Mens, sta op en herinner jezelf

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 05 nov 2014, 22:33

"Mens, sta op en herinner jezelf"

Het ontwaken van het zelf,
De zeven zelfwerken
Opgesteld door Bram Moerland



1. Plaats van rust

Het is van wezenlijk belang om in jezelf ‘een plaats van rust’ te vinden. Daar kun je de positie innemen van de innerlijke getuige. Dan kun je de bewegingen van je gemoed en van je denken gadeslaan, oordeelloos zien. Het 'zien' stelt je in staat in vrijheid los te laten of te verbinden.
Er zijn vele vormen van meditatie die je kunnen helpen de plaats van rust in jezelf te ontdekken.


2. Herstel van lichaamsbewustzijn

Veel mensen zijn hun lichaam kwijtgeraakt, en daarmee ook hun innerlijke kompas. Herstel van lichaamsbewustzijn maakt je aanwezigheid op aarde krachtiger.
Wie goed in z’n lijf zit weet wat hij hier op aarde te doen heeft en straalt een rustig zelfvertrouwen uit.

3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht. Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.

4. De tekenen van je biografie leren verstaan

Elk mens is uniek. Maar het is lastig om jezelf bewust te kennen. Je eigenheid ervaar je als zo vanzelfsprekend dat je je momenten van eigenheid niet herkent. Daarvoor moet je de tekenen leren verstaan die in je biografie verscholen zijn: terugkijken op je leven om de belofte op te sporen die in elk mens op vervulling wacht.

5. Psychologie van het ontwaken

De veranderingsprocessen op het spirituele pad zijn heel stereotiep in die zin dat bijna iedereen door nagenoeg dezelfde ervaringen gaat. Allerlei tradities hebben daar hun eigen beelden voor. Niettemin is het iets heel persoonlijks wat uit deze ervaringen tevoorschijn kan treden.
Het is goed om enig zicht te hebben op wat jou, of anderen, te wachten staat, zodat je niet hoeft te schrikken als zich een heftige ervaring voordoet.

6. De dialoog met de ander

We zijn niet alleen op de wereld. We moeten de wereld delen met onze medemensen. Dit vraagt om bezinning en de kunst van een goed gesprek: respectvol luisteren en authentiek antwoorden in een dialogische relatie. In een waarachtige ontmoeting ‘vindt waarheid plaats.’
Wil je jezelf leren kennen? Daarbij is je medemens als spiegel onontbeerlijk.

7. Zingeving

De zin van het bestaan is een persoonlijk waagstuk, geboren uit je eigen bewogenheid en met inzet van je persoonlijke talenten. Je zult het gevoel hebben een zinvol bestaan te leiden als je met je bewogenheid en je eigenheid een plek in de wereld kunt innemen. Zingeving is de expressie van je eigenheid in een respectvolle relatie tot al wat leeft.

http://www.brammoerland.com/zelfstappen ... index.html
(link aangepast)
Laatst gewijzigd door Maris op 08 nov 2014, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 06 nov 2014, 06:34

Hééj ... :shock:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 06 nov 2014, 07:39

Hier is al een topic over ook van Bram Moerland Maris,
kan me indenken dat je dát ontgaat hoor bij zoveel onderwerpen die ook nog eens zo verspreid staan.

Geplaatst bij : Bewustzijn & Onderbewustzijn:

viewtopic.php?f=45&t=11013
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door taigitu » 06 nov 2014, 09:56

Maris schreef:"Mens, sta op en herinner jezelf"

Het ontwaken van het zelf,
De zeven zelfwerken
Opgesteld door Bram Moerland

3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht. Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
Het mooie en tegelijk simpele teksten.
En deze derde heeft mijn voorkeur. Je kwetsbaar durven opstellen vereist moed maar
wordt vaak weggedrukt omdat men bang is voor de reactie op die kwetsbaarheid door
de ander. En daarmee pleeg je verraad aan jezelf, wat zich weer fysiek kan wreken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 08 nov 2014, 14:09

Susan schreef:Hier is al een topic over ook van Bram Moerland Maris,
kan me indenken dat je dát ontgaat hoor bij zoveel onderwerpen die ook nog eens zo verspreid staan.

Geplaatst bij : Bewustzijn & Onderbewustzijn:

viewtopic.php?f=45&t=11013
Door wat jij bij Grenzeloos Inzicht plaatste over Bram Moerland werd ik nieuwsgierig. Ik kende zijn naam alleen van het Thomasevangelie. Dat inspireerde mij dus om door te googlen op zijn naam en daarbij kwam ik bovenstaande tekst tegen die ik de moeite van het plaatsen waard vond door zaken die mij zelf bezighouden en die in mijn beleving hier voorbij kwamen.
De link naar het bovenstaande stuk is trouwens niet goed overgekomen, dit moet zijn: http://www.brammoerland.com/zelfstappen ... index.html


Het artikel bij de door jouw aangehaalde link heb ik inderdaad niet gevonden, maar zoals je zelf al opmerkt: er staat hier zoveel op het forum dat ik nog wel meer niet zal hebben gevonden. Veel leesvoer hier ;-)

Dank overigens voor het plaatsen van de link naar het door jou geplaatste stuk: daar bespreekt Bram Moerland over onze schaduwkant zoals beschreven door C.G. Jung. Ook boeiend om te lezen. De visie van Carl Jung vind ik sowieso interessant.

Ik realiseer mij trouwens dat jouw opmerking mij wat onzeker maakt(e): had ik dit stuk onder jouw link moeten plaatsen? Of bedoelde je je opmerking anders?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 08 nov 2014, 14:21

taigitu schreef: Het mooie en tegelijk simpele teksten.
En deze derde heeft mijn voorkeur. Je kwetsbaar durven opstellen vereist moed maar
wordt vaak weggedrukt omdat men bang is voor de reactie op die kwetsbaarheid door
de ander. En daarmee pleeg je verraad aan jezelf, wat zich weer fysiek kan wreken.
De teksten spreken mij ook aan door de eenvoudige benadering. De derde die jij aanhaalt is zeker mooi: zijn we als mens niet allemaal kwetsbaar? En is het inderdaad niet juist van belang dat we in de eerste plaats eerlijk moeten durven zijn naar onszelf over onszelf?

Als we onszelf gaan 'veroordelen' om onze kwetsbaarheid, onze menselijkheid, zullen we denk ik inderdaad bang zijn voor wat de buitenwereld ervan vindt. Ik denk overigens dat die hardheid naar onszelf ook bepalend is voor onze houding naar de buitenwereld: dat we datgene veroordelen bij anderen, wat we onszelf niet toestaan aan emoties....

Emoties komen en gaan, de kunst is om ze te observeren en er een weg in te vinden om ze te uiten, zonder dat ze schade aanrichten bij onszelf en/of anderen.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Zoeker » 08 nov 2014, 15:43

Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
Emoties hebben 'jou' wat te vertellen. De weg naar het 'jezelf herinneren' loopt namelijk niet alleen via de weg van het verstand.
Het verstand is er weer wel om te duiden wat de emoties voor verhaal hebben. Dat duidt dus op een samenwerking.
Een mens kan zijn emoties 'gewoon' bestuderen op het moment dat zij zich voordoen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 08 nov 2014, 18:16

Maris schreef:
daar bespreekt Bram Moerland over onze schaduwkant zoals beschreven door C.G. Jung. Ook boeiend om te lezen. De visie van Carl Jung vind ik sowieso interessant.
Leuk dat het ook jouw interesse heeft. Ook dat zelfde stuk van Bram Moerland had ik daar in een topic geplaatst.
Mocht jij daar trouwens ook graag een topic over openen, ga gerust je gang, dat is geen punt voor mij.
Ik realiseer mij trouwens dat jouw opmerking mij wat onzeker maakt(e): had ik dit stuk onder jouw link moeten plaatsen? Of bedoelde je je opmerking anders?
He....? ...of is het misschien een grapje en bedoel je dit niet serieus?
Nee Maris, je moet echt helemaal niets hoor, laat staan dat je iets onder dat topic 'moet' plaatsen... De keus is geheel vrij voor iedereen waar men iets wil plaatsen gelukkig.
Jammer dat het zo overgekomen is en je daardoor wat 'onzeker' werd van mijn
opmerking..? [think]
Excuus hier voor, zo bedoelde ik het beslist niet en anders had ik het er open bij gezet indien het anders was.
Het ging mij er alléén om dat er anders dubbele topics komen waar exact hetzelfde in staat.

Ik zal Tammy vragen dat topic wat ik plaatste even weg te halen, dan is het opgelost. :grin:
(geldt ook voor eventueel andere dubbele topics)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 08 nov 2014, 23:02

Excuses zijn niet nodig Susan, ongetwijfeld lief bedoeld van jou, maar mijn onzekerheid zit in mijzelf. Onzeker omdat ik niet hetzelfde onderwerp herkende in wat jij hebt geplaatst in viewtopic.php?f=45&t=11013 en datgene wat ik hier heb geplaatst.
Misschien wil je mij uitleggen waar ik het punt in overeenkomst mis?

Wat mij betreft is er ook geen enkel probleem en kunnen beide topics ook naast elkaar bestaan. Maar als Tammy (of jij of iemand anders) er anders over denkt, heb ik er verder ook geen probleem mee als de topics worden samengevoegd. Het weghalen van jouw topic lijkt me niet echt nodig, zo te lezen zijn er nl. mensen blij mee dat jij het geplaatst hebt.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 08 nov 2014, 23:05

Zoeker schreef:
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
Emoties hebben 'jou' wat te vertellen. De weg naar het 'jezelf herinneren' loopt namelijk niet alleen via de weg van het verstand.
Het verstand is er weer wel om te duiden wat de emoties voor verhaal hebben. Dat duidt dus op een samenwerking.
Een mens kan zijn emoties 'gewoon' bestuderen op het moment dat zij zich voordoen.
Zo ervaar ik het ook... Emoties observeren (bestuderen) en duiden met je verstand (her-inner-ingen ophalen naar het verhaal erachter)....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 08 nov 2014, 23:37

7. Zingeving

De zin van het bestaan is een persoonlijk waagstuk, geboren uit je eigen bewogenheid en met inzet van je persoonlijke talenten. Je zult het gevoel hebben een zinvol bestaan te leiden als je met je bewogenheid en je eigenheid een plek in de wereld kunt innemen. Zingeving is de expressie van je eigenheid in een respectvolle relatie tot al wat leeft.
Deze vind ik persoonlijk de mooiste.... De zin van het Leven is de zin die je er 'zelf' aan kunt geven....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Zoeker » 08 nov 2014, 23:48

Maris schreef:
Zo ervaar ik het ook... Emoties observeren (bestuderen) en duiden met je verstand (her-inner-ingen ophalen naar het verhaal erachter)....
Het klinkt misschien vreemd, maar als ik emoties ervaar dan voel ik me meer mens dan anders.
Ik vind het enerzijds geweldig om emoties te ervaren, anderzijds is er vaak een niet al te vrolijke aanleiding toe.


Wat zou mijn leven zijn geweest zonder emoties? Dat geliefden sterven zonder dat het je wezenlijk raakt?
Daar moet je toch niet aan denken?

Ik zie dat zo: ik ben zelf liefde en dat richt ik op mensen om mij heen.
In die mensen zie ik de liefde die ik zelf ben terug.
Mensen om ons heen zijn spiegels.
En als ze stoppen met spiegelen dan ervaren we emoties.
Waar ik mensen schrijf kan je natuurlijk nog allerlei andere zaken invullen.
Want we spiegelen ons ook op ons werk, hobby of andere niet-materieele zaken.

Emoties zijn een godsgeschenk….

Door emoties kunnen we elkaar ervaren. Eigenlijk is mijn leven een aaneenrijging van 'elkaar ervaren'.
En raad eens? Waar ervaren we emoties eigenlijk? Niet in de hersens, niet in je grote teen.
Maar die ervaren we (althans ik) even boven het hart, in het borstbeen.
Precies de plaats waar ook klanken bij je binnen komen.


Wie zichzelf observeert, die ziet dat het gebied boven het hart een belangrijk gebied is.
Onze diepste pijn en onze grootste vreugde beleven we in exact hetzelfde gebied.
Ook zingen doen we uit volle borst. Of een innige omhelzing doen we op die plaats.
In feite is het borstbeen onze verbinding met 'Alles buiten ons'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Zoeker » 08 nov 2014, 23:50

Maris schreef:
7. Zingeving

De zin van het bestaan is een persoonlijk waagstuk, geboren uit je eigen bewogenheid en met inzet van je persoonlijke talenten. Je zult het gevoel hebben een zinvol bestaan te leiden als je met je bewogenheid en je eigenheid een plek in de wereld kunt innemen. Zingeving is de expressie van je eigenheid in een respectvolle relatie tot al wat leeft.
Deze vind ik persoonlijk de mooiste.... De zin van het Leven is de zin die je er 'zelf' aan kunt geven....

De zin van het leven heb ik net weergegeven….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 09 nov 2014, 08:04

Maris schreef: Misschien wil je mij uitleggen waar ik het punt in overeenkomst mis?
Je hebt helemaal gelijk hoor Maris, vergissing en onzorgvuldig van mij in deze.
Dit had ik nml opgeslagen met de gedachte om het er meteen bij te plaatsen,
dat is toen niet gebeurd, ik heb niet goed gekeken toen ik deze link plaatste. :oops:
--------------------------------

Wat al deze punten betreft :

Plaats van rust
Herstel van lichaamsbewustzijn
Emotionele openheid
De tekenen van je biografie leren verstaan
Psychologie van het ontwaken
De dialoog met de ander
Zingeving

Hier heb ik geen voorkeur, ze zijn voor mij even mooi en belangrijk.
Slaan we een van deze punten 'over', of dat we deze niet volledig toe/in
kunnen passen in ons leven, dan komen we innerlijk niet in evenwicht,
wat ook naar buiten toe in de omgang met anderen merkbaar zal zijn.

Een aanvulling nog,( Gast1 ik zie dat je er ook net iets geplaatst hebt, nog niet gelezen)

Uiteindelijk komen we dan hier uit: onbewust bekwaam
(dit heb ik overgenomen van het andere topic over Bewustwording en Zelfontwikkeling)

Stap 4 van bewustwording en zelfontwikkeling – onbewust bekwaam
Langzamerhand hebben we geleerd dat het levensproces heel veel meer is dan het ‘uitzitten’ van de tijd hier op Aarde. We kennen onszelf beter en durven te kijken naar onze eigen processen en groeipunten. We hebben manieren ontdekt om te groeien en onszelf te ontwikkelen, alleen zijn we ons niet bewust van het feit dat we ons dus in een volgend leerstadium bevinden. Niet alleen kennen we onze levensthema’s of zijn we die aan het ontdekken, maar we nemen ook daadwerkelijk actie om hier aan te werken en ons te ontwikkelen. Het blijft niet alleen bij inzicht en constatering, maar wordt opgevolgd door actie. We beginnen te begrijpen dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen levensproces, voor de gebeurtenissen van ons dagelijkse leven en kunnen anderen al zien als spiegels, in plaats van hen verantwoordelijk te houden voor de problemen in ons eigen leven.
Laatst gewijzigd door Susan op 09 nov 2014, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 09 nov 2014, 08:18

Wow ...

[think] [think] [think]

Bij nader inzien vraag ik me steeds vaker af of ik nog wel mee ga doen in deze discussies.
Niet omdat ik het er niet mee eens ben of zo.
Eerder veel meer omdat ik er al zo verschrikkelijk veel over geschreven heb, dat ik er bijna 'tureluurs' van word.
Ik vind het mooi wat ik lees en ik zie veel herkenning.
Ik heb het over het onderwerp, niet over de verschillen van meningen of de vergissinkjes.

Het zijn bij mij herhalingen en nog een herhalingen.

Ik besluit met al dat wat ik weet.
Alle herinneringen vanaf het complete begin hebben wij in ons opgeslagen.
Herinneringen van 13,82 miljard jaren oud.
We hebben geen psychologen of psychiaters nodig, geen advocaten en rechters, geen helderzienden of genezers, niets ...

Het 'zit' allemaal in ons ...
Wij zijn als individu helemaal niet 'alleen' ...
Maar het is fijn als we samen zijn met andere individuen.
Het is fijn als er herkenning is, maar ... :wink:

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 09 nov 2014, 08:26

taigitu schreef:

3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht. Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
En deze derde heeft mijn voorkeur.
Hoe open ben jij dan Taigitu, in jouw emoties?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 09 nov 2014, 08:44

Gast1 schreef:Wow ...

[think] [think] [think]

Bij nader inzien vraag ik me steeds vaker af of ik nog wel mee ga doen in deze discussies.
Niet omdat ik het er niet mee eens ben of zo.
Eerder veel meer omdat ik er al zo verschrikkelijk veel over geschreven heb, dat ik er bijna 'tureluurs' van word.
Ik vind het mooi wat ik lees en ik zie veel herkenning.
Ik heb het over het onderwerp, niet over de verschillen van meningen of de vergissinkjes.

Het zijn bij mij herhalingen en nog een herhalingen.

Ik besluit met al dat wat ik weet.
Alle herinneringen vanaf het complete begin hebben wij in ons opgeslagen.
Herinneringen van 13,82 miljard jaren oud.
We hebben geen psychologen of psychiaters nodig, geen advocaten en rechters, geen helderzienden of genezers, niets ...

Het 'zit' allemaal in ons ...
Wij zijn als individu helemaal niet 'alleen' ...
Maar het is fijn als we samen zijn met andere individuen.
Het is fijn als er herkenning is, maar ... :wink:
Mee eens, en het hele leven bestaat uit 'herhalingen'....
Dit tussen haakjes, omdat als het goed is we dan steeds een
stap 'hoger' komen of verder indien we eerlijk naar ons zelf
kijken en naar de verpakte boodschappen luisteren die ze
geven, dit daadwerkelijk ook toe gaan passen. Eerst en altijd
bij ons zelf, dat voorkomt onterecht oordelen/veroordelend naar
anderen te zijn die (mochten we zo arrogant denken..) nog
niet 'zo ver' zijn als wij...??? Wat nogal eens voor komt bij
mensen die anderen wegwijs willen maken, goeroes ed om
even iets te noemen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 09 nov 2014, 08:55

Ah, goedemorgen Susan.
Ik ga je zo 'lezen' maar eerst mijn bericht ongewijzigd plaatsen:

Eens even kijken.
Ik heb wel eens wat van Bram gelezen en vond daar heel veel herkenning in.
Maar toch ...
Ik geef een paar zaken in overweging ...
1. Plaats van rust

Het is van wezenlijk belang om in jezelf ‘een plaats van rust’ te vinden. Daar kun je de positie innemen van de innerlijke getuige. Dan kun je de bewegingen van je gemoed en van je denken gadeslaan, oordeelloos zien. Het 'zien' stelt je in staat in vrijheid los te laten of te verbinden.
Er zijn vele vormen van meditatie die je kunnen helpen de plaats van rust in jezelf te ontdekken.
Ja, oké ..., maar ...
Hoe zit dat dan bij dieren? Bij dolfijnen of chimpansees of vissen en vogels?
Hebben zij al deze zaken ook nodig om een plaats van rust te vinden?
Een positie van innerlijke getuige en gemoed van hun denken gadeslaan?
Toch oordelen ze continu. Nogal wiedes omdat het van levensbelang is.
Ze zijn zo vrij als wat en hoeven niet te mediteren.
2. Herstel van lichaamsbewustzijn

Veel mensen zijn hun lichaam kwijtgeraakt, en daarmee ook hun innerlijke kompas. Herstel van lichaamsbewustzijn maakt je aanwezigheid op aarde krachtiger.
Wie goed in z’n lijf zit weet wat hij hier op aarde te doen heeft en straalt een rustig zelfvertrouwen uit.
Ik zou schrijven dat we niet ons lichaam kwijt zijn geraakt. We hebben het nog steeds maar gebruiken het niet.
We zijn onze Natuur kwijtgeraakt en ons waarnemingsgevoel. We worden steeds meer minder gevoelig op een klein groeiend groepje mensen na.
3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht. Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
Emotionele openheid is per definitie goed voor jezelf. Ik ken bijna niemand die dat is. Geloof het of niet.
4. De tekenen van je biografie leren verstaan

Elk mens is uniek. Maar het is lastig om jezelf bewust te kennen. Je eigenheid ervaar je als zo vanzelfsprekend dat je je momenten van eigenheid niet herkent. Daarvoor moet je de tekenen leren verstaan die in je biografie verscholen zijn: terugkijken op je leven om de belofte op te sporen die in elk mens op vervulling wacht.
Als individu ben je uniek, als wezen ben je helemaal niet uniek en zijn de verschillen zelfs miniem. Je moet niets en je moet ook niet leren te verstaan. Ik ken heel veel mensen die in 'oppervlakkigheid' leven en die veel gelukkiger zijn dan menigeen die zich hier mee bemoeit ...
5. Psychologie van het ontwaken

De veranderingsprocessen op het spirituele pad zijn heel stereotiep in die zin dat bijna iedereen door nagenoeg dezelfde ervaringen gaat. Allerlei tradities hebben daar hun eigen beelden voor. Niettemin is het iets heel persoonlijks wat uit deze ervaringen tevoorschijn kan treden.
Het is goed om enig zicht te hebben op wat jou, of anderen, te wachten staat, zodat je niet hoeft te schrikken als zich een heftige ervaring voordoet.
Kijk ... daar heb ik niets op aan te merken ...
6. De dialoog met de ander

We zijn niet alleen op de wereld. We moeten de wereld delen met onze medemensen. Dit vraagt om bezinning en de kunst van een goed gesprek: respectvol luisteren en authentiek antwoorden in een dialogische relatie. In een waarachtige ontmoeting ‘vindt waarheid plaats.’
Wil je jezelf leren kennen? Daarbij is je medemens als spiegel onontbeerlijk.
Alweer moeten ... nee hoor, wij 'delen' of 'delen niet' en daarna handelen wij ...
Respectvol ... Hahaha ... hoeveel mensen verrijken zichzelf financieel en met macht waarna je zou luisteren?
Luister vooral naar degene die je heel even ontmoet en onbaatzuchtig vertelt ... Wil je jezelf leren kennen? ...
Probeer dat willen dan eens niet te willen ...
7. Zingeving

De zin van het bestaan is een persoonlijk waagstuk, geboren uit je eigen bewogenheid en met inzet van je persoonlijke talenten. Je zult het gevoel hebben een zinvol bestaan te leiden als je met je bewogenheid en je eigenheid een plek in de wereld kunt innemen. Zingeving is de expressie van je eigenheid in een respectvolle relatie tot al wat leeft.
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...

Ik ga later bekijken wat ik impulsief geschreven heb.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door taigitu » 09 nov 2014, 13:06

Gast1 schreef:
taigitu schreef:

3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht. Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
En deze derde heeft mijn voorkeur.
Hoe open ben jij dan Taigitu, in jouw emoties?
Als bedoelt zoals hierboven beschreven dan ben ik best heel open.
En dan de ene keer wat sneller dan de andere keer omdat een emotie (h)erkend moet
worden in dat proces.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 09 nov 2014, 20:33

Gast1 schreef:Ah, goedemorgen Susan.
Ik ga je zo 'lezen' maar eerst mijn bericht ongewijzigd plaatsen:

Eens even kijken.
Ik heb wel eens wat van Bram gelezen en vond daar heel veel herkenning in.
Maar toch ...
Ik geef een paar zaken in overweging ...
Ha Gast1, goedeavond inmiddels.
Al is het misschien niet helemaal de bedoeling om te reageren... [think]
'k heb er over door gedacht nog al waren we weg, gaat dan vaak door. :grin:
Ja, oké ..., maar ...
Hoe zit dat dan bij dieren? Bij dolfijnen of chimpansees of vissen en vogels?
Dit topic gaat over mensen....vandaar dat ik hier op even niet reageer.
Ik zou schrijven dat we niet ons lichaam kwijt zijn geraakt. We hebben het nog steeds maar gebruiken het niet.
We zijn onze Natuur kwijtgeraakt en ons waarnemingsgevoel. We worden steeds meer minder gevoelig op een klein groeiend groepje mensen na.
Jawel Gast1, volgens mij kunnen mensen hun lichaam kwijt zijn indien ze fysiek en psygisch niet in evenwicht zijn, raken ze het contact ook met hun lichaam soms kwijt.
Juist door dat gegeven, weten velen niet hoe lichaam en geest op elkaar werken, en 'kennen' de signalen niet meer als hun lichaam protesteert door wat er in gestopt wordt, aan (verkeerde) voeding, overbelasting, te weinig rust enz.
En als hun geest dan ook nog eens 'ondervoed' raakt, of teveel aan prikkels krijgt, kunnen ze allerlei negatieve effecten daar van ondervinden. Gaan pilletjes halen om de symptomen te bestrijden, de werkelijke oorzaak wordt dan niet geheeld...
Emotionele openheid is per definitie goed voor jezelf. Ik ken bijna niemand die dat is. Geloof het of niet.
;P! Hier ben ik het mee eens.
Als individu ben je uniek, als wezen ben je helemaal niet uniek en zijn de verschillen zelfs miniem. Je moet niets en je moet ook niet leren te verstaan. Ik ken heel veel mensen die in 'oppervlakkigheid' leven en die veel gelukkiger zijn dan menigeen die zich hier mee bemoeit ...
[think] Wat is voor jou het verschil tussen een individu en een wezen?
Alweer moeten ... nee hoor, wij 'delen' of 'delen niet' en daarna handelen wij ...
Respectvol ... Hahaha ... hoeveel mensen verrijken zichzelf financieel en met macht waarna je zou luisteren?
Luister vooral naar degene die je heel even ontmoet en onbaatzuchtig vertelt ... Wil je jezelf leren kennen? ...
Probeer dat willen dan eens niet te willen ...

Toch ben ik het hier mee eens zoals Bram Moerland het volgens mij bedoelde...Al gebruik ik ook niet graag moeten en willen, soms móéten we ons zelf ergens toe zetten, en dat kan alleen als we dit ook echt willen, als we bijv. inzicht krijgen dat we heel anders moeten handelen dan we tot nu toe gedaan hebben, om eindelijk een positief effect te kunnen bewerkstelligen in dingen van ons leven die niet goed gaan.
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...
Beide denk ik,
het leven op zich is een waagstuk en vraagstuk, indien we pogen ons zelf te doorgronden/leren kennen, helemaal ons zelf te zijn...tegen alle conventies in onze eigen koers gaan en blijven varen, ook als we hier door veel mensen 'kwijt' raken en uitgespuugt worden omdat we niet 'in de pas' van de kudde mee huppelen, onze eigenheid tenvolle leven en beleven, doorleven.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie