Mediteren

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mediteren (8)

Bericht door Susan » 21 apr 2015, 18:43

Zoeker schreef:
taigitu schreef: En als je zegt 'Je kunt niet gaan mediteren, je kunt niet zeggen dat je straks jezelf gaat
observeren'
is dat gezegde gewoon een aankondiging/voornemen. Zoals ik ook kan
zeggen dat ik straks ga slapen of eten........ of mediteren. En dat behoort tot onze mogelijkheden.
Zo klinkt het alsof mediteren voor jou een activiteit is. En in de kern is meditatie dat natuurlijk niet.
Zeggen dat je om 8 uur gaat mediteren is eigenlijk net zo vreemd als zeggen dat je om 8 uur verliefd gaat worden.
Wat een vreemde vergelijking maak je hier, verliefd 'willen'worden op een 'berekent'moment
is onzin, mediteren kan je op een bepaald tijdstip én plek gaan doen.
Bijvoorbeeld in het bos, daar kies je dan voor om het dáár te gaan doen.
Zomaar zonder 'willen' kan je natuurlijk altijd in meditatie 'glijden'. Geen opzet daar bij dus.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Nathan

Re: Mediteren (8)

Bericht door Nathan » 21 apr 2015, 18:45

taigitu schreef:
Even wat van jouw uitspraken uit deze topic bij elkaar.
Het wordt er niet duidelijker van.......
Je hebt aan de ene kant het woord 'meditatie' en daar kan iedereen iets anders onder verstaan.
Dan heb je de kwestie waar dat woord meditatie naar verwijst. Afhankelijk wat iemand ook onder het woord verstaat, gebruikt ie het naar iets wat herkenbaar is voor zichzelf, een bepaalde kwestie.

We zijn het wel eens over het woord, omdat we er geen Chinees menu onder verstaan et cetera.
Maar meditatie kan staan voor o.a.: observatie, concentratie, iets visualiseren.
Voor mij is het observatie, het waarnemen, keuzeloos gewaarzijn. - En dan weer niet soms maar zonder begin en end. :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren (8)

Bericht door Zoeker » 21 apr 2015, 18:54

Susan schreef:
Wat een vreemde vergelijking maak je hier, verliefd 'willen'worden op een 'berekent'moment
is onzin, mediteren kan je op een bepaald tijdstip én plek gaan doen.
Bijvoorbeeld in het bos, daar kies je dan voor om het dáár te gaan doen.
Zomaar zonder 'willen' kan je natuurlijk altijd in meditatie 'glijden'. Geen opzet daar bij dus.

Ja, zeker een beetje vreemde vergelijking. Ik wil maar aangeven dat meditatie in feite een natuurlijk 'iets' is waar juist geen enkele moeite voor gedaan hoeft te worden. Het planmatige maakt het gelijk wat gekunsteld.
Laatst gewijzigd door Zoeker op 21 apr 2015, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Mediteren (8)

Bericht door Gast1 » 21 apr 2015, 19:32

Gast1 schreef:Wat is jouw definitie van meditatie Nathan?
Ah, daar heb ik de definitie:
Nathan schreef: Maar meditatie kan staan voor o.a.: observatie, concentratie, iets visualiseren.
Voor mij is het observatie, het waarnemen, keuzeloos gewaarzijn. - En dan weer niet soms maar zonder begin en end. :wink:
Hetwelk afwijkt van 'mijn' definitie, hoewel 'keuzeloos gewaarzijn' er op kan lijken. Als ik mediteer ga ik 'op in alles' met een 'volledig open hart' zoals Zoeker dat al schreef.
Ook met het volgende ben ik het mee eens enkel de laatste zin(t) :-P me wat minder:
Zoeker schreef: Ik wil maar aangeven dat meditatie in feite een natuurlijk 'iets' is waar juist geen enkele moeite voor gedaan hoeft te worden.
Het planmatige maakt het gelijk wat gekunsteld.
Het planmatige maakt het gelijk wat gekunsteld, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Voor mij IS het dat niet.

Nathan, jij schrijft dat meditatie Nu is, observatie, het waarnemen, keuzeloos gewaarzijn ...
Op elk moment ...
Noem mij één persoon die continu mediteert.
Als dat niet lukt, noem mij dan één persoon die onafgebroken één jaar mediteert,
of één maand of één week.
Dat laatste zal denk ik wel lukken ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren (8)

Bericht door Zoeker » 21 apr 2015, 23:44

Gast1 schreef: Het planmatige maakt het gelijk wat gekunsteld, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Voor mij IS het dat niet.
Wat tref jij eigenlijk aan als je mediteert, Pierre? Kan je dat zo nauwkeurig mogelijk omschrijven?

En als reactie op jouw reactie: waarom is het planmatige niet gekunsteld? Ben jij het dan niet met mij eens dat 'dat' wat je tijdens meditatie aantreft heel erg natuurlijk is? Ben je het dan niet met mij eens dat iets natuurlijks plannen gekunsteld is?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Nathan

Re: Mediteren (8)

Bericht door Nathan » 22 apr 2015, 05:54

Gast1 schreef: Nathan, jij schrijft dat meditatie Nu is, observatie, het waarnemen, keuzeloos gewaarzijn ...
Op elk moment ...
Noem mij één persoon die continu mediteert.
Als dat niet lukt, noem mij dan één persoon die onafgebroken één jaar mediteert,
of één maand of één week.
Dat laatste zal denk ik wel lukken ...
Misschien kun je het hiermee vergelijken: Hoelang houd jij het vol, bewust te ademen?
Maar omdat het onze natuur is, hoef je dat niet vol te houden, gaat gewoon 24 uur en 7 dagen in de week door, niet waar?
Zo is aanwezig zijn, alert zijn, observatie, waarnemen,... onze wezenlijke natuur. Je neemt altijd al waar.

Gast1

Re: Mediteren (8)

Bericht door Gast1 » 22 apr 2015, 07:39

Nathan schreef:Hoelang houd jij het vol, bewust te ademen?
Hier raak je de spreekwoordelijke spijker met de hamer op z'n kop! :post:
Meditatie zie ik eender.
Misschien is 'ademen' wel het enige 'bewuste' wat je dient te doen tijdens meditatie.
Door 'omstandigheden' ben ik een jaar geleden vertrouwd geraakt met het begrip Qigong.
Ik wist er overigens meer van dat dat ik dacht, maar kende het niet onder deze naam en ik wist ook niet waar het vandaan kwam.
WikiGast1 helpt me weer:
Qigong (uitspraak: tsjie ghong) is een onderdeel van de Chinese leer, die men zich aanleert, om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren.
Qigong-oefeningen zijn meestal opzichzelfstaande oefeningen waarbij men de lichaamsdelen volgens een voorgeschreven patroon beweegt,
en deze bewegingen enige malen herhaalt, alvorens men naar een volgende beweging overstapt.
Een Qigong-oefening kan ook statisch zijn, waarbij een staande of zittende houding langere tijd wordt aangehouden. Verder wordt de nadruk gelegd op ademhalingsoefeningen.
Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen wordt geacht de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden.
Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van Qi te hebben. De Qi in alle lichaamsdelen is, als ze gezond zijn, in balans.
Door het uitvoeren van de Qigong-oefeningen poogt men deze balans te onderhouden of te herstellen.
Qi is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Je kunt niet continu bewust ademhalen en je kunt dus ook niet continu mediteren Nathan.
Soms kun je heel bewust ademhalen en soms kun je mediteren.
Vaker haal je onbewust adem en vaak (afhankelijk van het individu) mediteer je onbewust.
We worden meer afgeleid, dan dat je denkt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mediteren

Bericht door univers » 22 apr 2015, 07:53

Ik zou er toch mee oppassen met de ademhaling, wees niet te overmoedig.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Mediteren (8)

Bericht door Gast1 » 22 apr 2015, 08:15

Zoeker schreef:Wat tref jij eigenlijk aan als je mediteert, Pierre?
Kan je dat zo nauwkeurig mogelijk omschrijven?
Ik ga het proberen.
Als ik mediteer tref ik 'niets' aan.
Eigenlijk lijkt alles weg te zijn, behalve mijn adem.
In mijn post aan Nathan schreef ik het al.
Tijdens de meditatie lijkt mijn geconditioneerde 'ik' niet te existeren en op het moment dat ik me dat af ga vragen, mediteer ik al niet meer.
Ik ben dan immers aan het rationaliseren.
Zoeker schreef:Waarom is het planmatige niet gekunsteld?
Ben jij het dan niet met mij eens dat 'dat' wat je tijdens meditatie aantreft heel erg natuurlijk is?
Ben je het dan niet met mij eens dat iets natuurlijks plannen gekunsteld is?
Jawel hoor, meestal is het planmatige gekunsteld. Ik ben het met je eens.
Ik schreef echter:
Het planmatige maakt het gelijk wat gekunsteld, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Voor mij IS het dat niet.
Toch? :wink:
Verder ben ik het ook met je eens dat 'dat' wat ik tijdens de meditatie aantref (ademhaling) heel erg natuurlijk is.
Hihi, je stelt goeie vragen ... want met jouw volgende gesloten vraag ben ik het ook mee eens.

Ik kan niet plannen wanneer ik moet gaan poepen of dat ik om 8 uur verliefd ga worden.
Het mooiste is als ik kan gaan poepen wanneer ik op dat moment moet en dat ik verliefd word op het moment dat dat IS.
Ik kan een orgasme plannen, maar ach ...

Dus je hebt helemaal gelijk, maar ik denk dat dit vergelijk 'mank' loopt.
Je zou het kunnen vergelijken met op een bepaald moment kiezen voor een 'tukje' te doen.
Dat plan je maar heel kort van tevoren.
Met meditatie zie ik dat eender.

Meditatie kan ik ook langer vooruit plannen.
Ik weet waar ik over schrijf.
Dat vooruit plannen heeft mij heel veel moeite gekost, omdat ik mijn innerlijke rust niet goed kon vinden.
Ik vond het maar helemaal niks.
Door training lukte mij dat echter wel.

Aldus, ik mediteerde al jaren (bewust), maar dan wel op momenten dat het mij uitkwam.
Ik mediteer onbewust mij hele leven lang op bepaalde momenten.
Meestal kort en soms langer. Zelfs tijdens dit typen is het me een paar keer overkomen.
En sinds nog maar kort (een jaar of twee) kan ik er inderdaad voor kiezen om te gaan mediteren.
En dat lukt.

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 22 apr 2015, 08:24

univers schreef:Ik zou er toch mee oppassen met de ademhaling, wees niet te overmoedig.
Bewust ademhalen?
Wat is daar overmoedig aan Uni?
Ik blijf hoe dan ook ademen.
Als ik heel sterk bewust heel lang mijn adem in zou houden, zou ik in het uiterste geval flauw vallen, waarna mijn spieren zich ontspannen en dus weer ga ademhalen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mediteren

Bericht door univers » 22 apr 2015, 08:37

Je kan erin blijven Gast1.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mediteren

Bericht door univers » 22 apr 2015, 08:41

Als ik heel sterk bewust heel lang mijn adem in zou houden, zou ik in het uiterste geval flauw vallen, waarna mijn spieren zich ontspannen en dus weer ga ademhalen.
Als je diep in trance bent, heb ik in ieder geval, geen benul van mijn ademhaling of mijn lichaam, en daar schuilt juist het gevaar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren (8)

Bericht door Zoeker » 22 apr 2015, 10:03

Zoeker schreef:Wat tref jij eigenlijk aan als je mediteert, Pierre?
Kan je dat zo nauwkeurig mogelijk omschrijven?


Gast1 schreef:Ik ga het proberen.
Als ik mediteer tref ik 'niets' aan.
Eigenlijk lijkt alles weg te zijn, behalve mijn adem.
In mijn post aan Nathan schreef ik het al.
Tijdens de meditatie lijkt mijn geconditioneerde 'ik' niet te existeren en op het moment dat ik me dat af ga vragen, mediteer ik al niet meer.
Ik ben dan immers aan het rationaliseren.
Mooi omschreven, want dat is precies wat er gebeurd. Het denken (waar het ik woont) gaat naar de achtergrond dmv een lagere hersenfrequentie. Wat je feitelijk doet is je denken naar de achtergrond drukken, waardoor je 'zijn' als vanzelf tevoorschijn komt.


Nu terug naar het planmatige. Als je bovenstaande begrijpt, dan begrijp je ook dat dat 'zijn' er 24/7 is. Het wordt alleen meestal overheerst door het denken en zijn ik-wereld. In principe zou je dus ook 24/7 kunnen mediteren en dat jarenlang, maar dan kan je niet denken.
Je hebt dus gelijk dat continue mediteren zoals jij dat doet, dat dat niet gaat.

Maar je kan wel mediteren en denken tegelijk. En dat doe je door tijdens het denken het geconditioneerde ik niet meer te laten existeren.
Maar ja…hoe doe je dat dan? Daarvoor dien je de ingang en de werking van het hart te onderzoeken. En doe je dmv zelfonderzoek.
Je bent je bewust van dat 'ik', dus kan je die 'ik' onderzoeken ook. Ik kan je daar geen aanwijzingen voor geven, want dat onderzoek dien je zelf uit te voeren. Maar je wordt van 'binnenuit' geholpen.

24/7 mediteren kan dus wel, maar dan wel met je hersens in de beta frequentie. Maar dan kan je nooit meer boos worden, want dan vult je 'zijn' zich met ego-energie (wat boosheid in feite is) en lig je er uit.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 22 apr 2015, 10:16

Wat is in feite het belang van mediteren.....? Hoezo mediteer je niet als je het doet om iets
te bereiken? Waarom lijkt het alsof er een soort 'ware' meditatie is die als iets
'verhevens/heiligs' wordt beschreven als het om 'verlichting' gaat?
Onze natuurlijk staat is dat we handelen en wandelen in de (energie) Flow van het
universum, de kosmos. Dat betekent dat we ons zowel geestelijk en lichamelijk op de
juiste wijze moeten 'voeden' waardoor we die Flow kunnen ervaren.
'Voeden' we ons niet juist dan ervaren we weerstand en dat kan weer leiden tot
emotionele blokkades die lichamelijke en geestelijke problemen kunnen veroorzaken.
In ons drukke bestaan en hoe we in het leven staan bepaald onze soepelheid van mee
kunnen gaan in de Flow. En zoals we allemaal ervaren is aanwezig zijn in de Flow voor ons geen constante.
En daar kunnen we iets aan doen met meditatie. Het is dus een hulpmiddel of een stuk
gereedschap, zoals we er meerdere hebben, om een innerlijke rust te ervaren waardoor
we meer Flow in ons leven creëren.
Dus ik begrijp niet goed waarom er over meditatie zo spastisch gedaan kan worden.
Meditatie kan een doel zijn tot...... Het kan in een planning worden opgenomen.....
Meditatie heeft vele vormen en het is maar net waar je behoefte aan hebt of wat
haalbaar is voor dat moment of voor die persoon.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 22 apr 2015, 10:52

Hoofdstuk 6 vers 17: Je lichaam is een kostbaar voertuig voor je echte ik

“Zij die te veel of te weinig eten, te veel of te weinig slapen, zullen niet goed kunnen
mediteren. Maar zij die gematigd zijn in hun eet- en slaapgewoonten, werk en ontspanning,
zullen dankzij meditatie geen materiële zorgen meer hebben.”

In het vorige vers werd besproken dat het lichaam als een stel oude
kleren is dat aan het einde van het leven wordt vervangen door nieuwe. Maar dat betekent
niet dat we ons lichaam niet goed moeten verzorgen! Wees niet gehecht aan je lichaam,
maar waardeer het als een kostbaar geschenk. Het lichaam is ons voertuig naar verlichting,
de tempel van God in ons hart, en als we het zo respecteren en onderhouden, zal het juist
een hulpmiddel naar verlichting zijn in plaats van een obstakel. Luister naar je lichaam en
wat het nodig heeft, en geef het dat ook!


Bhagavad Gita
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 22 apr 2015, 10:55

Waarom zou ik verlicht willen worden?

Er wordt vaak gedacht dat het arrogant is om te streven naar verlichting. Maar verlichting is arrogant noch nederig. Het is er gewoon.

Verlicht-worden
Mensen zien verlichting vaak als iets wat het menselijk vermogen te boven gaat. Ze denken dat het iets is voor ‘bijzondere’ mensen als Boeddha en Jezus. Maar wat als Boeddha en Jezus eigenlijk het voorbeeld gaven van iets wat bereikbaar was en is voor iedereen? Liefde ervaren in alles is een realiteit; een realiteit die we helaas gewoon zijn vergeten. Als je je bewustzijn verruimt en nieuwe dingen leert, zul je merken dat je hart er voortdurend naar verlangt meer bewustwording en liefde te ervaren. Je hart hunkert naar een gevoel van verbondenheid.

Mensen denken vaak dat het arrogant is om te streven naar verlichting. Maar verlichting is arrogant noch nederig. Het is gewoon. Verlichting hoeft zich niet te verbergen achter een masker van valse bescheidenheid of zich volgens een bepaald patroon te manifesteren. Vaak cijferen we onszelf weg om anderen te behagen, maar dat verwijdert ons van onze eigen waarheid. We doen niet wat we echt willen uit angst dat we de goedkeuring van anderen verliezen, maar verlichting verkleint haar grootsheid nooit.

Verlichting is van jezelf houden.
Dat heeft niets met arrogantie te maken. Er is ons geleerd dat het egoïstisch is om van jezelf te houden, maar als ik niet onvoorwaardelijk van mezelf kan houden, kan ik dat niet doorgeven aan rest van de mensheid.

Een andere misvatting is dat je de werkelijkheid uit het oog wordt verloren als je verlicht bent. Verlichting verbindt je juist meer dan ooit met het leven. Wanneer je de angsten van de geest overstijgt, aanvaard je het leven in vrijheid en met vreugde. Je bent méér aanwezig, niet minder. Dat is het gelukzalige van verlichting: je leven als mens gaat door terwijl je blijvend verankerd bent in de vibratie van absolute liefde.

Dat geldt ook voor onze emoties. We denken vaak dat verlichting een staat van emotionele stilstand is, maar in feite uiten emoties zich veel vrijer naarmate onze bewustwording groeit. We voelen iedere emotie volledig, zonder oordeel, zoals een kind. Als we openbreken en onszelf onvoorwaardelijk liefhebben, vinden we de spontaneïteit terug die we van nature hebben.

http://www.urbanlotus.nl/verlicht-worden.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mediteren

Bericht door Susan » 22 apr 2015, 12:25

Hier voor geinteresseerden nog een uitgebreide site over alles ivm meditatie:

http://www.abc-van-meditatie.nl/leveninhetnu/piek.asp

Bijvoorbeeld ook uitgebreide uitleg over wat flow is:

Wat is flow, kan meditatie je helpen flow te ervaren en wat kan flow voor je betekenen?
Flow en Piekervaringen

Ken je die momenten dat je even alle dagelijkse beslommeringen achterlaat door een unieke ervaring? Zo'n moment dat je even helemaal in een gebeurtenis opgaat en alles om je heen vergeet. Stel je eens voor dat je op de top van een berg staat en je verrast wordt door het waanzinnig uitzicht. Stel je eens voor dat je naar een concert gaat en de muziek een kippenvel moment bij jou weet op te roepen. Stel je eens voor dat je naar beneden stort tijdens een bungy jump. Stel je voor dat je met je beste vrienden/innen een half uur de slappe lag hebt gehad. Stel je voor dat je waanzinnig verliefd voor het eerst met elkaar zoent. Bovenstaande momenten zijn allemaal piekervaringen waarin je meestal helemaal in het moment opgaat.Deze optimale staat van ervaring wordt in de literatuur ook wel 'flow' genoemd. In de sportwereld wordt het fenomeen onder de naam 'the Zone' beschreven. In deze sectie wordt nader ingegaan wat deze term, flow, nu precies betekent.

Psychische Entropie

Onze hersenen krijgen ieder moment een gigantische hoeveelheid informatie te verwerken en willen we deze goed kunnen ordenen en verwerken moeten we kunnen focussen, concentreren en organiseren. Precies de eigenschappen waarop we kunnen oefenen bij het mediteren. Lukt het niet om te focussen, concentreren en ordenen, dan verkeren we in een toestand van psychische entropie aldus Csikszentmihalyi. Deze toestand wordt gekenmerkt door innerlijke wanorde, negatieve emoties of het onvermogen om doelbewust te handelen.

Wat is Flow en hoe kom je in een staat van flow?

Flow is precies de tegenovergestelde toestand van bewustzijn waarin orde, positieve emoties en vermogen om doelbewust te handelen regeren. De term flow, optimale staat van ervaring is voor het eerst gelanceerd door Csikszentmihalyi. Hij noemde de piekervaringen 'flow', omdat de respondenten van zijn onderzoek aangaven dat een dergelijke staat moeiteloosheid, spontaniteit, gevoel van onoverwinnelijkheid en een 'go with the flow' gevoel met zich meebrengt. The zone, de sportvariant van flow verschilt in het feit dat als je tijdens het sporten into the zone gaat je ook boven je normale prestaties uitstijgt in tegenstelling bij flow waardit geen noodzakelijke voorwaarde is. In zijn boek creativiteit geeft hij kenmerken aan waaraan over het algemeen een flow ervaring voldoet. Deze kenmerken kunnen ons verder helpen om vaker situaties van flow in ons dagelijks leven te creëren. Laten we deze kenmerken bekijken aan de hand van een flow ervaring van een golf pro die zijn beste rondje op de green ooit loopt.

en hier staat nog meer over flow:
http://www.abc-van-meditatie.nl/meditatieenjij/flow.asp
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mediteren

Bericht door Susan » 22 apr 2015, 15:19

taigitu schreef: Dus ik begrijp niet goed waarom er over meditatie zo spastisch gedaan kan worden.
Meditatie kan een doel zijn tot...... Het kan in een planning worden opgenomen.....
Meditatie heeft vele vormen en het is maar net waar je behoefte aan hebt of wat
haalbaar is voor dat moment of voor die persoon.
Na alles nog eens doorgelezen te hebben, vraag ik mij echt af ivm de uitspraak 'spastisch doen over', wat je hier precies mee bedoelde?
Waar is 'spastisch' gedaan, of wie doet 'spastisch' over mediteren in jouw ogen? Dit begrijp ik niet.

(wat betreft alle opmerkingen die er tot nu toe hier gemaakt zijn en geschreven, iedereen zette toch gewoon zijn mening neer, oa uit zichzelf, maar ook als antwoord op de vragen van een ander. Zo gaven ze dus hun eigen mening, ervaringen en/of gevoelens weer over mediteren
in gewone bewoordingen...althans in mijn optiek)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mediteren (8)

Bericht door Gast1 » 22 apr 2015, 17:03

Zoeker schreef:Je kan wel mediteren en denken tegelijk. En dat doe je door tijdens het denken het geconditioneerde ik niet meer te laten existeren.
Maar ja…hoe doe je dat dan? Daarvoor dien je de ingang en de werking van het hart te onderzoeken. En doe je dmv zelfonderzoek.
Je bent je bewust van dat 'ik', dus kan je die 'ik' onderzoeken ook. Ik kan je daar geen aanwijzingen voor geven, want dat onderzoek dien je zelf uit te voeren.
Maar je wordt van 'binnenuit' geholpen.
24/7 mediteren kan dus wel, maar dan wel met je hersens in de beta frequentie.
Maar dan kan je nooit meer boos worden, want dan vult je 'zijn' zich met ego-energie (wat boosheid in feite is) en lig je er uit.
Wauw ... Taigitu, zie je je dat?
Dat typ ik natuurlijk weer met een glimlach en een knipoog.
Je schrijft het helemaal Zoeker en je hoeft ook geen aanwijzingen te geven.

Het is voor mij al een gepasseerd station... :wink:
Vanmiddag ging ik weer eens een flink stuk fietsen.
Tijdens dat fietsen kreeg ik pas later in de gaten dat ik onbewust aan het mediteren was.
Toen ik het in de gaten kreeg, mediteerde ik dus niet meer.
Maar ik kon wel bepaalde zaken 'terughalen' tijdens die meditatie.
Ik fietste al neuriënde en liet het met suikerpoeder bestrooide landschap bij mij binnenkomen.
Ik ademde diep in en bemerkte momenten van emotie.
Van opluchting en komaan, zelfs van verlichting geloof ik.
Ik ging er helemaal in op en die bewustwording kreeg ik pas later.

Héérlijk!! ;P!

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 22 apr 2015, 17:22

taigitu schreef:Hoofdstuk 6 vers 17: Je lichaam is een kostbaar voertuig voor je echte ik

“Zij die te veel of te weinig eten, te veel of te weinig slapen, zullen niet goed kunnen
mediteren. Maar zij die gematigd zijn in hun eet- en slaapgewoonten, werk en ontspanning,
zullen dankzij meditatie geen materiële zorgen meer hebben.”

In het vorige vers werd besproken dat het lichaam als een stel oude
kleren is dat aan het einde van het leven wordt vervangen door nieuwe. Maar dat betekent
niet dat we ons lichaam niet goed moeten verzorgen! Wees niet gehecht aan je lichaam,
maar waardeer het als een kostbaar geschenk. Het lichaam is ons voertuig naar verlichting,
de tempel van God in ons hart, en als we het zo respecteren en onderhouden, zal het juist
een hulpmiddel naar verlichting zijn in plaats van een obstakel. Luister naar je lichaam en
wat het nodig heeft, en geef het dat ook!


Bhagavad Gita
Ik las het al bij 'citaten om over na te denken'.
Mooi geschreven.

Plaats reactie