Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Bericht door taigitu » 26 jun 2015, 10:22

Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Als je je een beetje zorgen maakt over je gezondheid, bijvoorbeeld als je weet dat je rugproblemen of iets met je hart hebt, check het dan eerst bij je arts voor dat je de actieve methodes probeert. Als je begonnen bent met de methodes en er na drie dagen nog een pijn is, is het aan te raden om een afspraak met een dokter te maken.

Dit is het antwoord van Osho op een vraag over pijn tijdens het doen van de actieve technieken:

Blijf het doen - en je zal er over heen komen.
De redenen [voor de pijn] zijn duidelijk. Er zijn twee redenen. Eerst, het is een krachtige oefening en je lichaam moet er op afgestemd worden. Drie of vier dagen zal je voelen dat het gehele lichaam pijn doet. Met elke nieuwe oefening zal het gebeuren. Maar na vier dagen gaat het over en je lichaam zal sterker dan ooit voelen.

Maar dit is niet de basis. De basis gaat dieper, en de basis is wat de moderne psychologen zijn te weten gekomen. Jouw lichaam is niet alleen maar fysiek. In je lichaam, in je spieren, in de structuur van je lichaam zitten vele zaken die er door onderdrukking zijn ingekomen. Als je woede onderdrukt, gaat het gif in het lichaam zitten. Het gaat in de spieren, het gaat in het bloed zitten.Als je iets onderdrukt is het niet slechts een mentale zaak, het is ook lichamelijk... omdat je niet echt verdeeld bent . Je bent geen lichaam en mind, - psychosomatisch. allebei samen . Dus wat er ook gedaan wordt met je lichaam raakt ook de mind en wat er ook gedaan wordt met de mind raakt het lichaam, want lichaam en mind zijn de twee einden van dezelfde entiteit.

Wanneer een dier boos wordt, wordt hij boos.
Hij heeft er geen ethiek over , er geen onderwijs over. Hij wordt eenvoudig boos en de woede komt los. Wanneer jij boos wordt wordt je op een min of meer dezelfde manier boos als een dier. Maar anderzijds zijn er de maatschappij, ethiek, etiquette, en duizenden andere dingen. Je moet de woede onderdrukken. Je moet aantonen dat je niet boos bent; moet glimlachen - een geschilderde glimlach! Je moet een glimlach creëren, en je onderdrukt de woede. Wat gebeurt met het lichaam? Het lichaam was bereid te vechten, te vluchten of te vechten, te ontsnappen aan het gevaar, het te ontvluchten of het in het gelaat te zien. Het lichaam was bereid iets te doen: woede is slechts een bereidheid om iets te doen. Het lichaam zou heftig zijn, agressief.

Als je heftig en agressief zou kunnen zijn, dan kan die energie worden vrijgegeven. Maar je kan niet zo zijn, het is niet gepast, dus je onderdrukt het. Wat gebeurt er dan met al die spieren die klaar stonden om agressief te worden? Zij zullen verlamd worden. De energie duwt ze naar agressiviteit en jij duwt ze terug om niet agressief te worden. Er zal een conflict zijn. In je spieren, in je bloed, in je lichaamsweefsels, zal er conflict zijn. Zij zijn klaar om iets naar buiten te brengen en jij dwingt hen om het nièt naar buiten te brengen. Dan wordt je lichaam verlamd.

Dit gebeurt met elke emotie en dit gaat dag na dag door voor jaren. Dan wordt je lichaam helemaal verlamd. Alle zenuwen worden verlamd. Zij stromen niet, zijn zij niet vloeiend, zijn zij niet in leven. Zij zijn dood gegaan, zij zijn vergiftigd en zij zijn allemaal verward . Zij zijn niet natuurlijk. Dus wanneer je begint te mediteren, zullen al deze vergiften worden vrijgegeven. En waar het lichaam gestagneerd is, zal het moeten smelten, zal het opnieuw vloeiend moeten worden. Dit is een grote inspanning. Na veertig jaar op een verkeerde manier te hebben geleefd, en dan plotseling mediteren….

Het gehele lichaam is in een omwenteling. Je zal de pijn over je hele lichaam voelen. Maar dit pijn doen is goed en je mag het verwelkomen. Sta het lichaam toe om opnieuw te stromen. Het zal opnieuw gracieus en kinderlijk worden; opnieuw zal je de levendigheid voelen. Maar voordat deze levendigheid jou bereikt zullen de dode delen moeten worden verwijderd en dit gaat een beetje pijn doen.

De psychologen zeggen dat wij een pantser rond het lichaam hebben gecreëerd en dat het pantser het probleem is. Als je wordt toegestaan om je volledige boosheid naar buiten te brengen, wat ga je dan doen? Als je boos wordt beginnen je tanden te knarsen. Je wilt iets doen met je nagels en met je handen, want dat is de manier waarop jouw dierlijke afkomst het wil hebben. Je wilt iets met je handen doen, iets vernietigen. Als je niets doet zullen je vingers verlammen; zij zullen de gratie, de schoonheid verliezen. Zij zullen geen levende lichaamsdelen zijn. En daar is het vergif, dus als je iemand een hand wilt geven, is er werkelijk geen aanraking, omdat je handen dood zijn.

Jouw lichaam moet vele vergiften vrijgeven.

Je bent vergiftigd en je krijgt pijn omdat deze vergiften zich in jou hebben vastgezet. Nu creëer ik opnieuw een chaos. Deze meditatie moet chaos binnen jou creëren opdat je opnieuw 'herschikt' wordt zodat een nieuwe manier van doen mogelijk wordt. Je moet worden vernietigd zoals je bent; alleen dan kan het nieuwe geboren worden. Zoals je nu bent is het allemaal verkeerd gegaan. Je moet vernietigd worden en alleen dan kan er iets nieuws worden gecreëerd. Er zal pijn zijn, maar deze pijn is het waard .

Dus blijf de meditatie doen en sta het lichaam toe om pijn te hebben. Sta het lichaam toe er zich niet tegen te verzetten ; sta het lichaam toe om in deze ondraaglijke pijn te bewegen. Deze ondraaglijke pijn komt uit jouw verleden, maar het zal voorbij gaan. Als je klaar bent zal het weggaan. En wanneer het weggaat, dan zal je voor het eerst een lichaam hebben. Op dit ogenblik hebt je slechts een gevangenis, een capsule… dood. bent ingekapseld; hebt geen behendig, levendig lichaam. Zelfs de dieren hebben mooiere, meer levende organismen dan jij.

Wij hebben onze organismen veel geweld aangedaan. Dus in deze chaotische meditatie dwing ik je lichamen opnieuw te leven. Vele geblokkeerde zaken zullen worden gebroken; vele vastgezette dingen zullen opnieuw los gemaakt worden en vele systemen zullen opnieuw vloeiend worden. Er zal pijn zijn, maar verwelkom het. Het is een zegen en je zult het overwinnen. Ga verder! Er is geen noodzaak om te denken wat te doen. Je zet eenvoudig de meditatie voort. Ik heb honderden en honderden mensen gezien die door het zelfde proces zijn gegaan. Binnen een paar dagen is de pijn weg gegaan. En wanneer de pijn is weg gegaan, zal je een subtiele vreugde rond je lichaam voelen.

Je kunt het niet hebben op dit ogenblik omdat er de pijn is. Je kunt het weten of je kunt het niet weten, maar de pijn is over je hele lichaam. bent er eenvoudig onbewust over geworden omdat het altijd zo met je is geweest. Wat er ook is je wordt er onbewust van. Door meditatie zal je bewust worden en dan zal de mind zeggen, „niet doen, mijn hele lichaam doet pijn .“ Luister niet naar de mind. Blijf het eenvoudig doen.

Binnen een bepaalde periode zal de pijn verdwijnen. En wanneer de pijn verdwijnt, wanneer je lichaam opnieuw ontvankelijk is geworden en er geen blokkade is, er geen vergiften meer zijn, zal je altijd een subtiele vorm van vreugde om je heen voelen. Wat je ook doet of niet doet, je zult altijd een subtiele trilling van vreugde rond je lichaam voelen.


Osho: The Supreme Doctrine, Hoofdstuk 5
Alles komt op zijn tijd. En ook deze tekst van Osho.
Ik ben deze week begonnen om iedere dag minimaal één keer een half uur tot een uur te mediteren en ik kreeg inderdaad op bepaalde plekken pijn. En ik dacht dat het door de meditatie kwam maar dacht er verder niet over na. Wel overwoog ik om het niet zo lang te doen en met de intentie die ik er bij heb. En nu kom ik onverwachts deze tekst tegen...... Het lijkt op interventie, want toeval bestaat niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Bericht door taigitu » 26 jun 2015, 10:47

Deze video heeft ook grappige momenten.
Nederlands ondertiteld.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Bericht door taigitu » 26 jun 2015, 11:12

More Meditations Meditation of the Week - Laat Jezelf Gewichtloos Worden

Voel, terwijl je zit, dat je gewichtloos bent geworden, er is geen gewicht. Je zult ergens het gewicht wel voelen, maar blijf ook gewichtsloosheid voelen. Het zal komen. Er komt een moment dat je voelt dat je gewichtloos bent, dat er geen gewicht is. Wanneer er geen gewicht is, ben je niet meer een lichaam, omdat het gewicht van het lichaam is - niet van jou. Je bent gewichtloos.

Je moet jezelf dehypnotiseren. Dit is de hypnose, de overtuiging dat „ik ben een lichaam en dat is waarom ik gewicht voel.' Als je jezelf kunt dehypnotiseren en ervaren dat je geen lichaam bent, zult je geen gewicht voelen. En wanneer je geen gewicht voelt, ben je zonder denken.

De techniek van siddhasan, de manier waarop Boedha zit, is de beste manier om gewichtloos te zijn. Zit op de aarde - niet op een stoel of zoiets - maar gewoon op de vloer. Zitten in de gesloten houding van Boedha - je benen zijn gekruist, je handen zijn gevouwen - kan helpen, omdat dan je innerlijke energie een cirkel wordt. Laat je wervelkolom recht zijn. Je zult nu gaan begrijpen waarom zo veel nadruk wordt gelegd op een rechte rug, want met een rechte rug zit je op een kleiner gebied; daarom heeft zwaartekracht minder vat op je.

Breng jezelf, met gesloten ogen, volledig in balans, center jezelf. Leun naar rechts en voel de zwaartekracht; leun naar links en voel de zwaartekracht; leun naar voren en voel de zwaartekracht; leun naar achteren en voel de zwaartekracht. Vind dan het punt waar de zwaartekracht het minst gevoeld wordt, waar gewicht het minste gevoeld wordt en blijft daar. Vergeet dan het lichaam en voel dat je geen gewicht hebt - je bent gewichtloos. Blijf dan deze gewichtsloosheid voelen. Plotseling wordt je gewichtloos; plotseling ben je niet het lichaam; plotseling ben je in een andere wereld van lichaam-loosheid.

Gewichtsloosheid is lichaamloosheid. Dan kun je ook boven het verstand uitstijgen. Het verstand is ook een deel van het lichaam, deel van materie. Materie heeft gewicht; jij hebt geen gewicht. Dit is de basis van deze techniek.


Osho: Gedeelte uit Het boek der Geheimen
We hebben in een andere discussie het ook over mediteren gehad.
Daar heb ik verteld dat ik als ik mediteer het voorkomt dat ik in een soort van trance raak.
Dit gebeurt me ook als ik naar bed ga en me ontspan en daarbij een mudra gebruik.
Het lijkt een beetje op het begin van een uittreding. Het voelt alsof er een paar
centimeter ruimte is tussen mij en het bed. Maar het beste wordt het hierboven omschreven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Bericht door Zoeker » 26 jun 2015, 17:59

More Meditations Meditation of the Week - Laat Jezelf Gewichtloos Worden

Voel, terwijl je zit, dat je gewichtloos bent geworden, er is geen gewicht. Je zult ergens het gewicht wel voelen, maar blijf ook gewichtsloosheid voelen. Het zal komen. Er komt een moment dat je voelt dat je gewichtloos bent, dat er geen gewicht is. Wanneer er geen gewicht is, ben je niet meer een lichaam, omdat het gewicht van het lichaam is - niet van jou. Je bent gewichtloos.

Je moet jezelf dehypnotiseren. Dit is de hypnose, de overtuiging dat „ik ben een lichaam en dat is waarom ik gewicht voel.' Als je jezelf kunt dehypnotiseren en ervaren dat je geen lichaam bent, zult je geen gewicht voelen. En wanneer je geen gewicht voelt, ben je zonder denken.

De techniek van siddhasan, de manier waarop Boedha zit, is de beste manier om gewichtloos te zijn. Zit op de aarde - niet op een stoel of zoiets - maar gewoon op de vloer. Zitten in de gesloten houding van Boedha - je benen zijn gekruist, je handen zijn gevouwen - kan helpen, omdat dan je innerlijke energie een cirkel wordt. Laat je wervelkolom recht zijn. Je zult nu gaan begrijpen waarom zo veel nadruk wordt gelegd op een rechte rug, want met een rechte rug zit je op een kleiner gebied; daarom heeft zwaartekracht minder vat op je.

Breng jezelf, met gesloten ogen, volledig in balans, center jezelf. Leun naar rechts en voel de zwaartekracht; leun naar links en voel de zwaartekracht; leun naar voren en voel de zwaartekracht; leun naar achteren en voel de zwaartekracht. Vind dan het punt waar de zwaartekracht het minst gevoeld wordt, waar gewicht het minste gevoeld wordt en blijft daar. Vergeet dan het lichaam en voel dat je geen gewicht hebt - je bent gewichtloos. Blijf dan deze gewichtsloosheid voelen. Plotseling wordt je gewichtloos; plotseling ben je niet het lichaam; plotseling ben je in een andere wereld van lichaam-loosheid.

Gewichtsloosheid is lichaamloosheid. Dan kun je ook boven het verstand uitstijgen. Het verstand is ook een deel van het lichaam, deel van materie. Materie heeft gewicht; jij hebt geen gewicht. Dit is de basis van deze techniek.


Osho: Gedeelte uit Het boek der Geheimen

Osho heeft het hier feitelijk over het 'zijn'. Als je 'daar' bent, ben je niet langer in je denken.
Maar dat heeft een keerzijde: je hebt er geen weet van.
Toch is dat wel mogelijk.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kan ik pijn(en) voelen tijdens of na het mediteren?

Bericht door taigitu » 26 jun 2015, 18:55

Zoeker schreef:

Osho heeft het hier feitelijk over het 'zijn'. Als je 'daar' bent, ben je niet langer in je denken.
Maar dat heeft een keerzijde: je hebt er geen weet van.
Toch is dat wel mogelijk.
Dan hebben je het over iets anders. Want ik heb er wel weet van als dat gebeurt.
Ik weet dat ik niet in denken moet glijden omdat die gewichtloosheid me dan ontsnapt. En als dat toch gebeurt kan ik door ontspanning soms weer terug naar dat gevoel.
Breng jezelf, met gesloten ogen, volledig in balans, center jezelf. Leun naar rechts en voel de zwaartekracht; leun naar links en voel de zwaartekracht; leun naar voren en voel de zwaartekracht; leun naar achteren en voel de zwaartekracht. Vind dan het punt waar de zwaartekracht het minst gevoeld wordt, waar gewicht het minste gevoeld wordt en blijft daar. Vergeet dan het lichaam en voel dat je geen gewicht hebt - je bent gewichtloos. Blijf dan deze gewichtsloosheid voelen. Plotseling wordt je gewichtloos; plotseling ben je niet het lichaam; plotseling ben je in een andere wereld van lichaam-loosheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie