Mediteren

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Nathan

Mediteren

Bericht door Nathan » 14 apr 2015, 08:46

Bewuste meditatie is geen meditatie. Je kunt niet gaan zitten of lopen om te gaan mediteren. Want je was er al nog voor dat je iets van plan was. Je neemt al waar, al is het je chaos of haat. Je irritatie of angst. Besluiten om er bewust naar te gaan kijken is tegenstrijdig, de ontkenning van het spontane moment. Je voelt immers al, je bent er immers al.
Je kunt trouwens enkel spontaan, hier en nu, het ego betrappen. Niet door er een weg naar te bedenken, want dat is zoiets als een dief een andere dief laten snappen, arresteren.
Als je in een bedrijf aankondigt de week erop overtreders van iets meteen te zullen ontslaan, dan past men toch op?
Met het ego kun je niet het ego betrappen. Iedere poging naar verlichting moet wel falen. Je kunt enkel alert zijn en je neemt al waar! Je kunt enkel hier en nu volledig tot de Waarheid doordringen. Een programma verdeelt (beperkt) juist de energie om volledig door te dringen in wat is, zoals het is.
Waar bewuste meditatie ook goed voor mogen zijn het heeft niets te maken met de Waarheid.

(…)

Meditatie betekent verlichting.
Maar als je er voor moet zitten of zoiets dan ben je niet vrij natuurlijk. Gekunsel is geen verlichting maar een poging ertoe, lijkt me!
Je kijkt naar jezelf of niet, naar jezelf gaan kijken schept juist verdeeldheid. Zeggen dat je aan jezelf werkt vertegenwoordigt dualiteit. Het moment is nu en daar ben je aanwezig en alert of niet. Maar je leven stallen, is krankzinnig, omdat jouw leven niet gescheiden is van de rest, alles om je heen, de ganse kosmos. Hoe kun je de kosmos even stallen?
Inzicht achteraf is geen inzicht. Inzicht is nu.
Meditatie is nu.
Je bent nu onvoorwaardelijk gevoelig voor wat is. Je kunt niet later doordringen tot het moment dat nu is: de vogels om je heen, geluiden, de auto’s, et cetera. Omdat je leven niet gescheiden is. Omdat alles nu plaats heeft. Maar ja, sommige mensen gaan pas op vakantie als ze thuis zijn en hun foto’s ervan gaan bekijken. ;)
Ben je bereid volledig los te gaan? Zonder vluchtgedrag of het najagen van je verlangens.
Ben je hier of wil je hier zijn?
Zie wat je ziet, voel wat je voelt, hoor wat je hoort of verzamel je liever en ga je er achteraf in een veilige omstandigheid ernaar kijken: en wat zie je dan werkelijk nog?
Meditatie is verlichting, omdat je letterlijk door je volledige aanwezigheid het heden verlicht.
Weet, dat je al aanwezig bent.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 14 apr 2015, 10:26

Meditatie volgt geen enkel systeem; ze is voortdurende herhaling en imitatie.

Meditatie is geen concentratie.
Het is een geliefkoosde opening van sommige leraren in meditatie erop te staan dat hun leerlingen concentratie leren - d.w.z., de geest op een gedachte richten en alle andere gedachten uitdrijven.
Dit is bijzonder dom en lelijk en iets wat elke schooljongen kan, omdat hij er toe gedwongen wordt.
Het betekent dat er de hele tijd een strijd in u gaande is tussen de drang om te concentreren enerzijds, en uw geest anderzijds die afdwaalt naar allerlei andere dingen, terwijl u eigenlijk aandacht zou moeten hebben voor elke beweging van de geest, waarheen die ook afdwaalt.
Wanneer uw geest afdwaalt, betekent het, dat u geïnteresseerd is in iets anders.

Meditatie vereist een verbazingwekkend waakzame geest; meditatie is het begrijpen van de totaliteit van het leven, waarin elke vorm van verbrokkeling heeft opgehouden.
Meditatie is geen gedachten-beheersing, want wanneer het denken wordt beheerst, kweekt het een conflict in de geest, maar als de structuur en de oorsprong van het denken begrijpt, waar we ons al mee bezig hebben gehouden, dan zal het denken niet tussenbeide komen.
Dit zelfde begrijpen van de structuur van het denken is mede haar eigen discipline en dat is meditatie.

Meditatie is gewaar zijn van elke gedachte en van elk gevoel, nooit zeggen dat iets goed of verkeerd is, maar het gadeslaan en er in mee bewegen.
Onder dat gadeslaan begint u de gehele beweging van denken en gevoel te begrijpen.
En door dit gewaarzijn komt de stilte.
De stilte, die door het denken in elkaar gezet wordt staat stil, is dood, maar de stilte, die ontstaat als het denken zijn eigen begin heeft begrepen, zijn eigen aard kent, heeft begrepen hoe alle denken nooit vrij is, maar altijd oud - deze stilte is meditatie, waarin de mediterende volkomen afwezig is, want de geest heeft zich van het verleden ontdaan.


J. Krishnamurti
Ik vind dit een mooie beschrijving van meditatie.
Het beschrijft het moment dat je voorbij het 'gewaar zijn' raakt.
Voor mij voelt dat als trance, een ander/hoger bewustzijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Nathan

Re: Mediteren

Bericht door Nathan » 14 apr 2015, 11:30

taigitu schreef: Voor mij voelt dat als trance, een ander/hoger bewustzijn.
Ik vraag me dan af of dat Jiddu Krishnamurti dat ook zo zou hebben gezegd.

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 15 apr 2015, 08:10

Nathan schreef:
taigitu schreef: Voor mij voelt dat als trance, een ander/hoger bewustzijn.
Ik vraag me dan af of dat Jiddu Krishnamurti dat ook zo zou hebben gezegd.
Voor mij voelt dat ook als trance, een ander/hoger bewustzijn.
Maakt het wat uit of Jiddu Krishnamurti dat ook zo zou hebben gezegd?

We hebben er al vaker over geschreven.
Meditatie 'overkomt' je en ik heb het zelfs op momenten dat ik hier gewoon zit te typen.
Mij lukt het echter ook om er voor te kiezen.
Als ik een boom knuffel, bijvoorbeeld.

Nathan

Re: Mediteren

Bericht door Nathan » 15 apr 2015, 09:32

Gast1 schreef:
Maakt het wat uit of Jiddu Krishnamurti dat ook zo zou hebben gezegd?
Nee maar hij/taigitu haalde K aan!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 15 apr 2015, 09:44

Nathan schreef: Nee maar hij/taigitu haalde K aan!
Kleine correctie...... hij is een zij.
En ik vind het onbelangrijk wat K zou zeggen.
Hij is niet meer en al was hij er nog wel en zou hij het meekrijgen.....
Hij zou waarschijnlijk zeggen.... 'blijf bij jezelf'.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Nathan

Mediteren (3)

Bericht door Nathan » 15 apr 2015, 19:17

Als je zegt dat je gaat mediteren, wat doe je nu dan? Als je zegt dat meditatie je spontaan moet overkomen, wat doe je nu dan?
Precies, waar is je aandacht nu en waarom vertrouw je niet volledig op die aandacht? Er is geen ander moment dan nu en ieder idee erover of de behoefte om het te beheersen is tegenstrijdig aan het moment zelf.
Meditatie is niets anders dan dat je innerlijk vrij bent, ongeacht wat er ook gebeurt. Zodat ieder moment, een moment is van keuzeloos gewaarzijn. Dat noem ik meditatie. Het moment ontgaat je niet.

Nathan

Re: Mediteren

Bericht door Nathan » 15 apr 2015, 20:01

taigitu schreef: Kleine correctie...... hij is een zij.
OK.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 16 apr 2015, 16:44

Meditatie is verlichting...........? Ja, maar zowel voor body en mind. En dat als we met een doel mediteren dit geen meditatie zou zijn is nonsens. Je kan niet alleen mediteren voor de spirit, ofwel spirituele verlichting. Het is body, mind en spirit. Een eenheid.
De laatste jaren is steeds meer bekend geworden wat meditatie in ons teweeg kan brengen. Het verlicht namelijk het lichaam door het meer in balans te brengen en het zelfs te versterken. Tegelijkertijd heeft het invloed op de rest van het pakketje dat we zijn.
Wanneer je dus niet lekker in je vel zit is het aan te raden om gewoon te gaan zitten
en proberen de stilte in jezelf te ervaren. En dat kan door het niet op te geven en gewoon te blijven proberen. Draai zachtjes rustige muziek op de achtergrond als je dat prettig vind. Zelfs als het je niet helemaal lukt heeft het toch een positieve invloed op je gestel. Oefening baart kunst.......
Als je mediteert gebeuren er verschillende positieve dingen in je hersenen, die zelfs zijn aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. In onderstaand filmpje worden de positieve effecten van meditatie op je stemming en gezondheid helder uitgelegd.

Het blijkt bijvoorbeeld dat als je hersenen ‘in rust’ staan, in ieder geval niet gefocust zijn op de buitenwereld, dat je geheugen beter werkt, je zelfbewustzijn toeneemt en je beter doelen kunt stellen voor jezelf. Het onderdeel in de hersenen dat te maken heeft met ons empathisch vermogen, is bij boeddhistische monniken een stuk beter ontwikkeld dan bij andere mensen. Ander opmerkelijk feit uit onderzoek: na acht weken mediteren zien onze hersenen er zelfs letterlijk anders uit. De delen waarmee we kunnen leren en waarmee we onze emoties kunnen controleren, worden groter.
Ook blijkt uit een studie dat mensen die mediteren meer weerstand opbouwen tegen het griepvirus dan mensen die niet mediteren.
Als je nog niet overtuigd bent, het filmpje toont nog meer aangetoonde, positieve effecten:
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 16 apr 2015, 18:43

Hihihi ... leuk filmpje taigitu.

Ik bedenk me trouwens dat ik, net voor het slapen gaan, in bed op een of andere wijze 'mediteer'.
Ik denk zelfs dat ik me in slaap mediteer.
Dat proces gaat als volgt;

Ik 'vlij' me heerlijk onder de dekens (dekbed).
Ik maak dan altijd een soort 'nestje' en dan begin ik te danken.
Ik laat alle gebeurtenissen de revue passeren en denk aan de mooie dingen die ik waargenomen heb.
De glimlachen die ik ontvangen heb en de glimlachen die ik geschonken heb.
De beelden die ik op mijn geestesoog heb van de momentele bloesem en de zon die ik op mijn inmiddels gebruinde huid voelde.
De wind die ik voelde en de talloze geuren die ik opsnoof, ook van de mest.
Ik ben (bijna) nooit bezig met negatieve dingen, niet dat ik ze mijdt, maar ze komen gewoon niet in me op.
Mijn ademhaling is diep en langzaam en ik dank de universele kracht.
Op een bijna overdreven wijze en soms krijg ik daar een traan van in mijn ogen.
Ik dank en dank en vraag nooit iets en dan 'val' ik in slaap.

Het is de laatste jaren wel een paar keer gebeurd, dat dit niet gebeurde.
Negatieve vibraties (werkgever) speelden mij dan toch op.
Die heb ik wel willen mijden, maar koos er uiteindelijk voor om ze helemaal toe te laten en mij daarin te observeren.
Dat luchtte dan weer op en ik voelde de 'intensiteit' wat ook wel weer een soort 'kick' gaf.
Daar was ik dan weer dankbaar voor ...

Zo 'slaag ik' er bijna altijd in om van het schijnbaar negatieve het positieve te maken.
Ongewild ...

Maar ik wil de komende tijd weer eens proberen om ook overdag bewust te gaan mediteren.
Op mijn blote voeten in het groene gras, ergens in de Natuur.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 16 apr 2015, 19:13

Afbeelding

Er leiden vele wegen naar Rome.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Nathan

Mediteren (4)

Bericht door Nathan » 16 apr 2015, 21:22

Iedereen heeft zo'n beetje zijn eigen opvatting betreffende het begrip meditatie of God of liefde of... Het gaat er dan bij mij ook niet om meditatie in Een hokje te stoppen. Iemand die mindfulness beoefent voor zijn of haar stress heeft beslist een eigen verhaal.
Misschien is het zo als met het afpellen van een ui, uiteindelijk kom je op niets uit. Of als je echt water zoekt, moet je diep graven. :wink:
Meditatie wordt gelinkt met alert zijn, bewust zijn. Nu kun je dat proberen te organiseren, zoals de natuur in een kooi, achter glas of tralies. Maar waar ben je dan werkelijk mee bezig, met angst en verlangen of bewust-zijn?

Nathan

Re: Mediteren

Bericht door Nathan » 16 apr 2015, 21:29

taigitu schreef:Meditatie is verlichting...........? Ja, maar zowel voor body en mind.
Zeker.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren (4)

Bericht door taigitu » 16 apr 2015, 23:37

Nathan schreef: Het gaat er dan bij mij ook niet om meditatie in Een hokje te stoppen.
Daar lijkt het wel op.
Nathan schreef:Iemand die mindfulness beoefent voor zijn of haar stress heeft beslist een eigen verhaal.
Misschien is het zo als met het afpellen van een ui, uiteindelijk kom je op niets uit. Of als je echt water zoekt, moet je diep graven. :wink:
Meditatie wordt gelinkt met alert zijn, bewust zijn. Nu kun je dat proberen te organiseren, zoals de natuur in een kooi, achter glas of tralies. Maar waar ben je dan werkelijk mee bezig, met angst en verlangen of bewust-zijn?
Misschien is het als het afpellen van een ui en dan is het ook een actie want je bent dan
bewust schillen aan het loshalen om tot de kern te geraken. En dat is niet niets, lijkt me.
En als je zegt 'meditatie wordt gelinkt aan....enz., is 'organiseren'......?
Waarom? Omdat je de tijd neemt om te gaan zitten. Je hoofd komt tot rust en je lichaam
ontspant zich. Je hoort nog steeds de geluiden van je omgeving. Er komen gedachten
voorbij maar die laat je voor wat ze zijn, ze storen je niet meer. Je komt juist van alles
los. Dat kan gewoon een spontaan gebeuren zijn. En zo niet dan oefen je regelmatig
totdat je het door krijgt, want mediteren is een techniek die je kan leren.

Het begrip meditatie voor verlichting wordt een opgeblazen iets als men er allerlei
verhalen aan plakt (angst/verlangen?) om het groter te maken of omdat men blijkbaar
niet mag denken dat het in feite simpel is of kan zijn. Het lijkt erop alsof het een soort
van 'elite sport' is voor de hoogbegaafde spiritueel.
Wie kennen we eigenlijk waarvan we kunnen zeggen dat die persoon een totaal verlicht
mens is...... en het ons voorleeft? Weten we eigenlijk hoe een verlicht mens zich gedraagt?
Wist je dat?
Meditatiefeiten en weetjes:


- Dat Beyonce en Gwynet Patrow volgens de ELLE 11-06-2014 samen op meditatievakantie gaan.
- Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat al bij mensen die vier dagen een verkorte mindfulness meditatie hebben beoefend, het positieve effect van een scherper en aandachtiger brein optreedt. De meditatiesessies leverden bij de deelnemers ook minder vermoeidheid, minder angst, meer concentratie en een beter werkgeheugen op.Psychologie Magazine 07/2010
- Dat Bill Clinton in 2012 is gaan mediteren om beter te leren ontspannen.
- Dat Lionel Messie volgens medewerkers van FC Barcelona voor en na de wedstrijd mediteer (bron 03/11/11 Huffington post).
- Dat Bill Clinton in 2012 is gaan mediteren om beter te leren ontspannen.
- Producer Rick Rubin: "I was very lucky. My neck hurt and I went to my doctor, who was kind of hip, and he said it was stress-caused and that I needed to learn how to meditate. So I learned how to do Transcendental Meditation.“
- Hugh Jackman: “Meditation changed my life!”
- Meditatie kan al binnen acht weken leiden tot structurele veranderingen in het menselijk brein. “Het is fascinerend om te zien dat we ons brein en ons welzijn kunnen veranderen door meditatie te beoefenen”, aldus onderzoekster Britta Hölzel. Scientific American januari 2011
- Dick Bruna,tekenaar en schrijver van kinderboeken en bedenker van Nijntje zegt over meditatie: 'een zenleraar adviseerde mij elke ochtend een paar minuten te mediteren. Dat heb ik sindsdien elke morgen gedaan. Als ik mijn atelier binnenkom gaat de telefoon uit en zit ik met mijn ogen dicht. Ik tel dan mijn ademhaling. Daar word ik rustig van, merk ik. Na een minuut of tien gaat dan de eierwekker af en ga ik aan het werk.'
- Raymond van Barneveld, (Barney!) n.a.v. zijn wereldtitel darts in Telegraaf 02/01/07:'Zelf wijt hij zijn stressbestendigheid van tegenwoordig aan meditatie die hij aan zijn voorbereiding heeft toegevoegd. Twee sessies per dag en op een wedstrijddag zelfs drie maal 20 minuten."Het doet me absoluut goed""
- De megaband Red Hot Chili Peppers zijn gek op Meditatie. In het Parool van 5 juni 2006:' Waar mediteren de Peppers op Pinkpop? Meditatie is na het afzweren van verdovende middelen de nieuwe verslaving van de groep.
- Anita Witzier over meditatie in het Parool: 'Daardoor ben ik open gaan staan voor meer dan alleen feiten. Als je je lekkerder voelt met jezelf, kun je ook vriendelijke zijn tegen andere mensen'
- Mensen die regelmatig mediteren zullen niet zo snel opbranden!, Elsevier 05/2004.
- 'In de lotushouding met Medina Schuurman (actrice Wodka Rozegeur...) die dankzij meditatie de hektische showbizz weerstaat... Voordat ik ga slapen maak ik mijn hoofd leeg om echt uit te kunnen rusten. De Telegraaf 20/3/05
- Leerlingen van basisschool de Fontein in Lelystad mediteren 2x per dag 10 minuten. De resultaten zijn enorm. Kinderen worden rustiger en stabieler en presteren beter in de CITO testen. Bron: Dagblad de Telegraaf 22/01/04.
- Richard Gere is een van de grootste voorvechters voor het Tibet van de Dalai Lama. R. Gere is bekeerd Boeddhist en mediteert sinds zijn 24 levensjaar.
- Zakenvrouw van het jaar 2003 Jeanette van den Ingh-van Wijk zegt in Volkskrant 23/12/03 dat ze de titel nooit had kunnen bereiken zonder haar dagelijkse meditatieuurtje
- Deepak Chopra schat dat mensen die jarenlang mediteren een biologisch leeftijd hebben die vaak 5-12 jaar lager is dan hun chronologische leeftijd.
- De bekende advocaat Nico Meijering (o.a. van de Hells Angels in proces over Nomand Moord en ook van Eric de Vlieger):Tegenover crimefighters als Plooy, Teeven en Oldekamp heeft Meijering een geheim wapen: Transcedente Meditatie. Z'n vriendin las er alles over, 'maarbij haar werkt het niet. Ik heb me er niet in verdiept en bij mij werkt het. Ik mediteer soms in de rechtszaal, terwijl me niets ontgaat. Mijn mantra geeft me na twintig minuten rust.' Volkskrant 26/03/05
- Gedurende slaap daalt je zuurstof gebruik met 8%, gedurende een meditatie 10 tot 20%.
- 'Take control of your mind and meditate.Let your soul gravitate to the love, ya'll....'. Justin Timberlake in Where is the love hitsong.
- Kalmerende hormonen als melatonin en serotin nemen toe door meditatie en stress hormoon cortisol neemt af.
- Danceorganisator en miljonair Duncan Stutterheim reist elk jaar naar de Bhagwantempel in Poona om te mediteren (Intermediar 2003). Zijn geesteskind ID&T organiseert en exporteert grote dance-evenementen, zoals Sensation in de Arena met meer dan dertigduizend bezoekers.
- Uit hersenonderzoek blijkt dat in dromerige of meditatieve toestand de hersenen meer thetagolven produceren. En thetagolven worden in verband gebracht met creativiteit. "Als het lijkt alsof je niets doet, zijn er onbewust gigantisch veel processen gaande," zegt hoogleraar psychologie Ad Vingerhoets van Universiteit Tilburg."
- Mediteren heeft een groot positief effect op drie grote indicators van veroudering: gehoor, bloeddruk en gezichtsvermogen.
- Mensen die mediteren sneller herstellen van stress en ervaren minder vaak situaties als stressvol. Time Magazine 27/10/03
- Centreparks richt in de Engelse bungalowparken zentuinen in en verwacht dat dit waarschijnlijk ook op het vaste land van Europa gaat gebeuren.
- Volgens recent onderzoek kan meditatie inderdaad onze hersenen trainen en de hersenstructuur positief beinvloeden
- David lynch, de regisseur van o.a. Twin Peaks doet veel van zijn bizarre en ongelofelijk creatieve ideeen op tijdens het mediteren
- Erica Terpstra (oud politica en sportbestuurder NOC NSF)vertelt in vraaggesprekken vaak dat ze elke ochtend begint met het opzeggen van magische woorden, zogeheten mantra's. Het geeft haar rust en weerstand, zegt ze, en het draagt bij aan haar vermogen om te relativeren en te concentreren. Elsevier 04/2004
- 'Gelukkige mensen vaker technieken gebruiken om hun intuïtie te stimuleren: ze doen meer aan meditatie'(Psychologie Magazine juli/aug 2003)
- Vele mensen die aan slapeloosheid lijden slapen veel beter door meditatie.Gregg Jacobs, Harvard University.
- 'Elke dag train ik mezelf op mentaal gebied door middel van concentratieoefeningen, meditatie-technieken en proberen mezelf te analyseren. Leren luisteren naar je diepste gevoelens, zien wie je bent en daarmee aan de slag gaan. Je ontwikkelt je in je leven, en dat proces zie je terug in de benadering van het schaatsen' (Bart Veldkamp, Schaatser)
- Mediteren tegen kanker Mediteren is zo langzamerhand een panacee. Onderzoekers van het Tom Baker Cancer Centre in het Canadese Calgary komen tot de conclusie dat mediteren ook helpt bij het ontstressen van patiënten met borst- of prostaatkanker. (Psychologie Magazine…Uitgave: 12 - jaar : 2000 Pagina: 009)
- Zonder medicatie te gebruiken kan meditatie je helpen je bloeddruk te verlagen
- Richard Krajicek las vlak voordat hij Wimbledon won vier keer het Zen boek 'Niets bijzonders' van Ch.J. Beck. Zo leerde hij een misslag snel los te laten om zich vervolgens weer volledig op de volgende bal te concentreren.
- Verlaag uw boeddruk, verbeter uw nachtrust, verminder angsten, vergroot uw zelfvertrouwen, wordt creatiever en vrolijker...Meditatie, Psychologie Magazine 05/2005
- Ambtenaren bij het ministerie van VROM kunnen zich terugtrekken in een speciaal voor Zen meditatie ingericht Stiltecentrum.
- Oud minister president en CDA'er Dries van Agt gaf tijdens het VPRO progamma Zomergasten aan diep onder de indruk van het Zen Boeddhisme en met name meditatie te zijn.
- Elaine Aron, schrijfster van de bestseller, Highly Sensitive People, zegt in Top Sante 07/03, 'ook mediteren is goed voor Highly Sensitive People. Ze moeten een rustpunt in hun bestaan vinden waardoor ze niet over gestimuleerd raken'. Zelf mediteert mevrouw Aron 2x per dag een uur.
- Mediteren leidt vaak tot een reductie van chronische pijnen en tot een betere acceptatie van de pijn.
- In de VS alleen mediteren dagelijks 10 miljoen mensen (Time magazine 04/08/03).
- Bij een onderzoek bleek dat vergevorderde meditators zelfs niet door kogelschoten uit hun concetratie te halen waren
- Universiteit van Wisconsin ondekte dat mediterende werknemers een hogere frustratietolerantie, een beter arbeidsklimaat, vrolijkere en optimistischere stemmingen en een hoger energieniveau rapporteren. Ook verminderen conflictsituaties en 'slangenkuileffecten' op werk als werknemers gingen mediteren', AD Magazine 31/1/04.
- Er op kantoren,vliegvelden en openbare ruimtes steeds meer aparte stilte en meditatieruimtes verrijzen.
- De universiteit van Cambridge heeft ontdekt dat inzichtmeditaties de terugval ratio van chronisch depressieve patienten halfveerde.
ABC van meditaite.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Nathan

Re: Mediteren (4)

Bericht door Nathan » 17 apr 2015, 07:52

Beste Taigitu,
taigitu schreef: Misschien is het als het afpellen van een ui en dan is het ook een actie want je bent dan
bewust schillen aan het loshalen om tot de kern te geraken. En dat is niet niets, lijkt me.
Je doet het niet bewust, er zit geen keuze achter. Zien is handelen. Je hoeft alleen maar alert te zijn. En aandacht is reeds het geval. Maar het kan zijn dat je dat wil organiseren...

Meditatie is een produkt aan het worden, zoals alles in deze wereld.
Ik heb ook mindfulness gestudeerd, o.a. die van Jon Kabat-Zinn. Gewoon om mensen beter in hun vel te laten voelen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren (4)

Bericht door taigitu » 17 apr 2015, 10:05

Nathan schreef: Meditatie is een produkt aan het worden, zoals alles in deze wereld.
Ik heb ook mindfulness gestudeerd, o.a. die van Jon Kabat-Zinn. Gewoon om mensen beter in hun vel te laten voelen.
Ik ben een eigen-wijs moppie en denk dat meditatie eerder al een product is geweest
van de goeroes en andere spirituele leiders die grote groepen mensen achter zich aan
kregen. Heel veel mensen zullen mediteren als ze met volle aandacht hun taken doen.
Alleen wordt het niet als zodanig herkent. Kinderen die met volle aandacht spelen zijn
meditatief bezig.
Ik heb zelf verschillende manieren van meditatie met groepen mensen gedaan. Dat was
voor mij geen product wat ik ze aanbood, integendeel, het is wijsheid delen met elkaar.
Nu wordt er wijd en zijd aandacht gegeven aan wat mediteren voor de mens kan
betekenen. Iets wat oeroud is wordt weer onder de aandacht van mensen gebracht,
uitgebreid met de kennis van nu. Ik hoop dat het accent van de aandacht voor meditatie
ligt op body/mind en spirit en niet alleen op spirituele verlichting. Dat is een stuk
gezonder voor de mens.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 17 apr 2015, 10:16

Nathan schreef:Je doet het niet bewust, er zit geen keuze achter. Zien is handelen. Je hoeft alleen maar alert te zijn.
Je hebt gelijk Nathan als ik het even op mezelf betrek, hoewel 'alert' ...?
Ik zou dit woordje willen vervangen door bewustwording.

Ik ben altijd behoorlijk druk geweest en heb me wel een verdacht van adhd (alle dagen heel druk).
Daarnaast ben ik ook nog een keer behoorlijk openhartig, extravert.
Ook verdenk ik me wel eens jaloers te zijn geweest op mensen die altijd heel rustig zijn, of een boek kunnen lezen.
Ik knalde uit elkaar van levenslust en energie en alles was en is nog steeds een wonder voor mij.
Ik bewonder en verwonder mij niet.
Ik pluk bijna overal het positieve uit.

Maar rust, nee ... dat kende ik niet.
Meditatie was al helemaal niet weggelegd voor mij.
Althans, dat dacht ik.

Pas heel veel later besefte ik dat ik al heel lang mediteer.
Het overkomt mij vooral in het beluisteren van muziek.
Ik heb voordat ik hier begon te typen even nagedacht hoe ik het het beste kan verwoorden.
Meditatie is voor mij een soort van 'sound of music' en op de achtergrond staat de muziek aan (zonder beelden), zoals de clip hieronder laat luisteren.
Die muziek duurt 14 minuten, maar voor het typen van deze heb ik bijna een uur 'nodig' gehad, waarbij ik keer op keer de clip beluisterde.
Tijdens dit typen zelfs, mediteer ik en dat was geen opzet.
Soms typte ik gewoonweg 5 minuten niet ...
Wauw ...
Zo vond ik de rust in mij, langer geleden.
Misschien wel tijdens het zien van de musical 'the sound of music' van Rodgers en Hammerstein.
Maar ook tijdens 'verliefdheid' of mijn bewondering voor de Natuur.
Ik schreef het al eerder, ik kan wel eens stoppen tijdens het autorijden, fietsen of wandelen en mijzelf helemaal verliezen in al het moois wat ik zie,
wat ik hoor en wat ik ruik en de combinatie daarvan, dat ik emotioneel word.
Ik beschouw mezelf als een van de rijkste mensen op Aarde.

Ja, het overkomt je en zoals taigitu al schreef: "Er leiden vele wegen naar Rome......."
Ik kan er ook voor kiezen en ben in staat om dat ook te doen, te mediteren als ik er zin in heb.
Als ik er behoefte aan heb.
Nathan schreef: Meditatie is een product aan het worden, zoals alles in deze wereld.
Ik heb ook mindfulness gestudeerd, o.a. die van Jon Kabat-Zinn. Gewoon om mensen beter in hun vel te laten voelen.
[/quote] Je hebt niet in de gaten wat je schrijft Nathan.
Met dat wat je juist schrijft laat je zien dat meditatie inderdaad een product aan het worden is wat jij 'aan de man' brengt.
Versta me goed, mensen zoals jij en allerlei andere mensen hier, hebben mogelijk hetzelfde 'doel' voor ogen.
Met dat doel, liefde en bewustwording is totaal niets mis mee, zolang deze mensen er zich zelf maar niet financieel mee verrijken.
Dan is het een verkoopproduct geworden en het lijkt er steeds meer op, dat alles om de centen draait.

Wij weten dat dat zo is, behalve de enkeling ...

Ik zie trouwens dat ik bijna anderhalf uur met deze tekst bezig ben geweest ...
Heerlijk, meditatie onder het beluisteren van muziek en typewerk ...

Ah, taigitu heeft ook al gereageerd.
Ik plaats deze tekst ongewijzigd en ga dadelijk haar reactie lezen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 17 apr 2015, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 17 apr 2015, 10:22

Gast1 schreef: Maar ik wil de komende tijd weer eens proberen om ook overdag bewust te gaan mediteren.
Op mijn blote voeten in het groene gras, ergens in de Natuur.
Je kan wanneer je gaat mediteren een mudra (ook wel vingeryoga genoemd) gebruiken.
Die heeft invloed op je lichaam en helpt je op verschillende manieren zoals hieronder beschreven. Zelf gebruik ik ook mudra's bij o.a meditatie. Het brengt je sneller tot diepe rust en ontspanning. Je kan deze net zo vaak lang doen als je nodig vindt.
Afbeelding Afbeelding
De eerste foto is de Gyan-mudra en het tweede plaatje in de Jnana-mudra.

Duim tegen wijsvinger
1) Gyan (Kennis) of Jnana Mudra: Het gebaar van kennis of gebaar van wijsheid, activeert de pijnappelklier, ontspant de geest en verbetert de concentratie. Deze mudra verhoogt de Vaayu (Lucht) Element binnen het lichaam. In deze mudra duim vertegenwoordigt brahma (Hoogste werkelijkheid) & de wijsvinger is een individuele ziel, en hun vereniging zorgt voor eeuwige kennis en wijsheid.

Methode: Om deze mudra uitvoeren, de top van de duim en de wijsvinger tegen elkaar zonder druk uit te oefenen, terwijl de andere drie vingers zijn gestrekt of licht gebogen. Duur: U kunt deze mudra altijd oefenen tijdens de dag of tijdens het uitvoeren van yoga houdingen of tijdens de meditatie.
Voordelen: Gyan mudra verhoogt de concentratie, geheugen, vermindert slaapstoornissen, helpt om stress en woede los te laten, verlicht depressie en hoofdpijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 17 apr 2015, 10:25

Dank je taigitu.
Ik weet het, je schreef hier al eerder over en ik denk dat ik dit nu eens toe ga passen.

Nathan

Re: Mediteren (4)

Bericht door Nathan » 17 apr 2015, 15:58

taigitu schreef: Ik ben een eigen-wijs moppie en denk dat meditatie eerder al een product is geweest
van de goeroes en andere spirituele leiders die grote groepen mensen achter zich aan
kregen.
Je hebt gelijk, zoals TM.
taigitu schreef: Heel veel mensen zullen mediteren als ze met volle aandacht hun taken doen.
Alleen wordt het niet als zodanig herkent. Kinderen die met volle aandacht spelen zijn
meditatief bezig.
Ik heb zelf verschillende manieren van meditatie met groepen mensen gedaan. Dat was
voor mij geen product wat ik ze aanbood, integendeel, het is wijsheid delen met elkaar.
Nu wordt er wijd en zijd aandacht gegeven aan wat mediteren voor de mens kan
betekenen. Iets wat oeroud is wordt weer onder de aandacht van mensen gebracht,
uitgebreid met de kennis van nu. Ik hoop dat het accent van de aandacht voor meditatie
ligt op body/mind en spirit en niet alleen op spirituele verlichting. Dat is een stuk
gezonder voor de mens.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik gebruik niet op die manier hier het begrip meditatie. Heel veel mensen zullen absoluut het met je eens zijn.

Plaats reactie