'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door taigitu » 14 feb 2015, 11:55

De Gedachte: de juiste gedachte is een geconditioneerde gedachte, het is een resultaat, het is opgebouwd, in elkaar gezet, 't is het product van een denkpatroon, van het geheugen, van gewoonten of van training.

Zo'n gedachte is imitatie, accumulatie, traditie.
Zulk een gedachte wordt gemodelleerd en bepaald door vrees en hoop, door hebzucht en streven, door autoriteit en navolging.

Het Denken:
het juiste denken is een onafgebroken proces dat voortkomt uit het ontdekken van zichzelf, (zelfontdekking en zelfinzicht).
Dit proces heeft begin noch einde zodat het juiste denken eeuwig doorgaat.
Het juiste denken staat buiten de tijd, het is niet gebonden aan het verleden, aan de herinnering, niet beperkt door de formulering.
Het is voortgekomen uit vrijheid van vrees en van hoop.

Zonder deze levendige eigenschap die zelfkennis is, is juist denken uitgesloten.
Juist denken is creatief, want het is een voortdurend proces van zelfontdekking.
Alleen dit soort denken kan integratie in de wereld mogelijk maken door het begrijpen van onze ware aard.

'Het denken' gaat veel verder dan de 'gedachte' die slechts een minimaal onderdeeltje is van ons totale bewustzijn, die totaliteit die Krishnamurti 'het denken' noemt.
'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op, is een gevangenis.

Laten we nagaan welke verdere termen dit onderscheid verduidelijken:
- het denken / de gedachte
- eeuwig / resultaten van het geheugen
- onbewerkt / gefabriceerd product
- bevrijd / door vrees bepaald
- ongeconditioneerd / geconditioneerd en traditioneel
- scheppend / imitatief en cumulatief

- De 'gedachte' is het werk van het 'ik', en bevrijding van de ik-illusie voert ons voorbij de grenzen van de 'gedachte', en het hele bewustzijnsveld kan dan gebruikt worden.
- Het werkwoord als naamwoord gebruikt, het denken, duidt dus tevens op doorbraken en op totaliteit.
- Het juiste denken-voelen gaat verder dan de tegenstellingen, gaat erboven uit, terwijl juiste of geconditioneerde gedachten op het vlak van de tegenstelling liggen (begrensd zijn door hun tegengestelde).
- Het conflict tussen de tegengestelden is statisch.
- De hoogste wijsheid ontstaat in die creatieve stilte van geest en hart als een eenheid.

In de volgende termen beschrijft Krishnamurti de innerlijke toestand die door 'het denken' teweeggebracht wordt:
Net als een meer rustig is als de bries gaat liggen, zo ontstaat er een grote stilte wanneer de geest de problemen en conflicten die hijzelf geschapen had, begrepen heeft en er dus aan ontgroeid is.

De 'wind die waait' stelt de illusie van het 'ik' voor; die verstoort het meer (het bewustzijn) en belet de bodem te zien.

Als de wind gaat liggen, wordt het oppervlak van het water stil, en de diepte kan gepeild worden.

Krishnamurti duidt dit aan met het volgende beeld:
'Waakzaamheid mondt uit in de diepe vredige meren van meditatie'.

KRISHNAMURTI: EEN SPIEGEL VOOR MENSEN
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Gast1 » 15 feb 2015, 07:42

taigitu schreef: Het Denken: het juiste denken is een onafgebroken proces dat voortkomt uit het ontdekken van zichzelf, (zelfontdekking en zelfinzicht).
Dit proces heeft begin noch einde zodat het juiste denken eeuwig doorgaat.
Krishnamurti ... wauw ... ;P!

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Osiris » 15 feb 2015, 08:30

Vanuit mijn 'perspectief en denken' is het dus het ego ( ik ) wat uit het denken een gepolariseerde gedachte creeert , oftewel dualiteit; de tegengestelde krachten.

Als het ik dus in staat is deze polariteiten te balanceren/te overstijgen; niet meer + of - gedachtes creeert, word er een nulpunt energie bereikt die vrijheid tot gevolg heeft; oftewel ' Verlichting/Verlossing'.

Andere bewoordingen,die vanuit andere oude culturen via emanaties van godheden,het weegschaal principe en Laatste Oordeel het zelfde laten zien ?

Andere bewoordingen /symboliek met het zelfde streven ??
Vrijheid/Verlichting/Verlossing.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Osiris » 15 feb 2015, 08:44

In de Egyptische mythologie word het Laatste Oordeel als volgt uitgebeeld.

Een soort van Gerechtshof van goden ( emanaties van aspecten van het 'Zijn' ), waar een weegschaal bepaalt of die nulpunt energie/uitbalancering van dualiteit/polariteit, bereikt is.
Aan de ene zijde op die weegschaal de veer van Maat ( wat als zuiverste aspect gezien word ) tegen de andere kant het hart ( waar het denken/voelen vanuit het hart voorop staat ).
Slaat de weegschaal door naar welke kant dan ook,is die balans niet bereikt.
Het zwaartepunt ligt dan, of op de positieve of negatieve polariteit.
Pas als het hart in absolute evenwicht is met de veer van Maat word symbolisch doorgang verleent naar die vrijheid/verlossing/verlichting.

De cadusceus ( staf van Toth,Hermes,Mercurius,Rafael ) beeldt hetzelfde principe uit.
De Ankh of staf waar twee tegengestelde slangen naar boven 'klimmen' ( het leven waarin we de dualiteit/polariteiten moeten leren uitbalanceren ).
Indien geslaagd symboliseren de vleugels aan het einde van de staf diezelfde verlossing ( het wegvoeren van de ziel door 'gevleugelden/vogel/engelen' naar het hiernamaals).

Ook het kruisigingsverhaal op de berg Golgotha en de Hemelvaart van Jezus zijn de christelijke variant op dezelfde symboliek.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 09:02

Er zijn twee soorten van denken. Het denken van de denker die erkent dat het 'zijn' vooraf gaat aan het denken. En het denken van de denker die denkt dat hij zelf de denker is. De laatste is aan te duidden als de doener, welke we in royale mate om ons heen zien….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 09:04

Gast1 schreef:
taigitu schreef: Het Denken: het juiste denken is een onafgebroken proces dat voortkomt uit het ontdekken van zichzelf, (zelfontdekking en zelfinzicht).
Dit proces heeft begin noch einde zodat het juiste denken eeuwig doorgaat.
Krishnamurti ... wauw ... ;P!

Deze reactie zou Krishnamurti afkeuren…..
Niet navolgen of bewonderen, maar zelf doen was zijn motto.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 09:08

Osiris schreef:Vanuit mijn 'perspectief en denken' is het dus het ego ( ik ) wat uit het denken een gepolariseerde gedachte creeert , oftewel dualiteit; de tegengestelde krachten.

Als het ik dus in staat is deze polariteiten te balanceren/te overstijgen; niet meer + of - gedachtes creeert, word er een nulpunt energie bereikt die vrijheid tot gevolg heeft; oftewel ' Verlichting/Verlossing'.

Andere bewoordingen,die vanuit andere oude culturen via emanaties van godheden,het weegschaal principe en Laatste Oordeel het zelfde laten zien ?

Andere bewoordingen /symboliek met het zelfde streven ??
Vrijheid/Verlichting/Verlossing.

Verlichting, Realisatie, Wederopstanding, allemaal termen voor hetzelfde. Alleen wordt er geen nulpunt energie bereikt, die is namelijk al overal om je heen. Je zoekt het veel te moeilijk, er is niks om te overstijgen, te balanceren of wat dan ook. Je kan het alleen vinden door te 'zijn'. En het 'zijn' gaat aan het denken vooraf. Dus dat wat je zoekt is er al op het moment van zoeken. Maar in de overtuigingen zul je het niet vinden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Osiris » 15 feb 2015, 09:22

Zoeker schreef:
Osiris schreef:Vanuit mijn 'perspectief en denken' is het dus het ego ( ik ) wat uit het denken een gepolariseerde gedachte creeert , oftewel dualiteit; de tegengestelde krachten.

Als het ik dus in staat is deze polariteiten te balanceren/te overstijgen; niet meer + of - gedachtes creeert, word er een nulpunt energie bereikt die vrijheid tot gevolg heeft; oftewel ' Verlichting/Verlossing'.

Andere bewoordingen,die vanuit andere oude culturen via emanaties van godheden,het weegschaal principe en Laatste Oordeel het zelfde laten zien ?

Andere bewoordingen /symboliek met het zelfde streven ??
Vrijheid/Verlichting/Verlossing.

Verlichting, Realisatie, Wederopstanding, allemaal termen voor hetzelfde. Alleen wordt er geen nulpunt energie bereikt, die is namelijk al overal om je heen. Je zoekt het veel te moeilijk, er is niks om te overstijgen, te balanceren of wat dan ook. Je kan het alleen vinden door te 'zijn'. En het 'zijn' gaat aan het denken vooraf. Dus dat wat je zoekt is er al op het moment van zoeken. Maar in de overtuigingen zul je het niet vinden.
Mee eens.
Wilde aanduiden dat dezelfde boodschap/wijsheid al veel langer bestaat door de tijden heen in andere benamingen.
Wij kiezen er zelf voor om uit de oorspronkelijke nulpuntenergie te stappen door een polariteit te 'kiezen',om te leren ervaren.
Het doel is uiteindelijk weer terug te keren naar die oorspronkelijke nulpuntenergie,waar we uit voortkomen,waar we onderdeel van zijn.
En inderdaad zoals jij het beschrijft.
Zie dat ook als vanuit je intuitie leven,je zogenaamde eerste ingeving/gevoel volgen.
Slechts andere benamingen,waar we hetzelfde bedoelen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 09:54

Osiris schreef: Zie dat ook als vanuit je intuitie leven,je zogenaamde eerste ingeving/gevoel volgen.

Hmmmm…zoals jij het hier omschrijft biedt het al weer ruimte voor een eigen interpretatie.
De facto is wat je schrijft juist, maar zonder een helder hoofd zal men zich verliezen in beuzelarijen.
Immers: onze emotionele wereld is ook een gevoel.
Onze verwachtingen wekken ook een gevoel.

Dat waar we het hier over hebben vereist allereerst een grondig zelfonderzoek.
Een onderzoek die het eigen 'ik' niet spaart. Veel mensen zijn daar niet toe in staat.
En zij verliezen zich in het verbeteren van het eigen 'ik'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Gast1 » 15 feb 2015, 13:46

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:
taigitu schreef: Het Denken: het juiste denken is een onafgebroken proces dat voortkomt uit het ontdekken van zichzelf, (zelfontdekking en zelfinzicht).
Dit proces heeft begin noch einde zodat het juiste denken eeuwig doorgaat.
Krishnamurti ... wauw ... ;P!
Deze reactie zou Krishnamurti afkeuren…..
Niet navolgen of bewonderen, maar zelf doen was zijn motto.
Ik waag dat enigszins te betwijfelen.
Alweer trek je een snelle conclusie uit twee geschreven woorden met een paar puntjes ertussen.
Ik weet niet of Krishnamurti mijn geschreven twee woorden zou afkeuren.

Ik bewonder dagelijks zoals een klein kind dat doet
ik bewonder de Natuur in al haar overvloed.
Ik bewonder een zonsopgang en een bloem in de wei
of de ochtendnevel over het land als een beddensprei.
Prachtig is de opengeslagen vlindervleugel
of de brede kinderlach met een onverborgen beugel.
Wat is een babylach mooi en onvoorstelbaar puur
of zomaar een praatje met een buur.
Ik bewonder het complete leven
en ja, soms ga ik er van 'zweven' ...
Ik bewonder al de mooie woorden en citaten,
ik kan het bewonderen niet laten
Het staat mij geheel vrij te bewonderen
soms zou ik me even het liefst afzonderen.
Wie zou mijn bewonderen kunnen afkeuren,
wie zou mij kunnen laten verkleuren,
Wie zou mij mijn gevoel van bewonderen willen afpakken,
ook al bewonder ik bloembakken
Bewonderen is geen enkele kunst
het is de beloning van hen die vrij zijn van afgunst.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 17:53

Gast1 schreef: Ik waag dat enigszins te betwijfelen.
Alweer trek je een snelle conclusie uit twee geschreven woorden met een paar puntjes ertussen.
Ik weet niet of Krishnamurti mijn geschreven twee woorden zou afkeuren.

Ik weet het wel zeker! Hij zou zeggen: "Pierre, wat jij vandaag van mij vindt, dat kan me geen donder schelen!"
" Dat kan namelijk morgen weer anders zijn!"

" En dan bewonder jij weer een ander"…….

Leer mij Krishnamurti kennen…die was doorgedrongen tot de diepste bewustzijnslagen.
Hij was doordrongen van alles loslaten zonder het te willen of om je emoties er bij te houden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 18:00

Want dat is wat realisatie inhoudt. Loskomen van je allerlaatste ikkigheid. De ikkigheid die bewondert, de ikkigheid die beleert, de ikkigheid die emotioneel is, de ikkigheid die zegt dat Krishnamurti 'het' weet.

Realisatie wil niets anders zeggen dan de totale overgave, een overgave die je pas zult bereiken als je met je rug tegen de muur staat.
Als het ik geen andere mogelijkheid meer ziet om te gehoorzamen aan de Universele wet. Als 'ik' diezelfde ik geen enkele drol meer kan schelen.

Realisatie wil niets anders zeggen dan 'zien' dat het 'zijn' voor de gedachte uit gaat….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Gast1 » 15 feb 2015, 20:12

Nou ... nou ... wat een schriftelijke intonatie ... [think]

Ik lees niets nieuws en ik lees hoe je het een en ander schrijft leraar Zoeker.
Net als hieronder, ik lees uitroeptekens en je vult alweer voor iemand anders in.
Je vult in wat Krishnamurti zou zeggen en zelfs 'hoe' hij het zou zeggen.

Zoals ik al schreef betwijfel ik dat wat jij schrijft. :wink:
Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Ik waag dat enigszins te betwijfelen.
Alweer trek je een snelle conclusie uit twee geschreven woorden met een paar puntjes ertussen.
Ik weet niet of Krishnamurti mijn geschreven twee woorden zou afkeuren.
Ik weet het wel zeker! Hij zou zeggen: "Pierre, wat jij vandaag van mij vindt, dat kan me geen donder schelen!"
" Dat kan namelijk morgen weer anders zijn!"

" En dan bewonder jij weer een ander"…….

Leer mij Krishnamurti kennen…die was doorgedrongen tot de diepste bewustzijnslagen.
Hij was doordrongen van alles loslaten zonder het te willen of om je emoties er bij te houden.
Ik heb niet de behoefte jou Krishnamurti te leren kennen, want het is niet onwaarschijnlijk dat je veel meer van hem weet dan ik. :grin:
Hij staat mij geheel vrij iets of iemand te bewonderen en als ik dat doe, dan doe ik dat met overgave.
Ik vond het prachtig te lezen wat ik vond in het openingstopic.
Ik vond herkenning.
Niet mijn kinderen vonden dat, mijn vrouw of pastoor, nee ... ik in al mijn 'ikkigheid' was en ben het.

Dussssss ....
Het maakt mij niet uit wat Krishnamurti van mij vindt of als hij iets van mij afkeurt.
Het maakt mij ook niet uit als iemand anders doet dat.

Ik blijf lekker bewonderen, dat doe ik in de Natuur en dat doe ik bij mensen.
Ik bewonder en als iemand dat niet doet en niet wil, dan is dat aan hem of haar.
Maar iemand die niet kan bewonderen, daar pink ik een traantje voor weg ...
En ook dat dien ik volgens mij zelf te weten, of die ander dat nou wil of niet.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 15 feb 2015, 22:22

Neem me niet kwalijk, ik dacht dat je het over Krishnamurti wilde hebben.
Maar je wilt slechts wat bewonderen. Ik dacht even dat je serieus was.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Gast1 » 16 feb 2015, 08:08

Zoeker schreef:Neem me niet kwalijk, ik dacht dat je het over Krishnamurti wilde hebben.
Maar je wilt slechts wat bewonderen. Ik dacht even dat je serieus was.
Uiteraard neem ik je niets kwalijk en ik heb alle begrip voor jouw reacties.
Ook voor deze door mij geciteerde reactie van jou.
Interessant.
Ik bewonderde de tekst van Krishnamurti in dit geval, niet Krishnamurti zelf ...
Jouw 'gedachte' is dus dat ik het over Krishbamurti wilde hebben en grappig is het, daar gaat het nou nét over in zijn stelling:
'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op ...
De Gedachte: de juiste gedachte is een geconditioneerde gedachte, het is een resultaat, het is opgebouwd, in elkaar gezet, 't is het product van een denkpatroon, van het geheugen, van gewoonten of van training.

Zo'n gedachte is imitatie, accumulatie, traditie.
Zulk een gedachte wordt gemodelleerd en bepaald door vrees en hoop, door hebzucht en streven, door autoriteit en navolging.
Je sluit je op in al jouw gedachtes over een wit licht, over liefde en zelfs over dat je liefde bent.
Ik lees andere dingen tussen de regels in.
Je predikt bijna dwangmatig zoals een extreem-gelovige dat doet.
Met onderstrepingen en uitroeptekens en je speelt jouw berichten zelfs via anderen ...
Je noemt je een leraar ...

Het is geheel aan jou om er eens over 'na te denken' of niet, want ...
Het Denken: het juiste denken is een onafgebroken proces dat voortkomt uit het ontdekken van zichzelf, (zelfontdekking en zelfinzicht).
Dit proces heeft begin noch einde zodat het juiste denken eeuwig doorgaat.
Het juiste denken staat buiten de tijd, het is niet gebonden aan het verleden, aan de herinnering, niet beperkt door de formulering.
Het is voortgekomen uit vrijheid van vrees en van hoop.

Zonder deze levendige eigenschap die zelfkennis is, is juist denken uitgesloten.
Juist denken is creatief, want het is een voortdurend proces van zelfontdekking.
Alleen dit soort denken kan integratie in de wereld mogelijk maken door het begrijpen van onze ware aard.

'Het denken' gaat veel verder dan de 'gedachte' die slechts een minimaal onderdeeltje is van ons totale bewustzijn, die totaliteit die Krishnamurti 'het denken' noemt.
'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op, is een gevangenis.
Ik zou je het liefst (ook al ben je een man) in mijn armen willen sluiten ...
Geloof het of niet, ik hou van jou ...

I will watch you in the darkness,
Show you love will see you through.
When the bad dreams wake you crying,
I'll show you all love can do -
All love can do.

I will watch through the night,
Hold you in my arms,
Give you dreams where love will be.
I will watch through the dark
Till the morning comes

All the light I'll take you
Through the night to see -
Our light, showing us all love can be.

I will guard you with my bright wings,
Stay till your heart learns to see
All love can be.
Net als een meer rustig is als de bries gaat liggen, zo ontstaat er een grote stilte wanneer de geest de problemen en conflicten die hijzelf geschapen had, begrepen heeft en er dus aan ontgroeid is.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 16 feb 2015, 09:10

Het kan verkeren, zei Bredero. Een jaar terug binnengehaald met veel bewondering, afgenomen hoeden, opgestoken duimen en kijk nu eens…
Spiritualiteit is voor sommige veel mooie teksten plaatsen en elkaar daar in bevestigen en toejuichen.
Maar kom niet aan de 'doener', want die heeft gedachten. Gedachten welke verworden tot overtuigingen.
En de doener indentificeert zich met die gedachten, dus wie aan zijn gedachten komt komt aan de doener.
Dat is waarom gedachten opsluiten….

Ik ben wel vaker bewondert. Maar ik ken de doener(s) die bewonderen.
En alles wat op 'doen' is gebouwd, is gebouwd op drijfzand.
What goes around comes around…
Je leest maar een eind heen tussen de regels.

Ik lees IN de regels dat ik mijn berichten via een ander speel.
En dat ik een leraar ben.
Beide zijn overtuigingen.
Ik besprak jouw gedachtes en dat pikte de doener niet.
En een leraar ben ik niet, ik heb dat nooit geplaatst.
Er is slechts 1 leraar en die woont in jou zelf, Gast1.
Maar daarvoor zal je eerst je trots opzij moeten zetten.
De doener en de leraar wonen niet samen in 1 huis….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Gast1 » 16 feb 2015, 10:41

Zoeker schreef:Het kan verkeren, zei Bredero. Een jaar terug binnengehaald met veel bewondering, afgenomen hoeden, opgestoken duimen en kijk nu eens…
Dat laatste begrijp ik niet.
Het lijkt erop dat je mij ook niet begrepen hebt in mijn vorige reactie binnen dit topic.
Het is evident dat je het (alweer) anders oppakt en dus interpreteert, als dat ik het bedoeld heb en nog steeds bedoel.
Ik bewonder jouw teksten nog steeds over liefde en alles met daaromtrent.
Ook neem ik mijn hoed af voor jou en ik schrijf dat ik van je hou ... :shock:
Ik ben het inderdaad wel eens niet met je eens, maar daar zijn we toch 'grote mensen' voor?

Je vergelijkt mij met anderen waar je bepaalde ervaringen mee hebt.
Dat is jouw goed recht.
Je hebt het over mijn 'trots' ...
Alweer een invulling ... welke trots?

Ja, ik kan aantonen dat je berichten van en bestemd voor anderen via weer anderen speelt.
Ja ik kan aantonen dat je jezelf een leraar noemt omdat dat in je avatar vermeld staat.
Het is echter niet mijn opzet en bedoeling om dat aan te tonen, het is iets om over na te denken of niet.
Zie citaat van Krishnamurti ...

Maar het maakt niet uit, we zijn met elkaar verbonden en die verbondenheid is liefde.
Liefde zoals ik ze omschreef in mijn vorig bericht.

Maar het is goed zo, het gaat zoals het gaat en dit is de bedoeling.
Van alles.

Ik wens jou vrede, liefde en warmte toe.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door Zoeker » 16 feb 2015, 12:18

Weet je Pierre? Je bent niet consistent in je beweringen.

Eerst schrijf je dit:

Je predikt bijna dwangmatig zoals een extreem-gelovige dat doet.
En als ik er op reageer schrijf je dit:
Ik bewonder jouw teksten nog steeds over liefde en alles met daaromtrent.
De eerste quote is van de doener/denker die altijd zichzelf spiegelt.
Je herkent in mij de extreem-gelovige in je zelf…
In de tweede quote voel je je betrapt en neem je weer gas terug.
Ik ken de wereld van de doeners, Gast1. De doener ziet altijd een doener…

Je kan aantonen dat ik mij een leraar noem omdat dat in mijn avatar staat.
Ik heb dat er alleen nooit ingezet….
Je kan aantonen dat ik berichten via een ander speel.
Ja, dan zal je wel een bericht van mij ergens aanhalen waar in dat 'bewezen' wordt.
Zo vast zit jij in de wereld van de overtuigingen dat je het zelf niet ziet.
En dat is de doener/denker eigen. Die bouwt een eigen gefantaseerd wereldje op.
En als het bouwsel van halve aannames en overtuigingen een keertje instort, dan bouwt de doener gewoon weer een nieuw wereldje op.

Verschillen van mening doet er idd helemaal niet toe. Die doen er alleen toe voor mensen die menen dat zij hun overtuiging zijn.
Want zo gaat de doener te werk: Hij is zijn overtuiging, hij is zijn hebzucht, hij is enz.
Zowel de doener als de niet-doener worden wat zij zijn.
Maar de doener laat zich zijn machtige positie niet zomaar afnemen.
Als de doener zijn hebzucht wordt ontmaskert, dan wordt de doener gewoon een onbaatzuchtige doener.
Als je de doener confronteert met zijn overtuigingen, dan zal er een doener naar voren treden die 'daar boven staat'.
De doener is prima in staat om zichzelf te verbeteren, hij gaat zich spiegelen aan Mandela, Gandhi, Krishnamurti.
Maar de doener beseft niet dat er nog altijd een spiegelbeeld is….

Daarom herken ik ook de niet-doener in Krishnamurti. Hij wilde geen navolgers.
Hij had niks op met papagaaien die hem konden citeren.
Hij had niks met doeners….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door univers » 16 feb 2015, 12:32

Ik ken de wereld van de doeners, Gast1. De doener ziet altijd een doener…
Beter een doener, dan een dromer.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Het denken' maakt vrij, bevrijdt, 'de gedachte' sluit op

Bericht door univers » 16 feb 2015, 12:40

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie