Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 28 mei 2015, 16:34

Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Tao, Brahman, Bewustzijn of God zijn allemaal woorden die verwijzen naar het Onnoembare. De redactie van het tijdschrift InZicht heeft in haar eerste vijf jaargangen gezocht naar zeer leesbare artikelen die een vingerwijzing vormen van en naar wat Onnoembaar is.

Bij elke auteur hieronder een kenmerkend citaat:

Alexander Smit “Waarheid kan nooit binnen een vorm worden gevonden”.

Catherine Ingram “Ontwaakt bewustzijn weet welk aspect van het ‘IK’-verhaal aandacht moet hebben, maar kan het ook loslaten”.

Nisargadatta
“’Ik ben’ is de wortel, God is de boom”.

Roy Whenary “We moeten leren met de stroom van het leven mee te gaan zonder vast te zitten of gehecht te zijn aan een reeds vooraf bepaald resultaat”.

Steven Harrison
“Door de structuur van ons gedachteproces wordt het of/of-paradigma geschapen, vereeuwigd, en versterkt. Het geheel bevindt zich niet in het denken, niet in taal en het huist in geen enkel standpunt, geloofssysteem of in welke filosofie dan ook”.

Douwe Tiemersma
“Iedereen heeft in zichzelf het besef van een onbeperkt Zelf-zijn”.

Wolter Keers “Als het waar is dat er in mij een bron is, een peilloze, onuitputtelijke bron van dat licht die liefde, die vrijheid die ik zoek, wat ben ik dan eigenlijk”?

Anthony de Mello “Spiritualiteit betekent wakker worden en zien dat alles goed is”.

Jan van Delden “De dankbaarheid van het zien dat er niets te bereiken valt, dat alles wat er lijkt te worden bereikt ons toevalt en dat we nooit iets doen noch gedaan hebben, maakt dat we er constant van bewust zijn dat we alles krijgen”.

Joan Tollifson “Je moet zelf de sprong wagen. En de paradox is dat er geen ‘jij’ is om dat te doen, en geen ‘afstand’ om te overbruggen. De ‘sprong’ is de oplossing van dat hele droombeeld".

Tony Parsons “Aan de ene kant is het geheim verborgen, aan de andere kant is het volstrekt duidelijk”.

Leo Hartong “Het Zelf is producent, toeschouwer en acteur in de grote voorstelling van het zich ontvouwende kosmische drama, net zoals een dromer tegelijkertijd de droom produceert, er naar kijkt en erin verschijnt".

Ram Tzu “Slechts enkelen van jullie zullen er geen gedachte aan verspillen”.

Alexander Smit “Het standpunt dat je inneemt, precies zo ziet de wereld eruit”.

Chuck Hillig “De grote paradox is dat er niets is dat jij bent, en dat er tegelijkertijd niets is dat je niet bent”.

Francis Lucille “Uw lichaam bevindt zich in u”.

Philip Renard “Zie, vanuit de stilte, wat de oude pijn is, zodat die kan smelten. Zodat het niet langer ‘twee’ is”.

Ramesh Balsekar “Polariteit is beduidend meer dan enkel tegengesteldheid of dualiteit. Het betekent dat de tegengestelden onscheidbaar met elkaar verbonden zijn”.

Jeff Foster"As long as you think you’re awakened, or enlightened, or liberated, there’s a you there who thinks that. That idea of personal achievement is the hardest thing to let go of".
Het citaat van Leo Hartong spreekt mij het meeste aan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 28 mei 2015, 16:47

Ja, mij ook ...

Maar elk der genoemden, van Alexander Smit tot en met Jeff Foster, wijzen allen met drie vingers naar zichzelf.
Grappig is dan ook (conditionering?) dat ik in eerste instantie dacht bij het lezen van het topic: "Drie vingers die wijzen naar het Onnoembare."

Nathan

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Nathan » 28 mei 2015, 17:18

taigitu schreef:
Alexander Smit “Waarheid kan nooit binnen een vorm worden gevonden”.
Is dat waar? Volgens mij juist binnen de vorm, dat wat wij lichaam noemen. De volmaakte spiegel, volgens mij.

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 28 mei 2015, 17:33

Nathan schreef:Is dat waar?
Volgens Alexander Smit wel ...

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 28 mei 2015, 17:43

Van Alexander Smit tot en met Jeff Foster schrijft een ieder haar/zijn waarheid.
Het gaat hier volgens mij om het 'onnoembare' en het benieuwd mij wie het gaat en kan benoemen.
Wat is 'waarheid', 'het zien' en het 'weten' immers?
Ontwaakt of keuzeloos bewustzijn?
Het 'Zelf'?
De 'bron'?
God?
Het onnoembare benoemen is een equivalent van het ongrijpbare grijpen of het onbegrijpelijke begrijpen.
Er zijn zaken die niet te definiëren zijn, met z'n allen doen we slechts pogingen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 28 mei 2015, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 28 mei 2015, 18:28

Nathan schreef:
taigitu schreef:
Alexander Smit “Waarheid kan nooit binnen een vorm worden gevonden”.
Is dat waar? Volgens mij juist binnen de vorm, dat wat wij lichaam noemen. De volmaakte spiegel, volgens mij.
Sinds wanneer is in je lichaam (voertuig voor de ziel) de waarheid te vinden?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Nathan

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Nathan » 28 mei 2015, 18:37

taigitu schreef: Sinds wanneer is in je lichaam (voertuig voor de ziel) de waarheid te vinden?
Daar waar het lichaam is, wordt de Waarheid toch gevonden of dacht je in het Himalaya of ergens in de hemel?
Hier en nu daar waar je bent. Daar waar het lichaam is.

Het lichaam mag dan misschien niet de Waarheid zelf zijn. Maar net als een theekopje... waar de hete thee is, is het kopje.

Nathan

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Nathan » 28 mei 2015, 18:40

Gast1 schreef:
Nathan schreef:Is dat waar?
Volgens Alexander Smit wel ...
Hij is dood. Bellen gaat dus niet... :wink:

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 28 mei 2015, 19:18

Hahaha ... da's waar.
Eens even kijken wat ik zou antwoorden op de stellingen:
Alexander Smit “Waarheid kan nooit binnen een vorm worden gevonden”.
Waarom niet? Waarheid kan zowel binnen als buiten een vorm gevonden worden.
Waarheid is immers ook een begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Dus ik ben het gedeeltelijk met Nathan eens.
Catherine Ingram “Ontwaakt bewustzijn weet welk aspect van het ‘IK’-verhaal aandacht moet hebben, maar kan het ook loslaten”.
Als 'Ontwaakt bewustzijn' iets 'moet' en vervolgens 'iets kan (loslaten)' kan het ook vasthouden en daarmee lijkt mij 'Ontwaakt bewustzijn' niet ontwaakt. Ontwaakt bewustzijn lijkt mij een paradox.
Nisargadatta “’Ik ben’ is de wortel, God is de boom”.
Ik zeg: "IK BEN GOD", de wortel en de boom, de vogel in de lucht en de mier op de grond, in alles ben ik vertegenwoordigd, ook in mijn lijf (waar de waarheid -ook- ligt).
Roy Whenary “We moeten leren met de stroom van het leven mee te gaan zonder vast te zitten of gehecht te zijn aan een reeds vooraf bepaald resultaat”.
Niets 'moet' ...
Steven Harrison “Door de structuur van ons gedachteproces wordt het of/of-paradigma geschapen, vereeuwigd, en versterkt. Het geheel bevindt zich niet in het denken, niet in taal en het huist in geen enkel standpunt, geloofssysteem of in welke filosofie dan ook.”
Deze is wel mooi ...
Douwe Tiemersma “Iedereen heeft in zichzelf het besef van een onbeperkt Zelf-zijn”.
Besef? ... Bijna niemand ...
Wolter Keers “Als het waar is dat er in mij een bron is, een peilloze, onuitputtelijke bron van dat licht die liefde, die vrijheid die ik zoek, wat ben ik dan eigenlijk”?
Een peilloze, onuitputtelijke bron van het licht wat liefde is.
Anthony de Mello “Spiritualiteit betekent wakker worden en zien dat alles goed is”.
Er is noch goed noch slecht ...
Jan van Delden “De dankbaarheid van het zien dat er niets te bereiken valt, dat alles wat er lijkt te worden bereikt ons toevalt en dat we nooit iets doen noch gedaan hebben, maakt dat we er constant van bewust zijn dat we alles krijgen”.
Ja, ook deze is heel mooi ...
Joan Tollifson “Je moet zelf de sprong wagen. En de paradox is dat er geen ‘jij’ is om dat te doen, en geen ‘afstand’ om te overbruggen. De ‘sprong’ is de oplossing van dat hele droombeeld".
Je 'moet' helemaal niets (wagen), maar ook deze is wel mooi ...
Tony Parsons “Aan de ene kant is het geheim verborgen, aan de andere kant is het volstrekt duidelijk”.
Tja ... zucht ...
Leo Hartong “Het Zelf is producent, toeschouwer en acteur in de grote voorstelling van het zich ontvouwende kosmische drama, net zoals een dromer tegelijkertijd de droom produceert, er naar kijkt en erin verschijnt".
Ja, deze spreekt mij het meeste aan.
Ram Tzu “Slechts enkelen van jullie zullen er geen gedachte aan verspillen”.
Ik denk van niet ...
Alexander Smit “Het standpunt dat je inneemt, precies zo ziet de wereld eruit”.
Ja, mee eens ...
Chuck Hillig “De grote paradox is dat er niets is dat jij bent, en dat er tegelijkertijd niets is dat je niet bent”.
O jawel, ik ben 'alles' en de zin achter de komma klopt weer wel.
Francis Lucille “Uw lichaam bevindt zich in u”.
Ik bevind me in een lichaam ...
Philip Renard “Zie, vanuit de stilte, wat de oude pijn is, zodat die kan smelten. Zodat het niet langer ‘twee’ is”.
Inderdaad, er is alleen maar één ...
Ramesh Balsekar “Polariteit is beduidend meer dan enkel tegengesteldheid of dualiteit. Het betekent dat de tegengestelden onscheidbaar met elkaar verbonden zijn”.
Ja ... klopt.
Jeff Foster"As long as you think you’re awakened, or enlightened, or liberated, there’s a you there who thinks that. That idea of personal achievement is the hardest thing to let go of".
Hahaha ... mee eens.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Zoeker » 28 mei 2015, 23:57

taigitu schreef: Sinds wanneer is in je lichaam (voertuig voor de ziel) de waarheid te vinden?
Toen God de Waarheid verstopte keek hij naar de mens.
Hij kende de mens. Hij zou overal gaan zoeken.
De mens zou met zijn telescoop in het heelal gaan zoeken.
De mens zou het in de boeken van de oude wijzen gaan zoeken.
De mens zou God gaan smeken, bidden om de Waarheid.
De mens zou overal gaan zoeken, behalve in zichzelf.

Ja, die God is me er eentje hoor. Die houdt wel van een spannende zoektocht….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Zoeker » 28 mei 2015, 23:59

Waarmee de uitspraak van A. Smit direct de vuilnisbak in kan.
Als je lichaam geen vorm meer is, dan weet ik het ook niet meer.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Zoeker » 29 mei 2015, 00:02

Nathan schreef:
Het lichaam mag dan misschien niet de Waarheid zelf zijn. Maar net als een theekopje... waar de hete thee is, is het kopje.
Kan de thee zonder het kopje? Kan het kopje zonder de thee? Zij zijn twee en tegelijkertijd geen twee.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 29 mei 2015, 04:06

Zoeker schreef:Waarmee de uitspraak van A. Smit direct de vuilnisbak in kan.
Als je lichaam geen vorm meer is, dan weet ik het ook niet meer.
Het Onnoembare is eeuwig........ Het lichaam is slechts een stuk gereedschap.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 29 mei 2015, 04:39

DAT WAT WAS, VOOR HET BEWUSTZIJN BEGON, IS EEUWIG

Er zijn slechts twee verschijnselen in de wereld: datgene, wat bestond, eer het bewustzijn
tot leven begon te komen, wat nu nog is en steeds zal zijn en de dingen, die de mensheid
gedacht heeft en nog denken zal.

Dat wat was, voor het bewustzijn begon, is eeuwig.
Dat, wat de mensheid denkt, is veranderlijk en vergankelijk.
Dat, wat eerder was dan het bewustzijn, is Waarheid.
Dat, wat de mensheid denkt, is waarheid, althans voor haar.
Wanneer het bewustzijn doordrongen wordt van de Wet van Waarheid, dan wordt alles, wat de mensheid ooit aan onjuiste gedachten geproduceerd heeft, uitgewist.

Spalding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 29 mei 2015, 04:54

De waarheid kan niet worden gezocht: zij komt tot u

Ge kunt de waarheid niet ontdekken door een ander.
Hoe zou ge dat kunnen?
Waarheid is niet statisch; zij heeft geen vaste woonplaats; zij is niet een oogmerk, een doel.
Integendeel, zij is levend, dynamisch, waakzaam en levendig.
Hoe kan zij een doeleinde zijn?

Indien waarheid een vastgesteld punt is, is ze geen waarheid meer; dan is ze louter een mening.
Waarheid is het ongekende en een geest, die de waarheid zoekt, zal haar nimmer vinden, want de geest is samengesteld uit het bekende, hij is het resultaat van het verleden, de uitkomst van de tijd - hetgeen ge voor uzelf kunt opmerken.

De geest is het instrument van het bekende, vandaar, dat hij het onbekende niet kan ontdekken; hij kan zich slechts bewegen van het bekende naar het bekende.
Wanneer de geest waarheid zoekt, die waarheid, waarover hij in boeken heeft gelezen, is die 'waarheid' een projectie van hemzelf; want dan is de geest louter op jacht naar het bekende, een meer bevredigend bekende dan het vorige.
Wanneer de geest waarheid zoekt hij zijn eigen zelfprojectie, niet de waarheid.

Tenslotte is een ideaal en zelfprojectie; het is fictief, onwerkelijk, werkelijk is, wat is, niet het tegengestelde.
De geest echter, die de werkelijke zoekt, God zoekt, zoekt naar het bekende.
Wanneer gij over God denkt, is uw God de projectie van uw eigen gedachte, de uitkomst van sociale invloeden.
Ge kunt slechts over het bekende denken; ge kunt niet over het ongekende denken, ge kunt u niet op de waarheid concentreren.
Op het ogenblik, dat gij over het ongekende denkt, is dit louter het
Zelfgeprojecteerde bekende.

Over god en waarheid kan niet worden gedacht.
Indien ge daar over denkt, is het geen waarheid.
De waarheid kan niet worden gezocht: zij komt tot u.
Ge kunt slechts zoeken naar iets, wat bekend is.
Wanneer de geest niet gekweld wordt door het bekende, door de uitwerkingen van het bekende, eerst dan kan waarheid zichzelf openbaren.
Waarheid is in elk blad, in elke traan; zij moet worden gekend van ogenblik tot ogenblik.
Niemand kan u tot de waarheid leiden; en, indien iemand u leidt, dan kan dit slechts zijn naar het bekende.

De waarheid kan slechts komen tot de geest, die ledig is van het bekende.
Zij komt in een toestand, waarin het bekende afwezig is, niet functioneert.
De geest is de opslagplaats van het bekende; om in die toestand te zijn, waarin het ongekende tot 'zijn' komt, moet de geest gewaar zijn van zichzelf, van zijn voorafgaande ervaringen, van de bewuste, zowel als van de onbewuste, van zijn beantwoordingen, reacties en structuur.
Wanneer er volledige zelfkennis is, eindigt het bekende, dan is de geest totaal leeg van het bekende.
Dan alleen kan de waarheid ongevraagd tot u komen.

De waarheid behoort niet aan u of aan mij.
Ge kunt haar niet aanbidden.
Op het ogenblik, dat ze gekend wordt, is ze onwerkelijk.
Het symbool is niet werkelijk, het beeld is niet werkelijk; maar wanneer er begrip is van het zelf, het ophouden van het zelf, dan komt de eeuwigheid tot 'zijn'.

Krishnamurti - Vrijheid en meditatie
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 29 mei 2015, 09:49

taigitu schreef:
Zoeker schreef:Waarmee de uitspraak van A. Smit direct de vuilnisbak in kan.
Als je lichaam geen vorm meer is, dan weet ik het ook niet meer.
Het Onnoembare is eeuwig........ Het lichaam is slechts een stuk gereedschap.
Waarin ook hier de eeuwigheid verscholen ligt taigitu en dus ook 'de waarheid' ...

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 29 mei 2015, 09:53

Nathan schreef:Het lichaam mag dan misschien niet de Waarheid zelf zijn. Maar net als een theekopje... waar de hete thee is, is het kopje.
Zie het volgende als een metafoor; "In de meeste theekopjes zit geen hete thee, in de meeste theekopjes zit ... leegte." :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door taigitu » 29 mei 2015, 10:02

Gast1 schreef:
taigitu schreef:
Zoeker schreef:Waarmee de uitspraak van A. Smit direct de vuilnisbak in kan.
Als je lichaam geen vorm meer is, dan weet ik het ook niet meer.
Het Onnoembare is eeuwig........ Het lichaam is slechts een stuk gereedschap.
Waarin ook hier de eeuwigheid verscholen ligt taigitu en dus ook 'de waarheid' ...
Bedoel je dat eeuwigheid ook in het lichaam verscholen ligt?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Gast1 » 29 mei 2015, 10:07

Ja, zéker taigitu.

De citaten van Spalding en Jiddu Krishnamurti 'spreken mij aan' en ik ben verheugd het zelf ontdekt te hebben, waarmee Jiddu 'gelijk' heeft: "De waarheid kan niet worden gezocht: zij komt tot u" ...
Maar toch ... het is zelfs meer dan dat; "De waarheid kan niet worden gezocht: zij bevindt zich IN u."
Toch is diezelfde waarheid naar mij toegekomen.
Heerlijk ... (oprecht)!

Nathan

Re: Vingers die wijzen naar het Onnoembare

Bericht door Nathan » 29 mei 2015, 10:20

Zoeker schreef: Zij zijn twee en tegelijkertijd geen twee.
Precies :wink:

Plaats reactie