Leve de vergrijzing!

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 22 jun 2015, 05:33

Zoeker schreef:
Waarom zou je je niet mengen in een discussie waar je niks van snapt?
Als je je er nooit in mengt, dan blijft het 'niet snappen' ook zo.
Waar Gast1 en ik het over hebben zijn geen intellectuele hoogstandjes, maar gaat over de wijze waarop men in het leven kan staan.
Dat begrijp ik Zoeker, maar ik ben niet bezig met die vraagstukken in mijn leven.
De manier van kijken en het zeg maar analyseren wat jullie doen over hoe men in het leven kan staan is iets wat ik met belangstelling lees.
Maar zinnen zoals:
Er is een intrinsiek handelen wat geheel buiten iedere perceptie staat, daarom zou ik dat doen.
Ik ben Liefde en Liefde is niet gehecht aan resultaat of de afloop.
Anne Frank redden vanuit overtuiging/perceptie is lage deugd.
Anne Frank redden vanuit intrinsiek handelen is hoge deugd.
Overtuiging/perceptie bevind zich in de wereld van goed en kwaad.
Overtuiging/perceptie velt een oordeel. (Anne Frank is goed, de nazi' s zijn slecht.)
Liefde velt nooit een oordeel en bevindt zich niet in de wereld van goed en kwaad.

Uiterlijk is er mss geen verschil te zien, maar innerlijk (in mij) wel.
is een denkwijze die niet bij mij past met alle respect voor jou en mensen die dat wel doen. :wink:
Ik ben gewoon Tammy die zich pisnijdig kan maken over wat er in de wereld en in onze samenleving gebeurt.
Het helpt niks zoals Univers al zei maar ik ben het wel.
En als ik het had kunnen doen had ik een hoop Duitsers om geknald om Anne Frank te redden.
En zoveel anderen in die tijd.
En ik vel wel degelijk oordelen in het leven.
Ik kan iemand tot op het bot toe liefhebben, maar ik kan ook iemand tot op het bot toe haten en alles wat daar tussen zit.
Ik kan met het verstand handelen maar ook vanuit mijn gevoel.
Het laatste overheerst en ik zou Tammy niet zijn als ik alles weg poets en in volle harmonie in het leven zou staan.
Geen kwaadheid meer voelen of anderen heftige emoties maar alles zien en beleven als een rustig kabbelend beekje.
Nee, dat ben ik niet en zo zou ik ook niet willen zijn.
Ik heb alle emoties die er bestaan in het leven, en ik voel ze ook, anders zou ik mezelf niet zijn.

Ik ben niet bezig met termen als lage en hoge deugd en ik ben liefde enz.
Dat is niet de wereld waarin ik vertoef, daarom zie je me niet vaak in spirituele topics.
Dat bedoel ik Zoeker, en ik vind de discussie tussen de mensen hier op het forum in spirituele topics mooi om te lezen.

Maar ik meng me er zelden in want ik sta anders in het leven.
En onrecht bestaat wel degelijk, niet in jouw wereld maar wel degelijk in de mijne.

Allebei is ok. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 22 jun 2015, 06:33

Nog even over dat weg poetsen en het kabbelende beekje waar ik over schreef.

Dat is niet denigrerend bedoeld.
Ik weet dat er mensen zijn die op spiritueel gebied naar een anderen level zeg maar gaan.
Dat is een proces van jaren en gebeurt geleidelijk.
Ik begrijp dat.
Dat wilde ik nog even kwijt. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 22 jun 2015, 07:13

Wat ben je toch een schatje. Serieus!!
Graag verwijs ik even naar deze beleving hoe het is gekomen dat een woeste en wilde rivier een 'kabbelend beekje' werd ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Zoeker » 22 jun 2015, 12:30

@Tammy

Mijn leven is geen rustig kabbelend beekje. Maar ik wil je ook niet overhalen tot 'dit'.
Jouw leven is precies goed zoals die is. En dat is inclusief kwaad worden, pijn, geluk en al die andere zaken.
En mocht je ooit 'dit' overwegen, dan komt dat helemaal uit je zelf vandaan.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Susan » 22 jun 2015, 18:04

Tammy schreef: Vergrijzing betekend helemaal geen meer gelukkige mensen in de samenleving en de ouderen zijn helemaal niet gelukkiger dan de rest.
Dat zie ik ook niet om ons heen en snap niet goed waar hij dit dan wel waarneemt.
Ik zie wél dat ouderen van nu ietsje meer te besteden hebben, maar heel veel mensen moeten bijna hun gehele pensioen naast aow bijv. opzij zetten omdat ze zoveel geld kwijt zijn aan zorgverzekering, bij betalen moeten voor thuishulp en/of therapie enz. Daarnaast nog voor vaste zaken als grote aankopen indien wasmachiene ed vervangen moeten worden, verwarming staat hoger en zo kan ik nog wel even door gaan.
En ze krijgen er echt bijna niets bij de laatste jaren! terwijl alles duurder is geworden, niks geen geld voor vakantie, dat wordt daar vaak ook aan besteed.
Deze schrijver schetst een beeld wat niet bestaat.
Ik lees hier de reacties dat ouderen ontzettend kunnen zeuren.
En dat klopt.
Maar niet allemaal.
Als je in een verzorgingshuis komt en je ziet hoe het personeel praat tegen ouderen snap ik het wel dat ouderen dingen veel meer herhalen wat op zeuren lijkt.
De ouderen worden toegesproken alsof het kleine snotneuzen zijn.
Het toontje en de manier waarop is zeer beledigend voor oudere mensen.
Ze zijn namelijk niet allemaal doof en achterlijk hoor omdat ze oud zijn.
Helaas komt dit wat je schetst idd voor, gelukkig zijn er ook heel veel ouderen die niet zeuren en
zemelend door het leven gaan, en het merendeel van verzorgers in tehuizen, thuiszorg etc doen met hart en ziel hun werk, wat ondermijnd wordt door al die regels,bezuinigingen en minder tijd die ze aan allerlei handelingen mogen besteden, hun plezier en energie op een steeds lager pitje gaan branden.
Je word 40 jaar en je wereld stort in..........................

Er zijn mensen die die leeftijd niet halen.
Er zijn mensen die zich niet druk maken om eventuele rimpels en zakkende borsten en buiken , maar die dat proces zo graag willen meemaken.
En ze willen dat zo graag meemaken omdat het niet zeker is dat ze dat ook straks in de spiegel kunnen zien.
Omdat ze aan een chemo infuus liggen en het heel goed mogelijk is dat de dokter ze komt vertellen dat ze het niet gaan redden.
En dan gaat zo`n leeghoofd vertellen dat de wereld instort als je 40 word ?
Sta je plaats dan af verdomme aan iemand die wel oud wilt worden!
Die niet zit te zaniken om verval van het lichaam !
Ik heb me toen ingehouden en het gesprek afgekapt.
Op dat moment was dat het beste.
Ja erg is dat he, mee eens wat je hier zegt Tammy en verstandig van jou dat je dat gesprek afgekapt hebt.Heeft volgens mij ook geen nut om er verder op door te gaan, zij zijn meestal alleen met zichzelf bezig én hoe de buitenwereld tegen hen aan kijkt, geen benul hebben dat het innerlijk er juist meer toe doet. Je zelf accepteren zoals je helemaal bent.(al is er goed uit willen zien natuurlijk prima, maar dan bedoel ik er geen 'verbouwing' van lijf en leden mee)
Binnen een paar jaar word die dame 50.
Wat zal ze het moeilijk hebben in dat simpele lege wereldje van haar.
Maar als ze mij zou aanspreken tegen die tijd dat het zo erg is om 50 jaar te worden zorg ik er persoonlijk voor dat ze in 1 dag grijs word nadat ik klaar ben met haar eventjes wat levenslessen bij te brengen.
Kijk, dus tóch haar op je tanden, :mrgreen:
maar ik snap het heel goed hoor, 'k voel het net zo, maar zou het zelf niet doen.
Leve de vergrijzing...............
Ja dat zou een verrijking moeten zijn voor een samenleving.
Dat zou moeten inhouden dat de ouderen met respect worden behandeld.
En ook gehoord moeten worden.
Zeurpieten heb je overal en in elke leeftijdsgrens.
Maar misschien zeuren ze wel omdat ze het gevoel hebben dat men ze niet meer zien staan.
En dat mensen ze niet meer horen naar wat ze te vertellen hebben.

De schrijver schetst een beeld van een maatschappij die niet bestaat en ook niet zal bestaan in de toekomst
;P!
Mee eens Tammy.
Ik denk dat hij dit ook wel weet, maar wat ongelukkig neer heeft gezet hóé het zou kunnen zijn of worden op den duur, want het kan wel een mogelijkheid zijn volgens mij, indien de mentaliteit veranderd in de richting van onvoorwaardelijke liefde,empathie en mededogen wereldwijd voor alle leven. Zelf heb ik echter het gevoel dat het niet meer nu plaats zal vinden...óf pas over een paar honderd jaar omdat het zo langzaam gaat...Maar of deze aarde dan nog leefbaar is of bestaat, dat valt nog te bezien.

Even een ander stukje van jou:
Nog even over dat weg poetsen en het kabbelende beekje waar ik over schreef.

Dat is niet denigrerend bedoeld.
Ik weet dat er mensen zijn die op spiritueel gebied naar een anderen level zeg maar gaan.
Dat is een proces van jaren en gebeurt geleidelijk.
Ik begrijp dat.
Precies, zo lees ik jou ook, :grin:
dat is heel legitiem en iedereen kan en mag er totaal anders over denken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Susan » 22 jun 2015, 21:39

Gast1 schreef:Zoals ik al schreef, meteen na het openings-topic, oudere mensen zijn niet gelukkiger en dat is iets wat ik heel zeker weet.
* Hahaha ... de werkelijkheid is dan men niet meer weet 'hoe ze er van af kunnen komen', ze 'kosten veel geld en leveren niets meer op' en dat is de realiteit.
** Gemiddeld genomen is het tegengestelde waar ...
;P!
Zo voelt het voor mij ook aan, 'opruimen die geldopstrijkende nutteloze handel'.
Ongewenst en teveel aan het begin, ongewenst en teveel aan het eind.
Zwartgallig..? Nee hoor helemaal niet, ik ben tevreden en 'gelukkig'..wat heet.. met die me dierbaar zijn en de dagelijkse dingen zoals ze gaan en me toevallen in het leven.
Ik ben (gelukkig) ouder aan het worden en als ik de woorden van Gerrit Gielen op mezelf betrek is het waar wat hij schrijft.
Ik althans ervaar het zo.
Maar de gemiddelde opgejaagde Nederlander zit niet te wachten op mensen zoals ik en zoals Gerrit het graag zou willen.
'Gezweef en spirituele onzin!' wordt er soms rechtuit gezegd of 'achter de rug om', hoewel ik het naar mij toe eigenlijk niet meer hoor
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten Gast1, daarom vind ik Gerrit Gielen wel
heel erg optimistisch door te denken en te zeggen dát het al bij de meesten zo is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 23 jun 2015, 04:43

Ik ken jouw verhaal Gast1, vind dat heel mooi hoe dat jaren geleden is ontstaan.
Prachtig gewoon. :grin:

Zoeker, even over wat je schreef dat je leven geen kabbelend beekje is:

Ik bedoel daar niet mee dat er geen nare dingen gebeuren in jouw leven, maar dat je er zeg maar op een vredigere manier naar kijkt en beleeft.
Vind erg moeilijk om de juiste woorden te vinden maar zoiets bedoel ik.
Jij zit spiritueel op een anderen level zeg maar dan ik.
En jij zal er ook anders mee om gaan dan ik.
Dat bedoelde ik. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 23 jun 2015, 04:51

Susan schreef:
Helaas komt dit wat je schetst idd voor, gelukkig zijn er ook heel veel ouderen die niet zeuren en
zemelend door het leven gaan, en het merendeel van verzorgers in tehuizen, thuiszorg etc doen met hart en ziel hun werk, wat ondermijnd wordt door al die regels,bezuinigingen en minder tijd die ze aan allerlei handelingen mogen besteden, hun plezier en energie op een steeds lager pitje gaan branden.
De mensen die daar werken doen dat ook met hart en ziel.
Daar ben ik van overtuigd, en door de bezuinigingen is het heel moeilijk om hun werk goed uit te kunnen voeren.
Maar de manier van praten tegen de ouderen heeft niks met bezuinigingen te maken.
Gelukkig doet niet iedereen zo, maar velen wel heb ik gezien.
Dat moet veranderen, praat op een volwassen toon tegen onze ouderen.
Mijn schoonmoeder vond dat vreselijk , ze zei vaak:
Ik ben niet gek Tammy en geen kind.
En daar had ze gelijk in.

Jaja Susan, toch haar op de tandjes he ? :mrgreen:
Mijn neiging is om haar een klap in het gezicht te geven tegen de tijd dat deze dame gaat zeuren dat ze 50 word.
Maar ik hou het bij woorden, maar grijs word ze. :-P


De schrijver in het stukje ziet het heel positief in, maar ik zie het nooit gebeuren.
Hoop dat ik het mis heb.
Time will tell. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Gast1 » 23 jun 2015, 09:23

Zoeker schreef:@Tammy

Mijn leven is geen rustig kabbelend beekje.
Maar ik wil je ook niet overhalen tot 'dit'.
Jouw leven is precies goed zoals die is. En dat is inclusief kwaad worden, pijn, geluk en al die andere zaken.
En mocht je ooit 'dit' overwegen, dan komt dat helemaal uit je zelf vandaan.
Volgens mij schreef Tammy dat ook niet:
Tammy schreef:Geen kwaadheid meer voelen of anderen heftige emoties maar alles zien en beleven als een rustig kabbelend beekje.
Dat is iets anders dan dat je leven geen rustig kabbelend beekje is.
Waarmee ik je overigens feliciteer en ik ben het verder ook helemaal met je eens.
Andersom kan ik ook niet ontdekken dat je ooit geschreven hebt dat jouw leven een rustig kabbelend beekje is, noch dat je het zo beleeft.
Mogelijk een Babylonische spraakverwarring ... never mind.
Ook mijn leven is heel zeker geen rustig kabbelend beekje, soms is het een heel snelle en wilde stroom, die dan plots weer heel even bijna 'stil' valt om daarna vervolgens te veranderen in een waterval.
Ik zou me geen ander leven willen wensen, het is vol variatie én heel intens.
Dat is ook de reden waarom ik elke avond voor het slapen gaan, 'dank' ... :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Zoeker » 23 jun 2015, 11:14

Tammy schreef:
Zoeker, even over wat je schreef dat je leven geen kabbelend beekje is:

Ik bedoel daar niet mee dat er geen nare dingen gebeuren in jouw leven, maar dat je er zeg maar op een vredigere manier naar kijkt en beleeft.
Vind erg moeilijk om de juiste woorden te vinden maar zoiets bedoel ik.
Jij zit spiritueel op een anderen level zeg maar dan ik.
En jij zal er ook anders mee om gaan dan ik.
Dat bedoelde ik. :wink:

Ok, zo begrijp ik je beter.
Ja, zo is het hoe ik tegen het leven aan kijk.
Mede juist omdat ik geen gemakkelijk leven heb.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leve de vergrijzing!

Bericht door Tammy » 24 jun 2015, 05:01

Blij dat ik het toch goed heb uitgelegd. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie