Mediteren

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Nathan

Re: Mediteren

Bericht door Nathan » 17 apr 2015, 16:03

Gast1 schreef: Je hebt niet in de gaten wat je schrijft Nathan.
Met dat wat je juist schrijft laat je zien dat meditatie inderdaad een product aan het worden is wat jij 'aan de man' brengt.
Ik breng geen techniek. Dus hoe kan ik het dan 'aan de man' brengen?

Nathan

Mediteren (5)

Bericht door Nathan » 17 apr 2015, 17:58

Ben je op zoek naar een veilige techniek, om je geest te beheersen of zoiets, dan hoef je dit hier niet verder te lezen. Want dat bied ik namelijk niet. Ik wijs slechts ergens op en dat kun je volkomen negeren.
De geest kan niet beheerst worden zonder juist daarbij ook te frustreren. Dat is het innerlijk conflict. Maar als je enkel alert bent kan de geest in alle hoeken en het gaten komen van zijn eigen schepping en er een einde aanmaken, aan dat wat de geest verdeelt. Als je de geest beheerst keert de geest zich juist tegen zichzelf. Er is geen pad naar de Waarheid, geen manier, geen truc. Je bent vrij of niet. 'Vrijheid gaat aan vrijheid vooraf.'
Als de geest zich naar binnen keert of enkel een grassprietje bewust is, is de geest vrij- in zichzelf en als zichzelf. Met andere woorden: vrijheid ligt niet in het willen beheersen van de geest.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren (4)

Bericht door Zoeker » 17 apr 2015, 18:51

taigitu schreef: Ik hoop dat het accent van de aandacht voor meditatie
ligt op body/mind en spirit en niet alleen op spirituele verlichting. Dat is een stuk
gezonder voor de mens.
Dat hoop ik ook, want verlichting krijg je niet door meditatie.
(Als verlichting uberhaupt al bestaat, want WIE moet er dan verlicht zijn?)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mediteren

Bericht door Vitharr » 17 apr 2015, 19:06

Verlichting is volgens mij een proces, geen toestand. Niet elke reis behoeft een bestemming. Ben jij enkel Zoeker om Vinder te worden? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren

Bericht door Zoeker » 17 apr 2015, 19:22

Ja, daar ben ik het wel mee eens, Vitharr. Dus is in feite iedereen verlicht, want iedereen is op 'het pad'.
De hele term verlichting slaat gewoon nergens op. Zoeker en gevondene zijn immers 1.

Buiten dat: meditatie op zich helpt niet bij het vinden. Hooguit kan je stellen dat dmv meditatie het vinden wat gemakkelijker gaat.
Maar ja, als meditatie zich alleen op de geest concentreert, kan je dan nog wel van meditatie spreken?

Persoonlijk denk ik dat al die verschillende meditaties en al die verschillende uitleg er over dat iedereen praat over dat waar hij of zij zich op een bepaald moment bevindt. Dat zou ook inhouden dat aan al die tips die we elkaar geven niks hebben. Het heeft immers geen zin om sommetjes uit groep 6 aan een kind uit groep 2 te geven. Dat zou ook inhouden dat je vwb meditatie je eigen weg dient te vinden. Dwz: aanvoelen waar je zelf behoefte aan hebt of wat het beste werkt.

Ook interessant is dat er veel mensen zijn die innerlijke weerstand hebben tegen meditatie. Die kunnen dus helemaal niet mediteren.
Ook interessant is het werken met klankschalen. Maar misschien is dat wel een waardeloze tip van mij die voor een ander geen toegevoegde waarde heeft. Klankschalen werken in op je borstbeen, dan krijg je andere werkingen. (doet muziek trouwens ook, vandaar dat er oude emoties los kunnen komen door muziek)

Nog leuker wordt het als je meditatie, klank en dans combineert. Nou ja, je hoort het al. De mogelijkheden zijn schier eindeloos.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren

Bericht door Zoeker » 17 apr 2015, 19:28

Nog een waardeloze tip van mij. Gibberish meditatie. Das heel leuk, alles is toegestaan. Zingen , schreeuwen, huilen, lachen.
Merk hoe bevrijdend het is in je borstbeen als je schreeuwt, zingt of lacht.
Doe het wel op een afgelegen plekje.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 17 apr 2015, 19:48

Zoeker schreef:Nog leuker wordt het als je meditatie, klank en dans combineert.
Heerlijk was die periode ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mediteren

Bericht door Vitharr » 17 apr 2015, 23:04

Zoeker schreef:Ja, daar ben ik het wel mee eens, Vitharr. Dus is in feite iedereen verlicht, want iedereen is op 'het pad'.
De hele term verlichting slaat gewoon nergens op. Zoeker en gevondene zijn immers 1.

Buiten dat: meditatie op zich helpt niet bij het vinden. Hooguit kan je stellen dat dmv meditatie het vinden wat gemakkelijker gaat.
Maar ja, als meditatie zich alleen op de geest concentreert, kan je dan nog wel van meditatie spreken?

Persoonlijk denk ik dat al die verschillende meditaties en al die verschillende uitleg er over dat iedereen praat over dat waar hij of zij zich op een bepaald moment bevindt. Dat zou ook inhouden dat aan al die tips die we elkaar geven niks hebben. Het heeft immers geen zin om sommetjes uit groep 6 aan een kind uit groep 2 te geven. Dat zou ook inhouden dat je vwb meditatie je eigen weg dient te vinden. Dwz: aanvoelen waar je zelf behoefte aan hebt of wat het beste werkt.

Ook interessant is dat er veel mensen zijn die innerlijke weerstand hebben tegen meditatie. Die kunnen dus helemaal niet mediteren.
Ook interessant is het werken met klankschalen. Maar misschien is dat wel een waardeloze tip van mij die voor een ander geen toegevoegde waarde heeft. Klankschalen werken in op je borstbeen, dan krijg je andere werkingen. (doet muziek trouwens ook, vandaar dat er oude emoties los kunnen komen door muziek)

Nog leuker wordt het als je meditatie, klank en dans combineert. Nou ja, je hoort het al. De mogelijkheden zijn schier eindeloos.
Mijn definities bij de woorden die je gebruikt zijn subtiel anders, maar maken jouw zinnen anders interpreteerbaar. Verlichting is een woord wat ik niet vaak gebruik, tenzij we over koplampen praten. Toch heb ik er een gevoel bij. Verlichting kent voor mij een tegenhanger in de vorm van Bezwaring. Verlichting, als proces, is voor mij het ervaren van bevrijding. In welke vorm dan ook. Mijn afkadering is breed toepasbaar.

Meditatie kan zeker helpen. Maar mijn definitie van meditatie is tot mezelf komen. Ook dat is een vorm van verlichting omdat het me bevrijd van wat me bezwaard. Mijn denkproces kan positief of negatief ervaren worden afhankelijk van de intensiteit en mate van controle.

Met muziek mediteer ik ook. Want ook deze afkaderingen zijn breed toepasbaar. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mediteren

Bericht door univers » 17 apr 2015, 23:12

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren

Bericht door Zoeker » 17 apr 2015, 23:45

Vitharr schreef: Mijn definities bij de woorden die je gebruikt zijn subtiel anders, maar maken jouw zinnen anders interpreteerbaar. Verlichting is een woord wat ik niet vaak gebruik, tenzij we over koplampen praten. Toch heb ik er een gevoel bij. Verlichting kent voor mij een tegenhanger in de vorm van Bezwaring. Verlichting, als proces, is voor mij het ervaren van bevrijding. In welke vorm dan ook. Mijn afkadering is breed toepasbaar.

Meditatie kan zeker helpen. Maar mijn definitie van meditatie is tot mezelf komen. Ook dat is een vorm van verlichting omdat het me bevrijd van wat me bezwaard. Mijn denkproces kan positief of negatief ervaren worden afhankelijk van de intensiteit en mate van controle.

Met muziek mediteer ik ook. Want ook deze afkaderingen zijn breed toepasbaar. :wink:
Ja, we zitten weer in de lastige definities. Verlichting wordt meestal aangeduid (dacht ik) als een eindtoestand. In die zin vind ik verlichting onzin. Maar als je het gebruikt als aanduiding voor het innerlijk proces van bevrijding, dan kan ik mij er weer wel in vinden. Alleen hebben we daar al woorden voor (het Pad, het proces)

En de kern van dat proces is toch een innerlijke ontwikkeling. Een bewustwording dat er in jou en mij iets meer is dan 'ik'. Deze bewustwording staat op zich volledig los van meditatie. Met meditatie kan je weliswaar 'iets' in jezelf ontdekken, maar je hebt geen idee wat het is. En dat 'iets' staat volledig los van het denken.

Het 'ik' gaat eerst denken en daarna vanuit dat 'ik' handelen. Dat 'iets' steekt fundamenteel anders in elkaar. Dat 'iets' werkt vanuit het hart, geeft dit door aan het denken en daarvanuit volgt handelen. Het is een systeem wat je in jezelf kan ontdekken en staat op zich buiten meditatie. Wel kunnen meditatie en die innerlijke ontwikkeling elkaar versterken.

En uit mijn waarneming in de loop der tijden weet ik ook dat mensen die nog enorm in hun denken zitten niet of nauwelijks kunnen mediteren.
Dat zijn geen slechte of egoistische mensen, ze functioneren alleen anders. Vandaar dat er zoveel verschillende meningen zijn over meditatie.
Iedereen zit nu eenmaal in een andere ontwikkelingsfase van zijn of haar innerlijk proces (het Pad)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mediteren

Bericht door Maris » 17 apr 2015, 23:48

Meditatie is gewoon bewust-zijn in het moment.... Zonder de illusie van allerlei gedachten c.q. ratelende verhaaltjes van het denken .....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mediteren

Bericht door univers » 18 apr 2015, 00:02

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Mediteren

Bericht door Zoeker » 18 apr 2015, 00:04

Maris schreef:Meditatie is gewoon bewust-zijn in het moment.... Zonder de illusie van allerlei gedachten c.q. ratelende verhaaltjes van het denken .....

Ja, zo kan je het ook zeggen. Meditatie is eigenlijk het scheiden van denken en 'zijn'. (in mijn optiek dan) En je kunt alleen maar in het moment 'zijn', alleen je denken kan in verleden of toekomst verblijven.

En nu ga ik een poosje in mijn bed 'zijn'. Welterusten voor iedereen die nog met een zoekende geest hier verblijft.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Mediteren

Bericht door Maris » 18 apr 2015, 00:10

Slaap lekker Zoeker! en Uni!?
.... En alle anderen die dit nu nog lezen voor het slapen gaan. Anders: goedemorgen :)

Ik ga mijn luikjes ook sluiten en dromen .... Morgen weer bewust-zijn (voor zover mogelijk) ...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 18 apr 2015, 07:28

Nathan schreef:
Gast1 schreef: Je hebt niet in de gaten wat je schrijft Nathan.
Met dat wat je juist schrijft laat je zien dat meditatie inderdaad een product aan het worden is wat jij 'aan de man' brengt.
Ik breng geen techniek. Dus hoe kan ik het dan 'aan de man' brengen?
Vlgs het Nederlands woordenboek:
Eén spreekwoord bevat `iets aan de man brengen`
1) iets aan de man brengen (=iets verkopen)
Ik begrijp jouw woordje 'techniek' in dezen niet ...

Je opende dit topic en geeft jouw definitie.
Een definitie die voor mij een halve waarheid is.
Je verdedigt jouw definitie (niets mis mee) en 'brengt hem aan de man'.
Nathan schreef: Meditatie is een product aan het worden, zoals alles in deze wereld.
Ik heb ook mindfulness gestudeerd, o.a. die van Jon Kabat-Zinn. Gewoon om mensen beter in hun vel te laten voelen.
Mindfulness is een vorm van meditatie die je zelf opgezocht hebt, een keuze die je gemaakt hebt, gewoon om mensen beter in hun vel te laten voelen.
Daarmee wil ik je niet aanvallen, maar in je openingstopic spreek je je daar zelf mee tegen en je wilt het ook nog eens aan de man brengen.

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 18 apr 2015, 07:40

Zoeker schreef:Verlichting wordt meestal aangeduid (dacht ik) als een eindtoestand. In die zin vind ik verlichting onzin.
Ik ook, hoewel ik niet snel iets onzin vind :wink:
Ik schreef het al eerder, verlichting is volgens mij een bepaald inzicht, een vorm van ontwaken.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1109,d.bGg

En zo kun je het inderdaad ook zien:
Maris schreef:Meditatie is gewoon bewust-zijn in het moment.... Zonder de illusie van allerlei gedachten c.q. ratelende verhaaltjes van het denken .....
Goedemorgen overigens, zo te zien wordt het hier een zonovergoten dag ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mediteren

Bericht door taigitu » 18 apr 2015, 09:37

Ik heb al eens eerder geschreven dat we 'verlicht' worden geboren.
Er is geen ik, geen oordeel of mening over wat er is. Je bent een nog onbeschreven blad.
Na je geboorte wordt je beïnvloed door de buitenwereld en zodra je op ongeveer
peuterleeftijd je Ik-je ontdekt ga je interpreteren en al doende je eigen blad beschrijven.
Zo heb je als volwassene een hoop wijsheid, meningen, ideeën, blokkades en gewoon troep,
boven op dat baby-verlichtzijn gestapeld. Als volwassene verlicht zijn betekent voor mij die
grote stapel conditioneringen en wat nog meer, gaan weg scheppen tot je weer in contact
komt met dat wat je wezenlijk bent. Het kunnen duiden wat in je leven werkelijk relevant en
van waarde voor je is en het loslaten van de rest. Het niet meer mee sleuren van alles wat
je beperkt. Het is jezelf bevrijden en het licht wat je in je draagt weer kunnen ervaren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 18 apr 2015, 12:16

En precies zo is het ...

Nathan

Mediteren (6)

Bericht door Nathan » 18 apr 2015, 19:18

De oorspronkelijke geest is gelijk aan keuzeloos gewaarzijn. Meditatie kan onmogelijk een vlucht uit de wereld zijn, wanneer je je lamlendig voelt of vindt dat je minder moet denken. Meditatie gaat juist over zien wat is, zoals het is. En dat kan alleen maar nu. Daar waar je bent. En je kunt niet zeggen dat daaraan een begin is of een eind.
Iedere houding betreffende meditatie is het einde ervan. Omdat inzicht, de oorspronkelijke geest zelf is. Want controle betekent dualiteit: ik en mijn geest.

Gast1

Re: Mediteren

Bericht door Gast1 » 18 apr 2015, 19:39

Ik kan het niet helemaal volgen ...
Niet dat je het wel of niet beweert, maar meditatie is voor mij in ieder geval 'geen controle' over wat of wie dan ook.
Meditatie is 'een soort van balans' ... toch?

Ik zie meditatie niet als een vlucht uit de wereld, maar juist eerder als een 'stap' in je werkelijke 'zijn-toestand'...
Als je die stap bewust zet, zullen er hordes mensen zijn die zeggen dat je dan vlucht.
Ik zie dat geheel anders.

Plaats reactie