Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Bericht door Susan » 19 dec 2014, 10:33

Over het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn
Ik noemde in de voorgaande blogs dat veel verschillende lagen op elkaar aansluiten. In de blog *over het onbewuste en zelfwaardering* noemde ik dat we in de kindertijd veel informatie als een spons in ons opnemen. In deze fase kunnen de geconditioneerde gedachten ontstaan. Op het pad van zelfontwikkeling en groei sneuvelen er regelmatig stukjes ego. Het is in ieder geval de bedoeling van groei, om oude denkpatronen en gedachten te transformeren in nieuwe en bruikbare energie.

soulconnected
Vanuit de individuele ziel worden er ook specifieke kenmerken, geleerde lessen en ervaringen meegenomen. In de ontwikkeling van de ziel zijn meerdere levenslessen en ervaringen geleerd en opgeslagen in ‘het boek van de ziel’ : de Akasha Kronieken.

In de blog over zelfverantwoordelijkheid, vrije wil en vrijheid noemde ik de verschillende uitingsvormen van de ziel en wat er gebeurt als er daar een tekort is ontstaan.
De volgende stap in persoonlijke groei kan het besef zijn dat bepaalde oude gevoelens en patronen niet in dit leven zijn ontstaan maar in een ander leven.

De sleutel tot verwerking van oude zielenpijn ligt in de erkenning van het innerlijke kind. Veel mensen zijn in de loop van de jaren vergeten dat het innerlijke kind nog steeds een onderdeel is van het leven, van plezier, genieten en het leven ervaren als een wonder.

Het innerlijk kind is een speelse energie die zich vrij voelt van zorgen en leeft in het hier en nu. Toch zijn er weinig mensen die deze energie ook toelaten. Er wordt vanuit het groepsgeweten geleerd dat we ‘ volwassen moeten worden’ . Natuurlijk is het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor het leven dat we leven, maar mijns inziens kan het nooit de bedoeling zijn om op een dusdanige manier te verkrampen en het leven alleen maar als één grote verplichting te zien.

Het innerlijke kind verstopt zich vaak op latere leeftijd als het een tijd genegeerd is. Toch blijven de onverwerkte emoties zoals pijn,verdriet, eenzaamheid, angst in het onbewuste aanwezig. Daardoor is er een energetische blokkade in het energieveld die bepaalde situaties vanuit het onbewuste aantrekken. Het doel daarvan is om de ziel bewust te maken van de les die geleerd mag worden. De blokkade wordt opgelost als de les geleerd is:).

De nadruk ligt op ‘mag ‘ . Ieder mens maakt zelf de keuze wanneer men wil veranderen. Hoe meer men zich open durft te stellen voor alle verschillende onderdelen van bewustzijn, des te sneller zal de persoonlijke groei zich ontwikkelen.

Soms worden verschillende situaties in het leven gecreëerd om de ziel te laten zien waar er een blokkade zit. Soms kan de wortel van die pijn/ blokkade gerelateerd zijn aan een situatie van de kindertijd. Soms kan ook het besef komen dat de wortel van onverwerkte pijn en talenten in een ander leven liggen.
Het besef van talenten zijn fijn omdat het een bepaalde ‘voorsprong’ in ontwikkeling geeft . Voorbeeld: veel nieuwetijdskinderen en lichtwerkers zijn oude zielen, ze vallen op tussen leeftijdsgenoten en komen vaak ‘ouder/ wijzer’ over dan leeftijdgenoten. Deze verworven wijsheden kunnen ze juist delen met mensen die daarvoor openstaan.

Voor onverwerkte emoties kan het lastig zijn. Juist omdat er een extra diepe laag van pijn zit dan de “alleen” de situatie (in dit leven) die voor bepaalde pijn heeft gezorgd.
Veel zielen zijn zich daar niet van bewust totdat er een bepaalde stadium van ontwikkeling is bereikt waardoor de ziel bepaalde patronen gaat herkennen van dit leven en vorige levens.
Soms komen personen die in vorige levens bepaalde pijnplekken hebben gecreëerd weer terug in dit leven in een andere vorm. Soms om samen te werken om die blokkade op te lossen. Soms om weer hetzelfde patroon te creëren zodat de pijn opnieuw beleefd wordt en dan bewust los kan worden gelaten.

Door regelmatig aandacht te blijven schenken aan het innerlijke kind kan men meer innerlijke kracht en voldoening in het leven ervaren. Het innerlijke kind is ook een ‘graadmeter’ voor de ziel om te beseffen hoe het proces ‘leven’ nou echt gaat. De verbinding tussen mannelijke, vrouwelijke en innerlijk kind energie zorgen voor heelheid.

Er is verder geen persoon in de buitenwereld verantwoordelijk voor het innerlijke geluk van onszelf.

http://sattvahealing.wordpress.com/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Bericht door Gast1 » 21 dec 2014, 07:30

Opmerkelijk ...

Zojuist schreef ik dit naar iemand: "Denk aan het kind ... ook in ons ... wat elke dag opnieuw geboren kan worden ..."

Precies twee jaren geleden schreef ik hier op dit forum:
Gast1 schreef:Ik las elders op dit forum:
Het kind in me gaat nooit weg. [joker]
en antwoordde:
... zoals ik al talloze keren heb geschreven. Toch werd het kind in mij vorige week weggejaagd en ik kon het niet meer vinden. Het kind wat in mij zat heb ik zelf nooit weg willen jagen maar het kan dus werkelijk gebeuren dat andere invloeden hiervoor kunnen zorgen, ook al zou je beweren dat dat nooit kan gebeuren. Het gebeurde mij. Dat was een heel akelig gevoel en ik bevond me in een grote draaikolk. Ook met alles wat ik hier schreef op het forum. Alle woorden leken te verwaaien ... Een leermoment van ruim één week waarin ik mijzelf heel sterk observeerde en deze kerst leek voor mij in die week ook te verwaaien. Er waren ook erg mooie momenten in die week ... en die merkwaardige week die vandaag precies één week geleden begon eindigde gisteren. Ik had de deur waar achter de tijger in mij zat, al ontdaan van de stalen ketting en het grote hangslot. Dat kostte heel veel moeite want alles was al vastgeroest, overigens dacht ik dat de tijger gromde maar hij sliep. Ik trok tot gisterenmorgen uit alle 'macht' aan de deur maar mijn fysieke kracht mocht niet baten, ik kreeg hem niet los en volgens mij heb ik me dan ook niet voldoende ingezet. Op een bepaald moment draaide ik mij gisteren om en ... vond het kind weer ... Ik was het bijna vergeten en het wordt bijna geboren ...
Mijn God, hoe kon ik je vergeten ... en wat voor een geweldige les gaf je mij ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Bericht door Susan » 24 dec 2014, 12:51

Aan het volgende deed het mij denken Gast1, waar ik al langere tijd geleden
stukken over geplaatst had.

Als we goed begrepen hebben wat spiegelen precies betekent, kunnen we ook ontdekken
welke pijn we (onbewust) eigenlijk weggestopt hebben. Ieder heeft zijn innerlijk kind
in zich die ooit ook gekwetst is geraakt. Door nare ervaringen in de kindertijd, die
meestal zonder opzet ons zijn aangedaan door ouders/opvoeders, en andere volwassenen
in onze leefomgeving. Vaak door onwetendheid, des te erger in die gevallen waar er
opzet in het spel was. We nemen dit dus ook mee in ons verdere leven als we volwassen
zijn. Het speelt een niet onbelangrijke rol in al onze relaties, ouders, broers, zussen,
vrienden, colega's op het werk enz. Wordt er door iemand iets getriggert bij ons, is
het heel belangrijk inzicht te krijgen waarom we hier zo door geraakt zijn, en kunnen er
alsnog aan werken om dat gekwetse deel te helen, al of niet met hulp.

Zoals al in de topic over spiegelen ook beschreven staat, valt daarna de angst, onzekerheid
weg, en komt er een fijn echt vrij gevoel voor in de plaats. Openheid, spontaniteit naar
anderen zonder nog bang te zijn voor afwijzing. (juist bij meningsverschillen!)
Gaan dan niet meer alles en 'iedereen' vanuit achterdocht, wantrouwen benaderen, laten ons
niet meer overtroeven, of wat ook wel gebeurd in een hoekje drukken.
We leren dan de ander(en) met begrip en mededogen te bekijken, die vaak vanuit onbewuste pijn en gekwetst zijn, met grof 'geschut' om zich heen slaat. Die bijvoorbaat vanuit een verdedigende houding vol bravoure de anderen tegemoet treed en probeert te overschreeuwen.
Die soms manipulerend middels daden, en/of woorden vloekend en scheldend anderen trachten te kleineren, en/of fysiek machogedrag vertonen om anderen met geweld het zwijgen op te leggen.

viewtopic.php?f=66&t=10259
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Bericht door Gast1 » 25 dec 2014, 10:42

Op het moment dat ik deze tekst las van jou las Susan, speelde dit nummer op de achtergrond van classic FM:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het innerlijk kind en de wortels van zielenpijn

Bericht door Susan » 25 dec 2014, 11:18

Gast1 schreef:Op het moment dat ik deze tekst las van jou las Susan, speelde dit nummer op de achtergrond van classic FM:
Dank voor jouw reactie, altijd weer leuk om te horen he die
blijvende oudere muziek.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie