Reïncarnerend ego

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Reïncarnerend ego

Bericht door taigitu » 08 mei 2015, 11:11

Reïncarnerend ego

In de verdeling van de menselijke beginselen in drieën (een trichotomie), namelijk een hogere duade, een tussenliggende duade en een lagere triade – of respectievelijk geest, ziel en lichaam – is de tweede of tussenliggende duade, manas-kama of de tussennatuur, de gewone zetel van het menselijk bewustzijn en bestaat zelf uit twee kwalitatief verschillende delen: een hoger of aspirerend deel, dat gewoonlijk het reïncarnerende ego of hogere manas wordt genoemd, en een lager deel dat tot stoffelijke zaken wordt aangetrokken en het brandpunt is van wat in de gemiddelde mens tot uitdrukking komt in het menselijke ego, de gewone alledaagse zetel van zijn bewustzijn.

Wanneer de dood intreedt, raken de sterfelijke en stoffelijke delen in vergetelheid, terwijl het reïncarnerende ego de beste en edelste spirituele herinneringen van de gestorven mens meevoert naar devachan (zie aldaar) of de hemelwereld van postmortale rust en herstel, waar het ego in de schoot van de monade (of van de monadische essentie) in een toestand van volmaakte gelukzaligheid en vrede verblijft, en voortdurend in zijn eigen gelukzalige verbeelding alle onvervulde spirituele verlangens en wensen van het pas geëindigde leven overziet en veredelt, verlangens die de devachanische entiteit automatisch worden ingegeven door zijn natuurlijke scheppende vermogens.

Maar de monade waarover hierboven werd gesproken gaat in haar omzwervingen vanaf de aarde van sfeer tot sfeer, en draagt het reïncarnerende ego, of wat we ter vereenvoudiging het kind van de aarde kunnen noemen, in haar schoot met zich mee. Daar verkeert dit reïncarnerende ego in een toestand van volmaakte gelukzaligheid en vrede totdat het moment aanbreekt dat het, na door alle onzichtbare gebieden te zijn heen gegaan die door ketens van oorzaken met onze eigen planeet zijn verbonden, weer langzaam door deze hogere tussenliggende sferen ‘afdaalt’ naar de aarde. Tegelijkertijd begint het reïncarnerende ego langzaam weer tot zelfbewuste activiteit te ontwaken. Geleidelijk voelt het, zonder zich aanvankelijk ervan bewust te zijn, de aantrekking tot de aarde, die voortkomt uit de karmische zaden van gedachten, emoties en impulsen die in het vorige leven op aarde werden gezaaid en nu beginnen te ontwaken; en naarmate deze aantrekking groter wordt, met andere woorden naarmate het reïncarnerende ego steeds meer ontwaakt, ondervindt het de dominerende invloed van een sterke psychomagnetische aantrekking die hem naar de aardse sfeer trekt.

Ten slotte breekt het moment aan dat het sterk wordt aangetrokken tot die familie op aarde waarvan de karmische aantrekkingskracht of de karmische omstandigheden zijn eigen karaktertrekken het dichtst benaderen; en dan hecht het zich door psychomagnetische aantrekking aan het menselijk zaad, of begeeft zich daarin, dat daarna uitgroeit tot het lichaam van de toekomstige mens. Op deze manier vindt reïncarnatie plaats en wordt het reïncarnerende ego zich opnieuw bewust van het leven op aarde in het lichaam van een klein kind.

Occulte woordenboek, blz. 169-82
Toegevoegd 10-5-15, de link naar het Occulte woordenboek:
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/ow/r.html
Laatst gewijzigd door taigitu op 10 mei 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Gast1 » 09 mei 2015, 08:16

In de verdeling van de menselijke beginselen in drieën (een trichotomie), namelijk een hogere duade, een tussenliggende duade en een lagere triade – of respectievelijk geest, ziel en lichaam – is de tweede of tussenliggende duade, manas-kama of de tussennatuur, de gewone zetel van het menselijk bewustzijn en bestaat zelf uit twee kwalitatief verschillende delen: een hoger of aspirerend deel, dat gewoonlijk het reïncarnerende ego of hogere manas wordt genoemd, en een lager deel dat tot stoffelijke zaken wordt aangetrokken en het brandpunt is van wat in de gemiddelde mens tot uitdrukking komt in het menselijke ego, de gewone alledaagse zetel van zijn bewustzijn.
De eerste gedachte die in mij opkwam tijdens het lezen hiervan was de metaforische De Heilige Drie-eenheid, Drievuldigheid of Triniteit:
één God bestaat in drie goddelijke personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. In deze betekenis krijgt het woord een hoofdletter. Met name van belang is het standpunt dat Jezus God én mens is.
Wikipedia

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door taigitu » 09 mei 2015, 10:11

Gast1 schreef: De eerste gedachte die in mij opkwam tijdens het lezen hiervan was de metaforische De Heilige Drie-eenheid, Drievuldigheid of Triniteit:
één God bestaat in drie goddelijke personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest.
Dat is niet zo gek omdat het hetzelfde principe is in de verdeling.
Trichotomie
Een trichotomie is de opdeling in drie niet-overlappende structuren of begrippen. De term komt van het Griekse trichotomia, wat driedeling betekent. De term wordt in allerlei wetenschappen gebruikt (waaronder de filosofie, sociologie, biologie, wiskunde enz.)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Witte wel » 09 mei 2015, 13:11

Voor iemand die zich niet heeft verdiept in theosofie zal dit nagenoeg niet te begrijpen zijn.
Leg eens in eigen woorden uit Taigitu wat een monade is en ook uit welk occult woordenboek het citaat komt. Dan begrijpen de overige forum bezoekers ook waar dit citaat naar verwijst en inhoudt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door gusteman » 10 mei 2015, 05:25

Witte wel schreef:Voor iemand die zich niet heeft verdiept in theosofie zal dit nagenoeg niet te begrijpen zijn.
Leg eens in eigen woorden uit Taigitu wat een monade is en ook uit welk occult woordenboek het citaat komt. Dan begrijpen de overige forum bezoekers ook waar dit citaat naar verwijst en inhoudt.
Het stukje wat ik hier onderlijnd heb zou ik durven bestempelen als een understatement.
Of dit iets te maken heeft met het al dan niet verdiepen in theosofie weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik heel wat vragen heb bij de openingspost.

Zoals
Occulte woordenboek schreef:Wanneer de dood intreedt, raken de sterfelijke en stoffelijke delen in vergetelheid, terwijl het reïncarnerende ego de beste en edelste spirituele herinneringen van de gestorven mens meevoert naar devachan (zie aldaar) of de hemelwereld van postmortale rust en herstel, waar het ego in de schoot van de monade (of van de monadische essentie) in een toestand van volmaakte gelukzaligheid en vrede verblijft, en voortdurend in zijn eigen gelukzalige verbeelding alle onvervulde spirituele verlangens en wensen van het pas geëindigde leven overziet en veredelt, verlangens die de devachanische entiteit automatisch worden ingegeven door zijn natuurlijke scheppende vermogens.
Het reïncarnerend ego (vanaf hier RE) neemt dus de beste en edelste herinneringen mee en blijft die dan ook nog eens voortdurend veredelen?
Occulte woordenboek schreef:Maar de monade waarover hierboven werd gesproken gaat in haar omzwervingen vanaf de aarde van sfeer tot sfeer, en draagt het reïncarnerende ego, of wat we ter vereenvoudiging het kind van de aarde kunnen noemen, in haar schoot met zich mee. Daar verkeert dit reïncarnerende ego in een toestand van volmaakte gelukzaligheid en vrede totdat het moment aanbreekt dat het, na door alle onzichtbare gebieden te zijn heen gegaan die door ketens van oorzaken met onze eigen planeet zijn verbonden, weer langzaam door deze hogere tussenliggende sferen ‘afdaalt’ naar de aarde. Tegelijkertijd begint het reïncarnerende ego langzaam weer tot zelfbewuste activiteit te ontwaken. Geleidelijk voelt het, zonder zich aanvankelijk ervan bewust te zijn, de aantrekking tot de aarde, die voortkomt uit de karmische zaden van gedachten, emoties en impulsen die in het vorige leven op aarde werden gezaaid en nu beginnen te ontwaken; en naarmate deze aantrekking groter wordt, met andere woorden naarmate het reïncarnerende ego steeds meer ontwaakt, ondervindt het de dominerende invloed van een sterke psychomagnetische aantrekking die hem naar de aardse sfeer trekt.
Graag wat uitleg bij "... onzichtbare gebieden die door ketens van oorzaken met onze eigen planeet zijn verbonden ..."
Over wat voor "gebieden" gaat het hier dan?

Ook hier graag wat uitleg "... de aantrekking tot de aarde, die voortkomt uit de karmische zaden van gedachten, emoties en impulsen die in het vorige leven op aarde werden gezaaid en nu beginnen te ontwaken ...
... de dominerende invloed van een sterke psychomagnetische aantrekking die hem naar de aardse sfeer trekt ..."
Moet ik hieruit begrijpen dat die "psychomagnetische aantrekking" bestaat uit de karmische zaden van gedachten, emoties en impulsen die in het vorige leven op aarde werden gezaaid?

En ook hier graag wat uitleg "... met andere woorden naarmate het reïncarnerende ego steeds meer ontwaakt ..."
Als het RE ontwaakt op weg naar de aarde kan dit niet anders dan betekenen dat het niet wakker was tijdens het "veredelen van de edelste gedachten uit zijn vorige verblijf op aarde".
Occulte woordenboek schreef:Ten slotte breekt het moment aan dat het sterk wordt aangetrokken tot die familie op aarde waarvan de karmische aantrekkingskracht of de karmische omstandigheden zijn eigen karaktertrekken het dichtst benaderen; en dan hecht het zich door psychomagnetische aantrekking aan het menselijk zaad, of begeeft zich daarin ...
Hier is dan weer sprake van "karmische aantrekkingskracht".
Komt die na de psychomagnetische aantrekkingskracht of gebeurt dit simultaan? Betreft het hier twee omschrijvingen van dezelfde kracht of zijn het twee verschillende krachten? En zo ja, beïnvloeden die elkaar? En zo ja, op welke wijze?
Want na het wijzen op de karmische kracht wordt opnieuw verwezen naar de psychomagnetische kracht, een beetje onduidelijk, althans zo komt het op mij over.

Extreem interessant is wel het stukje "... dan hecht het zich door psychomagnetische aantrekking aan het menselijk zaad ...".
Hier staat dus letterlijk geschreven dat het RE zich enkel manifesteert in mensen, en dan ook enkel nog bij mensen van het mannelijke geslacht. :shock:
Wat tot gevolg heeft dat reïncarnatie in een dier of plant niet mogelijk zou zijn. [think]

Ook hier zou wat extra uitleg niet misplaatst zijn ..... me dunkt.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Zoeker » 10 mei 2015, 14:12

Het wil natuurlijk niet zeggen dat als je iets plaatst dat je dan ook achter het geschrevene staat.
In mijn optiek kan ego niet reincarneren. Om de doodeenvoudige reden dat ego aarde-gebonden is.
Maar misschien wordt wel het 'gewicht' aan ervaring bedoeld.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door taigitu » 10 mei 2015, 19:46

Witte wel schreef:Voor iemand die zich niet heeft verdiept in theosofie zal dit nagenoeg niet te begrijpen zijn.
Leg eens in eigen woorden uit Taigitu wat een monade is en ook uit welk occult woordenboek het citaat komt. Dan begrijpen de overige forum bezoekers ook waar dit citaat naar verwijst en inhoudt.
De mens handelt vanuit een monade, ofwel zijn authenticiteit. Het is de kern van wat we wezenlijk zijn, het energetische deel van de mens. Populair gezegd zou je het ook de 'godsvonk' kunnen noemen.
Helaas is die tekst uit een Pdf overgenomen en die link kon ik niet overzetten. Ik wil kijken of ik die nog terug kan vinden en het nog eens proberen te linken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door taigitu » 10 mei 2015, 20:36

Zelf heb ik de theosofie niet bestudeerd maar lees regelmatig teksten waarin de oosterse kennis en wijsheden voorbij komen. En de openingstekst raakte mij omdat deze mooi (zij het wat moeilijk) beschrijft wat ik als mijn waarheid herken. Reïncarnatie is voor mij een logisch gebeuren.

Een mens heeft de ziel als IK/ego en de menselijke ik/ego. Samen zijn ze één.
Ik heb eerder beschreven dat ik het lichaam als voertuig/auto zie met aan het stuur de menselijke ego/ik die werkt vanuit het denken. En op de achterbank de ziel/IK die 'sturend' werkt vanuit de monade (authenticiteit) naar de mens in zijn levenslessen. De ziel evolueert door ieder leven dat hij/zij doorloopt door de ervaringen die als herinneringen worden opgeslagen in de ziel.

Er wordt gesproken over Devachan wat het gebied is waarin de menselijke entiteit verblijft tussen twee levens. Dit kan vertaald worden als 'de hemel'. Ook op zielsniveau zouden er verschillende sferen zijn, ingedeeld naar de ontwikkeling (bewustzijn/energie/frequentie?) die zielen zouden hebben.
Dit is voor mij een verhaal die ik als 'mogelijk waar' aanneem omdat ik hier niet het juiste gevoel bij heb. Maar tegelijkertijd weet ik dat wij als mens ook verschillende lagen van bewustzijn/frequentie ervaren. Zelf kan ik dat ervaren o.a. bij healingsessies en/of helderziende waarnemingen. Zo zie ik dat ook bij uittredingen die mensen hebben.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Susan » 10 mei 2015, 21:32

Zelf heb ik veel van Purucker en HP Blavatsky gelezen. (ook wel opgezocht op internet)
Dit sla ik wel eens na indien iets niet helemaal duidelijk is,
of om even te kijken van hóé was het ook alweer precies.
Misschien hebben meer mensen hier iets aan...

Occulte woordentolk
Een handboek van oosterse en theosofische termen
G. de Purucker

Een stukje uit:

http://www.theosofie.net/onlineliteratu ... nhoud.html


Menselijke monade
In de theosofische terminologie is de menselijke monade dat deel van de samengestelde mens dat de wortel van het menselijke ego is. Na de dood verbindt ze zich met de hogere duade, atma-buddhi, en vormt door haar aanwezigheid in de schoot van de hogere duade de bron waaruit het reïncarnerende ego bij zijn volgende wederbelichaming voortkomt. De monade per se is alleen een hogere duade, maar omdat na de dood het reïncarnerende ego in haar is opgenomen, wordt het bijvoeglijk naamwoord ‘menselijk’ eraan toegekend. Het is een populaire en gemakkelijke gewoonte die niet helemaal nauwkeurig is.

Menselijke ziel
In het algemeen gesproken is de menselijke ziel de tussennatuur van de samengestelde mens, en omdat ze onvolmaakt is, wordt ze opnieuw tot incarnatie op aarde aangetrokken, waar ze op dit gebied van het universele leven noodzakelijke lessen leert.

Een andere term voor de menselijke ziel is het ego – een taalgebruik dat eerder populair dan nauwkeurig is, want het menselijke ego is bij wijze van spreken de ziel van de menselijke ziel, en heeft de menselijke ziel als zijn voertuig. Het ego is datgene in ieder van ons wat zegt: ‘Ik ben ik, niet jij!’ Het is het kind van het immanente zelf; en door zijn gevangenschap in de stof als een straal van het overheersende immanente zelf leert het zijn bewustzijn op zichzelf terug te kaatsen en zo kennis te verwerven van zichzelf als een zelfbewust en van anderen bewust wezen: dat wil zeggen, een wezen dat zichzelf en het ‘niet-zelf’, of de andere zelven, kent.

Zoals onze hogere en hoogste natuur door deze menselijke ziel of tussennatuur werken, zo werkt en functioneert laatstgenoemde op haar beurt door lichamen of voertuigen of omhulsels van min of meer etherische stof die haar omringen en omsluiten, die natuurlijk nog lager zijn dan zijzelf, en die haar daardoor de middelen verschaffen om in contact te komen met onze eigen lagere en laagste gebieden van stof; en deze lagere gebieden voorzien ons van onze vitaal-astraal-fysieke delen. Deze menselijke ziel of tussennatuur manifesteert zich daarom zo goed mogelijk door middel van het astraal-fysieke voertuig, en laatstgenoemde is ons lichaam van menselijk vlees.

In de theosofische classificatie wordt de menselijke ziel verdeeld in een hogere menselijke ziel, die bestaat uit de lagere buddhi en het hogere manas – het daarmee overeenkomende zelf is de bhutatman, die het ‘zelf van dat wat geweest is’ betekent, of het reïncarnerende ego – en de lagere menselijke ziel, het lagere manas en kama, en het zelf dat daarmee overeenkomt is pranatman of het astrale persoonlijke ego, dat sterfelijk is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Witte wel » 11 mei 2015, 00:18

Zoeker schreef:Het wil natuurlijk niet zeggen dat als je iets plaatst dat je dan ook achter het geschrevene staat.
Als men citeert uit een woordenboek en probeert en bepaalde taal hiermee te spreken maar de taal zelf niet beheerst, dan kan ik dat niet echt als zijnde wijsheid betitelen. Het doorgeven van informatie die men zelf niet beheerst is wat ik veelvoudig zie gebeuren en ook hier op het forum erg vaak wordt toegepast. Overtuigd niet echt van kennis beheersing.
De keerzijde van deze toegepaste methodiek is dat het bewustzijn onbewust hiermee een vraagstelling zou kunnen hebben neergezet om op deze wijze informatie proberen te verkrijgen waarnaar men op zoek is. Dat is ook een optie.
De vraag blijft of het geciteerde woordenboek wel de juiste informatie bevat.
Gusteman stelt dan ook terecht vraagstellingen over dit citaat en ik zie deze antwoorden op zijn vragen dan óók met belangstelling tegemoet.
Zoeker schreef:In mijn optiek kan ego niet reincarneren. Om de doodeenvoudige reden dat ego aarde-gebonden is.
Maar misschien wordt wel het 'gewicht' aan ervaring bedoeld.
En daarom ontstaat er ook zoveel onbegrip betreffende “het ego” en dat is ook mede de oorzaak waarom een uitspraak van Nathan in een andere topic niet begrepen wordt. Hij stelde daar dat echt leven geen ego kent en daarin heeft hij volkomen gelijk. Het ego is een ontstaan dat voortkomt uit de ontwikkeling van de monade en kleeft zich aan de mens. Het is niet de mens maar kleeft aan de mens zodat het lijkt dat het een stukje mens is. Het ego ontstaat uit de omstandigheid en het zou best mogelijk kunnen zijn dat er meerdere omstandigheden bestaan waarin een ego zich kan ontwikkelen maar wij kennen deze enkel in verband met onze aardse verhoudingen
taigitu schreef:De mens handelt vanuit een monade, ofwel zijn authenticiteit.
De monade heeft zich belichaamt, in dit geval, als mens. De monade zetelt in de mens en is daardoor de mens.
Susan schreef: Menselijke monade
In de theosofische terminologie is de menselijke monade dat deel van de samengestelde mens dat de wortel van het menselijke ego is.
Kijk en hier hebben we wat aan Susan. De wortel, de voedingsbodem voor het ego.
De monade is een energievorm, een bewustzijn, welke een evolutie kent door zich keer op keer te belichamen in welke levensvorm dan ook. Wij mensen zijn opgevoed met een andere evolutietheorie dan welke de monade ondergaat. Dit traject is echter niet even heel eenvoudig uiteen te zetten hier in deze topic omdat deze gewoonweg niet met enkele teksten uiteen te zetten is. Het is een compilatie van kennisgebieden waaruit men conclusies kan trekken volgens diverse overtuigingen en verklaringen.
Terugkomend op de wortel van het menselijk ego betekend dat, dat de menselijke monade een voedingsbodem kan zijn voor het ego. Het ego heeft niets van doen met de monade maar is een voortvloeisel uit de belichaming door de monade toegepast en die wij mensen vaak zien als een noodzakelijkheid voor het leven maar dat niet is. Ego loos leven lijkt daarom volgens menselijke principes dan ook onmogelijk of wordt zelfs gesteld als zijnde onmogelijk.
Als een bewustzijn een mogelijkheid doet ontstaan waarin een ego tot ontwikkeling kan komen of komt dan heeft dat geen betrekking op de mens maar op het resultaat van het handelen van de mens.
Susan schreef:Een andere term voor de menselijke ziel is het ego – een taalgebruik dat eerder populair dan nauwkeurig is, want het menselijke ego is bij wijze van spreken de ziel van de menselijke ziel, en heeft de menselijke ziel als zijn voertuig. Het ego is datgene in ieder van ons wat zegt: ‘Ik ben ik, niet jij!’ Het is het kind van het immanente zelf; en door zijn gevangenschap in de stof als een straal van het overheersende immanente zelf leert het zijn bewustzijn op zichzelf terug te kaatsen en zo kennis te verwerven van zichzelf als een zelfbewust en van anderen bewust wezen: dat wil zeggen, een wezen dat zichzelf en het ‘niet-zelf’, of de andere zelven, kent.
Wederom een stuk wijsheid.
Als de menselijke ziel ook het ego is dan is daardoor de menselijke ziel niet iets wat zich in de monade bevind maar een voortvloeisel is daarvan.
Ik ga niet verder op de zielen theorie in want dat zijn diverse hoofdstukken apart maar geef enkel aan dat de door de mensheid bedachte verbondenheid niet die verbondenheid heeft dan wat men denkt.
De gevangenschap van het ego, en dus ook de menselijke ziel, voedt de monade bij ontwikkeling door het bewustzijn te verrijken van informatie wat het evolutieproces van de monade voort zet.


Inderdaad Susan, werken van G. de Purucker en HP Blavatsky zijn erg inspirerend en leerzaam.
De Purucker kan ook erg goed het werk van Blavatsky uitleggen wat betreft sommige struikelblokken in haar werk.
Om de materie te kunnen bevatten zullen toch diverse principes aan de kant gezet dienen te worden anders zal de soep erg troebel blijven en veel te heet zijn om op te eten. Echter occulte filosofie en theosofie kan voor sommigen erg veel aanvullen op kennisgebied en erg veel bijdragen in de zienswijze van het leven. Voor anderen blijft het een niet te bevatten theorie en zal volledig vastgehouden worden aan bestaande aangeleerde principes.
Ik ga hier ook niet verder een theosofische leer uiteenzetten. Ook ik ben nog doende met de verdere studies op dit gebied en zal nog vele werken doorspitten en bestuderen om nog meer te weten te komen op dit kennis gebied.
Wie geïnteresseerd is kan ik aanbevelen hier verder in te verdiepen. Wie dat niet wenst doet dat dan ook niet en houdt vast aan bestaande, in mijn optiek toch vaak geregisseerde, theorieën en opvattingen. Niets mis mee.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Susan » 11 mei 2015, 09:09

Witte wel schreef: Ik ga niet verder op de zielen theorie in want dat zijn diverse hoofdstukken apart maar geef enkel aan dat de door de mensheid bedachte verbondenheid niet die verbondenheid heeft dan wat men denkt.
De gevangenschap van het ego, en dus ook de menselijke ziel, voedt de monade bij ontwikkeling door het bewustzijn te verrijken van informatie wat het evolutieproces van de monade voort zet.


Inderdaad Susan, werken van G. de Purucker en HP Blavatsky zijn erg inspirerend en leerzaam.
De Purucker kan ook erg goed het werk van uitleggen wat betreft sommige struikelblokken in haar werk.
Om de materie te kunnen bevatten zullen toch diverse principes aan de kant gezet dienen te worden anders zal de soep erg troebel blijven en veel te heet zijn om op te eten. Echter occulte filosofie en theosofie kan voor sommigen erg veel aanvullen op kennisgebied en erg veel bijdragen in de zienswijze van het leven. Voor anderen blijft het een niet te bevatten theorie en zal volledig vastgehouden worden aan bestaande aangeleerde principes.
Ik ga hier ook niet verder een theosofische leer uiteenzetten. Ook ik ben nog doende met de verdere studies op dit gebied en zal nog vele werken doorspitten en bestuderen om nog meer te weten te komen op dit kennis gebied.
Wie geïnteresseerd is kan ik aanbevelen hier verder in te verdiepen. Wie dat niet wenst doet dat dan ook niet en houdt vast aan bestaande, in mijn optiek toch vaak geregisseerde, theorieën en opvattingen. Niets mis mee.
;P! Even ingekort, maar betreft ook het andere wat je schreef.

Het is ook best lastig soms om goed te begrijpen (waar het hier in dit topic over gaat)
wat er bedoeld word met egoloos zijn en reïncarnerend ego. Bij HP Blavatsky haar Geheime Leer bijv, is een theosofisch woordenboek dan ook niet overbodig. Purucker is idd plezierig om zijn uitleg van haar geschriften dan te lezen.
Dat ik de Ziel er ook even bij haalde komt door de uitleg over wat devachan precies betekent:

Devachan (bde-ba-can, Tibetaans, uitgesproken de-wa-chen)
Een vertaling van het Sanskriet sukhavati, het ‘gelukkige gebied’ of goden-land. Het is de toestand waarin de menselijke entiteit, de menselijke monade, tussen twee levens op aarde komt en waar ze in rust en gelukzaligheid verblijft.

Wanneer na de dood van het fysieke lichaam de tweede dood (zie aldaar) intreedt — want er vindt vele keren een dood plaats, dat wil zeggen een verwisseling van het voertuig van het ego — wordt door het hogere deel van de menselijke entiteit alles wat naar dit hogere streeft opgenomen en meegevoerd naar devachan; en de atman, samen met buddhi en het hogere deel van manas, worden dan de spirituele monade van de mens.

Devachan als toestand is niet van toepassing op de hoogste, hemelse of goddelijke monade, maar alleen op de tussenliggende beginselen van de mens, op het persoonlijke ego of de persoonlijke ziel in de mens, overschaduwd door atma-buddhi. Devachan kent vele graden: de hoogste, de tussenliggende en de laagste. Toch is devachan geen plaats maar een toestand, een toestand van de wezens die zich in die spirituele staat bevinden.

Devachan is de verwezenlijking van alle niet verwezenlijkte spirituele aspiraties uit de afgelopen incarnatie en de vervulling van alle spirituele en verstandelijke verlangens die in deze afgelopen incarnatie geen kans kregen om in vervulling te gaan. Het is voor de menselijke ziel een periode van onuitsprekelijke vrede en gelukzaligheid, die voortduurt totdat haar rusttijd voorbij is en de fase van het herstel van haar krachten is afgesloten.

In de devachanische toestand verkeert het reïncarnerende ego in de schoot van de monade (of van de monadische essentie) in een toestand van volmaakte en totale gelukzaligheid en vrede, waarin het in zijn eigen gelukzalige verbeelding alle onvervulde spirituele en intellectuele mogelijkheden van het pas geëindigde leven telkens weer terugziet en veredelt – mogelijkheden die de devachanische entiteit automatisch worden ingegeven door haar natuurlijke scheppende vermogens.

De mens is hier niet langer een viervoudig wezen van substantie-beginselen (want de tweede dood heeft plaatsgevonden) maar is teruggebracht tot de monade met het reïncarnerende ego rustend in haar schoot, en is daarom een spirituele drie-eenheid. (Zie ook dood, reïncarnerend ego.)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Gast1 » 11 mei 2015, 16:56

taigitu schreef:De mens handelt vanuit een monade, ofwel zijn authenticiteit. Het is de kern van wat we wezenlijk zijn, het energetische deel van de mens.
Populair gezegd zou je het ook de 'godsvonk' kunnen noemen.
In dit geval zou ik het zelfs Godsvonk met een grote 'G' kunnen noemen.
Ik heb het bij mijzelf 'gevonden' (zonder te zoeken) als 'Goddelijk Gen' ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door univers » 11 mei 2015, 17:16

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Zoeker » 12 mei 2015, 00:03

Witte wel schreef:Als men citeert uit een woordenboek en probeert en bepaalde taal hiermee te spreken maar de taal zelf niet beheerst, dan kan ik dat niet echt als zijnde wijsheid betitelen. Het doorgeven van informatie die men zelf niet beheerst is wat ik veelvoudig zie gebeuren en ook hier op het forum erg vaak wordt toegepast. Overtuigd niet echt van kennis beheersing.
De keerzijde van deze toegepaste methodiek is dat het bewustzijn onbewust hiermee een vraagstelling zou kunnen hebben neergezet om op deze wijze informatie proberen te verkrijgen waarnaar men op zoek is. Dat is ook een optie.
De vraag blijft of het geciteerde woordenboek wel de juiste informatie bevat.
Gusteman stelt dan ook terecht vraagstellingen over dit citaat en ik zie deze antwoorden op zijn vragen dan óók met belangstelling tegemoet.
Waarheidsvinding wordt eerst 'binnen' opgedaan. Naderhand gaat de persoon in kwestie er over nadenken.
Dus het kan best gezien worden als een vraagstelling. Maar wel aan jezelf! Degenen die reageren dienen als katalysator.



En daarom ontstaat er ook zoveel onbegrip betreffende “het ego” en dat is ook mede de oorzaak waarom een uitspraak van Nathan in een andere topic niet begrepen wordt. Hij stelde daar dat echt leven geen ego kent en daarin heeft hij volkomen gelijk. Het ego is een ontstaan dat voortkomt uit de ontwikkeling van de monade en kleeft zich aan de mens. Het is niet de mens maar kleeft aan de mens zodat het lijkt dat het een stukje mens is. Het ego ontstaat uit de omstandigheid en het zou best mogelijk kunnen zijn dat er meerdere omstandigheden bestaan waarin een ego zich kan ontwikkelen maar wij kennen deze enkel in verband met onze aardse verhoudingen
Wat je zegt dat klopt. Maar het is niet de bedoeling om de uitkomst te kennen en er vervolgens naar toe te werken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Witte wel » 12 mei 2015, 00:44

Susan schreef:wat er bedoeld word met egoloos zijn en reïncarnerend ego.
En dat zou erg goed uitgelegd kunnen worden middels de memetica waar Richard Dawkins de grondlegger van was en ook uitgelegd heeft in zijn boek The selfish gene. Het concept meme is goed toe te passen betreffende het reïncarnerende ego. Echter het kennisgebied memetica is ook niet iets waar iedereen zich mee bezig houdt of in verdiept en is daarom voor velen dan ook een struikelblok. Door kennisgebieden samen te voegen kunnen erg goed verklaringen ontstaan over materie waarover we via de reguliere weg deze niet kunnen verkrijgen. Wat ik schreef, een andere discipline toepassen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Gast1 » 12 mei 2015, 03:35

Er worden wijsheden alhier geschreven ... ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Susan » 12 mei 2015, 22:37

Zoeker schreef:
En daarom ontstaat er ook zoveel onbegrip betreffende “het ego” en dat is ook mede de oorzaak waarom een uitspraak van Nathan in een andere topic niet begrepen wordt. Hij stelde daar dat echt leven geen ego kent en daarin heeft hij volkomen gelijk. Het ego is een ontstaan dat voortkomt uit de ontwikkeling van de monade en kleeft zich aan de mens. Het is niet de mens maar kleeft aan de mens zodat het lijkt dat het een stukje mens is. Het ego ontstaat uit de omstandigheid en het zou best mogelijk kunnen zijn dat er meerdere omstandigheden bestaan waarin een ego zich kan ontwikkelen maar wij kennen deze enkel in verband met onze aardse verhoudingen
Wat je zegt dat klopt. Maar het is niet de bedoeling om de uitkomst te kennen en er vervolgens naar toe te werken.
Dat kan dacht ik ook niet er 'naar toe werken' zo werkt het niet.
Door echt vanuit Onvoorwaardelijkheid het hele leven in/met Liefde te leven, met inbegrip uiteraard van/voor mens,dier,natuur enz álles hier op deze wereld, die mens kan vanuit inzicht egoloos zijn volgens mij.

Niet door vanuit verstandelijk beredeneren en te denken dit te willen doen alsof er iets 'bereikt' moet worden, maar kan door Onvoorwaardelijk Liefde te zijn ook zo gaan handelen. Dat lijkt mij de enige 'weg' om ego op den duur als vanzelf volkomen op de achtergrond te laten...
Beetje lastig hoor om hoe ik het bedoel duidelijk in woorden neer te zetten.


Het ego is onsterfelijk volgens de theosofie
Citaat:
De spirituele ziel is het voertuig van de individuele monade, de jivatman of het spirituele ego; in het geval van de beginselen van de mens heeft ze in essentie de aard van atma-buddhi. Dit spirituele ego is het centrum of de kiem of de wortel van het reïncarnerende ego. Het is dat deel van ons spirituele gestel dat als een geïndividualiseerde entiteit onsterfelijk is – onsterfelijk tot het einde van het mahamanvantara van het kosmische zonnestelsel.
De spirituele ziel en de goddelijke ziel, of atman, zijn samen de innerlijke god – de innerlijke boeddha, de innerlijke christus.

Net als eerder in deze zinnen:
"Een andere term voor de menselijke ziel is het ego – een taalgebruik dat eerder populair dan nauwkeurig is, want het menselijke ego is bij wijze van spreken de ziel van de menselijke ziel, en heeft de menselijke ziel als zijn voertuig"

Er wordt ook bij de spirituele ziel weer over voertuig gesproken in de uitleg, doet mij ergens
ook wat aan lifters denken, indien ego negatief op de voorgrond treed, als klever..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Susan » 12 mei 2015, 22:45

Witte wel schreef:
Susan schreef:wat er bedoeld word met egoloos zijn en reïncarnerend ego.
En dat zou erg goed uitgelegd kunnen worden middels de memetica waar Richard Dawkins de grondlegger van was en ook uitgelegd heeft in zijn boek The selfish gene. Het concept meme is goed toe te passen betreffende het reïncarnerende ego. Echter het kennisgebied memetica is ook niet iets waar iedereen zich mee bezig houdt of in verdiept en is daarom voor velen dan ook een struikelblok. Door kennisgebieden samen te voegen kunnen erg goed verklaringen ontstaan over materie waarover we via de reguliere weg deze niet kunnen verkrijgen. Wat ik schreef, een andere discipline toepassen.
Dat zou idd goed mogelijk kunnen zijn wat je hier schrijft, maar het is niet gemakkelijk Witte wel wat die man schrijft, wel heel interessant, ik weet daar echter te weinig van af.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Zoeker » 12 mei 2015, 23:42

Susan schreef: Dat kan dacht ik ook niet er 'naar toe werken' zo werkt het niet.
Door echt vanuit Onvoorwaardelijkheid het hele leven in/met Liefde te leven, met inbegrip uiteraard van/voor mens,dier,natuur enz álles hier op deze wereld, die mens kan vanuit inzicht egoloos zijn volgens mij.

Niet door vanuit verstandelijk beredeneren en te denken dit te willen doen alsof er iets 'bereikt' moet worden, maar kan door Onvoorwaardelijk Liefde te zijn ook zo gaan handelen. Dat lijkt mij de enige 'weg' om ego op den duur als vanzelf volkomen op de achtergrond te laten...
Beetje lastig hoor om hoe ik het bedoel duidelijk in woorden neer te zetten.

Er worden in veel religies en spirituele bewegingen gewezen op de noodzaak van egoloos leven. Om het zo maar eens te noemen.
Zij wijzen op vele manieren op het eindresultaat. Dat resulteert in een gekunstelde deugd. De christelijke cultuur is er van vergeven. (andere ook, maar dat terzijde)

Het gaat dus niet om het eindresultaat, maar om de weg er naar toe. Die weg wordt door velen overgeslagen en dus komen zij ook nooit aan.

Jij spreekt hier over handelen vanuit Onvoorwaardelijke Liefde. Ik ben het daar niet mee oneens, maar vrijwel niemand kent die Onvoorwaardelijke Liefde. Dus daar schiet de willekeurige voorbijganger niks mee op. Jij weet het misschien, maar Jantje of Pietje kan daar niks mee.

Dus mijn vraag is: hoe maak jij dat een onwetend iemand duidelijk? Hoe zet je iemand aan het werk?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Reïncarnerend ego

Bericht door Gast1 » 13 mei 2015, 00:17

Zoeker schreef:
Susan schreef: Dat kan dacht ik ook niet er 'naar toe werken' zo werkt het niet.
Door echt vanuit Onvoorwaardelijkheid het hele leven in/met Liefde te leven, met inbegrip uiteraard van/voor mens,dier,natuur enz álles hier op deze wereld, die mens kan vanuit inzicht egoloos zijn volgens mij.

Niet door vanuit verstandelijk beredeneren en te denken dit te willen doen alsof er iets 'bereikt' moet worden, maar kan door Onvoorwaardelijk Liefde te zijn ook zo gaan handelen. Dat lijkt mij de enige 'weg' om ego op den duur als vanzelf volkomen op de achtergrond te laten...
Beetje lastig hoor om hoe ik het bedoel duidelijk in woorden neer te zetten.
Er worden in veel religies en spirituele bewegingen gewezen op de noodzaak van egoloos leven. Om het zo maar eens te noemen.
Zij wijzen op vele manieren op het eindresultaat. Dat resulteert in een gekunstelde deugd. De christelijke cultuur is er van vergeven (andere ook, maar dat terzijde).

Het gaat dus niet om het eindresultaat, maar om de weg er naar toe. Die weg wordt door velen overgeslagen en dus komen zij ook nooit aan.

Jij spreekt hier over handelen vanuit Onvoorwaardelijke Liefde. Ik ben het daar niet mee oneens, maar vrijwel niemand kent die Onvoorwaardelijke Liefde. Dus daar schiet de willekeurige voorbijganger niks mee op. Jij weet het misschien, maar Jantje of Pietje kan daar niks mee.

Dus mijn vraag is: hoe maak jij dat een onwetend iemand duidelijk? Hoe zet je iemand aan het werk?
Susan 'tikt' mij wel op de vingers als ze het er niet mee eens is.
'Het is lastig het te verwoorden', 'de weg er naar toe', 'die weg wordt door velen overgeslagen' ...
Jouw twee vragen zijn erg moeilijk te beantwoorden.
Het is een ander niet duidelijk te maken en het is mogelijk niet verstandig om de ander aan het werk te zetten.
Het is lastig te verwoorden welke weg er naar toe leidt, terwijl deze weg door velen wordt overgeslagen.
Velen zullen deze weg niet zien omdat er voor hen geen weg is in dezen.
Ze zijn geconditioneerd ende geprogrammeerd de maatschappelijke plutocratische infrastructuur te bewandelen als onderdeel van een geïnstitutionaliseerde hebzuchtige samenleving.
Onvoorwaardelijk liefde valt voor deze mensen onder de noemer 'gezweef ende gezever' ...
Wanneer het overstegen ego echter soms geconfronteerd wordt met iets wat niet past bij het ego, kan er iets heel moois gebeuren. Er kunnen deurtjes opengaan.
Dit zijn de geplaveide wegen die voor een onwetend iemand open worden gesteld waarbij ze aan het werk kunnen worden gezet.
Niets is zo mooi (meestal achteraf bezien) dan een of een paar keer in de ellende te geraken.
Ellende zet vaker een deurtje open, alzo schrijf ik uit ervaring.
Je kunt zoeken wat je wilt, maar vinden doe je het niet.
En dan plots wordt het je toegeworpen ...
In plaats van in de put te verzeilen, kan het ook omarmd worden ... en ziedaar de weg er naar toe is gevonden ...
De vraag is of je deze weg wilt bewandelen ...

Plaats reactie