Universele broederschap

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 22:09

Zoeker schreef:
Maris schreef:We komen allemaal uit dezelfde Bron, dezelfde 'baarmoeder'. Universele Broederschap is een term die de lading dekt, als we ons DAT realiseren.

Lange tijd heeft Mme Blavatsky (een vrouw) aan het hoofd gestaan van de Society van de Theosofie, waar deze term vandaan komt.

What's in a name?

Ik denk dat je net zo goed 'zuster' kan lezen waar 'broeder' staat.
Zo ervaar ik het wel. Woorden als broeder en zuster, zijn ook maar gewoon door mensen bedacht.... DAT wat universeel is, is woordenloos 1...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 22:16

Il guercio schreef:
Maris schreef:We komen allemaal uit dezelfde Bron, dezelfde 'baarmoeder'. Universele Broederschap is een term die de lading dekt, als we ons DAT realiseren.

Lange tijd heeft Mme Blavatsky (een vrouw) aan het hoofd gestaan van de Society van de Theosofie, waar deze term vandaan komt.

What's in a name?
Of we allemaal uit dezelfde bron komen is de vraag. Dat is net zoiets als beweren dat de enige god Allah is. Verschillende mensen denken anders over wat de bron is. De broederschap is in die zin dus niet universeel. Wat is volgens jou die bron dan? :wink:
De Bron is de Bron, noem het God, noem het Allah, noem het Bron, noem het Onvoorwaardelijke Liefde... What's in a name? ;)

Mensen bedenken woorden, bedenken er een beeld bij en geloven dan dat het waar is. Voeren er zelfs oorlog om. De Bron is Universeel. Bewustzijn, energie... We kunnen verschillen in overtuigingen obv onze conditioneringen, maar in 'WEZEN' is alles universeel. En dat was het al heeeeel lang voordat taal werd bedacht.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 22:25

Vitharr schreef:
Maris schreef:We komen allemaal uit dezelfde Bron, dezelfde 'baarmoeder'. Universele Broederschap is een term die de lading dekt, als we ons DAT realiseren.

Lange tijd heeft Mme Blavatsky (een vrouw) aan het hoofd gestaan van de Society van de Theosofie, waar deze term vandaan komt.

What's in a name?
In een naam zit begrenzing. Ik geloof in linguïstische relativiteit. Maar het was al te laat. :wink:

De naam 'broederschap' was bij mij reeds vormgegeven. Mij was duidelijk dat de theosoof iets anders bedoelde en dat voedde mijn vraag.

Met kennis van DAT ben ik geboren. Kennis van broederschap deed ik op tijdens ervaren. Het is een holle term tot je er invulling aan geeft. Nietszeggend.
Woorden zijn altijd nietszeggend, totdat we de interpretatie 'vatten'...
Mijn zusters schonken mij hier de invulling door theosofie. Dat had ik nodig omdat deze broeder er wat anders van had gebakken.
We leren met en van elkaar, broeders en zusters! What's in a name? ;)
Als je schrijft dat iemand aan het hoofd heeft gestaan van die gemeenschap, heeft theosofie dan leiders en volgers?
Theosofie nodigt uit om op waarheid te onderzoeken. Als er sprake is van leiders en volgers, is dat slechts een hulpmiddel in de platte dualiteit. Niet 'blind' leiden of volgen dus.
Overigens vrees ik door die opmerking over de vrouw dat je denkt dat er ergens over geslacht gesproken wordt. Dat is niet het geval hoor Maris.
Die indruk kreeg ik idd even, maar dat kan te maken hebben met het even niet begrijpen van mijn kant. :)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 22:31

Universele broederschap, eenheid, in de taal van muziek "verbeeld/verwoord"....

https://m.youtube.com/watch?v=dA_lmSTqet0
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Universele broederschap

Bericht door Zoeker » 06 dec 2015, 22:53

Maris schreef:
univers schreef:Er bestaat geen universele broederschap, is een mensenkronkel.
In mijn beleving is "verdeeldheid" een mensenkronkel ;)

Letterlijk….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 22:56

Maris schreef:
Il guercio schreef:
Maris schreef:We komen allemaal uit dezelfde Bron, dezelfde 'baarmoeder'. Universele Broederschap is een term die de lading dekt, als we ons DAT realiseren.

Lange tijd heeft Mme Blavatsky (een vrouw) aan het hoofd gestaan van de Society van de Theosofie, waar deze term vandaan komt.

What's in a name?
Of we allemaal uit dezelfde bron komen is de vraag. Dat is net zoiets als beweren dat de enige god Allah is. Verschillende mensen denken anders over wat de bron is. De broederschap is in die zin dus niet universeel. Wat is volgens jou die bron dan? :wink:
De Bron is de Bron, noem het God, noem het Allah, noem het Bron, noem het Onvoorwaardelijke Liefde... What's in a name? ;)

Mensen bedenken woorden, bedenken er een beeld bij en geloven dan dat het waar is. Voeren er zelfs oorlog om. De Bron is Universeel. Bewustzijn, energie... We kunnen verschillen in overtuigingen obv onze conditioneringen, maar in 'WEZEN' is alles universeel. En dat was het al heeeeel lang voordat taal werd bedacht.
In `WEZEN` (waarom in hoofdletters?) zijn door mensen bedachte woorden. En wat bedoel je met `in WEZEN`? Dat kan je mij Natuurlijk niet uitleggen, hoewel je er wel een woord voor hebt. En woorden hebben een betekenis, afhankelijk van waar je in gelooft. Voor een elementaire deeltjes fysicus is het `WEZEN` een elementair deeltje (of beter gezegd: minimaal twee). Voor een Mysticus is het WEZEN een mysterie. Voor mij is het WEZEN niet de bron, maar is de Natuur de bron waaruit het WEZEN voortkomt. En met het WEZEN bedoel ik de Natuur, zowel op micro als op macro-niveau. Een Natuur bestaande uit schier oneindig veel verschillende min of meer losjes met elkaar samenhangende onderdelen. En die onderdelen bestaan niet alleen uit materie, maar vormen een onlosmakelijke eenheid van ziel en materie. Het blijf Natuurlijk een mysterie waar alles om ons heen vandaan komt. Of als het een eeuwig bestaan heeft waarom dat eeuwige bestaan er dan is. Ik omarm het mysterie. Als je werkelijk weet hoe het zit (hetgeen volgens mij dus een onmogelijkheid is), wat dan? Dan weet je het. En? Dan is het niet leuk meer. Nee, geef mij maar het mysterie. Een religieus iemand denkt dat alles in WEZEN een schepping van een of meerdere goden is. Het ware WEZEN is onmogelijk te achterhalen, daar het mens-afhankelijk is. Hetgeen voor velen maar moeilijk te begrijpen is: `Er kan toch maar één werkelijkheid bestaan?`. Waarom dit zo moet zijn heb ik nooit begrepen.

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 22:58

Zoeker schreef:
Maris schreef:
univers schreef:Er bestaat geen universele broederschap, is een mensenkronkel.
In mijn beleving is "verdeeldheid" een mensenkronkel ;)

Letterlijk….
Ik vind dit wel een heeeeel erg vreemde hersenkronkel...En Maris, je hebt het over jóuw beleving en over een mensenkronkel hetgeen impliceert dat ook jouw ideeën mensgebonden zijn.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 23:02

Zoeker schreef:
Maris schreef:
univers schreef:Er bestaat geen universele broederschap, is een mensenkronkel.
In mijn beleving is "verdeeldheid" een mensenkronkel ;)

Letterlijk….
Ja... Jammer hè? Oorlog zou niet nodig hoeven zijn, als we allemaal het "leven en laten leven" begrepen....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 23:02

Il guercio schreef: Ik vind dit wel een heeeeel erg vreemde hersenkronkel...En Maris, je hebt het over jóuw beleving en over een mensenkronkel hetgeen impliceert dat ook jouw ideeën mensgebonden zijn.
Wat anders dan mijn beleving kan ik omschrijven? Ik ben mij bewust van mijn beperktheid als menselijk duaal wezen.

Is de Bron verdeeld?
Laatst gewijzigd door Maris op 06 dec 2015, 23:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Universele broederschap

Bericht door Zoeker » 06 dec 2015, 23:06

Maris schreef:
Ja... Jammer hè? Oorlog zou niet nodig hoeven zijn, als we allemaal het "leven en laten leven" begrepen....

Mensen zijn in de regel niet bereid om zichzelf te aanschouwen.
Niet bereid om te zoeken, niet bereid om na te denken.
En dan blijft alles zoals het was...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 23:13

Verdeeldheid is juist leuk in de zin dat er verschillende waarheden de ronde doen. Sterker nog verschillende ideeën kunnen niet groeien in een eenheidsworstwereld. Je eigen waarheid tot de enige ware verkondigen veroorzaakt onverdraagzaamheid naar andersdenkenden toe. Zoals bijv. veel aanhangers van de wetenschappen de Waarheid in pacht denken te hebben (ik vind de wetenschappen overigens heel boeiend), hetgeen veel ellende heeft veroorzaakt. Zonder interactie met andere denkbeelden, culturen zouden de wetenschappen zich nauwelijks hebben kunnen ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 23:22

Il guercio schreef:Verdeeldheid is juist leuk in de zin dat er verschillende waarheden de ronde doen. Sterker nog verschillende ideeën kunnen niet groeien in een eenheidsworstwereld. Je eigen waarheid tot de enige ware verkondigen veroorzaakt onverdraagzaamheid naar andersdenkenden toe. Zoals bijv. veel aanhangers van de wetenschappen de Waarheid in pacht denken te hebben (ik vind de wetenschappen overigens heel boeiend), hetgeen veel ellende heeft veroorzaakt. Zonder interactie met andere denkbeelden, culturen zouden de wetenschappen zich nauwelijks hebben kunnen ontwikkelen.
Ik veroordeel de verdeeldheid ook niet hoor;)

De dualiteit is imo juist 'geschapen' om te kunnen leren, te ervaren.

Wetenschap maakt imo juist vaak gebruik van extrapoleren, voortborduren op 'voor vast aangenomen feiten'. Volgens mij was een groot wetenschapper als Einstein zich er dan weer van bewust, dat echte nieuwe ontdekkingen/inzichten komen bij een vlaag van intuïtie.
Laatst gewijzigd door Maris op 06 dec 2015, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 23:22

.....
sorry, dubbele post door ongeduld :)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 23:29

Zoeker schreef:
Maris schreef:
Ja... Jammer hè? Oorlog zou niet nodig hoeven zijn, als we allemaal het "leven en laten leven" begrepen....

Mensen zijn in de regel niet bereid om zichzelf te aanschouwen.
Niet bereid om te zoeken, niet bereid om na te denken.
En dan blijft alles zoals het was...
Als ik zo om mij heen kijk is alles, vooral in de laatste 150 jaar, absoluut niet (jammer genoeg) gebleven zoals het was. En ieder mens is bereid om te zoeken, om na te denken. Het zijn echter een enkele duistere krachten van bovenaf die de mensen gebrainwashed hebben, hetgeen hun daarvan weerhoudt, om vervolgens een nieuwe wereldorde te vestigen, gebaseerd op de Waarheid van de wetenschappen, economische dogma´s, het kapitalisme (wereldbanken), waaruit een eenheid van denken is ontstaan die bij schier alle mensen op Aarde er via de massamedia en scholing is in gepomt, c.q. wórdt in gepomt. D.m.v. de meest sluwe en destructieve middelen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Universele broederschap

Bericht door Zoeker » 06 dec 2015, 23:35

Il guercio schreef: Als ik zo om mij heen kijk is alles, vooral in de laatste 150 jaar, absoluut niet (jammer genoeg) gebleven zoals het was. En ieder mens is bereid om te zoeken, om na te denken. Het zijn echter een enkele duistere krachten van bovenaf die de mensen gebrainwashed hebben, hetgeen hun daarvan weerhoudt, om vervolgens een nieuwe wereldorde te vestigen, gebaseerd op de Waarheid van de wetenschappen, economische dogma´s, het kapitalisme (wereldbanken), waaruit een eenheid van denken is ontstaan die bij schier alle mensen op Aarde er via de massamedia en scholing is in gepomt, c.q. wórdt in gepomt. D.m.v. de meest sluwe en destructieve middelen.

Daar heb ik nooit wat van meegekregen. Ik lees er veel over op internet, anders had ik er niet van geweten.
Ik ben al tientallen jaren een zoeker. En daarbij zocht ik niet in de buitenwereld, maar in de binnenwereld.
En nu ik weet dat ik het waargenomene ben is die buitenwereld ook minder belangrijk geworden.
Dogma's, religies, propaganda…ik neem het voor kennisgeving aan. En gebruik het om er gezellig over te babbelen zolang het me boeit.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 23:39

Volgens Einstein waren wetenschappelijke ideeën vrije creaties van de menselijke geest, voortkomend uit een bundel van waarnemingen. Hoe mis had hij het. Hij vergeet daarbij de context van de mens, en zo bekeken zijn het geen vrije creaties van de menselijke geest. Wie het veel beter doorhad was Ernst Mach. De wetenschappen zijn gebaseerd op ontelbare onbewuste ervaringen, waaruit de bewuste theorieën voortkomen. In het lab worden vervolgens bewust geplande experimenten opgezet, om de theorie te testen. Maar de basis van al die theorie ligt bij al die ontelbare kleine `experimentjes` die wij al vanaf kinds af aan onbewust uitvoeren. Lees maar eens iets van Mach of Feyerabend, en je je ogen zullen geopend worden.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Universele broederschap

Bericht door Maris » 06 dec 2015, 23:39

Il guercio schreef:
Zoeker schreef: Mensen zijn in de regel niet bereid om zichzelf te aanschouwen.
Niet bereid om te zoeken, niet bereid om na te denken.
En dan blijft alles zoals het was...
Als ik zo om mij heen kijk is alles, vooral in de laatste 150 jaar, absoluut niet (jammer genoeg) gebleven zoals het was. En ieder mens is bereid om te zoeken, om na te denken. Het zijn echter een enkele duistere krachten van bovenaf die de mensen gebrainwashed hebben, hetgeen hun daarvan weerhoudt, om vervolgens een nieuwe wereldorde te vestigen, gebaseerd op de Waarheid van de wetenschappen, economische dogma´s, het kapitalisme (wereldbanken), waaruit een eenheid van denken is ontstaan die bij schier alle mensen op Aarde er via de massamedia en scholing is in gepomt, c.q. wórdt in gepomt. D.m.v. de meest sluwe en destructieve middelen.
Tijden veranderen, omstandigheden ook. De meeste mensen hebben moeite met veranderingen en willen graag vasthouden aan wat vertrouwd voelt, hoe beroerd soms dat vertrouwde ook is.

En eenheid van denken? Dat is er volgens mij sinds het begin van de mensheid nog niet geweest...

Het probleem is imo ook niet de mens als wezen, maar zijn/haar denken vanuit conditioneringen/behoefte aan behoudendheid...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 23:42

Zoeker schreef:
Il guercio schreef: Als ik zo om mij heen kijk is alles, vooral in de laatste 150 jaar, absoluut niet (jammer genoeg) gebleven zoals het was. En ieder mens is bereid om te zoeken, om na te denken. Het zijn echter een enkele duistere krachten van bovenaf die de mensen gebrainwashed hebben, hetgeen hun daarvan weerhoudt, om vervolgens een nieuwe wereldorde te vestigen, gebaseerd op de Waarheid van de wetenschappen, economische dogma´s, het kapitalisme (wereldbanken), waaruit een eenheid van denken is ontstaan die bij schier alle mensen op Aarde er via de massamedia en scholing is in gepomt, c.q. wórdt in gepomt. D.m.v. de meest sluwe en destructieve middelen.

Daar heb ik nooit wat van meegekregen. Ik lees er veel over op internet, anders had ik er niet van geweten.
Ik ben al tientallen jaren een zoeker. En daarbij zocht ik niet in de buitenwereld, maar in de binnenwereld.
En nu ik weet dat ik het waargenomene ben is die buitenwereld ook minder belangrijk geworden.
Dogma's, religies, propaganda…ik neem het voor kennisgeving aan. En gebruik het om er gezellig over te babbelen zolang het me boeit.
Zoeker, je praat voor mij in veel te abstracte termen... :night:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 07 dec 2015, 11:01

Il guercio schreef:Maakt het wat uit dat ik het misschien ooit begrijp (hetgeen zeker nooit het geval zal zijn, aangezien ik absoluut niet in zo´n absolute Waarheid geloof). Is dat belangrijk?
Bedoel je voor mij? Nee hoor, dat is absoluut niet belangrijk.

Het lijkt jou wel iets uit te maken dat een ander dat wel begrijpt. Vandaar mijn vragen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 11:11

Dat maa
Vitharr schreef:
Il guercio schreef:Maakt het wat uit dat ik het misschien ooit begrijp (hetgeen zeker nooit het geval zal zijn, aangezien ik absoluut niet in zo´n absolute Waarheid geloof). Is dat belangrijk?
Bedoel je voor mij? Nee hoor, dat is absoluut niet belangrijk.

Het lijkt jou wel iets uit te maken dat een ander dat wel begrijpt. Vandaar mijn vragen.
Dat lijkt niet zo, dat ís zo! Ik probeer zo een heel klein steentje bij te dragen tot het wederzijds begrip tussen de mensen. :wink:

Plaats reactie