Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door taigitu » 20 jul 2015, 12:09

Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Voor de meeste mensen is twijfel geen prettige emotie. Toch kan twijfel heel vruchtbaar zijn om tot een goede beslissing te komen, als je de tijd hebt om twijfel de ruimte te geven. De ratio van het verstand en de wijsheid van het hart en de intuïtie van de buik vallen dan samen.

Twijfel is een lastige emotie

Afbeelding
Wat is twijfel eigenlijk?
Twijfel is een staat van bewustzijn waarin je met je verstand niet tot een keuze kunt komen, waar je hart zich in kan vinden of die overeenkomt met je intuïtie. Je hart, je buik en je verstand zitten niet op één lijn.

Hoe voelt twijfel? Wat ervaar je dan?
Bij twijfel kun je niet tot een keuze komen. Naarmate de consequenties van je keuze groter zijn, kan dat niet-weten tot grotere onzekerheid leiden. Die onzekerheid kan zich in je lichaam vertalen als onrust, verkramping rond je hart of maag, een onrustige stroom van gedachten in je hoofd. Je kunt het ook ervaren als een drang om in actie te komen, terwijl tegelijkertijd iets die beweging tegenhoudt. Je lichaam produceert stofjes voor actie én voor ontspanning. (Het sympatisch zenuwstelstel – dat het lichaam gereed maakt voor actie – én het parasympatisch zenuwstelsel – dat het lichaam tot rust brengt – zijn tegelijk actief en werken eigenlijk tegen elkaar in). Die cocktail voelt als heel onaangenaam. Het is eenzelfde soort van cocktail die in je lijf ontstaat als je wilt vechten of vluchten, maar je kunt het niet.

Het is dan ook geen wonder dat je zo snel mogelijk van dat onaangename gevoel af wilt komen, bijvoorbeeld door dan maar gauw de knoop door te hakken. Misschien ken je dat vanuit je eigen ervaring: dat je een keuze maakt niet omdat die de beste is, maar om van dat nare gevoel af te zijn.

Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Een alternatief om met twijfel om te gaan is, die de ruimte te geven. Ik noem dat: de twijfel laten gisten. Door het die ruimte te geven kan gaandeweg helder worden wat de juiste beslissing is. Het vraagt wel tijd om zo’n proces aan te gaan. En het vraagt het vermogen om dat onaangename gevoel te verduren, zonder het direct weg te willen hebben.


Twijfel over hout Afbeelding

Onlangs moest ik het schuurtje achter mijn huis laten renoveren. Welk materiaal zou het beste zijn? De timmerman kwam met 4 duurzame oplossingen, alle met FSC keurmerk. Een houtsoort was duurzaam maar duur, een andere kwetsbaar maar goedkoop, een derde was goed bestand tegen schimmels maar misschien toch ook kwetsbaar, een vierde goedkoop maar niet echt mooi. De derde optie leek de meest verstandige keuze, maar ik bleef twijfelen: Was het hout niet te kwetsbaar? Was het niet te dun? Was het wel goed te onderhouden? Zou goedkoop niet eindigen in duurkoop? Het voelde niet goed: mijn intuïtie en mijn hart waren niet in lijn met mijn verstand.

Ik heb me enkele weken de tijd gegund om de twijfel te laten gisten. Al die tijd was er een onaangenaam knagende onzekerheid, waarin ik niet tot een keuze kon komen. Totdat ik langs een huis liep waar dit hout als gevelbedekking was gebruikt. Daar werd me duidelijk dat deze optie inderdaad te kwetsbaar was: te dun hout en te zacht. Met een zekere opluchting bleek de eerste optie plotseling te beste keuze te zijn. Alles viel op z’n plek. De twijfel verdween. Het besluit stond als een huis.
Twijfel vraagt geduld

Zo met dit gistingsproces van twijfel om te gaan vraagt geduld.
In een gedicht dat aan Rilke wordt toegewezen, geeft de dichter aan hoe belangrijk het is hier de tijd voor te nemen.
Wat mij beweegt…

Men moet de dingen
Hun eigen, stille, onverstoorde ontwikkeling toestaan
Die diep van binnen komt
Die zich door niets gedrongen voelt
Of versneld kan worden
Alles is dragen – en
Dan baren.

Rijpen als de boom die zijn sappen niet haast
En gerust de stormen
Van de lente trotseert
Zonder de angst
Dat erna geen zomer
Zou kunnen komen

Die komt toch

Maar hij komt alleen voor de lijdzamen
Die er zijn alsof de eeuwigheid voor hun ligt
Zo onbezorgd stil en wijds…

Men moet geduldig zijn
Met het onopgeloste in het hart
En proberen de vragen zelf lief te hebben
Als geheime kamertjes
En als boeken die in een onbekende taal geschreven zijn.

Het gaat erom, met alles in het leven te staan
Als men de vragen zelf leeft
Leeft misschien geleidelijk aan
Zonder het te merken
Op een onbekende dag
Het antwoord naar binnen.

Rainer Maria Rilke (1875-1926)


Chris Elzinga
Haarlem, 7 november 2014
http://www.meanders.nl/hoe-twijfel-kan- ... -wijsheid/
Een bekend gezegde is 'Bij twijfel.... niet doen'.
En daar kon ik voor jaren terug nog wel eens last van hebben. Wanneer ik vroeger iets
wilde kopen waarvan er nog maar één van was, dan kocht ik het meestal omdat ik er
anders misschien net naast zou grijpen als ik er later voor terug kwam. Tegenwoordig is
mijn motto 'als het er niet meer is voor me, dan was het niet voor mij bestemd en koop ik
het niet direct. En dat werkt prima, omdat ik later blij kan zijn dat ik het op dat moment
niet heb gekocht om een reden die ik me later pas realiseerde. Wil ik het uiteindelijk toch
hebben en is het nog in de winkel te koop...... dan is het een juiste aankoop.

Het gedicht hierboven vind ik prachtig!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door entropy » 20 jul 2015, 14:22

Ik ervaar twijfel niet als een onprettige emotie. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat mensen alles-zeker-wetend door het leven gaan de hele tijd... :shock: [think]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door taigitu » 20 jul 2015, 15:00

entropy schreef:Ik ervaar twijfel niet als een onprettige emotie. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat mensen alles-zeker-wetend door het leven gaan de hele tijd... :shock: [think]
Er kunnen momenten zijn in je leven, zeker als het belangrijk is en je snel een beslissing moet
nemen, dat het onprettig is. Maar heb je de luxe dat je er lang(er) over na kan denken, dan
kan het zich uitbetalen in wijsheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door Susan » 20 jul 2015, 18:27

entropy schreef:Ik ervaar twijfel niet als een onprettige emotie. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat mensen alles-zeker-wetend door het leven gaan de hele tijd... :shock: [think]
Twijfel hoeft ook niet in alle gevallen onprettig te zijn, daarbij denk ik ook dat de meeste mensen
heus wel eens twijfelen, want wie is er al-wetend, niemand toch?
Gewoon gezond verstand gebruiken, trouw blijven aan jezelf, en in loodzware situaties kan je
immers ten alle tijde hulp vragen, om je opweg te helpen naar een beslissing te nemen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door Zoeker » 20 jul 2015, 18:58

entropy schreef:Ik ervaar twijfel niet als een onprettige emotie. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat mensen alles-zeker-wetend door het leven gaan de hele tijd... :shock: [think]
Ik ervaar twijfel al helemaal niet als een emotie. Ik weet dat ik alles wat ik denk zeker te weten nooit zeker kan weten.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2015, 20:45

Zoeker schreef:Ik weet dat ik alles wat ik denk zeker te weten nooit zeker kan weten.
Daar lijkt mij geen twijfel over te bestaan en dat is misschien weer jammer, omdat twijfel kan leiden tot wijsheid.
Lastig ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Hoe twijfel kan leiden tot wijsheid

Bericht door entropy » 20 jul 2015, 22:28

Ik ervaar mijn 'twijfel' als het 'zoeken naar waarheid' in een 'systeem'. Dit 'systeem' kun je zien als een loofboom bij winter: de takken splitsen zich waar de werkelijkheid twee vormen aanneemt. Je kunt het ook zien als een binaire vraag: 'is het het één of het ander'. Zo stel ik mezelf steeds vragen waar de werkelijkheid mij een vraag opwerpt. Er is geen antwoord, er is alleen het 'in kaart brengen van de boom'. In die zin is twijfel voor mij onmisbaar; het stelt me in staat vragen te stellen en te onderzoeken.

Plaats reactie