Negatieve emoties

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Negatieve emoties

Bericht door taigitu » 19 sep 2014, 16:14

Negatieve emoties

Als we ons bewust zijn van emoties dan geven de positieve emoties ons vleugels,het leven is dan prachtig, we voelen ons prettig en alles wordt bekeken door een roze bril die de liefdevolle dingen waarneemt en de sombere, zwarte bladzijden niet kan lezen.

Wat gebeurt er echter met negatieve emoties zoals boosheid, verdriet en angst?
Boosheid is meestal een reactie op wat gebeurd is en verdriet is vaak een uiting van iets wat niet gebeurde,maar volgens onze verwachtingen had moeten gebeuren.
Bij angst speelt iets onbestemd een rol, iets dat zou kunnen gebeuren.
Dat wat zou kunnen gebeuren, daar zijn we dan bang voor. De boosheid kunnen we overwinnen door die emotie vroegtijdig te herkennen en dan te reguleren met ons bewuste denken.

Het verdriet over iets dat niet gebeurt, niet meer kan gebeuren of waarschijnlijk niet meer zal gebeuren,,heeft te maken met ons verlangen om de heelheid van de vertrouwde zaken in stand te houden. De wens om een directe relatie aan te gaan met wat of wie we dat graag willen is de basis van verdriet als dit gebeuren minder waarschijnlijk tot onmogelijk wordt.
Een afscheid bij het overlijden is een sterke emotionele gebeurtenis, omdat de overledene als rationele partner verdwijnt in een zwart gat van desintegratie. Het verdriet is gebaseerd op het eigen verlies van de interactie tussen het begeerde en het verlorene. Tussen de werkelijkheid uit het verleden en de onwerkelijkheid in de toekomst. Bij het verdriet zal het niet gebeuren en angst voor het mogelijk kunnen gebeuren elkaar kunnen afwisselen als de negatieve emotie verwerking behoeft.

Het verschuiven van verdriet naar angst kan een stap zijn naar verlichting van de negatieve emotie.
Het weten dat elke negatieve emotie wordt gesublimeerd door een positieve, kan de emotionele balans in evenwicht houden.
We associëren de negatieve emoties vaak als blokkades voor een harmonieuze ontwikkeling, doch het bespelen van deze gevoel-sensaties is de essentie van je ontwikkeling. Het verdriet verwerken, de angst overwinnen en de boosheid in de kiem smoren is de opgave om een volwaardig spiritueel leven te leiden.
Een leven waarin het beleven van de emoties centraal staat.
Emoties zijn de heuvels in een vlak landschap, de bergen en dalen in onze levensloop, de variaties in ons mens-zijn.
Negatieve emoties geven ons de mogelijkheid om het leven te verrijken door bewust te zijn van de emotionele schommelingen en de positieve emoties maximaal te beleven.

J.J.v.Verre.
http://spirituelefilosofie.blogspot.nl/ ... oties.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Negatieve emoties

Bericht door Osiris » 19 sep 2014, 16:19

Kan het ook zijn dat de emoties een rol gaan spelen als blijkt dat we de ( eigen gecreeerde) controle over iets/iemand aan het verliezen/kwijtraken zijn ??

Dan zou juist het loslaten ( van die dwang om alles te controleren ),emotioneel bevrijdend kunnen zijn....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door taigitu » 19 sep 2014, 16:26

Osiris schreef:Kan het ook zijn dat de emoties een rol gaan spelen als blijkt dat we de ( eigen gecreeerde) controle over iets/iemand aan het verliezen/kwijtraken zijn ??

Dan zou juist het loslaten ( van die dwang om alles te controleren ),emotioneel bevrijdend kunnen zijn....
Ik kan me voorstellen dat ik de controle over de auto (iets) die ik bestuur wil blijven
behouden. De controle over het wel en wee van mijn kinderen als ze net geboren zijn
verschuift over de jaren naar de kinderen. Je voedt ze op om verantwoordelijk te worden
voor zichzelf tot je ze helemaal los kan laten, erop vertrouwend dat je je best hebt
gedaan. Daar tegenover kan de angst (emotie) om iemand te verliezen, bijvoorbeeld in
een relatie, je zo beheersen dat je jezelf gevangen zet in die angst en datgene in gang
zet wat je juist wilt voorkomen met je controle. Loslaten is dan waarschijnlijk de enige 'controle'
die je kan toepassen op jezelf (dus niet de ander) om een kans te maken iemand niet te verliezen.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Negatieve emoties

Bericht door Osiris » 19 sep 2014, 16:53

Bedoelde ik dus ook.
Veel dingen heb je geen controle over, ook al denken we dat vaak wel.
Als dan blijkt dat we die controle niet hebben en moeite hebben dat te accepteren of niet los kunnen laten ( wat dus zou moeten ),'kunnen' die negatieve emoties dus ontstaan.

Mijn gecontroleerde gedachtenkronkel :chicken:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door taigitu » 15 okt 2014, 15:57

Gregg Braden talks about the role of the human heart in the Law of Attraction's
manifestation process. Thoughts that are believed at true or possible become beliefs and
the vibration of the beliefs is sent out by the heart in the form of an electromagnetic
frequency which affects the atoms around us.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Negatieve emoties

Bericht door Tammy » 16 okt 2014, 05:24

Het verdriet over iets dat niet gebeurt, niet meer kan gebeuren of waarschijnlijk niet meer zal gebeuren,,heeft te maken met ons verlangen om de heelheid van de vertrouwde zaken in stand te houden. De wens om een directe relatie aan te gaan met wat of wie we dat graag willen is de basis van verdriet als dit gebeuren minder waarschijnlijk tot onmogelijk wordt.
Een afscheid bij het overlijden is een sterke emotionele gebeurtenis, omdat de overledene als rationele partner verdwijnt in een zwart gat van desintegratie. Het verdriet is gebaseerd op het eigen verlies van de interactie tussen het begeerde en het verlorene.
Het is een misverstand dat men het altijd heeft over eigen verlies van degene die achterblijft.
Naast dat vreselijk eigen verlies, is er ook het vreselijke verdriet dat de overledene het leven niet meer kan meemaken .
Dat de overledene die zo graag had willen doorleven alle mooie dingen in het leven niet meer kan meemaken.
Dat gegeven maakt het nog erger, vooral als iemand jong sterft en ooh zo graag nog had willen leven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Negatieve emoties

Bericht door Gast1 » 16 okt 2014, 06:06

Ah ... hier ga ik me dadelijk eens in verdiepen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door taigitu » 16 okt 2014, 10:01

Tammy schreef:Het is een misverstand dat men het altijd heeft over eigen verlies van degene die achterblijft.
Naast dat vreselijk eigen verlies, is er ook het vreselijke verdriet dat de overledene het leven niet meer kan meemaken .
Dat de overledene die zo graag had willen doorleven alle mooie dingen in het leven niet meer kan meemaken.
Dat gegeven maakt het nog erger, vooral als iemand jong sterft en ooh zo graag nog had willen leven.
Ik begrijp wat je bedoelt. Juist bij een zus, zoals jij een tweelingzus, weet je hoe graag
ze had willen leven. En door die speciale binding tussen jullie kan ik me voorstellen dat dat
verlies intenser is/voelt, zeker omdat je haar zo mist op belangrijke en mooie momenten.
Mijn ervaring is wel dat het verdriet in de loop van de tijd minder scherp wordt. Er komt
berusting en acceptatie. En ik weet dat er een weerzien komt met de personen waar ik van houd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door Zoeker » 16 okt 2014, 10:11

Het verschuiven van verdriet naar angst kan een stap zijn naar verlichting van de negatieve emotie.
Dit komt wel overeen met mijn ervaring. Angst was het beste wat mij kon overkomen.
Gelukkig had ik geen angst voor de angst zelf.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door Zoeker » 16 okt 2014, 10:12

taigitu schreef:En ik weet dat er een weerzien komt met de personen waar ik van houd.
Dat weerzien kan al bij leven geschieden omdat er geen werkelijke afgescheidenheid bestaat.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Negatieve emoties

Bericht door Tammy » 17 okt 2014, 04:40

Taigitu schreef:
Mijn ervaring is wel dat het verdriet in de loop van de tijd minder scherp wordt. Er komt
berusting en acceptatie. En ik weet dat er een weerzien komt met de personen waar ik van houd.
Bij mij komt er nooit berusting en acceptatie Taigitu.
Ook niet over een lange tijd, als je me kent en zeker ook vanuit het tweeling zijn is dat onmogelijk.
Zeker ook door de vroege leeftijd en de strijd die ze geleverd heeft, en het dan toch niet redden.
Maar ik weet wel dat ik haar ooit weer zie.
Ik geloof in een geestenwereld, ook al ben ik niet gelovig.
Want god of wat dan ook heeft hier niks mee te maken.
Ik zie haar eens weer als mijn tijd gekomen is.
En dan staat ze me op te wachten in Wyoming.

En hier wil ik mijn bijdrage bij laten voor wat dit topic betreft.
Ik wil er verder niet meer over praten.
Heb alleen even gereageerd omdat het niet alleen het eigen verlies is.
Hoop op begrip daarvoor.
Dank je Taigitu voor je lieve en mooie woorden. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Negatieve emoties

Bericht door taigitu » 17 okt 2014, 11:48

Afbeelding
Ik begrijp het. Sterkte......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Negatieve emoties

Bericht door Tammy » 18 okt 2014, 03:57

Dank voor je begrip Taigitu. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Negatieve emoties

Bericht door Gast1 » 22 okt 2014, 16:06

Ik heb het gelezen Tammy ... en ook ik heb begrip en zo stap ik dus over naar mijn eigen vervolg ...
Gast1 schreef:Ah ... hier ga ik me dadelijk eens in verdiepen ...
Vreemd ... ik heb me er niet in verdiept en toch zegt mijn 'weten' mij het volgende ...
Er is geen negatieve of positieve emotie.
We denken het slechts.

Elke emotie is iets prachtigs.
Emoties doen je beseffen dat je 'er bent' omdat een emotie een reactie is.
Je beleeft via je emotie je 'Zijn' hier op Aarde.
Als je je hier heel sterk bewust van bent, dan kan boosheid, angst en verdriet iets heel moois zijn.
Ik schreef het al vaker, het zijn geen dieptepunten als je je bewust bent van wat er feitelijk gebeurd.
Boosheid, angst en verdriet zijn een intensiteit.
Een intensiteit die je op een speciale wijze kunt beleven.
Ze wijzen zelfs naar één speciaal iets ... "Liefde" ...

Ik ben voor de derde keer in twee jaar 'overspannen' en ik geniet van mijn menselijke trekjes.
Ik ben niet bijzonder en toch ook weer wel.
Slapen doe ik maar slecht en mijn denken motiveert mij tot de meest creatieve oplossingen.
Ik 'leef dat het barst' ...

Zo bespeur ik geen enkel negatieve emotie, hoewel zelfs mijn stoelgang niet al te best is.
Ik geniet van mijn menselijke tijdelijke dip die feitelijk een schitterend hoogtepunt is.
Een moment uit mijn leven hetwelk binnen no time voorbij is, ook al loopt het nu zelfs al bijna 2 jaar.

Mijn mensenkennis is ongelooflijk gegroeid en tijdens al die ervaringen heb ik mezelf flink bestudeerd.
Daarvoor kan ik alleen maar dankbaar zijn.

Niks negatieve emotie. Niet omdat ik het niet wil, het is er eenvoudig niet.
Ik kan het zelfs niet zien.
Op het moment dat ik dit typte ging er een Vlaamse gaai op het afdak zitten op 2 meter afstand van mij.
Ik zag ze via het raam.
Achter mij schijnt de zon en op de achtergrond speelt prachtige muziek.
Ik ben met mezelf bezig en met typen, gewoon uit het hart schrijven.

Wauw ...

Geluid een beetje harder, fullscreen en 720 p HD:

Plaats reactie