Intuïtieve ontwikkeling

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Intuïtieve ontwikkeling

Bericht door taigitu » 03 jan 2016, 17:45

Intuïtieve ontwikkeling

Wat is intuïtie?
Een intuïtie is een gedachte, die vaag en kortstondig is. Het wordt vaak omschreven als een gevoel, omdat de gedachte opkomt, binnenvalt, via een non-lineaire, niet logische route en gedragen wordt door gevoel als een trillingsgolf.

Het lichaam kán ook de boodschapper zijn van de intuïtie maar niet elke lichamelijke impuls is een intuïtieve openbaring!
Het lichaam reageert vaak ook instinctief vanuit overleving. Een bekend mechanisme hierin is de "fight/flight" impuls.
Het is dus belangrijk om onderscheid te maken tussen intuïtie en instinct. Het zijn twee verschillende werkingen die verbonden zijn met verschillende bewustzijnsfrequenties.

Iedereen heeft intuïtie.

In ieder mens schuilt dan ook de kracht om over deze intuïtieve vermogens te beschikken. Intuïtieve training leert ons richting te geven aan onze intuïtie. Intuïtieve informatie ontvangen wil zeggen informatie ontvangen buiten de vijf normale zintuigen om (dus buiten het zintuiglijk bewustzijn om).
Het intuïtieve bewustzijn is verbonden met de intelligentie van het hart.

Ontwikkeling van intuïtie en lichaamsbesef.

Indrukken worden vanaf het begin van ons leven opgeslagen en hebben invloed op ons. Deze geboorte-ervaringen zijn het begin van een bewustwordingsproces van ons lichaam én van de materie. Je gaat je “ ik bewustzijn” leren kennen via je huidige persoonlijkheid. Door zintuiglijke prikkels krijg je gevoelsbesef van je lichaam. Aanraking en beweging zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Het fysieke, materiële, lichaam moet ontdekt en gekend worden. Vanuit dit perspectief is het leven de weerspiegeling van je eigen handelingen. Verantwoordelijkheid kan niet meer afgeschoven worden op oorzaken die buiten ons liggen.

Intuïtief, creatief, coachen gaat uit van de wijsheid van de ziel van de gecoachte.

Het heeft een aantal kenmerken, o.a.:

1.
De informatieroute loopt niet via het intellect maar via de taal van het hart. Het is dus niet aan woord-taal gebonden.

2.
De ziel ordent de wereld door middel van indrukken. Deze indrukken vinden plaats door middel van beelden, kleuren, geuren, geluiden, smaken, gevoelens. Of gewoon via een direct weten.

Dit is geen verstandelijke rationele keuze.
Het gebeurt vanuit een innerlijk ontwikkeld bewustzijn, verbonden met die innerlijke hogere beschaving/ordening. Vanuit deze ordening kan dan wel, met behulp van het verstand (intellect) een keuze gemaakt worden hoé deze ordening, informatie en ervaringen te gebruiken in het leven van alledag!
Het verstand is hierbij dus wel degelijk nodig, als een instrument in dienst van de wijsheid van de ziel.

Een mens draagt de hele schepping in zich en kan dus leren herkennen wat er is.
Er is een “persoonlijke “ akasha, een soort opslagplaats van ervaringen die te maken hebben met ontwikkeling van de individuele ziele-identiteit. Er is ook een collectieve akasha, een opslagplaats waar informatie over álle leven ligt opgeslagen. Deze bewustzijnsfrequenties worden toegankelijk via een natuurlijk groeiproces van innerlijke ontwikkeling en afstemming.Is deze ontwikkelingsfase eenmaal doorlopen dan gaat het informatieproces razendsnel.

Sneller dan denken.
Ik zal proberen vanuit mijn eigen leven, mijn ervaringswijsheid, een aantal opgedane inzichten hier weer te geven. Mijn intentie hierbij is inzicht te geven in de werkzaamheid van intuïtie (hier dus in mij). Uiteraard is dit subjectief. Misschien inspireert en stimuleert het de route van intuïtieve ervaring te gaan, in deze?

Ik constateer dat intuïtieve inzichten niet gebonden zijn aan tijd en ruimte, maar aan ontwikkeling in de breedste zin van het woord!

De ziel werkt volgens cyclische tijd.
Heden, verleden en toekomst spelen bij deze wijze van ervaren geen rol, net zomin als intellectuele ordening, logische volgorde of structuur. In deze open innerlijke ruimte ervaar ik geen beperkingen. De intuïtieve, creatieve, associatieve “beeld- denk”-processen die hier plaatsvinden worden beïnvloedt door gebeurtenissen zowel uit het verleden, het heden en de toekomst. Ordening en ervaring is dus blijkbaar gebaseerd op innerlijke herinnering en herkenning. Alles is aanwezig. Het gaat erom hoe wij toegang kunnen en mogen krijgen tot die - altijd aanwezige - informatie (ook wel akasha of levensbibliotheek genoemd).

Het was tijdens mijn opgroeien een grote uitdaging voor mij om te leren grenzen te stellen, mijzelf als een eigenheid en een identiteit te durven ervaren binnen dit alles. Als kind identificeerde ik me heel gemakkelijk met alles wat er was. Het was voor mij heel gewoon om te wandelen, concreet op straat en in deze wereldse werkelijkheid dus, met een lichtwezen aan mijn hand. Ik vond het moeilijk, in die tijd, om iets buiten mezelf te plaatsen en reageerde op alles wat er gebeurde. Bijv. ruzie tussen mijn ouders, broers en zus, op straat, op school, etc. Ik sprak ook vaak voor mijn beurt, omdat de woorden al uit mijn mond gevlogen waren via intuïtieve associatie. Daardoor werd ik als kind vaak een “bet-weter” genoemd, waar ik veel verdriet van had en niets van begreep. Nu weet ik dat het een deel van mijn ontwikkelingsroute was en kan ik intuïtieve informatie herkennen, hanteren en kiezen om te spreken of te zwijgen. Tot zover een deel van mijn eigen ontwikkeling in het licht van, en in dienst van, bovenstaande intentie!

Deze wijze van leven, ervaren en werken verbindt me diep met mijn omgeving. Altijd weer zoek ik de gezamenlijke noemer, de overeenkomsten, de verbindende factor.

Er wordt veel over intuïtieve ontwikkeling geschreven in deze tijd, dus er zijn ook andere bronnen die je kunnen helpen om jouw eigen inzichten te vergroten en je kennis hierover te verbreden.

Zelfkennis is dus heel belangrijk en heel wezenlijk.

Als je géén duidelijke informatie geeft van wie jij bent, is het voor anderen vaak moeilijk rekening met je te houden!!
Ze gaan dan bijvoorbeeld zonder het te merken over jou grenzen heen, hebben geen idéé van je kwaliteiten.
Openheid geven over hoe je je voelt is overigens niet hetzelfde als alles eruit gooien wat je dwarszit!!!

Ontwikkeling van je intuïtieve waarneming vergroot dus het inzicht in dagelijkse processen en geeft hiermee handvatten om vragen, problemen en uitdagingen aan te pakken. Je gaat de dialoog, met jezelf en je omgeving, op een andere, verfrissende manier aan. En je ontdekt nieuwe mogelijkheden om uiteindelijk meer plezier en succes in je leven te creëren...
Herkenbaar misschien?
De bron van deze tekst kan ik niet meer terughalen..... jammer.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie