Moet ik een leraar hebben?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 05 jun 2015, 05:28

Zelfs Tardis maakt typefouten, vandaag schreef hij elders:
Tardis schreef: Maar alle gekheid op een stokje, door een typefout van mij kreeg je niet het resultaat waar je naar zocht.
"Moet ik een leraar hebben?" ... neen, niets moet.
Maar het is leuk wat er hier gebeurde.
Ik wees op een foutje dewelke heel vaak gemaakt wordt.
De 'd' en de 't' en de 'dt' ...
Het gaat feitelijk over niets, en omdat ik deze fouten heel, heel veel maakte werd mij er continu op gewezen.
Mijn vrouwtje ziet dat bijvoorbeeld meteen terwijl ik haar dan altijd vertel dat het om de inhoud, om de 'boodschap' gaat.
Ik plaag er anderen wel eens mee, ook om te kijken hoe zij er mee omgaan.
Vaak heb ik hier geschreven, dat het om de inhoud gaat en niet over de grammatica.
Maar toch, van leerling op het grammaticale vlak ben ik leraar geworden en die leraar leert ook nog steeds, in het bijzonder op het grammaticale vlak.

Het foutje naar Susan maakte ik werkelijk bewust en er werd gereageerd.
Ik werd er op gewezen en raakte blijkbaar even confuus, zodat ik niet zag wat taigitu bedoelde met 'het beste van jezelf laten zien'.
Vervolgens maakte ik de kapitale blunder om het ook nog eens fout te interpreteren.

Ik maakte als het ware een soort 'valletje' voor de lezer en donderstraalde zelf in een nog veel grotere 'val' (mijn zienswijze).
Daardoor belandde ik even in een heerlijke vrije val, heerlijk ... want dat voelde goed.
Ik noem dat dan voor mijzelf een 'les' en vroeger noemde ik dat 'een straf' ...

Taigitu was in dit opzicht (maar ook in andere) even mijn externe leraar, of ze nou wil of niet.
Ze 'overkwam' mij en dat leidde daarna onmiddellijk tot mijn innerlijke leraar.

Tegelijk beseffende dat ik heel open ben leidde dat misschien wel tot nog meer de verantwoordelijkheid nemen om het beste van jezelf te laten zien.
Maar dat is niet mijn bedoeling om het 'te laten zien'.

Het is voor mezelf bedoeld en voor niemand anders.
Om het te benoemen echter, zouden anderen daar weer lering uit kunnen trekken.

Ik moet nogmaals helemaal niets, maar ik laat graag elke spreker en schrijver toe en ontvang deze met open armen.
Ze verrijken mijn leven met hun opmerkingen en inzichten, waar ik van kan leren.
Leren om de dingen zoals ik ze zie, voel en ken ('weet'), beter te verwoorden.

Ik geloof dat ik nu weer na bed kan ... heu ..., naar bed kan.
Degene die nu gelooft (ik weet dus echt niet of dit nu met een 'd' of 't' geschreven moet worden -ik denk met een 't') dat ik wakker heb gelegen van mijn 'blunder' heeft het mis.
De vogeltjes hebben mij gewekt.

Enne ... Univers, ik weet dat dit met een 'd' en een 't' geschreven moet worden :mrgreen:

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 06 jun 2015, 18:37

Wow ...

Zojuist heb ik het eerder aangehaalde (dit topic) topic van Tammy nog eens nagelezen, zoals ook alles van dit topic.
Prachtig. Ik lees mijn teksten van zowat 2 jaren geleden en mijn tekst van 1 dag geleden.

Gisteren en vandaag heb ik gefietst, gewandeld, gemediteerd en bomen geknuffeld.
Ik heb bepaalde zaken ervaren en ik heb nagedacht.
Vooral over gisteren.
'Moet ik een leraar hebben?' ...
Mijn antwoord is nu: "Ja!" ...

De belangrijkste leraren waren mijn Vader en Moeder, hoe goed of hoe slecht ze het ook deden, ik heb er van geleerd.
Dat begon al heel vroeg en ik had dat beslist nodig.
Ze hebben me geleerd "Papa" en "Mama" te zeggen en ik had ze beslist nodig.
Zou ik ze niet gehad hebben, dan had ik wel weer anderen nodig gehad.

Toen ik ouder en wijzer werd, met name in 2007, hoefde het 'moeten' niet meer van mij.
Het 'gebeurde' of beter gezegd ende geschreven, het 'overkwam' me.

Gisteren was een van die vele dagen waarbij het me 'overkwam' waarbij ik een en ander graag wil toelichten.
Gisteren was het werkelijk bloedheet en ik ben zo iemand, die daar goed tegen kan.
Ik had in de morgen van alles in de tuin gedaan en ging daarna fietsen.
Dat was rond 10:30 uur of zo.

Ik fietste in mijn korte broek en had mijn sandalen aan.
Zonder zonnebrandolie of wat dan ook fietste ik in mijn blote bovenlijf en blote benen in de zon en het voelde héérlijk.
Héérlijk vrij en ik was nog vrijer geweest als ik helemaal naakt zo zijn.
Ik kan nudisten steeds beter begrijpen.

Enfin, ik bewonderde de Natuur en keek mijn ogen uit, alsof het de eerste dag was waarop ik kon zien.
Ik kan dan werkelijk zo blij en gelukkig zijn, dat niemand die emotie van mij kan begrijpen.
Ik heb onderweg een paar traantjes van geluk weggepinkt.

Op een bepaald moment fietste ik een doodlopende weg in naar de Maas.
Een forse en ietwat oudere man liep mij vanuit de Maas over een goed begroeid aardappelveld tegemoet.
Hij had een soort van 'Cesar-hondje' bij zich en ook hij was gekleed zoals ik.
We raakten aan de praat en hij lag met zijn bootje vlakbij in het recreatiegebied wat grensde aan dezelfde aardappel-akker.
Het was een prachtig gezicht, Maasheggen en bloeiende weiden, fluitende vogels en verderop zaten een aantal brandganzen en Indische (streepjes)ganzen.

De man vertelde dat hij 72 jaar was en heeft niet anders dan drie kwartier geklaagd over van alles en nog wat.
"Alle buitenlanders moeten het land uit, er bestaan geen goede Duitsers en elke Pool, Bulgaar, Roemeen en noem maar op waren criminelen."
"De boeren worden genaaid, het Koningshuis is uit de tijd en de regering moeten ze compleet tegen de muur zetten en neerschieten."
"Alle directeuren zijn klootzakken en de werknemers worden genaaid."
"Natuurbeleid is klote en onzin en alles draait om de centen."

Ik heb hem aangehoord en kon er bijna niet tussenkomen.
Hij zag er goed verzorgd uit en was welbespraakt, ondanks al zijn negativiteit.
Al zijn genoemde zaken heb ik getracht te nuanceren maar hij leek onverstoorbaar in zijn meningen.

Ik heb hem gevraagd of hij zich bewust was waar wij stonden te praten en waar wij door omgeven waren.
Of hij de Natuur zag en of hij de vogels hoorde, en ik heb hem gevraagd, nadat hij ook had verteld hoe zijn leefsituatie was, of hij wel gelukkig is?
Hij zij van wel, maar ik 'wees hem op' al dat wat hij zei, waarbij ik nogal wat frustratie beluisterde.
Hij glimlachte maar zei dat we hier in Nederland allemaal gek zijn en begon opnieuw over wat er allemaal niet deugde.

Toen we na drie kwartier 'onze weg' weer gingen, besefte ik dat hij mijn leraar was geweest.
Ik besefte dat ik een gesprek heb gehad met mijzelf, een jaar of 10 - 15 geleden.
Ik voelde een ongelooflijke opluchting dat ik al deze zaken niet meer zo 'beleefde' als destijds en voelde me nóg gelukkiger.
Misschien is de man wel aan de slag gegaan met mijn opmerkingen, want ik heb hem verteld over hoe ik vroeger was en hoe ik nu ben.
Ik heb hem verteld dat ik altijd ben geweest zoals ik nu ben, maar dat ik mij vroeger anders manifesteerde om mijzelf te beschermen.
Ook heb ik uitgelegd dat dat destijds een farce majeure was.

Gedurende het gesprek werd hij wel iets rustiger en misschien is hij er wel over na gaan denken.
Misschien had hij dit gesprek nodig, misschien ook niet.

Ik ging verder met fietsen door het eenzame en prachtige Maasheggenlandschap waarna ik op een grote 'kale vlakte' uitkwam.
Hier wordt een grote plas gecreëerd, maar alles stond vol nu nog vol met prachtige weidebloemen.
Ik fietste over een heel slecht zandpad en een aantal kievieten waren zeer druk om mij heen aan het vliegen.
Plots zag ik een jonkie in een kleine plas water.
De plas was ondiep en het jonkie zocht er volgens mij verkoeling.
Het diertje was doodsbang, maar rende niet weg. Het leek 'uitgeput' van de warmte.
Ik heb het jonkie opgepakt en de kievieten gingen flink tekeer.
Het jonkie voelde heel warm en de temperatuur van de brandende zon, zou hem zeker vermoord hebben.
Ik besloot 'm verderop in de schaduw te zetten bij een wegkruis.
Al lopende draaide ik mij nog een keer om en zag een tweede jonkie langzaam lopen.
Ook dit heb ik gepakt en gecontroleerd of er nog andere jonkies waren.
Niet dus.
Beiden heb ik een poosje 'geknuffeld tegen mijn wang' en dat voelde heerlijk.
De kuikentjes werden ook heel rustig en ik werd nog rustiger.
Ik voelde een enorme liefde maar ook bezorgdheid, wetende dat de Natuur het allemaal zelf oplost.
Toch wilde ik ze er aanvankelijk niet aan overgeven.
Ik had 2 heel jonge leventjes in mijn handen.
Na een 10-tal minuten heb ik ze bij het beschaduwde wegkruis gezet.

Ze liepen niet weg en ik ging op een afstandje staan.
Daarna kwamen de ouders van de jonkies en samen liepen ze verder weg onder de Maasheggen verder weg.
Dat voelde voor mij geweldig.

Ik liep terug naar het kruis en heb daar een half uur gemediteerd.
Ik zag in de wijde omtrek niets anders dan vogels en Natuur.
Ik voelde me heerlijk en dacht na over het gesprek met de man.
Over de jonkies en over de ouders daarvan.

Al dat wat ik beleefde die dag was voor mij 'de leraar' ...
De dag was de leraar en dagen heb ik nodig, anders leef ik niet.

Wauw ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 06 jun 2015, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door univers » 06 jun 2015, 20:41

Ik zou mijn broek maar aanhouden, want anders raak je uit balns. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 06 jun 2015, 20:45

Ik was er al bang voor, leraar Univers :mrgreen:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door entropy » 09 jun 2015, 11:25

Jammer dat er al zoveel tekst in dit topic staat (gelukkig), jammer, omdat het teveel voor me is om te lezen (ik lees moeilijk). Ik reageer wel, omdat ik heel graag een leraar wil om me te begeleiden op mijn spirituele pad. Ik denk dat het nodig is. Ik heb al twee organisaties een mail gestuurd (de ene verwees mij door naar de andere), maar uiteindelijk geen reactie. Wat moet ik nu doen? Is er iemand die me hierbij kan helpen? Het gaat over het Hindoeïsme.

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 09 jun 2015, 11:49

entropy schreef:Jammer dat er al zoveel tekst in dit topic staat (gelukkig), jammer, omdat het teveel voor me is om te lezen (ik lees moeilijk). Ik reageer wel, omdat ik heel graag een leraar wil om me te begeleiden op mijn spirituele pad. Ik denk dat het nodig is. Ik heb al twee organisaties een mail gestuurd (de ene verwees mij door naar de andere), maar uiteindelijk geen reactie. Wat moet ik nu doen? Iser iemand die me hierbij kan helpen? Het gaat over het Hindoeïsme.
Helpen is een van de dingen, die ik het liefst doe. Allereerst een zin uit een wat groter citaat van jezelf:
entropy schreef:... iedereen is zijn eigen redder! :D Vzv je van 'redder' moet spreken overigens. ;)
Zoek het niet bij een religie of wat dan ook Entropy, zoek het bij jezelf en zie, je schreef het zelf al.
Ik lees ook niet gemakkelijk 'lange teksten', maar toch wil ik je adviseren (als je er energie in wil steken - en eigenlijk vraag je daar om-) dit topic en de verwijzingen in de linken, toch te lezen.
Lees het in stukken en neem je de tijd.
Het is leerzaam, maar ook erg leuk.

Succes ;P!

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door entropy » 09 jun 2015, 13:01

Bedankt voor de tip Gast1! Ik heb alles doorgelezen, en het was leerzaam! ;)

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 09 jun 2015, 13:21

Nou is Gast1 natuurlijk wel nieuwsgierig, waar entropy het leerzaam vond ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door entropy » 09 jun 2015, 13:35

Ik noem het voorbeeld van Taigitu over de foto in je kamer: je leert van jezelf. Je leert door observatie, maar die observatie ben je zelf. Nou ja, zoiets dan. Ik moet er nog even over nadenken.

In het Hindoeïsme zijn zowel leraar als leerling elkaars leraar en leerling. Leraar en leerling zijn hetzelfde: zonder leerling geen leraar, en de leerling leert leraar te zijn (van zichzelf, en daarmee leert de leraar). ;) :P

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 09 jun 2015, 14:15

:post: ;P!

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door entropy » 09 jun 2015, 14:46

:loveU: :oops: :mrgreen:

Gast1

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Gast1 » 09 jun 2015, 16:45

:wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door Vitharr » 14 jun 2015, 12:22

Soms moet je les geven, soms moet je een les zijn. En waar ik 'moet' schrijf doel ik niet op een opgelegde verplichting, maar op onvermijdelijkheid. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door taigitu » 26 jun 2015, 09:47

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moet ik een leraar hebben?

Bericht door entropy » 26 jun 2015, 10:01

taigitu schreef:Afbeelding
Grappig: hij/zij eindigt toch weer met een tip! :mrgreen:

Plaats reactie