De leraar

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Nathan

De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 08:02

Wanneer is of kan of mag er sprake zijn van het geestelijke leraarschap?
Volgens mij een ambitieuze 'baan' want je ontvangt er veel aandacht door. 'Je bent iemand.'
Er wordt door bezoekers of leerlingen heel gewichtig gedaan over hun favoriete leraar, niet waar? Net of dat ze de leraar (vrouwelijk of mannelijk) zelf zijn! Maar dat is juist niet zo... Je bent slechts iemand die luistert en misschien begrijp je er werkelijk geen snars van na al die jaren en heb je simpelweg je eigen versie van zijn/haar leer.
De leraar raakt volledig gefrustreerd, zogezegd, door volgelingen die het beter weten dan hem of haar zelf. Iemand die jouw woorden uitlegt...
Maar is een leraar niet meer dan een vroedvrouw (Osho), die jouw innerlijke leraar doet ontwaken? Zo dat je een licht voor jezelf kan zijn in de plaats iemands papegaai, zoals van de leraar?
Volgende week houd ik een lezing en een bijeenkomst met als onderwerp verlichting. Maakt dat mij dan tot een leraar? Beslist niet maar wel iemand die de confrontatie van zijn eigen woorden niet uit de weg gaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 22 mei 2015, 08:17

Volgende week houd ik een lezing en een bijeenkomst met als onderwerp verlichting. Maakt dat mij dan tot een leraar? Beslist niet maar wel iemand die de confrontatie van zijn eigen woorden niet uit de weg gaat.
Ik wens je succes.

Zelf heb ik niets met aardse leraren.
Luister wel wat ze te vertellen hebben, maar ik kan er niets mee.
Heb eerder het idee, dat de leraren nog zelf onderwezen moeten worden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 22 mei 2015, 08:36

Nathan schreef: Maakt dat mij dan tot een leraar? Beslist niet maar wel iemand die de confrontatie van zijn eigen woorden niet uit de weg gaat.

Ik sluit aan bij Univers en met deze twee zinnen die je hier schrijft, schrijf je voor mij een paradox.
Iemand die een lezing geeft heeft wat te vertellen, een lezing is een redevoering, spreekbeurt of presentatie (voordracht).
Een redevoering gebeurt in een gestructureerde, overwogen manier, met de bedoeling de toehoorders te informeren, beïnvloeden of te vermaken.
Het is aan jou als je jezelf niet ziet als leraar, het is aan jou om geen antwoorden te geven op de vragen die ik je stel.
Ik constateer dat je vragen mijdt en dat je een tunnelvisie hebt en dat maakt je blind.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De leraar

Bericht door taigitu » 22 mei 2015, 08:48

Nathan schreef:Wanneer is of kan of mag er sprake zijn van het geestelijke leraarschap?
Volgens mij een ambitieuze 'baan' want je ontvangt er veel aandacht door. 'Je bent iemand.'
Wat is het doel van je lezing?
Wat heb je te bieden aan degenen die naar die lezing toekomen?
Wat beweegt jou tot het geven van een lezing?
Wat haal jij eruit voor jezelf?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 22 mei 2015, 09:02

Goeie vragen. ;P!

Ik heb eerder het idee dat Nathan zelf zoekende is, en zijn antwoord bij zijn toehoorders zoekt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 09:15

univers schreef:
Ik wens je succes.
Dank je!

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 09:16

univers schreef:
Ik heb eerder het idee dat Nathan zelf zoekende is, en zijn antwoord bij zijn toehoorders zoekt.
Je weet natuurlijk maar nooit wie er in de zaal zit, misschien wel God zelf. :grin:

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 09:32

Gast1 schreef:
Nathan schreef: Maakt dat mij dan tot een leraar? Beslist niet maar wel iemand die de confrontatie van zijn eigen woorden niet uit de weg gaat.

Ik sluit aan bij Univers en met deze twee zinnen die je hier schrijft, schrijf je voor mij een paradox.
Iemand die een lezing geeft heeft wat te vertellen, een lezing is een redevoering, spreekbeurt of presentatie (voordracht).
Een redevoering gebeurt in een gestructureerde, overwogen manier, met de bedoeling de toehoorders te informeren, beïnvloeden of te vermaken.
Het is aan jou als je jezelf niet ziet als leraar, het is aan jou om geen antwoorden te geven op de vragen die ik je stel.
Ik constateer dat je vragen mijdt en dat je een tunnelvisie hebt en dat maakt je blind.
Vergeef me als ik voor mezelf een onderscheid maak tussen een zaal vol met mensen en een discussie - veilig - via een PC, Gast1.
Ook als iemand alleen maar herhaaldelijk kritiek op mij heeft of op wat ik schrijf.
Wat wil of verwacht je nu werkelijk, Pierre?

PS
'LEZING
1) Bewerking 2) College 3) Causerie 4) Denkbeeld 5) Gesproken brief 6) Gezichtspunt 7) Gesproken voordracht 8) Gesproken woord 9) Idee 10) Interpretatie 11) Inzicht 12) Leesbeurt 13) Mening 14) Oordeel 15) Opinie 16) Opvatting 17) Redactie 18) Redevoering 19) Rede 20) Speech 21) Spreekbeurt 22) Standpunt 23) Toespraak 24) Uitgewerkt opstel 25) Uitv...'
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... k/LEZING/1

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 09:35

taigitu schreef:
Nathan schreef:Wanneer is of kan of mag er sprake zijn van het geestelijke leraarschap?
Volgens mij een ambitieuze 'baan' want je ontvangt er veel aandacht door. 'Je bent iemand.'
Wat is het doel van je lezing?
Wat heb je te bieden aan degenen die naar die lezing toekomen?
Wat beweegt jou tot het geven van een lezing?
Wat haal jij eruit voor jezelf?
Kom gerust naar mijn lezing of bel me erover op!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 22 mei 2015, 09:47

Je weet natuurlijk maar nooit wie er in de zaal zit, misschien wel God zelf. :grin:
Kan niet, want ik kom niet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 22 mei 2015, 09:56

Vergeef me als ik voor mezelf een onderscheid maak tussen een zaal vol met mensen en een discussie - veilig - via een PC,
Dat is waar, ik kijk ook liever de mensen in de ogen, dan achter de pc.
Ook als iemand alleen maar herhaaldelijk kritiek op mij heeft of op wat ik schrijf.
Kritiek geeft niet, ook van kritiek kan men leren.
Ik zelf heb me er nooit wat van aangetrokken, maar denkt er wel over na, kunnen altijd +.. inzitten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 22 mei 2015, 10:21

Nathan schreef:Maar is een leraar niet meer dan een vroedvrouw (Osho), die jouw innerlijke leraar doet ontwaken? Zo dat je een licht voor jezelf kan zijn in de plaats iemands papegaai, zoals van de leraar?

Dat is het ware meesterschap. Hoe krijg je iemand op weg naar zijn innerlijke goeroe?
Uiteindelijk is dat de enige weg.

Helaas is de spirituele wereld een papagaaienwereld en de beste papagaai krijgt alle credits. (vooral van zichzelf)
En dan is ego al weer prominent aanwezig.

Men bekwaamt zich er in om zich zo goed mogelijk uit te drukken. Liefst met onbegrijpelijke kreten.
Net zo lang totdat ze de waarheid liegen…..
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De leraar

Bericht door taigitu » 22 mei 2015, 10:26

Nathan schreef:
taigitu schreef:
Nathan schreef:Wanneer is of kan of mag er sprake zijn van het geestelijke leraarschap?
Volgens mij een ambitieuze 'baan' want je ontvangt er veel aandacht door. 'Je bent iemand.'
Wat is het doel van je lezing?
Wat heb je te bieden aan degenen die naar die lezing toekomen?
Wat beweegt jou tot het geven van een lezing?
Wat haal jij eruit voor jezelf?
Kom gerust naar mijn lezing of bel me erover op!
Dit soort reacties, die ik hier regelmatig van je lees naar mij en naar anderen, maken dat ik
vraagtekens plaats bij sommige dingen die je als vaststaand aandraagt.
Het zijn éénregelige of tweeregelige' zinnen, die vaak de kern of op/aanmerking van de
ander omzeilen. Je zult begrijpen dat dat zeker niet uitnodigend is in een discussie, een
lezing. Je zaait op deze manier wat je niet wilt oogsten.

Ik heb veel spirituele avonden georganiseerd (42 per jaar) met een flink aantal daarvan
met lezingen van diverse mensen en vele onderwerpen. Een lezing zoals die van jou is mij
niet onbekend. En dat mensen kritisch zijn tijdens een discussie hier op het forum, is
normaal omdat we uitgaan van ons eigen standpunt of mening. Als we elkaar alleen maar
op de schouder slaan omdat we het eens zijn, is het geen discussie. Kan je beter een boek
gaan lezen. Maar als het, in jouw woorden 'veilig' is om op het forum te discussiëren,
zou ik het waarderen als je mijn vragen alsnog beantwoordt?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 22 mei 2015, 10:33

Zoeker :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De leraar

Bericht door Vitharr » 22 mei 2015, 11:37

Als je de eerste vraag uit het OT wil beantwoorden dan moet eigenlijk ook duidelijk zijn wat Nathan verstaat onder een (geestelijk) leraar, en dat is het niet.

Volgens mij is iedereen op een gegeven moment een leraar. Soms een goede, soms een slechte. In de reacties ligt de focus volgens mij vooral op de slechte. :wink:

Ik durf het aan om mijn eigen leraar te zijn. Dat brengt verantwoording met zich mee, en dat schrikt andere mensen vaak af waardoor ze een externe leraar zoeken. Soms zagen ze die leraar in mij. Maakt me dat iemand met een ambitieuze 'baan', of beschrijft het slechts een facet van het bestaan waarin ik interactie heb met een ander wezen?

Op managementgebied schijn ik een inspirerend leider te zijn. Dat maakt me weer leraar, en zowaar, ik heb ook volgelingen. Maar ze volgen mij, als mens, niet zozeer, maar eerder de stromingen die ik genereer. Zouden ze mij namelijk volgen, dan genereerden ze die zelf. :wink:

Vaak lijkt het er op dat mensen de verantwoording voor hun eigen leven niet willen dragen, om wat voor reden dan ook, en dus die verantwoordelijkheid aan een ander overdragen. Ik zou het zelf niet willen, maar heb er bij anderen geen mening over, behalve als men zich erachter verschuilt.

Er wordt regelmatig aan mij gevraagd of ik lezingen wil geven, of boeken wil schrijven. Ik zou niet weten wat ik zou moeten zeggen of schrijven. Ooit, op een kritiek moment, sprak ik tot een 'volgeling'; 'Je moet niet doen wat ik zeg, je kunt misschien beter weten wat ik weet en dan zelf besluiten wat je moet doen.!', en daar heeft hij een jaar over na moeten denken voordat hij de opmerking kon doorgronden en kon beginnen met het 'weten'.

Dat 'weten' heeft namelijk niet echt iets met kennis van doen. Toen ik geboren werd 'wist' ik, wegens een vocabulair tekort om er in woorden over te communiceren begon ik met 'leren' en vergat ik steeds meer. Focus op woorden leidt af van de boodschap. 'Het weten' overbrengen met verbale communicatie leidt in mijn ervaring dan ook nergens toe.

Ik las ooit in een Zen boekje; 'Hij die spreekt, weet niet en hij die weet, spreekt niet'. Die woorden zeiden me niets tot ik de noodzakelijke ervaring op deed. Maar die ervaring is persoonlijk, en niet overdraagbaar.

Hoe meer ik leerde hoe completer mijn beeld van de materiële wereld werd. Maar wat ik zocht was de spirituele wereld. En toen mijn kennis me die richting op dreef ontdekte ik tot mijn frustratie dat ik niet in staat was om het geleerde over te brengen.

Wat ik hier op het forum heb ervaren is dat meerdere leden hetzelfde 'weten' als ik bezitten. Maar het is op een andere manier bereikt, en zij gebruiken andere woorden om hetzelfde te zeggen. Toch 'weet' ik dat het hetzelfde is. Het leidt ons namelijk via verschillende routes, waar we heerlijk over kunnen discussiëren, steevast naar dezelfde punten.

En daardoor zijn we eigenlijk elkaars 'leraar' als ik de woordenboekdefinitie hanteer. Ik lees bijvoorbeeld regelmatig hoe anders mijn mening zou kunnen zijn als ik een aspect wel of niet mee had gewogen. Maar ik ben dan ook altijd meer gefascineerd geweest door het 'waarom' dan door het 'wat'.

Ik volg momenteel opleidingen, en accepteer zelfs daar leraren/leraressen enkel op het moment dat ik zelf reeds genoeg kennis van zaken op heb gedaan om iemands lessen in te kunnen schatten. Ik heb dan ook problemen met autoriteit.

Op geestelijk gebied accepteer ik zelden leraren/leraressen, omdat ik daar zelf de autoriteit ben. Toch heb ik er in mijn leven 2 geaccepteerd. De eerste was een vrouw van de Pinkstergemeente die ik leerde kennen toen het Christendom me onder dwang over probeerde te nemen terwijl dat in strijd was met mijn innerlijk 'weten', wat volgens hen de stem van Satan was. De vrouw zei echter dat het de stem van mijn hart was die tot me sprak. Ik vroeg of ik haar pad moest volgen, zij vroeg wat mijn hart zei, en dat zei niks. Dus vertelde de vrouw me dat God voor haar een ander pad had gekozen dan voor mij. Daardoor vroeg ik me af of God's pad me naar de hel zou leiden, waarbij ik toe moet voegen dat de hemel me niet aantrekkelijk meer leek gezien mijn ervaringen met de 'uitverkorenen'. De vrouw zei me lachend dat mensen die hun hart niet meer konden horen in de hel leefden, en daar had ik geen last van.

Daar heb ik veel van geleerd. Ik heb nooit in de God van die vrouw geloofd, en dat wist ze ook. Het maakte ons beiden niet uit omdat we wisten dat we hetzelfde 'wisten'. Ik hou dan ook van hart-christenen, en ben allergisch voor volg-christenen. De laatsten hebben geen 'weten', slechts een schier oneindige reeks aan stompzinnige geboden die ze naar eigen believen gebruiken om verantwoording af te schuiven naar iets wat ze zeggen lief te hebben.

De tweede ontmoette ik virtueel na een zoektocht naar een plek waar ik met mensen van gedachten kon wisselen over mijn kijk op spirituele wetenschap. De plek vond ik hier, Tammy's domein. :grin:

Spiritualiteit als iets verhevens zien wat bestaat uit puur 'goed' is iets wat strijdig is met mijn innerlijk weten. En zo uitte ik dat ook toen ik een post las die iets dergelijks leek te insinueren. Daarop volgde een reactie waarin iemand me leerde dat de gecommuniceerde informatie ontvangen wordt op het niveau van je ontwikkeling en dat die niveaus zich niet onderscheiden qua verhevenheid. Elk niveau is goed voor jou. Vervolgens kreeg ik een aanreiking in de vorm van leren lessen te leren. En zo kwam ik tot het accepteren van een lerares die dat ook helemaal niet wil zijn.

Zij is de enige naar wie ik zou luisteren als ik op een spirituele T splitsing zou komen en niet wist welke kant ik op moest gaan. Want zij is de enige die me dat niet zou vertellen, maar wist wat ze me aan moest reiken om mijn eigen beslissing te kunnen nemen.

Zij mag en kan mijn geestelijk lerares zijn. Maar dat wil en doet ze niet, en daarmee wordt ze het vanzelf. Lerares is niet iets wat je bent, maar wat je gemaakt wordt namelijk. En in mijn wereld ben ik zowel de schepper als het schepsel. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 22 mei 2015, 12:28

Mooie reactie, Vitharr. Toch is deze kwestie iets waar ik lang mee geworsteld heb. Als het 'zien' bij je binnenkomt dan vraag je je direct af waarom anderen dat niet 'zien'. Je geeft het antwoord al: iedereen verkeert op een ander niveau. En iedereen verkeert ook precies op het niveau wat hem past. Er is geen goed of slecht niveau. (Alleen wordt er op bepaalde niveau's enorm geleden)

Ik ben iemand die van nature snel belerend is. Dat wat ik 'zie', dat kan toch iedereen zien? Zoiets…
Maar het is mijn eigen wil die hier in het spel is. De wil om andere mensen bij te sturen.
Gelukkig daalt ook dit inzicht langzamerhand in. Ik laat die wil los.

Ieder van ons krijgt door het leven zelf lessen aangeboden, lessen in liefde.
En zij die het vertikken om te luisteren krijgen het vanzelf moeilijk.
En uiteindelijk wordt de innerlijke leraar wakker vanwege dat 'moeilijk'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 12:46

univers schreef:
Je weet natuurlijk maar nooit wie er in de zaal zit, misschien wel God zelf. :grin:
Kan niet, want ik kom niet. :mrgreen:
En ik maar denken dat God niet voorspelbaar is.

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 12:49

univers schreef:
Kritiek geeft niet, ook van kritiek kan men leren.
Ik zelf heb me er nooit wat van aangetrokken, maar denkt er wel over na, kunnen altijd +.. inzitten.
Zeker, zoals Boeddha zo mooi formuleerde: Een dwaas leert niets van een wijs man. Een wijs man zelfs van een dwaas.

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 12:51

Zoeker schreef: Net zo lang totdat ze de waarheid liegen…..
Zeer bijzonder geformuleerd. :grin:

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 22 mei 2015, 13:01

taigitu schreef: Dit soort reacties, die ik hier regelmatig van je lees naar mij en naar anderen, maken dat ik
vraagtekens plaats bij sommige dingen die je als vaststaand aandraagt.
Het zijn éénregelige of tweeregelige' zinnen, die vaak de kern of op/aanmerking van de
ander omzeilen. Je zult begrijpen dat dat zeker niet uitnodigend is in een discussie, een
lezing. Je zaait op deze manier wat je niet wilt oogsten.

Ik heb veel spirituele avonden georganiseerd (42 per jaar) met een flink aantal daarvan
met lezingen van diverse mensen en vele onderwerpen. Een lezing zoals die van jou is mij
niet onbekend. En dat mensen kritisch zijn tijdens een discussie hier op het forum, is
normaal omdat we uitgaan van ons eigen standpunt of mening. Als we elkaar alleen maar
op de schouder slaan omdat we het eens zijn, is het geen discussie. Kan je beter een boek
gaan lezen. Maar als het, in jouw woorden 'veilig' is om op het forum te discussiëren,
zou ik het waarderen als je mijn vragen alsnog beantwoordt?
Sorry, ik kan hier niets mee.
Maar bellen kan altijd, desnoods bel ik je terug om de kosten te drukken. :wink:

Plaats reactie