Kerstboom symboliek en oorsprong

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 04 dec 2014, 11:42

Kerstboom symboliek en oorsprong. Verklaarde Maarten Luther kerstboom tot christelijk symbool? Rudolf Steiner over kerst-decoraties.

Afbeelding

De kerstboom (spar, geen dennenboom) staat symbool voor wedergeboorte, en dan met name voor de wedergeboorte van het licht. Die symboliek van de kerstboom gaat ten minste terug tot het oud-Romeinse feest Saturnalia, waarbij de dood van het afgelopen jaar en de geboorte van het nieuwe jaar werd gevierd met decoraties van altijd groene planten. In Noord-Europa hadden Germanen en de Kelten riten rondom midwinter waarbij lichtjes werden opgehangen in naaldbomen die met offers werden omringd. Bollen, sterren en halve manen die zij in naaldbomen ophingen hadden aanvankelijk een kosmische betekenis. De kerstboom is van oudsher, evenals bijvoorbeeld de roe, bezem of gesel, ook een vruchtbaarheids-symbool. Eerder op mijn weblog plaatse ik een verzameling spreuken, quotes en citaten over bomen.

De Rooms-Katholieke kerk heeft de kerstboom lange tijd geweerd uit het christendom vanwege de heidense wortels. Volgens Wikipedia verklaarde Maarten Luther de kerstboom in het begin van de zestiende eeuw tot symbool van de geboorte van Jezus. Bij verder surfen blijkt dat dit verhaal berust op een legende en niet op historische gegevens. Volgens die legende herinnert de kerstboom de christen aan bomen uit het paradijs: de boom des levens en de boom van kennis van goed en kwaad, waarvan Adam en Eva volgens de paradijs-mythe aten.

De kerstballen symboliseren volgens de genoemde Luther-legende vruchten. De piek in de boom staat voor de ster van Bethlehem die de wijzen, magiërs of koningen uit het Oosten de weg wees naar de geboorte­plaats van Jezus. Soms staat er daarom in plaats van een piek ook wel een een ster op de top van een kerstboom. De katholieken gaven aanvankelijk in hun huis eerder een ereplaats aan een kerststal (eventueel met groene versieringen) dan aan een kerstboom. In het Vaticaan staat pas sinds 1982 een kerstboom (zie bovenstaande foto). Protestanten weerden echter in het algemeen de beelden van de kerststal, vanwege hun beeldenverbod. Daarom had de kerstboom bij hen meer succes.

De boom uit het Keltisch bomenorakel dat het meest op de kerstboom lijkt is de zilverspar. Die naaldboom groeit op hoge toppen en steile hellingen en heeft van daaruit een goed overzicht op de hem omringende natuur. Het sleutelwoord dat hoort bij de zilverspar is vooruitziendheid. Zijn vruchten voelen de klimaatsveranderingen aan en geven dit ook weer door zich te openen en te sluiten.

Afbeelding

Als talisman heeft de zilverspar dan ook de potentie om een juist inzicht te geven in je omgeving en aankomende veranderingen aan te voelen en op hun juiste waarde te kunnen inschatten. Hij geeft de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een gepaste persoonlijke trots en visie. Bij de zilverspar horen de volgende drie affirmaties. Deze hebben betrekking op achtereenvolgens het fysieke, het mentale en het spirituele niveau.

Fysieke affirmatie bij zilverspar: Net zo goed als je weet wat achter je ligt kan je voorzien wat nog komen moet. Op het punt waar je nu bent aangekomen kun je de toekomst voorzien.
Mentale affirmatie bij zilverspar: Put (helende) kracht uit het verleden – hiermee krijg je inzicht in je toekomst.
Spirituele affirmatie bij zilverspar: Wees je ten volle van bewust van de vooruitgang die je maakt op je spirituele pad.

Rudolf Steiner, grondlegger van de antroposofie, hield op 17 december 1906 in Berlijn een voordracht over de tekens en symbolen van het kerstfeest. Hij verzorgde de voordacht naast een kerstboom die volgens zijn aanwijzingen was gedecoreerd. Naast de hieronder weergegeven symbolen (pentagram, ankh, alfa, tarok, omega, driehoek en vierkant) die Steiner in zijn lezing besprak, bevatte de kerstboom ook verse rode rozen en 33 kaarsen van bijenwas.

Afbeelding

In zijn lezing legde Rudolf Steiner een verbinding tussen de boom uit het paradijs en het hout van het kruis. Het kruis kan onze kerst-stemming verdiepen. We kunnen voelen dat de Christus ideatie tot ons stroomt in de vorm van nieuw leven in de nacht van de geboorte van Christus. Dat idee wordt symbolisch weergegeven door de rozen in de kerstboom. Zij maken ook duidelijk dat de boom van de heilige nacht nog niet het hout van het kruis is geworden, maar wel dat de kracht om dat te worden zich wel begint te ontwikkelen.

Onlangs trof ik op internet een voor mij nog onbekende versie aan van het bekende kerstliedje ‘O dennenboom’. Hoewel de benaming ‘dennenboom’ biologisch onjuist is als er een kerstboom (spar) wordt bedoeld, spreekt deze tekst me meer aan dan de versie die ik ooit eens geleerd heb (laatst in het bos zien staan, maar toen waren er geen kaarsjes aan) vanwege de symboliek van de belofte van groei en onvergankelijkheid, die er mooi in tot uitdrukking komt. Hieronder volgt de songtekst en een video van die versie van dit kerstliedje.

O dennenboom, o dennenboom
Hoe lief zijn mij uw blaad’ren
Het groeit in barre wintertijd
Als sneeuw op d’aarde licht verspreidt
O dennenboom, o dennenboom
Hoelief zijn mij uw blaad’ren

O dennenboom, o dennenboom
Ik hou u trouw in waarde
Gij hebt zo vaak in kerstmistijd
Door zoveel schoons mij ‘t hart verblijd
O dennenboom, o dennenboom
Ik houd u trouw in waarde

O dennenboom, o dennenboom
Wat wil uw kleed mij leren
Gij groeit en bloeit te allen tijd
En voorspelt ons standvastigheid
O dennenboom, o dennenboom
Wat wil uw kleed mij leren

http://www.arendlandman.nl/2011/12/kers ... erstliedj/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Vitharr » 04 dec 2014, 12:45

Ik heb een eigenzinnige kijk op kerstbomen. Ik hou van een kerstboom als hij te gast is in mijn huis. Dat wil zeggen, als het dus een levende boom betreft. Een afgezaagde boom doet me verdriet, evenals geplukte bloemen, en een nepboom is gewoon nep.

Ik vond overigens dit stuk over de kerstviering en heb dubbel gelegen om de manier hoe de auteur van leer trekt tegen de kerk over zaken die mij ook regelmatig hebben verbaasd:

http://deburchtsion.blogspot.nl/2012/12 ... ijbel.html
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 04 dec 2014, 12:57

Ja dat is ook leuk om te lezen Vitharr, er zijn
nogal wat stukken over geschreven,
onder andere dit:

Het woord 'kerstmis' betekent 'mis van Christus'. De niet-christenen en protestanten hebben het van de rooms-katholieke kerk. En waar heeft deze het vandaan? NIET uit het Nieuwe Testament – NIET uit de Bijbel – NIET van de oorspronkelijke apostelen die persoonlijk door Christus werden onderwezen – maar in de vierde eeuw kwam het de rooms-katholieke kerk binnen vanuit het heidendom.
Aangezien de viering van kerstmis de wereld is overgeleverd door de rooms-katholieke kerk en op geen ander gezag berust dan dat van de rooms-katholieke kerk, zullen we eens zien wat de door deze kerk uitgegeven Catholic Encyclopedia ervan zegt:
"Kerstmis behoorde niet tot de vroegste feesten van de Kerk … de eerste aanwijzingen voor het feest komen uit Egypte … Heidense gebruiken die in de kalandae van januari plaatsvonden leidden tenslotte tot de vorming van kerstmis" (artikel "Christmas"). Volgens de meeste geleerden, zoals deze rooms-katholieke encyclopedie vermeldt, "werd de geboorte van Christus gesteld op de datum van de midwinterzonnewende (25 december volgens de Juliaanse kalender, 6 januari volgens de Egyptische), omdat op deze dag waarop de zon aan haar terugkeer naar de noordelijke hemel begon, de heidense vereerders van Mithras de dies natalis Solis Invictie (de geboortedag van de onoverwinnelijke zon) vierden."

Vanaf voorchristelijke tijden vierden de Romeinen in de tijd van de zonnewende hun uitbundige feest van de Saturnalia (17-24 december), ter ere van Saturnus, de god van de landbouw. Bovendien kwamen de Romeinen door de uitbreiding van het rijk in kennis met vele Oosterse cultussen, zoals de verering van de Perzische lichtgod Mithras was, wiens geboortedag op 25 december werd gevierd.
Vooral het einde van december was een belangrijke tijd op het noordelijk halfrond. De dagen waren kort en de nachten lang. De zon stond op zijn laagste punt. Wanneer bij de winterzonnewende de dagen weer begonnen te lengen, waren er grote feesten die duurden tot begin januari. De reden daarvoor was dat de zon – het licht der wereld – was herboren en weer in kracht begon toe te nemen.
Enkele eeuwen na de geboorte van Christus werden de feesten die eens waren bedoeld om de zon en de zonnegod te eren, geleidelijk opgenomen in het steeds populairder wordende christendom. Alleen, zo redeneerde men, konden ze nu worden gevierd ter ere van de geboorte van Jezus, het ware licht uit de hemel.

en nog veel meer hier te lezen:

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... rhaal.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Vitharr » 04 dec 2014, 13:13

Inderdaad Susan. Ik kan me gewoonweg niet goed voorstellen hoe je als gelovige je God zoveel geweld aan kan doen?

Tenminste, van de eenvoudige volgelingen kan ik het me wel voorstellen gezien de tijd. Die werden gewoon bang gemaakt en dat principe werkt nog steeds.

Maar hoe kun je als leiding gevende gelovige nu je volgelingen aanbidding van afgoden opleggen? :shock:

Dat is net zoiets vreemds als dat gesjoemel met datums waarbij de klok gewoon voor- of achteruit gezet werd afhankelijk van welke profetie men wilde laten realiseren. Hoe is dat toch mogelijk? [think]

Al sinds ik een snotneusje was zie ik een hele mooie boodschap in dat boekwerk, maar ook het product van mensen die hebben geprobeerd dat boek voor hun eigen gewin te gebruiken. *yuk*

Daarmee stond voor mij ook reeds vast dat die toornige god helemaal niet kon bestaan. Anders pikte hij dit echt niet. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door univers » 04 dec 2014, 13:13

De kerstboom hebben ze gepikt van de Germanen eb de Kelten, die versierden bij hun rituelen ook hun boom.

Voor de liefhebbers. " http://www.leylijnen.com/boomheiligdommen.htm ".
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 04 dec 2014, 13:39

Vroeger versierden oa de Kelten en andere 'heidenen' bomen buiten (bij voorkeur een eikenboom dacht ik) met gekleurde lapjes, later werd dat verboden en door de kerstening die heidense
feesten verbood, vervingen ze het door andere takken of een naaldboom,spar, ook
in huis met van alles te versieren. Door een slimme truc bedachten ze een verklaring,
ofwel de betekenis hier van aan te geven, kon men een 'christelijk' feest gemeng met heidense
rituelen tegelijk blijven vieren.
Hoe ze dat precies deden heb ik volgens mij eerder al eens geschreven, maar kon
het nu niet meer zo gauw terug vinden... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Tet » 04 dec 2014, 14:05

Dit is ook de reden waarom de Jehova’s geen kerst vieren; zij beschouwen dit als een heidens feest…, en ik vind dat die hardliners nog gelijk hebben ook.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 04 dec 2014, 15:54

Tet schreef:Dit is ook de reden waarom de Jehova’s geen kerst vieren; zij beschouwen dit als een heidens feest…, en ik vind dat die hardliners nog gelijk hebben ook.
Klopt, er zijn zo meer mensen die om deze reden geen kerstfeest vieren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 04 dec 2014, 16:10

Nog een ander stukje:

De kerstboom

Afbeelding

De traditie van een feestboom ter opluistering van midwinterfeesten als het zonnewendefeest is al eeuwenoud, zelfs veel ouder dan de geboorte van Jezus. Reeds meer dan duizend jaar vóór Christus was het een heidens gebruik om een groenblijvende boom uit een heilig bos te kappen en versierd en wel op het dorpsplein te plaatsen: de midwinterboom.
Ook de oude Babyloniërs (het huidige Irak) eerden groenblijvende bomen als symbool van de zonnegod Nimrod.

Pas in de 17e eeuw begonnen rijkere mensen in Duitsland met het ter gelegenheid van kerstmis binnenshuis plaatsen van bomen, spoedig gevolgd door engelse upper-class en de rest van Europa. In Nederland zorgde de plaatsing van kerstbomen op zondagsscholen tot een doorbraak bij het gewone volk. Deze kerstboom (een spar, géén denneboom overigens) was veelal op oorspronkelijke wijze versierd met appels, noten en kaarsen.

Christelijke kerken waren aanvankelijk niet gecharmeerd van het gebruik rond kerst van deze midwinterbomen, daar zij niets van doen hadden met het feest van de geboorte van Jezus.
En hoewel in de 19e eeuw het Vaticaan nog waarschuwde tegen het "heidense" gebruik van de invoering van de kerstboom in Italië (pas sinds 1982 staan er kerstbomen in het Vaticaan zèlf), is de kerstboom tegenwoordig hèt symbool van onze westerse kerstviering, waarbij licht en sfeer, glinsterende versiering en kerstgeschenken onder de boom centraal staan.

Dit proces duurde meerdere eeuwen, en de eerste 200 jaar werd de geboorte van Jesus in het geheel niet gevierd door christenen.

De tot het christendom bekeerde romeinse keizer Julius Africanus besloot in het jaar 221 om de geboortedag van de christelijke god Jezus te vieren op 25 december, als tegenpool voor de viering van de romeinse zonnegod Mitras op diezelfde dag.

Toch duurde het nog tot het jaar 354 voordat uiteindelijk paus Liberius besloot dat 25 december een vaste christelijke feestdag zou worden om de geboorte van Jezus te vieren met een speciale chistelijke mis, de kerst mis (Kerstmis).

Algemeen wordt door historici overigens aangenomen dat de ware geboortedatum van Jezus niet exact op deze 25e december was.

Daar de oosters Orthodoxe kerk tegen die tijd het gezag van Rome niet meer erkende, werd dit besluit van paus Liberius door hen afgewezen en houden orthodoxe christenen vast aan het feest ter verschijning van Christus aan de wereld op de 6e januari, in plaats van het vieren van kerstmis op 25 december. Deze 6e januari wordt overigens door katholieken gevierd als Driekoningen, en door protestanten als Epifanie.

Afbeelding

Zonnewendefeest

Het van oorsprong germaanse Zonnewendefeest, ook bekend als Midwinterfeest of Joelfeest, was een traditioneel heidens offerfeest dat plaatsvond bij volle maan rond 21 december, de kortste dag van het jaar.
Het feest duurde twaalf nachten, er werd gedronken en everzwijn werd geofferd op een joelvuur (brandende boomstam, yule log).
Het Zonnewendefeest werd gevierd ter ere van de godin Frey, en onder luid gejoel, het blazen van de midwinterhoorn en klokluiden werden boze geesten verjaagd en werden overleden voorvaderen en doden herdacht.

Afbeelding

Een brandend zonnerad werd rondgedraaid om de terugkerende zon te verwelkomen.
Veel van deze oorspronkelijk heidense gebruiken zijn later in ons christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm.
Zo komt onze huidige kerstboom voort uit de midwinterboom, is het zonnerad overgegaan in de adventskrans, en wordt bij het blazen van de midwinterhoorn de geboorte van Jezus aangekondigd.
Beluister het traditionele geluid van een hedendaagse midwinterhoornblazer.

Meer lezen:
http://www.vragenoverkerst.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door univers » 04 dec 2014, 17:05

Onder de takken van een den, vind jee altijd een beschutte plek.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Vitharr » 04 dec 2014, 19:23

Susan schreef:
Tet schreef:Dit is ook de reden waarom de Jehova’s geen kerst vieren; zij beschouwen dit als een heidens feest…, en ik vind dat die hardliners nog gelijk hebben ook.
Klopt, er zijn zo meer mensen die om deze reden geen kerstfeest vieren.
Of juist wel natuurlijk! :mrgreen:

Van welke Satanische sekte het oorspronkelijke idee kwam weet ik niet, maar een goede vriendin van me zette ieder jaar een boom (met pot) en dan kwamen wij allemaal langs om er een wens voor het nieuwe jaar in te hangen. Na oud en nieuw namen we die boom mee naar buiten en plantten hem ergens waarvan wij het idee hadden dat hij/zij daar oud kon worden. (dus ook wel eens op plekken waar we niet mochten komen. :mrgreen: )

Veel van die bomen leven nog. En dat vind ik eigenlijk geweldig. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 06 dec 2014, 08:08

Vitharr schreef:Of juist wel natuurlijk! :mrgreen:
Van welke Satanische sekte het oorspronkelijke idee kwam weet ik niet, maar een goede vriendin van me zette ieder jaar een boom (met pot) en dan kwamen wij allemaal langs om er een wens voor het nieuwe jaar in te hangen. Na oud en nieuw namen we die boom mee naar buiten en plantten hem ergens waarvan wij het idee hadden dat hij/zij daar oud kon worden. (dus ook wel eens op plekken waar we niet mochten komen. :mrgreen: )

Veel van die bomen leven nog. En dat vind ik eigenlijk geweldig. :wink:
Waarom denk je hierbij dat het een 'Satanische sekte' zou zijn Vitharr?
Dat hoeft toch niet, ook niet van 'Heksen feestjes' en dergelijke wat wel eens
gedacht wordt :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Maris » 07 dec 2014, 00:35

De kerstboom met z'n kaarsjes is mij ook wel bekend uit oeroude natuurreligies. Het zonnewendefeest (Wiccan) ervaar ik als een mooi ritueel: de voorbode van nieuw leven, nieuw licht..... Zo tegen het einde van het jaar:
Ieder einde is de inleiding voor een nieuwe periode.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 07 dec 2014, 08:43

viewtopic.php?f=44&t=9153

Een gedeelte van wat ik eerder in 2012 al over het ontstaan van kerst, kerstbomen
enz en bepaalde gebruiken rondom deze tijd geplaatst had:

Bijgeloof en (Kerst)Bomen.

Bomen worden in vrijwel alle culturen op een of andere manier vereerd.In het verleden was de boom bij alle volkeren een uitermate geschikt symbool voor de vruchtbaarheid en de bron van alle levenskracht.Al in de oudheid associeerde men bomen met goden.
De ouden leefden in een direct contact met de natuur.Zij waren er rotsvast van overtuigd dat de natuur bezield was.Bovendien waren zij er volledig afhankelijk van om te overleven.Dit is zonder enige twijfel de reden waarom wij naast de boze geesten die hen een stok tussen de spaken konden steken,bij alles en nog wat een link met het vruchtbaarheidsaspect aantreffen.Voor onze voorouders was elk deel van de natuur een weerspiegeling van een bepaalde goddelijke energie.
In tegenstelling tot wat velen tegenwoordig menen,was de vroegere mens niet de baas over de natuur,maar simpelweg een intergraal deel er van.

Het christendom zag in zijn kersteningsijver in bronnen en bomen een afgoderij die 'met wortel en tak moest worden uitgeroeid'.
Werden bronnen omgetoverd tot christelijke dooppunten,de oude bomen die gewijd waren aan Wodan,Freya en Donar werden oorspronkelijk omgehakt.
Binnen de boomcultus nam één boom steeds meer het voortouw.Zo zien we op oude afbeeldingen uit Babylon Nimrod altijd met een groenblijvende tak in zijn hand.Na zijn dood vertelde Semirames dat Nimrods geest zolang zijn toevlucht had genomen in bomen,zodat hij niet hoefde te
sterven.Zij leerde de mensen groenblijvende bomen te eren als symbool van haar man Nimrod,de zonnegod.

Op oude afbeeldingen van rond 1400 v. Christus is de Egyptische godin Noet onder een kerstboom te zien,goede gaven aan het uitdelen aan de armen.Ook in Rome was de dennenboom de heilige boom en de god was Baal-Berith,de heer van de den.De oorsprong van het plaatsen van een kerstboom spruit dus voort uit een diep ingeworteld en algemeen verbreid geloof in de kracht van de natuur. Uit oude bronnen blijkt
niettemin dat het oorspronkelijk de eik was die grote verering genoot.Ongeveer 1200 jaar geleden werd de machtige eik in het bizonder vereerd door onze Germaanse voorouders.

Toen gepoogd werd de Germanen tot het christedom te bekeren,vertikten zij het hun boomverering op te geven.Het heidense gebruik werd bijgevolg niet uitgebannen,maar wel gekerstend,waarbij de eik plaats moest maken voor de spar.De reden was dat spar een driehoekige vorm heeft,waarbij de drie punten van de driehoek de Heilige Drie-eenheid vertegenwoordigen: God de Vader boven aan en Jezus en de Heilige Geest op de onderste punten.

Onze voorouders en hun kerstboom kwam dit heel goed uit dat één van de drie punten van de spardrie-eenheid toegewezen werd aan de Heilige Geest.Op die manier konden ze stiekum hun boomgeesten blijven eren onder het mom van de Heilige Geest.Via deze boomgeesten vroeg men de terugkeer van de lente in de bomen.De omschakeling van eik naar spar kwam hen dus niet zo slecht uit.Verder speelde het feit dat hij altijd groen bleef een niet te onderschatten rol.Het kaal worden van de bomen in de herfst duidde er volgens de Germanen op dat de boomgeesten de bomen verlaten hadden.Om de terugkeer van deze geesten te bespoedigen,zodat de bomen opnieuw vruchten en bladeren zouden krijgen,werden de bomen in de winter met geschilderde stenen of gekleurde stoffen versierd. Dit alles was niet nodig bij de altijd groen blijvende kerstboom,die zo het symbool van goddelijke suprematie werd.
De kerstboom gaat terug tot een Germaanse traditie om tussen Kerstmis en Nieuwjaar groene takken in huis op te hangen om zo de boze geesten weg te jagen.

-------------------------------------------------------------
Bij de Kerstboom horen natuurlijk ook de kaarsen, én de kerst/nieuwjaarskaarten

Het idee om met Kerstmis kaarsen in de kerstboom of vensterbank te laten branden,zorgde volgens het volksgeloof voor een jaar licht,warmte en overvloed.
Deze traditie hebben we te danken aan Maarten Luther die er het kindje Jezus dat het licht in de wereld brengt, in zag. De inspiratie werd gehaald bij de joel-kaars. Die had tot doel de geboorte van de zon bij het begin van het nieuwe jaar te bespoedigen.
Het prille christendom transformeerde dit en verbond de kaars zelfs met de ster van Betlehem.

(Joel-kaarsen werden gebruikt gebruikt tijdens het Germaans joel-feest rond de kortste dag van het jaar)

Kerstkaarten en zo...

Kerst en nieuwjaarskaarten mogen eigenlijk ook niet ontbreken in dit 'kerstrijtje'.
Rond deze tijd komen ook de eerste kerst/nieuwjaarskaarten weer door de brievenbus op onze deurmat terecht.

Een uitzonderlijk geliefdkoosd motief op deze wenskaarten was het roodborstje.De reden was dat volgens een oude heidense legende het roodborstje een vuurbrenger was.Oa het roodborstje is ook gewijd aan Donar.Naast zijn rode borst werd het beestje ook geloofd om zijn onverschrokken nieuwschierigheid: het is veel brutaler dan de andere vogels,en niet bang voor de aanwezigheid van mensen.

De naam:
Er zijn tal van legendes die de herkomst van de naam verklaren.
Het verband met Kerstmis komt voort uit het feit het in de stal waar Jezus'geboorte plaats vond erg koud was,zodat Jozef op zoek moest naar brandhout. Ondertussen probeerde Maria het vuur aan te houden.
Enkele roodborstjes die dat zagen,kwamen haar net op tijd te hulp,
en wakkerden met hun vleugeltjes het vuur weer aan.
Daarbij schroeiden ze hun borstveren,die daardoor zo rood werden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kerstboom symboliek en oorsprong

Bericht door Susan » 07 dec 2014, 08:47

Het is ook leuk om te lezen hoe iedereen weer op eigen manier
er een invulling aan geeft, of waar bepaalde gewoonten vandaan
komen, ontstaan zijn.

JOEL * YULE * JULE

21 december
WINTERBEGIN

0° Steenbok

1 Nana

VERNIEUWING & ZWANGERSCHAP

Joel, Yule, Jule, Alban Arthuan, Kerst, midwinter

Op het hoogtepunt van de winter vieren wij met Jule de langste nacht van het jaar en met de wedergeboorte van het licht(kind) het begin van een nieuwe jaarcyclus. Nu staat het rad van de zon 12 of 13 nachten stil voor het weer begint te draaien. Joel betekent "rad van het leven". Deze overgangstijd is magisch en heeft invloed op de rest van het jaar. Je kunt beter orakelen en mediteren dan werken en wassen.

Historie

De vrouwen gingen grote grafkamers binnen en wachten op de eerste zonnestraal. Door de speciale bouw van het graf kon de zonnestraal direct naar binnen schijnen. Daardoor heeft het licht zinbeeldig het donker verlicht en het leven de dood overwonnen.

Historische rituelen

Sinterklaas was oorspronkelijk de keltische druiden die met de zonnewende van huis naar huis liepen met een rode mantel - rood staat voor leven en zonnekracht.

De berkenroede was een middel om te reinigen. Kinderen en de dieren werden zachtjes met de roede afgeklopt en afgestreken om schadelijke stralen en ziekmakende lading te verwijderen. Het berkenhout werd aan huisdeuren gehangen als bescherming.

De grote zak op de rug van de druide zat vol met kadootjes: helende kruiden, bessen, wortels, en andere dinden die de druide door het jaar heen verzamelden en nu verdeelden.

Julboom

De julboom is een symbool voor het wederkerende groen (eeuwig leven) en wordt verzierd met rode appels (levenskracht), zilveren ballen (maan) en gouden draden (zonlicht). De kerstboom ontstond bij de romeinen uit de pijnboomplantages die bij de tempels van de Godin lagen. In de nacht voor de zonnewende bracht een priest een heilige pijnboom in de tempel en smukte hem op met onder ander het beeld van Attis.

Met de zonnewende beginnen de 13 heilige nachten: de nacht van Juledag op 1 Nana tot de nacht van 12 op 13 Nana. Dit is een bijzondere en wilde tijd en het begin van een nieuwe jaarcyclus. Je kunt in de 13e nacht met wierook door elke kamer lopen en boven de deuren zon, maan en aarde tekenen en hun om bescherming vragen voor het volgende jaar.

De zwarte godin als slapende geefster

Hier staat nog meer:

viewtopic.php?f=46&t=10944&p=241560#p241560
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie