Mens, sta op en herinner jezelf

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 10 nov 2014, 09:46

Kleurtje ...
Susan schreef:
Gast1 schreef:Ah, goedemorgen Susan.
Ik ga je zo 'lezen' maar eerst mijn bericht ongewijzigd plaatsen:

Eens even kijken.
Ik heb wel eens wat van Bram gelezen en vond daar heel veel herkenning in.
Maar toch ...
Ik geef een paar zaken in overweging ...
Ha Gast1, goedenavond inmiddels. Goedemorgen ....
Al is het misschien niet helemaal de bedoeling om te reageren... [think]
'k heb er over door gedacht nog al waren we weg, gaat dan vaak door. :grin:
Ja, oké ..., maar ...
Hoe zit dat dan bij dieren? Bij dolfijnen of chimpansees of vissen en vogels?
Dit topic gaat over mensen....vandaar dat ik hier op even niet reageer. Ja, dat klopt? Maar ik haal de dieren er gewoon even bij ...
Ik zou schrijven dat we niet ons lichaam kwijt zijn geraakt. We hebben het nog steeds maar gebruiken het niet.
We zijn onze Natuur kwijtgeraakt en ons waarnemingsgevoel. We worden steeds meer minder gevoelig op een klein groeiend groepje mensen na.
Jawel Gast1, volgens mij kunnen mensen hun lichaam kwijt zijn indien ze fysiek en psychisch niet in evenwicht zijn, raken ze het contact ook met hun lichaam soms kwijt.
Juist door dat gegeven, weten velen niet hoe lichaam en geest op elkaar werken, en 'kennen' de signalen niet meer als hun lichaam protesteert door wat er in gestopt wordt, aan (verkeerde) voeding, overbelasting, te weinig rust enz.
En als hun geest dan ook nog eens 'ondervoed' raakt, of teveel aan prikkels krijgt, kunnen ze allerlei negatieve effecten daar van ondervinden. Gaan pilletjes halen om de symptomen te bestrijden, de werkelijke oorzaak wordt dan niet geheeld... Ja, zo kun je het inderdaad zien en dan ben ik het met je eens.
Emotionele openheid is per definitie goed voor jezelf. Ik ken bijna niemand die dat is. Geloof het of niet.
;P! Hier ben ik het mee eens. Ik ook! :grin:
Als individu ben je uniek, als wezen ben je helemaal niet uniek en zijn de verschillen zelfs miniem. Je moet niets en je moet ook niet leren te verstaan. Ik ken heel veel mensen die in 'oppervlakkigheid' leven en die veel gelukkiger zijn dan menigeen die zich hier mee bemoeit ...
[think] Wat is voor jou het verschil tussen een individu en een wezen? Touché, er is geen verschil.
Alweer moeten ... nee hoor, wij 'delen' of 'delen niet' en daarna handelen wij ...
Respectvol ... Hahaha ... hoeveel mensen verrijken zichzelf financieel en met macht waarna je zou luisteren?
Luister vooral naar degene die je heel even ontmoet en onbaatzuchtig vertelt ... Wil je jezelf leren kennen? ...
Probeer dat willen dan eens niet te willen ...

Toch ben ik het hier mee eens zoals Bram Moerland het volgens mij bedoelde... Al gebruik ik ook niet graag moeten en willen, soms móéten we ons zelf ergens toe zetten, en dat kan alleen als we dit ook echt willen, als we bijv. inzicht krijgen dat we heel anders moeten handelen dan we tot nu toe gedaan hebben, om eindelijk een positief effect te kunnen bewerkstelligen in dingen van ons leven die niet goed gaan. Ja, da's waar ...
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...
Beide denk ik,
het leven op zich is een waagstuk en vraagstuk, indien we pogen ons zelf te doorgronden/leren kennen, helemaal ons zelf te zijn...tegen alle conventies in onze eigen koers gaan en blijven varen, ook als we hier door veel mensen 'kwijt' raken en uitgespuugd worden omdat we niet 'in de pas' van de kudde mee huppelen, onze eigenheid ten volle leven en beleven, doorleven.

:hands:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Tardis » 11 nov 2014, 11:03

Pierre, ik vroeg me net als jij ook af of ik zou reageren, jij deed het en ik lees een paar interessante opmerkingen van je. Dus voilá, toch een reactie. :wink:
Gast1 schreef:Ik geef een paar zaken in overweging ...
Bram Moerland schreef:1. Plaats van rust

Het is van wezenlijk belang om in jezelf ‘een plaats van rust’ te vinden.[knip]
Ja, oké ..., maar ...
Hoe zit dat dan bij dieren? Bij dolfijnen of chimpansees of vissen en vogels?
Hebben zij al deze zaken ook nodig om een plaats van rust te vinden?
Dat is een interessante vraag. Ik observeer dieren vaak en heb nog geen enkel dier zien mediteren om een plaats van rust in zichzelf te vinden en mijn indruk is dat ze dat nooit doen. Dus we kunnen ons afvragen of dit inderdaad van levensbelang is. Ik denk van niet. Mensen die geen plaats van rust in zichzelf vinden vallen ook niet ter plekke dood neer. 'Van levensbelang' is mogelijk een veel zwaarder woord dan Moerland het eigenlijk bedoelt, maar ik ken hem niet goed genoeg om te kunnen aanvoelen hoe hij het dan wèl bedoelt. Misschien vindt hij het inderdaad van levensbelang en dan ben ik het dus met hem oneens.
Gast1 schreef:Ze zijn zo vrij als wat en hoeven niet te mediteren.
Precies.

Moerlands tekst over lichaamsbewustzijn vind ik ook raar en ik kan me wel vinden in wat Gast1 daarover schrijft.
Bram Moerland schreef:3. Emotionele openheid

Geen enkele emotie is van zichzelf goed of slecht.
Helemaal mee eens.
Gast1 schreef:
Bram Moerland schreef:Emotionele openheid staat je toe elke emotie in jezelf waar te nemen, om vervolgens in vrijheid te besluiten wat je er mee doet.
Om werkelijk emotioneel open te zijn zul je wellicht aardig wat innerlijke taboes moeten durven doorbreken.
Emotionele openheid is per definitie goed voor jezelf. Ik ken bijna niemand die dat is. Geloof het of niet.
Volgens mij betrekt Moerland de emotionele openheid op de persoon die emoties ervaart, vervolgens is het aan die persoon om te besluiten of de emotie naar anderen wordt geuit of niet.
Als iemand geen emoties toont betekent dat niet dat die emoties er niet zijn, misschien gieren de emoties door die persoon heen, maar biedt het voordelen om die te beheersen en niet te tonen.

Het is iets anders als iemand een opkomende emotie zoals bijvoorbeeld ergernis over iets of iemand negeert. Je kunt je voornemen om je niet te ergeren omdat je vindt dat je je er niet over zou mogen ergeren, bijvoorbeeld omdat het zogenaamd politiek niet correct is om je er aan te ergeren. Je stopt de ergernis weg omdat je eigenlijk iemand anders wilt zijn, iemand die die ergernis niet heeft. Als iemand dat langdurig doet bouwt die ergernis zich op tot een punt dat het niet meer te negeren is en dan komt de opgebouwde ergernis in volle hevigheid naar buiten, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Voor zover ik Moerland begrepen heb bedoelt hij dat met het open durven staan voor de emoties die zich bij je openbaren, ook als daar bepaalde persoonlijke taboes voor moeten worden doorbroken. Of het is mijn eigen perceptie van wat ik in die tekst van Moerland lees, maar zo denk ik er in ieder geval zelf over.
En inderdaad is er heel wat moed voor nodig om persoonlijke taboes te doorbreken, maar door dat te doen kom je wel dichter bij jezelf. Mijn levensovertuiging is dat alles geoorloofd is, mits je anderen er niet onverdiend mee schaadt. Dat laatste in de ruimst mogelijke betekenis van het woord.
Bram Moerland schreef:4. De tekenen van je biografie leren verstaan

Elk mens is uniek. Maar het is lastig om jezelf bewust te kennen. Je eigenheid ervaar je als zo vanzelfsprekend dat je je momenten van eigenheid niet herkent. Daarvoor moet je de tekenen leren verstaan die in je biografie verscholen zijn: terugkijken op je leven om de belofte op te sporen die in elk mens op vervulling wacht.
Mee eens. Je kunt pas jezelf zijn en er naar gedragen als je je werkelijke zelf kent. Dat is de kern van dit topic.
Gast1 schreef:
Bram Moerland schreef:6. De dialoog met de ander

We zijn niet alleen op de wereld. We moeten de wereld delen met onze medemensen. Dit vraagt om bezinning en de kunst van een goed gesprek: respectvol luisteren en authentiek antwoorden in een dialogische relatie. In een waarachtige ontmoeting ‘vindt waarheid plaats.’
Wil je jezelf leren kennen? Daarbij is je medemens als spiegel onontbeerlijk.
Alweer moeten ... nee hoor, wij 'delen' of 'delen niet' en daarna handelen wij ...
Respectvol ... Hahaha ... hoeveel mensen verrijken zichzelf financieel en met macht waarna je zou luisteren?
Luister vooral naar degene die je heel even ontmoet en onbaatzuchtig vertelt ... Wil je jezelf leren kennen? ...
Probeer dat willen dan eens niet te willen ...
Pierre, jouw opmerking over de 'onbaatzuchtige ontmoeting' komt volgens mij overeen met de 'waarachtige ontmoeting' waar Moerland het over heeft. Ik vind zijn manier van verwoorden in dit geval zo gek nog niet.
Gast1 schreef:
Bram Moerland schreef:7. Zingeving

De zin van het bestaan is een persoonlijk waagstuk,
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...
Waagstuk is, vind ik, wel een goed gekozen woord omdat zingeving tijdens het bewustwordingsproces een actieve houding is die de alledaagse primaire reacties op de wereld om ons heen (als we 'op de automaat' staan) overstijgt. Persoonlijke taboes doorbreken omdat de wil van het ware zelf iets anders blijkt te willen dan we altijd gedacht hadden, daar is een zekere mate van lef voor nodig.

Als laatste opmerking toch iets over het mediteren en dat dit van levensbelang zou zijn. Ik vind dat dus een te zware term, maar om je ware zelf beter te leren kennen zul je wel tijd moeten vrijmaken om over van alles na te denken, en bij jezelf te rade gaan of je wel helemaal volgens je opvattingen handelt en of je niet misschien heel erg conformeert aan hoe de buitenwereld vindt dat het 'heurt'. 'Politiek correct' vind ik een nare term, alsof er een gedachten politie is die ons voorschrijft wat we dienen te vinden. Dat geldt ook voor bepaalde regels die je tijdens je opvoeding hebt meegekregen, of van je vriendenkring. Eigenlijk moet je alles ter discussie blijven stellen, want resultaten die in het verleden werden behaald bieden geen garantie voor de toekomst. Dan sluit ik af met een cliché: onderzoek alles en behoud het goede. En ik sluit echt af met een toevoeging daarop: blijf ook het goede steeds onderzoeken want er komt misschien een tijd dat het goede zijn glans verliest en daarna ook zijn waarde.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 11 nov 2014, 13:06

Hè ...

Dat was nog eens lekker lezen en ik geloof dat ik dat ook even 'nodig' had.
Dank je Tardis in elk opzicht.

Goed geschreven en mooi verwoord. ;P!

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 12 nov 2014, 21:11

Susan schreef:
Maris schreef: Misschien wil je mij uitleggen waar ik het punt in overeenkomst mis?
Je hebt helemaal gelijk hoor Maris, vergissing en onzorgvuldig van mij in deze.
Dit had ik nml opgeslagen met de gedachte om het er meteen bij te plaatsen,
dat is toen niet gebeurd, ik heb niet goed gekeken toen ik deze link plaatste. :oops:
--------------------------------
Fijn Suus, is dat ook weer helder! :-)
En geeft niets, ik ben zelf een enorme chaoot. Daardoor dacht ik al dat ik iets ergens over het hoofd zag. Ik had jouw teksten al 3x overnieuw gelezen en begreep het al niet.
Stap 4 van bewustwording en zelfontwikkeling – onbewust bekwaam
We beginnen te begrijpen dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen levensproces, voor de gebeurtenissen van ons dagelijkse leven en kunnen anderen al zien als spiegels, in plaats van hen verantwoordelijk te houden voor de problemen in ons eigen leven.
Ja... Mooi vervolg wat zeker raakt aan deze punten...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 12 nov 2014, 21:20

Zoeker schreef:
Het klinkt misschien vreemd, maar als ik emoties ervaar dan voel ik me meer mens dan anders.
Ik vind het enerzijds geweldig om emoties te ervaren, anderzijds is er vaak een niet al te vrolijke aanleiding toe.

Wat zou mijn leven zijn geweest zonder emoties? Dat geliefden sterven zonder dat het je wezenlijk raakt?
Daar moet je toch niet aan denken?
Eens. Volgens mij zijn het juist emoties die deel zijn van onze menselijkheid... Of misschien juist die onze plaats in het universum bepalen en ons tot mens maken? "Mens"-Zijn...
Ik zie dat zo: ik ben zelf liefde en dat richt ik op mensen om mij heen.
In die mensen zie ik de liefde die ik zelf ben terug.
Mensen om ons heen zijn spiegels.
En als ze stoppen met spiegelen dan ervaren we emoties.
Waar ik mensen schrijf kan je natuurlijk nog allerlei andere zaken invullen.
Want we spiegelen ons ook op ons werk, hobby of andere niet-materieele zaken.
Volgens mij ervaren we voortdurend emoties, al dan niet bewust. Wordt er ooit gestopt met spiegelen? Ook als anderen niet meer spiegelen? Spiegelen we 'zelf' niet voortdurend in de wereld om ons heen aan alles wat zich voordoet?
Emoties zijn een godsgeschenk….
Ja, ook als we het soms anders ervaren... zelfs als een emotie niet zo fijn voelt, ook dan is het een godsgeschenk.... Al blijkt dat vaak pas later. Als het "inzicht" is "doorzien"......
Wie zichzelf observeert, die ziet dat het gebied boven het hart een belangrijk gebied is.
Onze diepste pijn en onze grootste vreugde beleven we in exact hetzelfde gebied.
Ook zingen doen we uit volle borst. Of een innige omhelzing doen we op die plaats.
In feite is het borstbeen onze verbinding met 'Alles buiten ons'.
Her-kenbaar...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 12 nov 2014, 21:44

Gast1 schreef: 1. Plaats van rust
Ja, oké ..., maar ...
Hoe zit dat dan bij dieren? Bij dolfijnen of chimpansees of vissen en vogels?
Hebben zij al deze zaken ook nodig om een plaats van rust te vinden?
Een positie van innerlijke getuige en gemoed van hun denken gadeslaan?
Toch oordelen ze continu. Nogal wiedes omdat het van levensbelang is.
Ze zijn zo vrij als wat en hoeven niet te mediteren.
In mijn beleving oordelen dieren niet: zij leven voortdurend in het moment, zij schatten het NU in op het moment dat het ter zake doet. Daar zouden we inderdaad wat van kunnen leren als mens. Recent gelezen in de Psychologie Magazine: mensen zijn (voor zover te onderzoeken valt) het enige (zoog)dier wat in gedachten in staat is om tijdreiziger te zijn. Mensen denken aan vroeger (zowel op momenten dat het nodig is, als op momenten dat het overbodig is) en denken aan toekomst. Dieren zijn daar zeer waarschijnlijk helemaal niet mee bezig. Die landen dan ook niet op de maan of een komeet ;-)
2. Herstel van lichaamsbewustzijn
Ik zou schrijven dat we niet ons lichaam kwijt zijn geraakt. We hebben het nog steeds maar gebruiken het niet.
We zijn onze Natuur kwijtgeraakt en ons waarnemingsgevoel. We worden steeds meer minder gevoelig op een klein groeiend groepje mensen na.
We gebruiken ons lichaam wel, maar merken pas dat er iets mis is in onze geest als het lichaam het af laat weten.... Gevolg: overspannenheid, burnout, fibromyalgie en allerlei andere al dan niet objectiveerbare ziektes. Ik kan daarbij uit eigen ervaring spreken: wie niet luisteren/zien wil, moet "voelen"....

En is het waar wat je zegt? Dat slechts een klein groepje groeiend mensen gevoelig is? Hier heb ik mijn twijfels bij....

3. Emotionele openheid

Emotionele openheid is per definitie goed voor jezelf. Ik ken bijna niemand die dat is. Geloof het of niet.
Bedoel je hiermee emotioneel open naar jezelf of naar de buitenwereld? Kunnen wij zien (of zeker weten) dat een ander emotioneel open is of niet?
4. De tekenen van je biografie leren verstaan
Als individu ben je uniek, als wezen ben je helemaal niet uniek en zijn de verschillen zelfs miniem. Je moet niets en je moet ook niet leren te verstaan. Ik ken heel veel mensen die in 'oppervlakkigheid' leven en die veel gelukkiger zijn dan menigeen die zich hier mee bemoeit ...
Wat is de definitie van Geluk? Ik ben het wel met je eens dat er niets "moet". Als mens zijn we over het algemeen de optelsom van "nature (genen) en nurture (opvoeding/cultuur)". Sommigen hebben een minder dwingende opvoeding gehad en een makkelijk/meegaand karakter en lijken daardoor misschien "oppervlakkiger" te leven. Mijn idee is dat we dat nooit direct altijd aan de buitenkant van een mens kunnen zien.
5. Psychologie van het ontwaken
Kijk ... daar heb ik niets op aan te merken ...
Likewise :)
6. De dialoog met de ander
Alweer moeten ... nee hoor, wij 'delen' of 'delen niet' en daarna handelen wij ...
Respectvol ... Hahaha ... hoeveel mensen verrijken zichzelf financieel en met macht waarna je zou luisteren?
Luister vooral naar degene die je heel even ontmoet en onbaatzuchtig vertelt ... Wil je jezelf leren kennen? ...
Probeer dat willen dan eens niet te willen ...
Hmmm.... stukje van jezelf wat je niet wil (h)erkennen? Puntje bij paaltje is ieder mens behept met een stukje opportunisme....
Ik kan me voorstellen dat je hier jezelf even niet wilt leren kennen.... Is een stukje bij mezelf wat ik ook niet zo fijn vind. Mja... niets menselijks is mij vreemd....
Dat is denk ik ook wat Bram Moerland bedoelt: taboes durven doorbreken bij jezelf ;)
7. Zingeving
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...
Waagstuk!
De zin van het Leven is de zin die je er zelf in ziet of aan geeft ....
Vragen stellen mag altijd natuurlijk ....


Alles is mogelijk ..... niets is zeker ;)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 12 nov 2014, 22:02

Tardis schreef:Dat is een interessante vraag. Ik observeer dieren vaak en heb nog geen enkel dier zien mediteren om een plaats van rust in zichzelf te vinden en mijn indruk is dat ze dat nooit doen. Dus we kunnen ons afvragen of dit inderdaad van levensbelang is. Ik denk van niet. Mensen die geen plaats van rust in zichzelf vinden vallen ook niet ter plekke dood neer. 'Van levensbelang' is mogelijk een veel zwaarder woord dan Moerland het eigenlijk bedoelt, maar ik ken hem niet goed genoeg om te kunnen aanvoelen hoe hij het dan wèl bedoelt. Misschien vindt hij het inderdaad van levensbelang en dan ben ik het dus met hem oneens.
Ik ken Bram Moerland ook niet en kan ook niet weten hoe hij zaken precies bedoelt. Ik ken wel mijzelf en weet dat ik een hele drukke en chaotische geest heb. Voor mij is het "op de plaats rust" wel degelijk van levensbelang gebleken.
Maar het is altijd fijn als mensen van nature een zekere rust hebben ingebouwd: het zijn mensen die ik ook enorm kan benijden. Dus bij deze.... :)
Ik gun het iedere natuurlijk kalme persoon overigens van harte!
Volgens mij betrekt Moerland de emotionele openheid op de persoon die emoties ervaart, vervolgens is het aan die persoon om te besluiten of de emotie naar anderen wordt geuit of niet.
Als iemand geen emoties toont betekent dat niet dat die emoties er niet zijn, misschien gieren de emoties door die persoon heen, maar biedt het voordelen om die te beheersen en niet te tonen.

Het is iets anders als iemand een opkomende emotie zoals bijvoorbeeld ergernis over iets of iemand negeert. Je kunt je voornemen om je niet te ergeren omdat je vindt dat je je er niet over zou mogen ergeren, bijvoorbeeld omdat het zogenaamd politiek niet correct is om je er aan te ergeren. Je stopt de ergernis weg omdat je eigenlijk iemand anders wilt zijn, iemand die die ergernis niet heeft. Als iemand dat langdurig doet bouwt die ergernis zich op tot een punt dat het niet meer te negeren is en dan komt de opgebouwde ergernis in volle hevigheid naar buiten, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Voor zover ik Moerland begrepen heb bedoelt hij dat met het open durven staan voor de emoties die zich bij je openbaren, ook als daar bepaalde persoonlijke taboes voor moeten worden doorbroken. Of het is mijn eigen perceptie van wat ik in die tekst van Moerland lees, maar zo denk ik er in ieder geval zelf over.
En inderdaad is er heel wat moed voor nodig om persoonlijke taboes te doorbreken, maar door dat te doen kom je wel dichter bij jezelf. Mijn levensovertuiging is dat alles geoorloofd is, mits je anderen er niet onverdiend mee schaadt. Dat laatste in de ruimst mogelijke betekenis van het woord.
Je kunt pas jezelf zijn en er naar gedragen als je je werkelijke zelf kent. Dat is de kern van dit topic.
Pierre, jouw opmerking over de 'onbaatzuchtige ontmoeting' komt volgens mij overeen met de 'waarachtige ontmoeting' waar Moerland het over heeft. Ik vind zijn manier van verwoorden in dit geval zo gek nog niet.
Waagstuk is, vind ik, wel een goed gekozen woord omdat zingeving tijdens het bewustwordingsproces een actieve houding is die de alledaagse primaire reacties op de wereld om ons heen (als we 'op de automaat' staan) overstijgt. Persoonlijke taboes doorbreken omdat de wil van het ware zelf iets anders blijkt te willen dan we altijd gedacht hadden, daar is een zekere mate van lef voor nodig.
Hier kan ik me helemaal in vinden.
Als laatste opmerking toch iets over het mediteren en dat dit van levensbelang zou zijn. Ik vind dat dus een te zware term, maar om je ware zelf beter te leren kennen zul je wel tijd moeten vrijmaken om over van alles na te denken, en bij jezelf te rade gaan of je wel helemaal volgens je opvattingen handelt en of je niet misschien heel erg conformeert aan hoe de buitenwereld vindt dat het 'heurt'. 'Politiek correct' vind ik een nare term, alsof er een gedachten politie is die ons voorschrijft wat we dienen te vinden. Dat geldt ook voor bepaalde regels die je tijdens je opvoeding hebt meegekregen, of van je vriendenkring. Eigenlijk moet je alles ter discussie blijven stellen, want resultaten die in het verleden werden behaald bieden geen garantie voor de toekomst.
Grotendeels mee eens, behalve dus het gedeelte over mediteren. Een moment van contemplatie (tijd vrijmaken om te denken over van alles en nog wat) is zeker goed. Onderzoeken of je gedachten waar zijn (blijf weinig van waarheid over als je het oprecht doet overigens) is een prima wijze om tot zelfkennis te komen. Maar zoals al eerder gezegd: uit eigen ervaring weet ik hoe denken een mens een gesloten cirkel in kan trekken. Dan kan meditatie van levensbelang zijn: het leegmaken van je hoofd en het oordeelloos observeren van gedachten die dan als wolken voorbij trekken ....
Dan sluit ik af met een cliché: onderzoek alles en behoud het goede.
Mooi slotwoord!
Kleine toevoeging: blijf vooral genieten van het goede! :-)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 13 nov 2014, 08:48

Maris schreef:En geeft niets, ik ben zelf een enorme chaoot. Daardoor dacht ik al dat ik iets ergens over het hoofd zag. Ik had jouw teksten al 3x overnieuw gelezen en begreep het al niet.
Nou Maris je gaat grondig te werk dan :grin: 3X al die lange teksten.. ? :shock:
Stap 4 van bewustwording en zelfontwikkeling – onbewust bekwaam
We beginnen te begrijpen dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen levensproces, voor de gebeurtenissen van ons dagelijkse leven en kunnen anderen al zien als spiegels, in plaats van hen verantwoordelijk te houden voor de problemen in ons eigen leven.
Ja... Mooi vervolg wat zeker raakt aan deze punten.
Dat kan alleen een mooi vervolg zijn als we geen stappen overslaan, of aan het ene
punt meer belang hechten dan aan het ander.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 13 nov 2014, 09:37

Even antwoord op een paar vraagjes ...
Maris schreef: En is het waar wat je zegt? Dat slechts een klein groepje groeiend mensen gevoelig is? Hier heb ik mijn twijfels bij ...
Ja, het is waar. Je mag het ook 'mijn waarheid' noemen. Dat groepje groeit zoals ik al schreef, maar het blijft klein t.o.v. het grote publiek.
Hier binnen dit forum ligt dit groepje uiteraard veel hoger in percentage
In mijn dorp ligt dat bijzonder lager.
In een stad zal dat weer hoger liggen.
Zouden er in Nederland 17.000 mensen zijn met een sterk waarnemingsgevoel? Met een sterk bewustzijn?
Of zijn het er misschien toch wel 34.000 ... respectievelijk 1 en 2 promille ...
Maris schreef: Bedoel je hiermee emotioneel open naar jezelf of naar de buitenwereld? Kunnen wij zien (of zeker weten) dat een ander emotioneel open is of niet?
Naar jezelf en naar de buitenwereld, dan pas ben je immers 'vrij' in je emoties ...
Maris schreef:Wat is de definitie van Geluk?
Ik zal je mijn definitie geven. Geluk(kig zijn) is tevreden zijn met dat wat je bent en met dat wat je omringt met een gevoel van grote blijheid en harmonie.
Geluk staat zelfs boven 'gezondheid'.
In mijn branche ken ik veel meer gelukkigere mensen die ongezond zijn, dan mensen die kerngezond zijn en toch ongelukkig.
Maris schreef: Mja... niets menselijks is mij vreemd ...
Dat is denk ik ook wat Bram Moerland bedoelt: taboes durven doorbreken bij jezelf ;)
7. Zingeving
Waagstuk of vraagstuk? De zin van het bestaan heeft zin an sich. Dat van jezelf, je vis in de vissenkom en de vogel in de vlucht of volière. Alles, alles heeft zin ...
Waagstuk!
De zin van het Leven is de zin die je er zelf in ziet of aan geeft ....
Vragen stellen mag altijd natuurlijk ....

Alles is mogelijk ..... niets is zeker ;)
Mja... niets menselijks is mij vreemd ...

Zelfs dit laatste citaat van jou is mij zelfs niet vreemd en het komt me erg bekend voor.
Maar ik kan me uiteraard vergissen.
Bij Zoeker zag ik een behoorlijke vergelijking met mijzelf, bij jou zie ik een vergelijking met een ander forumlid wat zich een hele poos heeft stilgehouden.
Zelfs in het pseudoniem zie ik een overeenkomst ...
Ik merk op dat je mij 'heel goed gelezen' hebt ... ;P!

Projectie noemen ze dat.
Naar stukje conditionering van mij, wat nog wel eens opspelen kan.
I'm just a fool ...

Het zij zo en ik accepteer mijzelf. :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 13 nov 2014, 09:41

Maris schreef:Grotendeels mee eens, behalve dus het gedeelte over mediteren. Een moment van contemplatie (tijd vrijmaken om te denken over van alles en nog wat) is zeker goed. Onderzoeken of je gedachten waar zijn (blijf weinig van waarheid over als je het oprecht doet overigens) is een prima wijze om tot zelfkennis te komen. Maar zoals al eerder gezegd: uit eigen ervaring weet ik hoe denken een mens een gesloten cirkel in kan trekken. Dan kan meditatie van levensbelang zijn: het leegmaken van je hoofd en het oordeelloos observeren van gedachten die dan als wolken voorbij trekken ....
Werkelijk leren wat Los laten is, maakt ons hoofd 'leeg' en zet de gedachtenstroom stil, daar voor
hoeven we niet speciaal te gaan zitten mediteren. Dan gaat het zonder opzet vanzelf, zelfs temidden
van rumoer bijv. ben je even helemaal met en in jezelf.
Op die wijze spenderen we geen overbodige energie waardoor de kans bestaat overspannen en
opgebrand te raken. Zéker op die momenten waarop er allerlei nare situaties op ons af komen, en/of men
ons gaat manipuleren, onheus bejegenen en behandelen.(privé en/of op het werk, enz)

Of van de eigen gedachten weinig waarheid over blijft als je oprecht onderzoekt of ze waar zijn...?
Dat zal voor komen natuurlijk, maar zal lang niet voor iedereen gelden volgens mij,
en dit zo stellig te beweren deel ik dan ook niet. Wie echt heel
eerlijk naar zichzelf kijkt,(al zijn we nooit echt objectief inzake ons zelf..) zijn eigen zwakke trekjes en plekjes goed kent, daar daadwerkelijk aan werkt, zal ook veel eerlijker gedachten hebben.
En over zichzelf en dan ook naar andere mensen.

(goedemorgen Gast1, zie nu dat je er ook bent :grin: )
Laatst gewijzigd door Susan op 13 nov 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 13 nov 2014, 12:52

Yep, ik ben er ook.
Nog steeds. :wink:
Goedemiddag inmiddels ...

Het is lang geleden dat ik zo 'geplaagd' werd met 'nare conditioneringen' en projecties, achterdocht en andere normale menselijke trekjes.
An sich is dit ook weer het waarnemen van mijzelf waard.
Introspectie ende zelfreflectie blijft prachtig en ook dat is genieten.

Excuus, ik ga behoorlijk off-topic ... :-|

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Susan » 13 nov 2014, 13:31

Gast1 schreef:Yep, ik ben er ook.
Nog steeds. :wink:
Goedemiddag inmiddels ...

Het is lang geleden dat ik zo 'geplaagd' werd met 'nare conditioneringen' en projecties, achterdocht en andere normale menselijke trekjes.
An sich is dit ook weer het waarnemen van mijzelf waard.
Introspectie ende zelfreflectie blijft prachtig en ook dat is genieten.

Excuus, ik ga behoorlijk off-topic ... :-|
Is dat zo....? [think]
het gaat hier toch ook over:Mens, sta op en herinner jezelf

Jouw Zelf wordt er door geplaagt?
Of is het dubbelop dat het ook door anderen zo naar jou toe is?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 13 nov 2014, 13:34

Ik kom er even niet uit Suus ...

Dadelijk maar weer even de zonnige tuin in en 'Aarde' zoeken.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 15 nov 2014, 23:59

Susan schreef: Nou Maris je gaat grondig te werk dan :grin: 3X al die lange teksten.. ? :shock:
Yep, ik ben perfectionist én chaoot. Innerlijke strijd dus, en heul vermoeiend, vooral voor mijzelf ;-)
Dat kan alleen een mooi vervolg zijn als we geen stappen overslaan, of aan het ene
punt meer belang hechten dan aan het ander.
Als perfectionist én chaoot weet ik, dat voortdurend stappen check, dubbelcheck én ongewild toch weer oversla... Ik ben mens en geen heilige :)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 16 nov 2014, 00:07

Susan schreef:
Maris schreef:Grotendeels mee eens, behalve dus het gedeelte over mediteren. Een moment van contemplatie (tijd vrijmaken om te denken over van alles en nog wat) is zeker goed. Onderzoeken of je gedachten waar zijn (blijf weinig van waarheid over als je het oprecht doet overigens) is een prima wijze om tot zelfkennis te komen. Maar zoals al eerder gezegd: uit eigen ervaring weet ik hoe denken een mens een gesloten cirkel in kan trekken. Dan kan meditatie van levensbelang zijn: het leegmaken van je hoofd en het oordeelloos observeren van gedachten die dan als wolken voorbij trekken ....
Werkelijk leren wat Los laten is, maakt ons hoofd 'leeg' en zet de gedachtenstroom stil, daar voor
hoeven we niet speciaal te gaan zitten mediteren. Dan gaat het zonder opzet vanzelf, zelfs temidden
van rumoer bijv. ben je even helemaal met en in jezelf.
Op die wijze spenderen we geen overbodige energie waardoor de kans bestaat overspannen en
opgebrand te raken. Zéker op die momenten waarop er allerlei nare situaties op ons af komen, en/of men
ons gaat manipuleren, onheus bejegenen en behandelen.(privé en/of op het werk, enz)
Ik weet dat dat iets wat sommige mensen kunnen Susan, ik ben helaas geen "sommige mensen" en moet het doen met mezelf. Ik heb het daarom nodig om me af en toe fysiek en mentaal terug te trekken. Zonder dat ik me hiermee afscheidt overigens.... Het zij zo...
Of van de eigen gedachten weinig waarheid over blijft als je oprecht onderzoekt of ze waar zijn...?
Dat zal voor komen natuurlijk, maar zal lang niet voor iedereen gelden volgens mij,
en dit zo stellig te beweren deel ik dan ook niet. Wie echt heel
eerlijk naar zichzelf kijkt,(al zijn we nooit echt objectief inzake ons zelf..) zijn eigen zwakke trekjes en plekjes goed kent, daar daadwerkelijk aan werkt, zal ook veel eerlijker gedachten hebben.
En over zichzelf en dan ook naar andere mensen.
Ken je The Work van Byron Katie? Het is voor mij een zeer effectieve (hoe confronterend dan ook met mezelf) gebleken.... Het meeste van ons denken is onwaar en slechts onze perceptie van/over/in de wereld....
"Nature and nurture"..... en dus voor het merendeel subjectieve waarheid.

Onze cognitieve dissonantie (ego) maakt er een mooi 'sluitend' verhaal van.... En we gaan het zelf geloven... of niet ....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 16 nov 2014, 00:14

@Pierre

Sorry, ik kan even niets met jouw achterdocht richting mij. Als het je een goed gevoel geeft mag je me vergelijken en in de schoenen van een ander zetten met wie jij blijkbaar nog wat hebt te verhapstukken. Maar dat gaat over jou en heeft niets met mij te maken. Ik zag je me een andere naam toedichten en een fijne dag toewensen op het topic over "vrede begint bij jezelf". Het waren de afgelopen twee dagen voor mij geen fijne dagen, maar dat heeft niets met jou te maken...
...... Ik herinner mijzelf wel aan wat ik ben.

Ik laat het er hier even bij en wens je toe wat je nodig hebt, met alles wat je op dit moment blijkbaar ondergaat.

En sorry voor mijn bitchy antwoord, ook dat ligt niet aan jou. maar aan mij.

Alles wat we 'zien' ligt besloten in "the eyes of the beholder" moet je je maar bedenken ....
Laatst gewijzigd door Maris op 16 nov 2014, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 16 nov 2014, 00:15

Vredige nacht, mooie dromen @all...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door univers » 16 nov 2014, 02:18

Maris probeer eens je innerlijke rust te vinden, dan zie je de dingen veel helderder.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Maris » 16 nov 2014, 02:50

univers schreef:Maris probeer eens je innerlijke rust te vinden, dan zie je de dingen veel helderder.
Ik weet het Unilief dat ik op dit moment innerlijke rust kwijt ben....., wil jij me helpen zoeken :p
Geintje;)
..... komt goed, is altijd nog goed gekomen.... en uiteindelijk komt altijd alles goe, linksom of rechtsom... grenzeloos vertrouwen, dat dan weer wel...

tnx!

(ga nu nieuwe slaappoging doen)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Mens, sta op en herinner jezelf

Bericht door Gast1 » 16 nov 2014, 09:45

Maris schreef:@Pierre

Sorry, ik kan even niets met jouw achterdocht richting mij. Als het je een goed gevoel geeft mag je me vergelijken en in de schoenen van een ander zetten met wie jij blijkbaar nog wat hebt te verhapstukken. Maar dat gaat over jou en heeft niets met mij te maken. Ik zag je me een andere naam toedichten en een fijne dag toewensen op het topic over "vrede begint bij jezelf". Het waren de afgelopen twee dagen voor mij geen fijne dagen, maar dat heeft niets met jou te maken... Ik herinner mijzelf wel aan wat ik ben.
Ik laat het er hier even bij en wens je toe wat je nodig hebt, met alles wat je op dit moment blijkbaar ondergaat.

En sorry voor mijn bitchy antwoord, ook dat ligt niet aan jou. maar aan mij.

Alles wat we 'zien' ligt besloten in "the eyes of the beholder" moet je je maar bedenken ....
Dat bedenk ik Maris. Ik denk dat ik wat uit te leggen heb.
Zie wat ik eerder schreef (naar jou):
Gast1 schreef:Mja... niets menselijks is mij vreemd ...

Zelfs dit laatste citaat van jou is mij zelfs niet vreemd en het komt me erg bekend voor.
Maar ik kan me uiteraard vergissen.
Bij Zoeker zag ik een behoorlijke vergelijking met mijzelf, bij jou zie ik een vergelijking met een ander forumlid wat zich een hele poos heeft stilgehouden.
Zelfs in het pseudoniem zie ik een overeenkomst ...
Hierin kun je niets van 'achterdocht' naar jou toe ontdekken.
Het zou hooguit een perceptie van jou kunnen zijn en inderdaad, dat zegt dan iets van jou en niet van mij.
Ik kan me echter ook voorstellen dat de verwarring hier is ontstaan, wat ik iets later schreef:
Gast1 schreef:Het is lang geleden dat ik zo 'geplaagd' werd met 'nare conditioneringen' en projecties, achterdocht en andere normale menselijke trekjes.
An sich is dit ook weer het waarnemen van mijzelf waard.
Introspectie ende zelfreflectie blijft prachtig en ook dat is genieten.
Met die 'nare conditioneringen' doelde ik op de dingen, waar ik vroeger vaak mee geplaagd werd. Een soort van opkomende boosheid en zelfs agressie.
Met projecties doelde ik op de overeenkomsten tussen Zoeker en mij.
Tussen jou en iemand anders die ik heb leren kennen in mijn leven, met dezelfde drie voorletters, waar ik heel veel van geleerd heb.
Ik heel veel opzichten had ze het jaren geleden bij het juiste eind, terwijl ik dat toen anders zag.
Die waardering heb ik dus ook voor jou, geloof het of niet.
Je zit zelfs in hetzelfde bootje als ik (hetzij wat andere werksituatie).
Geen achterdocht dus, maar waardering Maris en inderdaad, met een enkel dingetje ben ik het niet eens, net als bij Zoeker.
Dat maakt het discussiëren toch juist leuk?
Achterdocht echter, heb ik een beetje gekregen bij bepaalde mensen op mijn werk.
Bij niemand anders.
Dat is dus iets anders dan dat mij iets opvalt.
Ik heb je inderdaad 'have a nice day' toegewenst in het topic "Jouw bijdrage aan vrede" (andere titel dan dat jij noemt, met een plagerig knipoogje).
Dat was oprecht bedoeld.

Overigens heb je mij beslist geen 'bitchy antwoord' antwoord gegeven.
Ik vind het juist lief wat je schrijft en vannacht heb ik voor de eerste keer sinds een 4-tal weken eindelijk doorgeslapen.

Sterkte Maris ... en oprecht:

:loveU:

Plaats reactie