Rust in je eigen ziel Innerlijk meesterschap

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Rust in je eigen ziel Innerlijk meesterschap

Bericht door Susan » 22 dec 2014, 12:04

Rust in je eigen ziel

Innerlijk meesterschap

Enige tijd geleden sprak ik met een man van rond de 50, over groeien in bewustzijn en
het (bewust) leren voelen van de bron van Liefde in je zelf, de Liefde die in ieder van ons
woont. Het gesprek ging over dat “rust en stilte” in je zelf nodig zijn, om dat te kunnen
doorvoelen. En natuurlijk kwam de vraag, hoe doe je dat dan “rust in je zelf, rust in je
eigen ziel”?

“Begin elke dag”, zie ik, “direct na het opstaan en voor je je in de drukte van het
dagelijks leven stort, met een kwartier of nog mooier een half uur stilte”. “Sta gewoon
een half uurtje eerder, je hebt er de hele dag plezier van”. “Zoek een mooi plekje in huis,
steek een kaars aan, ga rechtop in een stoel zitten, voeten stevig op de grond, richt je
aandacht op je uitademing en dan gewoon stil zijn”. “Mediteren dus”,”ja”, antwoordde ik,
“zo begin je met mediteren”.
Ik vervolgde: “regelmatig het bos in, anderhalf uur een stevige wandeling, dat is een
zegening voor onze ziel, het je één voelen met de natuur”.

“En geestelijk voedsel: lees geregeld een spirituele tekst, die je ontroert, die je aanraakt
van binnen, dat je voelt er leeft zo veel moois in mij”.
“Voor het slapen gaan: kijk heel rustig terug op de voorbije dag en voel waar je echt
dankbaar voor bent, voor het moois, groot of klein, dat je die dag mocht meemaken,
ervaren of ontvangen”.

Wat kan ik nog meer doen, vroeg hij: “Meesterschap, meesterschap over het ego”, zei ik
en even was het stil, de man had tijd nodig om zich een voorstelling te maken.
“Meesterschap over het ego, haar verlangens en behoefte aan zekerheid, aan bezit,
afleiding, aan drukte en ga zo maar door. Meesterschap over hoe je met je emoties
omgaat, emoties van teleurstelling, van afgewezen voelen, van verdriet of van woede.
De onrust van “alles moeten” en nooit tevreden met wat er nu is, altijd maar doorgaan.
Alleen door heel eerlijk te kijken naar je zelf, stil te staan bij de “misleiding van ons ego”
word je je hiervan bewust…”. En zo spraken we nog een tijd over “Innerlijk groeien en
meesterschap”.

Vlak voor de man naar huis zou gaan, viel zijn oog op het boek van Etty Hillesum, 1941-
1943, ook wel de Anne Frank van Deventer genoemd. Mag ik er even inkijken? Hij sloeg
het boek op een willekeurige bladzijde open, het werd stil en hij las de volgende tekst
voor:

Niet alleen van zijn onrust moet men af en toe de teugels strak aantrekken, zodat ze niet
gaat steigeren en als een op hol geslagen paard een verwoestende tocht door het hele
wezen begint, ook zijn treurigheid moet men indammen, anders stijgt ze met ieder
ogenblik als een wassend water en overstroomt tenslotte de zo moeizaam bebouwde
velden (van de ziel). Men moet er naar streven, niet langer elke stemming (lees elke
emotie) volledig in zich te laten uitleven. Men behoeft zijn onrust en treurigheid niet te
verstoppen, men moet ze dragen en verdragen………
(Blz. 423 uit De nagelaten geschriften van Etty Hillesum)

Zijn ogen werden vochtig, tranen van herkennen en ontroering welde op en hij zei:
“Woorden en zinnen, bijna 70 jaar geleden, onder erbarmelijke omstandigheden
geschreven, waar we nu nog zoveel van kunnen leren: ja, dat is waarlijk Innerlijk
meesterschap”!

http://www.walterdezeeuw.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie