Is karma ooit onverdiend?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door taigitu » 27 jan 2015, 14:06

Het wonder van karma
Lillian Burke

Karma is een wonder!
Het is in zijn mogelijkheden een geschenk van de natuur.
Het bestaan ervan voor mij wordt geschapen door mijn daden, gedachten en woorden in de dagelijkse gebeurtenissen.

Mijn karma is de oorzaak-en-gevolg energie die van mijn daden uitgaat, en opgaat in het universele karma, maar die tegelijk altijd tot mij terugkeert. Karma absorbeert de kwaliteit van mijn daden en is in voor- en tegenspoed een potentiële kracht in mijn leven op mijn weg naar de hoogste verwezenlijking van mijzelf.

Elke dag word ik, bij het doen van mijn werk, geconfronteerd met enkele prettige kansen en enkele pijnlijke uitdagingen. Hoewel ik niet noodzakelijkerwijs die ervaringen heb gekozen, heb ik wel de vrije wil om de reacties te bepalen die uit mijn hart of hoofd voortkomen. Uit eerdere ervaringen weet ik dat wat ik kies gevolgen heeft voor mij en anderen. Als ik tegen iemand glimlach, krijg ik een lachje terug. Het doet ons beiden goed. Als ik verkies iemand te negeren uit vrees voor een confrontatie, dan voel ik mij niet op mijn gemak en wek in het algemeen hetzelfde gevoel op bij de ander. Ook merk ik een verandering in de omringende atmosfeer – een prettige of onprettige. In de twee gegeven voorbeelden is het gemakkelijk een oorzaak-en-gevolg verband te zien. Moeilijker wordt het wanneer ik kijk naar de gelukkige of ongelukkige dingen die mij overkomen en waarvan ik de reden niet kan zien. Sommige mensen noemen zulke gebeurtenissen geluk of pech hebben. Die redenering maakt mij tot een slachtoffer van de omstandigheden en gaat ervan uit dat ik weinig of geen macht over mijn leven heb. Die gedachte verlaagt mijn menszijn.

Om zulke verwarrende gebeurtenissen te kunnen begrijpen, moet ik terugvallen op het begrip reïncarnatie, dat met zich meebrengt dat het gevolg van wat ik in een vorig leven deed nu tot mij terugkeert op een moment dat misschien gunstiger is. Sommigen zeggen misschien dat het begrip reïncarnatie even vergezocht is als dat van geluk of pech hebben. Ik kan het niet bewijzen, maar als ik om me heen kijk besef ik dat de natuur nooit verkwistend is. De mogelijkheden van de mens schijnen zo ongelofelijk talrijk, dat we niet kunnen verwachten dat hij die in de weinige jaren van één enkel leven in vervulling kan doen gaan. In dit licht bezien wordt reïncarnatie zinvol. Natuurlijk moet het nu in goed vertrouwen worden aanvaard, net als de onbewijsbare dingen in wetenschap en religie: de wetenschappelijke verklaring van de oorsprong van het universum; de religieuze verklaring van God.

Met veel levens in het verleden en vele in de toekomst, zie ik karma als een hulp in het zich ontvouwende proces van mijn menselijke mogelijkheden. Als ik op een ongevoelige of onverstandige manier handel, breng ik een karmische energie van dezelfde aard voort. Op verschillende wijzen – misschien door pijnlijke ervaringen – keert die energie telkens en telkens weer in dezelfde hoedanigheid naar mij terug, als dat nodig is. Op het juiste tijdstip, dat wil zeggen als ik gereed ben deze uitdagingen met wijsheid en gevoel tegemoet te treden, neutraliseer ik de oude negatieve energie en maak ik de weg vrij voor positieve karmische energie die me in de toekomst goed van dienst kan zijn. Het is alsof de energie een soort spiraal vormt waarvan ik een deel ben. De spiraal vibreert overeenkomstig mijn daden. Hoe meer positief karma ik voortbreng, des te positiever is het karma voor iedereen in de omgeving, aangezien die spiraal een deel is van het universele karma. Het lijkt aannemelijk dat ik, door de mensheid met mijn eigen positieve karma van dienst te zijn, de ontwikkeling van mijn hogere zelf mogelijk maak. Ik moet tijdens al mijn ervaringen een keuze maken. Door die ervaringen kan ik mijzelf verbeteren en een sterke kracht ten goede zijn in het heelal.
Karma is een wonder – een volhardende, wijze partner die onontwarbaar is verweven met de essentie van mij en van het heelal.

Uit het tijdschrift Sunrise sep/okt 1983
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Gast1 » 27 jan 2015, 14:54

Ik bedoel maar ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 27 jan 2015, 14:58

Ik reageer nu even in het algemeen op wat ik las in de reacties, en
om geen ellenlange tekst neer te zetten met herhalingen.
Ook stukken weggehaald omdat taigitu dit ook al geplaatst had, en het
hoeft niet dubbel natuurlijk.

Karma is oorzaak en gevolg,het woord 'verdienen' wordt nogal eens negatief gezien en/of iets
in geval van nare ervaringen in het leven gedacht als bijv. 'eigen schuld dikke bult'..
Dat zie ik niet zo, we hebben kansen om diep in ons zelf te kijken, ons zelf te leren kennen,
na te gaan wat oprecht in eerlijkheid het beste is om te doen in het leven, hier bedoel ik niet uitsluitend ons eigen leven mee...wel om juist daar nu eens niet zoveel aandacht aan te besteden om het op de 1e plaats zelf 'goed' te hebben, maar te kijken of dat óók anderen tengoede komt.

Al is het wel zo dat wanneer jezelf ruimdenkend, evenwichtig in het leven staat, empatisch bent, onvoorwaardelijke liefde kan geven aan anderen, dan pas zal het ook in eigen leven echt voorspoedig gaan. 'k Heb het hier dan vanzelfsprekend niet over een luxe materialistische levenswijze!
Het is nog altijd zo dat wat je zaait zal je oogsten, dat komt bij je terug.
Al kunnen sommigen natuurlijk wel door eigen toedoen een hoop
ellende over zichzelf heen krijgen én anderen daar in mee sleuren, die dan 'ónverdiend'
daaronder lijden. Karma is meer dan dat het alleen ons individuele leventje betreft, er is ook
nog ander karma, familie karma, collectief karma wat groepen mensen/landen ondergaan.

In geval van ernstige ziekte,en ander leed kan het ons in die zin verrijken dat we ons zelf eens
onder de loupe nemen, leren waar het echt om gaat in het soms bekrompen wereldje van ons zelf, ons niet meer druk maken over morgen over volgend jaar, over 'luxe' problemen enz.
Ook juist bij ongeneeslijk ziek iemand kan dit een ommezwaai inhouden van in het leven staan en dit positief overbrengen op hun partner,kinderen, familie enz die hierdoor ook na de dood van deze mens een heel andere 'invulling' geven aan waar het om gaat, wat er echt toedoet in het leven, van iedereen dus, hierdoor ook verder zijn gaan kijken dan eigen 'straatje'.

Even wat over genomen:
Vraag —Als we wisten door welke vroegere daden onze tegenwoordige problemen zijn veroorzaakt, zouden we ze dan niet gemakkelijker kunnen begrijpen? Ik weet dat ik verantwoordelijk ben voor wat mij overkomt, de prettige zowel als de onprettige dingen. Maar hoe kan ik al dit karma op de juiste manier verwerken?

Commentaar — Als de natuur in diepste wezen harmonieus, goed en rechtvaardig is, zou ze volgens mij niet van ons verlangen verantwoordelijkheden te dragen zonder ons een sleutel of een leidraad te geven, en dit geldt in het bijzonder voor iemand die bewust naar het hogere streeft. De natuur geeft die sleutel inderdaad, al kost het ons veel moeite hem te vinden. Maar als we geloven dat er geen oorzaak kan bestaan zonder gevolg en geen gevolg zonder oorzaak, moeten we ook geloven dat niets bij toeval gebeurt. Dan is elke situatie waarin we komen te verkeren het resultaat van iets dat we in het verleden hebben gedacht of gedaan of waaraan we hebben deelgenomen, en dat ons de gevolgen bracht die in de omstandigheden waarin we ons nu bevinden, tot uitdrukking komen. Moeten we werkelijk precies de oorzaak weten? In bijzonderheden is dit niet mogelijk, maar wel kunnen en moeten we proberen erachter te komen van welke aard de ervaringen waren die de huidige toestand hebben teweeggebracht.

In dit stadium van onze groei beginnen diegenen die bewust proberen hun karakter te verbeteren en zelf richting te geven aan hun evolutie, het eerste zwakke schijnsel te bespeuren van waarachtige intuïtie. We zijn nog lang niet op het hoogtepunt van de huidige cyclus van onze mensheid, maar toch wordt nu reeds van ons verlangd dat we leren omgaan met de eerste tekenen van intuïtie in ons bewustzijn. Daarom zal iemand die begint na te denken over de leringen van karma en reïncarnatie vroeg of laat tot de ontdekking moeten komen, dat hij een duidelijke verantwoordelijkheid heeft om zijn eigen karma op verstandige wijze tegemoet te treden. Hij zal moeten leren hoe hij er tegenover moet staan, hoe hij moet luisteren naar zijn onsterfelijke zelf, zijn intuïtie, zo u wilt. Het is het onsterfelijke zelf, dat het drama van deze incarnatie heeft uitgekozen waarin hij de acteur is, en dit hogere element probeert hem door middel van de levensomstandigheden te helpen om aan de uitdagingen van iedere dag op de juiste wijze het hoofd te bieden.
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/mv/mv3.htm
Toch dient ieder voor zich te bepalen hoe en wat hij/zij over dit alles denkt
en er bij voelt natuurlijk. Dat kan niemand anders voor ons doen, laat staan dat
een ander kan beweren wat hier over nu 'waar is of niet waar'...Toch? Zelf hier
verantwoordelijk voor zijn en in nemen, en je niet van de wijs laten brengen door wíé dan ook!!
Vraag — Als we proberen onze houding ten opzichte van ons eigen karma te verbeteren, moeten we dan niet ook rekening houden met het karma van degenen die ons omringen? Ik denk nu in het bijzonder aan familie- en nationaal karma.

Commentaar — Als we in de natuurlijke werking van deze wet geloven, weten we dat onze dagelijkse ontmoetingen met andere mensen door karma geschieden, en dat wij als gevolg van dit contact iets van hen ontvangen, of zij iets van ons. Geen van beide partijen hoeft zich van deze uitwisseling bewust te zijn. Het gaat even natuurlijk als de ademhaling, en het effect is misschien oneindig klein, maar alles tezamen draagt bij tot het karmische evenwicht, het karmische totaal van een bepaalde dag. Als onze innerlijke houding de beste is waartoe we in staat zijn, als we onze persoonlijke wil ondergeschikt maken en de geestelijke wil of de intuïtie zoveel mogelijk de vrije teugel laten, gaan we inzien wat de ander bijdroeg aan de mogelijkheden tot groei die op elk ogenblik binnen ons bereik liggen.

Vraag — Maar is het niet arrogant aan te nemen dat we bewust enige invloed kunnen uitoefenen op het karma van volkeren? We doen toch al heel wat als we met ons eigen persoonlijke leven verstandig omspringen?

Commentaar — De meesten van ons kunnen niet rechtstreeks het nationale of wereldkarma beïnvloeden. Maar we zijn een deel van de mensheid, en naarmate we ons karakter sterker maken, zal ons volk en de wereld in het algemeen daarvan profiteren. De voornaamste sleutel is plicht: we volbrengen onze levenstaak het best als we die plichten vervullen die vlak voor ons liggen. Mocht het gebeuren dat u of ik op natuurlijke karmische wijze deel zou gaan uitmaken van de regering of het parlement, dan zouden we in de gelegenheid komen op krachtiger wijze en meer direct het land waartoe we behoren van dienst te zijn. Waar het in de allereerste plaats om gaat is waar we nu in het leven staan en wat we ermee doen, want de kwaliteit van onze gedachten en daden bepaalt onze invloed in de toekomst.

Ziet u niet welke grootse mogelijkheden we hebben? Door creatief te reageren en met de wil om fouten uit het verleden te herstellen, zullen we onvermijdelijk de kwaliteit van ons streven op het bewustzijn van onze medemensen overdragen, waardoor we aan hen nieuwe moed geven. Zonder vrees, maar vol vertrouwen kunnen we van nu af aan de toekomst tegemoetgaan, terwijl we weten dat onze goede gedachten en juiste handelingen eens hun dienovereenkomstige gevolgen zullen teweegbrengen. Dit maakt elk moment tot een kans – een uitdaging om de ons door het lot opgelegde verantwoordelijkheden te vervullen, niet alleen tegenover onszelf, maar jegens de hele mensheid.
Deze citaten geven heel goed aan zoals mijn gedachtengang ongeveer ook was,nog is
de laatste 30 jaar, sinds reïncarnatie en karma voor mij steeds duidelijker werden.
En beslist niet omdat anderen het zeiden of schreven,een en al herkenbaarheid,
ben het gewoon grotendeels met hun uiteenzetting eens.
(er zijn nog steeds soms dingen waarover ik blijf nadenken) niets staat vast...:grin:

Al vóór dat ik een PC of internet had, en mede door er heel veel over gelezen te
hebben in boeken, ben ik hier veel mee bezig geweest, en nog steeds,
voorál 'De Geheime Leer' van HP Blavatsky die ik heb was prachtig, niet altijd
even gemakkelijk geschreven overigens..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Gast1 » 27 jan 2015, 15:19

Susan schreef: Al vóór dat ik een PC of internet had, en mede door ...
Riep u mij? *1*

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 27 jan 2015, 18:14

Gast1 schreef:
Susan schreef: Al vóór dat ik een PC of internet had, en mede door ...
Riep u mij? *1*
Hahaha, ja dat is waar PC...

Uh..alleen dit gelezen.. [think] ?

:lekkapuh:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Gast1 » 27 jan 2015, 19:13

Nee, inmiddels het overige ook. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is karma ooit onverdiend?

Bericht door Susan » 28 jan 2015, 16:33

In het prachtige gedicht Het Licht van Azië
vertelt Sir Edwin Arnold ons het levensverhaal
van Gautama, de Boeddha, en geeft ook een
aantal van zijn leringen.

Over karma schrijft hij:

Karma – het totaal van een ziel,
Van dingen die ze deed, van haar gedachtezaden,
Het ‘zelf’ door haar geweven met de inslag van de eindeloze tijd,
Gekruist op de onzichtbare schering van haar daden. . . .

Vóór het begin en zonder einde,
Eeuwig als ruimte en zo zeker als maar kan,
Staat onwrikbaar een goddelijk vermogen dat aanzet tot het goede,
Wat blijft zijn de wetten ervan. . . .

Laat niemand hierover geringschattend denken;
Wie meewerkt wint, wie dwarsligt niet;
Het verborgen goede wordt beloond met vrede en vreugde,
Het verborgen slechte met verdriet.

Het is alziend en tekent alles op:
Handel juist – het loont! Doe iemand kwaad –
En overeenkomstig moet worden betaald,
Dharma* zet alles recht, vroeg of laat. (*De wet.)

Het kent boosheid noch vergeving; maar waarheidsgetrouw
Worden grenzen bepaald, op de feilloze weegschaal wordt gewogen;
Tijd betekent niets, het oordeel komt morgen,
Of nadat vele dagen zijn vervlogen.

Zo verliest de onrechtvaardige rechter zijn verdediger;
Door te steken beëindigt de moordenaar zijn eigen leven;
De valse tong verdoemt haar leugen; de sluipende dief
En plunderaar roven, om terug te moeten geven.

Zo is de wet die tot juist handelen aanspoort,
Tenslotte kan niemand haar afwenden of weerstaan;
Haar hart is liefde, ze leidt tot
Vrede en zoete vervulling. Gehoorzaam! . . .

Broeders, de boeken zeggen het juist! Ieder bestaan
Is het gevolg van een vorig leven;
Vroeger onrecht brengt ellende en verdriet,
Het goede zorgt voor zegen.

Wat u zaait, zult u oogsten. Zie gindse velden!
De sesam was sesam, het koren
Was koren. De stilte en duisternis weten het!
Zó wordt het lot van een mens geboren.

Hij komt als oogster van dingen die hij zaaide,
Zoveel sesam en koren uitgestrooid in een vorig leven;
En evenzoveel onkruid en gif,
Die hem en de lijdende aarde onrust geven.

Als hij juist te werk gaat, ze ontwortelt,
Gezonde zaailingen plant waar deze stonden,
Vruchtbaar, goed en schoon zal de grond zijn,
En rijk zal de oogst worden bevonden.

Het levensraadsel , blz. 198-225
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie