De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door taigitu » 20 jun 2015, 12:22

De wet van karma.

Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Susan Smit in Body Mind, november 2003

Een baby wordt zwaar ondervoed te vondeling gelegd op de trappen van een kerk in de achterbuurten van Singapore. Een andere baby wordt geboren in een rijk gezin in Beverly Hills, met twee nanny’s en liefhebbende ouders. De een is gezegend met een sterk lijf en wordt aanvoerder van het voetbalteam, de ander zal door een aangeboren spierziekte altijd in een rolstoel moeten zitten en van anderen afhankelijk zijn. Hoe komt dat? Waarom heeft de een geluk en de ander pech? Waarom is de een gezond en de ander chronisch ziek? Volgens sommigen luidt het antwoord: karma.

Karma
Het klinkt dreigend, onontkoombaar, onherroepelijk. Het klinkt naar ‘boontje komt om zijn loontje’. De gedachte achter de karma-theorie is dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de omstandigheden waar we ons in bevinden door ons gedrag in het verleden. Bijna altijd als er over karma gesproken wordt, gaat het om slecht karma. Het eigen schuld, dikke bult-gevoel: ooit zul je iets vreselijks gedaan hebben, waarvoor je nu gestraft wordt. Je kunt er verlies, onrecht, ongeluk, ziekte, tegenslag en gebrek aan kansen mee verklaren. Toch is dit een veel te eenzijdige en simplistische uitleg. De wet van karma is veel complexer dan een eenvoudig strafpuntensysteem.

Het woord ‘karma’ komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk: ‘doen’ of ‘handeling’.
In de praktijk betekent het gewoon dat iemands karma zijn of haar eigen handelen is en de gevolgen die daaruit voortvloeien. Het is een woord dat zo’n breed terrein beslaat dat de betekenis ervan in onze taal alleen door een lange omschrijving duidelijk kan worden gemaakt. Daarom adopteerden we in het westen al in de negentiende eeuw de term karma, met de betekenis dat alles wat we doen ooit ergens bij ons terugkomt. Niet alleen negatieve dingen, maar ook positieve dingen. Karma zorgt niet alleen voor rampspoed, maar zorgt er ook voor dat je op een bepaald moment de vruchten kunt plukken van goede daden in het verleden.

Maar hoe werkt karma dan?
Wie of wat zorgt ervoor dat onze daden als een boemerang terugkomen in ons leven en wat is het doel daarvan? Katinka Hesselink is theosofe. De theosofen, aanhangers van een mystieke leer die ten dele berust op de godsdienstige literatuur van de Hindoes, gebruikten de term karma in het westen het eerst. ‘Theosofie gaat uit van de eenheid van alle leven. We beschouwen het heelal als een intelligent geheel, daarom leidt elke beweging in het heelal tot gevolgen, die zelf weer oorzaken zijn van verdere gevolgen. Karma is een universele wet van harmonie. Alle verstoringen van evenwicht in het heelal worden feilloos hersteld, zodat de balans nergens doorslaat. Ik stel me geen goden of bovennatuurlijk wezens voor die karmische beloningen en straffen bijhouden en uitdelen. We zetten dat zelf in gang: we weten onbewust wat we gedaan hebben en we worden als een magneet weer naar eenzelfde soort situatie teruggetrokken om iets goed te maken of de beloning te krijgen voor wat we goed gedaan hebben.’

Kun je alles wat er gebeurt toeschrijven aan karma uit het verleden?

Hesselink: ‘Naar mijn idee niet. Wij hebben een vrije wil die ervoor kan zorgen dat we iets ondernemen waar een ander positieve of negatieve gevolgen van ondervindt, zonder dat dat direct te maken heeft met een gebeurtenis in het verleden. Als ik besluit om vandaag de bomen in mijn tuin om te zagen, waar de buurman verdrietig om is, waarom zou mijn buurman dat dan verdiend hebben? Je kunt wel degelijk iets doen wat nieuw is en wat nieuwe gevolgen heeft.’

De enige manier om te weten of er karma in het spel is, is het gebruiken van je intuïtie.
Soms kun je voelen dat een bepaalde gebeurtenis ‘karmisch geladen’ is en dat het jou of de andere betrokkenen iets te leren heeft. Sylvie (24) is ervan overtuigd dat ze een portie goed karma in de schoot geworpen kreeg toen ze het nodig had. ‘Ik ben een paar weken alleen door Schotland getrokken met mijn rugzak. Op een avond ontdekte ik dat mijn paspoort, portemonnee en mobiele telefoon waren gestolen. Ik kon geen bus nemen en liep uren in de regen op zoek naar een plaats om te overnachten. Toen het donker werd belde ik ten einde raad aan bij een boerderij en een wat norse, oudere man deed open. Hij liet me mijn verhaal doen en maakte zonder veel omhaal een maaltijd voor me klaar, gaf me geld en bracht me met zijn auto naar de dichtstbijzijnde jeugdherberg, die een uur rijden was. Terwijl ik me uitputte in bedankjes, zei hij alleen maar dat hij het gevoel had dat hij mij iets verschuldigd was, ook al had hij me nog nooit eerder ontmoet. Ik heb nog vaak aan die avond teruggedacht. Misschien heb ik hem in een vorig leven geholpen en was dit voor voor hem een manier om de rekening te vereffenen. Wie weet. Wat ik zeker weet is dat de reden van zijn keuze om me te helpen dieper ligt - dat het is geworteld in een ver verleden.’

Vaak wordt karma in één adem genoemd met reïncarnatie.
Je kunt in dit leven de rekening gepresenteerd krijgen van iets dat je in een vorig leven hebt gedaan. Het zou verklaren waarom de een in veel moeilijker omstandigheden wordt geboren dan de ander.
Katinka Hesselink: ‘Karma en reïncarnatie zijn met elkaar verweven.
Als ik vlak voor mijn dood iets doe, moet dat een keer bij me terugkeren en dat kan alleen in een volgend leven. In het hiernamaals, of hoe je dat ook wilt noemen, krijgen we wel inzicht in wat we hebben gedaan, maar op aarde vindt het echte leerwerk plaats. Dan zul je voor een situatie geplaatst worden waarin je een andere, betere keuze kunt maken.’

Evelien (28), een freelance copywriter, kreeg wel een heel direct kijkje in de werking van karma.
Haar vriend volgde een opleiding hypnotherapie waarin hij leerde om cliënten onder hypnose terug te voeren naar vorige levens. Een beetje lacherig vroeg ze of hij kon ophelderen waarom ze toch altijd rood stond terwijl ze zo hard werkte. ‘Onder hypnose zag ik mezelf tot mijn verbazing terug als een welgestelde dame, gekleed in prachtige jurken. Ik gebruikte mijn erfenis om steeds meer luxe om me heen te verzamelen, zonder oog te hebben voor de zinvolle dingen die ik had kunnen doen met dat geld. In een flits begreep ik het: ik moet in dit leven de waarde van geld leren begrijpen.’ Geschrokken van haar vroegere zelf begon Evelien iedere maand een klein bedrag opzij te zetten voor goede doelen en gaandeweg kreeg ze steeds meer goedbetalende opdrachtgevers. Zelf heeft ze het gevoel dat het een met het ander verband houdt. ‘Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat alles wat we doormaken een diepere oorzaak heeft en een hoger doel: om ons iets te leren.’

Toch hoeft je niet in reïncarnatie te geloven om de wet van karma te accepteren. Neem een manager die altijd meedogenloos hard oordeelt over de blunders van zijn werknemers en op een dag zelf een grote misser maakt die het bedrijf veel geld kost. Denk je dat hij op veel begrip en steun op de werkvloer kan rekenen? Nee. Misschien raakt hij zelfs zijn positie kwijt. Dat is ook karma: de simpele werking van ‘wie goed doet, goed ontmoet’ en ‘wat je zaait zul je oogsten.’

Het is verleidelijk om als een soort ‘karma politie’ de ellende van anderen te verklaren. Het ontslaat je van de plicht te helpen en compassie te voelen, want ziekte en ongeluk zijn plotseling ‘rechtvaardig.’ Dat is een valkuil, want door een egoïstisch leven te leiden bouw je ook slecht karma op. Bovendien heeft het geen zin je verheven te voelen boven anderen, want je kunt iemands innerlijke ontwikkeling niet aflezen aan uiterlijke omstandigheden. Er bestaat een bekend verhaal van de boeddha die door zijn discipelen werd gevraagd wie van hen het meest verlicht was, waarop hij naar een bedelaar aan de kant van de weg wees. ‘Hij is het meest verlicht’, zei hij, ‘hij is bezig zijn laatste negatieve karma uit te werken.’

Het idee dat karma als zelfveroorzaakt noodlot op je afkomt kan je het gevoel geven dat je machteloos bent. Kun je aan karma ontkomen? ‘Karma wil niet zeggen dat iemand die in de sloppenwijken is geboren daar moet blijven tot diens dood,’ zegt Katinka Hesselink. ‘Karma plaatst je misschien wel in in die positie, maar het is aan de vrije wil van die persoon om zich daaraan te ontworstelen. We hebben veel meer invloed op karma dan we geneigd zijn te denken. We hebben dan wel geen greep op de vorm waarin en tijd waarop bepaalde dingen ons overkomen, maar wij kunnen met onze vrije wil bepalen hoe we erop reageren. En als we op tijd zijn, kunnen we slecht karma vernietigen door fouten te herstellen, ruzies bij te leggen, aan onszelf te werken. Je kunt het idee van karma heel praktisch in je leven toepassen door je af te vragen wat je ervaringen je te leren hebben. Het belangrijkste om te beseffen is dat karma begint bij wat je nu doet. In plaats van je zorgen te maken om eventueel slecht karma dat op je pad zal komen, kun je nu ophouden met negatief karma te veroorzaken. Je kunt nadenken over de gevolgen van wat je doet en bewuster gaan leven. Niet alleen in je daden, maar ook in je gedachten, gevoelens en uitspraken. Want ook daarmee veroorzaak je karma.’

Lieke (31) leidde een druk bestaan met een leidende functie in het zakenleven en veel vrienden en kennissen.
Plotseling werd ze getroffen door een spierziekte. Van de een op de andere dag zat ze thuis. ‘Eerst wilde ik het niet accepteren. Ik was woedend: waarom moest mij dit overkomen? Waar had ik dit aan verdiend? Langzaam, toen de maanden voorbij gingen, kreeg ik het inzicht dat deze situatie me iets te leren had. Ik leerde me kwetsbaar op te stellen en hulp te accepteren van anderen terwijl ik voor die tijd altijd alles alleen wilde doen. Ik leerde naar mijn lichaam te luisteren. Na vijf maanden kon ik weer een paar dagen per week aan het werk en inmiddels werk ik weer fulltime, maar op een hele andere manier dan vroeger: evenwichtiger, zonder mezelf uit het oog te verliezen en zonder bang te zijn om hulp te vragen. Al met al denk ik dat ik er een leuker mens van ben geworden. Ik beschouw mijn ziekte als een karmische les: als ik in het verleden andere keuzes had gemaakt was het niet gebeurd, dan had het niet hoeven gebeuren. Nu was het de enige manier om me wakker te schudden.’

Karma is niet meedogenloos, maar het is gericht op groei, inzicht, bewustwording en liefde. Lijden is soms de enige manier om tot inkeer te komen. Karma is dus geen strafsysteem, maar een systeem van zelfontwikkeling waarin je steeds nieuwe kansen en mogelijkheden geboden worden om te leren, die je kunt benutten of laten liggen. En het belangrijkste: de karmische wetten geven het inzicht dat je de kracht hebt om nu te zaaien wat je straks wil oogsten.

http://www.katinkahesselink.net/theosof ... _smit.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door entropy » 20 jun 2015, 13:14

Ik heb steeds het idee dat mijn Karmische intuïtie erop wijst dat ik psychotisch moet worden. Echter, daarmee zou ik mezelf op de voorgrond stellen, en dat lijkt me dan weer slecht. Ik vind het heel erg moeilijk... :-(

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door taigitu » 20 jun 2015, 14:08

entropy schreef:Ik heb steeds het idee dat mijn Karmische intuïtie erop wijst dat ik psychotisch moet worden. Echter, daarmee zou ik mezelf op de voorgrond stellen, en dat lijkt me dan weer slecht. Ik vind het heel erg moeilijk... :-(
Het gaat erom dat je in harmonie leeft met alles wat is.
Je kan stellen dat een psychose niet in harmonie is met dat wat je wezenlijk bent, omdat
het je niet harmonie brengt met alles in je en om je. Je wordt er chaotisch door en angstig
zoals ik heb begrepen uit eerdere topics van je.
Lees deze topic eens op je gemak door en eventueel later nog eens, want het is best veel tekst:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 47&t=13752
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door entropy » 20 jun 2015, 14:47

Die tekst zegt mij, dat als ik het denken moet uitschakelen, ik in het nu moet leven. In het nu ben ik puur impulsief...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door taigitu » 20 jun 2015, 15:59

entropy schreef:Die tekst zegt mij, dat als ik het denken moet uitschakelen, ik in het nu moet leven. In het nu ben ik puur impulsief...
In het nu leven is aandacht geven aan de dingen waar je mee bezig bent. Het is dus niet een bewust uitschakelen van het denken maar het denken vervaagd naar de achtergrond door de aandacht die je geeft aan wat je doet. Je focus op het handelen.
Dat kunnen activiteiten zijn die je zonder nadenken kunt doen zoals de vaat wassen, dat je min of meer op de automatische piloot doet.
Zoek je op een stratenplan een adres om te zien wat de kortste route is naar een bepaald adres zal je daar wel je logisch denken bij gebruiken. Het kan niet anders.

Bedoel je dat je door in het nu te leven (dus je aandacht bij wat je aan het doen bent) continue impulsief reageert? Want we reageren allemaal wel eens impulsief en dat kan juist zijn op dat moment, of het heeft een niet gunstig resultaat.
Het kan de meest ongewone trucjes uithalen en daarom kan men zich er niet op verlaten.
Maar als je de gehele structuur begrijpt van hoe je denkt, waarom je denkt, de woorden die je gebruikt, de wijze waarop je je gedraagt in het dagelijkse leven, de manier waarop je praat met de mensen, de wijze waarop je ze behandelt, hoe je loopt, hoe je eet - als je je van al deze dingen bewust bent, dan zal je geest je niet misleiden, dan valt er niets te misleiden.
Hierboven staat een stukje uit de tekst over het denken. Als je je bewust bent van alles wat in dat citaat benoemd staat in je activiteiten, is het denken een stuk gereedschap wat je op de juiste manier gebruikt, je bent aanwezig in het nu. Geef je aandacht aan alle zijstraatjes die het denken je in stuurt terwijl je met iets bezig bent, slaat je denken min of meer op hol en dat wordt er bedoeld dat de geest/het denken trucjes met je uithaalt. Het haalt je uit het nu. Dat is tenminste hoe ik het ervaar, hoe het voor mij werkt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 20:11

Ah, 'leesvoer' ...
Ga ik later bekijken.
Nu duik ik de zaterdagavond in.

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 09:37

Susan Smit schreef:Dat is ook karma: de simpele werking van ‘wie goed doet, goed ontmoet’ en ‘wat je zaait zul je oogsten.’
Ja, dat lees ik vaker en volgens mij is het al eerder aan de orde geweest binnen dit forum.
Ik schaar me zelf onder de noemer; 'gelukkig mens' ... in de overtreffende trap!
Maar, ik heb net als mijn vrouw en kinderen 'allergieën', omstandigheden in mijn familie (broers en zussen) die niet iedereen zou willen ruilen met mij, allerlei toestanden met mijn werkgever, ik heb te maken met jaloezie vanuit anderen en zelfs haat en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Toch ben ik dolgelukkig en van al het schijnbaar 'negatieve' zie ik het voor mij als een cadeautje.
Het maakt het leven 'intens' en de ander zal het als 'pieken en dalen' zien, voor mij is het allemaal 'top'.
Ik denk dat ik 'goed' doe en ja ik zaai.
In het allerlaatste geval 'wil' ik echter iets.
Ik doe wat ik doe en kan niet anders.
Het lijkt mij niet verstandig om er van uit te gaan om 'goeds' te doen en te 'zaaien', dat je dan datzelfde terug krijgt.
Sterker nog, mocht je dat verwachten, dan is het zeker wel mogelijk dat het precies het tegenover gestelde is wat je krijgt.
Misschien krijg je dat dan wel om te zien 'hoe sterk' dat je bent? Misschien is het wel een 'beproeving', het zou allemaal kunnen.
Ik 'kan' niet anders ... karma (de universele wet van harmonie)!

Dat wat je doet, dat 'ben' je,
wat je zegt en schrijft, dat 'ben' je
Wat je denkt, dat 'ben' je ...

Ben je bezig om te doen wat je denkt dat je 'moet' doen, dan 'ben' je niet.
Dan ben je wat anderen van je 'verwachten' of wat je zelf van je 'verwacht' ...
Katinka Hesselink schreef:‘Theosofie gaat uit van de eenheid van alle leven.
We beschouwen het heelal als een intelligent geheel, daarom leidt elke beweging in het heelal tot gevolgen, die zelf weer oorzaken zijn van verdere gevolgen.
Karma is een universele wet van harmonie.
Alle verstoringen van evenwicht in het heelal worden feilloos hersteld, zodat de balans nergens doorslaat.
Ik stel me geen goden of bovennatuurlijk wezens voor die karmische beloningen en straffen bijhouden en uitdelen.
We zetten dat zelf in gang: we weten onbewust wat we gedaan hebben en we worden als een magneet weer naar eenzelfde soort situatie teruggetrokken om iets goed te maken of de beloning te krijgen voor wat we goed gedaan hebben.
Héél twijfelachtig ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door taigitu » 21 jun 2015, 10:56

Gast1 schreef:...
Katinka Hesselink schreef:‘Theosofie gaat uit van de eenheid van alle leven.
Ik stel me geen goden of bovennatuurlijk wezens voor die karmische beloningen en straffen bijhouden en uitdelen.
We zetten dat zelf in gang: we weten onbewust wat we gedaan hebben en we worden als een magneet weer naar eenzelfde soort situatie teruggetrokken om iets goed te maken of de beloning te krijgen voor wat we goed gedaan hebben.
Héél twijfelachtig ...
Mijn ervaring is het wel, alleen ik zou het iets anders formuleren. Als je in een situatie hebt gezeten die niet goed uitpakte door jouw doen en/of laten en je komt later in een soortgelijke situatie heb je de kans om het anders (het juiste?) te doen. Want iets goedmaken wat je in het verleden hebt fout gedaan is niet mogelijk...... Je kan hoogstens iets doen aan de gevolgen ervan.

En een beloning voor iets wat je goed hebt gedaan?
Die beloning voor een goede daad mag en moet je niet verwachten van de persoon waaraan je goed hebt gedaan. Veel mensen redeneren wel zo. Juist omdat ze een ander hebben geholpen (misschien wel vaker) verwachten ze dat als zij geholpen willen worden dat ze die hulp mogen verwachten van die persoon. Vaak voelen ze zich tekort gedaan als de ander niet helpt. Dat is geen 'geven' maar een zakelijke transactie. Beloond worden lijkt vaak op 'toeval'. Van de week vond ik een portemonnee. Daar zaten heel veel pasjes in, o.a. van de bank, identiteitsbewijs, het pasje van zijn verblijfsvergunning, geld enz. Binnen een uur had ik, via-via, die persoon aan de telefoon. Hij stond op het politiebureau om aangifte te doen. Binnen een half uur stond hij voor mijn deur en kreeg zijn portemonnee terug. De man blij en ik blij voor hem, want er zaten belangrijke papieren in de portemonnee.

Verwacht ik een beloning voor deze actie..... nee. Maar ik zet wel positieve energie in de kosmos. Zo liep ik al een poosje aan te hikken tegen een klusje. Twee dagen na de situatie met de portemonnee wordt dat klusje voor me opgelost en wel 100 meter van mijn voordeur. Dat kan ik dan waarderen als positief karma. En dat positieve karma hoeft niet van mijn laatste actie te zijn, misschien is het van jaren geleden. Maar ik ga ervan uit dat je oogst wat je hebt gezaaid. Alleen de manier, of vorm waarop je het op je pad krijgt is niet te voorspellen. Maar soms wel te herkennen als kosmische les.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Susan » 21 jun 2015, 11:21

Ja veel hier over is al eerder geplaatst onder een andere titel...
even wat er uit geplukt zoals dit bijvoorbeeld:

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 81&t=13029

De mens is zijn eigen karma

Karma-Nemesis is synoniem met voorzienigheid, zonder vooropgezet plan, goedheid en iedere andere eindige eigenschap en kwalificatie, die zo onfilosofisch aan deze laatste wordt toegeschreven. Een occultist of een filosoof zal niet spreken over de goedheid of wreedheid van de voorzienigheid, maar hij zal deze vereenzelvigen met karma-Nemesis en verkondigen dat zij niettemin de goeden beschermt en over hen waakt in zowel dit als toekomstige levens, en dat ze de boosdoener bestraft – ja, zelfs tot in zijn zevende wedergeboorte. Kortom, zolang de gevolgen van de door hem veroorzaakte verstoring van zelfs het kleinste atoom in de oneindige wereld van de harmonie niet volledig zijn vereffend.

Want het enige gebod van karma – een eeuwig en onveranderlijk gebod – is volkomen harmonie, zowel in de wereld van de stof als in de wereld van de geest. Het is dus niet karma dat beloont of straft, maar wij belonen of straffen onszelf, al naar gelang wij met de natuur samenwerken en door middel van haar handelen, en ons houden aan de wetten waarop die harmonie berust, of – die wetten overtreden.

De wegen van karma zouden ook niet ondoorgrondelijk zijn als de mensen gezamenlijk en in harmonie zouden handelen, in plaats van in verdeeldheid en strijd. Eén deel van de mensheid noemt ze de duistere en ingewikkelde wegen van de voorzienigheid, terwijl een ander deel er de werking van een blind noodlot, en een derde er alleen maar toeval in ziet, zonder leiding door goden of duivels. Onze onwetendheid over die wegen van karma zou ongetwijfeld verdwijnen, als we deze slechts aan de juiste oorzaak zouden toeschrijven. Met de juiste kennis, of in ieder geval met de vaste overtuiging dat onze buren er evenmin naar streven om ons te benadelen, als wij de bedoeling zouden hebben om hen kwaad te doen, zou tweederde van het kwaad in de wereld in het niet verdwijnen. Als niemand zijn broeder kwaad deed, zou karma-Nemesis geen reden hebben tot handelen, en geen wapens om te gebruiken. – De Geheime Leer, 1:713-4

Karma is de gewoonte van het universele zijn, die zo werkt dat een daad onvermijdelijk door een resultaat wordt gevolgd – een reactie van de natuur om ons heen. Het kernpunt van deze leer is dat iedere gedachte en daad een onmiddellijke keten van oorzaken doen ontstaan, die op ieder gebied werkt waarheen die keten van oorzaken reikt. Maar wat is deze oergewoonte van de natuur die haar op een ontstane oorzaak doet reageren? Kosmisch gesproken is het de wil van spirituele wezens die ons zijn voorgegaan en die nu als goden zijn; hun wil en denken besturen en beschermen de grondvorm en het gehalte van het heelal waarin we leven.

Maar er is geen god buiten ons die voorschrijft wat onze bestemming of ons lot zal zijn. We zijn vrije mensen, kinderen van het heelal, goden die een verheven avontuur van kosmisch leven meemaken. Omdat we een vrije wil, intelligentie en bewustzijn bezitten, en in een heelal wonen waarvan we een onafscheidelijk deel vormen, zijn we in onze meest innerlijke essentie parabrahman en toch zijn we in alle uiterlijke bekleedselen van bewustzijn geïndividualiseerd.

Alle karma werkt van binnen naar buiten; het ontstaat vanbinnen en uit zich eenvoudig op het fysieke gebied. De mens maakt zijn eigen karma, want daardoor maakt hij zichzelf. De mens is zijn eigen karma, zijn eigen lot – het lot dat hij zich op de hals haalt is dat wat hij voor zichzelf heeft geschapen en hij doet dat door zichzelf te maken, door zijn karakter te vormen. Wat hij doet, doet hij vanuit zichzelf, en hij zal de reacties van de natuur ondervinden. Er zijn vele soorten karma: mentaal, psychisch, emotioneel, vitaal, astraal, fysiek, en er is zowel individueel of persoonlijk karma, als collectief karma. We moeten delen in het karma van de wereld, van ons ras, ons gezin, ons zonnestelsel en van ons heelal, omdat wij onszelf hebben geplaatst waar we zijn – niemand anders.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 11:46

taigitu schreef:Mijn ervaring is het wel, alleen ik zou het iets anders formuleren. [*knipperdeknip*] Alleen de manier, of vorm waarop je het op je pad krijgt is niet te voorspellen.
Maar soms wel te herkennen als kosmische les.
Ik drink er vanavond al eentje op Zoeker en daar komt een tweede bij voor jou. ;P! (smiley met een duimpje omhoog).

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 11:49

Susan schreef:Ja veel hier over is al eerder geplaatst onder een andere titel...
even wat er uit geplukt zoals dit bijvoorbeeld:

topic van Susan, 29 Jan 2015
Inderdaad ...

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 11:53

Ik kan deze topic van taigitu aanraden (algemeen bedoelt), zónder 'm al gelezen te hebben.
Ik ga dat nog doen op een vroege morgen zodat ik me goed kan focussen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Susan » 21 jun 2015, 14:35

Gast1 schreef:Ik kan deze topic van taigitu aanraden (algemeen bedoelt), zónder 'm al gelezen te hebben.
Ik ga dat nog doen op een vroege morgen zodat ik me goed kan focussen.
Had dit al eens gelezen.
Dan doe ik deze er nog bij, die ik zelf ooit ook opgeslagen had naast veel andere van Jiddu Krishnamurti, maar al geplaatst was destijds.
Is net zo interessant om er bij te lezen:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 81&t=13109
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 19:14

Wow ... Ik kan weer even vooruit met lezen ...

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 22 jun 2015, 07:33

Gast1 schreef:
Susan schreef:Ja veel hier over is al eerder geplaatst onder een andere titel...
even wat er uit geplukt zoals dit bijvoorbeeld:

topic van Susan, 29 Jan 2015
En dit 'plukte ik er even nog wat preciezer uit':

"Er bevindt zich in de hersenen een orgaan door middel waarvan de elementale karmische energieën werken die een mens aanzetten tot een bepaalde lijn van handelen en denken en voelen.
Dit heeft men het ‘derde oog’ of het ‘oog van Siva’ genoemd, en fysiek gesproken is het de pijnappelklier,
het orgaan dat de karmische impulsen tot uitdrukking brengt en op het fysieke lichaam overdraagt, die ons ertoe brengen een bepaalde richting van handelen te volgen, die tenslotte tot iets goeds of iets kwaads leidt."


Daar-is-ie-weer ... ;P!
Volgens mij is het overigens het 'oog van Shiva' ... (gewoon even voor de goede orde).
Een heel leuk stukje leeswerk vind je hier
Kan ik beslist aanraden en dat van die kikkers ... wist ik niet.
Je komt er ook iets tegen over het 'nadenken' ...
Prachtig hoe deze puzzel weer in elkaar valt.

Gast1

Re: De wet van karma. Komt alles wat je doet weer bij je terug?

Bericht door Gast1 » 22 jun 2015, 07:47

Susan schreef:
Gast1 schreef:Ik kan deze topic van taigitu aanraden (algemeen bedoelt), zónder 'm al gelezen te hebben.
Ik ga dat nog doen op een vroege morgen zodat ik me goed kan focussen.
Had dit al eens gelezen.
Dan doe ik deze er nog bij, die ik zelf ooit ook opgeslagen had naast veel andere van Jiddu Krishnamurti, maar al geplaatst was destijds.
Is net zo interessant om er bij te lezen:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 81&t=13109
Wow ... deze 'plukte' ik er uit:
Jiddu Krishnamurti schreef:Dit is alleen mogelijk wanneer ik ervaar, niet zoals een denker ervaart, maar wanneer ik gewaar ben van het onware proces en zie, dat er alleen een toestand bestaat, waarin de denker de gedachte is.
wat weer naadloos aansluit op dat wat ik hier schreef in het topic van taigitu ...

Plaats reactie