Altruïsme en materialisme

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Vitharr » 13 dec 2014, 06:01

Zoeker schreef:
Vitharr schreef:
Zoeker schreef: Nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar de uitzonderingen die jij bedenkt.
Elk voorbeeld waarbij instinct samensmelt met conditionering. Het netwerk ligt er door het denken, maar de impuls is puur natuur. Aan dat proces zelf komt in mijn ogen geen denken te pas.

Dat is zo'n moment waarbij je voelt dat je 'iets' moet doen.

Bedankt voor je antwoord, maar ik vind er geen herkenning in. Althans, niet als zijnde voortkomend uit de natuur.
Dat kan. Toch beschrijf ik hier een vrij goed bekend menselijk natuurlijk principe. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Gast1 » 13 dec 2014, 08:02

Zoeker schreef: Althans, niet als zijnde voortkomend uit de natuur.
Alles komt voort uit de Natuur.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Zoeker » 13 dec 2014, 09:46

Gast1 schreef:Alles komt voort uit de Natuur.

Wij hanteren een verschillend begrip onder natuur, dat is mij al eerder opgevallen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Zoeker » 13 dec 2014, 09:47

Vitharr schreef: Dat kan. Toch beschrijf ik hier een vrij goed bekend menselijk natuurlijk principe. [think]
Ja, het principe herken ik wel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Gast1 » 13 dec 2014, 10:12

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:Alles komt voort uit de Natuur.
Wij hanteren een verschillend begrip onder natuur, dat is mij al eerder opgevallen.
Klopt, was mij ook al opgevallen.

Ik zal mijn begrip nog een keer toelichten.

Natuur is een wildernis, een schijnbare 'chaos', in de definitie te vinden als een toestand die niet of minimaal beïnvloed is door menselijke activiteit.
Wij mensen zijn een voortvloeisel uit die zelfde Natuur en zo zijn wij 'ook' Natuur, gemanipuleerd of niet, het maakt niet uit.
De Natuur gaat verder dan de planeet waar wij mensen op leven, de Natuur is 'alles', het is immer de toestand die niet of minimaal beïnvloed is door menselijke activiteit.
De Natuur staat wat mij betreft recht evenredig met 'God', de onpersoonlijke God met een grote 'G' (de drijvende kracht) wel te verstaan, oftewel 'het kosmische bewustzijn'.
Het Goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek.
'Eenheidsbewustzijn' is de toestand van volledige integratie van het individuele bewustzijn met het kosmische bewustzijn.
In kosmisch bewustzijn ben je je bewust van je wezenlijke vrijheid, je ik-besef, je ego is kosmisch geworden.
Je hebt de hele reikwijdte van je geest leren kennen; van de oppervlakkige veranderende lagen tot en met de bron van alle geestelijke activiteit, de bron van je gedachten in absolute stilte.

In deze toestand weten we diep van binnen; “Ik Ben kosmisch bewustzijn, ik ben alles!
Ik ben even vergeten wat jouw opvatting van de Natuur is.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Zoeker » 13 dec 2014, 12:35

Natuur is voor mij alles wat zich ordent, handhaaft en weer verloren gaat.
Dat wat jij benoemt, dat noem ik gewoon 'alles'.
Door alles onder 1 noemer te schuiven benoem je eigenlijk niks.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Altruïsme en materialisme

Bericht door Gast1 » 13 dec 2014, 16:56

Zoeker schreef:Dat wat jij benoemt, dat noem ik gewoon 'alles'.
Door alles onder 1 noemer te schuiven benoem je eigenlijk niks.
Ah, helder. Ik benoem dus iets en jij benoemt niks.
Dat is dus het verschil ...

Ik heb 'm weer.

Plaats reactie