Voelend aanwezig zijn

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Voelend aanwezig zijn

Bericht door taigitu » 26 nov 2014, 11:43

Voelend aanwezig zijn

Zoals ik hier nu zit ben ik voelend aanwezig om te kunnen schrijven hoe het is om voelend aanwezig te zijn en wat het mij geeft. Dan merk ik dat ik in mijn lichaam ga voelen hoe het daar is, hoe het voor mij voelt om voelend aanwezig te zijn.

Dit lichaam wordt door mij bewoont.
Er is een ‘ik’ die kan waarnemen wat er in het lichaam gebeurt. Zo neem ik waar dat mijn lichaam op bepaalde plekken gespannen aanvoelt, pijnlijk is en andere plekken warm aanvoelen. ‘Ik ben aanwezig’ is dat ik met mijn aandacht ben bij wat ik voel en ervaar in mijn lichaam. Dat ik mij bewust ben van wat ik denk, aan wie ik denk en of het gedachten zijn over het verleden, het heden of de toekomst.

Mijn lichaam is ook een klankkast voor wat ik energetisch waarneem.
Doordat ik mij met iemand verbind door aan iemand te denken kan het zijn dat ik ook lichamelijk of gevoelsmatig mee krijg hoe het met die ander is. Het kan ook zijn dat iemand anders met mij bezig is, bijvoorbeeld doordat iemand op de een of andere manier door mij geraakt is. Dan voel ik dat ook in mijn lichaam of ga ik aan diegene denken.

Doordat ik voelend aanwezig ben en wil zijn, voel ik of het warm en open in mij aanvoelt of gesloten en koud. Het gaat niet aan mij voorbij, waardoor ik kan kiezen hoe ik ermee om wil gaan. Ik kan kiezen of ik op een koude manier wil reageren op iemand of dat ik er eerst voor ga zorgen dat het weer warm voelt in mijn hart.

Voelend aanwezig zijn maakt dat mij niet zomaar meer iets overkomt.
Ik wil weten hoe iets is of het nu leuk is of niet. Als ik een nieuw iemand leer kennen kan ik vaak al heel snel een inschatting maken van die persoon en het contact met diegene voor mij zal betekenen, waar ik zorg voor te dragen heb. In welke vorm dat dan zal plaatsvinden is altijd een verrassing. Ik ben en word geen slachtoffer, want ik weet waar mijn grenzen liggen en zal die op tijd aangeven.

Omdat ik bereid ben om alles te voelen, word er veel zichtbaar voor mij, zowel over mezelf als over anderen en de wereld om mij heen. Dat kan ook heel pijnlijk zijn omdat ik mijn hart open heb en zie hoe mensen met zichzelf en met anderen omgaan. Ik zie wat de consequenties zijn. Ik zie hun duisternis. Dat raakt mijn hart. Daarin blijven voelen en regelmatig ook uiting te geven aan dat gevoel in mijn lichaam door te huilen, te schreeuwen, ontlaad ik wat anders vast komt te zitten. Het mededogen verdiept zich en ook het begrip.

Voelend aanwezig zijn is voor mij een ontdekkingsreis die mij levendig houdt, warm en opmerkzaam. Het leven ontvouwt zich en er dient zich altijd wel weer iets anders aan doordat ik in beweging blijf, doordat het in mij blijft stromen.
Wonieka A. Meuter

http://ontwikkelennaarheelzijn.wordpres ... ezig-zijn/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

kastanje57

Re: Voelend aanwezig zijn

Bericht door kastanje57 » 27 nov 2014, 01:15

Lieve Taigitu,

Zou je voor mij ook een beschrijving kunnen geven van:

"Voelend Bewustzijn"?

Bij voorbaat dank,
Hans

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Voelend aanwezig zijn

Bericht door taigitu » 27 nov 2014, 11:06

kastanje57 schreef:Lieve Taigitu,

Zou je voor mij ook een beschrijving kunnen geven van:

"Voelend Bewustzijn"?

Bij voorbaat dank,
Hans
Je zou de woorden 'aanwezig zijn' kunnen vervangen door 'bewust zijn'.
Door aanwezig te zijn in wat je voelt, is je bewustzijn van wat je voelt.
Het waarnemen van alles wat er zich in je lichaam afspeelt en hoe het lichaam reageert
(interactie) op de buitenwereld.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

kastanje57

Re: Voelend aanwezig zijn

Bericht door kastanje57 » 27 nov 2014, 11:39

Dank je wel voor dit verhelderende antwoord.

Het werkt namelijk bij mij precies andersom.
Mijn hersens reageren op de buitenwereld en ik weet BIJ GOD - met het allerdiepste respect voor deze laatste woorden - niet hoe ik dat allemaal in mijn lichaam moet verwerken.
Over het algemeen heb ik of verga ik van de pijn.
Lichamelijk en emotioneel.
Daarbij krijg ik er nog mijn dagelijkse portie shit bij en dat maakt mijn leven nog zwaarder.

Dank je Taigitu,
dank je wel voor de moeite die je neemt,
de moeite om mij duidelijk te maken dat JIJ WEET dat het ook andersom kan, alles wat ik zo'n beetje op dagelijkse basis meemaak en Ervaar.

Dank je Taigitu,
hier kan ik tenminste wat mee.
Zo'n soort reactie verwarmt mijn hart.
Van mij mogen er "meer zoals jij komen", zoals we dat een jaartje of 40 geleden nog eervol tegen elkaar uitspraken.

Plaats reactie