformeren aan de ander. Het gaat juist om je eigen energie die je meevoert en naar steeds een hoger geluksniveau brengt. Zou het niet mooi zijn als je in zoveel mogelijk situaties en activiteiten flow ervaart?

Uit jarenlang onderzoek is gebleken dat een toename in materieel welzijn niet van invloed is op hoe gelukkig mensen zijn. Een geldprikkel is slechts van korte duur. Hoogleraar psychologie, Mihaly Czikszentmihalyi, vroeg zich daarom af “Wat maakt een leven waard om geleefd te worden?”

En dat bleek alles te maken te hebben met het begrip flow. In flow geniet je, voel je je bekwaam en ontwikkel je een sterk gevoel van eigenwaarde. Met flow geef je je leven betekenis en maak je het rijk en intens. Het is een automatisch en spontaan innerlijk proces dat je in een vorm van extase brengt. Zo voelde ik toen ik mijn boek schreef vanaf een bepaald moment een sterke flow; ik was intens verdiept en betrokken bij het schrijfproces en kon me daar helemaal in laten gaan.

Wanneer je helemaal opgaat in je bezigheden, dan kun je zeggen dat je in flow bent.
Er is echter meer aan de hand. Ik geef je hier de 8 condities voor flow:

Je hebt een duidelijk doel
Je bent geconcentreerd en doelgericht
Je hebt verlies van zelfbewustzijn: je gaat volledig op in de activiteit en vergeet jezelf
Je hebt verlies van tijdsbesef: de tijd vliegt voorbij
Je ontvangt directe feedback: je resultaat is onmiddellijk duidelijk, zodat je daarop je eigen handelen kunt aanpassen
Er is evenwicht tussen je eigen vaardigheid en de uit te voeren activiteit: de bezigheden zijn uitdagend maar nét niet te moeilijk om met succes uit te voeren
Je hebt een gevoel van persoonlijke controle over de situatie of activiteit
De activiteit is intrinsiek belonend, bijvoorbeeld erg leuk

Nu kun je in flow zijn waar anderen helemaal geen flow lijken te ervaren. De combinatie tussen de grootte van de uitdaging en de grootte van je vaardigheden waarover je op dat moment beschikt, is voor iedereen anders. Daarvoor moet je al wel over enige vaardigheid of kennis beschikken, omdat je anders onzeker of gefrustreerd raakt. Denk bijvoorbeeld aan de start van een project of de eerste periode van een nieuwe baan. Van de andere kant raak je verveeld als je werk niet meer uitdagend genoeg is. Je voelt dat je dan je vleugels moet uitslaan om teleurstelling en apathie te voorkomen.

Flow zorgt voor een goed gevoel en dat wil je uiteraard vaker ervaren. Je wilt dus je activiteit herhalen. Maar naarmate je de nieuwe vaardigheden onder de knie hebt, ervaar je minder flow omdat de taak niet langer stimulerend is. Je zult dus steeds op zoek gaan naar activiteiten die je (opnieuw) uitdagen. Dit betekent dat je voortdurend streeft, groeit, leert, ontwikkelt en deskundiger en veelzijdiger wordt. Zolang je deze ‘strijd’ leuk vindt, is de continue wens je doelen te verleggen niet erg. Sterker nog, het proces geeft je voldoening en plezier.

Voor een gelukkiger leven is het zaak in meer situaties en activiteiten flow te verkrijgen. Hoe kom je bij jouw flowkanaal? Dat doe je door voor jou opwindende activiteiten te zoeken; dingen die bij jou voor uitdaging zorgen en je buiten je comfortzone duwen. De nieuwe ervaringen die je daar opdoet zijn bijzonder leerzaam, want je wordt immers gedwongen meer vaardigheden te ontwikkelen. Van daaruit begeef je je vrij gemakkelijk naar flow.

En nu jij, wanneer ben jij in flow? Laat me weten waar je energie van krijgt en waarin je volledig opgaat. Ik kijk er naar uit te lezen hoe je flowervaring is. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen

http://www.de-beste-versie-van-jezelf.n ... eet-jezelf
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 23 aug 2014, 14:50

miranda schreef:In flow geniet je, voel je je bekwaam en ontwikkel je een sterk gevoel van eigenwaarde. Met flow geef je je leven betekenis en maak je het rijk en intens. Het is een automatisch en spontaan innerlijk proces dat je in een vorm van extase brengt. Zo voelde ik toen ik mijn boek schreef vanaf een bepaald moment een sterke flow; ik was intens verdiept en betrokken bij het schrijfproces en kon me daar helemaal in laten gaan.

Wanneer je helemaal opgaat (in je bezigheden) dan kun je zeggen dat je in flow bent.
Er is echter meer aan de hand. Ik geef je hier de 8 condities voor flow:

Je hebt een duidelijk doel
Je bent geconcentreerd en doelgericht
Je hebt verlies van zelfbewustzijn: je gaat volledig op in de activiteit en vergeet jezelf (hier bén je de flow)
Je hebt verlies van tijdsbesef: de tijd vliegt voorbij (hier bén je de flow)
Je ontvangt directe feedback: je resultaat is onmiddellijk duidelijk, zodat je daarop je eigen handelen kunt aanpassen
Er is evenwicht tussen je eigen vaardigheid en de uit te voeren activiteit: de bezigheden zijn uitdagend maar nét niet te moeilijk om met succes uit te voeren
Je hebt een gevoel van persoonlijke controle over de situatie of activiteit
De activiteit is intrinsiek belonend, bijvoorbeeld erg leuk

Nu kun je in flow zijn waar anderen helemaal geen flow lijken te ervaren. De combinatie tussen de grootte van de uitdaging en de grootte van je vaardigheden waarover je op dat moment beschikt, is voor iedereen anders. Daarvoor moet je al wel over enige vaardigheid of kennis beschikken, omdat je anders onzeker of gefrustreerd raakt. (zeker, anders ben je beslist niet in de flow) Denk bijvoorbeeld aan de start van een project of de eerste periode van een nieuwe baan. Van de andere kant raak je verveeld als je werk niet meer uitdagend genoeg is. Je voelt dat je dan je vleugels moet uitslaan om teleurstelling en apathie te voorkomen.

Flow zorgt voor een goed gevoel en dat wil je uiteraard vaker ervaren. Je wilt dus je activiteit herhalen. Maar naarmate je de nieuwe vaardigheden onder de knie hebt, ervaar je minder flow omdat de taak niet langer stimulerend is. Je zult dus steeds op zoek gaan naar activiteiten die je (opnieuw) uitdagen. Dit betekent dat je voortdurend streeft, groeit, leert, ontwikkelt en deskundiger en veelzijdiger wordt. Zolang je deze ‘strijd’ leuk vindt, is de continue wens je doelen te verleggen niet erg. Sterker nog, het proces geeft je voldoening en plezier.

Voor een gelukkiger leven is het zaak in meer situaties en activiteiten flow te verkrijgen. Hoe kom je bij jouw flowkanaal? Dat doe je door voor jou opwindende activiteiten te zoeken; dingen die bij jou voor uitdaging zorgen en je buiten je comfortzone duwen. De nieuwe ervaringen die je daar opdoet zijn bijzonder leerzaam, want je wordt immers gedwongen meer vaardigheden te ontwikkelen. Van daaruit begeef je je vrij gemakkelijk naar flow.

En nu jij, wanneer ben jij in flow? Laat me weten waar je energie van krijgt en waarin je volledig opgaat. Ik kijk er naar uit te lezen hoe je flowervaring is. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen
Dit komt al dichter in de buurt van wat ik eerder bedoelde: Don't go with te flow, be the flow ... en in combinatie met hierboven verwarde mij jouw eerdere citaat een beetje Taigitu:
taigitu schreef:Het leven, de flow, is wat AAN je gebeurt. Jij bent een deelnemer aan het leven, alles wat er in en om je gebeurt is het leven, niet je leven.
Je bent één druppel die in de rivier mee stroomt naar de oceaan.
Wanneer je in flow bent en bepaalde doelen hebt, dan denk ik dat ik het met Miranda helemaal eens ben.
Dat is ook wat jij aanhaalde op 10 augustus 15:45 uur in deze topic, het 'in' de flow zijn.
Je schreef later nog iets:
Het leven (flow) is de rivier.
Wat ik daar mee bedoel is dat je die rivier zelf kunt zijn.
Zonder doelen gewoon gaan stromen en het daar laten stromen waar het het beste stroomt.
Geheel opgaan in die ervaring.

Ik ben vaak in de flow en 'zie' wel en inmiddels gebeurt er van alles.
Ik krijg de energie van dat wat ik waarneem en wanneer ik in deze waarneming volledig opga.
Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld:
Vanmorgen liep ik met mijn dochter en vrouw in een winkel.
In een kinderwagen zat een baby die mij recht in de ogen aankeek.
Op dat moment ging ik helemaal op in de ogen van de baby en ik voelde volop plezier.
Ik lachte echter niet, maar verdenk me beslist van een glimlach.
De baby begon te lachen en bleef me maar volgen met zijn ogen.
De moeder van de baby, alsook mijn vrouw en dochter begonnen ook te lachen en een paar mensen in die winkel ook.

De baby was op dat moment haar eigen flow en zo was ik ook mijn eigen flow en dat is anders dan in de flow te zijn.
De baby alsook ikzelf waren op dat moment (maar ook niet eerder) niet bezig met:
Je hebt een duidelijk doel
Je bent geconcentreerd en doelgericht
Je ontvangt directe feedback: je resultaat is onmiddellijk duidelijk, zodat je daarop je eigen handelen kunt aanpassen
Er is evenwicht tussen je eigen vaardigheid en de uit te voeren activiteit: de bezigheden zijn uitdagend maar nét niet te moeilijk om met succes uit te voeren
Je hebt een gevoel van persoonlijke controle over de situatie of activiteit
Het 'gebeurde' gewoon ...

Misschien ben ik eerder of misschien nu alweer een beetje 'bot' overgekomen, maar dat is werkelijk never-nooit mijn bedoeling (geweest) ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door taigitu » 23 aug 2014, 16:24

Gast1 schreef: Ik ben vaak in de flow en 'zie' wel en inmiddels gebeurt er van alles.
Ik krijg de energie van dat wat ik waarneem en wanneer ik in deze waarneming volledig opga.
Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld:
Vanmorgen liep ik met mijn dochter en vrouw in een winkel.
In een kinderwagen zat een baby die mij recht in de ogen aankeek.
Op dat moment ging ik helemaal op in de ogen van de baby en ik voelde volop plezier.
Ik lachte echter niet, maar verdenk me beslist van een glimlach.
De baby begon te lachen en bleef me maar volgen met zijn ogen.
De moeder van de baby, alsook mijn vrouw en dochter begonnen ook te lachen en een paar mensen in die winkel ook.

De baby was op dat moment haar eigen flow en zo was ik ook mijn eigen flow en dat is anders dan in de flow te zijn.
De baby alsook ikzelf waren op dat moment (maar ook niet eerder) niet bezig met:.....
Pierre, als je het zo ziet of ervaart....... prima toch?
Maar voor mij ga je voorbij aan het feit dat je de bewoner in je lichaam bent.
Je beleeft de dingen via de fysieke mogelijkheden van dat lichaam.
En het 'in de flow zijn' is hetzelfde als verliefd, boos, verdrietig of welke emotie ook, zijn.
Zo ben je niet DE flow zo als je niet je verliefdheid BENT of je boosheid of verdriet bent.
Het zijn de emoties die je alleen via je lichaam kan ervaren.
Dus flow zijn is wat mij betreft een onmogelijkheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 23 aug 2014, 16:33

taigitu schreef:Pierre, als je het zo ziet of ervaart....... prima toch?
Maar voor mij ga je voorbij aan het feit dat je de bewoner in je lichaam bent.
Je beleeft de dingen via de fysieke mogelijkheden van dat lichaam.
Taigitu, ik ben het echt helemaal met je eens met wat je hier schrijft.
Ik ga even nadenken (de denker) over het andere wat je schrijft.
Het antwoord zit in mijn hoofd, alleen het verwoorden valt mij lastig.
Maar het prikkelt aangenaam.

Gast1

Re: Niet kunnen kiezen? Go with the flow

Bericht door Gast1 » 23 aug 2014, 16:48

Afbeelding

Three Rivers Meditation

Begin with an awareness of your breath. Where can you feel your breath? Can you feel the air move across your upper lip?
Or move in and out of your nostrils? Or do you feel it as a rise and fall of your chest or your tummy?
There’s no right or wrong way to be aware of the breath. Don’t try to alter your breathing. Just become aware of it. Allow a few breaths, just as they are, just where you are.
The rivers flow though me. I am the flow.
My energy emerges from the flow of the universal energy, infinite in its dimensions. I feel the flow of energy through me. I am the flow.
My time emerges from the time of all eternity, time without beginning, time without end. I feel the flow of time through me. I am the flow.
My consciousness emerges from the flow of the universal consciousness through me.
There is no separateness, only connection. My consciousness flows outwards, ever more inclusively, gradually encompassing all existence.
I am in the flow of the universal consciousness. I am the flow.
My thoughts, my feelings and my actions spread out from the depths of the flowing river. They set currents flowing deeply through me. I am the flow.

Notice the tide of your breath. Breathing in, breathing out. Slowly, rhythmically. Be the flow.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... mhEiRv4OOg

Plaats reactie