Leve de vergrijzing!

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Leve de vergrijzing!

Bericht door Susan » 18 jun 2015, 16:58

Ik zie het niet zwaarmoedig in, maar dit is wel een hele optimistische man zo te merken aan wat je in bepaalde stukken leest... [think]

Leve de vergrijzing!

Ouder worden in een nieuwe tijd

Vergrijzing. We lezen er dagelijks over in de krant. Het begrip wordt geassocieerd met enorme problemen: overvolle bejaarden- en verzorgingshuizen, een onbetaalbare gezondheidszorg, dementie, aftakeling en ga zo maar door. Oud worden lijkt zo ongeveer het ergste wat een mens kan overkomen, en de vergrijzing is maatschappelijk gezien een ramp. Dit is de teneur van wat we lezen.

Iedereen wordt ouder. Met iedere seconde die verstrijkt worden we allemaal een beetje ouder. Het is een natuurlijk proces waaraan alle levende wezens onderworpen zijn. Hoe kan het zijn dat we een proces dat zo natuurlijk is met z’n allen zo zijn gaan verafschuwen? Is er iets mis met de natuur? Of is er iets mis met onszelf, onze manier van denken over ouder worden?

Hoe denken oude mensen zelf eigenlijk over die gevreesde oude dag? Uit onderzoek naar geluk versus leeftijd blijkt dat er sprake is van een U-vormige curve. Jonge en oude mensen zijn het gelukkigst. In het midden van je leven is de kans groter dat je ongelukkig bent dan in je jeugd of op je oude dag. Uit het onderzoek blijkt nota bene dat oude mensen zelfs nog iets gelukkiger zijn dan jonge mensen! 1)

Hoe is dit mogelijk? Hoe kan het dat als oud worden kennelijk zoveel problemen met zich mee brengt, mensen zich doorgaans dan toch gelukkiger gaan voelen?


Ouder worden: hoe het niet moet

Als we ouder worden, begint de weg omhoog weer, terug naar de ziel. We mogen gaan loslaten, het dieptepunt van onze duik in de materiële sfeer is voorbij. We gaan weer omhoog, keren terug naar de oorsprong. De natuurlijke beweging van het ouder worden is een groei naar het licht, naar de ziel toe. Vanuit spiritueel standpunt gezien word je dus meer in plaats van minder: wijsheid, zelfvertrouwen en levensgeluk nemen toe. De natuurlijk ouder wordende mens wordt er zich in sterke mate bewust van dat hij veel meer is dan zijn aardse ik. Hij realiseert zich dat zijn werkelijke zijn uitstijgt boven de rollen die hij heeft gespeeld in de materiële sfeer van de aarde. Hij begint weer te beseffen wie hij werkelijk is: een eeuwig wezen van levend licht.

Maar er is een probleem. We leven in een maatschappij waarin het geloof overheerst dat de fysieke werkelijkheid álles is, dat het daar allemaal om draait, en dat oud worden een slechte zaak is. Mensen zijn zich helemaal gaan identificeren met hun fysieke lichaam. Oud worden wordt geassocieerd met verlies en aftakeling, wordt gezien als een beweging in de richting van het niets. Hierdoor is er bij veel mensen sprake van verzet tegen de beweging van het oud worden. Dit verzet zorgt ervoor dat de natuurlijke beweging omhoog, naar de ziel, naar meer vreugde en licht, wordt onderbroken. Je verzetten tegen de beweging van het ouder worden werkt averechts en het werkt als een self-fulfilling prophecy: wat je vreest wordt waar omdat je het vreest. Het verzet zorgt ervoor dat het bewustzijn zich vastklampt aan de fysieke sfeer en het lichaam. Dit vastklampen, het zich afwenden van het eigen innerlijke licht, heeft een aantal tragische gevolgen voor de ouder wordende mens.

- Om te beginnen heeft het ouder wordende lichaam extra zielelicht nodig om gezond te blijven. Naarmate het bewustzijn zich tijdens de ouderdom weer meer verbindt met de wereld van de ziel, gaat de energie vanuit de spirituele wereld sterker doorstromen naar het lichaam. Het lichaam deelt als het ware in het licht en geluk dat in de sfeer van de ziel ontdekt wordt, en dit geeft het lichaam extra kracht en gezondheid. De kwaaltjes van de oude dag hebben er minder vat op.

Maar als het bewustzijn zich niet richt op dit licht, maar zich vastklampt aan het fysieke, moet het lichaam deze extra energie missen. Dit vergroot de kans op problemen met de gezondheid.

- In brede zin is de maatschappelijke functie van de ouder wordende mens het uistralen van spiritueel licht naar de samenleving toe. Oudere mensen kunnen door hun levenservaring en hun toenemende verbinding met de sfeer van de ziel de levens van jongere mensen positief beïnvloeden door hun wijsheid, inzicht en mededogen. Iedereen voelt bij oudere mensen van nature een bepaalde wijsheid en rust. Je kunt je echt gezien voelen door iemand die met geduld en aandacht naar je luistert. De positieve invloed van ouderen kan natuurlijk allerlei vormen aannemen: van een invloedrijke spirituele persoonlijkheid, tot een lieve wijze oma waartoe de hele familie zich wendt om raad. Maar er zijn ook schrijvers, kunstenaars en therapeuten die op zeer hoge leeftijd hele bijzondere dingen doen en anderen ongekend weten te inspireren. Oude mensen vormen de verbinding tussen de wereld van het tijdloze en de praktische wereld van alledag.

Een maatschappij waarin de waarde van de ouderdom niet wordt gezien is dan ook een maatschappij waarin het contact met het spirituele verloren is geraakt. We zien dan een volledig op hol geslagen samenleving: kijk om je heen.

- Ook voor de ouder wordende mens zelf is het tragisch als de natuurlijke plaats in de maatschappij niet wordt ingenomen. Er wordt dan géén plaats meer ingenomen; als oudere lijkt je rol uitgespeeld. Het gevolg is eenzaamheid en het leven in een kleine, saaie wereld. Juist op de leeftijd waarop een mens bij uitstek geschikt is voor geestelijk en spiritueel werk wordt hij uitgerangeerd. Ooit gehoord van een schrijver of kunstenaar die stopte op zijn vijfenzestigste? Denk eens in welke schitterende boeken en kunstwerken wij zouden missen als deze mensen zich ook aan de krankzinnige regel moesten houden van het stoppen met werken op je vijfenzestigste? Op dit moment ben ik de onlangs verschenen autobiografie aan het lezen van de in 1925 geboren Claude Lanzmann (maker van de beroemde film Shoah).4) Op iedere bladzijde word ik getroffen door de enorme eruditie, levenswijsheid en rijkdom van dit boek. Volgens de normen van onze samenleving had die man al meer dan 20 jaar lang niets moeten doen! Absurd. Oudere mensen worden klein gemaakt en maken zichzelf klein: aftakeling in psychisch en lichamelijk opzicht is het gevolg.


Ouder worden: zeven tips op weg naar het licht

Op een natuurlijk manier oud worden in onze samenleving, waarin zo negatief wordt gedacht over de ouderdom, vereist een ommezwaai in het denken. Hier enkele tips.

1) Vergeet alles wat de maatschappij zegt en denkt over het ouder worden, oude mensen en vergrijzing.

De maatschappelijke visie op het ouder worden is een niet spirituele. De mens wordt niet gezien als een bezield, spiritueel wezen, maar als een fysiek organisme dat geleidelijk aan steeds verder aftakelt. Maar dit klopt dus gewoon niet. Ieder mens die met een open hart en een open geest naar het leven kijkt, komt tot de ontdekking dat er meer is. Dat het leven een spirituele dimensie heeft, en dat die spirituele dimensie veel fundamenteler is dan de fysieke. Juist een ouder mens kan met die dimensie makkelijker contact maken, en er inspiratie en kracht uit putten.

2) Besef dat er niets verloren gaat

Niets en niemand raakt verloren in de nacht, alles van waarde blijft. Eén van de eerste ontdekkingen die we doen als we gestorven zijn en de andere zijde betreden, is dat alles er nog is. Alle mooie ervaringen, onze familieleden en de mensen die we lief hadden, de wereld van onze jeugd, de vrienden van vroeger – alles is er nog. En we kunnen er contact mee maken, het opnieuw beleven als we willen. Het is er allemaal daar – voor ons. Juist door mee te gaan met de stroom van het leven, met het oud worden, reiken we uit naar deze tijdloze wereld waar al het wezenlijke bewaard wordt. Als we durven los te laten, kunnen we dit innerlijke weten toelaten. Het is dit weten – het besef dat niets verloren gaat – dat rust en vrede schenkt.

3) Treed naar buiten. Oud zijn is de levensfase om je licht te laten stralen. Hiermee dien je de maatschappij en je medemens.

Jongere mensen begrijpen vaak niets van ouderen. Hoe kunnen die zo rustig, vredig en schijnbaar gelukkig zijn terwijl ze dagelijks geconfronteerd worden met aftakeling, terwijl de dood zo dicht bij is? Hoe kan iemand die kaal is gelukkig zijn? Het antwoord is dat ouderen over een innerlijk weten beschikken dat jongeren niet hebben. Een ouder mens is doorgaans getekend en gerijpt door levenservaringen die hem milder en bedachtzamer stemmen dan de gemiddelde jonge mens. Een ouder mens heeft vaker moeten loslaten en overgeven. Hieruit kan een innerlijk weten groeien dat rust en geluk brengt. Ouderen zouden de maatschappij en hun (jongere) medemensen een enorme dienst bewijzen als ze dit weten wat meer zouden uitspreken. Kijk eens eerlijk naar wat de wereld nodig heeft: nieuwe telefoons, snellere auto’s? Nee: wijsheid, rust en vrede. Is dat niet wat ouderen te geven hebben?

4) Ga de ideeën van anderen relativeren. Neem ze niet zo serieus.

Het leven is een spel. De mensen (lees: volwassenen) die er middenin zitten, gaan helemaal in het spel op, ze nemen hun rol heel serieus. Laat je niet teveel meeslepen door het spel, kijk ernaar van een afstandje, kijk er doorheen, en zie de spelers die hun rol spelen. Door de menselijke samenleving als een spel te zien, wordt het makkelijker de ideeën, normen en verwachtingen die daarin gelden, los te laten. Dit geeft je innerlijk de ruimte om nieuwe energieën en inzichten toe te laten, die horen bij een andere levensfase.

5) Vertrouw op het leven

Ouder worden is jezelf overgeven, je overgeven aan een natuurlijk proces.
Vertrouw op het leven. Vertrouw er op dat het leven je zal brengen wat bij je past. Let wel: past bij de persoon die je nu bent, niet bij de persoon die je was.
Door het verleden los te laten en je over te geven, kunnen hele nieuwe dingen op je pad komen, kun je nieuwe kanten van jezelf ontdekken. Een gevoel van leegte en verlies ontstaat door vast te houden aan het oude, door vast te houden aan iets dat niet meer bij je past. Vertrouw op het leven en laat los.

6) Vertrouw ook jezelf

Geloof eens werkelijk dat wijsheid met de jaren komt. Vertrouw op die wijsheid. Maak je niet kleiner dan je bent. De hele maatschappij probeert oude mensen al klein te maken, ga daar niet in mee. Laat jezelf zien. Wees niet bang je wijsheid te delen met anderen, wees niet bang je plaats in te nemen. Er zijn bijvoorbeeld veel oude mensen die contact met overleden familieleden voelen. Daar durven ze niet over te praten uit angst niet serieus genomen te worden. Wees niet bang, laat die angst los. Praat er openlijk over.

7) Identificeer je niet langer met je lichaam en de fysieke wereld, maar met je bewustzijn.

Jezelf identificeren met je ervaring in de fysieke wereld is leuk en interessant zolang het een spel is. Je gaat even helemaal in iets op, en dan laat je het weer los. Daardoor groeit je bewustzijn. Iedere ervaring is een verrijking. Als het jezelf identificeren met rollen in de fysieke wereld op natuurlijke wijze gebeurt, verloopt het volgens een bepaald ritme. Je voelt dan vanzelf aan wanneer het tijd is om een ervaring of rol los te laten en weer te beseffen wie je werkelijk bent. Dit hoort er te gebeuren als je ouder wordt.

Stel je voor dat je in een auto rijdt. Als je denkt dat je de auto bént, is het heel erg als er iets mis gaat met de auto. Als je beseft dat je de bestuurder bent, is het allemaal niet zo erg: je weet dat je de auto niet bent, dat je er gewoon uit kunt stappen.

Ga eens voor de spiegel staan en kijk er in. Kijk naar je gezicht: dat wordt ouder. Maar daarachter zit iets dat niet ouder wordt, dat tijdloos is: je bewustzijn. Voel dat. Door je te identificeren met je bewustzijn, en niet met je ouder wordende lichaam, ga je mee met de natuurlijke beweging van het ouder worden. Het contact met wie je echt bent, met de spirituele sfeer van de ziel, verdiept zich. Dit brengt innerlijke rijkdom en licht voort. Mensen die dit doen, stralen wijsheid en vrede uit.


De zegen van de vergrijzing

Vergrijzing is een zegen.
Om te beginnen zijn oudere mensen gelukkiger, dus vergrijzing betekent meer gelukkige mensen in onze samenleving, dus wordt de samenleving als geheel gelukkiger. Vergrijzing betekent ook het einde van een rampzalige bevolkingsexplosie die de ondergang van zoveel dieren en plantensoorten betekent. We zijn op weg naar een toekomst met minder mensen en dus meer ruimte voor de natuur, een toekomst met meer geluk en vrede.
Door de vergrijzing wordt het onmogelijk om ouderen te negeren en weg te stoppen. De vergrijzing dwingt de samenleving om ouderen hun natuurlijke plaats te laten innemen. Ook ouderen zelf worden gedwongen die plaats in te gaan nemen. Aan de waanzin dat mensen die spiritueel gezien hun meest vruchtbare leeftijd bereiken, niets meer mogen doen, komt een einde. Dit betekent dat ouderen zich niet langer zullen verbergen, maar hun licht laten stralen. Overal waar ze gaan, brengen ze wijsheid, vrede en rust. Ze zullen de op hol geslagen mensheid verbinden met de tijdloze werkelijkheid van de ziel en erkend worden om hun vanzelfsprekende wijsheid. Het resultaat zal een samenleving zijn die gebaseerd is op innerlijk weten en leven in harmonie met elkaar en de aarde, en niet langer op het najagen van uiterlijk succes en uitbuiting van onze planeet. Het zal ook een samenleving zijn waarin er minder angst is voor de dood en de ouderdom. Iedereen zal duidelijker beseffen dat dit de weg terug is naar het licht, naar onze oorsprong.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik 55 – maar ik voel me veel ouder. Ik heb me altijd al veel ouder gevoeld dan ik ben. Als kind werd ik soms al opa genoemd – en dat is heerlijk!!

© Gerrit Gielen 2011

en hier kan je de rest lezen:
http://www.gerrit-gielen.nl/ouder.htm
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 18 jun 2015, 18:52

Ik heb het nog niet gelezen.
Dat ga ik nog doen, maar ik 'deponeer' al vast iets ...

De meeste oudere mensen die ik ken, zijn ongelooflijke en ondankbare zeurkousen.
Ik 'ken' er nogal wat die over allerlei onbenulligheden treuren en jammeren.
Zaken die ze 'uitvergroot' hebben en die ze niet los kunnen laten.
Gejammer over het vallend blad in hun tuin en 'dat ze niet meer zo goed kunnen'.
Gejammer over hoe het nu gaat 'en hoe goed het vroeger was'.

Mijn dochter heeft jaren lang als vakantiehulp geserveerd op diverse terrassen.
De meest lastige mensen waren de oudere mensen.
Vooral de oudere zakenmensen, die gepensioneerd waren.
Meestal waren het de 'goed geklede nette mensen' ...

Ik ga het stuk lezen, maar dat doe ik morgen.
Ik ben gisteren naar de dokter geweest.
Een slijmbeursontsteking in de heup.
Ik heb gelijk gewag gemaakt van mijn stijve rug en mijn verkrampte onderarmen.
Vandaag gaat het iets beter, maar gisteren kwam ik bijna niet uit de auto.

Straks eens proberen of ik nog een beetje kan trainen.
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Ik hoop maar dat de zomer gaat doorbreken en het mag ook wel eens gaan regenen.
Hartstikke droog buiten én koud verdikke ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door univers » 18 jun 2015, 20:44

Straks eens proberen of ik nog een beetje kan trainen.
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Ik hoop maar dat de zomer gaat doorbreken en het mag ook wel eens gaan regenen.
Hartstikke droog buiten én koud verdikke ...
Dat zijn tekenen van een zeurpiet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Fenna » 18 jun 2015, 21:23

Ja, de eerste tekenen zijn er al bij Gast1 :wink:
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Susan » 18 jun 2015, 22:14

Gast1 schreef:Ik heb het nog niet gelezen.
Dat ga ik nog doen, maar ik 'deponeer' al vast iets ...

De meeste oudere mensen die ik ken, zijn ongelooflijke en ondankbare zeurkousen.
Ik 'ken' er nogal wat die over allerlei onbenulligheden treuren en jammeren.
Zaken die ze 'uitvergroot' hebben en die ze niet los kunnen laten.
Gejammer over het vallend blad in hun tuin en 'dat ze niet meer zo goed kunnen'.
Gejammer over hoe het nu gaat 'en hoe goed het vroeger was'.

Mijn dochter heeft jaren lang als vakantiehulp geserveerd op diverse terrassen.
De meest lastige mensen waren de oudere mensen.
Vooral de oudere zakenmensen, die gepensioneerd waren.
Meestal waren het de 'goed geklede nette mensen' ...
Dat zijn mijn ervaringen ook, en m'n zoon werkt al jaren in verpleeghuizen waar het
juist daar de zwakkeren/zieken zijn die minder zeuren lijkt het wel dan die nog zelfstandig
alles zelf goed kunnen doen. Daarom vond ik hem zo optimistisch zie je.
Ik zou deze man nog wel eens willen horen over pakweg 15 jaar, want natuurlijk zijn
er ook aardig wat mensen bezig zoals hij het voor zich ziet en zou kunnen gaan, maar een aantal van de ouderen kunnen behoorlijke zeurkousen en doordrammers zijn. Ook juist die nog heel gezond zijn zoals ik eerder al zei.
Ik ga het stuk lezen, maar dat doe ik morgen.
Ik ben gisteren naar de dokter geweest.
Een slijmbeursontsteking in de heup.
Ik heb gelijk gewag gemaakt van mijn stijve rug en mijn verkrampte onderarmen.
Vandaag gaat het iets beter, maar gisteren kwam ik bijna niet uit de auto.

Straks eens proberen of ik nog een beetje kan trainen.
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Ik hoop maar dat de zomer gaat doorbreken en het mag ook wel eens gaan regenen.
Hartstikke droog buiten én koud verdikke
:rolfl:
Hier dacht ik ook meteen 'oud zijkerdje in dop' oefent alvast voor later...
En dan komt heel mooi Fenna haar advies/onderschrift van pas:
Neem de tijd om te lachen, het is muziek voor de ziel.
Even serieus nu, beterschap Gast1, dat is vervelend zeg en kan erg
pijnlijk zijn dan bij alles wat je doet he.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 19 jun 2015, 05:30

Gast1 schreef:
Ik ga het stuk lezen, maar dat doe ik morgen.
Ik ben gisteren naar de dokter geweest.
Een slijmbeursontsteking in de heup.
Ik heb gelijk gewag gemaakt van mijn stijve rug en mijn verkrampte onderarmen.
Vandaag gaat het iets beter, maar gisteren kwam ik bijna niet uit de auto.

Straks eens proberen of ik nog een beetje kan trainen.
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Ik hoop maar dat de zomer gaat doorbreken en het mag ook wel eens gaan regenen.
Hartstikke droog buiten én koud verdikke ...

Hee amigo, je moet mij ook niet nadoen met een slijmbeursontsteking he ? :wink:
Bij mij in schouder en jij dus in de heup.
Heel veel beterschap! :loveU:

Susan, ik reageer later op jouw topic.
Zeer interessant.
Ik moet er even voor gaan zitten, zal zo gauw mogelijk reageren.

Niet teveel schrikken straks, want het zal een zeer temperamentvol stukje worden. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 19 jun 2015, 10:40

Auwtschj :shock: een schouderkapsel ontsteking.
Ik heb dat ooit één keer gehad en ik heb een heel hoge pijngrens, maar dát heb ik toch behoorlijk gevoeld.
Jij ook heel veel beterschap Tammy.

Zo ... en nu zal ik mij eens even 'verdedigen' :mrgreen:
Ik schreef dit:
Gast1 schreef:Straks eens proberen of ik nog een beetje kan trainen.
Vroeger ging het toch allemaal maar een stuk gemakkelijker ...
Ik hoop maar dat de zomer gaat doorbreken en het mag ook wel eens gaan regenen.
Hartstikke droog buiten én koud verdikke ...
... en dat was natuurlijk flauwekul.
Yep, ik heb een slijmbeursontsteking in mijn heup en slik 2x daags 500 milligram 'Naproxen'.
Ik heb verkrampingen in mijn onderarmen en een beetje een stijve onderrug en heb moeite om in en uit de auto te stappen.
Inmiddels zit ik in een aantal heel onprettige procedures die al ruim 2,5 voortduren.

Normaliter dus alle reden om te gaan klagen.
Forget-it :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Toen ik hoorde dat ik een slijmbeursontsteking had ben ik een flink stuk gaan fietsen met redelijk harde wind.
Dat was verleden woensdag, ik ben gisterenavond redelijk flink gaan trainen en verder 'laat ik er mij niet onder krijgen'.

Ik heb een 'ijzeren wil' volgens mijn advocaat, mediator én psychiater ... mijn huisarts begrijpt niet dat ik niet méér pijn heb, dan dat ik laat zien.
Maar dat zei hij al vele jaren eerder, toen ik een heuse en fikse blaas- en prostaatontsteking tegelijkertijd had.
Hij begreep toen ook niet dat ik geen koorts had en niet op bed lag, terwijl ik overigens ook een PSA-waarde had van 17,4.

Blijkbaar heb ik een hoge pijngrens.

Há !!
Nee, ik ben geen klagende ouwe ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door univers » 19 jun 2015, 11:33

Niet teveel schrikken straks, want het zal een zeer temperamentvol stukje worden. :mrgreen:
Ik sta stand by.Afbeelding
Yep, ik heb een slijmbeursontsteking in mijn heup en slik 2x daags 500 milligram 'Naproxen'.
En helpen die pillen ?
Ik heb verkrampingen in mijn onderarmen en een beetje een stijve onderrug en heb moeite om in en uit de auto te stappen.
Ik gebruikte een Afbeelding
Nee, ik ben geen klagende ouwe ...
Geloof het, of niet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Zoeker » 19 jun 2015, 12:28

Susan schreef: Hoe denken oude mensen zelf eigenlijk over die gevreesde oude dag? Uit onderzoek naar geluk versus leeftijd blijkt dat er sprake is van een U-vormige curve. Jonge en oude mensen zijn het gelukkigst. In het midden van je leven is de kans groter dat je ongelukkig bent dan in je jeugd of op je oude dag. Uit het onderzoek blijkt nota bene dat oude mensen zelfs nog iets gelukkiger zijn dan jonge mensen!
Wie kan mij vertellen wat dat 'gelukkig zijn' eigenlijk is? Hoe meet je dat? Hoe ziet het er uit?
En waarom zou er uberhaupt een correlatie zijn met je leeftijd?

Ik herken mijzelf niet in dat 'gelukkig zijn'. Behalve dan als in de afwezigheid van 'ongelukkig zijn'.
Maar dan moet je wel eerst weten wat 'ongelukkig zijn' is……


Ik denk dat er slechts twee toestanden zijn in mensen.

-zij die zweven tussen ongelukkig en gelukkig zijn.
-zij die gewoon beiden niet zijn

De eerste groep zijn de eeuwig klagende jankouderen (en jongeren)
Die dan meestal ongelukkig zijn door het klagen en omdat ze wat anders willen dan ze aantreffen.
Slechts in korte momenten zullen ze 'gelukkig' zijn omdat hun begeertes even bevredigd worden.

De tweede groep neemt het leven gewoon precies zoals het komt.
Alles wat er dan in je leven verschijnt behoeft geen oordeel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Zoeker » 19 jun 2015, 12:31

Gast1 schreef:
Toen ik hoorde dat ik een slijmbeursontsteking had ben ik een flink stuk gaan fietsen met redelijk harde wind.
Dat was verleden woensdag, ik ben gisterenavond redelijk flink gaan trainen en verder 'laat ik er mij niet onder krijgen'.

Ik heb een 'ijzeren wil' volgens mijn advocaat, mediator én psychiater ... mijn huisarts begrijpt niet dat ik niet méér pijn heb, dan dat ik laat zien.
Maar dat zei hij al vele jaren eerder, toen ik een heuse en fikse blaas- en prostaatontsteking tegelijkertijd had.
Hij begreep toen ook niet dat ik geen koorts had en niet op bed lag, terwijl ik overigens ook een PSA-waarde had van 17,4.

Blijkbaar heb ik een hoge pijngrens.

Há !!
Nee, ik ben geen klagende ouwe ...
Beterschap, Gast1.

Vraagje: Je schrijft dat je je er niet onder laat krijgen. Maar tegen wie of wat strijd je dan?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 19 jun 2015, 14:04

Dank je Zoeker.
Ik 'strijd' echter niet.
Ik verdedig me ... tegen onrecht.
Inmiddels heb ik me 5x verdedigd en 5x ben ik in het 'gelijk' gesteld.
Ik heb daar echter andere partijen (advocaat, huisarts en UWV en andere) bij moeten betrekken.
Een groot aantal mensen hebben hier trouwens 'baat' bij gehad.
Mensen die zich niet kunnen en niet durven te verdedigen.
Inmiddels ben ik met een 6e en 7e zaak bezig.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Zoeker » 19 jun 2015, 14:49

Jij zal het wel weten, Gast1. In mijn wereld bestaat onrecht niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen.
Maar ziekte is meestal ergens een signaal van. En van 'wat' is aan jou om uit te zoeken.
Jaren terug had ik ook een 'kwestie' met mijn voormalige werkgever.
Uiteindelijk had ik 'gewonnen', maar toen zag ik ook wat ik verloren had.
Altijd als je iets wint, dan verlies je iets en vice versa.
Maar wat ik je zeggen wil: vraag je af of het je gezondheid allemaal waard is.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 19 jun 2015, 14:54

Het 'is' Zoeker.
Zou ik gewoon 'blind' door het leven gaan, dan zou ik sterven van verdriet.
Daar waar ik wat kan doen, voor anderen of voor mezelf, doe ik dat.
Gewoon omdat ik niet anders kan. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 20 jun 2015, 02:29

Pierre, mijn schouder is ok, die spuit werkte prima.
Moet niet urenlang typen maar gewoon wat rustiger aan doen.
Ik lees dat jij flink ging fietsen en trainen , maar is dat wel verstandig ?
Je moet wel in beweging blijven maar wel met mate denk ik.
Anders duurt het volgens mij nog langer jouw herstel.

Beterschap amigo. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 20 jun 2015, 03:18

Vergrijzing is een zegen.
Om te beginnen zijn oudere mensen gelukkiger, dus vergrijzing betekent meer gelukkige mensen in onze samenleving, dus wordt de samenleving als geheel gelukkiger. Vergrijzing betekent ook het einde van een rampzalige bevolkingsexplosie die de ondergang van zoveel dieren en plantensoorten betekent. We zijn op weg naar een toekomst met minder mensen en dus meer ruimte voor de natuur, een toekomst met meer geluk en vrede.
Door de vergrijzing wordt het onmogelijk om ouderen te negeren en weg te stoppen. De vergrijzing dwingt de samenleving om ouderen hun natuurlijke plaats te laten innemen. Ook ouderen zelf worden gedwongen die plaats in te gaan nemen. Aan de waanzin dat mensen die spiritueel gezien hun meest vruchtbare leeftijd bereiken, niets meer mogen doen, komt een einde. Dit betekent dat ouderen zich niet langer zullen verbergen, maar hun licht laten stralen. Overal waar ze gaan, brengen ze wijsheid, vrede en rust. Ze zullen de op hol geslagen mensheid verbinden met de tijdloze werkelijkheid van de ziel en erkend worden om hun vanzelfsprekende wijsheid. Het resultaat zal een samenleving zijn die gebaseerd is op innerlijk weten en leven in harmonie met elkaar en de aarde, en niet langer op het najagen van uiterlijk succes en uitbuiting van onze planeet. Het zal ook een samenleving zijn waarin er minder angst is voor de dood en de ouderdom. Iedereen zal duidelijker beseffen dat dit de weg terug is naar het licht, naar onze oorsprong.
Susan, hier komt mijn antwoord. :mrgreen:

Op welke planeet leeft deze schrijver ?
Dit is 1 van de redenen waarom ik soms prikkelbaar word van mensen die zich met dit soort denkwijze bezig houden.
Ze zijn compleet de realiteit kwijt, maar zij leven in de spirituele wereld .
Dat is een anderen wereld dan het aardse.
Ik zie iets wat hij niet ziet, en ik zie niet wat hij ziet.

Op zich niks mis mee, als in dit geval deze schrijver zich daar goed bij voelt vind ik dat fijn voor hem.
Voor mij is dit optimisme van deze man iets wat niet klopt.
Misschien leeft deze man wel op een berg , een hele hoge berg waarin hij denkt alles te kunnen overzien hoe het gaat op de aarde en de samenlevingen.
Maar dan word het toch eens tijd om van die berg af te dalen en de wereld op de grond eens echt te bekijken.
Vergrijzing betekend helemaal geen meer gelukkige mensen in de samenleving en de ouderen zijn helemaal niet gelukkiger dan de rest.

De ouderen worden uitgekotst door de maatschappij en dat voelen ze.
En door de vergrijzing komt er helemaal geen stop op de bevolkingsgroei, maar de mensen fokken gewoon door om maar met de woorden van de Paus te spreken.
Daar hij daar mede schuldig aan is omdat voorbehoedsmiddelen nog steeds zijn verboden door het Vaticaan is iets waar die man nog achter moet zien te komen.


Deze schrijver schetst een beeld wat niet bestaat.
Ik lees hier de reacties dat ouderen ontzettend kunnen zeuren.
En dat klopt.
Maar niet allemaal.
Als je in een verzorgingshuis komt en je ziet hoe het personeel praat tegen ouderen snap ik het wel dat ouderen dingen veel meer herhalen wat op zeuren lijkt.
De ouderen worden toegesproken alsof het kleine snotneuzen zijn.
Het toontje en de manier waarop is zeer beledigend voor oudere mensen.
Ze zijn namelijk niet allemaal doof en achterlijk hoor omdat ze oud zijn.

De maatschappij van tegenwoordig is een maatschappij om van te huilen.
Er is een generatie opgestaan die wezenloos op een schermpje aan het staren is en zich amper nog bewust is van de omgeving.
Die de wijsheid van ouderen mensen niet meer ziet of hoort.
Daar heeft de schrijver wel gelijk in, oude mensen hebben dat.
Niet allemaal, maar ik praat ook in het algemeen.

Als je ouder word gaat het lichaam aftakelen.
Dat is nu eenmaal zo.
Tegenwoordig leven we in een wereld van de botox en plastische ingrepen.
Want jeetje je zal maar wat rimpels krijgen he ?
Nee dat kan echt niet.
We moeten er allemaal als 20 jaar uit zien , we willen allemaal oud worden maar je mag het niet zien.
De leegheid van de wereld waarin we nu leven is gigantisch.

6 a 7 jaar geleden sprak ik een vrouw die bij me in de straat woont.
We zien elkaar niet vaak alleen meer op verjaardagsfeestjes.
Deze dame werd dus 40 jaar en ze kwam me vertellen dat ze dat jaar geen feestje wilde geven.
Ik zei dat dat prima was, waarom zou je dat doen als je er geen zin in hebt.
Maar toen wist ik de reden nog niet.
Ze werd 40 en ze vond dat zo afschuwelijk dat ze die dag eigenlijk helemaal aan zich voorbij wilde laten gaan.
De ontreddering op het gezicht van die vrouw dat het getal 4 in zicht kwam was reden voor totale paniek leek het wel voor haar.
Ik ben oud dan zei ze tegen mij, vreselijk !


Je word 40 jaar en je wereld stort in..........................

Er zijn mensen die die leeftijd niet halen.
Er zijn mensen die zich niet druk maken om eventuele rimpels en zakkende borsten en buiken , maar die dat proces zo graag willen meemaken.
En ze willen dat zo graag meemaken omdat het niet zeker is dat ze dat ook straks in de spiegel kunnen zien.
Omdat ze aan een chemo infuus liggen en het heel goed mogelijk is dat de dokter ze komt vertellen dat ze het niet gaan redden.
En dan gaat zo`n leeghoofd vertellen dat de wereld instort als je 40 word ?
Sta je plaats dan af verdomme aan iemand die wel oud wilt worden!
Die niet zit te zaniken om verval van het lichaam !
Ik heb me toen ingehouden en het gesprek afgekapt.
Op dat moment was dat het beste.

Binnen een paar jaar word die dame 50.
Wat zal ze het moeilijk hebben in dat simpele lege wereldje van haar.
Maar als ze mij zou aanspreken tegen die tijd dat het zo erg is om 50 jaar te worden zorg ik er persoonlijk voor dat ze in 1 dag grijs word nadat ik klaar ben met haar eventjes wat levenslessen bij te brengen.

Leve de vergrijzing...............
Ja dat zou een verrijking moeten zijn voor een samenleving.
Dat zou moeten inhouden dat de ouderen met respect worden behandeld.
En ook gehoord moeten worden.
Zeurpieten heb je overal en in elke leeftijdsgrens.
Maar misschien zeuren ze wel omdat ze het gevoel hebben dat men ze niet meer zien staan.
En dat mensen ze niet meer horen naar wat ze te vertellen hebben.

De schrijver schetst een beeld van een maatschappij die niet bestaat en ook niet zal bestaan in de toekomst.
Want oud en de gebreken die daarmee komen passen niet meer in het snelle wereldje van de generaties die komen gaan.
Generaties die aan de buitenkant voor eeuwig jong eruit blijven zien.
Alles flitsend en snel en jeugdig tot in de eeuwigheid.

Misschien ga ik die berg van deze schrijver eens zoeken op deze planeet.
En als ik daar dan zit te kijken over de wereld zal er misschien een oude wijze man mijn richting oplopen en zeggen.............

Grasshopper.................what do you see.............

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 06:09

Paar vraagjes waarop ik nog even reageer:
univers schreef:En helpen die pillen ?
Yep! :wink:
Zoeker schreef:Wie kan mij vertellen wat dat 'gelukkig zijn' eigenlijk is?
Ik. gelukkig zijn is blij en tevreden zijn. Ik ken geloof ik meer gezonde mensen die ongelukkig zijn, dan ongezonde mensen die gelukkig zijn.
Gezond zijn is daarom mijns inziens niet het 'belangrijkste' in je leven, dat is 'gelukkig zijn' ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 20 jun 2015, 06:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door univers » 20 jun 2015, 06:10

En als ik daar dan zit te kijken over de wereld zal er misschien een oude wijze man mijn richting oplopen en zeggen.............
Meissie maak je niet druk, wees blij, en geniet van elke dag die komen gaat.
Ook al wordt je 100, het leven hier op aarde is maar een fragment.

Door een oude wijze man gesproken. :mrgreen: :aliensmile:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door univers » 20 jun 2015, 06:12

Gast1 schreef:
univers schreef:En helpen die pillen ?
Yep! :wink:
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 06:19

Zoeker schreef:In mijn wereld bestaat onrecht niet.
Dat is heel bijzonder Zoeker en ik waag dat ten zeerste te betwijfelen.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 06:22

Tammy schreef:Pierre, mijn schouder is ok, die spuit werkte prima.
Moet niet urenlang typen maar gewoon wat rustiger aan doen.
Ik lees dat jij flink ging fietsen en trainen, maar is dat wel verstandig ?
Je moet wel in beweging blijven maar wel met mate denk ik.
Anders duurt het volgens mij nog langer jouw herstel.

Beterschap amigo. :wink:
Thanks Lady!
Ik heb inderdaad een flink stuk gefietst en ik heb getraind, maar niet flink.
Met verstand getraind en dat ging prima en ik blijf zeker in beweging, ik ben geen ouwe ...
Hihihi :wink:

Plaats reactie