Aspecten van Tao

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 03 nov 2014, 17:35

Leuk Univers ... *1*
Zoeker schreef: Ik zie nu dat ik 'luister' schrijf, maar ik hoor natuurlijk niks.
Ik voel dat 'voelen' (aanvoelen, gevoel) een mogelijk 'beter' woord zou kunnen zijn. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aspecten van Tao

Bericht door univers » 03 nov 2014, 17:40

Ik voel dat 'voelen' (aanvoelen, gevoel) een mogelijk 'beter' woord zou kunnen zijn.
instinct?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 03 nov 2014, 17:47

Bijvoorbeeld, maar dat is misschien meer een soort gedragspatroon.

Intuïtie past dan weer beter ...

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 03 nov 2014, 17:51

Ja, intuïtie is beter ...

Ik kom er (alweer) bij uit ... de epifyse ...

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... rKZkxxx5wA

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Eg_82-A6bQ

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 03 nov 2014, 19:25

Geluid wat harder zetten ... afschakelen en ... (probeer het eens voor een minuut of 10 en beter nog, voor het hele halve uur ...)
Ah, dat ontspant heerlijk ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Zoeker » 03 nov 2014, 19:38

Nee, geen intuitie. Intuitie is een bepaalde ingeving zonder dat je weet waar dat vandaan komt.
Dit ligt in diepere lagen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Susan » 03 nov 2014, 19:44

Zoeker schreef:
Het leren gebeurd gaandeweg lijkt mij. Leren is een proces, een pad. Ik heb ook geen idee wat uittreden inhoudt of waardoor het getriggerd wordt. Maar in 1 klap leren lijkt mij niet mogelijk. Maar ik spreek natuurlijk vanuit perceptie. En die perceptie is dat de ongeziene wereld ook een leerproces is.[/quote]
Het gebeurd ook gaandeweg Zoeker, wat ook niet te snel mag/kan gaan, anders forceren we ons zelf door stappen over te slaan.
(de kosmos laat zich trouwens niet 'dwingen'..) Uittredingen horen bij mij kan ik wel stellen, als onderdeel van m'n dagelijks leven en heeft me al heel laten voelen en horen over de ongeziene wereld.
Vwb je andere reactie: we willen als mens graag alles benoemen en exact omschrijven. Maar dat waar we het hier over hebben -Tao-laat zich niet omschrijven. Ik doe er wel eens pogingen toe en ik ben nooit tevreden. Het is mijn ego-wens om alles te kunnen vatten. Maar iedere keer als je het denkt te hebben, heb je het toch weer niet. Het is een overgave aan 'iets' wat zich in mij voordoet. Luister ik er niet goed naar, dan merk ik het vanzelf wel.
Nee, voor mij hoeft het niet persé benoemd te worden, ook niet in boeken van te voren, het enige is dat het 'nodig' is om een beetje aan anderen duidelijk proberen te maken wáár en wát er nu precies bedoeld wordt met zoals hier dus Tao. En voor mij zelf om te kunnen zeggen wat ik onderga voel en zie bij uittredingen, visioenen, sterke voorgevoelens enz enz.
En voor mij is het verder ook al jaren van, laat maar gebeuren en komen zoals het zich aandient. Verzet al lang opgegeven,
het komt tóch zoals goed is. Ook de niet mooie zaken of verdrietige. (scheelt enorm veel energie en onrust)
Ik zie nu dat ik 'luister' schrijf, maar ik hoor natuurlijk niks.
Haha prachtig, het is nml precies zoals ik het altijd zeg, want ik luister naar wat ik Voel,(intuitie) wat ik Hoor én ook bij wat ik Zie hoor. Dat Zien vertaald zich voor mij meteen in gevoel, gepaard gaande met fysieke sensaties, fijne en onplezierige 'aangevers' zijn dat om de weg te wijzen.

En nú schiet mij jouw onderschrift in gedachten:
"De waarheid vind je niet door het bijeenbrengen van meer en meer kennis, maar door het opheffen van onwetendheonsid."

Door ons niet te verzetten, Het op ons af laten komen, laten gebeuren en heel goed te luisteren, wordt of kan onwetendheid
zoetjes aan verdwijnen, op de lange duur wel te verstaan.

Mijn poging om helder neer te 'pennen' wat ik bedoel, en hoe ik het zie, was dit... :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 03 nov 2014, 22:28

Zoeker schreef:Nee, geen intuïtie. Intuïtie is een bepaalde ingeving zonder dat je weet waar dat vandaan komt.
Dit ligt in diepere lagen.
Interessant. Dat klinkt nogal stellig en ik zie vrij snel dat je een vergissing maakt in de tweede zin van de drie geschreven zinnen. Volgens mij is de definitie anders:
Intuïtie kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.
Wikipedia
Intuïtie: Onmiddellijk als bij ingeving verkregen inzicht in het wezen van de dingen. Het is een manier van kennen die volstrekt buiten het begripsmatige denken en het stap voor stap redeneren om gaat.
http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=3814

Laten we nog eens even verder kijken:
Het volgen van intuïtieve ingevingen is (volgens de plausibiliteitsmethode) een onbewust proces (denk maar aan het besturen van een motorvoertuig) dat
gecorrigeerd kan worden door rationeel denken. Albert Einstein schijnt hierover gezegd te hebben: 'De intuïtie is een Godsgeschenk, de ratio een dienaar; ergens in de tijd zijn we de dienaar gaan aanbidden en het geschenk vergeten'.
Wikipedia

Jij schrijft dat 'dit' in diepere lagen ligt, ik schrijf dat het (vooral) in de epifyse ligt.
De epifyse is de pijnappelklier.
Ik ben de pijnappel op talloze plekken tegengekomen in de praktijk, maar ook op plaatjes.
Op heel oude plaatjes. En in heel oude artefacten in de diverse musea.

Het aantal 'toevallen' is niet te beschrijven en later ben ik het gaan 'inzien'... gaan 'invoelen' en gaan weten.
Daarna ging ik lezen en het is frappant wat ik allemaal ontdekte.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Dat wat ik ontdekte door het zien en in-zien, invoelen en weten, bleken 'mensen van naam' beschreven te hebben.
Ik heb het dan niet over Laurens Geurts.

Maar het is slechts mijn waarheid...

Mij interesseren die 'diepere lagen' en ik denk wel wat je daarmee bedoelt.

Wil jij die diepere lagen omschrijven en eens uitleggen Zoeker?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Zoeker » 04 nov 2014, 00:03

Ja, je geeft zo een betere definitie van intuitie.
Intuïtie kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.
Tao is iets anders. (bij mij althans) Net als wat het artikel beschrijft: je kan het met je denken niet bevatten. Gevoelsmatig plaats ik het ook buiten het denken. Als ik er een serieuze slag naar zou moeten slaan, dan komt het uit het hart vandaan. In mijn filosofie is het hart de plaats waar bewustzijn contact maakt met bewustzijn.

Daar waar intuitie een direct weten geeft , is Tao iets vagers. Het vergt verstilling en 'oefening' om te her-kennen.
Het is iets wat je als mens in werking zet of kan zetten. En het heeft een samenhang met de transformatie die in een mens kan plaatsvinden.
En die transformatie houdt verband met de ongeziene wereld die in een mens gezien kan worden. De gerichtheid op de geziene wereld wordt minder belangrijk, je hecht er minder waarde aan. Die onthechting van de geziene wereld kan men voor onverschilligheid verslijten, maar is dat niet.

Zoals ik het zie ben jij, Gast1, meer op het hoofd gericht (epifyse). Jij bewandelt kennelijk een andere weg dan ik. (ik denk dat dat voor Susan ook op gaat) Soms zijn er raakvlakken, soms niet. Het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere. Momenteel ben ik bezig met 'dit' en het loopt al vanaf mijn intreden 2 jaar terug. Intreden is iets wezenlijk anders dan uittreden. Hoewel je wel met dezelfde zaken werkt.

Bedenk wel dat bovenstaande slechts perceptie is en niet perse waarheid.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 04 nov 2014, 05:03

Zoeker schreef:Ja, je geeft zo een betere definitie van intuïtie.
Intuïtie kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.
Tao is iets anders(bij mij althans). Net als wat het artikel beschrijft: je kan het met je denken niet bevatten. Gevoelsmatig plaats ik het ook buiten het denken. Als ik er een serieuze slag naar zou moeten slaan, dan komt het uit het hart vandaan. In mijn filosofie is het hart de plaats waar bewustzijn contact maakt met bewustzijn.

Daar waar intuïtie een direct weten geeft , is Tao iets vagers. Het vergt verstilling en 'oefening' om te her-kennen.
Het is iets wat je als mens in werking zet of kan zetten. En het heeft een samenhang met de transformatie die in een mens kan plaatsvinden.
En die transformatie houdt verband met de ongeziene wereld die in een mens gezien kan worden. De gerichtheid op de geziene wereld wordt minder belangrijk, je hecht er minder waarde aan. Die onthechting van de geziene wereld kan men voor onverschilligheid verslijten, maar is dat niet.
Bij mij is Tao ook iets anders dan 'Intuïtie'.
Jouw omschrijving van Tao wijkt niet af van mijn visie. Ik schrijf ook niet dat Tao intuïtie is, sterker nog, ik omschreef intuïtie in haar geheel niet.
Het is jouw perceptie ... Zie wat ik op pagina 1 van dit topic schreef:
Gast1 schreef:Tao, Qi, ch'i, chi, ki of gi, Toth, Hermes Trismegistus, Ra, Isis, Osiris, Jaweh, Allah, Zoeker, Susan, Maris ... De stem van wijsheid heeft duizenden namen ...
De stem van 'het weten' ligt in iedereen en alles verscholen, wij als mens (bijvoorbeeld) kunnen die deur openen. Nogmaals, bekijk deze links eens: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Laurens Geurts heeft een aardige compilatie verzamelt waar ik in mij site in 2008 over schreef. Zonder daar één woord eerder over gelezen te hebben.
Zoeker schreef: Zoals ik het zie ben jij, Gast1, meer op het hoofd gericht (epifyse).
Neen, dat is een misvatting. De 'diepere lagen' liggen in elk atoom verscholen van mijn lijf, van alles zelfs. De epifyse echter, helpt mij om het allemaal te begrijpen. Als je de link gelezen hebt, begrijp je dat.
Zoeker schreef: Jij bewandelt kennelijk een andere weg dan ik (ik denk dat dat voor Susan ook op gaat). Soms zijn er raakvlakken, soms niet. Het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere. Momenteel ben ik bezig met 'dit' en het loopt al vanaf mijn intreden 2 jaar terug. Intreden is iets wezenlijk anders dan uittreden. Hoewel je wel met dezelfde zaken werkt.

Bedenk wel dat bovenstaande slechts perceptie is en niet perse waarheid.
Zeker, het is slechts een perceptie, maar ik heb het niet eerder meegemaakt dat iemand 'nagenoeg' hetzelfde pad bewandeld.
Het pad is niet anders, onze 'wandelgang' is (iets) anders.
Iedereen heeft zijn eigen wijze van bewandelen en het verschil tussen jou en mij is (zoals ik het zie) maar heel klein. Dat fascineert mij.
Leuk is het, dat je het als een soort 'intreden' ziet.
Ik noem dat bijvoorbeeld 'openen' ... Ik probeer, wil en moet nog minder intreden om 'het' te begrijpen ...
Het overkomt mij. Ik noem het geen toeval. Het valt mij echter wel toe.
Dit besef, dit 'weten', opent mijn deur verder en 'het zien', het 'inzien' vergroot zich met de week, met de dag en soms met het uur.
Tao, Qi, ch'i, chi, ki of gi, Toth, Hermes Trismegistus, Ra, Isis, Osiris, Jaweh, Allah, Zoeker, Susan, Maris en anderen 'helpen' mij daar continu bij.

Het is mij allemaal 19 jaar gelden voorspeld en al dit, is op dit heuse moment nog steeds aan het 'uit komen' ...
Momenteel is het bijna 05:00 uur.
Ik voel een heel sterke verlichting en zo besloot ik een Osho-Zen kaart te trekken:
Afbeelding

Heer van vuur - De Schepper

De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken.
Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden.
Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is.
Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken.
Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten.
Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf.
Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen.
En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg.
Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld.
Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is.
Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.
Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk.
Je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen.
God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.
Ik schreef bijna 4000 berichten op een ander forum. Toen ik 'klaar was' met schrijven, verdween dit forum.
Frappant is het dat ik een eigen site had, die 26.000 x aangeklikt was ...
Sinds een 3-tal weken is mijn site verdwenen.
Al wat ik schrijf, verdwijnt.

Ik twijfel soms, om mijn manuscript te voleinden.
Ik weet echter, dat ik dit toch ga doen.

Wanneer het in boekvorm verschijnen zal, heeft de tijd het al ingehaald.
Mijn 'weten' zal het 'weten' zijn wat zich bij anderen aan het openen is.

Ik ben een 'apostel' ...
Petrus Christoffel ... mijn eerste twee geboortenamen.
Petrus, de eerste apostel en de sleuteldrager van 12 ... de 'rots' waarop het huis gebouwd zal worden ...
Christoffel, 'de drager van Christus' en de enige 'Sint-Christoffelkathedraal' ... staat in Roermond, de geboorteplek van mijn Vader.

Wow ... en toch ook niet wow ...

Het is zoals het is ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aspecten van Tao

Bericht door univers » 04 nov 2014, 05:26

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Gast1 » 04 nov 2014, 05:28

Wow ... Môgge Uni.
Jij bent ook al zo vroeg wakker.

Ik val nu om van de slaap en ga lekker terug naar bedje ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aspecten van Tao

Bericht door univers » 04 nov 2014, 05:36

Je hebt nog gelijk ook.
Ik ga dadelijk weer oppassen.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Susan » 04 nov 2014, 11:34

Even weg gehaald, was bij nader inzien inderdaad
een vergissing de vragen en verdere reactie die
ik geplaatst had. [lamp] :grin:
Laatst gewijzigd door Susan op 04 nov 2014, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aspecten van Tao

Bericht door univers » 04 nov 2014, 12:21

Bij uittredingen doe je intrede in de ongeziene wereld, die dan gezien en doorvoeld wordt.
Mooi hé ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Susan » 04 nov 2014, 12:40

univers schreef:
Bij uittredingen doe je intrede in de ongeziene wereld, die dan gezien en doorvoeld wordt.
Mooi hé ?
Ja dat is heel mooi, niet goed te omschrijven, ontbreken woorden voor :grin:
eigenlijk had ik er ook het horen nog bij moeten zetten zag ik nu.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aspecten van Tao

Bericht door univers » 04 nov 2014, 12:54

Gedachten, is dat niet het zelfde als horen.
Want ik hoor het in mijn hoofd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Susan » 04 nov 2014, 13:02

univers schreef:Gedachten, is dat niet het zelfde als horen.
Want ik hoor het in mijn hoofd.
Als ik denk hoor ik mijn gedachten niet, en toch luister ik er goed naar,
en er kan tevens hoorbaar antwoord komen wat dan niet van mijn eigen
gedachten of stem afkomstig is ... :grin:
Echter bij uittreding kan je soms gesprekken hebben en geluiden horen he.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Zoeker » 04 nov 2014, 14:57

Susan schreef: Heel lastig om dát nu goed in woorden neer te zetten Zoeker

Ja, eigenlijk ondoenlijk. Ik merk dat het nu ook verzandt in woorden. Maar toch…toen ik dit artikel las dacht ik meteen: de schrijver hiervan die weet het.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Aspecten van Tao

Bericht door Susan » 04 nov 2014, 15:41

Zoeker schreef:
Susan schreef: Heel lastig om dát nu goed in woorden neer te zetten Zoeker

Ja, eigenlijk ondoenlijk. Ik merk dat het nu ook verzandt in woorden. Maar toch…toen ik dit artikel las dacht ik meteen: de schrijver hiervan die weet het.
Het is naast weten ook het voelen, aanvoelen/invoelen.
En wie het ondergaat Weet en dat is voldoende.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie