Is karma ooit onverdiend?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 24 jan 2015, 12:11

door: G. de Purucker

Een moderne presentatie van de oude universele wijsheid
gebaseerd op De Geheime Leer van H.P. Blavatsky


Is karma ooit onverdiend?


De vreemde misvatting is ontstaan dat er onverdiend karma zou kunnen zijn. Deze is waarschijnlijk het gevolg van het verkeerd begrijpen van uitspraken van HPB en W.Q. Judge dat alle schepselen onverdiend lijden ondergaan, niet alleen mensen maar ook dieren en mogelijk zelfs goden. Bij dit onderwerp en het feit dat alle karma verdiend is, spelen verschillende gedachten een rol.

Ten eerste is het heelal onvolmaakt omdat het uit onvolmaakte entiteiten bestaat die evolueren – in feite is het heelal deze entiteiten. Dat betekent dat het een lichtzijde heeft die bestaat uit de verder gevorderde entiteiten en een donkere zijde die bestaat uit de minder ontwikkelde. Kwaad, of de donkere zijde van de natuur, is dus onvolmaaktheid; in de natuur bestaat niet zoiets als absoluut kwaad.

Omdat we ons in het heelal bevinden en evoluerende wezens zijn, weten we dat we van elkaar leren, elkaar beïnvloeden en op elkaar reageren. Goede daden verheffen ons en helpen daardoor niet alleen onszelf maar ook anderen om vooruit te gaan. De Heer Boeddha zei, als we kwaad denken, volgen leed en pijn, precies zoals het wiel van de wagen de poot van de os volgt die hem trekt. Iedere hiërarchie bevindt zich binnen de levenssfeer van een grotere hiërarchie; zo bevindt ook een atoom in het lichaam van een mens zich binnen de hiërarchie van atomen van zijn fysieke constitutie. Het gevolg is dat we in zekere zin lijden door wat de goden doen, want we hebben ons bestaan in hun hiërarchie; net zoals de atomen van ons lichaam onderworpen zijn aan alle dingen die het lichaam doet. En als de menselijke wil dit lichaam iets verkeerds laat doen, ondergaan de atomen daarvan noodzakelijkerwijs een overeenkomstige invloed.

Laten we een stap verder gaan. Omdat elke entiteit in substantie en essentie, in energie, bestemming en oorsprong identiek is met de hiërarchie waartoe ze behoort, bezit ze alle eigenschappen, krachten, vermogens en substanties van deze hiërarchie en dus van het heelal. De mens heeft een vrije wil omdat het heelal die heeft. Omdat iedere monade aan het hart van het heelal ontspringt, heeft ze haar eigen dosis vrije wil en is daarom individueel verantwoordelijk voor wat ze doet.

Het is interessant vast te stellen dat het kwaad ontstaat uit een conflict tussen uitingen van de vrije wil van verschillende entiteiten: de goden werken samen om het heelal in evenwicht te houden; alle lagere hiërarchieën werken samen om hun deel van het heelal op orde te houden; mensen die een lagere hiërarchie vormen, werken gezamenlijk aan hun individuele bestemming. Wat er ook met een mens gebeurt, wanneer en waar ook, is altijd karma, het resultaat van een voorafgaande oorzaak.

We zijn dus onderworpen aan het karma van het heelal; aan de wetten die het zonnestelsel beheersen en aan de wetten die onze planeet beheersen. We zijn onderworpen aan de wetten die ons allen beïnvloeden omdat we tot de mensheid behoren; aan de regering van ons land omdat we daar geboren zijn; en eveneens aan ons eigen familie-karma. En individueel lijdt ieder mens in lichaam of geest overeenkomstig zijn eigen gedachten en daden.

Laten we het nu hebben over het vraagstuk van onverdiend lijden, onverdiende pijn en ellende; we moeten dit gescheiden zien van het algemene feit dat alles wat ons overkomt karma is. Zoals we eerder zeiden, is er in feite geen onverdiend karma, maar er is onverdiend lijden voor verschillende delen van onze constitutie. Ter illustratie: ik heb een vrije wil. Ik begin een nieuwe weg in het leven omdat iets mij inspireert; het is als een openbaring voor mijn ziel. Ik verander mijn hele gedrag. Kan ik dat doen zonder reacties te krijgen? Natuurlijk niet. Ik zal zeker mijn gezin en vrienden beïnvloeden. Ik zal ook mezelf sterk beïnvloeden, vooral mijn denken en mijn lichaam; maar veel van die gevolgen zijn niet opzettelijk door mij gepland en in dit opzicht lijdt het lichaam onverdiend. Zelfs het brein kan leed ondervinden dat het als voertuig van het denken niet verdiende. Zo gezien lijden we altijd onverdiend. Maar door dit alles leren we, worden we sterker en evolueren we sneller.

Inderdaad ondergaan we onverdiend lijden en pijn, maar na verloop van tijd herkennen we het als karma, omdat de ‘openbaring’ waarover hierboven werd gesproken, plaatsvond toen we het punt in onze evolutie hadden bereikt waarop de innerlijke god ons denken kon verlichten en ons een nieuwe weg wees. Sommige mensen, bijvoorbeeld, bezorgen zich weloverwogen leed en pijn om de wereld te helpen. Ze hebben dit leed niet verdiend als vergelding voor verkeerde daden in het verleden, maar ze nemen het besluit dat ze, wat het ook mag kosten, de wereld voortaan zullen helpen. En hierin ligt de verklaring van het mysterie dat christenen het offer van Jezus noemen.

Iedere boeddha doet hetzelfde, iedere chela eveneens: hij kiest weloverwogen een pad dat tot de goden leidt, maar doet dat ter wille van de wereld. Hij beïnvloedt zijn medemensen sterk door dit nieuwe pad in te slaan. Hij verheft de hele mensheid door de kracht van zijn karakter, door de verheven en mooie gedachten die hij op zijn medemensen overbrengt. Dit is niet een geval van onverdiend lijden maar van onverdiende vreugde, die anderen ontvangen omdat één mens dat pad koos! We zien dus dat er onverdiend geluk en vreugde bestaan, evenals er onverdiend lijden en pijn zijn – maar verdiend of onverdiend, wat een mens overkomt, wanneer dan ook, is karma.

http://www.theosofie.net/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 24 jan 2015, 12:22

De natuur wordt op uiterst subtiele wijze in evenwicht gehouden, en er gebeurt niets per ongeluk of toevallig. De dieren, planten en mineralen zijn onze jongere broeders en daarom zullen wij als mensen, als zelfbewuste, morele – of helaas immorele – wezens die invloed uitoefenen op deze aarde, strikt verantwoordelijk worden gehouden voor alles wat we denken en doen. Zelfs het lijden van dieren, of dat te wijten is aan menselijke wreedheid of verwaarlozing of aan andere oorzaken, zoals het tot prooi dienen voor andere dieren, is karma. Maar hoe kan een dier verantwoordelijk worden gesteld voor zijn daden als het geen werkelijk zelfbewustzijn heeft? Hoewel het lijden van dieren karma is, komt het voor een groot deel niet voort uit hun innerlijke aard; ze zijn niet moreel verantwoordelijk, zoals mensen. Daarom is er voor hen geen morele vergelding, hoewel ze vallen onder het algemene karma van de rassen van wezens op aarde, wat we het karma van de aarde zouden kunnen noemen.

In oorsprong zijn de dieren voortgekomen uit de mens, en ze zijn zelfs nu nog diep geworteld in het astrale leven van de mensheid, omdat hun innerlijke constitutie hoofdzakelijk is opgebouwd uit de levensatomen die de mens voortdurend uitstoot. Hun karma is voor een groot deel schijnbaar onrechtvaardig, omdat ze, moreel gesproken, het leed dat ze ondergaan niet hebben verdiend. In zekere zin zijn ze slachtoffers, omdat ze zelfs fysiek zijn samengesteld uit de levensatomen die hun oorsprong hebben in de mens, die daardoor in hoge mate, spiritueel en moreel, verantwoordelijk is voor het leed in het dierenrijk. Dat is een karma dat de mens zal moeten uitwerken, niet de dieren.

Niettemin zijn de dieren niet geheel en al vrij van karmische verantwoordelijkheid, want iedere psychoastrale monade – het centrum waaromheen het dierenlichaam is opgebouwd – is de weerspiegeling van een spirituele monade, die voortkomt uit vervlogen manvantarische eeuwigheden waarin die spirituele monade voor zichzelf karma maakte, dat nog niet was uitgewerkt toen die manvantara’s eindigden. En daardoor zijn deze monaden in het huidige manvantara gekomen met deze oude karmische smetten afgedrukt op het weefsel van hun wezen. Dezelfde opmerking geldt voor de planten- en mineralenrijken.

Evenals in de mens straalt in ieder dier het zichtbare maar zwakke licht van een innerlijke god. In de dieren toont deze schoonheid zich slechts als een zeer zwak schijnsel. Ze zijn op weg naar het menszijn, zoals wij op weg zijn om goden te worden.

Ik kan hieraan toevoegen dat het onverdiende lijden van de dieren op twee oorzaken kan worden teruggevoerd: ten eerste, de daden die ze in dit of in een vroeger leven hebben gedaan; en ten tweede, de dingen die ze in een vroeger zonnemanvantara hebben gedaan. Want ze leidden toen een leven dat veel lijkt op het onze. Zoals het reïncarnerende ego van de mens enige tijd zijn verheven zelfbewustzijn moet verliezen tijdens zijn embryonale stadium voor het weer een mens kan worden, zo zijn ook de dieren volgroeide, zelfbewuste entiteiten geweest, in een vroeger manvantara, dat veel minder geëvolueerd was dan dit, op een lager kosmisch gebied. Zo gaan ook wij mensen op dit huidige kosmische gebied door een periode in onze evolutie die veel lager is dan wat we hadden bereikt in een vroeger solair manvantara toen we goden waren.

We zien hoe moeilijk het onderwerp karma is. Het is nauw verwikkeld met verschillende andere leringen. Zoals HPB zegt, er is geen ongeluksdag in ons leven, geen verdriet of pijn, of omgekeerd, geen vreugde of plezier, die niet kunnen worden herleid tot onze gedachten en daden in dit of in een vroeger leven.

Het is waar dat de huidige persoonlijkheid op geen enkele manier verantwoordelijk is voor de daden van een vroegere persoonlijkheid, omdat die iets heel nieuws is en in elk opzicht verschilt van alle die aan haar voorafgingen in de karmische keten van levens. Omdat dit zo is, is er inderdaad schijnbare onrechtvaardigheid in het lijden dat elke persoonlijkheid ongetwijfeld ervaart, in die zin dat ze het hoofd moet bieden aan de gevolgen van de verkeerde handelingen van haar voorganger, die zijzelf niet heeft verricht. Dat is één kant van de zaak. En de andere kant is dat er geen onderbreking is in de keten van gevolgen, geen breuk in de continuïteit van de karmische lijn van gevolgen: de ene persoonlijkheid volgt de onmiddellijk eraan voorafgaande even onvermijdelijk, even beslist, op, als het ene uur volgt op het andere – dat ervan verschilt en toch hetzelfde is.

Niettemin is iedere persoonlijkheid een nieuw mens met een nieuw stel hersenen in een nieuwe tijd, die een nieuwe taal spreekt en niets weet over wat dit of dat gevolg over hem heeft gebracht; daarom ondergaat hij schijnbare onrechtvaardigheden of heeft hij schijnbaar geluk, afhankelijk van de zogenaamde grillen van het lot of noodlot. Verschilt de man van de jongen? Er is een absoluut verschil – in vorm, eigenschappen, vermogens, levensopvatting; maar de achtergrond van beiden is dezelfde. Door alles loopt de stroom van de individualiteit die niet verandert. Vanuit dit standpunt is hij in het geheel niet verschillend. De man is slechts het gevolg van de jongen. Er is geen onderbreking in de keten van oorzaken; het is in werkelijkheid karmisch niet onrechtvaardig dat de man verantwoordelijk moet worden gesteld voor wat de jongen deed, of dit nu goed of slecht was.

Er bestaat geen blijvende, eeuwigdurende ziel die van leven tot leven gaat, en als het ware in voor haar vreemde, menselijke lichamen afdaalt. Die gedachte is een product van de verbeelding. Maar wel is er bewustzijn dat zich in velerlei vormen uitdrukt, en elke incarnatie is slechts het karma, de vrucht van de onmiddellijk daaraan voorafgaande. Dat bedoelde Gautama Boeddha met zijn leer dat het een illusie is dat er in de mens een eeuwige, onsterfelijke ziel bestaat, die na zijn dood eeuwig in de hemel verblijft; want het enige wat er van een mens bij zijn dood overblijft, is zijn karma. Wat een mens is op het ogenblik van zijn fysieke ontbinding is hijzelf, dat wil zeggen, zijn karma, het resultaat van wat hij het voorafgaande ogenblik was. Niet een van ons is in ieder opzicht precies dezelfde die we een seconde daarvoor waren; in nog mindere mate zijn we nu wat we een jaar geleden waren.

Het onderwerp ‘onverdiend lijden’ heeft nog een andere kant. Ik herinner me HPB’s uitspraak in De Sleutel tot de Theosofie (blz. 149), waar ze zegt dat het reïncarnerende ego na de dood slechts de compensatie voor het onverdiende lijden ontvangt dat het in het pas geëindigde leven heeft ondergaan. Het is het karma van de mens omdat het hem overkomt, en er is niet zoiets als onverdiend karma indien we bedoelen dat het niet, ooit in het verleden, werd veroorzaakt door degene die dit overkomt. Wanneer ze toch zijn lijden onverdiend noemt, spreekt ze hier alleen met betrekking tot de devachanische rust en de compensatie die hij zou ontvangen voor het verdriet en de beproevingen die hij in zijn leven op aarde had ervaren.

In het Onze Vader komt de zin voor: ‘Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad’. Een zeer vreemde uitspraak vanuit het christelijke standpunt, die nog nooit door een theoloog is verklaard. Maar hier ligt nu precies de kern van de betekenis van dat waar HPB op doelt. De christos of de boeddha in een mens, met andere woorden het hogere deel van het reïncarnerende ego, zal het onvolmaakte menselijke ego, de hogere astrale monade, soms in verzoeking brengen. Als het menselijke ego bezwijkt voor de verleiding, lijdt het. Het lijden is karmisch. Maar dat menselijke ego had in het begin niet het weloverwogen plan die daden te verrichten die het lijden veroorzaakten. In devachan krijgt dit ego compensatie, maar het verantwoordelijke centrum – in andere levens of in dit leven – is het reïncarnerende ego.

De mens leeft gewoonlijk in het kama-manas, dat niet het reïncarnerende ego is, want dat is buddhi-manas. Dit zijn twee verschillende monaden: de ene is de spirituele monade of het reïncarnerende ego, en de andere is de menselijke monade of de hogere astrale monade, die een zeer onvolmaakt ontwikkelde entiteit is. Ze brengt uit haar vorige leven een bepaalde hoeveelheid karmische verantwoordelijkheid mee, maar alleen voorzover haar beperkte vermogens hebben gewerkt. Het reïncarnerende ego daarentegen brengt uit vroegere levens een veel zwaardere last van verantwoordelijkheid mee; het ‘verleidt’ het menselijke ego herhaaldelijk tot handelwijzen, sommige voor zijn bestwil die vreugde brengen, andere voor zijn bestwil die het menselijke ego als lijden beschouwt, omdat het heel weinig gevoel voor humor heeft. Veel van onze moeilijkheden worden niet alleen draaglijk, maar zelfs aangenaam wanneer we onze houding ertegenover veranderen.

Men moet echter niet de verkeerde opvatting hebben dat karma wil zeggen dat we steeds passief moeten blijven of geen mededogen moeten hebben wanneer anderen lijden of in gevaar verkeren, onder het volkomen onjuiste voorwendsel: ‘Het is niet anders dan zijn karma, hij verdient het, laat hij het maar uitwerken, hij zal ervan leren en sterker worden.’ Hoewel dit in beginsel waar is, is het duivels dit in tijd van nood als excuus voor passiviteit aan te voeren, en het vloeit rechtstreeks voort uit de boosaardige influisteringen van de dugpa’s van de mensheid, want hun leringen schieten gemakkelijk wortel in het denken van zelfzuchtige en harteloze mensen. De leer van alle boeddha’s van mededogen staat lijnrecht daartegenover, en komt prachtig tot uitdrukking in de woorden van HPB in De Stem van de Stilte (blz. 28): ‘Door het niet-verrichten van een barmhartige daad, verricht men een daad die neerkomt op een doodzonde.’ Karma zal inderdaad elk atoom van vergelding opeisen voor de passieve houding van iemand die werkloos toeziet als een ander hulp nodig heeft.

Purucker

http://www.theosofie.net/


(en dan is er ook nog collectief Karma....eens kijken wanneer,
ook interessant denk ik voor een topic )
Laatst gewijzigd door Susan op 24 jan 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door taigitu » 24 jan 2015, 12:26

Susan, ik zit met precies dezelfde tekst voor mij neus om hem te plaatsen......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 24 jan 2015, 12:32

Leuk taigitu ;P! :grin: wij zijn ook
vaak met heel veel 'het zelfde' bezig he,ook oa
dit had ik al lang geleden weer, opgeslagen
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Gast1 » 24 jan 2015, 14:11

Ja, dat heb ik werkelijk heel vaak met jou Susan ...
En er zijn er meer, het sterkst heb ik dit met mijn dochter, maar nogmaals, met jou heb ik dat ook altijd heel sterk.
Ik heb het ook vaker gemerkt dat ik dit bij taigitu heb, maar ook bij Vitharr en anderen ...

Synchroniciteit ... prachtig!

Dubbele punt:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9003,d.d2s

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 26 jan 2015, 12:07

Instant karma (Radha Burnier)
18 november 2014

De kwaliteit van een daad die verricht wordt, heeft een onmiddellijk effect op de ijlere lichamen en op het bewustzijn van de verantwoordelijke persoon. Er wordt een psychologische impuls geschapen en een neiging wordt ingezaaid in het psycho-mentale veld. Tezamen met andere soortgelijke neigingen wordt zo het karakter van iedere persoon opgebouwd. Elke gedachte van geweld of vriendelijkheid, minachting of mededogen, brengt een kleine verandering teweeg in ieder van ons. Dit kunnen we beschouwen als een onmiddellijke werking van de wentelingen van het wiel van karma. Goede en slechte daden beïnvloeden de kwaliteit van iemands bewustzijn elke keer, en verheffen of verlagen het. Instant karma zorgt dat wij zinken of stijgen, moreel en spiritueel, door wat wij doen of laten.

Dit onderwerp wordt toegelicht in het hierna volgende artikel van mevr. Radha Burnier, president van de Theosophical Society (Adyar).

Instant karma

Door Radha Burnier

In de Dhammapada, waarvan men zegt dat het de woorden van de Boeddha zelf bevat, wordt ons verteld dat het kwaad dat iemand doet, hem achtervolgt, zo zeker als de wielen van een kar de hoeven volgen van de ossen waardoor deze getrokken wordt. Ook het goede dat iemand doet, volgt hem precies zoals de mens door zijn schaduw vergezeld wordt. Deze belangrijke verklaring wordt in de wind geslagen door vrijwel de hele mensheid, omdat men niet in staat is enig verband te zien tussen de eigen daden en de vreugde en het verdriet die men ervaart. Men is sceptisch over reïncarnatie, terwijl men zonder dit principe te aanvaarden, geen causaal verband kan leggen tussen handelingen en de resultaten daarvan op de lange termijn.

Maar er is ook een andere visie, een subtielere, die ons kan doen beseffen dat wij volkomen verantwoordelijk zijn voor ons eigen handelen en de scheppers zijn van de vreugde of het verdriet dat ons lot is. Eén van de grote waarheden van de theosofie formuleert het als volgt: ‘Elk mens is zijn eigen absolute wetgever, de verstrekker van glorie of somberheid aan zichzelf; de beslisser over zijn leven, zijn beloning, zijn straf.’ De mens is in staat te weten wat hij aan het doen is, en dat bewustzijn werpt een morele verantwoordelijkheid op zijn schouders om te handelen op manieren die geluk brengen en geen lijden, niet alleen aan hemzelf maar ook aan anderen.

Om dit ingewikkelde vraagstuk te begrijpen, moet men volledig begrijpen dat het denken, het voelen en fysiek handelen onderling verbonden zijn. De lichamen (kosa’s) waarin wij ons hullen op de fysieke en ijlere gebieden van bestaan doordringen elkaar en hebben dus invloed op elkaar. Het is nu algemeen bekend dat emoties zoals boosheid, die samengaan met bepaalde trillingen van een subtielere orde dan de fysieke, leiden tot maagzweren, hoge bloeddruk en andere kwalen van het stoffelijk lichaam.
Ambitie, frustratie en andere complexen en driften produceren soortgelijke spanningen in het stoffelijk lichaam, resulterend in zwakte van het hart en het vaatstelsel en andere ernstige problemen. Anderzijds heeft de lichamelijke conditie invloed op het denkvermogen en de emoties; lichamelijke ziekte kan bijvoorbeeld leiden tot depressie en aanverwante mentale activiteiten. Deze onderlinge effecten zijn onvermijdelijk, en door te gaan begrijpen hoe karma werkt, kunnen we weten hoe wij ons leven in de richting van vrijheid van pijn en echt geluk kunnen sturen.

Wanneer wreedheid bedreven wordt, bijvoorbeeld wanneer een kind mishandeld wordt, merkt misschien niemand dat en blijft de misdaad misschien ongestraft. In zulke gevallen, die in overvloed bestaan, lijkt het alsof er geen nare consequentie bestaat, en aldus blijft het bestaan van de karmische wet onbewezen. Met slechte mensen gaat het goed en goede mensen moeten lijden, zeggen de materialisten, en leiden daaruit af dat er geen morele wet of gerechtigheid bestaat.

Diegenen die geloven in karma omdat hen dit wordt aangeleerd, vrezen dat hun zonden zullen terugslaan op henzelf en zij zijn daarom wat terughoudender. Maar wanneer scepsis en ‘rationaliteit’ ‘de vreze Gods’ (zoals het vroeger genoemd werd) als onzin afdoen, dan bestaan er niet langer morele beperkingen, worden er genadeloze misdaden gepleegd en gaan mensen zich te buiten aan zelfzuchtigheid en geweld omdat zij denken dat zij er wel mee kunnen wegkomen. Maar zo is het niet.

Wanneer een gewelddadige of enige andere slechte of goede daad verricht wordt, heeft dat een onmiddellijk effect op de ijlere lichamen en op het bewustzijn van de verantwoordelijke persoon. Er wordt een psychologische impuls geschapen, en een neiging tot nog meer geweld wordt ingezaaid in het psycho-mentale veld. Tezamen met andere soortgelijke neigingen wordt zo het karakter van iedere persoon opgebouwd. Elke gedachte van geweld of vriendelijkheid, minachting of mededogen, brengt een kleine verandering teweeg in ieder van ons. De onzichtbare lichamen op het emotionele en mentale vlak genereren in de loop der tijd automatische reacties. Dan versterken de reacties en de externe acties de innerlijke neigingen.

Een externe handeling kan schijnbaar ongestraft verricht worden als niemand kijkt, of als er geen bewijs voor naar voren gebracht wordt, maar omdat het fysieke verstrengeld is met de mentale en psychische equivalenten, leidt een goede of een slechte daad tot weldadige of pijnlijke resultaten. Dit gebeurt volgens de wentelingen van het wiel van karma. De goede en de slechte daden beïnvloeden de kwaliteit van iemands bewustzijn elke keer, en verheffen of verlagen het.

Dit onmiddellijke gevolg van handelingen wordt normaliter niet erkend of toegegeven behalve in clichés zoals: wanneer u een leugen vertelt, moet u er nog vele bij vertellen om deze te verbergen. Wat er feitelijk gebeurt, is dat wanneer er een leugen verteld wordt, de neiging tot liegen ontstaat of versterkt wordt, al naar gelang.

In de Indiase mythologie is er een verhaal over hoe koning Yudhisthira, die bekend stond om zijn rechtschapenheid, op de proef werd gesteld en faalde toen hij een leugen vertelde om de oorlog te winnen. Zijn strijdwagen verzonk meteen. Dit verhaal maakt duidelijk dat wij zinken of stijgen, moreel en spiritueel, door wat wij doen of laten. Er is geen toverstaf om instant karma weg te wuiven.

Uit: The Theosophist van juni 2002

Vertaling: A.M.I.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Zoeker » 26 jan 2015, 14:49

Karma is altijd verdiend. Het is een volstrekt zelf-regulerend systeem waardoor iedereen precies krijgt wat hem of haar toekomt.
Het is de wijze van bekijken die doet verarmen of verrijken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 26 jan 2015, 17:27

Zoeker schreef:Karma is altijd verdiend. Het is een volstrekt zelf-regulerend systeem waardoor iedereen precies krijgt wat hem of haar toekomt.
Het is de wijze van bekijken die doet verarmen of verrijken.
Heeft iemand het 'verdiend' als hij/zij een tergende pijnlijke lange ziekte krijgt van jaren lang
tot de dood komt, of gruwelijk verminkt wordt, geestelijk en/of lichamelijk? Je kinderen verliezen, of hele familie..

Hierbij denk ik verder ook nog oa aan zwaar gehandicapten, chronisch zieken, ongevallen, mishandelingen, vermoord worden, honger en diepe armoede,vluchtelingen die berooid en ontheemd zijn waar ze zelf niets aan konden doen enz enz. Zo kan er ongetwijfeld nog wel meer dingen op te noemen.

Nee, niet alle karma, hoe ik het ook bekijk, zie ik in die zin als iets wat iemand dan 'verdiend' heeft.Wel als onderdeel van (zware) levenslessen,die inderdaad kunnen verrijken.
Ook voor degenen die hier nauw bij betrokken zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Zoeker » 26 jan 2015, 17:48

Susan schreef: Heeft iemand het 'verdiend' als hij/zij een tergende pijnlijke lange ziekte krijgt van jaren lang
tot de dood komt, of gruwelijk verminkt wordt, geestelijk en/of lichamelijk? Je kinderen verliezen, of hele familie..

Hierbij denk ik verder ook nog oa aan zwaar gehandicapten, chronisch zieken, ongevallen, mishandelingen, vermoord worden, honger en diepe armoede,vluchtelingen die berooid en ontheemd zijn waar ze zelf niets aan konden doen enz enz. Zo kan er ongetwijfeld nog wel meer dingen op te noemen.

Nee, niet alle karma, hoe ik het ook bekijk, zie ik in die zin als iets wat iemand dan 'verdiend' heeft.Wel als onderdeel van (zware) levenslessen,die inderdaad kunnen verrijken.
Ook voor degenen die hier nauw bij betrokken zijn.


Hoe gruwelijk iets ook is wat je mee maakt. Het levert altijd iets op. Mits je het wilt zien. Ik ken iemand die op het randje van de dood heeft gezweefd (letterlijk) en levenlang gehandicapt is. Ook een lichaamsdeel mist. Toch is hij 'blij' met wat hem is overkomen. Juist als ons leventje gezapig voortkabbelt leren we niks. We zijn dus gebaat bij alle ellende die je opnoemt.

Degenen die aan Karma onderhevig zijn en weigeren de aangeboden lessen te leren, die zijn pas zwaar de klos.
Bij een volgende gelegenheid krijgen ze wederom dezelfde les aangeboden.

De mens is een tweeledig wezen. Enerzijds ego, anderzijds liefde. Wie meent dat hij er goed aan doet om in ego te leven, die loopt vanzelf tegen Karma op. De bankgraaier zal nooit weten dat je niks daadwerkelijk kan bezitten en zal altijd angstig blijven om zijn miljoenen te verliezen. De verkrachter zal nooit weten wat een kosmisch orgasme inhoudt. Degene die zijn vrienden in de steek laat zal nooit weten wat vriendschap betekent. Enz enz enz.

Je komt Karma overal en op alle niveau' s tegen. De mens is voorbestemd om in liefde en harmonie te leven. Er is niks moeilijks aan, het vergt geen speciale intelligentie, je hoeft het alleen maar te zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 26 jan 2015, 21:20

Zoeker schreef: Hoe gruwelijk iets ook is wat je mee maakt. Het levert altijd iets op. Mits je het wilt zien. Ik ken iemand die op het randje van de dood heeft gezweefd (letterlijk) en levenlang gehandicapt is. Ook een lichaamsdeel mist. Toch is hij 'blij' met wat hem is overkomen. Juist als ons leventje gezapig voortkabbelt leren we niks. We zijn dus gebaat bij alle ellende die je opnoemt.

Degenen die aan Karma onderhevig zijn en weigeren de aangeboden lessen te leren, die zijn pas zwaar de klos.
Bij een volgende gelegenheid krijgen ze wederom dezelfde les aangeboden.

De mens is een tweeledig wezen. Enerzijds ego, anderzijds liefde. Wie meent dat hij er goed aan doet om in ego te leven, die loopt vanzelf tegen Karma op. De bankgraaier zal nooit weten dat je niks daadwerkelijk kan bezitten en zal altijd angstig blijven om zijn miljoenen te verliezen. De verkrachter zal nooit weten wat een kosmisch orgasme inhoudt. Degene die zijn vrienden in de steek laat zal nooit weten wat vriendschap betekent. Enz enz enz.

Je komt Karma overal en op alle niveau' s tegen. De mens is voorbestemd om in liefde en harmonie te leven. Er is niks moeilijks aan, het vergt geen speciale intelligentie, je hoeft het alleen maar te zijn.
Ben het grotendeels met je eens Zoeker, wat je schrijft is me duidelijk.
Zo heb ik ook door allerlei heel verschillende ervaringen geleerd, zelfs de meest akelige zijn me niet bespaard, maar daar was ik naderhand 'blij' mee omdat het me (en niet alleen mijzelf) op andere wijze ongelooflijk veel 'gebracht' heeft.
Laat ik het daar maar op houden, want ik heb er geen trek in om inzake privé omstandigheden,
hier als voorbeeld dan van alles neer te gaan zetten, daar houd ik niet van.

Alles wat je hier schrijft weet ik en ervaar het zo al vele jaren, ik schreef daarom
immers ook dat het verrijkend kan zijn, waardevolle lessen dus.
Het staat ook mooi uitgebreid in de langere stukken die ik er neer had gezet.
Karma, ja alles is karma en we krijgen wat we nodig hebben, mooie fijne nare verdrietige enz enz, om niet in herhaling te vervallen.

Ik zal bijv. bij een zware handicap, ziekte, ander soortig diepe ellende, het nooit in m'n hoofd
halen en zeggen: dat heb je, of heeft hij/zij 'verdiend'... stel je voor zeg..
(ook niet zo denken) wel dat men hier van kan leren, indien ze hier iets aan hebben,
het fenomeen karma begrijpen en het er over kunnen/willen hebben.

Waar het mij echter om ging Zoeker in wat ik schreef, is dus dat 'verdienen'...
en nogmaals, dát zie ik niet zo bij alle vormen karma.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Zoeker » 26 jan 2015, 21:48

Susan schreef:
Ik zal bijv. bij een zware handicap, ziekte, ander soortig diepe ellende, het nooit in m'n hoofd
halen en zeggen: dat heb je, of heeft hij/zij 'verdiend'... stel je voor zeg..
(ook niet zo denken) wel dat men hier van kan leren, indien ze hier iets aan hebben,
het fenomeen karma begrijpen en het er over kunnen/willen hebben.

Waar het mij echter om ging Zoeker in wat ik schreef, is dus dat 'verdienen'...
en nogmaals, dát zie ik niet zo bij alle vormen karma.
Je moet Karma ook niet zien als straf. Je kan meerdere kanten uit met dat 'verdienen'.
Karma heeft te maken met de toestand waarin je ziel verkeert.
Hier kan een mens continue aan werken.
Iedereen kan nu meteen aan zelfkennis gaan doen en onderzoeken hoe 'het' allemaal werkt.
Iedere dag kom je weer situaties tegen. Iedere dag kan je onderzoeken.

Naarmate je het hele gebeuren beter doorgrond ga je ook de logica er van in zien.
Er zit zelfs een ongekende logica in! Maar dat ga je pas zien als je de ik-positie verlaat.
Vanuit de ik-positie kan je het nooit zien.

Maar ook degenen die niet geloven in Karma en nog in de ik-modus verkeren zijn onderhevig aan Karma.
Alleen de persoon in kwestie zelf kan er aan werken. Er zijn leerwegen en leermeesters genoeg.
Doch veel mensen zijn vol van zichzelf en alleen maar doende om persoonlijke behoeftes te bevredigen.
Ontdoen van Karma kan nooit liggen in een ego-doel.
Proberen 'goed te zijn' om een plaatsje in de hemel te verwerven werkt niet.


Mensen met een zware handicap, ziekte, ander soortig diepe ellende verdienen onze mededogen.
Je kan zaken aanreiken, maar als men er niet aan toe is, dan heeft het geen enkele zin.
Maar via healing kan er ook verlichting worden geboden. Deze vermogens zijn gebaseerd op liefde. En vinden uit zichzelf de bestemming.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door MetalPig » 27 jan 2015, 00:01

Susan schreef:Heeft iemand het 'verdiend' als hij/zij een tergende pijnlijke lange ziekte krijgt van jaren lang
tot de dood komt, of gruwelijk verminkt wordt, geestelijk en/of lichamelijk? Je kinderen verliezen, of hele familie..
Als je in karma gelooft wel. Als je vindt dat iemand het niet verdiend heeft dan geloof je niet in karma.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80659
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Tammy » 27 jan 2015, 04:36

Susan schreef:
Heeft iemand het 'verdiend' als hij/zij een tergende pijnlijke lange ziekte krijgt van jaren lang
tot de dood komt, of gruwelijk verminkt wordt, geestelijk en/of lichamelijk? Je kinderen verliezen, of hele familie..

Hierbij denk ik verder ook nog oa aan zwaar gehandicapten, chronisch zieken, ongevallen, mishandelingen, vermoord worden, honger en diepe armoede,vluchtelingen die berooid en ontheemd zijn waar ze zelf niets aan konden doen enz enz. Zo kan er ongetwijfeld nog wel meer dingen op te noemen.

Nee, niet alle karma, hoe ik het ook bekijk, zie ik in die zin als iets wat iemand dan 'verdiend' heeft.Wel als onderdeel van (zware) levenslessen,die inderdaad kunnen verrijken.
Ook voor degenen die hier nauw bij betrokken zijn.
Zware levenslessen die kunnen verrijken ?
Verrijken voor wie ?
Iemand die ernstig ziek word en zo hard vecht om te blijven leven en toch dood gaat is verrijkt ?
Sorry, normaal reageer ik niet in dit soort topics, maar hier word ik behoorlijk kregelig van.
Niet door jou Susan maar hoe men in zijn algemeenheid naar Karma kijkt.
Maar dit is mijn wereld ook niet, velen anderen zullen het anders zien dan ik.
Maar als je kanker krijgt en je ligt doodziek aan een chemo infuus met constante angst of je het gaat redden of niet is niet iets waardoor je je verrijkt voelt.

Ik weet dat veel mensen zich met spirituele zaken bezig houden en dat is prima.
Ik weet ook dat men zo leeft en het ook zo voelt.
En eigenlijk moet ik ook niet reageren, dus zal ik dat ook niet meer doen.
Respect voor iedereen die het anders ziet.

Ik geloof dus duidelijk niet in Karma en waar het voor staat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door univers » 27 jan 2015, 05:16

Karma heeft niets met levenslessen te maken.
Karma is de energie, die door je stoffelijke lichaam stroomt.
Van karma kan je de toestand van je lichaam aflezen.
Maar via healing kan er ook verlichting worden geboden.
Daar is de karma ook voor om negatief in positief om te zetten.

Je hebt bij WG eens een foto geplaatst Tammy, waar je de karma van de menigte duidelijk kan zien.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door univers » 27 jan 2015, 05:18

Ik geloof dus duidelijk niet in Karma en waar het voor staat.
Vandaar dat je nog geen steen hebt gekocht. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80659
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Tammy » 27 jan 2015, 05:30

Een Karma foto op het anderen forum Univers ? [think]
Bedoel je een Aura foto ?
Dat geloof ik wel.
Het is niet dat ik niet in het spirituele geloof, ik weet weel zeker dat dat er is.
Maar Karma niet voor mij.

Jij zegt dat Karma niet voor levenslessen staat, maar ik lees wat anders.
Wat bedoel jij dan ?

Nee die steen heb ik nog steeds niet.
Wil het wel proberen maar volgens mij denk ik toch onbewust dat het niet helpt tegen een versleten rug.
Maar ik waardeer je tip wel Univers.
Wie weet koop ik het toch een keertje. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door univers » 27 jan 2015, 05:41

Tammy, Aura en Karma is het zelfde.
En iets wat versleten is, kan je niet helen, maar wel verlichten, en dat doet die steen ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80659
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Tammy » 27 jan 2015, 05:46

Is Aura en Karma hetzelfde ?
Hier snap ik dus niks van, maar dat ligt dus aan mij.

Dan zal ik dat steentje toch maar eens een keer kopen.
Was het wel een paar keer van plan maar uiteindelijk toch weer niet.
Ik blijf twijfelen, maar wie weet. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door univers » 27 jan 2015, 05:55

Is Aura en Karma hetzelfde ?
Is de energie, die je bij geboorte meekrijgt.
Je moet het tenslotte toch een naam geven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Gast1 » 27 jan 2015, 08:06

Ik begrijp er niets van.
De titel van het topic is: "Is karma ooit onverdiend?"
Karma is toch niet zoiets als 'het lot'?
Toch?
Karma is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'.
In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie.
In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt.
Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden.
Wikipedia
Vers van Boeddha over karma:

Ik ben de eigenaar van mijn daden,
De erfgenaam van mijn daden,
Geboren door mijn daden,
Gerelateerd aan mijn daden.
En leef ondersteund door mijn daden.
Van elke daad die ik verricht,
Goed of slecht,
Daar ben ik erfgenaam van.
Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren.
Boeddha (Anguttara Nikaya,I.87f)

Dus dit soort uitspraken begrijp ik niet:
MetalPig schreef:
Susan schreef:Heeft iemand het 'verdiend' als hij/zij een tergende pijnlijke lange ziekte krijgt van jaren lang
tot de dood komt, of gruwelijk verminkt wordt, geestelijk en/of lichamelijk? Je kinderen verliezen, of hele familie..
Als je in karma gelooft wel. Als je vindt dat iemand het niet verdiend heeft dan geloof je niet in karma.
Als iemand terminaal ziek of gehandicapt is, heeft dat volgens mij niets met 'karma' te maken.
Maar ... misschien vergis ik mij wel. :grin:

Dat lees ik dan denk ik vanzelf of het grote zwijgen valt wederom ... :wink:

Plaats reactie