Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door Susan » 06 nov 2015, 12:14

Op 11 November is er weer Sint Maarten

Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest waarbij gebruik wordt gemaakt van sociaal bewijs en wederkerigheid. Ik was en ben niet katholiek, maar als zes- en zevenjarig jongetje ben ik destijds in Zwolle met een groepje langs de deuren gegaan op lekkernijen op te halen. Daar moesten we wel wat voor doen: liedjes over Sint Maarten zingen. De dag van Sint Maarten. In sommige streken wordt het feest van Sint Maarten gevierd in Nederland, Vlaanderen en Noord-Frankrijk. De relatie van het feest met religie is niet sterk. In Nederland wordt het Sint Maartenfeest gevierd door kinderen van alle gezindten.

Op Wikipedia las ik dat Sint Maarten in bepaalde streken in Vlaanderen de taak van Sinterklaas overneemt. Het sinterklaasfeest wordt daar traditioneel niet of veel minder uitgebreid gevierd. De verschillen van dorp tot dorp kunnen groot zijn. In de West-Vlaamse stad Wervik bijvoorbeeld komt in de ene wijk op 11 november Sint-Maarten langs met speelgoed, en in de andere wijk Sinterklaas op 6 december. In Nederland is het feest van Sint Maarten vooral een traditie in de uiterst zuidelijke en noordelijke provincies en plaatsen met een Maartenskerk. Sint Maarten is de schutspatroon van Utrecht, mijn woonplaats, maar ik heb hier nog nooit kinderen aan de deur gehad voor het feest van Sint Maarten. Waar komt het idee vandaan om op de naamdag van de heilige Maarten of Martinus met lampionnen langs de deuren te gaan om snoep en fruit te vragen. Onderzoekers zijn het niet eens over het antwoord. Sommigen menen dat het feest zijn oorsprong vindt in een heidens vruchtbaarheidsritueel waarbij het (heilige) vuur wordt rondgedragen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want in november worden er van oudsher oogstfeesten gehouden.

In de Verenigde Staten en Canada gaan de kinderen op Halloween (dat zijn wortels deels vind in oogstfeesten) langs de deuren om snoep en fruit te vragen. Andere onderzoekers denken dat het feest van christelijke oorsprong is en dat het zou verwijzen naar de uitspraak van Jezus in de bergrede:

Laat zo uw licht schijnen over de mensen, opdat zijn uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Matthéüs 5:16)

Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk, want volgens mij wordt er met die tekst iets heel anders bedoeld. Volgens mij is de sterfdag van Sint Maarten aangegrepen om geoorloofd langs de deuren te bedelen. Dat daarbij een lantaarn werd meegenomen is logisch omdat er geen straatverlichting was. Voor vele armen was het destijds in de koude winters een bittere noodzaak om te bedelen. Door te verwijzen naar de vrijgevige Maarten, is het gemakkelijker om mensen over te halen om te geven.

Afbeelding

Vanuit de theorie van het overtuigen van Cialdini wordt er gebruik gemaakt van het principe van sociaal bewijs. De redenering die er achter zit is dan: Sint Maarten hielp mensen door zijn zijn vrijgevigheid, andere mensen in de buurt hebben ook gegeven, dus u kunt ons ook wel wat geven. Het voor de deur zingen voor de bewoners is gebaseerd op het overtuigingsprincipe van wederkerigheid: als je iets gratis weggeeft, voelt de ontvanger zich vaak verplicht om iets terug te doen.

Wie was nu eigenlijk Sint Maarten? Er is weinig met zekerheid over hem te zeggen. Volgens de overleveringen leefde hij in de vierde eeuw in Hongarije. Hij was een ridder in dienst van de koning. Toen hij met een groep soldaten naar Frankrijk reisde, kregen ze heel slecht weer. Het regende, het werd koud en het ging vriezen. De mannen waren te paard en wilden zo snel mogelijk naar de volgende stad gaan. Daar wilden zij aankomen voordat de poorten sloten. Alle mannen behalve Maarten zetten er flink de vaart in. Maarten reed rustig verder, hij spaarde zijn paard. Het weer werd steeds slechter en Maarten kwam in een sneeuwstorm terecht.

Toen Maarten eindelijk bij de stadspoort aankwam, trof hij er een man aan die in lompen gekleed was. Deze man had het erg koud en zou de nacht zo niet overleven. Maarten zag dat en scheurde zijn eigen warme mantel in tweeën. Een helft gaf hij aan de man, de andere helft hield hij zelf.

Afbeelding

Maarten’s vrienden zaten al lang in de herberg en schaamden zich een beetje, omdat zij doorgereden waren. Zeker toen zij ontdekten dat Maarten zijn halve mantel had weggegeven. In die nacht had Maarten een droom. Hij zag Jezus met zijn halve mantel om. Dit maakte zoveel indruk, dat Maarten het leger vaarwel zei en zich geheel wijdde aan de kerk. Hij werd duiveluitdrijver en later zelfs bisschop van Tours (Frankrijk).

Op 11 november 397 overleed hij en werd Tours een soort bedevaartsoord. Hij werd al snel heilig verklaard, er werden kerken naar hem genoemd en zijn sterfdag werd uitgeroepen tot het Sint Maartensfeest.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door Zoeker » 06 nov 2015, 12:30

Het snoepgoed ligt al klaar. Maar aangezien het nooit druk wordt zal ik wel weer mijzelf moeten opofferen om de restanten op te maken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door taigitu » 06 nov 2015, 13:16

Ik heb op 4 november een soort van St.Maarten-bezoek gehad.
Er werd rond het avondeten bij mij aangebeld en mijn dochter ging opendoen. Na een kort
gesprek met de beller kwam ze terug met het verhaald dat er een Indische mevrouw aan
de deur stond. Deze mevrouw vertelde dat ze aan het vasten was en dat ze 's avonds
langs de huizen ging om te bedelen voor fruit of groente. Ze was namelijk een
vegetarische. Ik was verrast door het verhaal en heb een tasje met appels, bananen en
kiwi's gevuld, wat mijn dochter aan die mevrouw gaf. Achteraf weet ik niet eens wat nu
eigenlijk het doel van het vasten was of dat het een actie van meerdere personen was.
Misschien heeft ze ook bij buren aangebeld en verneem ik nog van het 'hoe en wat'.
Maar het blijft een bijzondere (St. Maarten?) actie......

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door univers » 06 nov 2015, 13:36

Maar het blijft een bijzondere (St. Maarten?) actie......
Was het niet voor Halloween?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door taigitu » 06 nov 2015, 14:12

univers schreef:
Maar het blijft een bijzondere (St. Maarten?) actie......
Was het niet voor Halloween?
Ik sluit niets uit.
Maar waar het ook voor was, ik hoop dat het fruit haar smaakt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door Susan » 06 nov 2015, 14:20

Leuk dat 'fruitverhaal'.
Jammer is het wel dat het niet even duidelijker door die mevrouw uitgelegt
werd wat nu precies de bedoeling was van deze actie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door Susan » 06 nov 2015, 14:22

Even een stukje over Halloween:

Halloween is op 31 oktober: een feest met Keltische, Romeinse en Katholieke wortels.

Halloween. Die naam is afgeleid van Hallow-e’en, ofwel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor het katholieke feest met de naam Allerheiligen, dat wordt gevierd op 1 november. Het halloween zoals we dat nu kennen is een samensmelting van herfstfeesten uit drie oude tradities: de keltische, de Romeinse en de katholieke cultuur.

OP 31 OKTOBER IS HET OOK HERVORMINGSDAG

De Kelten vierden hun nieuwjaar, dat Samhain werd genoemd, op 1 november. Dit feest markeerde het einde van het seizoen van de zon en het begin van het donkere en koude seizoen. De Keltische nieuwjaarsavond begon op het moment dat het nieuwe jaar aanving met de donkere fasen van het jaar. Samhain was de laatste oogstperiode van het jaar en alle gewassen moesten geoogst worden. Samhain was ook de tijd van de dood. Dieren werden geslacht en het was een tijd waarin veel oudere stamgenoten aan de dood bezweken omdat de koude zijn intrede deed. Zo ontwikkelde Samhain zich langzaam tot een dodenfeest, waarbij de doden van het afgelopen jaar werden herdacht.

De Romeinen vierden in de periode rond 1 november een oogstfeest dat gewijd was aan de godin Pomona. Toen zij in de eerste eeuw na Christus het land van de Kelten veroverden en bezetten, versmolten de tradities en rituelen van de twee verschillende heidense culturen zodat er een gezamenlijk herfstfeest ontstond. Onder invloed van de Romeinen werd er heel wat zoet fruit gegeten.

Het Katholieke feest van Allerheiligen (1 november) en ook Allerzielen (2 november) is een loutere kerstening van het heidense feest. De kerk slaagde er niet in om ervoor te zorgen dat de mensen hun wortels vergaten: op 31 oktober bleven de gelovigen de mix van het Pomona- en het Samhainfeest trouw vieren. In protestants christelijke kringen vond het feest geen ingang omdat de protestanten verering van heiligen afwijzen.

Het halloween (31 oktober) zoals wij dat nu kennen is tot ons gekomen uit de Verenigde Staten. Omstreeks 1840 mislukte de aardappeloogst in Ierland en vele Ieren vluchtten massaal naar de Amerika. Daar zochten ze steun bij elkaar en onderhielden de feesten en gebruiken uit hun geboorteland. In Amerika duikt dan de bekende jack-o’-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is. Deze vindt zijn oorsprong in de het onderstaande volksverhaal waarvan ik de tekst heb ontleend aan de website http://www.beleven.org .

Jack, een Ierse man, bracht zijn avonden graag door in zijn stamkroeg, waar hij het ene glaasje na het andere dronk, om de tijd te doden. Op zo’n avond ontmoette hij in een dronken roes de duivel, die maar één ding wilde: bezit nemen van zijn ziel. Maar de listige Jack wist de duivel over te halen om samen met hem nog één glas te drinken. Op het einde van de avond nam de duivel de gedaante aan van een muntstuk om zijn pils te betalen. Jack greep het muntstuk en sloot hem op in een buidel met een kruisvormig slot. Pas toen hij Jack had beloofd hem tien jaar met rust te laten, liet Jack hem weer vrij.

Tien jaar later botste Jack weer op de duivel op een verlaten landweg. Om tijd te winnen vroeg hij hem nog om één gunst: een appel uit de dichtstbijzijnde boom. Toen de duivel in de boom klom om een mooi exemplaar uit te zoeken, zag Jack zijn kans schoon om met zijn zakmes een kruis te kerven in de stam van de boom. De duivel zat klem in de kruin en Jack liet hem beloven dat hij hem nooit meer lastig zou vallen. Vanuit zijn benarde situatie kon de duivel niet anders dan hiermee akkoord gaan en hij sloeg jammerend op de vlucht.

Toen Jack stierf mocht hij de hemel niet binnenkomen omdat hij met de duivel had geheuld. In de hel wilden ze hem ook niet, omwille van de belofte van de duivel. Jack was verdoemd om eeuwig te dolen en smeekte de duivel om een gloeiend kooltje, waarmee hij zijn lange en donkere weg kon verlichten. Die kreeg hij gelukkig nog en hij stak het in een uitgeholde raap. Sindsdien dwaalt ‘Jack of the Lantern’ – later verbasterd tot ‘Jack O’Lantern’ – door het duister, met zijn lantaarn in de hand.

Dit is geen verhaal waar ik vrolijk van wordt, temeer omdat er een kern van waarheid in zit. Ik geloof in spoken. Ik ben er niet bang voor, maar ik ben er wel van overtuigd dat ze bestaan: overledenen die nog aan de aarde gebonden zijn, zich bevinden in een schemer tussengebied en contact willen met de levenden op aarde. Het voelt voor mij niet goed om contact met hen te zoeken, vooral omdat zij, eufemistisch uitgedrukt, in spiritueel opzicht nog niet zo sterk ontwikkeld zijn. Diverse organisaties en kerkgenootschappen hebben niet alleen kritiek op halloween omdat het van heidense oorsprong is, maar vooral ook omdat het spiritisme en vampirisme bevordert. Daar kan ik me wel in vinden. Welke krachten worden aangetrokken als we uitgebreid aandacht besteden aan horror outfits en allerlei mogelijke vormen van griezelen met heksen, spinnen, vleermuizen, spoken, vampiers en skeletten?

In de Verenigde Staten en Canada gaan kinderen ‘s avonds met halloween langs de deuren met lampionnen om lekkernijen te vragen. In Nederland en België gebeurt dat soms ook, maar het gebruikelijker om dat de doen op 11 november, de dag van Sint Maarten. Dit komt van een heel oud gebruik. Vroeger geloofde men dat het ‘offeren’ van kleine stukjes fruit, koeken of ander voedsel hen zou vrijwaren van pesterijen door de (natuur)geesten of elfen. De schrikwekkende lampionnen waren bedoeld om de boze geesten weg te jagen. Dat is geen overbodige luxe rondom 1 november, want volgens de overleveringen is de sluier tussen de materiële wereld en het dodenrijk dan het dunst.

Arend Landman
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door taigitu » 09 nov 2015, 15:38

taigitu schreef: Achteraf weet ik niet eens wat nu eigenlijk het doel van het vasten was of dat het een actie van meerdere personen was. Misschien heeft ze ook bij buren aangebeld en verneem ik nog van het 'hoe en wat'. Maar het blijft een bijzondere (St. Maarten?) actie......
Wel, het heeft te maken met een nieuwjaarsresolutie van die mevrouw.
Verder is er niets over verteld. Het was dus geen St. Maarten-actie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Sint Maarten viering : van oorsprong bedelfeest

Bericht door Susan » 11 nov 2015, 15:44

SINT MAARTEN

't Was vrijdag dat ze langs de deuren gingen
De lampions en tassen lagen klaar
Ze doken in de schemering om daar
De werken van Sint Maarten te bezingen

Ik zag mijn zoontje staan op het trottoir
Een reus tussen zijn kleine volgelingen
Hij hoefde niet meer naar de bel te springen
Hij kon erbij, het was zijn laatste jaar

Het volgende jaar dan kan hij niet meer mee
Dan trekt Sint Maarten andermaal zijn degen
En hakt zijn jeugd genadeloos in twee

Dan staart hij als een puber door de ruit
Dan bromt zijn veel te zware stem mij tegen
Dan blaast de tijd zijn jongenslampje uit

Ivo de Wijs

Uit: Vroege Vogels Vlinders 1989
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie