Een uitspraak van Einstein, een 'favoriete' wetenschapper van mij, is:Il guercio schreef:Volgens Einstein waren wetenschappelijke ideeën vrije creaties van de menselijke geest, voortkomend uit een bundel van waarnemingen. Hoe mis had hij het. Hij vergeet daarbij de context van de mens, en zo bekeken zijn het geen vrije creaties van de menselijke geest.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is,
is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.
- Albert Einstein
Zou het kunnen dat jij een uitspraak van Einstein niet goed begrijpt of anders interpreteert
i.v.m. de conclusie die jij trekt dat hij het mis had omdat hij de context van de mens er
niet in mee zou nemen?
Want is het mogelijk om te denken/visualiseren/creëren (menselijk geest) zonder je
referentiekader van wat opgeslagen ligt in je bewuste en onderbewuste aan kennis en/of
ervaringen?
Ik ken deze wetenschappers niet, maar keek op citaten voor Mach om een idee te krijgen van deze man.Il guercio schreef:Wie het veel beter doorhad was Ernst Mach. De wetenschappen zijn gebaseerd op ontelbare onbewuste ervaringen, waaruit de bewuste theorieën voortkomen. In het lab worden vervolgens bewust geplande experimenten opgezet, om de theorie te testen. Maar de basis van al die theorie ligt bij al die ontelbare kleine `experimentjes` die wij al vanaf kinds af aan onbewust uitvoeren. Lees maar eens iets van Mach of Feyerabend, en je je ogen zullen geopend worden.
Een quote van Mach is:
Ernst Mach
De taak der wetenschap is besparing van denken te brengen, evenals de machine besparing van arbeid brengt.
http://www.citaten.net/zoeken/citaten_v ... _mach.html
Biography
Nationality: Austrian
Type: Physicist
Born: February 18, 1838
Died: February 19, 1916
Quote van Feyerabend later toegevoegd.Everywhere science is enriched by unscientific methods and unscientific results, ... the separation of science and non-science is not only artificial but also detrimental to the advancement of knowledge. If we want to understand nature, if we want to master our physical surroundings, then we must use all ideas, all methods, and not just a small selection of them.
— Paul K. Feyerabend
Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge (1975), 305-6.