Het onderbewuste...

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Nathan

Het onderbewuste...

Bericht door Nathan » 11 jun 2015, 21:50

...en het bewuste zijn een.
Ik vergelijk het met een ijsberg. Waarvan symbolisch het bewuste bestaat uit de 10% ijsberg boven het water. 90% van de ijsberg zit onder water, het onderbewuste zeg maar.
Het water geeft de illusie van een bovenkant en een onderkant. Denk je het water weg, dan heb je enkel een ijsberg. Dat ik gebruik voor het bewustzijn zelf, dat zowel het bewuste als het onderbewuste omvat.
Bewustzijn is niet-twee.
Heb je werkelijk het bewustzijn verwerkelijkt, dan liggen het zogenaamde bewuste en het zogenaamde onderbewuste niet meer met elkaar overhoop. Dat ben je Een. Heel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 11 jun 2015, 23:03

Kan je wat concreter worden, Nathan? Hoe ziet dat er uit bij jou, die niet-twee van bewustzijn en onderbewustzijn?
En hoe verhoudt zich dat met intuitie en het collectief onderbewuste?
Of doen deze vragen voor jou niet ter zake? Want dat kan ook natuurlijk. Dan 'weet' je en waarom en hoe je dat 'weet' zal je een worst zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Gast1 » 12 jun 2015, 07:17

Goeie vraag ...

Nathan

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Nathan » 12 jun 2015, 10:21

Zoeker schreef:Kan je wat concreter worden, Nathan? Hoe ziet dat er uit bij jou, die niet-twee van bewustzijn en onderbewustzijn?
En hoe verhoudt zich dat met intuitie en het collectief onderbewuste?

Er bestaat alleen maar bewustzijn, de ervaring van het bewuste en het onderbewuste heeft te maken met een diep liggende innerlijke conditionering, die ik het zelfbeeld noem. Hoe je kijkt naar jezelf en alle gevolgen daaruit.
Dat zelfbeeld is zeg maar het water in het voorbeeld. Dat je duidelijk de ervaring geeft van een deel boven het water en een deel van het ijs onder water. Wat boven is, kennen we dan als het bewuste, niet waar?
Zo ga je slapen en word je dagelijks weer wakker. Je hebt het gevoel ergens dat je even bent weggeweest. Nou, dat gevoel, die ervaring kan verdwijnen: zodat je nimmer meer het gevoel hebt, de ervaring, dat je bent weggeweest of ergens weer aanwezig bent. Omdat de scheidslijn tussen het bewuste en onderbewuste niet meer bestaat.

Omdat er alleen maar sprake is van bewustzijn kun je ook niet zeggen waar echt de scheidslijn ligt tussen jouw 'intuïtie' en het 'collectieve onderbewuste'.
Zoeker schreef:Want dat kan ook natuurlijk. Dan 'weet' je en waarom en hoe je dat 'weet' zal je een worst zijn.
:D

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Het onderbewuste...

Bericht door entropy » 12 jun 2015, 10:32

Lijkt op de omslag van "Het slimme onderbewuste" van Ap Dijksterhuis.

Ikzelf heb ooit een keer gelezen dat je onbewuste eigenlijk een veel en veel grotere capaciteit heeft als je bewuste, sneller werkt en veel meer toegang heeft tot het geheugen. Je kunt bewustzijn trainen gebruik te maken van het onderbewuste. Dat heb ik de afgelopen jaren gedaan. Je gaat dan heel intuïtief functioneren, iets dat ik van nature al deed. Nadeel in mijn geval is dat ik er impulsief van kan worden. Ik merk dat ik heel veel problemen op kan lossen die voor de gemiddelde mens een mysterie blijven, door te schrijven in mijn dagboek. Ik weet natuurlijk ook niet alles en blijf een mens met beperkingen, voor de duidelijkheid... ;)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door taigitu » 12 jun 2015, 10:53

entropy schreef:Lijkt op de omslag van "Het slimme onderbewuste" van Ap Dijksterhuis.

Ikzelf heb ooit een keer gelezen dat je onbewuste eigenlijk een veel en veel grotere capaciteit heeft als je bewuste, sneller werkt en veel meer toegang heeft tot het geheugen. Je kunt bewustzijn trainen gebruik te maken van het onderbewuste. Dat heb ik de afgelopen jaren gedaan. Je gaat dan heel intuïtief functioneren, iets dat ik van nature al deed. Nadeel in mijn geval is dat ik er impulsief van kan worden. Ik merk dat ik heel veel problemen op kan lossen die voor de gemiddelde mens een mysterie blijven, door te schrijven in mijn dagboek. Ik weet natuurlijk ook niet alles en blijf een mens met beperkingen, voor de duidelijkheid... ;)
Inderdaad Entropy, ik herken de foto van de omslag ook.
http://www.flowresulting.nl/boeksamenva ... onbewuste/
Hier staat ook een en ander te lezen over de inhoud van het boek.

Het valt me op dat je veel rustiger over komt in je schrijven dan een poos geleden.
Mooi zoals ik je lees in het topic over het Hindoeïsme dat je opende.
Een dagboek is een goed instrument om dingen van je af te schrijven en door afstand te
creëren tussen jou en hetgeen je beschrijft. Het helpt ons om duidelijkheid te verkrijgen
en het verwerken van emoties. En impulsief zijn kan ook heel goed zijn in sommige
situaties.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 12 jun 2015, 12:04

Nathan schreef: Er bestaat alleen maar bewustzijn, de ervaring van het bewuste en het onderbewuste heeft te maken met een diep liggende innerlijke conditionering, die ik het zelfbeeld noem. Hoe je kijkt naar jezelf en alle gevolgen daaruit.
In mijn optiek is het zelfbeeld iets wat in het brein vast legt.
Idd, dat is een conditionering waar je aan kan ontsnappen.
Dat zelfbeeld is zeg maar het water in het voorbeeld. Dat je duidelijk de ervaring geeft van een deel boven het water en een deel van het ijs onder water. Wat boven is, kennen we dan als het bewuste, niet waar?
Toch blijft bewust en onderbewust gescheiden. Alleen komen zaken op raadselachtige manier terecht in het bewuste denken.
Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.
Zo ga je slapen en word je dagelijks weer wakker. Je hebt het gevoel ergens dat je even bent weggeweest. Nou, dat gevoel, die ervaring kan verdwijnen: zodat je nimmer meer het gevoel hebt, de ervaring, dat je bent weggeweest of ergens weer aanwezig bent. Omdat de scheidslijn tussen het bewuste en onderbewuste niet meer bestaat.
Tijdens de slaap gaan de hersens in een lage frequentie. Feitelijk wordt er dan (afgezien van dromen) gestopt met verschijnen in bewustzijn.
Dwz: het bewustzijn is er wel maar er gebeurd niks. Zoals ik het ervaar zijn dromen wel te herinneren, maar alleen als ik wakker wordt uit een droom. In feite is een droom net zo echt als waken. Zij het dat een droom verzonnen is en dat wat wij 'werkelijkheid' noemen ook.
Omdat er alleen maar sprake is van bewustzijn kun je ook niet zeggen waar echt de scheidslijn ligt tussen jouw 'intuïtie' en het 'collectieve onderbewuste'.
Dat denk ik ook. Ik kan alleen onderscheiden aan de hand van de informatie. Soms is het duidelijk afkomstig van mij zelf, soms pertinent niet van mij zelf. En vaak weet ik het niet.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Gast1 » 12 jun 2015, 16:23

entropy schreef:Lijkt op de omslag van "Het slimme onderbewuste" van Ap Dijksterhuis.
Lijkt ook op de ijsberg van Sigmund Freud.
Kijk maar of op de ijsberg van iemand anders, zoals:
Angelique Bijlaart of Dr. Bruce Lipton of talloze anderen die het verbieden om 'hun ijsberg' te gebruiken.

Tjsa ... er drijven nogal wat ijsbergen op zee, je ziet slechts het bedrieglijke topje wat voortborduurt op het origineel.

Nathan

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Nathan » 13 jun 2015, 11:27

entropy schreef:Lijkt op de omslag van "Het slimme onderbewuste" van Ap Dijksterhuis.

Ikzelf heb ooit een keer gelezen dat je onbewuste eigenlijk een veel en veel grotere capaciteit heeft als je bewuste, sneller werkt en veel meer toegang heeft tot het geheugen. Je kunt bewustzijn trainen gebruik te maken van het onderbewuste. Dat heb ik de afgelopen jaren gedaan. Je gaat dan heel intuïtief functioneren, iets dat ik van nature al deed. Nadeel in mijn geval is dat ik er impulsief van kan worden. Ik merk dat ik heel veel problemen op kan lossen die voor de gemiddelde mens een mysterie blijven, door te schrijven in mijn dagboek. Ik weet natuurlijk ook niet alles en blijf een mens met beperkingen, voor de duidelijkheid... ;)
Ja, dat boek van Ap is zeker de moeite van het lezen waard, wat dit gebied betreft.

Daarin staat ook het advies, als je een belangrijke beslissing moet nemen, nog een nachtje erover te slapen. Omdat je op die manier ruimte geeft aan het onderbewuste! ;)

Nathan

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Nathan » 13 jun 2015, 11:39

Zoeker schreef:
Toch blijft bewust en onderbewust gescheiden. Alleen komen zaken op raadselachtige manier terecht in het bewuste denken.
Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.
Het is een denkbeeldige afscheiding (gesymboliseerd door het water dat de ijsberg omringt) die in werkelijkheid niet bestaat, je kunt volgens mij niet zeggen waar het bewuste begint of waar het onderbewuste begint. Onderbewust waarnemen is net als bewust waarnemen: waarnemen. ;) Toch is het ook waar wat jij schrijft: 'Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.'

Nathan

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Nathan » 13 jun 2015, 11:45

Gast1 schreef:Lijkt ook op de ijsberg van Sigmund Freud.
Dr. Bruce Lipton of talloze anderen die het verbieden om 'hun ijsberg' te gebruiken.

Tjsa ... er drijven nogal wat ijsbergen op zee, je ziet slechts het bedrieglijke topje wat voortborduurt op het origineel.
Het is een bekend algemeen voorbeeld.
Alleen wordt er gezegd tegenwoordig dat het onderbewuste zo'n 95% het werk doet of zelfs meer. Dus gaat ergens die vergelijking met die ijsberg niet op, met 90%. Maar het voorbeeld is heel sprekend.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 13 jun 2015, 12:25

Nathan schreef:
Zoeker schreef:
Toch blijft bewust en onderbewust gescheiden. Alleen komen zaken op raadselachtige manier terecht in het bewuste denken.
Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.
Het is een denkbeeldige afscheiding (gesymboliseerd door het water dat de ijsberg omringt) die in werkelijkheid niet bestaat, je kunt volgens mij niet zeggen waar het bewuste begint of waar het onderbewuste begint. Onderbewust waarnemen is net als bewust waarnemen: waarnemen. ;) Toch is het ook waar wat jij schrijft: 'Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.'

Nou ja, de scheiding die ik zie is dat ik een gedachte zelf lijk te denken en alles uit het onderbewuste niet.
Dat is een conditionering die telkens weer bevestigd wordt. Je kan stellen dat beiden in bewustzijn verschijnen, maar dan nog ervaar ik telkens het verschil. Zodat telkens de conditionering weer bevestigd wordt.

En conditioneringen omzeilen is niet gemakkelijk.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 13 jun 2015, 12:28

Nathan schreef:
Daarin staat ook het advies, als je een belangrijke beslissing moet nemen, nog een nachtje erover te slapen. Omdat je op die manier ruimte geeft aan het onderbewuste! ;)
Dit kan ik bevestigen. Niet alleen beslissingen, maar ook vraagstukken kan je aan het onderbewuste voor leggen.
Best kans dat je midden in de nacht wakker schiet en het weet.

(niet te verwarren met piekeren in bed)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Gast1 » 13 jun 2015, 12:37

Zoeker schreef:
Nathan schreef: Daarin staat ook het advies, als je een belangrijke beslissing moet nemen, nog een nachtje erover te slapen.
Omdat je op die manier ruimte geeft aan het onderbewuste! ;)
Dit kan ik bevestigen.
Ik ook en inderdaad, niet te verwarren met piekeren in bed.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Het onderbewuste...

Bericht door entropy » 13 jun 2015, 19:00

Zoeker schreef:
Nathan schreef:
Zoeker schreef:
Toch blijft bewust en onderbewust gescheiden. Alleen komen zaken op raadselachtige manier terecht in het bewuste denken.
Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.
Het is een denkbeeldige afscheiding (gesymboliseerd door het water dat de ijsberg omringt) die in werkelijkheid niet bestaat, je kunt volgens mij niet zeggen waar het bewuste begint of waar het onderbewuste begint. Onderbewust waarnemen is net als bewust waarnemen: waarnemen. ;) Toch is het ook waar wat jij schrijft: 'Alsof je iets wordt aangereikt terwijl je er niet eens om vroeg.'

Nou ja, de scheiding die ik zie is dat ik een gedachte zelf lijk te denken en alles uit het onderbewuste niet.
Dat is een conditionering die telkens weer bevestigd wordt. Je kan stellen dat beiden in bewustzijn verschijnen, maar dan nog ervaar ik telkens het verschil. Zodat telkens de conditionering weer bevestigd wordt.

En conditioneringen omzeilen is niet gemakkelijk.
Het verschil is dat alleen het bewuste 'zich bewust is', en het onbewuste niet; derhalve is het logisch dat je je niet bewust bent van de onderbewuste! :P

Je hoeft geen 'moeite te doen' je onderbewuste te proberen bewust te worden; dat doet het onderbewuste voor je als je erom vraagt.

Wat precies te aard van dit principe is is mij niet bekend. Zo kan het zijn dat gedeelten van het onderbewuste bewust worden op sommige momenten, maar het kan ook zijn dat het onderbewuste een aparte plek is dat 'informatie' naar het bewuste stuurt.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 13 jun 2015, 19:48

foutje
Laatst gewijzigd door Zoeker op 13 jun 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 13 jun 2015, 19:55

entropy schreef: Het verschil is dat alleen het bewuste 'zich bewust is', en het onbewuste niet; derhalve is het logisch dat je je niet bewust bent van de onderbewuste! :P
Alles verschijnt in bewustzijn. (je bent je bewust van iets, dat kan een gedachte zijn, maar ook een gevoel)
Van het onderbewuste ben je dus niet bewust, maar verschijnt wel als je het nodig hebt zonder dat je dat 'doet'.
Je hoeft geen 'moeite te doen' je onderbewuste te proberen bewust te worden; dat doet het onderbewuste voor je als je erom vraagt.
Dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. Het onderbewustzijn laat zaken in mijn bewustzijn verschijnen waar ik expliciet niet om gevraagd heb om de reden dat ik er het bestaan niet van af wist. Maw: er is een 'weten buiten het (mijn) weten'.
Ik kan kennelijk een beroep doen op het onderbewustzijn. Ik schrijf 'het' omdat het kennelijk afkomstig is van buiten mijn entiteit.
Wat precies te aard van dit principe is is mij niet bekend. Zo kan het zijn dat gedeelten van het onderbewuste bewust worden op sommige momenten, maar het kan ook zijn dat het onderbewuste een aparte plek is dat 'informatie' naar het bewuste stuurt.
Ik maak een nadrukkelijk onderscheid tussen conditioneringen en het onderbewuste. Conditioneringen zijn leringen welke in mijn brein zijn vastgelegd door een vroeger leerproces. Zo is het zien van een 50KM bord een conditionering om vaart te minderen. Daar hoef ik niet bewust over na te denken. Doch het onderbewuste gedraagt zich heel anders. Nav recente ervaringen heeft het mijn aandacht. Omdat ik gemerkt heb dat het onderbewuste zich anders gedraagt dan vroeger.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Het onderbewuste...

Bericht door Zoeker » 13 jun 2015, 19:57

Ik kan kennelijk een beroep doen op het onderbewustzijn. Ik schrijf 'het' omdat het kennelijk afkomstig is van buiten mijn entiteit.
Ik breng dit fout. Een beroep doen op het onderbewustzijn kan niet. Maar mijn 'staat van zijn' is wel van invloed op het onderbewustzijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie