De leraar

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 23 mei 2015, 12:21

taigitu schreef: Dat begrijp ik. Want antwoorden geven en een discussie voeren met argumenten, is volgens mij niet de opzet van de topics die je opent.
Ik zie een forum niet als een vervanging voor IRL maar als onderdeel.
Dat we elkaar zouden bellen en dat je dan al je vragen stelt, vind ikzelf niet zo gek. Maar wie ben ik?

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 23 mei 2015, 12:28

Nathan schreef:Pierre, waarom antwoord jij voor taigitu?
Interessante aanname Nathan, eens kijken ...
Zou dit de aanleiding zijn van jouw vraag die ik wel ga beantwoorden?:
Gast1 schreef:
Nathan schreef:(reactie op taigitu's opmerkingen en vragen) Sorry, ik kan hier niets mee.
Maar bellen kan altijd, desnoods bel ik je terug om de kosten te drukken. :wink:
En jawel hoor, alweer geen antwoorden op de vragen.
Nathan, het gaat er voor mij steeds meer op lijken dat je je eigen stellingen verloochend ...
Trieste reactie van jou, ik vraag me steeds minder af wat je hier op het forum doet ... omdat het steeds duidelijker wordt.
Ik kan natuurlijk pas antwoord geven als ik antwoord op mijn vraag krijg, maar aangezien ik 'm toch niet krijg ga ik hier maar even van uit.
Ik antwoord niet voor taigitu, ik was nieuwsgierig naar het antwoord van jou op die vragen.
Vragen in een iets andere vorm zoals ik ze had gesteld, maar die van taigitu vind ik beter.
Edoch ook zij krijgt geen antwoord.
Ik zou de vraag kunnen stellen wat je daar eigenlijk van vindt.
Nu antwoord ik voor jou omdat je niet reageert: "Maar Gast1, je kent alle antwoorden toch?" :grin:
Antwoord Pierre; "Da's waar mijn allerbeste, ik ken ze, maar je zou jezelf kunnen afvragen of jij jezelf wel eens vragen stelt en daarop antwoorden geeft."

Je ontsluit lezers van jouw antwoorden door aan de vragensteller te vragen om te bellen of om naar jouw lezing te komen.
Ik blijf het niet netjes vinden ... :wink:

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 23 mei 2015, 12:32

Nathan schreef:
taigitu schreef: Dat begrijp ik. Want antwoorden geven en een discussie voeren met argumenten, is volgens mij niet de opzet van de topics die je opent.
Ik zie een forum niet als een vervanging voor IRL maar als onderdeel.
Dat we elkaar zouden bellen en dat je dan al je vragen stelt, vind ikzelf niet zo gek. Maar wie ben ik?
Eens even kijken, volgens mij is deze vraag niet specifiek voor taigitu.
Als iemand de vraag aan een ander stelt: "Maar wie ben ik?" zou dat er op kunnen duiden dat de vraagsteller het zelf niet weet.
Ik adviseer met de beste bedoelingen een gedegen zelfonderzoek.

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 23 mei 2015, 12:32

Vitharr schreef:
Nathan schreef:
Vitharr schreef: En daaruit lijkt dan wederom te blijken dat jij een aan mij onbekende definitie van leraar hebt. :wink:

De aankondiging van jouw intentie om te spreken is de trigger voor het verwachtingspatroon van de individuen die je komen bezoeken. Het is hun eigen vrije wil die ze aanzet om te komen of niet. Niet jij. Jij hebt enkel de stroming geschapen op het moment dat je toezegde. De rivier van mogelijkheden.

Op het moment dat iemand daar iets van je leert, ben je voor hem/haar de leraar. Hoe denk je ze daar van te weerhouden? :grin:

Je kunt jezelf een leraar noemen, maar dan ben je het nog niet. Je kunt een ander een leerling noemen, maar dan is hij/zij het nog niet. Pas als in de interactie een uitwisseling plaatsvindt is er sprake van leraar/leerling. En dat kan uiteraard zowel positief als negatief zijn.
Op het geestelijke pad kunnen we enkel leren als we ergens voor openstaan, dus je bent dan zelf de leraar en niet iemand anders, al lijkt het er wel op, vooral als je in de zaal zit te luisteren en te kijken naar een spreker.
Je kunt iets aanreiken maar de ander doet ermee wat ie zelf wil.
Om te kunnen leren moet je inderdaad open staan. Dat bepaal je inderdaad ook zelf. Maar degene die leert is bij mijn weten de leerling. En de aanreiker noemen we leraar/lerares. Ergo, als ik besluit om voor jou open te staan, maak ik jou leraar en mezelf leerling. De keuze die jij hebt is of je iets aanreikt of niet, en in mijn reactie baseerde ik me op de aanreiking die jij doet in de vorm van de lezing. Door die aanreiking schep jij de potentie om leraar gemaakt te worden, je gasten zullen echter bepalen of die potentie gerealiseerd wordt of niet. Daar ben je zelf inderdaad nog bij, maar meer ook niet.

In eerste instantie merkte ik in het algemeen op dat niet duidelijk is wat jij onder geestelijke leraren/leraressen verstond. Jij meende volgens mij dat dit wel duidelijk zou moeten zijn. Toch schrijf je hierboven dat je op het geestelijk pad enkel je eigen leraar kunt zijn terwijl je vlak er voor om een soortgelijke reden verwijst naar satsang leraren. Als je je eigen leraar bent had daar een link naar onszelf moeten staan.

Voor mij is er een verschil tussen een leraar en een inspiratiebron. In het optimale leerproces is het individu zelf de leraar, en de externe persoon de inspiratiebron. Links naar geestelijke leraren zijn dus hooguit relevant als inspiratiebron door het observeren en ervaren van het leerproces van het externe individu.
Ik bespreek zogenaamde geestelijke leraren (ook satsanggevers) in de topic kritisch. En vraag me af of dat de werkelijke leraar niet enkel een zogenaamde vroedvrouw is.
Dus twee soorten leraren komen aanbod. Waarvan volgens mij de vroedvrouw de ware is.

Je geeft dus niets maar werkt mee aan de ontvangst. Maar de vroedvrouw bewerkstelligt niet het kind, de baby natuurlijk. Het leven is in de mens, in ieder geval de potentie. Misschien is de mens al zwanger van de Waarheid. Of moet dat nog worden.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 23 mei 2015, 12:49

Ik moet zeggen dat mijn mening over Nathan gewijzigd is. Hij is niet hier om zichzelf of zijn boeken/lezingen te promoten om er zelf beter van te worden. Die indruk wekte hij wel bij mij in het begin. Het uitventen van boeken en andere zaken deed bij mij het mentale idee ontstaan van :" daar heb je er weer zo een." Gelukkig doe ik ook een beetje aan keuzeloos waar nemen. En nu merk ik dat er zich een iets andere mening in mij aan het vormen is.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 23 mei 2015, 12:52

Witte wel schreef:
Gast1 schreef:Wat doen we hier op het forum, behalve dan reclame maken voor je eigen doelen?
Ik maak op uit je schrijven dat er gedacht wordt dat de aanwezigheid op het forum enkel ten doel heeft reclame te maken voor eigen activiteiten.
Ten minste, dat maak ik er uit op.
Mispoes, je maakt er een 'algemeenheid' van.
Mijn opmerking was gericht aan het adres van Nathan, maar ik geef toe dat het woordje 'we' onhandig gekozen is. Excuus.
Witte wel schreef:Link eens door naar enkele linken die je via Nathan verkrijgt en je zult zien dat alles wat met financiën te maken heeft enkel kosten dekkend is of zelfs een vrije bijdrage betreft.
Wederom mispoes.
Je gaat van de traditionele plutocratische en geconditioneerde gedachte uit dat bij mijn opmerking: "reclame maken voor je eigen doelen?" met financiën te maken heeft, niets van dat is echter waar.
Ik heb een boekje van Nathan waar ik hem heel dankbaar voor ben, ik heb diverse youtube-clips gezien en beluisterd en ook zijn links bekeken, niets mis mee.
Witte wel schreef:Taigitu post een groot deel van het forum vol met diverse artikelen over van alles en nog wat.
Als je die door linkt, dan bedoel ik te kijken waar deze artikelen vandaan komen, dan ontdek je vaak dat op die sites of bloggen er vaak wel degelijk financiële belangen zijn.
Ik heb daar al eens persoonlijk met je over gesproken Gast1.
Klopt, ik herinner me dat ik erg prettig met je gesproken heb. Maar je vergelijkt.
Ik ben zo vrij om dat niet te doen en het heeft ook niets met elkaar te maken.
Witte wel schreef:Als je iets wilt weten over Nathan dan bezoek je zijn site, leest artikelen of bekijkt gesprekken op youtube van hem en je krijgt antwoorden betreffende zijn persoon en mogelijk kan je dan concluderen waarom hij deze methode van communiceren toe past in plaats van zaken op de schoot geworpen te krijgen. Als men overspoelt wordt met informatie zal men uiteindelijk de informatie als waarheid gaan zien in plaats van er zelf over na te denken. Velen hebben deze methode in het verleden reeds met succes toegepast.
Zoals ik al schreef, ik heb dat gedaan en Nathan weet dat.
Het gaat mij over vraag en antwoord, dat geheel samen noemt men discussie en ik neem waar, dat dit niet gebeurt.
Overigens geef jij antwoord voor Nathan, vreemd.
Witte wel schreef:Als ik een keuze zou maken welke lezingen ik zou bezoeken dan zou ik mij liever laten inspireren door iemand die belangeloos een theorie vertolkt waar ik zelf mijn wijsheden uit kan opmaken dan dat ik naar een lezing zou gaan waar ik vooraf het idee van heb dat het mij geld gaat kosten.
En dat concludeer ik aan de hand van informatie welke ik via dit forum heb verkregen en niet welke elders op het net staat geschreven over bepaalde personen.

Ik heb zelf hierin totaal geen enkel belang in de kwestie maar zie dat men tracht iemand op het hakblok te leggen waarover ik mijn bedenkingen heb.
Ik heb een uitspraak gedaan, een opmerking gemaakt en een uitleg gegeven.
Hoe duidelijker kan ik nog zijn.
Niet, je kunt denk ik niet duidelijker zijn, evenmin kan ik duidelijker zijn in mijn reactie daarop, toch? :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De leraar

Bericht door Vitharr » 23 mei 2015, 13:38

Nathan schreef:Ik bespreek zogenaamde geestelijke leraren (ook satsanggevers) in de topic kritisch. En vraag me af of dat de werkelijke leraar niet enkel een zogenaamde vroedvrouw is.
Dus twee soorten leraren komen aanbod. Waarvan volgens mij de vroedvrouw de ware is.

Je geeft dus niets maar werkt mee aan de ontvangst. Maar de vroedvrouw bewerkstelligt niet het kind, de baby natuurlijk. Het leven is in de mens, in ieder geval de potentie. Misschien is de mens al zwanger van de Waarheid. Of moet dat nog worden.
Ik wist niet dat je daar aan twijfelde. Wij zijn de Waarheid en bezitten de scheppende kracht van illusies. De Werkelijke Leraar is wat je hem of haar maakt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 23 mei 2015, 14:43

Zoeker schreef:Ik moet zeggen dat mijn mening over Nathan gewijzigd is. Hij is niet hier om zichzelf of zijn boeken/lezingen te promoten om er zelf beter van te worden. Die indruk wekte hij wel bij mij in het begin. Het uitventen van boeken en andere zaken deed bij mij het mentale idee ontstaan van :" daar heb je er weer zo een." Gelukkig doe ik ook een beetje aan keuzeloos waar nemen. En nu merk ik dat er zich een iets andere mening in mij aan het vormen is.
Leuk ;P!

Nathan

Re: De leraar

Bericht door Nathan » 23 mei 2015, 14:46

Vitharr schreef: Ik wist niet dat je daar aan twijfelde.
Hoe bedoel je waar aan?
Het is wel zo dat ik vaak schrijf met vraagtekens.
Vitharr schreef: Wij zijn de Waarheid en bezitten de scheppende kracht van illusies.
Precies. :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 23 mei 2015, 15:04

Vitharr schreef: Ik wist niet dat je daar aan twijfelde. Wij zijn de Waarheid en bezitten de scheppende kracht van illusies. De Werkelijke Leraar is wat je hem of haar maakt.

Kijk! Dit is nou weer eens zo' n zin die een mens aan het werk kan zetten. Wat bedoeld onze brabbeldas hier?
Toppie.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 23 mei 2015, 16:53

Zoeker schreef:Ik moet zeggen dat mijn mening over Nathan gewijzigd is.
Hij is niet hier om zichzelf of zijn boeken/lezingen te promoten om er zelf beter van te worden.
Die indruk wekte hij wel bij mij in het begin.
Het uitventen van boeken en andere zaken deed bij mij het mentale idee ontstaan van : "Daar heb je er weer zo een."
Gelukkig doe ik ook een beetje aan keuzeloos waar nemen.
En nu merk ik dat er zich een iets andere mening in mij aan het vormen is.
Ja, bij mij ook, hoewel ik het niet een 'mening' zou noemen.
Ik krijg een beter 'beeld' van dat wat ik waarneem.
Ik had overigens niet zoiets van; "Daar heb je er weer zo een", maar ontdek wel steeds meer iets dergelijks.
Temeer de reactie van Nathan hierop, hij vindt het 'leuk' ...
Ik vind het interessant en herkenbaar ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 23 mei 2015, 17:09

Gast1 schreef: Ja, bij mij ook, hoewel ik het niet een 'mening' zou noemen.
Ik krijg een beter 'beeld' van dat wat ik waarneem.
Ik had overigens niet zoiets van; "Daar heb je er weer zo een", maar ontdek wel steeds meer iets dergelijks.
Temeer de reactie van Nathan hierop, hij vindt het 'leuk' ...
Ik vind het interessant en herkenbaar ...

Nou ja, ik heb al eens eerder getracht voor het voetlicht te brengen het verschil tussen een mening een een oordeel.
Ik heb en had een mening over Nathan. Net zoals ik die ook over jou heb.
Maar die meningen laat ik gewoon 'zijn'.
Een mening doet zich in mij voor en het is aan mijzelf of ik er een 'energie' aan hang.
Als ik er een 'energie' aan hang, dan oordeel ik.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De leraar

Bericht door univers » 23 mei 2015, 17:47

Zoeker, je kent het spreekwoord, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 23 mei 2015, 18:43

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Ja, bij mij ook, hoewel ik het niet een 'mening' zou noemen.
Ik krijg een beter 'beeld' van dat wat ik waarneem.
Ik had overigens niet zoiets van; "Daar heb je er weer zo een", maar ontdek wel steeds meer iets dergelijks.
Temeer de reactie van Nathan hierop, hij vindt het 'leuk' ...
Ik vind het interessant en herkenbaar ...
Nou ja, ik heb al eens eerder getracht voor het voetlicht te brengen het verschil tussen een mening een een oordeel.
Ik heb en had een mening over Nathan. Net zoals ik die ook over jou heb.
Maar die meningen laat ik gewoon 'zijn'.
Een mening doet zich in mij voor en het is aan mijzelf of ik er een 'energie' aan hang.
Als ik er een 'energie' aan hang, dan oordeel ik.
Wacht even.
Zoals je mij citeert schrijf ik dat ik het niet een mening zou noemen.
Ik krijg een 'beeld' van iets of iemand, zonder oordeel of mening.
Ik heb geen mening over jou en ook geen oordeel, noch van iemand anders.
Teksten kan ik op een bepaalde wijze 'beoordelen'.
Ik herken bepaalde zaken en vind het interessant of niet, ik herken zaken of niet.
Mensen fascineren me, en al zeker als ze met boodschappen komen.
Ik beoordeel ze niet, maar stel vragen op dat wat ze schrijven en met de antwoorden die ik krijg, kan ik leren.
Leren te verwoorden van dat wat ik weet.
En dat wat ik niet weet te verwoorden.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De leraar

Bericht door Zoeker » 23 mei 2015, 19:05

univers schreef:Zoeker, je kent het spreekwoord, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ja, maar dat is niet waar ik op doel. Iedereen heeft meningen en iedereen heeft een eigen wijze van uitdrukken.
Dat is het persoonlijke. Het gaat er om of je het een lading mee geeft. Of je zaken op jezelf betrekt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 24 mei 2015, 08:20

Voor de goede orde, ik heb heel zeker meningen.
Meningen over een tekst, situaties en over allerlei andere zaken.
Ook daarover kun je oordelen of beoordelen.
Talloze mensen zijn er die een mening hebben over andere mensen, ze beoordelen en oordelen, en ze veroordelen vaker dan dat men denkt.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De leraar

Bericht door Osiris » 24 mei 2015, 08:22

Voor mij persoonlijk is een ware leraar,iemand die zichzelf niet profileert als leraar.
Iemand die opgaat in de massa,niet een podium creeert voor zichzelf.
Alleen herkenbaar aan het licht in zijn/haar ogen.

Geen volgelingen ronselt,maar een collectief qua energie,wat voor allen verheffend werkt.

Onvoorwaardelijk helpt te genezen,er dus geen prijskaartje aan hangt of verwachtingen voor zichzelf aan verbindt.

Andermans pad respecteert en loslaat als deze een eigen keuze maakt om niet tot dat collectieve stuk te willen horen.

Kennis vrijelijk deelt om andermans pad te 'verlichten' of te duiden ,maar nooit iets oplegt of afdwingt.

Geen dogma's ,regeltjes of beperkende structuren hanteert.

Op deze wijze probeer ik me in deze wereld te handhaven, ben ik dan een ware leraar ??
Dat ligt in de perceptie van anderen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: De leraar

Bericht door Gast1 » 24 mei 2015, 08:35

Osiris schreef:Voor mij persoonlijk is een ware leraar, iemand die zichzelf niet profileert als leraar.
Iemand die opgaat in de massa, niet een podium creëert voor zichzelf.
Alleen herkenbaar aan het licht in zijn/haar ogen.
Geen volgelingen ronselt, maar een collectief qua energie, wat voor allen verheffend werkt.
Onvoorwaardelijk helpt te genezen, er dus geen prijskaartje aan hangt of verwachtingen voor zichzelf aan verbindt.
Andermans pad respecteert en loslaat als deze een eigen keuze maakt om niet tot dat collectieve stuk te willen horen.
Kennis vrijelijk deelt om andermans pad te 'verlichten' of te duiden ,maar nooit iets oplegt of afdwingt.
Geen dogma's, regeltjes of beperkende structuren hanteert.

Grenzeloos inzicht!
Niets aan toe te voegen Osiris.
:post:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De leraar

Bericht door Osiris » 24 mei 2015, 08:39

Daarnaast is een zogenaamde leraar zelf ook nog steeds leerling in een veel groter plaatje.
Heeft zelfs ook nog steeds een pad te volgen en zal van tijd tot tijd bereid moeten zijn eigen overtuigingen bij te stellen.
Nieuwe kennis en/of ingevingen in zijn plaatje te integreren om ook zelf verder te groeien.
Ook eigen fouten moeten erkennen en rechtzetten.....

We ondergaan allen hier een leerproces ,zelfs de 'zogenaamde' zelfverklaarde leraren.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De leraar

Bericht door Osiris » 24 mei 2015, 08:53

Nog even een andere invalshoek.

Heb genoeg mensen gezien die zichzelf leraar noemen en dan in mijn perceptie niet of niet altijd zuiver werken.
Toch veel mensen die er dan zogenaamd 'intrappen' en volgen.
Maar dat is slechts mijn perceptie.

Deze mensen leren uiteindelijk wel een les als ze erachter komen dat het 'niet klopt',wat deze leraar doet.

Zijn deze leraren dan geen leraren ??
Wel voor de mensen die uiteindelijk een misschien pijnlijke les leren door hun eigen keuze,wat voor hen ook weer een groei creeert.

Juist hun keuze en aantrekkingskracht voor deze ' foute leraar' is een resonantie waar ze zelf toch van 'leren'......

Het is maar hoe je het bekijkt.
What's in a name :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie